eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 فرشته خصال 🔹 یكی از روایات نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) در ذیل آیه سوره مباركه «آل‌عمران» گذشت كه خداوند را با فرشته ‌ها یكجا ذكر می ‌كند كه فرمود: ﴿شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلاَئِكَةُ وَأُولُوا الْعِلْمِ قَائِماً بِالْقِسْطِ﴾ كه در ردیف ملائكه موحّدانه گواهی می ‌دهند اما خود ذات اقدس الهی گذشته از اینكه عالمان دین را در كنار فرشته ذكر می‌ كند، اوصاف فرشتگان و بندگان مخلِص و مخلَص را مشترك می‌ داند، آن مقداری كه قابل اشتراك است. 🔹 در آیه 63 به بعد سوره مباركه «فرقان» فرمود عباد الرحمن این‌چنین‌ اند؛ در بخشی از آیات، فرشته ‌ها را هم می ‌داند كه آنها هم بندگان الهی ‌اند؛ از آنها تعبیر به عبادالرحمن می‌ كند. این تعبیر عباد الرحمن در قرآن كریم مشترك بین مؤمنان خالص و فرشته‌ هاست، همان طوری كه شهادت توحیدی، مشترك بین عالمان توحیدی و فرشته ‌هاست؛ آنجا فرمود: ﴿شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلاَئِكَةُ وَأُولُوا الْعِلْمِ﴾ که طبق بیان نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) این آیه، را با فرشته ‌ها یكجا ذكر كرد و اینجا در دو آیه از دو سور‌ه، هم فرشته‌ ها را می ‌داند هم مؤمنان خالص و مخلِص و مخلَص را. 📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 25 تاریخ: 1390/12/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 304 🔸 دید و بازدید مسافر رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) می‌ فرماید: سفر پاره ‌ای از عذاب است، پس هرگاه سفرتان پایان یافت زود نزد خانواده خود بازگردید.[1] هرگاه رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) از سفری باز می‌ گشت به دیدار امام حسن و امام حسین (علیه السلام) می ‌رفت و آنان را در آغوش می ‌كشید.[2] [1] . السَّفَرُ قِطْعَةٌ مِنَ الْعَذَابِ، فَإِذَا قَضَی أَحَدُكُمْ سَفَرَهُ فَلْیسْرِعِ الإِیابَ إِلَی أَهْلِهِ (الفقیه، ج2، ص300). [2] . ... كَانَ إِذَا قَدِمَ مِنْ سَفَرٍ اسْتَقْبَلَ بِالْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ فَأَخَذَهُمَا إِلَیه (إعلام الوری بأعلام الهدی، ص124). 📚 مفاتیح الحیات ص 206. 🆔 @a_javadiamoli_esra
ماه شعبان، ماه خواستن است و كَرَم اهل بیت(علیهم السلام) نامحدود! 🔸 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به دعای امام سجاد (علیه السلام) اذعان داشتند: امام سجاد (علیه السلام) در دعای عندالزوال دارد خدایا این پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) كه علی (علیه السلام) تازه از دست‌ پرورده‌ های اوست را برای من یک قرار بده! ما هر روز می ‌توانیم از پیغمبر چنین خواسته ای داشته باشیم كه این طلیعه ‌ای باشد برای . 🔸غرض این است كه همین پیغمبر افراد بت ‌پرست را به جایی رساند كه سلمان و اباذر و مقداد شدند، پس ما نیز می توانیم به چنین مقامی برسیم و این شدنی است. مطالعه بیشتر: درس خارج فقه نکاح ج 338 📚 سوره خارج فقه نکاح جلسه 338 تاریخ: 1397/01/29 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 استقلال ممدوح 🔸 انسان موظف است باشد؛ اگر انسان تابع زيد و عمرو باشد، در ايمان و كفر, در حق و باطل, در صدق و كذب, در عدل و ظلم, در خير و شرّ و در حَسَن و قبيح استقلال ندارد... . 👇👇👇👇
💠 استقلال ممدوح 🔸 انسان موظف است باشد؛ اگر انسان تابع زيد و عمرو باشد، در ايمان و كفر, در حق و باطل, در صدق و كذب, در عدل و ظلم, در خير و شرّ و در حَسَن و قبيح استقلال ندارد، اين «يمِيلُونَ مَعَ كُلِّ رِيح» است, «أَتْبَاعُ كُلِّ نَاعِقٍ» است و مانند آن; ولی وقتی مستقل بود، هم خودش مستقيم می‌ رود که نه راه كسی را می ‌بندد و نه بيراهه می ‌رود و هم اجازه نمی ‌دهد كسی كژ‌راهه برود، تا آن‌جا كه ممكن است . 🔸 در آيه سه و هشت سوره مباركه «حج» فرمود اگر تابعی محقّق باش, اگر متبوعی محقّق باش, اگر مرجعی محقّق باش, اگر راجعی محقّق باش. فرمود تا محقّقانه حركت نكرديد، اين مشكلات دامنگيرتان می ‌شود كه «يمِيلُونَ مَعَ كُلِّ رِيح». آپارات: https://aparat.com/v/15QME 📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 3 تاریخ: 1392/12/25 🆔 @a_javadiamoli_esra
✴️ دهم فروردین . سالروز میلاد حکیم متالّه و مرجع عالیقدر، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظلّه العالی) 🆔 @a_javadiamoli_esra
نذر امام رضا ع.mp3
2.79M
💠 نذر امام رضا علیه السلام ✴️ دهم فروردین . سالروز میلاد حکیم متالّه و مرجع عالیقدر، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظلّه العالی) 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نذر امام رضا علیه السلام 🔸 قصه ما این بود كه بچه‌ های مرحوم پدر و مادرم معمولاً می ‌مُردند، ما را هم (سلام الله علیه) كردند. مرحوم پدر و مادرم نذر كردند كه اگر خدا به اینها فرزندی داد و به سن هفت سالگی رسید و ماند، این بچه را به مشهد برای زیارت بیاورند و ما هم نذر شدیم. موی سر ما را هم كوتاه می ‌كردند، اما نمی ‌تراشیدند. ما یك گیسوی بلند داشتیم كه این [فرزند] را باید خدمت حضرت آورده و در اینجا مو را بتراشند و در نهر در حرم بریزند؛ سالی هم یك حلقه نقره ‌ای نذر بود كه به گردن ما می ‌گذاشتند كه این هفت ‌تا بشود و بعد خدمت حضرت بیاورند. هر سال یك حلقه نقره ‌ای به گردنمان اضافه می شد و یك گیسی هم داشتیم که فقط كوتاه می‌ كردند، نه بتراشند. 🔸 حالا هفت سالمان شد و ما را باید بیاورند تا نذر را ادا كنند. مرحوم پدر و مادرم و دایی ‌ام یك وسیله ‌ای كرایه كردند، شبی را در راه خوابیدیم و بعد آمدیم مشهد و اینها موی سر ما را كوتاه كردند. آن وقت یك نهر بزرگی در همین صحن بزرگ بود كه زوّار همین ‌جا می ‌نشستند و وضو می‌ گرفتند. این مو را كه تراشیدند، در این نهر ریختند و آن طوق هفت ‌گانه را كه از نقره بود در ضریح انداختند و ما به نذرمان عمل كردیم. از آن به بعد دیگر ما خودمان را می ‌دیدیم. 🔸 هر كسی در هر گوشه عالم به برسد، به وساطت آن حضرت است؛ البته این اسم‌ هایی كه «تَنزِیلُ مِنَ السَّمَاءِ» سر جایش محفوظ است، مقام رضا مقامی است كه هر كسی در هر گوشه عالم بخواهد راضی بشود ـ یك كسی در امتحان موفق شد، كسی در تجارت موفق شد، كسی خوشحال شد ـ این به وساطت مقام رضاست. 🔸 هر كسی را كه در عالم بخواهی راضی كنی، به وسیله مقام رضاست؛ مثل اینكه هر جایی خدای سبحان بخواهد یك درخت را سرسبز كند، مثل باران است. این طوری است كه در عالم هر كسی در هر گوشهٴ جهان بخواهد خوشحال بشود، آنجا وجود مبارك حضرت حضور دارد، مقام رضا این است. ✴️ دهم فروردین . سالروز میلاد حکیم متالّه و مرجع عالیقدر، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظلّه العالی) 📚 دیدار تولیت آستان قدس رضوی با حضرت استاد تاریخ: 1398/04/29 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 شمیم محبت 🔹 ﴿وَ إِذَا جَاءَكَ الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِآیاتِنَا فَقُلْ سَلاَمٌ عَلَیكُمْ﴾؛ این بود که ذات اقدس الهی به پیامبرش در سوره مبارکه «انعام» آموخت. 🔹 خدا مرحوم را غریق رحمت کند! قرآن کریم به ما فرمود اگر کسی نسبت به شما تحیتی کرد، شما آن تحیت یا بهتر از آن را ادا کنید: ﴿وَ إِذَا حُییتُم بِتَحِیةٍ فَحَیوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا﴾. یکی از ادله وجوب جواب سلام و ردّ سلام هم همین آیه است. کسی نسبت به ما محبت کرد، تحیتی فرستاد گفت: «سلام علیک»، بر ما واجب است جواب بدهیم. ایشان احتیاط می‌کرد می‌گفت اگر کسی به شما گفت: «سلامٌ علیکم صبّحکم الله»، احتیاط واجب این است که شما این «صبحکم الله» را هم جواب بدهید، برای اینکه آیه دارد که ﴿وَ إِذَا حُییتُم بِتَحِیةٍ فَحَیوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا﴾ یعنی شما در جواب، یا بهتر از «صبّحکم الله» را بگویید یا لااقل «صبّحکم الله» را. 🔹 این ماست؛ این ادب را قرآن برای اینکه وداد را، محبت را و لطف و صفا و صمیمیت را زنده بکند مورد تاکید قرار می دهد. این سلام پیام دارد، سلامتی را از طرف ذات اقدس الهی می‌خواهند. 📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 8 تاریخ: 1396/11/09 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آقایی که مرجعیت به نام او می آمد... 🔸 مرحوم آقای بروجردی (رضوان الله علیه) در میان علما و مراجع هم عصر خود و واقعاً یك مرجع جامع و كاملی بودند. 🔸 مرحوم آیت الله بروجردی با بینش جهانی كه داشتند گام‏ های بلندی در خارج از حوزه قم و ایران و نیز در در جهت تقریب مذاهب اسلامی و ایجاد وحدت میان مسلمانان برداشتند. 📚 مهر استاد، ص 110 و 112 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 305 🔸 توصیه‌های لقمان درباره سفر امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: لقمان به پسرش گفت: هرگاه با گروهی مسافرت كردی درباره كار خود و آنان بیشتر با آنان مشورت كن. بسیار به رویشان لبخند بزن. از توشه ‌ات به ایشان ببخش. دعوتشان را بپذیر. به یاری آنان بشتاب. سكوت طولانی، نماز بسیار و سخاوتمندی را پیشه خود ساز. به حق گواهشان باش. با بیان رأی و نظر هنگام مشورت با تو برایشان بكوش. پیش از تحقیق و اندیشه، نظر قطعی نده. مشورت را پس از نشست و برخاست و خواب و خوراك و نماز و در حالی كه فكر و حكمت خود را به كار گرفتی پاسخ ده، زیرا كسی كه به طور كامل خیرخواهی نكند خدا رأی را از او سلب می‌كند و امانت را باز می ‌ستاند. 📚 مفاتیح الحیات ص 206. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 جمهوریت دینی 🔹 وجود مبارك رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مطابق آنچه در سوره مباركه «یونس» هست فرمود من چهل سال امتحان دادم. این ‌چنین نیست كه این ، مظروف، دینی باشد و ظرف، مردمی بلکه ظرف و مظروف هر دو را قرآن داد؛ فرمود اسلام را من آوردم برای اینكه اگر شرق و غرب جمع بشوند نمی ‌توانند مثل این كتاب بیاورند و جمهوریت را هم من به شما می ‌گویم برای اینكه ﴿فَقَدْ لَبِثْتُ فِیكُمْ عُمُراً مِن قَبْلِهِ﴾. 🔹 آیه شانزده سوره مباركه «یونس» این بود: ﴿قُل لوْ شَاءَ اللَّهُ مَا تَلَوْتُهُ عَلَیكُمْ وَلاَ أَدْرَاكُمْ بِهِ فَقَدْ لَبِثْتُ فِیكُمْ عُمُراً مِن قَبْلِهِ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ﴾؛ خب من چهل سال امتحان دادم، این می ‌شود جمهوری! برای توده مردم حجّت بالغه این است كه چهل سال مردی امین بود پاك بود صادق بود مصدَّق بود و در حالی که درس نخوانده مكتب نرفته كتاب نخوانده كتاب ننوشته حالا آمده حرفی زده كه همه عاجزند؛ خود را دین دارد امضا می ‌كند. 🔹 خب شما بالأخره دیدید ما كه از جای دیگر نیامدیم با شما بودیم شب و روز هم با شما بودیم در همه مراحل با شما بودیم، شما هم لقب را به ما دادید؛ وجود مبارك حضرت در همه مراحل دارد احتجاج می ‌كند فرمود شما هیچ بهانه‌ ای ندارید، دادن كم نیست همه شما من را به صداقت قبول دارید همه شما هم به اُمّی بودن من علم دارید. اینكه فرمود: ﴿فَقَدْ لَبِثْتُ فِیكُمْ عُمُراً مِن قَبْلِهِ﴾ ناظر به همین است؛ این عمر طولانی چهل سال كه كم نیست! 📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 16 تاریخ: 1391/10/03 🆔 @a_javadiamoli_esra
ماه شعبان منه از دست! 🔹 اول سال پیش آقایانی که اصحاب دعا هستند اول است و ماه شعبان آخرین ماه سال است؛ سرّ آن دو تا دلیل است: یکی نصوص و یکی ادعیه. 👇👇👇👇
ماه شعبان منه از دست! 🔹 اول سال پیش آقایانی که اصحاب دعا هستند اول است و ماه شعبان آخرین ماه سال است؛ سرّ آن دو تا دلیل است: یکی نصوص و یکی ادعیه. مجموع تعبیرهایی که در روایات و در ادعیه است این است که از ماه مبارک رمضان به «رَأْسُ‏ السَّنَة» یاد شده است، یک؛ از ماه مبارک رمضان به «غُرَّةُ الشُّهُور» یاد شده است، دو؛ لذا آن آقایانی که اهل این حساب های معنوی هستند اول سالشان است آخر سالشان ماه لذا تمام تلاش و کوشش را می کنند که اگر هست در همین ماه شعبان انجام بدهند، چون به هر حال هر تاجری آخر سال بررسی می کند. 🔹 اصرار آن آقایان این است که در این آخر سال حساب ها را بررسی کنند استغفار بکنند حقی از کسی بر عهده آنهاست حق را ادا کنند که این سال با طهارت پایان بپذیرد که با وارد سال جدید بشوند و مرحوم علامه هم این شعر را از حافظ با یک احترامی می خواندند. آن غزل معروف حافظ بر این ماه شعبان خیلی تکیه می کند: ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید ٭٭٭ از نظر تا شب عید خواهد شد 🔸 را از دست نده برای اینکه آخر سال است و عفو و گذشت و مانند آن در همین است. اگر ماه شعبان را از دست دادید وصال نصیب شما نمی شود تا لیله عید فطر. لینک مطلب: https://b2n.ir/z53154 http://news.esra.ir/ 📚 درس خارج فقه ارث جلسه 93 تاریخ: 1400/01/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 306 🔸 توصیه‌های لقمان درباره سفر ... هرگاه دیدی همسفران می‌ روند با ایشان برو. هرگاه دیدی كار می ‌كنند با آنان كار كن. هرگاه صدقه و قرضی دادند تو هم شریك آنان شو. از كسی كه از تو بزرگ ‌تر است حرف ‌شنوی داشته باش. هرگاه به تو فرمانی دادند و از تو چیزی خواستند اجابت کن و مخالفت نکن، چرا كه «نه» گفتن درماندگی و پستی است. 📚 مفاتیح الحیات ص 206. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 طریقت صلاح 🔸 وجود مبارک حضرت امیر فرمود تاریخ و زمان را متزمّنین می ‌سازند. روزگار بد است، روزگار خوب است یعنی چه؟! روزگار نه بد است نه خوب، روزگار را دولت و ملّت می ‌سازند، مملکت ‌دار می‌ سازد ... . 👇👇👇👇
💠 طریقت صلاح 🔸 وجود مبارک حضرت امیر فرمود تاریخ و زمان را متزمّنین می ‌سازند. روزگار بد است، روزگار خوب است یعنی چه؟! روزگار نه بد است نه خوب، روزگار را می ‌سازند، مملکت ‌دار می‌ سازد. فرمود مردم! اگر دولت خوب باشد، ملّت خوب باشد، حقوق متقابل را ادا کنند: «فَصَلَحَ بِذَلِكَ الزَّمَانُ»؛ زمان پاک می ‌شود اما اگر کسی ـ معاذالله ـ موش‌صفت زندگی کند، اهل احتکار باشد، جامعه را ملتهب بکند، روزی خدا را بگیرد در انبارها حبس بکند، این چه صلاحی است؟! ما از علی بهتر چه کسی را داریم؟ 🔸 ببینید سخنان نورانی این قرآن ناطق چیست: حضرت امیر درباره بعضی از شاگردان خود حرفی دارد _ آن شاگرد نه امام بود نه امامزاده بود، نه پیغمبر بود نه پیغمبرزاده بود، تربیت شده محضر علی بود، چرا ما نشویم؟ _ فرمود: «كَانَ لِی فِیمَا مَضَی أَخٌ فِی اللَّهِ» من دوستی داشتم که «كَانَ یعْظِمُهُ فِی عَینِی صِغَرُ الدُّنْیا فِی عَینِهِ»؛ چون دنیا در چشمش کوچک بود، او در چشم من بزرگ بود، وقتی او را می ‌دیدم یک را می ‌دیدم. این علی، صاحب «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی» می‌ گوید که من وقتی او را می ‌دیدم، یک شخصیت بزرگ را می ‌دیدم، چون دنیا در چشم او کوچک بود این در چشمان من بزرگ بود. حالا فرقی بین حیات و ممات آن حضرت که نیست، چرا ما این گونه نشویم؟ فرمود می ‌دانید او چگونه بود؟ «كَانَ خَارِجاً مِنْ‏ سُلْطَانِ‏ بَطْنِهِ ... و کان خارجا مِنْ سُلْطَانِ جَهلِهِ»؛ او از تحت سلطنت و بیرون آمد _ هر چه شکم بخواهد او به آن بدهد که نبود _ از بیرون آمد. معلوم می‌ شود که بعضی در تحت هستند؛ این جهل در مقابل علم نیست، این جهل در مقابل عقل است. سرّ اینکه او نزد من عزیز بود برای اینکه قرآن ناطقی در درون او بود. او هم از همین قرآن یاد گرفته بود، از جای دیگر که یاد نگرفته بود، به برکت این حرف‌ها را یاد گرفت که چه حق است چه باطل است، چه صدق است چه کذب است. الآن ما نمی ‌دانیم که چه چیزی بد است و چه چیزی خوب است؟! 🔸 تمدّن نظام ما، ما در ماست و لاغیر! ما اگر همین ظواهر را، همین که چه چیزی حلال است و چه چیزی حرام است را مراعات بکنیم، هیچ مشکلی نداریم؛ همان بیان نورانی حضرت امیر دارد که «یئِسَتْ مَطَامِعُ‏ الْأَعْدَاءِ»؛ دشمن ناامید می ‌شود. آپارات: https://aparat.com/v/Cf8mD 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/05/25 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 والیان بقا 🔹 یكی از بهترین القاب وجود مبارك ولی عصر (ارواحنا فداه) همین است. این بقیة الله قبل از اسلام هم مطرح بود در اسلام هم مطرح است؛ منتها خاتِم و خاتَمش وجود مبارك امام زمان است. 🔹 قرآن كریم از عالمان دین در ادوار گذشته به عنوان ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ یاد می ‌كند عالمان دین و روحانیون بقیة الله‌ اند؛ منتها وجود مبارك ولی عصر بالاصاله است اینها بالتبع, آن حضرت بالحقیقه است اینها بالمجاز. یك روحانی می ‌تواند بقیة الله باشد؛ زیرا او لله فكر می ‌كند، لله عمل می ‌كند و لوجه الله سخن می ‌گوید و هم ماندنی است. بعضی ها جزء اولواالألباب ‌اند بعضی جزء اولواالأبصارند بعضی كذا و كذا بعضی جزء اولوا بقیه ‌اند. 🔹 كسانی كه صاحب مقام بقیة اللّهی ‌اند، اینها جزء اولوا بقیه ‌اند یعنی مالك بقایند خدا بقا را به اینها تملیك كرده است. چون این بیان در قرآن كریم آمد، وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) فرمود: «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِی الدَّهْرُ». خب چه چیزی بهتر از اینكه انسان نمیرد و از بین نرود؟! گرچه هیچ كس از بین نمی ‌رود ولی از خاطره ها محو می‌ شوند و نسیاً منسیاً می ‌شوند اما عالمان دین همچنان زنده ‌اند. 🔹 چه چیزی را قرآن كریم می ‌داند؟ مطابق آیه سوره «نحل» كه فرمود: ﴿مَا عِندَكُمْ ینفَدُ وَمَا عِندَ اللَّهِ بَاقٍ﴾، قرآن کریم آنچه است را باقی می‌داند. اگر كسی الهی كرد و الهی كرد چه در امّت های گذشته چه در این امّت می ‌شود: ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ یعنی بقیة الله؛ منتها خودش است شاگرد پیغمبر عصر خودش است. آن علمای قبلی كه اولوا بقیه بودند شاگرد پیغمبر زمانشان بودند، الآن اگر كسی جزء ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ باشد جزء شاگردان وجود مبارك حضرت است. 📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 31 تاریخ: 1390/12/16 🆔 @a_javadiamoli_esra