eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 ثمره وارستگی

🔸 ... پیوندی است بین و ؛ یعنی روح اگر طیّب و طاهر بود، مطالب عمیق را اولاً و خالص را ثانیاً خوب درک می کند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ثمره وارستگی

🔸﴿اتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ الله﴾ این یک آیه، ﴿إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا﴾ این دو آیه. 🔸 در آیه اول شرط و جزایی در کار نیست، ولی شبیه شرط و جزاست، فرمود: ﴿اتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ الله﴾ یک پیوندی است بین و ؛ یعنی روح اگر طیّب و طاهر بود، مطالب عمیق را اولاً و خالص را ثانیاً خوب درک می کند. 🔸 اما آیه دوم به صورت شرط وجزاست که ﴿إِن تَتَّقُوا اللَّهَ﴾ اگر بودید، خیلی از مطالبی که مربوط به فهمیدن بود و نبود، چه چیزی در عالم هست و چه چیزی در عالم نیست و فهمیدن باید و نباید که چه باید کرد و چه نباید کرد یاد می گیریم ﴿إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا﴾ بین بود و نبود، ﴿يَجعَل لَكُم فُرقانًا﴾ بین باید و نباید؛ این راهی است که فقط فراسوی انسان گذاشته است. 📚 برش از پیام به سومین دوره سراسری طرح نظام جامع اندیشه اسلامی تاریخ: 1401/04/16 ↙️ پیام کامل در آپارات: https://aparat.com/v/mYn3i 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 هوای غالب
🔸 علی بن ابی‌حمزه بطائنی 545 حدیث نقل کرد، محدّث نامی است! از امام صادق، از امام کاظم و از امام رضا، به عنوان «عن الصادق»، به عنوان «عن ابی الحسن الاوّل» که امام کاظم است، به عنوان «عن ابی الحسن الرضا»، 545 روایت همین علی بن ابی‌حمزه بطائنی نقل کرد. وجوهات هم می ‌بردند نزد ایشان که به خدمت امام هفتم برساند، همین که امام هفتم رحلت کرد نوبت به امام هشتم رسید، برای اینکه این وجوهات را ندهد، برای اینکه مستقل باشد، گفت ما هفت امامی هستیم! واقفیه همین ‌ها هستند. 🔸 ما ندادیم، آنها که آزمون داده ‌اند هنر کرده‌اند! خیلی از ما مشکل جدّی داریم؛ هیچ کس نیست که بین خود و خدای خود، خودش را نشناسد. 📚 سوره مبارکه جمعه جلسه 9 تاریخ: 1397/01/27 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 568 3. تعامل با متظاهران به اسلام شیوه تعامل با منافقان 🔸 امیرمؤمنان علی (ع) می ‌فرماید: ای كمیل! از منافقان دوری كن و با خائنان همراهی نكن. ای كمیل! از رفتن به دَرِ خانه ستمكاران و اختلاط با آنان و كسب درآمد از طریق آن‌ها برحذر باش و از اطاعت آنان و حضور در مجالسشان نیز بپرهیز كه این كار موجب خشم خدا بر تو خواهد بود. ای كمیل! هرگاه ناچار شدی نزد آنان روی پیوسته خدای متعالی را به یاد آور و بر او توكّل كن و از شرّ آنان به خدا پناه ببر. نزدشان برو؛ ولی با قلب خود از كردارشان بیزار باش و با صدای بلند خدا را به عظمت یاد كن تا آن‌ها بشنوند؛ زیرا [در این صورت] هیبت تو در آنان اثر خواهد كرد و از شرّشان در امان خواهی بود.[1] امام صادق (ع) نیز فرمود: ای اسحاق! با منافق تعامل زبانی داشته باش و دوستی ‌ات را برای مؤمن خالص كن.[2] [1]. ... یا كُمَیلُ! جَانِبِ الْمُنَافِقِینَ وَ لا تُصَاحِبِ الْخَائِنِینَ. یا كُمَیلُ! ... (بحار الانوار، ج74، ص271) شایان توجه است كه ظالم از مصادیق منافق است. [2]. یا إِسْحَاقُ! صَانِعِ الْمُنَافِقَ بِلِسَانِكَ وَ أَخْلِصْ وُدَّكَ لِلْمُؤْمِن (الفقیه، ج4، ص404). 📚 مفاتیح الحیات ص 308 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   تازیانه توبیخ
🔸 اگر كسی _ خدای ناكرده _ باطنش آلوده شد، او به مجرد مرگ، رسواست؛ لذا ملائكه سؤال نمی ‌كنند كه خدای تو كیست، سؤال نمی‌كنند كه تو مسلمانی یا كافری، چون او به عنوان یك بین ‌الغی وارد برزخ می‌ شود. مثل انسان آلوده، وقتی وارد شد دیگر شما سؤال نمی ‌كنید كه آیا آلوده ‌اید یا نه، می‌ خواهید دوش بگیرید یا نه، چون پیداست آلوده است، سؤال می ‌كنید چرا این طور هستید؟! ملائكه از آنها سؤال نمی ‌كنند شما مسلمانید یا كافر، می‌ گویند چرا این طور هستید؟! اولین سؤال فرشته‌ها این است: ﴿فِیمَ كُنْتُمْ﴾؛ كجا بودید؟ چرا این طور هستید؟ آنها هم می‌گویند كه نگذاشتند ما مسلمان باشیم (این سؤال، آن‌ هم جواب). بعد ملائكه سؤالی می ‌كنند که آنها می ‌مانند: ﴿قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللّهِ وَاسِعَة فَتُهَاجِرُوا فیهَا﴾؛ اینها می‌ مانند، جوابی ندارند، اگر جوابی می ‌داشتند، خدا نقل می‌ كرد. 🔸 وضع این كافران در طلیعه برزخ طوری است كه مشخص است اینها بین ‌الغی ‌اند، لذا سؤال از شروع نمی ‌شود، سؤال نمی ‌شود كه شما مؤمن‌ هستید یا كافر، قبول دارید یا نه، سؤال می‌شود كه چرا قبول نكردید؟! درباره اینها كه آدم های روسیاهند، سؤال این نیست كه شما مؤمن‌ هستید یا كافر، خدایتان كیست، سؤال در این است كه چرا خدا را قبول نكردید؟! آنها جواب می دهند كه نگذاشتند ما قبول بكنیم، آن گاه سؤال بعدی این است كه چرا نکردید، می‌خواستید از آنجا هجرت بكنید به جای دیگری كه مانعی در كار نباشد. 📚 سوره مبارکه نساء جلسه 198 🌐 https://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 569 1. موحّدان (اهل كتاب) 🔸 مقصود از اهل كتاب پیروان كتاب‌ های آسمانی است، گر چه این كلمه در قرآن، به گونه غالب درباره یهود و نصارا به كار رفته است.[1] قانون عمومی ارتباط‌ قانون عام الهی درباره ارتباط با بندگان خدا نیكی به آنان است؛ مسلمان باشند یا كافر. خدای سبحان در این آیات چنین می ‌فرماید: با مردم به نیكی سخن بگویید.[2] نیكی كن، چنان ‌كه خدا به تو نیكی كرده است.[3] اگر نیكی و احسان كردید به خود كردید.[4] آنان كه كارهای نیك انجام داده ‌اند، در حیات دنیا نیكی و خوشی بینند و آخرت خیر است.[5] [1]. سورهٴ بقره، آیهٴ 101؛ سورهٴ آل عمران، آیهٴ 64. [2]. سورهٴ بقره، آیهٴ 83. [3]. سورهٴ قصص، آیهٴ 77. [4]. سورهٴ اسراء، آیهٴ 7. [5]. سورهٴ نحل، آیهٴ 30. 📚 مفاتیح الحیات ص 310 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار مدیران معارف شبکه های سیما با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از مدیران معارف شبکه های سیما، امروز شنبه هشتم بهمن ماه با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. 📚 دیدار تاریخ: 1401/11/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
دیدار مدیران معارف شبکه های سیما با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی
اگر به معارف قرآنی عمل شود مشکلات مرتفع می شود/ قرآن از ما خواسته تا اعمال ما حکیمانه و عاقلانه باشد / رسانه ها اتاق فکر دشمن را بشناسند و رسوا کنند 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جمعی از مدیران معارف شبکه های سیما، امروز شنبه هشتم بهمن ماه با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با مدیران معارف شبکه های سیما بیان داشتند: قرآن کریم در سه بخش ملی، منطقه ای و بین المللی حرف دارد که باید آنها را شنید و عمل کرد؛ در و (مواحدان عالم) راهنما و معلم خوبی برای ماست و در که به حوزه انسانیت بر می گردد نیز دارای پیام است؛ پیام قرآن این است که من آمده ام شما را زنده کنم «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا استَجیبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاكُم لِما یحییكُم». 🔹 معظم له بیان داشتند: قرآن کریم آمده تا به ما بگوید که ای انسان! شما مثل درخت نیستید که اول سبز شود و میوه دهد و پس از آن هیزم شود و تمام! بلکه مانند پرنده ای هستید که بعد از مرگ از قفس آزاد می شوید، بدانید مرگ پوسیدن نیست، بلکه از پوست به در آمدن است. ایشان اظهار داشتند: ما گذشته از حیات ظاهری، دارای حیات واقعی هم هستیم و انسان موجودی ابدی_و_ثابت است و نه ساکن، ثبات در برابر زوال است. ما روحی داریم ثابت و بدنی داریم که یا ساکن است یا متحرک، پس اگر ما ثابت هستیم باید به دنبال علم ثابت باشیم و آن در عدل و عقل است! معظم له بیان داشتند: شما در رسانه باید تلاش کنید تا ثابت کنید انسان یک موجود زنده ی ابدی است و ما اگر این را درک کنیم دیگر اختلاس و خلاف و دروغ و نفاق و اختلافی نخواهد بود و این مشکلات داخلی را نیز نداشته و مرتفع می شود. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: ما همه باید سعی کنیم تا باشیم لذا همان طور که قرآن از ما خواسته باید اعمال ما باشد و به گونه ای حرکت کنیم که معلم جامعه باشیم و این محقق نمی شود مگر اینکه اول از خودمان شروع کنیم. معظم له با اشاره به قرآن سوزی های اخیر اظهار داشتند: بعضی خیال می کنند که قرآن نیز مانند یک کتاب و روزنامه است که با آتش زدن آن می توانند جلوی نشر معارف آن را بگیرند، غافل از اینکه قرآن کریم دارای معارف بلندی است که با این اعمال نمی شود جلوی نشر آن را گرفت! تمام این 8 میلیارد انسان بر روی کره زمین را همین اداره می کنند که از طریق پبامبران الهی همچون حضرت ابراهیم خلیل و حضرت موسی، حضرت عیسی و پیامبر گرامی اسلام (علیهم السلام) بیان شده است. 🔹 ایشان با اینکه از ثمرات حوزه علمیه در این چهل سال است، اظهار داشتند: ما در ابتداء که تفسیر قرآن را شروع کردیم پیش بینی نمی کردیم که کتاب تفسیر تسنیم به 80 جلد برسد، اما ورود به تفسیر آیات در اختیار ما بود ولی خروج از آن مبحث در اختیار ما نبود و آن هم به خاطر وجود فضلاء و اساتیدی فراوانی بود که در پای درس حضور داشتند و اشکالات و سوالات خودشان را مطرح می کردند تا مباحث به صورت کامل تبیین شود! اینها همه از است. 🔹 معظم له در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشتند: خداوند هر آنچه را که خلق کرده است، مثلث آفرید است؛ یعنی تمام مخلوقات عالم دارای یک نظام ، یک نظام و هدفمند و یک نظام هستند، یعنی یک ضلع به مبدأ برمی گردد که چه کسی او را آفرید، یک ضلع آنکه برای چه خلق شده و یک ضلع هم درونی است. قرآن آمده تا به ما بگوید این مثلث را مثله نکنید و این وظیفه رسانه است که باید این پیام قرآن را برساند، چرا که معلوم مثله شده یک علم سرد خانه ای و مثل زمین مرده ای است که مشکل خود را نیز نمی تواند حل کند! 👇👇👇👇
رسانه ها اتاق فکر دشمن را بشناسند و رسوا کنند 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی در تبیین ابراز داشتند: در یکی از جنگ‌ها وقتی امیرالمومنین (علیه السلام) پرچم را به دست فرزندشان ابن حنفیه دادند، به او فرمودند تنها این دشمنی که در مقابل تو ایستاده است را نبین، بلکه نگاهت به اتاق فکر دشمن در دور دست ها باشد؛ «ارْمِ بِبَصَرِكَ أَقْصَی الْقَوْمِ» این لشکر حاضر را نبین، بلکه آنها در کوفه و شام را ببین! امروز نیز باید بدانیم که اتاق فکر دشمن کجاست؟! رسانه ها باید اتاق فکر دشمن را بشناسند و رسوا کنند. آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان اظهار داشتند: امیدواریم که خداوند به برکت خون های پاک شهداء، خیر و صلاح و فلاح دنیا و آخرت را به ما، همه مسلمانان، همه موحّدان و همه انسان ها برساند تا روزی که جز صلح و صفا چیزی نبینیم، نگوییم و نیاندیشیم! سعی شما هم در رسانه بلیغ و بالغ باشد و پیش از گذشته موفق باشید تا این رسالت نشر معارف قرآنی را به نحو أحسن انجام دهید و به اهداف تان برسید. 📚 دیدار جمعی از مدیران شبکه معارف صدا و سیما با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی تاریخ: 1401/11/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 تنهایی محشر
🔸 در دنیا اگر كسی بخواهد از عذاب برهد راه های فراوانی هست: هم عفو راه دارد كه اصل عذاب عفو بشود؛ هم تخفیف راه دارد كه اگر اصل عذاب عفو نشد لااقل از حدّت و شدّت عذاب كاهش یابد؛ هم ضمانت راه دارد که كسی ضامن باشد تا انسان موقّتاً در مسائل مالی فرصتی پیدا كند تا دینَش را تأدیه كند و هم كفالت راه دارد كه کسی کفیل انسان بشود که او آزاد شود تا بتواند مشكل را بعداً حل كند. 🔸 اینها راه های نجات از عذاب است در دنیا. همه این راه ها را خدای سبحان درباره قیامت، در قرآن كریم بالإجمال یا به تفصیل اشاره كرد و نفی كرد. را در قیامت نفی كرد، فرمود كسی یاری و یاوری دیگری را به عهده ندارد و روزی نیست كه مجرمین بتوانند شفیع بیاورند، چون باید به اذن خدای سبحان باشد و قرآن كریم هم مشخّص فرمود كه چه گروهی حقّ شفاعت دارند و چه گروهی مشفوعٌ له ‌اند و نه مسأله فِداء و ضمانت در قیامت مطرح است و نه مسأله كفالت. 🔸 یك سلسله از در دنیا هست كه برای تخفیف عذاب نقش مؤثّری دارند؛ گرچه عذاب را برطرف نمی ‌كنند ولی در تخفیف اَلَم و درد مؤثّرند، آن هم در قیامت نیست؛ مثل عیادت كردن بیمار، مثل پرسیدن حال رفیقی كه گرفتار شد. همین پرسیدن یك دلجویی است، همین عیادت كردن بیمار و از حال او با خبر شدن، یك تسلّی روانی است؛ ولو آن مرض با این سؤال كردن برطرف نمی ‌شود و درمان نمی‌ شود ولی از نظر دلجویی آن انسان آسیب دیده بی ‌اثر نیست، این هم در قیامت نیست. این را خدای سبحان مطرح می ‌كند كه در قیامت كسی حال كسی را نمی ‌پرسد! 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 123 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 570 1. موحّدان (اهل كتاب) قانون عمومی ارتباط‌ 🔸 پیامبر (ص) و امامان (ع) نیز با مشركان و اهل كتاب تا جایی كه آنان دشمنی نمی‌ كردند به نیكی رفتار می‌ كردند. با این حال درباره برخورد با اهل كتاب سه دستور متفاوت (توصیه به نیكی به آنان، منع از دلبستگی به آن‌ها و برخورد محتاطانه با آنان) در آموزه ‌های اسلامی آمده است و این توصیه‌ ها در تعارض با یكدیگر نیستند، بلكه با توجه به قرینه ‌هایی كه در آیات و روایات آمده ‌اند، روشن می‌ شود كه این تفاوت تعبیرها با توجه به شرایط گوناگون زمانی و مكانی و تفاوت حال و رفتار اهل كتاب است. تفصیل دستور‌ها در سه قسمت بیان می‌ گردد: أ. نیكی عدالت‌ورزانه به اهل كتاب قرآن می ‌فرماید: خدا شما را از نیكی و عدالت ‌ورزی به كسانی كه در امر دین با شما پیكار نكرده و از خانه و دیارتان بیرون نرانده ‌اند نهی نمی ‌كند. یقیناً خدا عدالت‌ پیشه‌ گان را دوست می ‌دارد.[1] [1]. ﴿لاینهـٰكُمُ اللهُ عَنِ الَّذینَ لَم یقـٰتِلوكُم فِى الدّینِ و لَم یخرِجوكُم مِن دیـٰرِكُم اَن تَبَرّوهُم و تُقسِطوا اِلَیهِم اِنَّ اللهَ یحِبُّ المُقسِطین﴾ (سورهٴ ممتحنه، آیهٴ 8). 📚 مفاتیح الحیات ص 31 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیام به افتتاحیه چهل و پنجمین دوره مسابقات معارف قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: چهل و پنجمین دوره مسابقات معارف قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه صبح شنبه هشتم بهمن ماه 1401 با پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در قم برگزار گردید. 📚 چهل و پنجمین دوره مسابقات معارف قرآن کریم 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
پیام به افتتاحیه چهل و پنجمین دوره مسابقات معارف قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
آیت الله العظمی در پیام به افتتاحیه چهل و پنجمین دوره مسابقات معارف قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه اظهار داشتند: در قرآن کریم از سخن گفته است ﴿قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی‏ یحْبِبْكُمُ اللَّهُ﴾ فرمود اگر شما دوست خدایید پیرو حبیب خدا باشید تا منتقل بشوید از محب بودن به محبوب بودن. 🔸 جریان محبت را عقل عملی ادراک می‌کند نه عقل نظری؛ یعنی آن شأنی که از آن به عنوان عقل عملی یاد می‌شود آن مسئول انگیزه است نه اندیشه. آن عقل نظری است که متولّی اندیشه است انسان با اندیشه برهان اقامه می‌کند که خدایی هست، ولی با انگیزه به خدا دل می‌بندد... . مطالعه بیشتر: https://esra.ir/fa/web/javadi/w/1005890 📚 چهل و پنجمین دوره مسابقات معارف قرآن کریم 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra