eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11.6هزار دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
 هَجر جمیل
🔹 در بخش هایی از قرآن كریم فرمود به یاد ابراهیم باش، به یاد موسی باش: ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ مُوسی﴾، ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ إِبْراهیمَ﴾، ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ﴾ كذا و كذا؛ یعنی به یاد اینها باش كه اینها كردند. 🔹 در بخشی از آیات فرمود كه هرگز مثل یونس از آن جهت كه قوم خود را رها كرد نباش: ﴿وَ لا تَكُنْ كَصاحِبِ الْحُوتِ﴾؛ فرمود راه یونس را نرو كه قوم خودش را ترك كرد. فرمود تو دو وظیفه داری: یكی با مردم باشی و دیگر اینکه با مردم نباشی؛ با مردم باش برای اتمام حجت که ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾، با مردم نباش ﴿وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمیلاً﴾؛ اینها را به دل راه نده كه اگر ایمان نیاوردند، تو از غصه نتوانی زندگی كنی. 🔹 آن است كه نظیر كار یونس نباشد؛ در بین مردم باشد و با خدا؛ این كار، هَجر جمیل است. اگر آدم تمام هویتش را به مردم بدهد، گرفتار فراز و نشیبِ مردم است؛ ولی اگر وظیفه خود را در بین مردم انجام دهد و جان خود را با خدا مرتبط بداند، چنین انسانی نگران نیست، برای اینكه خود را انجام داد، تلاش و كوشش‌ خود را كرد. فرمود راهی كه انبیای قبلی داشتند شما هم ادامه بده؛ اما مثل یونس نباش كه قوم خودش را رها كرد. جمع بین این دو هم «هَجر جمیل» است؛ ﴿وَ اهْجُرْهُمْ﴾ اما ﴿هَجْراً جَمیلاً﴾؛ نه اینكه مردم را رها كنی. 🔹 وظیفه كسانی كه هستند هم مشخص می ‌شود كه آنها هم این دو وظیفه را دارند: 1️⃣ هم باید با مردم باشند و هم رابطه ‌شان با «الله» قطع نشود، تا زده نشوند، بریده نشوند، منقطع نشوند؛ 2️⃣ تا آنجایی كه ممكن است دعوت می ‌كنند، قبول و نكول مردم در او اثر نگذارد كه برنجد و گله كند. 📚 سوره مبارکه زمر جلسه 33 تاریخ: 1393/09/11 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 امکان ولایت برای انسان 🔸 معرفت و اخلاص مهم ترین عاملی که به منزله فریضه نیل انسان به نقش ایفا می کند، مسأله و در عمل است... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 امکان ولایت برای انسان 🔸 معرفت و اخلاص مهم ترین عاملی که به منزله فریضه نیل انسان به نقش ایفا می کند، مسأله و در عمل است. اگر انسان به معرفت دست یافت و از اخلاص در عمل برخوردار بود، به ولایت می رسد و ولی می شود... . 🔸 اصالت معرفت از فریضه بودن معرفت و اخلاص در مسیر ولایت، نباید تصور شود که آن ها در عرض یک دیگرند، به گونه ای که معرفت همتای اراده و نیّت و اخلاص باشد، بلکه این دو با این که در هم تأثیر و تأثر متقابل دارند؛ یعنی اخلاص از معرفت مایه می گیرد و عمل مخلصانه در باروری معرفت تأثیر دارد، امّا در عین حال و شناخت اصل است و نیّت و اراده و فرع آن، اخلاص بدون معرفت و فرع بدون اصل حاصل نمی شود... . 🔸 نگاهی به سخنان علی (علیه السلام) در معرفت و اخلاص حضرت امیر(علیه السلام) می فرماید: «اصل العزم الحزم و ثمرته الظفر»؛ اساس تصمیم گیری دور اندیشی و زیرکی است. عزم و تصمیم گیری کار عقل عملی است، امّا حزم و زیرکی و فرزانگی کار عقل نظری است. بر این اساس کسی اهل عزم و اراده است که خوب بفهمد؛ به عبارت دیگر عزم و تصمیم که کار عقل عملی است، در گرو حزم و دور اندیشی عقل نظری است، ثمره آن عزمی که در کنار حزم قرار گیرد، ظفر و پیروزی در جهاد درون و بیرون است... . ◀️ یکی دیگر از بیانات حضرت امیر که نشانگر اصالت عقل نظری نسبت به عقل عملی است، این سخن است که فرمود: «الزهد ثمرة الیقین»؛ ثمره ادراک یقینی است. زهد کار عقل عملی است، زیرا عقل عملی نیرویی است که عهده دار تعدیل قوای تحریکی انسان است. ◀️ در جای دیگر فرمود: «اصل صلاح القلب اشتغاله بذکر اللّه»؛ گرچه بسیاری از امور در تهذیب نفس سهیم است، ولی پایه اصلاح دل اشتغال به است. البته روشن است که معرفت حقّ زمینه ذکر حقّ را فراهم نموده، آنگاه ذکر حقّ موجبات اصلاح دل را تأمین می کند. ◀️ امام علی(علیه السلام) با توجه به این که زهد کار عقل عملی است و یقین کار عقل نظری و عقل عملی از ثمرات عقل نظری است، فرمود: «ان عقلت امرک و اصبت معرفة نفسک فاعرض عن الدنیا وازهد فیها»؛ اگر خود را شناختی و عارف شدی، زاهد باش و از دنیا اعراض کن. از ترتّب زهد بر معرفت استفاده می شود که اگر باشد، پایدار می ماند، در غیر این صورت امیدی به بقای آن نیست. 📚 شمیم ولایت ص 51 تا 53 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
غارت فرهنگ
🔹 وجود مبارک امیر بیان فرمود: راز اینکه فراموش شد و سقیفه روی کار آمد، سرّ اینکه علی و اولاد علی خانه نشین شدند و دیگران روی کار آمدند، این است که یک ملّت را به غارت بردند، یک امت را به اسارت بردند: «فَإِنَّ هذا الدِّینَ قَدْ کَانَ أَسِیراً فِی أَیدِی الْأَشْرَارِ یُعْمَلُ فِیهِ بِالْهَوی وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْیا». 👈 فرمود : مالک! می دانی چرا فراموش شده و سقیفه روی کار آمده؟ می دانی چرا دیگران روی کار آمدند و علی و اولاد علی خانه نشین شدند؟ برای اینکه این ها فرهنگ یک ملّت را غارت کردند و دین یک ملت را به اسارت بردند . 🔹 امروز هم می شود با فضای مجازی یا حقیقی، یک ملت را غارت کرد و یک ملت را به اسارت بُرد که اگر فرهنگ غارت شود و دین به اسارت برود، آن گاه هم قرآن مهجور خواهد شد، هم سنّت نبوی مهجور خواهد شد و هم اهل بیت، و نتیجه اش این می شود که فرمود : «مَا مِنّا إِلّا مَسمُومٌ أَو مَقتُولٌ». 📚 سروش هدایت، ج8، ص258 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار دکتر قالیباف با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
دکتر محمد باقر قالیباف، صبح امروز یکشنبه سوم تیر 1403 با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی، با ایشان دیدار و گفتگو کرد. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار دکتر قالیباف با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
دکتر محمد باقر قالیباف، صبح امروز یکشنبه سوم تیر 1403 با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی، با ایشان دیدار و گفتگو کرد. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
با مردم ایران باید با فهم، با درایت، با ادب و با فرهنگ برخورد نمود / مسئولین تلاش کنند تا این کشورا را آبرومند اداره کنند 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
دکتر محمد باقر قالیباف، صبح امروز یکشنبه 3 تیر 1403 با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی، با ایشان دیدار و گفتگو کرد. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار بیان داشتند: 👈 حدیث شریفی هست که می فرماید: برادر تو کسی است که راست بگوید و با تو صادق باشد حتی اگر شما را برنجاند، نه اینکه هر چه گفتی، بگوید درست می گویی! «صَدیقُکَ مَنْ صَدَقَکَ لا مَنْ صَدَّقَک» این بسیار حدیث راهگشایی است. 🔸 کشور ما دارای سرمایه های عظیمی است، و برکات آن هست، دارای ذخایر فراوان خدادادی نیز هست، ما به چندین دریا وصل هستیم، بخش وسیعی جنگل و درخت داریم، بخش وسیعی زمین حاصلخیز داریم، باید با و برنامه ریزی، از این منابع به درستی استفاده کنیم. 🔸 مولا امیرالمومنین علی علیه السلام می فرماید : «مَن وَجَدَ ماءً و تُرابا ثُمّ افتَقَرَ فَأبعَدَهُ اللّه» کشوری که آب دارد، خاک دارد، و نتواند خود را اداره کند، نیازمند به دیگران باشد خدا او را از رحمت دور کند! اینکه کشور ما با این همه سرمایه ها، گرانی داشته باشد و هر روز اختلاسی و نجومی از آن بیرون بیایید، قابل قبول نیست، باید برای اداره کشور، اول . 🔸 ما مردم ایران مردم بزرگ و ، ما نه یعنی حوزویان و دانشگاهیان، ما یعنی مردم ایران! ما هم تاریخ داریم هم جغرافیا داریم، هر جایی از ایران را بشکافید، یک اثر باستانی هست، ما هزارها سال آثار علمی داریم، دانشمندان و عالمان بزرگی در این کشور داریم که دارای آثار فراوان علمی نیز هستند، مردم ایران، مردمی با فرهنگ و بزرگ اند، این مردم را باید با اداره کرد. 🔸 در ابتدای انقلاب که از سمیناری در خارج از کشور بر می گشتیم، تا هواپیما وارد حریم ایران شد، تمام زنان و دختران، چه مسلمان، چه کلیمی، چه مسیحی و چه کمونیست، پس از تذکر خلبان هواپیما، به احترام جمهوری اسلامی ایران حجاب خود را حفظ کردند! مردم ما هستند، اگر ببینند که مشکلات کشور حل شده، اختلاسی نیست، نجومی نیست، ریاکاری نیست، مسئولین با فساد در کشور مبارزه می کنند، آنها نیز به قانون احترام می گذارند، یعنی با فشار نمی توان مردم را اداره کرد، با مردم ایران باید با ، با ، با و با برخورد نمود . 🔸 ما نگران نیستیم چرا که خداوند می فرماید من از دین و نظام خودم محافظت خواهم کرد، ﴿وَإِنْ تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُمْ﴾؛ اگر شما از دین حق رویگردانید و به هنگام خطر به یاری دین نشتابید، خدا دیگران را به جای شما خواهد نشاند و حفظ آن را به دست دیگری خواهم سپرد! از خدا بخواهیم حال که می خواهد دین خود را حفظ کند چرا به دست ما نباشد و این ممکن نیست مگر اینکه باشیم، شهدای گمنامی که پلاک خود را کندند و دور انداختند، شهدایی که در دفاع از مرزهای وطن، در کوه های سرد کردستان ماندند و یخ زدند، کشور را این خون های پاک شهداء حفظ کرده است. 👈 مسئولین که هستند باید تمام تلاش خود را انجام دهند و به مردم خدمت کنند و این کشورا را آبرومند اداره کنند. ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/2884184 📚 دیدار دکتر قالیباف با حضرت استاد تاریخ: 1403/04/03 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 14. شهادت دادن 🔹 كتمان شهادت و پیامد آن ... پیامبر (ص) می‌ فرماید: هركس شهادتی را پنهان دارد یا به دروغ شهادتی دهد تا بی‌ جهت خون مسلمان بیگناهی را پایمال كند یا مال مسلمانی را به ناحق تصرف كند. در قیامت در حالی وارد محشر می‌ شود كه در پیش رویش تا آنجا كه چشم كار می‌ كند تاریك است و در چهره ‌اش زخم و خراشی است و همه مردم او را با نام و نشان می ‌شناسند. [1] نكته: اصل همه این مطالب سودمند، رهنمود قرآن حكیم است كه كتمان شهادت در محكمه عدل را گناه دل می‌ شمارد: ﴿ومَن یكتُمها فَاِنَّهُ ءاثِمٌ قَلبُهُ﴾. [1]. مَنْ كَتَمَ شَهَادَةً أَوْ شَهِدَ بِهَا لِیهْدِرَ بِهَا دَمَ امْرِئٍ مُسْلِمٍ أَوْ لِیزْوِىَ مَالَ امْرِئٍ مُسْلِمٍ أَتَی یوْمَ الْقِیامَةِ وَ لِوَجْهِهِ ظُلْمَةٌ مَدَّ الْبَصَرِ وَ فِى وَجْهِهِ كُدُوحٌ یعْرِفُهُ الْخَلائِقُ بِاسْمِهِ وَ نَسَبِهِ... (الأمالی، صدوق، ص482). 📚 مفاتیح الحیات ص 490. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بازار دنیا 🔸 حضرت فرمود: «الدُّنْیا سُوقٌ رَبِحَ فِیهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ»؛ فرمود دنیا بازاری است که یک عده در آن سود می ‌برند و یک عده زیان می ‌کنند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
بازار دنیا

🔸 حضرت فرمود: «الدُّنْیا سُوقٌ رَبِحَ فِیهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ»؛ فرمود دنیا بازاری است که یک عده در آن سود می ‌برند و یک عده زیان می ‌کنند. 🔸 اگر کسی _ خدای ناکرده _ راه باطل را طی کرد، حیثیت و حیات خود را به شیطان داد، یک؛ آنچه را هم که گرفت باید مطابق میل شیطان عمل کند، دو؛ یعنی ، هر دو را شیطان می‌ برد. 👈 اما اگر با ذات اقدس الهی معامله کردیم, این طور نیست که جان ما را بگیرد, چیزی به ما بدهد؛ اینکه فرمود: ﴿إِنَّ اللّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ﴾، به این معنا نیست که جان ما را می ‌گیرد و بهشت را به ما می‌ دهد، خب اگر بهشت را به ما داد، ما بی جان، بهشت را چه کنیم؟! را یعنی عوض و معوَّض هر دو را به ما می‌ دهد. 🔸بیان نورانی امام دهم، حضرت هادی (سلام الله علیه) این است: «الدُّنْیا سُوقٌ»؛ ، «رَبِحَ فِیهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ»؛ یک عده در این تجارت سود بردند، یک عده هم خسارت دیدند و عوض و معوض هر دو را در اختیار شیطان قرار دادند. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/sbmv01y ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/yVLs_O-DHVY 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1395/06/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ولایت
🔹 اینكه فرمود: ﴿إِنَّما وَلِیكُمُ اللّهُ﴾ خطاب به و ذوی العقول است و خطاب به مكلفین است نه به غیر مكلف؛ به محجورین به دیوانگان و صبیان و مجانین و مفلّسین كه خطاب نمی ‌كند! 🔹 در ﴿النَّبِی أَوْلی بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾ در ﴿إِنَّما وَلِیكُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ﴾، این به معنای والی بودن, سرپرست بودن, بودن است كه بازگشتش به ولایت و سرپرستی آن شخصیت حقوقی است نه شخصیت حقیقی. شخصیتِ حقیقی او زیر مجموعه این ولایت است یعنی از آن جهت كه امیرالمومنین است، ولی است و از آن جهت كه علی ‌بن‌ ابی ‌طالب است، با دیگر مردم، تحت ولایت خودش قرار دارد؛ از آن جهت كه علی است، با سایر افراد یكی است و از آن جهت كه امیرالمومنین است، ولی است. 🔹 این ، سرپرستی كار را به عهده دارد، زیرا او اگر بخواهد فتوا بدهد، عمل به فتوا واجب است حتی بر خودش؛ اگر بر كرسی قضا نشسته است، نقض آن قضا حرام است حتی بر خودش و عمل به آن قضا واجب است حتی بر خودش؛ اگر بر كرسی حكومت نشسته است و از آن جهت كه حاكم است حكم ولایی دارد، عمل به آن حكم واجب است حتی بر خودش و نقض آن حكم حرام است حتی بر خودش! 📚 سوره مبارکه مائده جلسه 173 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
صمدیّت منشأ ولایت خداوند

🔸 با عنایت به این که ولایت مستقل و اصیل از آن خداوند است، لازم است بدانیم که خداوند صمدیّت اوست، یعنی خداوند به دلیل صمد بودن ولی است... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
صمدیّت منشأ ولایت خداوند

🔸 با عنایت به این که ولایت مستقل و اصیل از آن خداوند است، لازم است بدانیم که خداوند صمدیّت اوست، یعنی خداوند به دلیل صمد بودن ولی است... . 🔸 معرفت و اخلاص زمینه ساز صمدیت و ولایت انسان انسان برای این که ولی خدا شود، باید درون خود را از آکنده کند تا مظهر نام مبارک «الصمد» شده و نام والای «ولی» که از اسمای حسنای حق است، در او تجلّی نماید، زیرا چنان که گفته شد، منشأ ولایت الهی صمدیت آن حضرت است. انسان هایی که در معرفت دچار وهم و خیال نشده و خود را میان تهی نساخته اند، در معرفت هستند و در عمل یا مخلِصند یا مخلَص؛ به عبارت دیگر آن ها در دو بعدِ علم و عمل مظهر شده اند و از آن جا که علم و عمل دو شأن از شئون روح کامل است، پس روح آن ها مظهر صمد است و روحی که مظهر «صمد» شد، به همان مقدار، می تواند مظهر «ولی» باشد... . 🔸 مراتب صمدیّت انسان صمدیّت انسان و در نتیجه ولایت او دارای مراتب و درجاتی است و آن مراتب عبارت است از: یکم. ؛ گاهی صمد بودن انسان در مرحله ای است که تنها عرصه علم و عمل خویش را از دستبرد شیطان حفظ می کند. در نتیجه چنین کسی فقط بر خویشتن ولایت دارد. دوم. از روح دیگران؛ گاهی صمدیت به گونه ای است که نه تنها انسانِ برخوردارِ از آن، از حرم دل خویش حراست می کند، بلکه معرفت و اخلاص او هم چون شهاب ثاقب شیاطین را از افق روح عده ای طرد می کند. در نتیجه قلمرو ولایت چنین انسانی نیز گسترده تر است. سوم. ؛ گاهی انسان از این مقام نیز بالاتر می رود و آن مقام انسان کامل است که مظهر تامّ صمدیّت خدای سبحان است. کسی که خدای سبحان شد، باذن اللّه تدبیر جهان را برعهده دارد. 📚 شمیم ولایت ص 56 و 67 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
سی امین شماره از «فصلنامه علمی اخلاق وحیانی» منتشر شد 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: سی امین شماره از «فصلنامه علمی اخلاق وحیانی» به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، منتشر شد. ◀️ مقالات این شماره از فصلنامه به این ترتیب است: • جایگاه اخلاقی عفت در سوره نور با تأكید بر آرای تفسیری آیت‎ الله جوادی آملی مبانی سلوک اخلاقی ابوذر بر پایه روایات چالش طبع و ملکه در سه‌ گانه خلق، نطق و صنعت در اندیشه فارابی و ابن سینا نقش زیست اخلاقی با رویکرد «معنویت دینی» بر معنای زندگی (از نگاه قاضی سعید قمی) ساخت، اعتبار‌یابی و ساختار عاملی پرسشنامه حرص براساس منابع اسلامی اثربخشی آموزش مفاهیم هوش اخلاقی از طریق انیمیشن، قصه، تصاویر و بازی رایانه‌ای به کودکان ↙️ علاقه مندان می توانند جهت مطالعه متن كامل مقالات، به سامانه نشریه اخلاق وحیانی به آدرس Ethics.isramags.ir مراجعه و فایل کامل مقالات را دریافت نمایند. ــ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/-168 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مایه فخر و مباهات

🔸... آن وجود شریف مایه فخر و مباهات همه است، زیرا از شجره طیبه آل پیامبر است. جدّ گرامی اش حضرت خاتم انبیاء محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) به وجود مهدی(عج) مباهات می کند. وقتی آن وجود مبارک مفاخر اهل بیت(علیهم السلام) را برای سیده زنان عالم فاطمه زهرا(علیهاالسلام) شرح می داد، فرمود: 👈 خداوند ما را به ویژگی هایی گرامی داشته است که دیگران فاقد آن هستند: «مِنَّا سِبْطَا هَذِهِ اَلْأُمَّةِ وَ هُمَا اِبْنَاك». و سپس از مهدی منتظر عصر ما سخن گفت و فرمود: مهدی این امّت از ماست: «وَ مِنَّا مَهْدِی هَذِهِ اَلْأُمَّةِ». و بدین سان به وجود حضرتش مباهات کرد و او را از (علیهم السلام) شمرد. 📚 امام مهدی (عج) موجود موعود ، ص58 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra