💠 کیدِ محیط
🔸 خدای سبحان فرمود ﴿إِنَّهُمْ یكِیدُونَ كَیداً ٭ وَأَكِیدُ كَیداً﴾؛ دیگران كید دارند ما هم كید داریم ولی كید ما پیروز است. حیله، كید، مكر عبارت از آن كاری است كه نگذارد چیزی به هدف برسد؛ حیله را حیله گفتند برای اینكه حیلوله است حائل است مانع است نمی گذارد این وسیله به آن هدف برسد.
🔸 خیلی ها حیله می كنند كه نمی گذارند این #سالك به مقصد برسد این وسیله به هدف برسد و خدا هم حیله می كند، خیلی ها مكر می كنند و خدا هم مكر می كند، خیلی ها كید دارند خدا هم كید دارد؛ لكن می فرماید كید ما پیروز است. این معنایش این نیست كه كید آنها در مقابل كید ماست و كید ما در مقابل كید آنهاست و اینها به مصاف هم می روند ولی كید ما بزرگ تر و بیشتر و پیروز است؛ نه این طور نیست، بلکه كید آنها زیر مجموعه كار ماست!
🔸 فرمود: ﴿وَعِندَ اللَّهِ مَكْرُهُمْ وَإِن كَانَ مَكْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبَالُ﴾؛ نه اینكه اینها در قبال قدرت خدای سبحان موضع گیری بكنند منتها خدا قادرتر باشد، چون فرض ندارد كه ﴿لِلَّهِ جُنُودُ السَّماوَاتِ والْأَرْضِ﴾ باشد و سراسر نظام هستی سپاهیان و سربازان خدا باشند اما مع ذلك در مقابل سربازان خدا عده ای هم موضع بگیرند، این فرض ندارد! این معنایش محدود و متناهی فرض كردن قدرت خداست. فرمود قدرت ما نامتناهی است، آن کارهایی هم كه آنها دارند انجام می دهند سربازان ما هستند، ما با سربازان خودمان همان ها را می گیریم.
🔸 فرمود ﴿وَعِندَ اللَّهِ مَكْرُهُمْ﴾؛ تمام نقشه هایی كه می كشند اینها سربازان مایند، اینها مأموران ما هستند كه دارند آنجا كار می كنند، با همان مأموران اینها را می گیریم، لذا فرمود: ﴿إِنَّهُمْ یكِیدُونَ كَیداً ٭ وَأَكِیدُ كَیداً﴾ بعد ﴿أَمْهِلْهُمْ رُوَیداً﴾ تا معلوم بشود كه چه كسی پیروز می شود، بعد آنها دفعتاً می بینند كه با دست و پای خودشان به چاه افتادند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 57
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 514
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات...
أ. حمایتهای مادی
هدیه دادن به مؤمن
پذیرش هدیه: ابراهیم كرخی گوید: از امام صادق (ع) پرسیدم: مردی كه باغ بزرگی دارد و هرگاه جشن یا نوروز می شود مردم برای جلب توجه او، [به طمع آنكه از باغ او استفاده كنند] برایش هدایایی می برند كه بر عهده آنان نیست. امام پرسید: آیا آنها نماز می گزارند؟ گفتم: آری. فرمود: پس هدیه آنها را بپذیرد و به آنان پاداش دهد، زیرا رسول خدا (ص) فرمود: اگر پاچه گوسفندی به من هدیه شود می پذیرم[1] و این از دین به شمار می آید؛ ولی اگر كافر یا منافقی برای من بار شتری هدیه آورد نمی پذیرم و این هم از دین است، زیرا خدا پذیرش هدیه مشركان و منافقان و غذای آنان را برایم نمی پسندد.[2]
[1] . گفتنی است: در دوران رسول خدا، پاچه حیوان حلال گوشت و غذایی كه از آن تهیه میشد، كالای كمارزشی بود، چنان كه هماكنون نیز در برخی مناطق عربنشین چنین است.
[2] . (الكافى، ج5، ص141ـ142).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 313
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
فیض تبرّی🔸 فرمود اگر كسانی به تو ایمان آورده اند نسبت به آنها در #كمال_مهربانی و تواضع رفتار بكن ولی اگر معصیت كرده اند: 1️⃣ كار آنها را توجیه نكن (یك) 2️⃣ آنها را به خود مرتبط ندان (دو) 3️⃣ صریحاً تبرّی بجو (سه) 🔸 این طور نباشد كه چون اینها مومن اند و به تو وابسته اند خود را در حاشیه امن ببینند. این #تولی_و_تبری هم برای امام و پیامبر (علیهم السلام) مطرح است هم برای پیروان آنها؛ فرمود: ﴿واخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُومِنِینَ﴾ که این می شود تولّی، ﴿فَإِنْ عَصَوكَ فَقُلْ إِنِّی بَرِیءٌ مِّمَّا تَعْمَلُونَ﴾ این می شود تبرّی. 🔸 در جریان حضرت ابراهیم (سلام الله علیه) هم همین طور بود كه فرمود: ﴿إِنَّا بُرَآوا مِنكُمْ﴾. در قرآن كریم فرمود مومنان به حضرت ابراهیم تأسّی دارند كه فرمود: ﴿قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوةٌ حَسَنَةٌ فِی إِبْرَاهِیمَ والَّذِینَ مَعَهُ﴾ یا ﴿إِنَّ أَولَی النَّاسِ بِإِبْرَاهِیمَ لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ وهذَا النَّبِی والَّذِینَ آمَنُوا﴾. تناسب ما با وجود مبارک حضرت ابراهیم (سلام الله علیه) در محورهای فراونی است كه یكی از آن مهمترین محورها همین است كه فرمود: ﴿إِنَّا بُرَآوا مِنكُمْ﴾ كه در این بخش فرمود مومنین به حضرت ابراهیم (سلام الله علیه) تأسّی دارند. 🔸 بنابراین مسئله تبرّی باعث می شود كه مومنین اگر لغزشی مرتكب شدند خود را در #حاشیه_امن نبینند و اگر كسی مرتبط به حكومت یا به حاكم اسلامی بود احساس #امنیت_كاذب نكند؛ فرمود: ﴿فَإِنْ عَصَوكَ فَقُلْ إِنِّی بَرِیءٌ مِّمَّا تَعْمَلُونَ﴾. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سوره مبارکه شعرا جلسه 26 تاریخ: 1388/07/13 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
تاثیر تفاوت جنسیتی بر فعلیت انسانی و فعالیت اجتماعی از نظرگاه امامیه و وهابیت با محوریت اندیشه های آیتالله جوادیآملی و بن باز
🔸 به گزارش خبرنگار
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی حکمت اسرا (شماره 38) که به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج به چاپ رسیده است می خوانید؛ ◀️ چکیده تفاوت جنسیتی، نوع انسان را به دو صنف بزرگ زن و مرد، تصنیف می کند. با وجودتمام اختلاف ها، زن و مرد درذیل نوعی واحد قرارمی گیرند، با این حال، اختلاف های وابسته به جنسیت، نگاه های متفاوتی را نسبت به فعلیت انسانی زن و فعالیت های اجتماعی او سبب شده... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
تاثیر تفاوت جنسیتی بر فعلیت انسانی و فعالیت اجتماعی از نظرگاه امامیه و وهابیت با محوریت اندیشه های آیتالله جوادیآملی و بن باز
🔸 به گزارش خبرنگار
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی حکمت اسرا (شماره 38) که به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج به چاپ رسیده است می خوانید؛ ◀️ چکیده تفاوت جنسیتی، نوع انسان را به دو صنف بزرگ زن و مرد، تصنیف می کند. با وجودتمام اختلاف ها، زن و مرد درذیل نوعی واحد قرارمی گیرند، با این حال، اختلاف های وابسته به جنسیت، نگاه های متفاوتی را نسبت به فعلیت انسانی زن و فعالیت های اجتماعی او سبب شده. برخی، #مرد_بودن را نوعی کمال انسانی برشمرده و معتقدند زن به دلیل نوع خلقت و جنسیتش نمی تواند انسانی کامل به شمار رود و فعالیت اجتماعی او تنها مانعی درمقابل تعالی مرد است. در مقابل، اندیشمندان اسلامی معتقدند که ملاک در #ارزش_انسانی، تقواست و زن و مرد هر دو می توانند به کمالات انسانی دست یابند و اجتماع نیز به حضور زن، نیازمند است. 🔸 هر دو اندیشه در معرفت اسلامی، دارای نمایندگانی است؛ اما آنچه ضرورت دارد، مشخص شدن #نگاه_اصیل_اسلامی است و این مهم جز با عرضه این دو دیدگاه بر آیات و سنت ممکن نخواهد بود. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر تفاوت جنسیتی بر فعلیت انسانی و فعالیت اجتماعی از نظرگاه امامیه و وهابیت با محوریت اندیشه های #آیت_الله_جوادی_آملی و بن باز است که با روش تطبیق و تحلیل به نگارش درآمده است. براین اساس، بن باز در وهابیت ازجمله کسانی است که با اعتقاد به نقص عقل و ایمان زن، فعلیت انسانی اورا بی پاسخ قرار داده و به بهانه اختلاط، او را ازحضوردراجتماع بازمی دارد. درمقابل، آیتالله جوادی،مهم ترین بُعد انسان را #روح می داند که جنسیت درآن معنا ندارد و زن و مرد با #تقوا_پیشگی می توانند مراحل فعلیت خود را بدون هرگونه تبعیض،پشت سرگذارند. فعالیت اجتماعی نیز برای زن، با #رعایت_حدود_اسلامی، #جایز و در برخی موارد، #ضروری است. این نگاه، افزون برمطابقت با عقل، برگرفته از آیات قرآن و روایات است... . مطالعه مقاله: 📎 https://b2n.ir/y67685 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 515
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات...
أ. حمایتهای مادی
هدیه دادن به مؤمن
قرض دادن به مسلمان: امام صادق (علیه السلام) فرمود: هیچ مسلمانی به قصد خشنودی خدا به مسلمانی دیگر قرض نمی دهد مگر اینكه خدا ثواب صدقه برای او محاسبه می كند تا اینكه مالش به او بازگردد.[1] [1] . مَا مِنْ مُسْلِمٍ أَقْرَضَ مُسْلِماً قَرْضاً یرِیدُ بِهِ وَجْهَ اللَّهِ إِلا احْتُسِبَ لَهُ أَجْرُهَا بِحِسَابِ الصَّدَقَةِ حَتَّی یرْجِعَ إِلَیهِ (ثواب الاعمال، ص138). #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #هر_روز_با_مفاتیح_الحیات 📚 مفاتیح الحیات ص 313 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 پاسِ دل
🔸 در قرآن كریم اصلِ انسان را همان قلبِ او قرار داد فرمود: ﴿لِمَن كَانَ لَهُ قَلْبٌ﴾؛ اگر كسی #اهل_قلب بود چیزی را كه خودش فهمید عمل می كند و اگر متوجه نشد، از راه گوش به دلیل نقلی اعتنا می كند لذا فرمود: ﴿لِمَن كَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَی السَّمْعَ وَهُوَ شَهِیدٌ﴾.
🔸 انسان بیش از یك قلب ندارد که این قلب یا سالم است یا مریض. #بیماری_های_قلب را قرآن كریم مشخص كرد؛ كفر و نفاق و امثال اینها، جزء مرض های قلب است كه فرمود: ﴿فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ﴾ و اینها دل را قَسی می كند، ﴿قَسَتْ قُلُوبُهُمْ﴾ می شود یا ﴿كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً﴾ می شود و دل های كفار و منافقان شبیه هم می شود كه ﴿تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ﴾ و #گناه, چركی است روی چهره قلب است که ﴿كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَی قُلُوبِهِم مَّا كَانُوا یكْسِبُونَ﴾ و همین گناه درِ قلب را می بندد قفل می كند و كلید را به دست شیطان می دهد: ﴿أَفَلاَ یتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَی قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا﴾؛ این قلب قفل می شود.
🔸 انسان بیش از یك قلب ندارد که حالات گوناگون دارد و انسان باید مواظب باشد كه این قلب، بیمار نشود؛ هم #بهداشتش را قرآن معین كرده است و هم #درمانش را كه فرمود: ﴿وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ﴾. قرآن دوا نیست كه كسی بخورد گاهی اثر بكند گاهی اثر نكند، #قرآن_شفاست و اگر كسی با این كتاب مأنوس بود و در خدمت این كتاب بود شِفا پیدا می كند؛ فرمود: ﴿وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ﴾ نه دوا.
🔸 بنابراین باید مواظب بود این قلب، بیمار نشود و اگر بیمار شد شِفا پیدا كند و راهش هم این است كه چون بیش از یك قلب ندارد و یك قلب هم جای دو مطلب نیست، این قلب را باید مُتیم بكند به #حب_الهی و #حب_اهل بیت كه «وَ قلبی بِحُبّك مُتَیما»؛ یعنی پُر بشود.
این دعای نورانی حضرت حجّت (سلام الله علیه) كه دارد: «وَامْلَأ قُلُوبَنا بِالْعِلْمِ وَالْمَعْرِفَةِ» همین است؛ وقتی دل, لبریز از #معرفت الهی و #محبت الهی شد، دیگر جا برای بیگانه نیست.
#قرآن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 3
تاریخ: 1392/01/19
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra