eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز سیزدهم ماه 1443 🔸 کعبه حق 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کعبه حق 🔸 درباره علی بن ابی طالب (صلوات الله و سلامه علیه) طبق بیان نورانی حضرت رسول (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) آمده است: «عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِی یدُورُ مَعَهُ حَیثُمَا دَار» . این حق‌ مداری علی بن ابی طالب طوری است که ضمیر «یدُورُ» به حق بر می ‌گردد نه به علی؛ «عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِی»، «یدُورُ» این حق، مدار علی بن ابی طالب، «حَیثُمَا دَار» علی بن ابی طالب! 🔸 توضیح مطلب این است که ذات أقدس الهی است، حقِ در جهان امکان به نام دین، احکام، حِکَم و معارف اعتقادی، همه اینها که حق ‌اند از خدای سبحان ‌اند ولی در مقام تشخیص، در مقام اثبات، در مقام استدلال که ما بخواهیم بفهمیم این حق که از طرف خدا آمده است چیست، این، علی بن ابی طالب است؛ یعنی هر کاری که حضرت کرد نشانه حق بودن آن است، هر کاری که نکرد نشانه باطل بودن آن است. 🔸 در جریان حضرت امیر ما این چنین می ‌گوییم: «عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِی یدُورُ مَعَهُ حَیثُمَا دَار»؛ ضمیر «یدُورُ» به حق برمی‌گردد یعنی «یدورُ حق، مدار علی حیثما دار»، وگرنه این تعبیر درباره عمّار هم آمده است که «عَمَّارٌ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَمَّارٍ یدُورُ مَعَهُ حَیثُ دَار»؛ درباره عمار، ضمیر به عمار برمی‌گردد یعنی عمار حق ‌محور است هر جا حق است عمار تابع آن است؛ اما درباره حضرت امیر، حق، است، زیرا ما قبل از اهل بیت، قانون نوشته ‌ای نداریم و کتاب و کتیبه ‌ای نداریم که برنامه ‌های آنها را با این کتاب و کتیبه مقابله کنیم؛ ما هیچ تشخیصی نداریم که چه چیزی دین است و چه چیزی غیر دین، مگر اینکه از و و اهل بیت بفهمیم. 🔸 قرآن کریم خطوط کلی دین را بیان کرده که به منزله است اما تبیین حدود آن، تشریح اجزا و شرایط آن و تحلیل حدود و ثغور آن به وسیله است؛ ما بخواهیم بفهمیم چه واجب است چه واجب نیست، چه حلال است چه حلال نیست، چه مکروه است چه مکروه نیست، به وسیله و این ذوات قدسی می‌ فهمیم. 📚 پیام به کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امام علی (علیه السلام) تاریخ: 1398/10/21 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام رضا (علیه السلام) همواره از بخور عود هندی تازه و سپس از گلاب و مشك استفاده می ‌كرد.[1] امام كاظم (علیه السلام) می‌ فرماید: روز جمعه با بهترین عطرها خود را خوش ‌بو كنید.[2] امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: عطر مردان پربو و كم‌ رنگ ولی عطر زنان پررنگ و كم ‌بو باشد.[3] [1] . أَنِّى كُنْتُ أَرَاهُ یتَبَخَّرُ بِالْعُودِ الْهِنْدِىِّ النِّى‏ءِ وَ یسْتَعْمِلُ بَعْدَهُ مَاءَ وَرْدٍ وَ مِسْكاً (مكارم الاخلاق، ص43). [شاید بتوان گفت رواج دود كردن اسپند در جامعه اسلامی از این احادیث برگرفته شده است]. [2] . ... تَطَیبُوا بِأَطْیبِ طِیبِكُمْ یوْمَ الْجُمُعَةِ (عیون اخبار الرضاع، ج1، ص279). [3] . طِیبُ الرِّجَالِ مَا ظَهَرَتْ رَائِحَتُهُ وَ خَفِىَ لَوْنُهُ وَ طِیبُ النِّسَاءِ مَا ظَهَرَ لَوْنُهُ وَ خَفِىَ رَائِحَتُهُ (دعائم الاسلام، ج2، ص166). 📚 مفاتیح الحیات ص 186. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز چهاردهم ماه 1443 🔹 علم نافع 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 علم نافع 🔹به ما دستور دادند چه در نماز چه بعد از نماز از ذات اقدس الهی طلب بکنیم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ عِلْماً نَافِعاً». گاهی به لحاظ معلوم است، گاهی به لحاظ اثرگذاری خود علم. گاهی انسان چیزهایی را یاد می ‌گیرد که فقط اطلاع است، نه علم؛ موضوعی داشته باشد، محمولی داشته باشد، نسبتی داشته باشد، کارآیی داشته باشد نیست. این همان است که مرحوم کلینی نقل کرد که وجود مبارک حضرت وقتی وارد محفلی شد دید عده ‌ای دور کسی جمع شدند، حضرت فرمود چه خبر است؟ گفتند این علامه است، فرمود علم او چیست؟ گفتند این نسّابه است؛ این وقایع ایام جاهلیت را می‌ داند قبایل را می ‌شناسد، حضرت فرمود: «ذَاكَ عِلْمٌ لَا یضُرُّ مَنْ جَهِلَهُ وَ لَا ینْفَعُ مَنْ عَلِمَه‏». پس گاهی نافع بودن علم به لحاظ معلوم است؛ سِحر و شعبده و جادو و این گونه از علوم، علوم نافع نیست. 🔹 بخش دیگر علمی است نافع ولی در اثر اینکه جهالت، فرمانروای درون است، این علم را به منزله حاکم معزول قرار می‌ دهد. این علم دارد، فقط در گوشه ذهن او بایگانی شده است، لذا به ما گفتند بگویید: «أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لَا ینْفَعُ». یا در اثر آن است که معلومش سودآور نیست یا در اثر این است که خود علم کارآیی ندارد. اما هر دو کمال را دارد؛ یعنی هم معلوم آن سودآور است و هم خود علم کارآیی دارد، لذا ما علمی را می‌خواهیم که باشد؛ این علم یقیناً . 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/09/25 🆔 @a_javadiamoli_esra
هم اکنون: همایش ملی شیخ طبرسی سخنرانی حجت الاسلام و المسلمين مرتضی جوادی آملی لینک پخش از سامانه مجازی: https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات 🔸 پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و امام حسین (علیه السلام) و امام باقر (علیه السلام) پیوسته با برگ نیل خضاب می‌ كردند.[1] راوی گوید: امام باقر (علیه السلام) را دیدم كه با حنای سرخ پررنگ خضاب می‌ كرد.[2] امام رضا (علیه السلام) می ‌فرماید: خوب است كه مرد هر روز از عطر و بوی خوش بهره گیرد و اگر نتوانست، یك روز در میان و اگر نتوانست، هر جمعه.[3] [1] . كَانَ النَّبِىُّص وَ الْحُسَینُ بْنُ عَلِىٍّع وَ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِىٍّع یخْتَضِبُونَ بِالْكَتَمِ (الفقیه، ج1، ص122). [2] . رَأَیتُ أَبَا جَعْفَرٍع یخْتَضِبُ بِالْحِنَّاءِ خِضَاباً قَانِیاً (الكافى، ج6، ص482). [3] . لا ینْبَغِى لِلرَّجُلِ أَنْ یدَعَ الطِّیبَ فِى كُلِّ یوْمٍ، فَإِنْ لَمْ یقْدِرْ فَیوْمٌ وَ یوْمٌ لا، فَإِن ْلَمْ یقْدِرْ فَفِى كُلِّ جُمُعَةٍ وَ لا یدَعْ ذَلکَ (عیون اخبار الرضاع، ج1، ص279ـ280). 📚 مفاتیح الحیات ص 187. 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 پیام تصویری به همایش ملی هزاره شیخ طبرسی ـ ‌ مجازی 🔹 تاریخ: ۲۷ بهمن 1400 🔹 دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر آپارات: https://aparat.com/v/6WUNy 🆔 @a_javadiamoli_esra
مراکز علمی، عاقلانه مسائل دینی را تحقیق کرده و قابل ارائه نمایند/ کتاب احتجاج شیخ طبرسی به عنوان یک کتاب منبع و مرجع علمی برای مراکز حوزوی و دانشگاهی معرفی گردد 🔹 همایش ملی ابومنصور احمد بن علی بن ابی‌طالب طبرسی مشهور به شیخ طبرسی از علمای قرن پنجم و ششم هجری، صبح امروز ۲۷ بهمن در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر برگزار شد. 👇👇👇👇