eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.4هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
تبلیغ متناسب
🔹 اگر یك وقت كسی خواست بانویی كه با عاطفه زندگی می ‌كند را به دین دعوت كند، راهش نشان دادن است یا راهش نشان دادن سیف و سنان و امثال ذلك؟ 🔹 هر كسی را بالأخره با راه مناسب او باید به دین دعوت كرد. دعوت به دین، با دعوت فرق می ‌كند. گرچه وجود مبارك سلیمان در آنجا فرمود: ﴿فَلَنَأْتِینَّهُم بِجُنُودٍ لاَ قِبَلَ لَهُم بِهَا وَلَنُخْرِجَنَّهُم مِنْهَا أَذِلَّةً﴾؛ اما این با یمن بود؛ ولی به خود این زن كه رسید، با صرح ممرّد او را هدایت كرده است. 👈 آن همه پرنده‌ ها آن همه حیوانات همه صف كشیده بودند، می‌ توانست با آن قدرت نمایی او را به دین دعوت كند؛ اما با صرح ممرّد دعوت كردن، نشانه است. 📚 سوره مبارکه نمل جلسه 14 تاریخ: 1391/03/01 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🚩
زیارت هر روزه 

▫️ ائمه (علیهم السلام) فرمودند بروید کنید و اگر زیارت حضوری میسر نشد را بخوانید. مبادا روزی بر ما بگذرد که به یاد حضرت نباشیم! 👈 صبح که از منزل در آمدید و وارد صحن حیاط شدید، رو به قبله بایستید و سه بار بگویید: «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ» این دستورالعمل ماست. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1379/01/18 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 19. میانجیگری در كار خیر 🔹 واسطه ‌گری برای ازدواج امیرمؤمنان (ع) می ‌فرماید: آن است كه میان دو نفر در ازدواج میانجیگری كنی تا خدا آن دو را گرد هم آورد. [1] [1]. أَفْضَلُ الشَّفَاعَاتِ أَنْ تَشْفَعَ بَینَ اثْنَینِ فِى نِكَاحٍ حَتَّی یجْمَعَ اللَّهُ بَینَهُمَا (الكافى، ج5، ص331). 📚 مفاتیح الحیات ص 504 و 505 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
خونِ حيات بخش

▫️ وجود مبارک نوح گفت خدايا! من ساليان متمادی شب ها و روزها مردم را دعوت کردم، لکن در عرض می کنيم: «و بَذَلَ مُهجَتَهُ فِيکَ لِيَسْتَنقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلالَة»؛ تنها سخنان شب و روز نبود، را در اين راه داد تا جامعه را زنده کند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
خونِ حیات بخش

▫️ وجود مبارک نوح گفت خدایا! من سالیان متمادی شب ها و روزها مردم را دعوت کردم: ﴿رَبِّ إِنِّی دَعَوْتُ قَوْمِی لَیلاً وَ نَهَاراً ٭ فَلَمْ یزِدْهُمْ دُعَائِی إِلاّ فِرَاراً﴾؛ من رنج شبانه روز کشیدم تا اینها را هدایت کنم ولی اینها نپذیرفتند؛ لکن در حضرت عرض می کنیم: «و بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیسْتَنقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلالَة»؛ تنها سخنان شب و روز نبود، بلکه و بود؛ خون را در این راه داد تا جامعه را زنده کند. ▫️ اگر ذات اقدس الهی برنامه رسمی انبیا را دو چیز قرار داد: 1️⃣ یکی کتاب و حکمت 2️⃣ و دیگری وجود مبارک سالار شهیدان همین برنامه را با احیا کرده است. بیان زیارت وجود مبارک سالار شهیدان در این است که او با خون دادن دو کار کرد: یکی اینکه مردم را کرد و یکی اینکه مردم را کرد؛ اهل جزم و استدلال و برهان کرد که خوب می فهمند و اهل عزم و اراده و تصمیم کرد که خوب تصمیم می گیرند. 👈 جزم بدون عزم، می سازد و عزم بدون جزم، می سازد. ▫️ «و بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیسْتَنقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ» که بشوند عالم، «وَ حَیرَةِ الضَّلالَة» که بشوند عاقل؛ عقل همان است که «عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَن وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجِنَان». ▫️ بنابراین یک وقت است کسی به خدای سبحان عرض می کند: ﴿رَبِّ إِنِّی دَعَوْتُ قَوْمِی لَیلاً وَ نَهَاراً﴾؛ من شبانه روز دعوت کردم و یک وقت است که یک شبه، ره صد ساله می رود! یک وقت است که قصیده ای می گوید غزلی می گوید که کار صد رساله را می کند؛ گاهی یک شبه، ره صد ساله می رود؛ گاهی یک روزه، کار نُه قرن و نیم نوح را انجام می دهد. ◀️ ، وارث آدم است، وارث نوح است، وارث ابراهیم است، وارث موسی است، وارث عیسی است، وارث پیغمبر است، وارث علی بن ابی طالب است. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/jmsykqb ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/AtaxVb8QiP4 📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/09/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
فراز آزادی
🔹 یك وقت است انسان از زندان دشمن آزاد می ‌شود، یك وقت از زندان هوا و هوس آزاد می ‌شود. انسان اگر گرفتار هوا و هوس بود، در زندان درون محبوس است. گفت: غلام همت آنم كه زیر چرخ کبود ٭٭٭ ز هر چه رنگ تعلّق پذیرد آزاد است که این برای یک گروه است و «ز هر چه رنگ تعین پذیرد آزاد است» برای گروه برتر است. 👈 چنین کسی می‌شود و این از بهترین نعمت های الهی است كه انسان، در بند هوس نباشد، هوس را به بند بكشد نه اینکه در بند هوس باشد. 🔹 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «إِذُا أَرَادَ اللهُ بِعَبدٍ خَیرَاً جَعَلَ غِنَاهُ فی نَفسِهِ وِ تُقَاهُ فی قَلبِهِ»؛ خدا اگر خواست به كسی خیر دهد، نیازی را در درون جان او جاسازی می ‌كند. 🔹 بدترین نقص این است كه انسان گرفتار آز و طمع باشد؛ ذلّت همین است كه انسان هر چه را ببیند بخواهد. «لَا تَكُنْ عَبْدَ غَیرِكَ وَ قَدْ جَعَلَكَ‏ اللَّهُ‏ حُرّاً» که بیان نورانی حضرت امیر است، ما را به آن می ‌رساند كه انسان در رهن و گرفتاری و بند چیزی نباشد. این اولین فضیلت است و دوم اینکه «وَ تُقَاهُ فی قَلبِهِ»؛ را در درون جان او جاسازی می ‌كند. اگر این طور شد، یا «امّاره بالسوء» به سراغ او نمی ‌آید یا تبدیل می‌ شود به «امّاره بالحُسن». 📚 درس اخلاق در جمع آزادگان تاریخ: 1393/07/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آزادگان 🔹 این كشور را آزاد كرد. اگر امام (رضوان الله علیه) فرمود: خون بر شمشیر پیروز است از همین راه هاست، ما این سرمایه را رایگان از دست ندهیم، هم جلال و شكوه عزاداری را حفظ كنیم، هم آن حریت و استقلال و عظمت سیاسی حسین ‌بن‌ علی را حفظ كنیم. 👈 شما مسئولیت بیشتری دارید، چون از نزدیك آزادگی را حسّ كرده ‌اید كه چگونه ، پیام كربلا را به دیگران رساندند، شما بیشتر حسّ كردید. اگر زندان كوفه بود، شماها هم رفتید، اگر جای دیگر زندانی كردند شما هم طعم تلخ این زندانی را چشیدید؛ «آه صاحب درد را باشد اثر». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/07/24 🔹 درباره بهترین تعبیری كه شده است این است كه رنج رفت و مانده است؛ هم برای خود آنها مانده است، هم برای كشور ما مانده است. 📚 دیدار موردی تاریخ: 1385/03/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 19. میانجیگری در كار خیر 🔹 پاداش وساطت در ازدواج بهره‌مندی از لطف خدا در قیامت: امام صادق (ع) فرمود: هر كس زمینه ازدواج مجردی را فراهم كند، از كسانی است كه خدا در روز قیامت به او نگاه [لطف ‌آمیز] می ‌كند. [1] [1]. مَنْ زَوَّجَ أَعْزَبَ كَانَ مِمَّنْ ینْظُرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیهِ یوْمَ الْقِیامَةِ (الكافى، ج5، ص331). 📚 مفاتیح الحیات ص 505 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 درک حضور

▫️ یکی از برجسته ترین ، زیارت «اربعین» است. ... و سایر زیارت ها، در هر زمان و زمینی جا دارد، برای اینکه آنها در هر زمان و زمینی به اذن خدای سبحان حاضر هستند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 درک حضور

▫️ یکی از برجسته ترین ، زیارت «اربعین» است. در جریان هم این چنین است؛ آن طوری که مرحوم صدوق (رضوان الله علیه) در کتاب شریف توحید از وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) نقل کرد، فرمود: «قَد قَامَتِ الصَّلاةُ» یعنی چه؟ ما «حَی عَلَی الصَّلاة»، «حَی عَلَی الفَلاَح»، اینها را می فهمیم؛ اما «قَد قَامَتِ الصَّلاةُ» یعنی چه؟ فرمود: «حَانَ وَقتُ الزِّیارَة»؛ نماز است. بنده اگر بخواهد به حضور پروردگار بار یابد و خدا را زیارت کند، زیارت خدا نماز است. پس زیارت از «زیارت الله» شروع می شود که انسان با او گفتگو می کند، حرف خودش را می زند، خواسته خودش را در بین می گذارد، هر چه دارد در قنوت و غیر قنوت می تواند با خدا در میان بگذارد، این زیارت خداست. ▫️ زیارت انبیای الهی و ائمه معصومین در تِلو همین زیارت الهی معنا پیدا می کند، انسان به حضور آنها مشرّف می شود. اینکه زیارت از قُرب و بُعد یکسان است، از نظر معنا گرچه درجات آن فرق می کند، برای همین است. در جریان زمان و زمین، قُرب زمینی معیار است؛ اگر کسی توانست در به کربلا مشرّف شود، فوز و فیض بیشتری دارد و اگر آن توفیق نصیب او نشد، زیارتِ از دور معقول و ممکن است، زیرا آنها دور و نزدیک حضور دارند. 👈 اگر زیارت خانه خدا و پیامبر در تِلو زیارت ذات اقدس الهی است و زیارت خدای سبحان قُرب و بُعدی ندارد، زیارت این خاندان هم به برکت توحید، قُرب و بُعدی ندارد. بنابراین این و سایر زیارت ها، در هر زمان و زمینی جا دارد، برای اینکه آنها در هر زمان و زمینی به اذن خدای سبحان حاضر هستند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/09/20 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
حکمیت تحمیلی
🔹 را وجود مبارك حضرت تحمل كرد؛ در اثنای جنگ كه خواستند پیروز بشوند، با دسیسه امویان، قرآن ها بالای نیزه رفت. در چنین صحنه ‌ای وجود مبارك حضرت امیر با حكمت و برهان سخن گفت فرمود: ـ اینها كه ما را به قرآن به عنوان حَكَم دعوت كرند دروغ می‌ گویند ـ اهل خدعه و نیرنگ اند ـ نه به قرآن معتقدند نه به سنت رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) ـ حجت بالغه حق امروز منم ـ حق با من است (برهان اقامه كرد) و این حكمت اثر نكرد را بر آن حضرت تحمیل كردند. 🔹 بعد از اینكه تحمیل كردند، آن حكمین «بغیر ما أنزل الله» حكم كردند؛ لذا حضرت این حكم را نپذیرفت و دستور به ادامه حمله داد: «اسْتَعِدُّوا لِلْمَسِیرِ إِلَی‏ قَوْمٍ حَیارَی عَنِ الْحَقِّ. . . جُفَاةٍ عَنِ الْكِتَابِ نُكُبٍ عَنِ الطَّرِیقِ»؛ به جنگ كسانی كه نه خدا را می ‌شناسند نه پیغمبر را می‌ شناسند ادامه بدهید. 🔹 فرمود ما گفتیم اینها دروغ می ‌گویند شما نپذیرفتید و را بر ما تحمیل كردید. در مسائل الهی و دینی، رأی خدا و پیغمبر حجّت است؛ ما كه نیامدیم رأی و اندیشه رجال را معیار قرار بدهیم، ما آمدیم قرآن را حَكم قرار دادیم: «إِنَّا لَمْ نُحَكِّمِ الرِّجَالَ وَ إِنَّمَا حَكَّمْنَا الْقُرْآنَ». 🔹 ما كه نگفتیم هر چه حَكَم گفت درست است، گفتیم هر چه قرآن گفت درست است؛ منتها «هذَا الْقُرْآنُ إِنَّمَا هُوَ خَطٌّ مَسْتُورٌ بَینَ الدَّفَّتَینِ لَا ینْطِقُ بِلِسَانٍ وَ لَابُدَّ لَهُ مِنْ تَرْجُمَانٍ»؛ قرآن یک كتاب ‌است، خب این كتاب، یك ترجمان می ‌خواهد _ به كسی كه ترجمه می ‌كند ‌می ‌گویند ترجمان _ و آن ترجمان هم باید حكم بكند. 👈 ما هم اصل این مسئله را به عنوان جدال قبول كردیم نه به عنوان حكمت، چون اینجا جای مراجعه به قرآن نبود، برای اینكه من تثبیت ‌شده بود؛ به نقل پیغمبر تثبیت ‌شده بود به امضای مردم تثبیت ‌شده بود با مشورت اهل حل و عقد تثبیت ‌شده بود؛ اینها به ما ظلم كردند. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1379/10/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 کانال های رسمی دروس حضرت استاد در پیام‌ رسان‌ ها شامل متن و صوت جلسات درس تفسیر و فقه و اخلاق آیت الله العظمی جوادی آملی : 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 19. میانجیگری در كار خیر 🔹 پاداش وساطت در ازدواج ازدواج با همسران بهشتی: رسول خدا (ص) فرمود: هر كس در ازدواج حلالی بین دو نفر اقدام كند تا اینكه خدا آن دو را گرد هم آورد، خدا در روز قیامت همسری از حورعین به ازدواج او در‌آورد. [1] [1]. مَنْ عَمِلَ فِى تَزْوِیجِ حَلالٍ حَتَّی یجْمَعَ اللَّهُ بَینَهُمَا زَوَّجَهُ اللَّهُ مِنَ الْحُورِ الْعِینِ (جامع الاخبار، ص102). 📚 مفاتیح الحیات ص 505 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 اربعین ‌گیری حسینی

▫️ چهل شبانه‌ روزی كه اُسرای كربلا... منتظر سالار شهیدان بودند، می ‌تواند مصداقی برای «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً» باشد... اهل بیت ... باعث شده است كه این [] سنّت حسنه بشود... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 اربعین ‌گیری حسینی

▫️ از فضایلی است كه از بعد از جریان موسای كلیم (سلام الله علیه) ظهور پیدا كرده، البته قبل از آن را هم نمی ‌توان انكار كرد؛ در تمام این چهل شبانه ‌روز با مناجات و ذكر و دعا مشغول بود تا تورات نصیب او شد. ▫️ این چهل شبانه‌ روزی كه اُسرای كربلا یا خود جابر و امثال ذلك منتظر زیارت سالار شهیدان بودند، می ‌تواند مصداقی برای همان «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً» باشد كه سالار شهیدان را مخصوص آن حضرت كرد. ▫️ برای هیچ معصومی زیارت اربعین نداریم، این فقط مخصوص سالار شهیدان حسین بن علی بن ابی طالب است بر اساس این خصوصیاتی كه آمده، وگرنه برای اینكه جابر آمده این مثلاً باعث بشود كه زیارت اربعین از علائم پنج‌گانه مؤمن باشد كه از وجود مبارك امام عسكری (سلام الله علیه) رسیده است این بسیار بعید است. ▫️ بالأخره این چهل شبانه ‌روز اهل بیت از یك سو و ارادتمندان آن حضرت از سوی دیگر باعث شده است كه این سنّت حسنه ‌ای هم بشود. ▫️ ما امیدواریم خدای سبحان زیارت همه كسانی كه از نزدیك و دور موفق شدند به أحسن وجه بپذیرد؛ مخصوصاً زائرانی كه به كربلا مشرّف شدند با امنیت و امانت كامل، با زیارت مقبول و دعای مستجاب ـ ان ‌شاء الله ـ برگردند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/10/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 اقامه امت
🔹 امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) به مالک فرمود: «إِنَّمَا عِمَادُ الدِّینِ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِین وَ الْعُدَّةُ للْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّةِ»؛ ستونِ سیاست، مردم هستند؛ كسی مردمی حرف بزند و شخصی فكر كند، این ستون را حفظ نكرده است. ◀️ نظام، دو ستون دارد: یكی كه نماز، نماد آن است و یكی هم رعایت . درباره نماز گفته شد: «اَلصّلاةُ عَمُودُ الدّین»، درباره نظام سیاسی هم گفته شد عماد و ستونِ ، مردم هستند. 🔹 خیلی ‌ها حرف از مردم می ‌زنند نه اینکه مردم را به پا بدارند! مقاومت مردم و قیام مردم، وابسته به اِقامِ رهبران سیاسی است؛ اینها باید مردم را سر پا نگه بدارند نه اینکه نام مردم را بخوانند! 👈 كسی فقط از مردم حرف بزند, مثل این است كه دارد نماز را «می‌ خواند»، در حالی که نماز، خواندنی نیست؛ [فرمود نماز را اقامه کنید]. ستون را باید حفظ كرد! نامِ مردم، بردنی نیست، مردم را باید سر پا نگه داشت. 📚 دیدار وزير ارتباطات با حضرت استاد تاریخ: 1393/02/11 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 قوه تعقّل ▫️ رسالت اصلی سرور شهیدان ( علیه السلام ) مردم بود ، نه دانا کردن آن ها. بسا دانشمندانی که در عین بهره مندی از علم ، به سبب عدم استفاده از قوه تعقّل به پرتگاه های عمیق سقوط کردند . ▫️ خداوند زن را کانون عاطفه قرار داده است و اگر فرضاً مرد عقل بیشتری داشته باشد ، زن در دل قوی تر است و قرآن مجید را الگوی همه انسان ها قرار داده است ، نه الگوی زنان! 📚 سخنرانی به مناسبت اربعین سالار شهیدان در مرکز اسلامی هامبورگ آفاق اندیشه، ص273 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 19. میانجیگری در كار خیر 🔹 پاداش وساطت در ازدواج ثواب یك سال عبادت برای هر گام و سخن او: رسول خدا (ص) فرمود: هركس در كار ازدواج دو نفر اقدام كند و خدا نیز آن دو را گرد هم آورد، خدا در برابر هر قدمی كه وی در این راه برداشته و هر سخنی كه گفته ثواب یك سال عبادت می‌ دهد. [1] [1]. ... وَ كَانَ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ خَطَاهَا وَ كَلِمَةٍ تَكَلَّمَ بِهَا عِبَادَةُ سَنَة (جامع الاخبار، ص102). 📚 مفاتیح الحیات ص 505 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
راه ماندگار

▫️ در زيارت أربعينِ سالار شهيدان هم مي‌ خوانيم: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلَالَة»؛ ... سالار شهيدان هم با ، جامعه را از
جهل علمی
، يک و
جهالت عملی
، دو، نجات داد و به مقصد هم رسيده است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 راه ماندگار

▫️ برنامه حیات‌ بخش وجود مبارک پیامبر را ذات أقدس الهی سه اصل مهم قرار داد: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِم‏﴾، ◀️ جامعه را با فرهنگ وحی آشنا می ‌کند ◀️ جامعه را طاهر و طیب می‌کند ◀️ با حکمت که خیر کثیر است، آشنا می‌کند این برنامه رسمی آن حضرت است که خود راهی این راه است و عدّه ‌ای را هم به همراه می ‌برد. در زیارت أربعینِ سالار شهیدان هم می‌ خوانیم: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَة»؛ منتها وجود مبارک پیامبر در تمام مدّت عمر با تحمّل «مَا أُوذِی نَبِی مِثْلَ مَا أُوذِیتُ» به آن سه اصل عمل کرد و سالار شهیدان هم با ، جامعه را از جهل علمی، یک و جهالت عملی، دو، نجات داد و به مقصد هم رسیده است! ▫️ به طور جدی بنی‌العبّاس با قبر حسین بن علی مبارزه کردند! آن قبر را شیار کردند، آن زمین را کشت کردند، به طوری که هیچ اثری از قبر مطهر نبود! امّا اینکه زینب کبری ‌(سَلامُ الله عَلَیها) در شام قسم یاد می ‌کند و می ‌گوید: «فَوَاللهِ ... لَا تَمْحُو ذِكْرَنَا‏»؛ قسم به خدا نمی ‌توانید نام ما را به فراموشی بسپارید! این بر اثر این است که ایشان «أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیرُ مُعَلَّمَة» است، وگرنه کم نبودند سلسله انبیا! چند هزار پیامبر آمدند و رفتند؛ اما بسیاری از اینها نامی از اینها نیست! این‌طور نیست که هر کسی پیغمبر بود یا امام بود، جاودانه باشد. این جاودانگی با یک فیض خاصّی است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/08/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
والی شهید
🔹 در مصر كشته شد. سرّ شهادت ابن ابی بكر هم این بود كه جریان ظاهراً به سود امویان تمام شد و بنی امیه قدرتی پیدا كردند، را برای طمع مصر تحریك كردند، خود عمروعاص هم تحریك شد، لشكریان زیادی از طرف معاویه برای فتح مصر حركت كردند و محمد بن ابی بكر هم در آن زمان از طرف (علیه السلام) والی مصر بود، آنها آمدند عده زیادی را شهید كردند و محمد بن ابی بكر را هم گرفتند و به بدترین وضع كشتند. 🔹 در چنین جریانی خطبه 68 مطرح است. اصل این خطبه مفصل است که دو سطرش را شما در خطبه 68 آمده است، چون سید رضی (رضوان الله علیه) انتخاب كرده بود. در آنجا وجود مبارك امیرالمومنین (سلام الله علیه) می ‌فرماید: من قصد داشتم هاشم بن عتبه را والی مصر كنم، ولی شرایط حاضر نبود یا موانع در كار بود؛ لذا من ابن ابی بكر را والی مصر كردم. 🔹 اگر شرایط حاضر بود و موانع برطرف بود و اگر من ابن ابی بكر را والی نمی ‌كردم و هاشم بن عتبه را والی مصر می ‌كردم، «لَمَّا خَلَّى لَهُمُ الْعَرْصَةَ وَ لَا أَنْهَزَهُمُ الْفُرْصَةَ»؛ هرگز او صحنه مصر را برای بیگانگان خالی نمی ‌كرد و از دشمنان نمی‌ ترسید. 🔹 اما این جمله را هم فرمود: «بِلاَ ذَمٍّ لِمُحَمَّدِ بْنِ أَبِی بَکْر، وَ لَقَدْ کَانَ إِلَىَّ حَبِیباً وَ کَانَ لِی رَبِیباً»؛ من منظورم مذمت ابن ابی بكر نیست، برای اینكه او نسبت به من محبوب بود و در دامن من تربیت شد؛ ولی قدرت اداره مصر در ، در اختیار هاشم بن عتبه است نه در اختیار ابن ابی بكر. 📚 خطبه های نهج البلاغه تاریخ: 1375/03/04 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra