eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
حق شهید
▫️ وقتی ماجرای شهید سوره یس را قرآن كریم بیان می ‌كند كه این به فیض شهادت نائل شد و وارد صحنه بهشت شد، از همان‌جا پیام می‌ دهد: ﴿یا لَیتَ قَوْمِی یعْلَمُونَ ٭ بِمَا غَفَرَ لِی رَبِّی وَجَعَلَنِی مِنَ الْمُكْرَمِینَ﴾؛ ای كاش بازماندگان من می ‌دانستند خدا با ما چه كرد! ما را جزء قرار داد. ▫️ مُكرمین در فرهنگ قرآن ملائكه ‌اند، در سوره انبیاء دارد: ﴿بَلْ عِبَادٌ مُّكْرَمُونَ ٭ لاَ یسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ﴾؛ ای كاش پدرم, مادرم, فرزندانم, بستگانم می‌ دانستند خدا با ما چه كرد! این تمنّی شهدا و پیام شهداست به خانواده ‌های خود. ▫️ اما نكته دوم خواسته ‌ای است كه ما نسبت به آنها داریم. ما در چه می‌ گوییم؟ می ‌گوییم «فَیا لَیتَنِی كُنْتُ مَعَكُمْ»؛ ای كاش ما هم با شما بودیم! این ای كاش را هم آنها می‌گویند هم ما می‌گوییم. آنها رفتند و دیدند و می ‌گویند ای كاش, ما نرفتیم ولی و می ‌گوییم ای كاش! ما حرف ائمه ‌(علیهم السلام) را باور كردیم! ▫️ شهدا پیامی هم دارند كه ما آن پیام را در همین زیارت وارث داریم و آن پیام, ادامه راهی است كه ـ ان‌شاءالله ـ همه ما در خواهیم داشت و آن پیام این است كه به ما آموختند كه به شهدا عرض كنیم: «طِبْتم و طابت الأرض الّتی فیها دُفِنْتُم»؛ شما پاك بودید طیب بودید معطّر بودید معطّر شدید و كشوری كه شما در آنجا آرمیدید آن سرزمین را آن كشور را طیب و طاهر كردید این در فرهنگ ماست! 👈 ما هر اندازه كه طیب و طاهر بودن ایران اسلامی را دیدیم می‌گوییم را ادا كردیم. 📚 دیدار خانواده های شهدا با حضرت استاد تاریخ: 1391/02/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 9. قانونگرایی ▫️
 قانون در سیره پیامبر و امامان 
در سیره عملی رسول خدا (ص) آمده است كه زنی از قبیله ‌ای سرشناس (بنی مخزوم) مرتكب گناهی شد و آن حضرت دستور اجرای حد داد. اسامة بن زید نزد پیامبر آمد و درخواست بخشش كرد. پیامبر (ص) فرمود: به خدا سوگند اگر دخترم دزدی كند، دست او را قطع می ‌كنم و در اجرای حدود و قانون الهی هیچ فرقی میان مردم نمی‌ گذارم. آن حضرت در ادامه، سیاست‌ های نادرست و قانون ‌گریزی امت‌ های پیشین را نكوهید و چنین فرمود: بدبختی امت‌ های پیشین در این بود كه اگر فرد بلند پایه‌ ای از آنان دزدی می ‌كرد او را می ‌بخشودند و اگر فرد ضعیف و گمنامی دزدی می ‌كرد حكم خدا را درباره او جاری می ‌ساختند. [1] [1]. (صحیح البخاری، ج4، ص151). 📚 مفاتیح الحیات ص 480. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اجر خدمت ▫️ هر کس به جایی رسیده است از و و خود در این دنیا به آنجا رسیده است. ▫️ هر کسی کار خیر کرد به شهادت رسید یا جانباز شد به نظام خدمت کرد به انقلاب خدمت کرد به جنگ خدمت کرد نتیجه اش را می بیند... . 📚 درس اخلاق تاریخ: 1403/02/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
فروغ بقا
▫️ این ایام، سالروز است. از بیانات نورانی امیرمؤمنان علی ‌بن ‌ابی‌ طالب (سلام الله علیه) بر می ‌آید كشوری كه جنگ بر آن تحمیل شد، ملتی كه توفیق دفاع و جهاد مقدس را داشت و عده زیادی هم به عنوان به ذات اقدس الهی اهدا كرده است؛ این ملت، استحقاق ماندنش پایداری ‌اش پایمردی ‌اش و جلال و شكوهش بیش از ملت های دیگر است. ▫️ فرمود: «بَقِیةُ السَّیفِ أَبْقَى عَدَداً، وَأَكْثَرُ وَلَداً»؛ یعنی اگر جنگی شد، کسانی عده ‌ای از كفار را از پا در آوردند و خود شهید شدند، آنها و سایر افرادی كه در آن جامعه به سر می ‌برند، اینها اصلشان پایدارتر است، اینها ماندنی اند. ▫️ اگر عالمان دین را شایسته ماندن می ‌دانند که «العُلَماءُ باقونَ ما بَقِی الدَّهرُ»، را هم شایسته بقا و ماندگاری می ‌دانند كه «بَقِیةُ السَّیفِ أَبْقَى عَدَداً وَأَكْثَرُ وَلَداً». اینها تنها جمله خبریه نیست كه گزارش حضرت را به ما بفهمانند، بلكه جمله‌ هایی انشایی و پیام هایی انشایی همراه با این جمله ‌های خبریه القاء می ‌شود؛ یعنی به دیگران می ‌گویند قدر را بدانید، به بازماندگان شهدا دستور می‌ دهد كه شما ، سعی كنید كه بمانید. 👈 چیزی یا شخصی یا ملتی سهم ماندن دارند كه ﴿لِوَجْهِ اللّهِ﴾ كار كنند. تنها وجه خدا نام خدا یاد خدا و دین خدا ماندنی است؛ فرمود: ﴿كُلُّ شَی‏ءٍ هالِكٌ إِلاّ وَجْهَهُ﴾. 📚 سخنرانی در جمع طلاب و دانشجویان تاریخ: 1385/02/04 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 حُرمت دفاع و ارزش رزم 

🔹 به مقتضای باید تاریخ انقلاب، آداب جهاد، سُنن دفاع مقدّس و قانون مرزبانی دقیقاً ارزیابی شود. و از ، مانند ضرر عصیان آگاه بود. و از میراث جبهه و جنگ غفلت نکرد و از ترسیم و در جمع منتظران گزارشِ صحیح، از پایداری و پایمردی کوتاهی ننمود. 🔹 و از اختلاط افسون و افسانه به سالیان متمادی پرهیز کرد و از اشغال خرمشهر و حصر آبادان تا آزاد سازی این دو عضو عزیز ایران، با خون فرزندان دلبند این مرز و بوم که فرّ زندگی ایران زمین بوده اند، اطلاع دقیقی به نسل نو واصل شود. 🔹 و هرگز صحنه جنگ که بهترین تجلّی آزمون آموزنده الهی بود، به صرف موزه شدن منزوی نشود، بلکه در تمام مظاهر این آب و خاک، گذشته از کتاب گرانقدر تاریخ، موزه و نمایشگاه های دائمی و موسمی، لازم است به صورت درآید تا حُرمت دفاع و ارزش رزم، جزو ادبیات دارج رواج یابد. 📚 سروش هدایت، ج3، ص268. پیام موضوعی فروردین 1383 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 9. قانونگرایی ▫️
قانون در سیره پیامبر و امامان
... در سیره امیرمؤمنان (ع) نیز آمده است كه وقتی آن حضرت با درخواست مردم حكومت را پذیرفت در خطبه‌ ای بر قانونگرایی خویش تأكید كرد و فرمود: بدانید اگر من درخواست شما را پذیرفتم با شما آن‌گونه رفتار می‌كنم كه خود می ‌دانم و به گفته گوینده و ملامت سرزنش كننده ‌ای گوش نمی ‌سپارم. [1] آن حضرت وقتی با ضربت ابن ملجم ملعون در بستر افتاد فرزندان خویش را فرا خواند و حدود الهی و عمل به قانون در رفتار با قاتلش را به آنان گوشزد كرد و فرمود: ای پسران عبدالمطلب! شما را نبینم كه خون مسلمانان را فراوان بریزید و بگویید كه امیرمؤمنان كشته شد. بدانید كه در برابر خون من جز كشنده من نباید كسی كشته شود. بنگرید! اگر من از این ضربت او به شهادت رسیدم او را تنها یك ضربت بزنید و دست و پا و دیگر اندام ‌های او را نبُرید. [2] [1]. (نهج البلاغة، خطبه 92). [2]. (نهج البلاغة، نامه 47). 📚 مفاتیح الحیات ص 480. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
کیمیای خدمت

▫️ «إِنَّ الدُّنْیا دَارُ صِدْقٍ لِمَنْ صَدَقَهَا وَ دَارُ عَافِیةٍ لِمَنْ فَهِمَ عَنْهَا وَ دَارُ غِنًی لِمَنْ تَزَوَّدَ مِنْهَا»؛ هر کس از این دنیا برای آخرت ره توشه بگیرد، اینجا مرکز درآمد و اقتصاد است، چون هر کس به جایی رسیده است از و و خود در دنیا به آنجا رسیده است... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
کیمیای خدمت

▫️ «إِنَّ الدُّنْیا دَارُ صِدْقٍ لِمَنْ صَدَقَهَا وَ دَارُ عَافِیةٍ لِمَنْ فَهِمَ عَنْهَا وَ دَارُ غِنًی لِمَنْ تَزَوَّدَ مِنْهَا»؛ هر کس از این دنیا برای آخرت ره توشه بگیرد، اینجا مرکز درآمد و اقتصاد است، چون هر کس به جایی رسیده است از و و خود در دنیا به آنجا رسیده است. ▫️ «وَ دَارُ غِنًی لِمَنْ تَزَوَّدَ مِنْهَا»؛ فرمود زاد و توشه را از همین جا باید گرفت. هر کسی کار خیر کرد، به شهادت رسید یا جانباز شد، به نظام خدمت کرد به انقلاب خدمت کرد به جنگ خدمت کرد، به مراکز علمی خدمت کرد، به مراکز فرهنگی خدمت کرد، خدماتی ارائه کرد، نتیجه اش را می بیند. دنیا جای ثروت است که ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾؛ هر چه می خواهید برای راهتان بگیرید اینجا بگیرید! ▫️ شما قدری که جان بگیرید می بینید که شامل حال شما شد: ﴿هُوَ الَّذی یصَلِّی عَلَیكُمْ وَ مَلائِكَتُهُ لِیخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ﴾؛ این کم مقام است؟! فرمود خدا بر شما صلوات می فرستد. خدا که خودش منشأ رحمت و برکت و مبدأ همه اینهاست می گوید ـ صلوات من بر فلان شهید! ـ صلوات من بر فلان خادم! ـ صلوات من بر فلان روحانی! این کم مقام است؟! خداست، وعده داد که ، من بر تو صلوات می فرستم! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/kmzh3lo ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/m_8c7-yulkY 📚 درس اخلاق تاریخ: 1403/02/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
آیه امید
▫️ از امام پنجم (سلام‌الله‌علیه) سؤال كردند كه كدام آیه امید بخش ‌ترین آیه قرآن است. ـ حضرت فرمود: دیگران نظرشان چیست؟ ـ سائل گفت معتقدند كه آیه ﴿یا عِبَادِی الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَی أَنفُسِهِمْ لاَ تَقْنَطُوا مِن رَحْمَةِ اللَّهِ﴾، از تمام آیات قرآن امید بخش ‌تر است. ▫️ حضرت فرمود: «لكِنّا أهلَ البيتِ لا نَقولُ ذلكَ»؛ ما اهل بیت این چنین نمی ‌گوییم. سائل عرض می ‌كند كه پس نظر شما اهل بیت درباره تعیین قرآن چیست؟ حضرت فرمود: «﴿وَ لَسَوْفَ یعْطِیكَ رَبُّكَ فَتَرْضَی﴾ الشَّفاعَةُ و اللّهِ الشَّفاعةُ و اللّهِ الشَّفاعَةُ» یعنی این آیه ﴿وَ لَسَوْفَ یعْطِیكَ رَبُّكَ فَتَرْضَی﴾ امید بخش ‌ترین آیات قرآن است و این هم مربوط به است. ▫️ سیدنا الاُستاد بیان لطیفی در این زمینه دارند. یك وقت رضا بعد از عطاست، یك وقت عطا به مقدار رضاست! 1️⃣ آن رضایی كه بعد از عطا باشد، هر مؤمنی مخصوصاً ولی خدا موظّف است كه راضی باشد به آنچه خدا به او داده است چه كم چه زیاد! این است. 2️⃣ یك وقت است كه خدای سبحان می ‌فرماید آن قدر كه تو می ‌خواهی به تو می ‌دهم؛ یعنی هر اندازه كه رضای تو در آن است به تو می ‌دهم. ▫️ از یك طرف پیامبر را معرّفی كرد كه او ﴿رَحمَة لِّلعَٰلَمِينَ﴾ است ﴿بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ﴾ است و از این طرف فرمود هر اندازه كه رضای تو در آن است به تو می ‌دهم؛ لذا هیچ آیه ‌‌ای به اندازه این آیه امید بخش نیست که ﴿وَ لَسَوْفَ یعْطِیكَ رَبُّكَ فَتَرْضَی﴾ و حضرت فرموده قسم به خدا این ناظر به است. 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 132 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 10. حق الناس امیرمؤمنان (ع) می ‌فرماید: خدای سبحان حقوق بندگانش را بر حقوق خویش مقدم كرده است و رعایت حقوق مردم به ادای حقوق خدا خواهد انجامید؛ [1] همچنین می ‌فرماید: ستم برخی بندگان بر برخی دیگر (بدون ادای حق الناس) بخشوده نمی‌ شود. [2] [1]. جَعَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ حُقُوقَ عِبَادِهِ مُقَدِّمَةً لِحُوقِهِ [عَلَی حُقُوقِهِ]‏، فَمَنْ قَامَ بِحُقُوقِ عِبَادِ اللَّهِ كَانَ ذَلِكَ مُؤَدِّیاً إِلَی الْقِیامِ بِحُقُوقِ اللَّهِ (غرر الحكم، ص480). [2]. أَمَّا الظُّلْمُ الَّذِى لا یتْرَكُ فَظُلْمُ الْعِبَادِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً (نهج البلاغة، خطبهٴ 176). 📚 مفاتیح الحیات ص 481. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مکتب حیا
🔹 ‌می ‌فرماید: ﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللَّهُ عَمَلَكُمْ﴾ نه یعنی بعدها خدا می ‌بیند، این «سین» یعنی و محقّقاً می ‌بیند! 🔹 در سوره مباركه «علق» كه جزء عتایق سوَر است، فرمود انسان در محضر ذات اقدس الهی است، آیا او نمی ‌داند كه خدا او را می ‌بیند؟ این اولین مرحله از است كه ما را به دعوت كرده است. 🔹 فرمود: ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یری﴾؛ سخن از انذار و جهنّم و ترس و امثال آنها نیست، سخن از حیاست؛ فرمود مگر انسان در محضر خدا نیست؟! مگر نمی‌ داند كه خدا او را می ‌بیند؟ حالا اگر كسی از راه و از راه متنبّه نشد، آن‌ گاه سخن از ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوهُ﴾ مطرح است. 📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 23 تاریخ: 1394/02/15 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دروس آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 درس خارج فقه قضا و شهادت از شنبه تا سه شنبه ـ ساعت 9 صبح 🔹 درس اخلاق چهارشنبه ها ـ ساعت 9 صبح دروس معظم له: سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir ↙️ لینک شرکت در درس فقه: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli ↙️ درس اخلاق: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 10. حق الناس كمترین و لازم ‌ترین حقوق امام صادق (ع) فرمود: كم‌ترین حقوق برادرت بر تو این است كه هر آنچه را برای خودت می‌پسندی برای او نیز بپسندی و آنچه برای خود نمی‌پسندی بر او نیز روا نداری [1] و نیز فرمود: موٴمن بر موٴمن هفت حق دارد. واجب‌ترین آن‌ها این است كه آدمی تنها حق را بگوید، هرچند به زیان خود یا پدر و مادرش باشد. [2] [1]. أَیسَرُ حَقٍّ مِنْهَا أَنْ تُحِبَّ لَهُ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِكَ وَ تَكْرَهَ لَهُ مَا تَكْرَهُ لِنَفْسِكَ (الأمالی، طوسی، ص98). [2]. إِنَّ لِلْمُؤْمِنِ عَلَی الْمُؤْمِنِ سَبْعَ حُقُوقٍ فَأَوْجَبُهَا أَنْ یقُولَ الرَّجُلُ حَقّاً وَ إِنْ كَانَ عَلَی نَفْسِهِ أَوْ عَلَی وَالِدَیه (بحار الانوار، ج71، ص223). 📚 مفاتیح الحیات ص 481. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
 محبوب جاوید

🔸 پیغمبر به جبرئیل (سلام الله علیهما) فرمود: «عِظنِی»؛ مرا موعظه کن! چند چیز را جبرئیل (سلام الله علیه) به آن حضرت گفت _حالا مسئله نماز شب بود و مانند آن _ از جمله فرمود: «أَحبِب مَا شِئتَ فَإِنَّکَ مفَارقُه»؛ هر چه که غیر خداست را بخواهی دوست داشته باشی، دوست داشته باش؛ ولی بالاخره مفارقت آن را تهدید می ‌کند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 محبوب جاوید

🔸 پیغمبر به جبرئیل (سلام الله علیهما) فرمود: «عِظنِی»؛ مرا موعظه کن! چند چیز را جبرئیل (سلام الله علیه) به آن حضرت گفت _ حالا مسئله نماز شب بود و مانند آن _ از جمله فرمود: «أَحبِب مَا شِئتَ فَإِنَّکَ مفَارقُه»؛ هر چه که غیر خداست را بخواهی دوست داشته باشی، دوست داشته باش؛ ولی بالاخره مفارقت آن را تهدید می ‌کند؛ یعنی نه تنها «منقطع الآخر» است و دوام ندارد، بلکه «عند الفراق» به درد آن مبتلا می ‌شوی. 🔸 محبوب ‌ها را ذات اقدس الهی در قرآن به دو قسم تقسیم کرد: محبوب پایدار و محبوب ناپایدار. همان ذات اقدس الهی است که ﴿إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی‏ یحْبِبْكُمُ اللَّهُ﴾؛ اما غیر خدا را در اوایل سوره مبارکه «آل عمران» مشخص کرد، فرمود: ﴿زُینَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوات﴾. یا زن و فرزند هستند که از سنخ انسان هستند؛ یا دام‌ ها مثل گاو و گوسفند و اسب و مانند آن هستند که حیوان هستند؛ یا باغ و بوستان و مزرعه هستند که از سنخ گیاهان می باشند؛ یا طلا و نقره و مانند آن هستند که از جمادات می باشند. فرمود: ﴿زُینَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ﴾؛ جامع اینها شهوت است نه عقل، پس محبت به اینها محبت عقلی نیست. 🔸 فرمود چه جماد باشد، چه نبات باشد، چه حیوان باشد، چه انسان باشد، حبّ اینها حبّ شهوی است نه حبّ عقلی، حبّ عقلی همان است که فرمود مزد رسالت پیغمبر است: ﴿لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى﴾. این از سنخ محبت‌ های چهارگانه سوره مبارکه «آل عمران» که نیست، این مودت دائمی است، هجرانی ندارد؛ تا ما رها نکنیم آنها رها نمی ‌کنند، گاهی هم ممکن است انسان رها بکند ولی آنها بر اساس فیض و لطفی که دارند رها نمی‌ کنند، لذا پیام جبرئیل به حضرت پیغمبر (سلام الله علیهما) که فرمود: «أحبِب مَا شِئتَ فَإِنَّکَ مفَارِقه»، این اعلام خطر را کرد که چیزی که از دست دادنی است قابل محبت نیست. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/2Z6zC ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/UhMYF-Rm2eA 📚 درس خارج فقه سلف جلسه 17 تاریخ: 1394/01/19 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
فرمان استقامت
🔹 می فرماید هر حادثه ‌ای كه پیش می ‌آید، ما جریانی را بازگو می ‌كنیم كه آن جریان مایه تو باشد. اگر اینها تو را تكذیب كرده ‌اند، خیلی از انبیا را تكذیب كردند و آنها را شهید كردند؛ آنها تا مرز شهادت ایستادند، تو كه هنوز به آن مرز نرسیدی، تو باید خیلی و باشی. 🔹 گاهی اصل قصه صبر را نقل می ‌كند: ﴿فَاصْبِرْ كَما صَبَرَ أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ﴾؛ گاهی ضمن اینكه فجایع اُمم گذشته را بازگو می ‌كند، به پیغمبر هم هشدار می ‌دهد. به پیغمبر در كمال ادب ملیح هشدار می‌ دهد كه مبادا صحنه را ترك كنی، تو هنوز به آنجا كه دیگران به آن حد عمل كرده‌ اند نرسیدی؛ آنها مثل زكریا و یحیی (علیهما السلام) حاضر شدند، تو هنوز آن سختی را ندیدی. 🔹 این را مستقیماً به پیغمبر نمی ‌فرماید كه دیگران خیلی صبر كردند، تو هنوز شهید نشدی، این را ضمن اینكه فجیعه امت های قبل را نقل و بازگو می ‌كند، یك هشدار ضمنی هم به پیغمبر می ‌دهد می ‌فرماید انجام وظیفه آن ‌قدر باید ادامه پیدا كند تا مرز شهادت. 🔹 البته این‌چنین نیست كه اینها از باكی داشته باشند؛ اگر دستور الهی نبود كه ایشان هجرت كنند و حضرت امیر (سلام الله علیه) در جای حضرت استراحت كند، خود حضرت استراحت می ‌كرد و از شهادت هم استقبال می ‌كرد. كار به آنجا نكشید، اگر می ‌كشید ایشان هم تحمل می ‌كردند؛ اما این هشدار را قرآن كریم می ‌دهد كه مبادا شما بی‌ حوصلگی نشان بدهید و صحنه را ترك كنید! 📚 سوره مبارکه آل عمران جلسه 302 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 10. حق الناس پیامد تجاوز به حقوق امیرموٴمنان (ع) فرمود: خدای متعالی می ‌فرماید: به عزت و جلالم سوگند، از ستم هیچ ستمگری نخواهم گذشت، گرچه به اندازه دست بر دست زدنی یا فشار دادن دستی از روی ستم باشد. [1] امام صادق (ع) فرمود: هركس آبرو و حیثیت مؤمنی را بشكند، باید آن را ترمیم كند. [2] [1]. إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَی إِذَا بَرَزَ لِخَلْقِهِ أَقْسَمَ قَسَماً عَلَی نَفْسِهِ، فَقَالَ: وَ عِزَّتِى وَ جَلالِى لا یجُوزُنِى ظُلْمُ ظَالِمٍ وَ لَوْ كَفٌّ بِكَفٍّ وَ لَوْ مَسْحَةٌ بِكَفٍّ (المحاسن، ج1، ص7). [2]. مَنْ كَسَرَ مُؤْمِناً فَعَلَیهِ جَبْرُهُ (الكافى، ج2، ص45). 📚 مفاتیح الحیات ص 482. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
نماز شب

🔸 گاهی انسان ـ مخصوصاً شب های کوتاه ـ هنگام که برمی خیزد خواب بر او مسلّط است و آثار خواب آلودگی در او هست، ذات اقدس الهی به فرشتگانش می فرماید که ببینید بنده من ... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
نماز شب

🔸 گاهی انسان ـ مخصوصاً شب های کوتاه ـ هنگام که برمی خیزد خواب بر او مسلّط است و آثار خواب آلودگی در او هست، ذات اقدس الهی به فرشتگانش می فرماید که ببینید بنده من که نماز شب بر او واجب نیست، این از بستر خواب و استراحت برخواست، با اینکه خواب بر او مسلّط است و صورت او و چانه او به سینه او می چسبد از بس که سر خم می کند، گاهی طرف راست گاهی طرف چپ، این پا شده برای اهدافی؛ بخشیده بشود، خیر بشود، او فراهم بشود و مانند آن. شما شاهد باشید که من هر سه خواسته او را برای او انجام دادم؛ هم سعه رزق را و هم بخشودن گناهان و رسیدن به موارد امیدواری را. 🔸 «مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی حَمْزَةَ عَنْ مُعَاوِیةَ بْنِ عَمَّارٍ» از امام صادق (سلام الله علیه) نقل کرد این است که «صَلَاةُ اللَّیلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ»؛ نماز شب را زیبا می کند؛ البته قسمت مهم یوم القیامة است که ﴿یوْمَ تَبْیضُّ وُجُوهٌ وَتَسْوَدُّ وُجُوهٌ﴾9 آن روز در صحنه قیامت زیبا محشور می شود، بلال حبشی (رضوان الله تعالی علیه) در قیامت به عنوان «مُبْیضَّةً وُجُوُهُمْ» محشور می شود. را نماز شب می برد و را هم اضافه می کند؛ اینها است. 📩 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 41 تاریخ: 1394/10/16 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 قانون
🔹 هیچ جامعه ‌ای بدون قانون نخواهد بود و افراد مجتمع، به همان دلیل كه به قانون نیازمندند، به همان دلیل هم به دستگاه قضایی محتاج اند. 🔹 چرا بشر اصولاً به محتاج است؟ برای اینكه اینها گرچه فطرتاً الهی ‌اند ولی طبعاً و طبیعتاً، استخدامگر و استثمارگر و امثال ذلك ‌اند، لذا ذات اقدس الهی در بخشی از آیات قرآن كریم، انسان را به عنوان یاد كرده است كه با فطرت توحیدی خلق شده است با نفس مُسوای به فجور و الهام آفریده شده است و مانند آن؛ ولی در بخش وسیعی از قرآن كه بیش از پنجاه مورد است انسان را مذمت كرد كه همه آن نكوهش ها به جنبه بر می ‌گردد. 🔹 انسانی كه از خاك نشأت گرفته و از حمأ مسنون برخاست، هلوع است جزوع است منوع است عجول است ظلوم است جهول است و مانند اینها. چنین انسانی بالأخره است تا منافع را عادلانه توزیع بكنند تا هر كسی كاری كرده است مطابق با كار خود بهره ببرد؛ یعنی هر اندازه كار بیشتری كرده است بهره بیشتری ببرد و اگر كار كمتری كرده است بهره كمتری. 🔹 آیا انسان به این قانون عمل می ‌كند یا نه؟ این‌‌ چنین نیست كه همه انسان ها به همه مواد قانونی عمل بكنند، یك عده تخلف می ‌كنند، لذا باید برای متخلفین، كیفرِ و مجازاتی مقرر كرد باید برای متخلفین، قانونی وضع كرد. 🔹 آنها كه این قانون قضا را اجرا می‌ كنند آنها هم احیاناً تخلفی دارند، یك سلسله قوانینی هست برای تخلف قضات و عده‌ای هم هستند كه قاضیان متخلف را محاكمه می‌ كنند. دستگاه قضایی وقتی می ‌تواند قانون داشته باشد كه برای سایر مسائل جاری كشور، قبلاً قانونی وضع شده باشد. خب قهراً قانون وسیعی در مملكت لازم است. 📚 سوره مبارکه مائده جلسه 180 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra