eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 باطن دنیا 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، 
آیت الله العظمی جوادی آملی: ما عالَمی داریم به نام ، عالَمی هم داریم به نام ، آن باطن همین است. اگر دقیق باشیم می‌توانیم وضع باطن را ببینیم هم اکنون ببینیم، جایمان را ببینیم و وضعمان را ببینیم و راحت بشویم. دیگر نگوییم نسیه است، آن نقد است و هم دارد و هم دارد و هم به همراه است. 🔹 می ‌شود آخرت، این طور نیست که دنیا یک عالَمی باشد جدا، آخرت یک عالَمی باشد جدا، این کلاً نابود ‌شود و آن تازه پدید می ‌آید! اگر تازه پدید بیاید که نتیجه این عالَم نیست. بنابراین آنها که هر دو را می ‌بینند هم اکنون جایشان را می ‌بینند. اینکه وجود مبارک سید الشهداء در جای یک عده را نشان داد از همین قبیل است. اینکه وجود مبارک امام سجاد و امام باقر(علیهما السلام) هر دو در سرزمین باطن یک عده را نشان دادند از همین قبیل است، چون هم امام باقر هم امام سجاد (علیهما السلام) کسانی را که با امام زمانشان هماهنگ نبودند نشان داند که اینها این طور هستند. 🔹 این دنیا و آخرت که باطن این دنیا به نام آخرت است، وقتی به صورت یک انسان در بیاید، می ‌شود ؛ وقتی به صورت یک کتاب در بیاید می‌شود . این قرآن یک ظاهر و باطنی دارد، ظاهر قرآن را خیلی‌ ها ممکن است بروند در حوزه ‌ها درس بخوانند؛ اما
باطن قرآن
را همان می ‌فهمد. مطالعه بیشتر: 🌐 esra.ir 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/05/28 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 506 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات لازم است مؤمنان به یکدیگر نیكی کنند و این نیکی، سه محور عمده دارد: «حمایت‌های مادی»، «حمایت‌های معنوی» و «ارتباط حسنه» كه به خوبی قابل ارایه ‌اند. أ. حمایت‌های مادی اهمیت اطعام مؤمن كیفر ترك اطعام مؤمن: امام‌سجاد (ع) فرمود: هركس با شكم سیر بخوابد در حالی كه در نزدیكی او مؤمنی گرسنه باشد خدا می‌ فرماید: ای فرشتگانم! شما را بر این بنده گواه می‌ گیرم كه به وی فرمان دادم ولی نافرمانی كرد و از دیگری فرمان برد، او را به عملش وانهادم. به عزّت و جلالم سوگند هرگز او را نمی ‌بخشم.[1] [1] . مَنْ بَاتَ شَبْعَانَ‏ وَ بِحَضْرَتِهِ مُؤْمِنٌ جَائِعٌ طَاوٍ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: مَلائِكَتِى أُشْهِدُكُمْ عَلَی هَذَا الْعَبْدِ أَنَّنِى أَمَرْتُهُ فَعَصَانِى وَ أَطَاعَ غَیرِی وَكَلْتُهُ إِلَی عَمَلِهِ وَ عِزَّتِى وَ جَلالِى لا غَفَرْتُ لَهُ أَبَداً (ثواب الاعمال، ص250). 📚 مفاتیح الحیات ص 310 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 حیات عالمانه

🔸 این از بهترین راه ‌های قرآن كریم است که فرمود انسان اگر بخواهد رأی مثبت بدهد، الاّ و لابد باشد یا حداقل و اگر بخواهد رأی منفی بدهد، الاّ ولابد باید یقین داشته باشد یا طمأنینه... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
حیات عالمانه

🔸 كسی كه مقلّدانه حركت می ‌كند، و او و اثبات و نفی او، تابع اثبات و نفی نیاكان اوست. این دو اصل را قرآن كریم از این گروه نقل می ‌كند که هر جا می ‌خواستند بگویند این مطلب حق است می ‌گفتند: ﴿إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلی‏ أُمَّةٍ﴾ و هر جا می‌ خواستند بگویند این مطلب ناحق است می ‌گفتند: ﴿ما سَمِعْنا بِهذا فی‏ آبائِنَا الْأَوَّلینَ﴾. 🔸 اما دین گفته: ﴿أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا یعْلَمُونَ شَیئاً﴾؛ شما و را به دست افراد غیر عاقل دادید، آنها خودشان راه نیفتادند، عقل و فكر ندارند، چرا به دست آنها می ‌دهید؟! 🔸 این از بهترین راه ‌های قرآن كریم است که فرمود انسان اگر بخواهد رأی مثبت بدهد، الاّ و لابد باشد یا حداقل و اگر بخواهد رأی منفی بدهد، الاّ ولابد باید یقین داشته باشد یا طمأنینه؛ هم ﴿لا تَقْفُ ما لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾ است و هم ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ یحیطُوا بِعِلْمِهِ﴾ است. فرمود بالأخره می ‌خواهی رأی بدهی, چیزی را كنی چیزی را كنی, چیزی را كنی چیزی را كنی، این‌چنین نباشد كه در تصدیق و تكذیبت رها باشی که اسلامی حرف بزنی و جاهلی فكر كنی! 🔸 اگر كسی برهان نداشت ولی سر تكان داد، امضا كرد و قیام و قعود داشت، این فرد حرف زد و فكر كرد، او در قیامت با جاهلیت محشور می ‌شود، برای اینكه برای تصدیق و تكذیب معیاری نداشت. تا صد درصد برای شما ثابت نشد یا طمأنینه حاصل نشد تكذیب نكنید و نیز تا صد درصد برای تان ثابت نشد یا طمأنینه حاصل نشد تصدیق نكنید، آن گاه انسان در شنا می ‌كند. این می ‌شود دین؛ از این شیرین ‌تر؟! از این زیباتر؟! این كتاب را انسان بالای سر می ‌گذارد! 🔸 بالأخره انسان یا تكذیب می ‌كند یا تصدیق و یا قبول می ‌كند یا نكول, فرمود هر دو . انسان یا تابع است یا متبوع؛ اگر متبوع بود, مرجع بود, استاد بود, رهبر بود, مسئول بود، باید عالمانه باشد و همچنین اگر تابع بود باید عالمانه باشد. آپارات: 🌐 https://aparat.com/v/4Kb6Q 📚 درس تفسیر سوره مباركه صافات جلسه 1 تاریخ: 1393/02/14 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز سی ام ماه 1444 🔹
 نصرت نيازمندان


🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نصرت نیازمندان 🔹 فرمود چرا اینها این را طی نمی ‌كنند: ﴿فَلاَ اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ﴾، بعد «عَقبه» را تفسیر كرده است، فرمود می ‌دانید عَقبه چیست؟ عَقبه، بنده آزاد كردن و در زمان گرانی و كمیابی به داد فقرا رسیدن است؛ اینها كه بی‌ مسكن هستند، گرفتار تراب و خاك ‌اند، زمین‌ گیر هستند، به درد اینها برسید، مسكن اینها را تأمین كنید. 🔹 وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) یك ظرف خالی طلب می ‌كرد و از بهترین غذاهای سفره، در این ظرف می ‌ریخت، می‌ فرمود این را به مستمند بدهید، بعد می ‌فرمود: ﴿فَلاَ اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ﴾. آن كسی كه بخورد بعد ته ‌مانده سفره را به دیگری بدهد، اینکه نیست، آن‌ كه لباس نو را بپوشد و وقتی مندرس شد به دیگری بدهد، اینكه اقتحام عقبه نیست، آن ‌كه كار حضرت علی (علیه السلام) را می ‌كند، دو لباس تهیه می‌كند یكی را برای خودش و دیگری را به قنبر می ‌دهد، آن اقتحام عقبه است. 🔹 فرمود به درد فقرا برسید! این تولید شغل، رفع بیكاری، مشكل گرانی را حل كردن، اینها جزء دین است. اصرار قرآن كریم بر این است كه اولاً توحید، ثانیاً رسیدن به خلق! از امام عسكری (سلام الله علیه) رسیده است كه «خَصْلَتَانِ‏ لَیسَ‏ فَوْقَهُمَا شَی‏ءٌ»؛ 1️⃣ ایمان به خدا و 2️⃣ رسیدن به كار خَلق از بهترین كارهاست. 📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 3 تاریخ: 1393/12/25 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 507 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات لازم است مؤمنان به یکدیگر نیكی کنند و این نیکی، سه محور عمده دارد: «حمایت‌های مادی»، «حمایت‌های معنوی» و «ارتباط حسنه» كه به خوبی قابل ارایه ‌اند. أ. حمایت‌های مادی سیراب كردن مؤمن رسول اكرم (ص) فرمود: هركس مؤمنی را كه به آب دسترسی دارد، آبی بنوشاند خدا در برابر هر جرعه آب، هفتاد هزار نیكی به او عطا فرماید و اگر به موٴمنی كه به آب دسترسی ندارد آبی بنوشاند گویا ده برده از نسل اسماعیل (ع) آزاد كرده است.[1] امام سجّاد (ع) فرمود: هركس به مؤمن تشنه‌ ای آبی بنوشاند خدا به وی در بهشت از نوشیدنی رحیق مختوم می‌ نوشاند.[2] [1] . مَنْ سَقَی مُؤْمِناً شَرْبَةً مِنْ مَاءٍ مِنْ حَیثُ یقْدِرُ عَلَی الْمَاءِ أَعْطَاهُ اللَّهُ بِكُلِّ شَرْبَةٍ سَبْعِینَ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ إِنْ سَقَاهُ مِنْ حَیثُ لا یقْدِرُ عَلَی الْمَاءِ فَكَأَنَّمَا أَعْتَقَ عَشْرَ رِقَابٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِیلَ ع (الكافى، ج2، ص201). [2] . ... و مَنْ سَقَی مُؤْمِناً مِنْ ظَمَإٍ سَقَاهُ اللَّهُ مِنَ الرَّحِیقِ الْمَخْتُومِ (الكافى، ج2، ص201). 📚 مفاتیح الحیات ص 311 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   رسالت بسیجیان
🔸 وظیفه ‌ای كه به عهده بسیجیان عزیز است كار بسیار مشكلی است، زیرا اینها باید خود باشند به طور كامل، باشند در درون خود، حافظ نظام و انقلاب اسلامی باشند در سطح جامعه و همچنین در مسئله امر به معروف و نهی از منكر یا حوادث و رخدادهایی كه _خدای ناكرده_ ممكن است در كشور رخ بدهد فعال باشند؛ این كار بسیار مشكل است چون و عمر طلب می ‌كند. 🔸 مطلب دیگر كه بر این مشكل می‌ افزاید آن است كه این عزیزان وقتشان برای فراگیری علوم حوزوی یا دانشگاهی صرف نمی‌ شود مگر گروه كمی از اینها، پس كار بسیار سنگین است؛ لكن راهی وجود دارد كه این راه هم آن كار را سبك می ‌كند و هم كار حوزه و دانشگاه را یكجا انجام می‌دهد. اگر كسی آن راه را شناخت و طی كرد هیچ امری برای او مشكل نیست و هیچ چیز هم برای او مجهول نیست! فرمود اگر كسی را ادا كرد و پارسا و وارسته بود و حرف انبیا (علیهم الصلاة و علیهم السلام) را كرد و كرد، من كارها را برای او آسان می‌كنم: ﴿فَأَمَّا مَنْ أَعْطَی وَاتَّقَی(۵) وَصَدَّقَ بِالحُسْنَی(۶)فسَنیسّرُه للیسری﴾، پس آن مشكل، با این تقوا حل می ‌شود. 📚 دیدار فرماندهان و مسئولین محترم بسیج با حضرت استاد تاریخ: 1374 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 بسیج فرهیختگان 

🔹 نزدیك ‏ترین دشمن به انسانِ سالكِ در راه خدا همانا هوای طغیان و است، باید با سِلاح صَلاح و فَلاح این را رام كرد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 بسیج فرهیختگان 

🔹 نزدیك ‏ترین دشمن به انسانِ سالكِ در راه خدا همانا هوای طغیان و است، باید با سِلاح صَلاح و فَلاح این را رام كرد؛ چه اینكه معلّم جامعه بشری حضرت امیرمؤمنان (علیه‏السلام) فرمود: «وانّما هِی نَفْسی اَرُوضُها بِالتَّقْوی لِتَأتِی آمنةً یوْمَ الخوفِ الاكبرْ»؛ یعنی این نَفْسم را با ریاضت می ‏دهم، تا در قیامت كه روز هراسناك است، در امان باشد. با رام نمودن دشمن خانگی توان طرد هر دشمن خارجی آسان است؛ گر شود دشمن درونی نیست ٭٭٭ باكی از دشمن برونی نیست 🔹 رسالت بسیج، به ویژه ، انجام آن جهاد منظوم و این اجتهاد مَنْضود، به نحو مستوفی و احسن است، زیرا نزدیك ‏ترین گروه به مردم آنان ‏اند. اندیشوران، طبیبان، اساتید، پژوهشگران و نویسندگان متعهد، گذشته از آنكه «گلیم خویش بدر می‏ برند زآب»، سعی بلیغ دارند تا بگیرند غریق را، زیرا برای نجات از بحر توفنده غواصان ماهر لازم است كه دریا را چون صحرا درنوردند و آب را همچون خاك تسخیر كنند تا سفر بحری را نظیر سیر بَرّی میسّر سازند؛ سرانجام معمور و مأمن خواهد شد. 📚 پیام به مناسبت افتتاح مركز بسیج جامعه پزشكی استان قم تاریخ: مرداد 1382 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 508 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات لازم است مؤمنان به یکدیگر نیكی کنند و... . أ. حمایت‌های مادی پاداش تأمین لباس مؤمن رسول خدا (ص) فرمود: هركس فقیر مسلمانی را از برهنگی بپوشاند یا در تهیه بخشی از مواد غذایی مورد نیاز او كمك كند، خدا هفت هزار فرشته بر او می ‌گمارد تا برای هر یك از گناهانش تا روز قیامت طلب مغفرت كنند.[1] [1] . مَنْ كَسَا أَحَداً مِنْ فُقَرَاءِ الْمُسْلِمِینَ ثَوْباً مِنْ عُرْی أَوْ أَعَانَهُ بِشَىْ‏ءٍ مِمَّا یقُوتُهُ مِنْ مَعِیشَتِهِ وَكَّلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ سَبْعَةَ آلافِ مَلَكٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ یسْتَغْفِرُونَ لِكُلِّ ذَنْبٍ عَمِلَهُ إِلَی أَنْ ینْفَخَ فِى الصُّورِ (الكافى، ج2، ص205). 📚 مفاتیح الحیات ص 311 و 312 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
جلد هشتم کتاب ارزشمند رجال تفسیری منتشر شد 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
جلد هشتم کتاب ارزشمند رجال تفسیری اثر مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج تدوین، منتشر و روانه بازار گردیده است. جهت تهیه و اطلاعات بیشتر به سایت مرکز بین المللی نشر اسراء به آدرس www.nashresra.ir مراجعه نمایید. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 هنر اسلامی
🔸 فرمودند: «إِیاكُمْ وَ خَضْرَاءَ الدِّمَنِ» _«خضراء دمن» معنایش این است که یک جا مزبله باشد و گل ‌های خیلی خوشبو از این مزبله روییده شده باشد_ فرمود گل ‌هایی که در مزبله روییده می شود، آنها را نبویید، عرض کردند یا رسول الله! منظورتان چیست؟ فرمود: «الْمَرْأَةُ الْحَسْنَاءُ فِی مَنْبِتِ السَّوْءِ»؛ یعنی زن زیبایی که از خانواده لامذهب به دنیا آمده باشد. 🔸 صدای خوب، منظره خوب، فیلم خوب، اگر از جان ناپاک به در بیاید می ‌شود: «خضراء دِمَن»! آن فیلم دیگر اثر ندارد، آن صدا دیگر اثر ندارد. آن صدایی اثر دارد که از قلب طیب و طاهر بر آید، این می شود هنر؛ هنر هم باید خودش خضراء باشد و هم آن منبَتش طیب و طاهر باشد. این می ‌شود ، می ‌شود سینمای اسلامی، می‌ شود موسیقی اسلامی! اگر صدا صدایی باشد و منظره منظره ‌ای باشد که فقط ادب دینی را به انسان یاد بدهد و انسان را به آن حُسن درونی آشنا کند نه به حُسن کاذب نه به خضراء دمن، این می ‌شود هنر اسلامی. 🔸 حضرت این را به عنوان تمثیل ذکر کرده است به عنوان تعیین که ذکر نکردند؛ کسی حرف خوب بزند، مقاله خوب دارد، سخنرانی خوب می ‌کند؛ ولی جانش ناپاک است، این همان خضراء دمن است؛ یعنی گلی است که از مزبله روییده است. 📚 سوره مبارکه نوح جلسه 4 تاریخ: 1397/11/14 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
شاخص هنر اسلامی 

🔹 مهم‏ ترین شاخص هنر اسلامی توان در كسوت محسوس و قدرت تصویر غیب در جامه است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
شاخص هنر اسلامی 

🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: مهم‏ ترین شاخص هنر اسلامی توان در كسوت محسوس و قدرت تصویر غیب در جامه شهادت است. هنرهای غیر اسلامی چون جایی در جهان معقول و ملكوت ندارند و از عقل منفصل بی بهره و از مثال منفصل بی نصیب اند و فقط از وهم و خیال متصل استمداد می كنند، هرگز مایه عقلی نداشته و ندارند. زیرا مكتبی كه ماده را اصیل می داند و موجود غیر مادی را خرافه می‏ پندارد و نشئه تجرّد و غیب را افسانه تلقی می كند،هیچ‏گاه پیامی از عالم عقل و غیب ندارد و هرگز هدفی جز وهم و خیال نخواهد داشت. 🔹 اوج عروج یك انسان از دیدگاه هنرمند مادی همانا مقام مثال متصل و وهم به هم آمیخته است و آن‏جا كه سخن از نام و نان و وام و دانه نباشد، هنرمند مادی را راهی نیست و آن‏جا كه از تشویق و تقدیر و ثنا و سپاس و یادنامه و مانند آن اثری نباشد، هنرور مادی را باری نخواهد بود، زیرا قلمرو پرواز هنرپرداز مادی همانا منطقه بسته خیال و مدار محدود وهم است. 🔹 ولی كه عوالم سه گانه طبیعت و مثال و عقل را ثابت می ‏كند و هر یك را مظهر نامی از نام‏ های جلال و جمال الهی می ‏داند و برای مرزی نمی ‏بیند و لقاء الله را كه هماره بیكران بوده و هست و خواهد بود، مائده و مأدبه سالك صالح و عارف واصل و شاهد عاشق می داند، بحر تیار و دریای موّاج هنرورزی را فراسوی هنرمند اسلامی قرار می ‏دهد تا پیام ‏های گوناگون را كه از و از ورای حجاب‏ های نوری و ظلمانی دریافت كرده است، به قلمرو مثال منفصل درآورده، از آن پایگاه به مرحله وهم و خیال تنزل داده، سپس به منصه حسّ و صحنه صورت، نازل كند تا بادیه نشینان تشنه حس را بر بال ‏های ظریف هنر نشانده، از خاكدان طبیعت به دامنه مثال و خیال رسانده، از آن‏جا به و مقام منیع غیب واصل كند. 📚 پیام به ستاد همایش بررسی آرا و اندیشه‏ های شهید آوینی تاریخ: فروردین 1381 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار پرفسور مولیادی کارتانگارا از کشور اندونزی با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: پرفسور مولیادی کارتانگارا، استاد فلسفه اسلامی دانشگاه اسلامی جاکارتا از کشور اندونزی امروز یکشنبه ششم آذر با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد. 📚 دیدار تاریخ: 1401/09/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
پاسخ آیت الله العظمی جوادی آملی به سوال پروفسور کارتانگارا در مورد« اهمیت فلسفه در جهان معاصر» 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
پروفسور مولیادی کارتانگارا (Prof. Mulyadhi Kartanegara)، استاد فلسفه اسلامی دانشگاه اسلامی جاکارتا از کشور اندونزی، صبح امروز با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کرد. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار با بیان اینکه ، اظهار داشتند: تمام ارزش علم به معلوم است، اگر کسی معلوم را خوب بشناسد، علمش ارزشمند است و اگر معلوم را درست نشناسد، در علم کامیاب نیست. ایشان بیان داشتند: معلوم چه در آسمان باشد چه در زمین، چه انسان باشد چه غیر انسان، مخلوق خداست و خدا معلوم را معرفی کرده است، چون خدا معلوم را آفریده پس از حقیقت معلوم هم با خبر است. 🔹 معظم له ادامه دادند: تمام معلومات چه آسمانی باشد چه زمینی، چه مربوط به انسان باشد یا مربوط به جهان و چه ارتباط بین این دو، در یک حقیقت مشترکند، هرمعلومی در سه عنصر شریک اند آن عبارت از این است: قَالَ رَبُّنَا الَّذِی أَعْطَىٰ كُلَّ شَیءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىٰ؛ وقتی فرعون به موسی گفت شما از طرف خدا آمدید و این خدا کیست، موسی چنین فرمود: خدای من کسی است که هر چیزی را که آفرید مثلث است، یعنی آسمان و آنچه در آسمان است، و زمین و آنچه در زمین است، موجودی است سه ضلعی؛ خدا همه چیز را آفرید، منظم و با حفظ همه عناصر داخلی و هدفمند خلق کرد. ایشان در توضیح این مطلب اظهار داشتند: انسان یک ضلعش است که آفریدگار اوست، این ضلع اول؛ یک است که آن را عالمانه و محققانه آفرید این ضلع دوم؛ و یک است که هدفمند آفرید، یاوه و بیهوده نیست، این ضلع سوم؛ یعنی ضلع اولش «توحید» است خدا آفرید، ضلع دومش «علم» است عالمانه آفرید، ضلع سومش «هدفمند» است، حکیمانه آفرید. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه هیچ موجودی نیست مگر اینکه دارای این سه ضلع است، اظهار داشتند: بشر امروز این مثلث را مثله کرده است؛ یعنی ضلع نظام فاعلی را از آن گرفت، ضلع نظام غایی که ضلع سوم است را از آن گرفت، لذا زمین را «چه کسی آفرید؟» سوال بی جوابی است، «برای چه آفرید؟» سوال بی جوابی است این مثلث مثله شده را درباره انسان هم پیاده کرد، «انسان را که آفرید؟» نه سوال می کند و نه جواب می دهد، «انسان برای چه خلق شد؟»، نه سوال می کند و نه جواب می دهد، این مثلث مثله شده ، یک مُرده ی سردخانه ای است و یک مُرده سردخانه ای، مشکل خودش را نمی تواند حل کند چه برسد به مشکل دیگران! ایشان بیان داشتند: دنیای کنونی با جهان، اینچنین برخورد می کند؛ خیلی چیزها را می فهمند اما مُرده شوی هستند، زمین مُرده را می فهمند، آسمان مُرده را می فهمند از زمین به آسمان سفر مُرده می کنند، اما نمی فهمد با دیگران چه باید کرد؟! 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی در پاسخ به سوال پروفسور مولیادی کارتانگارا در باره اظهار داشتند: چون اصل فلسفه، جهان بینی است و ما جزئی از جهان هستیم، جزء مسائل فلسفه است که من کی ام، از کجا آمده ام به کجا می روم و ره توشه من چیست، با ابدیت خودم کار دارم؛ مبدا را که هو الاول است، فلسفه تعیین می کند، معاد را که هو الآخر است فلسفه را تعیین می کند، بین آغاز و انجام وظیفه من چیست، فلسفه تعیین می کند، مسئله وحی و نبوت را فلسفه تعیین می کند، مسئله معاد را فلسفه تعیین می کند، مهم تر از همه رابطه بین انسان و جهان را که خدا تعیین کرد را هم فلسفه تعیین می کند؛ اما فلسفه را از راه باید یاد گرفت. 🔹 ایشان در پایان خطاب به این استاد دانشگاه کشور اندونزی بیان داشتند: پیشنهاد من این است که کشور شما قرآنی زندگی کند، با قرآن باشد این با همه افراد در سطح آنها سخن می گوید، جهان را می داند، می داند، انسان را می داند و می گوید هیچ چیزی از بین نخواهد رفت، دستی که خلاف کرد، رشوه داد یا رشوه گرفت وقتی وارد محکمه الهی شد در روز سوال و جواب وقتی خدا به وسیله پیامبران و ماموران الهی سوال می کند که چه کردی تا می رود انکار کند، این دست شهادت می دهد، اگر این شد، اگر این دیدگاه برای انسان شکل گرفت که دست زنده است و چیز می فهمد و حفظ می کند و در این حفظ امین است و در محکمه سخنگوی خداست، جمادات می فهمند، زمین شهادت می دهد، دست و پا شهادت می دهند، چنین انسانی نه بیراهه می رود و نه راه کسی را می بنند. 📚 دیدار تاریخ: 1401/09/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 509 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات لازم است ... أ. حمایت‌های مادی پاداش تأمین لباس مؤمن امام صادق (ع) می ‌فرمود: هركس مؤمن برهنه ‌ای را بپوشاند، خدا جامه‌ ای از دیبای بهشتی بر او بپوشاند و هركس مؤمن توانگری را بپوشاند، مادامی كه از آن پوشش پارچه ‌ای باقی است، همواره در پناه و پوشش الهی است.[1] امام سجّاد (ع) درباره كیفر نادیده گرفتن برهنگی مؤمن فرمود: هركس لباس اضافه ‌ای دارد و می ‌داند مؤمنی كه در دسترس اوست به آن نیاز دارد و به وی ندهد، خدا او را به چهره در آتش افكند.[2] [1] . مَنْ كَسَا مُؤْمِناً ثَوْباً مِنْ عُرْی كَسَاهُ اللَّهُ مِنْ إِسْتَبْرَقِ الْجَنَّةِ وَ مَنْ كَسَا مُؤْمِناً ثَوْباً مِنْ غِنًی لَمْ یزَلْ فِى سِتْرٍ مِنَ اللَّهِ مَا بَقِىَ مِنَ الثَّوْبِ خِرْقَةٌ (الكافى، ج2، ص205). [2] . مَنْ كَانَ عِنْدَهُ فَضْلُ ثَوْبٍ فَعَلِمَ أَنَّ بِحَضْرَتِهِ مُؤْمِناً یحْتَاجُ إِلَیهِ فَلَمْ یدْفَعْهُ إِلَیهِ أَكَبَّهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِى النَّارِ عَلَی مَنْخِرَیهِ (ثواب الاعمال، ص250). 📚 مفاتیح الحیات ص 312 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra