eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 پخش زنده دروس حضرت ایت الله العظمی جوادی آملی 🔹 سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir 🔹 درس خارج فقه؛ قضا و شهادت؛ از شنبه تا سه شنبه ـ ساعت 9 صبح https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli 🔹 درس اخلاق؛ چهارشنبه ها ـ ساعت 9 صبح https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 👈 گفتنی است صوت و متن جلسات درس معظم له کما فی السابق در سایت ESRA.IR و کانال دروس حضرت استاد در شبکه های اجتماعی ایتا، تلگرام و سروش قرار می گیرد. 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
شرح صدر

🔸 این یك وصف خوبی است كه آدم نگران می ‌شود از اهانت؛ ولی اگر جبران نشود حقّ با شماست امّا حالا ما جبران می‌ كنیم... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
شرح صدر

🔸 اگر به ما اهانت بشود بالاخره انسان نگران خواهد شد، فرمود ما جبران می ‌كنیم! این یك وصف خوبی است كه آدم نگران می ‌شود از اهانت؛ ولی اگر جبران نشود حقّ با شماست امّا حالا ما جبران می‌ كنیم. 🔸 راه جبران اینكه ما به شما می‌دهیم از یك سو. خب او را هم به عذاب الیم گرفتار می‌ كنیم از سوی دیگر. او را كه ما رها نمی ‌كنیم! الآن شما وقتی كنار یك چشمه یا كنار حوض كوچك یا استخر كوچك وقتی ایستادید چهار تا سنگ انداختید، موجی ایجاد می ‌كنید و مانند آن، امّا در كنار اقیانوس بایستید چهار تا سنگ بیندازید این موجی ایجاد نمی ‌شود این سنگ ها گم می ‌شود. فرمود تو اقیانوس باش داشته باش. 🔸 اگر كسی چشم باطنش باز باشد مخبّت بودن یك عدّه را ببیند نگران نمی ‌شود. كودك بودن یك عدّه را ببیند كه نگران نمی‌ شود. فرمود: این راه را هم ما به تو نشان می ‌دهیم؛ ما آن شرح صدر را به تو می ‌دهیم، سفاهت اینها را به تو نشان می ‌دهیم. 🔸 فرمود: این را بگو عبادتت را بكن با من مأنوس باش تا ما آن روزنه را باز بكنیم تو ببینی اینها چه كسانی‌اند. فرمود: این راهش است تو بكن ما درون دیگران را به تو نشان می ‌دهیم آن وقت چه نگرانی داری تو اگر بدانی چهار تا دیوانه چهار تا حرفی نسبت به تو زدند نگران نیستی. فرمود به اینكه با خدایت بكن در گفت ‌و‌گو باش راز و نیاز داشته باش ما یك راه‌ حلّی به تو نشان می‌ دهیم. اگر راه حل را به آدم نشان بدهند انسان واقعاً نگران است؟! 🔹 تشکر از همراهی و ارسال تولیدات مخاطبین کانال حضرت استاد 📩 📚 سوره مبارکه حجر جلسه 58 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸
پاداش ‌ها و كیفرها
9. حاصل فساد حاكمان: رسول خدا (ص) فرمود: از امت من دو دسته‌ اند كه اگر صالح باشند امت من به صلاح می ‌گرایند و اگر فاسد باشند امت من فاسد می ‌شوند. گفتند: ای رسول خدا! آن دو كیان ‌اند؟ فرمود: فقیهان و حاكمان. [1] [1]. صِنْفَانِ مِنْ أُمَّتِى إِذَا صَلَحَا صَلَحَتْ أُمَّتِى وَ إِذَا فَسَدَا فَسَدَتْ أُمَّتِى قِیلَ: یا رَسُولَ اللَّهِ! وَ مَنْ هُمَا؟ قَالَ: الْفُقَهَاءُ وَ الأُمَرَاءُ (كتاب الخصال، ص36). 📚 مفاتیح الحیات ص 452. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
ماه شعبان، ماه خواستن است و كَرَم اهل بیت(علیهم السلام) نامحدود! 🔸 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به دعای امام سجاد (علیه السلام) اذعان داشتند: امام سجاد (علیه السلام) در دعای عندالزوال دارد خدایا این پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) كه علی (علیه السلام) تازه از دست‌ پرورده‌ های اوست را برای من یک قرار بده! ما هر روز می ‌توانیم از پیغمبر چنین خواسته ای داشته باشیم كه این طلیعه ‌ای باشد برای . 🔸غرض این است كه همین پیغمبر افراد بت ‌پرست را به جایی رساند كه سلمان و اباذر و مقداد شدند، پس ما نیز می توانیم به چنین مقامی برسیم و این شدنی است. مطالعه بیشتر: درس خارج فقه نکاح ج 338 📚 سوره خارج فقه نکاح جلسه 338 تاریخ: 1397/01/29 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 مراتب جهاد
🔹 ﴿وَمِنَ النَّاسِ مَن یقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ فَإِذَا أُوذِی فِی اللَّهِ﴾؛ این ﴿فِی اللَّهِ﴾ غیر از «فی سبیل الله» است. یك وقت است كسی در جهاد شركت می ‌كند در مرابطه شركت می ‌كند، این ایذای است؛ یك وقت در راه اصلِ ایمان آسیب می ‌بیند، این ایذای است. 🔹 در پایان همین سوره مباركه «عنكبوت» به این صورت فرمود: ﴿وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنَا﴾ نه «الذین جاهدوا فی سبیلنا», ﴿جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنَا﴾؛ اگر ﴿فِینَا﴾ به معنای «سبیل» بود كه تكرار بود! یك وقت است انسان در جبهه جهاد و در ، تلاش و كوشش می ‌كند، این جهاد فی سبیل الله است و در آنجا خدا فیض و نصرت نصیبش می ‌كند؛ اما اگر بفرماید: ﴿وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنَا﴾، معلوم می ‌شود این جهادِ «فینا» غیر از جهادِ «فی سبیلنا» است. جهاد «فینا»، است؛ مؤمن بودن و معتقد بودن, زحمت دارد. 🔹 اگر جهاد در اصلِ ایمان بود، مشمول ﴿الَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا﴾ است _ یا جهاد اوسط یا جهاد اكبر _ که این است؛ اما آن كسی كه دارد نظام را یاری می ‌كند دفاع می ‌كند با دشمن می‌ جنگد، این است. چون جهاد «فی الله» با «فی سبیل الله» فرق دارد، لذا در بخش پایانی این سور‌ه فرمود: ﴿وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنَا﴾. اینجا هم كه فرمود اگر ﴿فِی الله﴾ اذیت بشود یعنی در اصل ایمان نه فی سبیل الله. 📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 4 تاریخ: 1391/09/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸
نظام اجتماعی
مناسبات اجتماعی، عمدتاً در محورِ حقوق مردم است كه دو قسمت دارد: 1. استیفای حقوق متقابل، یعنی اگر كسی به دیگری بد كرد، او می‌ تواند طبق آیات: ﴿فَمَنِ اعْتَدَىٰ عَلَیكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیهِ بِ...﴾ [1]، ﴿وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُوا بِمِثْلِ ...﴾ [2] عادلانه وی را كیفر كند. در اینجا، اصل حاكم ﴿جَزاءُ سَیئَةٍ سَیئَةٌ مِثْلُهَا﴾ [3] است، اما با این وضع، جامعه را نمی ‌توان اداره کرد؛ یعنی اگر كسی بخواهد بدی را با بدی پاسخ دهد، نتیجه ‌اش پرونده‌ های میلیونی در دستگاه قضایی است. این قانون، گرچه حق است و اجرای آن در مواردی ضرورت دارد، ولی نمی ‌توان جامعه وكشور را تنها با آن، اداره كرد؛ زیرا قانون كه تعاملِ متقابل حقوقی افراد با یكدیگر است، جامعه را ساكت می‌كند ولی ساكن وآرام نمی‌ كند. [1]. سوره بقره، آیه 194. [2]. سوره نحل، آیه 126. [3]. سوره شوری، آیه 40. 📚 مفاتیح الحیات ص 453. 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیت المال 🔹 عرض کردند که فلان سرباز شما شهید شد، ما تسلیت بگوییم یا تبریک بگوییم؟ فرمود به من تسلیت بگوید، آن طوری که خواستم تربیت نشد: «كَلا وَالَّذِی نَفْسِی بِیدِهِ إِنَّ الشَّمْلَةَ الَّتِی أَخَذَهَا یوْمَ خَیبَرَ مِنَ الْغَنَائِمِ لَمْ تُصِبْهَا الْمَقَاسِمُ لَتَشْتَعِلُ عَلَیهِ نَارًا»؛ 🔹 فرمود او بدون اجازه حکومت اسلامی پارچه ای را گرفته است! الآن همان پارچه کنار قبرش شعله ور است!! 📚 درس خارج فقه قضا جلسه 75 تاریخ: 1402/12/13 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
کتابِ مُهیمِن
🔹 در جریان ﴿تِبْیاناً لِكُلِّ شَی‏ءٍ﴾، مشابه این تعبیر، درباره تورات حضرت موسای كلیم هم آمده است. در سوره مباركه «انعام» آیه 154 این است ﴿ثُمَّ آتَینَا مُوسَی الْكِتَابَ تَمَاماً عَلَی الَّذِی أَحْسَنَ وَتَفْصِیلاً لِكُلِّ شَی‏ءٍ وَهُدی وَرَحْمَةً لَعَلَّهُم بِلِقاءِ رَبِّهِمْ یؤْمِنُونَ﴾. 🔹 این مسئله ، مسئله ، مسئله ﴿تَفْصِیلاً لِكُلِّ شَی‏ءٍ﴾، درباره تورات هم هست؛ منتها قلمرو رسالت هر كتابی و هر نبی‌ ای محدود است، مگر برای (علیهم الصلاة و علیهم السلام) كه «الی یوم القیامه» است. 🔹 لذا اگر درباره تورات حضرت موسای كلیم (سلام الله علیه) آمده است كه ﴿تَفْصِیلاً لِكُلِّ شَی‏ءٍ وَهُدی وَرَحْمَةً﴾ یعنی تا آنجا كه آن حضرت است و اگر درباره قرآن كریم آمده است كه ﴿تِبْیاناً لِكُلِّ شَی‏ءٍ﴾ یعنی تا آنجا كه قلمرو رسالت وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است؛ یعنی تمام آنچه كه بشر تا روز قیامت به آن امور محتاج است در اصلاً یا فرعاً آمده است. قرآن، مُهیمِن بر كتاب های دیگر است. 📚 سوره مبارکه نحل جلسه 100 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra