eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 اربعین ‌گیری حسینی

▫️ چهل شبانه‌ روزی كه اُسرای كربلا... منتظر سالار شهیدان بودند، می ‌تواند مصداقی برای «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً» باشد... اهل بیت ... باعث شده است كه این [] سنّت حسنه بشود... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 اربعین ‌گیری حسینی

▫️ از فضایلی است كه از بعد از جریان موسای كلیم (سلام الله علیه) ظهور پیدا كرده، البته قبل از آن را هم نمی ‌توان انكار كرد؛ در تمام این چهل شبانه ‌روز با مناجات و ذكر و دعا مشغول بود تا تورات نصیب او شد. ▫️ این چهل شبانه‌ روزی كه اُسرای كربلا یا خود جابر و امثال ذلك منتظر زیارت سالار شهیدان بودند، می ‌تواند مصداقی برای همان «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً» باشد كه سالار شهیدان را مخصوص آن حضرت كرد. ▫️ برای هیچ معصومی زیارت اربعین نداریم، این فقط مخصوص سالار شهیدان حسین بن علی بن ابی طالب است بر اساس این خصوصیاتی كه آمده، وگرنه برای اینكه جابر آمده این مثلاً باعث بشود كه زیارت اربعین از علائم پنج‌گانه مؤمن باشد كه از وجود مبارك امام عسكری (سلام الله علیه) رسیده است این بسیار بعید است. ▫️ بالأخره این چهل شبانه ‌روز اهل بیت از یك سو و ارادتمندان آن حضرت از سوی دیگر باعث شده است كه این سنّت حسنه ‌ای هم بشود. ▫️ ما امیدواریم خدای سبحان زیارت همه كسانی كه از نزدیك و دور موفق شدند به أحسن وجه بپذیرد؛ مخصوصاً زائرانی كه به كربلا مشرّف شدند با امنیت و امانت كامل، با زیارت مقبول و دعای مستجاب ـ ان ‌شاء الله ـ برگردند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/10/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 اقامه امت
🔹 امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) به مالک فرمود: «إِنَّمَا عِمَادُ الدِّینِ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِین وَ الْعُدَّةُ للْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّةِ»؛ ستونِ سیاست، مردم هستند؛ كسی مردمی حرف بزند و شخصی فكر كند، این ستون را حفظ نكرده است. ◀️ نظام، دو ستون دارد: یكی كه نماز، نماد آن است و یكی هم رعایت . درباره نماز گفته شد: «اَلصّلاةُ عَمُودُ الدّین»، درباره نظام سیاسی هم گفته شد عماد و ستونِ ، مردم هستند. 🔹 خیلی ‌ها حرف از مردم می ‌زنند نه اینکه مردم را به پا بدارند! مقاومت مردم و قیام مردم، وابسته به اِقامِ رهبران سیاسی است؛ اینها باید مردم را سر پا نگه بدارند نه اینکه نام مردم را بخوانند! 👈 كسی فقط از مردم حرف بزند, مثل این است كه دارد نماز را «می‌ خواند»، در حالی که نماز، خواندنی نیست؛ [فرمود نماز را اقامه کنید]. ستون را باید حفظ كرد! نامِ مردم، بردنی نیست، مردم را باید سر پا نگه داشت. 📚 دیدار وزير ارتباطات با حضرت استاد تاریخ: 1393/02/11 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 قوه تعقّل ▫️ رسالت اصلی سرور شهیدان ( علیه السلام ) مردم بود ، نه دانا کردن آن ها. بسا دانشمندانی که در عین بهره مندی از علم ، به سبب عدم استفاده از قوه تعقّل به پرتگاه های عمیق سقوط کردند . ▫️ خداوند زن را کانون عاطفه قرار داده است و اگر فرضاً مرد عقل بیشتری داشته باشد ، زن در دل قوی تر است و قرآن مجید را الگوی همه انسان ها قرار داده است ، نه الگوی زنان! 📚 سخنرانی به مناسبت اربعین سالار شهیدان در مرکز اسلامی هامبورگ آفاق اندیشه، ص273 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 19. میانجیگری در كار خیر 🔹 پاداش وساطت در ازدواج ثواب یك سال عبادت برای هر گام و سخن او: رسول خدا (ص) فرمود: هركس در كار ازدواج دو نفر اقدام كند و خدا نیز آن دو را گرد هم آورد، خدا در برابر هر قدمی كه وی در این راه برداشته و هر سخنی كه گفته ثواب یك سال عبادت می‌ دهد. [1] [1]. ... وَ كَانَ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ خَطَاهَا وَ كَلِمَةٍ تَكَلَّمَ بِهَا عِبَادَةُ سَنَة (جامع الاخبار، ص102). 📚 مفاتیح الحیات ص 505 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
راه ماندگار

▫️ در زيارت أربعينِ سالار شهيدان هم مي‌ خوانيم: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلَالَة»؛ ... سالار شهيدان هم با ، جامعه را از
جهل علمی
، يک و
جهالت عملی
، دو، نجات داد و به مقصد هم رسيده است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 راه ماندگار

▫️ برنامه حیات‌ بخش وجود مبارک پیامبر را ذات أقدس الهی سه اصل مهم قرار داد: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِم‏﴾، ◀️ جامعه را با فرهنگ وحی آشنا می ‌کند ◀️ جامعه را طاهر و طیب می‌کند ◀️ با حکمت که خیر کثیر است، آشنا می‌کند این برنامه رسمی آن حضرت است که خود راهی این راه است و عدّه ‌ای را هم به همراه می ‌برد. در زیارت أربعینِ سالار شهیدان هم می‌ خوانیم: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَة»؛ منتها وجود مبارک پیامبر در تمام مدّت عمر با تحمّل «مَا أُوذِی نَبِی مِثْلَ مَا أُوذِیتُ» به آن سه اصل عمل کرد و سالار شهیدان هم با ، جامعه را از جهل علمی، یک و جهالت عملی، دو، نجات داد و به مقصد هم رسیده است! ▫️ به طور جدی بنی‌العبّاس با قبر حسین بن علی مبارزه کردند! آن قبر را شیار کردند، آن زمین را کشت کردند، به طوری که هیچ اثری از قبر مطهر نبود! امّا اینکه زینب کبری ‌(سَلامُ الله عَلَیها) در شام قسم یاد می ‌کند و می ‌گوید: «فَوَاللهِ ... لَا تَمْحُو ذِكْرَنَا‏»؛ قسم به خدا نمی ‌توانید نام ما را به فراموشی بسپارید! این بر اثر این است که ایشان «أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیرُ مُعَلَّمَة» است، وگرنه کم نبودند سلسله انبیا! چند هزار پیامبر آمدند و رفتند؛ اما بسیاری از اینها نامی از اینها نیست! این‌طور نیست که هر کسی پیغمبر بود یا امام بود، جاودانه باشد. این جاودانگی با یک فیض خاصّی است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/08/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
والی شهید
🔹 در مصر كشته شد. سرّ شهادت ابن ابی بكر هم این بود كه جریان ظاهراً به سود امویان تمام شد و بنی امیه قدرتی پیدا كردند، را برای طمع مصر تحریك كردند، خود عمروعاص هم تحریك شد، لشكریان زیادی از طرف معاویه برای فتح مصر حركت كردند و محمد بن ابی بكر هم در آن زمان از طرف (علیه السلام) والی مصر بود، آنها آمدند عده زیادی را شهید كردند و محمد بن ابی بكر را هم گرفتند و به بدترین وضع كشتند. 🔹 در چنین جریانی خطبه 68 مطرح است. اصل این خطبه مفصل است که دو سطرش را شما در خطبه 68 آمده است، چون سید رضی (رضوان الله علیه) انتخاب كرده بود. در آنجا وجود مبارك امیرالمومنین (سلام الله علیه) می ‌فرماید: من قصد داشتم هاشم بن عتبه را والی مصر كنم، ولی شرایط حاضر نبود یا موانع در كار بود؛ لذا من ابن ابی بكر را والی مصر كردم. 🔹 اگر شرایط حاضر بود و موانع برطرف بود و اگر من ابن ابی بكر را والی نمی ‌كردم و هاشم بن عتبه را والی مصر می ‌كردم، «لَمَّا خَلَّى لَهُمُ الْعَرْصَةَ وَ لَا أَنْهَزَهُمُ الْفُرْصَةَ»؛ هرگز او صحنه مصر را برای بیگانگان خالی نمی ‌كرد و از دشمنان نمی‌ ترسید. 🔹 اما این جمله را هم فرمود: «بِلاَ ذَمٍّ لِمُحَمَّدِ بْنِ أَبِی بَکْر، وَ لَقَدْ کَانَ إِلَىَّ حَبِیباً وَ کَانَ لِی رَبِیباً»؛ من منظورم مذمت ابن ابی بكر نیست، برای اینكه او نسبت به من محبوب بود و در دامن من تربیت شد؛ ولی قدرت اداره مصر در ، در اختیار هاشم بن عتبه است نه در اختیار ابن ابی بكر. 📚 خطبه های نهج البلاغه تاریخ: 1375/03/04 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 وظیفه رهبران دین ▫️ در این ایامِ ، به زیارت اربعین سالار شهیدان بنگرید و ببینید با چه جمله هایی شروع می شود . در این زیارت که درباره آن فرموده اند : یکی از علامت های شیعه خواندن آن است ... آمده است: 👈 پروردگارا! من شهادت می دهم که حسین بن علی ( علیهماالسلام ) نخست راه و و را طی کرد : «فَأَعْذَرَ فِی الدُّعَاءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ»؛ یعنی تا آنجا که جای دعوت و استدلال بود راه عذر را بست و تا آنجا که قلمرو نصیحت و موعظه بود به نصاب رسانید و وقتی دید استدلال و موعظه و . . . به نصاب رسید ولی به بار ننشست شروع کرد به خون جگر دادن : «فأَعْذَرَ فِی الدُّعَاءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلالَةِ». این خون دادن از است . 📚 سخنرانی مجمع جهانی اسلامی در لندن آفاق اندیشه، ص336 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 19. میانجیگری در كار خیر 🔹 پاداش وساطت در ازدواج بهره ‌مندی از سایه عرش خدا: امام موسی كاظم (ع) می ‌فرماید: سه گروه روزی كه هیچ سایه ‌ای جز سایه خدا نیست زیر سایه عرش خدا قرار می‌ گیرند: كسی كه زمینه ازدواج برادر مسلمان خود را فراهم آورد یا به او خدمت كند یا راز او را بپوشاند. [1] [1]. ثَلاثَةٌ یسْتَظِلُّونَ بِظِلِّ عَرْشِ اللَّهِ یوْمَ لا ظِلَّ إِلاّ ظِلُّهُ: رَجُلٌ زَوَّجَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ أَوْ أَخْدَمَهُ أَوْ كَتَمَ لَهُ سِرّاً (مسائل علی بن جعفر ع، ص343). 📚 مفاتیح الحیات ص 505 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
صُنع الهی

▫️ ... هیأت حاكمه طغیانگر برای توجیه كارهای خودش آن مفوضه ‌ها را که قائل به آزادی اندیشه بودند ـ معتزله ـ غالب اینها را در زمان متوكل اعدام كردند و هر كه ماندند از این اشاعره ماندند. این اشاعره بودند كه هم وعاظ السلاطین شدند و هم مقرّب الخاقان شدند که در دستگاه بنی العباس راه پیدا كردند، چون مكتب جبر عامل بسیار خوبی برای توجیه كار طاغیان بود كه هر كاری را انجام بدهند و بگویند خدا انجام داده است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 صُنع الهی

▫️ مطلبی كه در جریان حضرت زینب كبری (سلام الله علیها) گفته شد، زینب كبری به صُنع الهی اشاره كرد كه «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلاً»، وگرنه كار اموی جز ظلم و قبح و قبیح چیز دیگر نبود و بنی امیه هم از راه جبر پیشرفت كردند. ▫️ مرحوم حاج آقا رضای همدانی (رضوان الله علیه) را خدا رحمت کند! ایشان به لطیفه خوب اشاره كرده است، گفت مكتب جبر در قبال تفویض, تفویض در قبال جبر؛ اهل بیت (علیهم السلام) آمدند «بین الامرین» آوردند. مكتب جبر برای توجیه تبهكاری طاغیان یك عامل مؤثری بود. بیش از هر كسی بنی امیه و بعد بنی العباس حامی این جبر و مكتب جبر بودند. مكتب جبر معنای آن این است كه ـ معاذالله ـ همه كارها را خدا دارد انجام می ‌دهد، این هیأت حاكمه طغیانگر برای توجیه كارهای خودش آن مفوضه ‌ها را که قائل به آزادی اندیشه بودند ـ معتزله ـ غالب اینها را در زمان متوكل اعدام كردند و هر كه ماندند از این اشاعره ماندند. این اشاعره بودند كه هم وعاظ السلاطین شدند و هم مقرّب الخاقان شدند که در دستگاه بنی العباس راه پیدا كردند، چون مكتب جبر عامل بسیار خوبی برای توجیه كار طاغیان بود كه هر كاری را انجام بدهند و بگویند خدا انجام داده است. ▫️ مرحوم حاج آقا رضا می ‌گوید به اینكه مسئله جبر این طور شد و سلاطین حمایت كردند، این جبر یك ابزار خوبی بود؛ این مطلب را در بحث كتاب طهارت، در بحث اینكه آیا جبریه نجس ‌اند، مفوضه نجس ‌اند و مانند آن، آن جا این بحث لطیف را دارند که جبر را آنها دامن زدند. اموی همین كار را كردند، در كوفه و در دارالاماره كوفه همان بود. ابن زیاد ملعون گاهی می ‌گفت «كَیفَ رَأَیتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَخِیكِ»‏ وجود مبارك زینب كبری از آن طرف صنع خدا را فرمود «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلا»، از این طرف هم هیأت حاكمه را محكوم كرده است. ▫️ مرتبه دیگر همین ابن زیاد ملعون به وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) گفت كه این را كه می گوید اسم او علی ابن حسین است، علی ابن حسین را كه خدا در كربلا كشت. آن جا وجود مبارك امام سجاد فرمود: «كَانَ لِی أَخٌ یسَمَّى عَلِیاً» و او را سربازان شما شهید كردند، او كه اصرار كرد وجود مبارك امام سجاد فرمود بله هر كسی می‌ میرد ﴿اللّهُ یتَوَفَّى اْلأَنْفُسَ حینَ مَوْتِها﴾ ولی به دست سربازان شما شهید شد. آنها حامی مكتب جبر بودند و اهل بیت كاملاً دفاع كردند و فرمودند از آن جهت كه به برمی ‌گردد كار خداست، است، ما رفتیم وظیفه خود را انجام دادیم و بسیار خوب بود؛ اما از این جهت كه شما تبهكاری كردید، فرمود در محكوم خواهید شد، اینها را هم زینب كبری در همان دارالاماره فرمود. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه اعراف جلسه 223 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
بیت برکت
🔹 دین مردم به وسیله همین تامین است. كاری كه مساجد و حوزه ‌ها می ‌كنند «لا یعادله شیء»! مردم، دینشان را از مسجد و حسینیه و منبر و علما دارند؛ قبلاً این ‌‌چنین بود الآن هم همین طور است. كاری كه مساجد می‌كنند كاری كه حوزه‌ ها می ‌كنند كاری كه علما می ‌كنند هیچ كس نكرد و نمی‌كند؛ «لا یعادله شیء و كفی بذلك فخرا»! 🔹 دین اکثر مردم به همین است؛ غالب مردم كه توفیق آن را ندارند كه به حوزه ‌های علمی بروند و به كتب علمی مراجعه كنند (این مطلب اول). 🔹 مطلب دوم این است كه مادامی كه این مراكز، فعال نباشند یا حضور نداشته باشند یا احساس وظیفه نكنند، این كشور در امان نیست. به دلیل اینکه در جنگ جهانی اول هر چه خواستند گرفتند، در جنگ جهانی دوم هر چه خواستند گرفتند، در كودتای ننگین 28 مرداد هر چه خواستند گرفتند؛ اما وقتی انقلاب، اسلامی شد و مطرح شد و علما به میدان آمدند، بر خلاف جنگ جهانی اول، بر خلاف جنگ جهانی دوم، بر خلاف كودتای ننگین 28 مرداد، در 16 شهریور گفتند: «مرگ بر شاه»، در 17 شهریور هزارها شهید دادند گفتند: «مرگ بر شاه»، 18 شهریور هم گفتند: «مرگ بر شاه»، تا نظام اسلامی به ثمر رسید. این كاری است كه كرده است، این كاری است كه كرد. 👈 به همین مساجد است به حسینیه است به دین مردم است. بنابراین هم دین مردم به وسیله تأمین است، هم استقلال این مملكت مدیون مساجد است. 📚 سخنرانی در جمع ائمه جماعات تاریخ: 1386/04/30 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
کرامت حسینی

▫️ کرامت مانند ولایت، غناء، شهادت و... وصف نفسی است که لازمه آن افاضه به دیگران است و معادل سخاء، جود، عطاء، هبه و... نمی باشد که وصف نسبی و ناظر به مقام اضافه به غیر است؛ مثلاً شهادت که وصف نفسی است، کرامت است نه جود؛ چنان که در حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) آمده است: «أشهد أنَّه ولیُّک... الفائزُ بکرامتک أکرمته بالشَّهادة»... . ▫️ اکرام و همچنین تکریم اگر به معنای کریم نمودن دیگری باشد، معادل با مطلق جود و بخشش نیست؛ مانند: ﴿ ...وجَعَلنی من المکرمین ﴾ که در این جمله، اکرام به معنای کریم نمودن و مکرم ساختن انسان است و همچنین اگر به معنای اعطاء شی ء کریم و گرامی و پربها باشد، چنان که در این دعا آمده : «اللّهمَّ... إنَّک تفید الکریمة و تعطی الجسیمة»، معادل با بخشش مطلق نیست؛ گرچه اصل جود به نحو اطلاق شامل همه این مصادیق می شود. 📚 سرچشمه اندیشه جلد 2، ص251. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 20. همیاری در كار خلاف 🔹 واسطه ‌گری در كارهای خلاف شرع و قانون، گناهی بزرگ و دور از شأن مسلمان و مرتكب آن در كیفر گناه شریك است. رسول خدا (ص) می ‌فرماید: هركس به كار بدی فرمان دهد یا راهنمایی یا اشاره كند در [گناه] آن شریك است. [1] [1]. ... وَ مَنْ أَمَرَ بِسُوءٍ أَوْ دَلَّ عَلَیهِ أَوْ أَشَارَ بِهِ فَهُوَ شَرِیكٌ (كتاب الخصال، ص138). 📚 مفاتیح الحیات ص 507 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 وارث انبیاء
▫️ وقتی به حرم مطهّر مشرّف شدیم عرض می ‌كنیم: «قُلْ لَبَّیكَ‏ دَاعِی اللَّهِ إِنْ كَانَ لَمْ یجِبْكَ بَدَنِی عِنْدَ اسْتِغَاثَتِكَ وَ لِسَانِی‏ عِنْدَ اسْتِنْصَارِكَ»؛ آن وقتی كه شما فرمودید «هَلْ مِنْ ناصِرٍ ینْصُرُنی» اگر من نبودم شما را یاری كنم، هم ‌اكنون ، و من
تابع شماست 
و اجابت می ‌كند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
وارث انبیاء
▫️ در بعضی از زیارت ‌ها وقتی ما به حرم مطهّر مشرّف شدیم، به آن حضرت عرض می ‌كنیم: «قُلْ لَبَّیكَ‏ دَاعِی اللَّهِ إِنْ كَانَ لَمْ یجِبْكَ بَدَنِی عِنْدَ اسْتِغَاثَتِكَ وَ لِسَانِی‏ عِنْدَ اسْتِنْصَارِكَ»؛ آن وقتی كه شما فرمودید «هَلْ مِنْ ناصِرٍ ینْصُرُنی» اگر من نبودم شما را یاری كنم، هم ‌اكنون «قلب»، «سمع» و «بصر» من
تابع شماست 
و اجابت می ‌كند. ▫️ حسین ‌بن ‌علی (سلام الله علیه) وارث عیسای مسیح است كه می ‌گوییم: «السَّلَامُ‏ عَلَیكَ‏ یا وَارِثَ‏ عِیسَی‏ رُوحِ‏ اللَّهِ‏»، عیسای مسیح فرمود: ﴿مَنْ أَنْصاری إِلَی اللَّهِ﴾ و حسین ‌بن ‌علی فرمود: «هَل مِن ناصِر ینْصُرُنی». نصرت عیسی در دین خدا بود؛ لذا وجود مبارك عیسای مسیح فرمود: ﴿مَنْ أَنْصاری إِلَی اللَّهِ﴾. ▫️ قرآن كریم در بخش پایانی سوره مباركه «صف» به ما می‌ فرماید ای مسلمان‌ ها! مثل مسیحی ‌ها باشید؛ یعنی اهل جنگ و نبرد و مبارزه باشید. پس عیسای مسیح فرمود: ﴿مَنْ أَنْصاری إِلَی اللَّهِ﴾ و حسین ‌بن ‌علی (سلام الله علیهما) كه وارث عیسی (علیه السلام) است می ‌گوید: «هَل مِن ناصِر ینْصُرُنی»؛ یعنی من در راه كوثر قدم برمی ‌دارم، تكاثری ‌ها توفیق یاری كوثر را ندارند؛ من به «حكمت» و «موعظه» دعوت كردم، كسانی كه اهل و نیستند یار و یاور من نیستند؛ این «وَجْهُ‏ اللَّه» را كسی یاری می ‌كند كه «وَجِیه عِنْدَ اللَّه» باشد. ▫️ بنابراین هر چه ما و را در جهان بیشتر گسترش دهیم، به
ندای ملكوتی سالار شهیدان حسین ‌بن ‌علی (صلوات الله و سلامه علیه)
بهتر اجابت كردیم. امیدواریم جهانی داشته باشیم كه نه سخن از تكفیر باشد، نه سخن از سلفی‌ گری باشد، نه سخن از داعشی باشد، نه سخن از جهل و ظلم و دیگری باشد كه ـ ان ‌شاء الله ـ و به امید آن روز! 📚 سوره مبارکه نجم جلسه 9 تاریخ: 1395/12/21 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
بستر تفکر
🔹 یك وقت، کار مربوط به مسائل اجتماعی و عملی و سیاسی و اینهاست، آنجا هر چه تعداد، بیشتر بهتر؛ یك وقت مسئله و اینهاست، آنجا هر چه تعداد، كمتر بهتر! آدم وقتی می ‌خواهد فكر كند یا باید تنها باشد یا با یک نفر مثل خودش بحث كند، وگرنه در غوغا و در جمعیت كه فكری حاصل نمی‌ شود. 🔹 ﴿وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعاً﴾ برای است كه همه باید انجام بدهند؛ اما یك وقت كسی می‌ خواهد مطلبی را بفهمد، این با هشت نفر ده نفر حاصل نمی ‌شود، این یا تك نفره حاصل می‌ شود یا حداكثر دو نفر. ◀️ بنابراین مسئله ﴿وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعاً﴾ برای كارهای عملی است؛ اما در مسئله فكر و علم یا یك نفر یا دو نفر بنشینید فكر كنید و بررسی كنید. البته یك انسان متفكّر باید داشته باشد. 📚 سوره مبارکه سبأ جلسه 17 تاریخ: 1392/07/22 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دنیا پرستی ▫️ بی تردید ریشه همه این عداوت ها و خصومت ها، جهالت، ، جاه طلبی و تکبّر است که زمینه سقوط و انحطاط در دنیا و آخرت و مایه غضب و سخط خدا و رسولش شده است. یکی از بخش های عمده برخی زیارت ها مانند ریشه یابی و بررسی انگیزه دشمنی است: «وَ قَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَباعَ حَظَّهُ بِالاَرْذَلِ الاَدْنی وَشَری آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاَوْکَسِ وَتَغْطَرِسُ وَتَرَدّی فِی هَواهُ وَ...»؛ کسانی بر حسین بن علی(علیهما السلام) تاختند که دنیا آنها را فریب داد و آنها بهره ارزشمند ابدی را با متاع اندک و پست دنیایی عوض کردند. ▫️ عدّه ای که با خصلت نکوهیده استکبار و مقام خواهی مایه غضب خدا و رسول او را فراهم آوردند و جاهلانه و سفیهانه پیرو اهل شقاوت و نفاق شده و از کسانی که بارهای سنگین گناه را حمل کرده و استحقاق عقوبت و دوزخ الهی را برای خود مهیا ساختند، اطاعت کردند. 📚 فلسفه زیارت ، ص129 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 20. همیاری در كار خلاف 🔹 ... در حدیث دیگری می‌ فرماید: هركس میان زن و مردی در كاری حرام قوّادی و واسطه‌ گری كند، خدا بهشت را بر او حرام می‌ كند و جایگاهش دوزخ و چه بد جایی است و او همواره تا هنگام مرگ مورد خشم خداست. [1] [1]. وَ مَنْ قَادَ بَینَ امْرَأَةٍ وَ رَجُلٍ حَرَاماً حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیهِ الْجَنَّةَ وَ مَأْوَاهُ جَهَنَّمُ وَ سَاءَتْ مَصِیراً وَ لَمْ یزَلْ فِى سَخَطِ اللَّهِ حَتَّی یمُوتَ (وسائل الشیعة، ج20، ص351). 📚 مفاتیح الحیات ص 507 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 فرزند مکه و منا
▫️ ...وقتی که وجود مبارک بالای منبر رفتند فرمودند: «... أَیهَا النَّاسُ مَنْ عَرَفَنِی فَقَدْ عَرَفَنِی وَ مَنْ لَمْ یعْرِفْنِی فَأَنَا أُعَرِّفُهُ بِنَفْسِی أَنَا ابْنُ مَكَّةَ وَ مِنًی»؛ ما امسال منا نرفتیم؛ ولی منا را ما زنده کردیم... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra