eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز هفتم ماه 1442 🔹 ضیافت تقوا 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ضیافت تقوا 🔹 وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود شما در این ماه وارد می ‌شوید؛[1] ما در تمام مدت عمر مهمان خداییم! خدا ﴿هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتین﴾[2] همه نعمت ‌ها را او به ما داده است، ما چیزی از خودمان نداریم. همین زمینی که ما روی آن راه می ‌رویم و به حسب ظاهر خاک آن یکی است و آب آن یکی است، هوایی که در این فضا هست یکی است، آفتابی که بر آن می‌ تابد یکی است، در سوره مبارکه «رعد» فرمود: ﴿وَ فِی اْلأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجاوِراتٌ﴾[3] در همین یک هکتار زمین شما می ‌بینید انواع و اقسام میوه هست، رنگ‌ ها هست و حتی یک درخت است که میوه‌ آن آدم را مست می ‌کند مثل انگور، یک خوشه ‌ای است که میوه آن خمار می‌ آورد مثل تریاک، فرمود همه اینها را من از همین خاک به شما نشان می ‌دهم! هم آن که خماری می ‌آورد هم اینکه مست می ‌کند، هر دو از همین خاک‌ هستند و هیچ فرقی بین این خاک و بین آب و بین هوا و بین شمس و مانند آن نیست: ﴿وَ فِی اْلأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجاوِراتٌ﴾ که ﴿نُفَضِّلُ بَعْضَها عَلی بَعْضٍ فِی اْلأُکلِ﴾ این زمین است. 🔹 ما هستیم در تمام زمان و زمین، لکن در ماه مبارک رمضان که «شهر الضیافه»[4] است یا در حال حج و احرام که وارد سرزمین وحی می‌ شویم مهمان خدا هستیم، چه به ما می ‌دهند؟ معلوم می ‌شود در ماه مبارک رمضان یا در حال احرام چیزی است که در سایر آن یازده ماه نیست، ماه مبارک رمضان این است که انسان بگیرد، از خوردن و آشامیدن و امثال اینها منزّه بشود و قدّوس بشود، سبّوح بشود. مهمان کسی که اهل خوردن نیست نباید بخورد! مهمان کسی که اهل نوشیدن نیست نباید بنوشد! مهمان کسی که اهل خلاف نیست نباید خلاف بکند! ما در قرآن کریم در اوصاف ذات أقدس الهی می‌ خوانیم ﴿هُوَ أَهْلُ التَّقْوی﴾[5] در دعاهای قنوت نماز عید فطر هم می ‌خوانیم، او «أَهْلُ التَّقْوی‏ وَ الْمَغْفِرَة»[6] است، خدا متّقی است هیچ خلاف نمی ‌کند، ما هم مهمان متّقی هستیم. اگر مائده تقوا، مأدبه تقوا، را گسترانیدند و او را به این مهمانی دعوت کردند او هم باید از مدد بگیرد؛ لذا گفتند ماه مبارک رمضان طرزی انسان رفتار کند که همه اعضا و جوارح او صائم باشد. [1]. امالی(شیخ صدوق)، ص93؛ «قَدْ أَقْبَلَ إِلَیكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَیامُهُ أَفْضَلُ الْأَیامِ وَ لَیالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ كَرَامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ و...‏». [2]. سوره ذاریات، آیه58. [3]. سوره رعد، آیه4. [4]. شرح فروع الكافی (للمولى محمد هادی بن محمد صالح المازندرانی)، ج‏4، ص326؛ «و ظاهر جماعة من فحول الأصحاب اعتبار الضیافة طول شهر رمضان‏». [5]. سوره مدثر، آیه56. [6]. تهذیب الأحكام (تحقیق خرسان)، ج‏3، ص139. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1389/05/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز هشتم ماه مبارک 1442 🔹 شاگرد رمضان 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 شاگرد رمضان 🔹 [وجود مبارک پیامبر] فرمود: «شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَیامُهُ أَفْضَلُ الْأَیامِ وَ لَیالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ وَ هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیافَةِ اللَّه‏» مهمان خدا هستید «وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ كَرَامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُكُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُكُم فِیهِ مُسْتَجَاب‏»[1] این نفَسی که می ‌زنید است. 🔹 حرفی را جناب دارد که آن حرف از و بزرگان دیگر گرفته شده، یک حرف هم دارد، سنایی و امثال سنایی آنها این مطلب را گفتند بعد جناب آن را به این صورت نثر روان درآورده اینکه گفت «منّت خدای را عزوجل که طاعتش موجب قربتست و بشکر اندرش مزید نعمت. هر نفسی که فرو میرود ممد حیاتست و چون برمیاید مفرّح ذات. پس در هر نفسی دو نعمت موجودست و بر هر نعمتی شکری واجب»؛ از دست و زبان که برآید ٭٭٭ کز عهده شکرش بدر آید[2] این سطرهای روان سعدی ترجمه آن سخن ناب سنایی است که خیلی قبل از او بود، او می‌گفت: صوفیان در دمی دو عید کنند ٭٭٭ عنکبوتان مگس قدید کنند[3] 🔹 می ‌گوید آن که عارف است با هر دم، یعنی با هر نفَس دو بار عید دارد، عید آن لحظه‌ ای است که بنده عود کند ـ رجوع کند به مولای خود ـ این عید از «عود» است، وقتی مخلوق به خالق خود بر می ‌گردد عود می‌ کند اوست، سنایی می‌ گوید «عارفان هر دمی دو عید کنند»، اینکه فرو می‌ رود خدا را شکر می ‌کند، آن که بر می ‌گردد خدا را شکر می‌ کند؛ اما دیگران که در حکم عنکبوت هستند اینها دارند مگس شکار می ‌کنند، کسی در بازار دارد می‌گیرد یا کارمند اداره است زیر میزی و رومیزی می ‌گیرد، این به تعبیر جناب سنایی مثل عنکبوت است، این عنکبوت یک تاری را در گوشه دیوار اتاق می‌تند تا یک مگسی بیاید او این مگس را قدید کند. سنایی می‌گوید بعضی‌ ها عنکبوتان جامعه ‌اند که به فکر آن لاشه و مُردارند، بعضی ‌ها در هر یک دم، یک نفَس دو بار با خدای خود مذاکره دارند. 🔹 این بنای عمیق سنایی را که بیش از یکصد سال قبل از سعدی بود بعد جناب سعدی این را در گلستان خود به این صورت در آورد، اما مرحوم حکیم سبزواری او هم همان حرف سنایی را می‌ زند و می ‌گوید: دم چو فرو رفت هاست هوست چو بیرون رود ٭٭٭ یعنی از او در همه هر نفسی های و هوست[4] انسان که نفس را بر می ‌گرداند یا فرو می ‌برد این‌ او به نام خدای سبحان است، این را انسان در ماه مبارک رمضان بهتر می‌ فهمد حضرت فرمود نفس شما در این ماه تسبیح است، اگر کسی بود آن یازده ماه دیگر هم همین طور فکر می ‌کند. [1]. إقبال الأعمال (ط ـ القدیمة)، ج‏1، ص2. [2]. گلستان سعدی، دیباچه، باب اول. [3]. سنایی، «حدیقة الحقیقه و شریعة الطریقه»، الباب السّادس فی ذکر نفس الکلّی و احواله. [4]. غزلیات ملا هادی سبزواری، غزل شماره۳۶ . 📚 درس اخلاق تاریخ: 1389/05/14 🆔 @a_javadiamoli_esra