eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 گزارش تصویری؛ نشست علمی «انقلاب اسلامی؛ حوزه و دانشگاه، جهاد علمی» 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
همزمان با ایام الله دهه فجر، نشست علمی با موضوع «انقلاب اسلامی؛ حوزه و دانشگاه، جهاد علمی» امروز عصر در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید. 🔹 در این نشست علمی که با حضور علماء، طلاب، محققان و پژوهشگران برگزار گردید، حجت الاسلام و السملمین مرتضی جوادی آملی رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و همچنین حجت الاسلام و المسلمین دکتر جهانگیری سرپرست نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم، سخنرانی نمودند. 📚 نشست علمی تاریخ: 1401/11/19 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
اجازه استفاده از وجوهات شرعیه برای زلزله زدگان خوی 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به نقل از دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی به اطلاع تمام مومنین می رساند: آیت الله العظمی جوادی آملی ضمن ابراز همدردی با زلزله زدگان و مصیبت دیدگان شهرستان خوی و توصیه به مردم گرانقدر که از بذل مساعدت نسبت به زلزله زدگان دریغ نفرموده تا مورد عنایت پروردگار قرار گیرند، اجازه دادند مومنین از یک سوم وجوهات شرعیه خود برای کمک به حادثه دیدگان استفاده نمایند. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 ملکوتِ علم
🔸 هر چه كه در جهان واقعیت دارد و فعل خداست، علم است و نور است، چون چراغ است. حالا گاهی عالِم كه این چراغ در دست اوست، این چراغ را به دست می ‌گیرد كه راه دیگران را ببندد و مردم را به چاه هدایت كند که این می ‌شود و یك وقت است كه این چراغ در دست اوست که خودش این راه را ببیند و نه بیراهه برود نه راه كسی را ببندد، این می ‌شود . 🔸 علم از آن جهت كه علم است یعنی علم به واقعیت و حقیقتِ خارج، یقیناً حق است، یقیناً نور است و دینی است، البته عالِم، گاهی كافر است گاهی غیر كافر. اگر كسی كافر باشد و قرآن شناسی را رشته خود قرار بدهد، چه اینكه كم نیستند از كفّاری كه در خارج از حوزه اسلامی به سر می ‌برند و درباره قرآن مطالعاتی دارند و قرآن پژوه هستند، علم اینها دینی است، گرچه اینها كافرند، زیرا اینها دارند قول خدا را بررسی می ‌كنند. چون اینها معتقد نیستند، پس اینجا عاِلم، كافر است؛ ولی علم، است. علم غیر دینی فرض ندارد؛ یعنی انسان بخواهد فعل خدا را بررسی كند، این یقیناً دینی است، حالا خودش یا معتقد است که می‌ شود مسلمان یا معتقد نیست که می ‌شود كافر. 📚 سوره مبارکه زمر جلسه 15 تاریخ: 1393/07/27 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 گزارش تصویری؛ نشست علمی «انقلاب اسلامی؛ حوزه و دانشگاه، جهاد علمی» 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: هم
نشست علمی «انقلاب اسلامی؛ حوزه و دانشگاه، جهاد علمی» برگزار گردید 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
همزمان با ایام الله دهه فجر، نشست علمی با موضوع «انقلاب اسلامی؛ حوزه و دانشگاه، جهاد علمی» در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید. آنچه باعث توسعه در مکتب تفسیری آیت الله جوادی آملی شد مرزناشناسی ایشان در میدان علم و عمل بود 🔹 حجت الاسلام والمسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در این نشست علمی، به بیان گزارشی از عملكرد بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء پرداخته و بیان داشت: در علوم اسلامی شاخه های متعددی را ما باید جستجو کنیم، مهمترین شاخه‌ای که حضرت استاد بدان پرداختند مسئله بود ما در این زمینه حدود صد جلد کتاب که با تحقیقات محققان بزرگوار به یک نصاب علمی رسیده است اکنون در کارنامه بنیاد اسراء وجود دارد. 🔹 وی بیان داشت: حضرت استاد یک دوره چهل ساله در فضای تفسیر داشتند، فضای تفسیر فضای است، است، فضای است، فضای است، فضای است و یک حیثیت جامعی در این تفسیر وجود دارد که حضرت استاد به همه آن بخش‌ها پرداختند ما مرتب الآن تولیداتمان را در بخش تفسیر با حجم بسیار زیاد و کیفیت خوب داریم به جامعه علمی منتشر می ‌کنیم و برای آنها فراهم می‌سازیم؛ یک کتاب نیست که در فضای معرفتی ما بدون این کتاب و بدون این مکتب نمی‌ توانیم نفس بکشیم. 🔹 ایشان ادامه دادند: مطلبی که قابل توجه است این است که حضرت استاد نه تنها به پیشینه علوم بهای چندان و مضاعف می‌ دادند، بلکه با داشتن یک قدرت و قوت علمی و اینکه بتوانند مرز ناشناسی کنند و دنباله مباحث را استمرار ببخشند و پایدار کنند، این مرزناشناسی از هنرهای جدی حضرت استاد بوده است. ایشان با توجه به ارادتی که به مرحوم داشتند، اما در میدان عمل و علم هر چند همه اندیشه های مرحوم علامه در نزد ایشان محترم و گرامی بود، اما آنها را مرز نمی دانستند و معتقد بودند باید مرزها را پیش برد و جلوتر قرار داد و این از کارهایی بود که باعث توسعه در حضرت استاد شد، یعنی نسبت به آنچه در گذشته بوده است مطالب به سامان رسید و نسبت به آینده راه جدیدی را باز کردند. 🔹 ریاست محترم بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در ادامه به معرفی بخش آموزش بنیاد پرداخته و بیان داشت: اگر دانش های اسلامی یکی پس از دیگری را بخواهیم نگاه کنیم در حوزه عرفان، حکمت، تفسیر، کلام، فقه و نظایر آن، اندیشه‌ها به لطف الهی فراوان هست ولی به این ها اکتفا نکرد و یک حلقه دیگری و یک باب دیگری را باز کرده است به نام باب آموزش. این باب بسیار باب وسیعی است که انشاءالله از جهت فارغ التحصیلانی که از این مجموعه می ‌روند با اندوخته‌ های علمی فراوانی که از این مکتب می ‌گیرند، می ‌توانند خود مبشّرانی و مبلغانی در خصوص این اندیشه باشند و برای نشر این اندیشه بکوشند. امام راحل (ره) معتقد بود دانشگاه باید در ساحت اجتماع نیز تغییرات ایجاد کند 🔹 حجت الاسلام والمسلمین دكتر جهانگیری سرپرست نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم نیز در این نشست علمی، به تبیین آموزه ‌های اسلامی از منظر امام راحل (ره) پرداخته و بیان داشت: امام معتقد بود كه آموزه‌ های اسلامی فقط آموزه‌ های ذهنی و یا فقط یك باورمندی ایمانی قلبی نیستند، امام معتقد بود كه این آموزه‌ ها می‌توانند هم داشته باشند. 🔹 وی ادامه داد: امام یك آموزه، یك حدیث، یك آیه و یك اندیشه اسلامی را فقط به مثابه یك آموزه ذهنی فرض نكرد كه این آموزه در ذهن ما بماند، بلکه معتقد بود این آموزه ذهنی باید فرایندی داشته باشد به یك و این باور قلبی باید در هم یك اتفاقی را رقم بزند... . مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/1061065 📚 نشست علمی «انقلاب اسلامی؛ حوزه و دانشگاه، جهاد علمی» تاریخ: 1401/11/19 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 580 1. موحّدان (اهل كتاب) قانون عمومی ارتباط‌ 🔸 ب. نهی از دلبستگی به اهل كتاب (غیر مسلمان) خدای بزرگ می‌ فرماید: ای كسانی كه ایمان آورده ‌اید! دشمنان من و دشمنان خودتان را دوست مگیرید، شما با آنان طرح دوستی می‌ افكنید در صورتی كه آنان قرآن و آیینی را كه برای شما آمده و سراسر حق است انكار كردند... .[1] [1]. ﴿یـٰاَیهَا الَّذینَ ءامَنوا لا تَتَّخِذوا عَدُوّى و عَدُوَّكُم اَولِیاءَ تُلقونَ اِلَیهِم بِالمَوَدَّةِ و قَد كَفَروا بِما جاءَكُم مِنَ الحَقِّ...﴾ (سورهٴ ممتحنه، آیهٴ 1). 📚 مفاتیح الحیات ص 316. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
جامعه انقلابی 

🔹 اگر جامعه بخواهد بشود: 1️⃣ احكام از یك طرف 2️⃣ اخلاق از طرف دیگر 3️⃣ حقوق از طرف سوم 4️⃣ استقلال و روحیه انقلابی نظام از طرف چهارم باید حفظ شود! 🔹 البته این با سفارش و سخنرانی و موعظه و نصیحت حلّ نخواهد شد، الاّ ولابد با است نه علم, چون علم نردبان است و از علم كاری ساخته نیست، علم را چه در حوزه و چه در دانشگاه به ما یاد می ‌دهند كه از این نردبان بالا برویم و عاقل بشویم؛ آنچه در جامعه موثر است از ساخته است، نه از عالم! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/02/14 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دعوت آیت الله العظمی جوادی آملی از مردم برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
در آستانه سالگرد انقلاب جمهوری اسلامی ایران، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی آحاد مختلف مردم را به حضور در راهپیمایی 22 بهمن دعوت کردند و اظهار امیدواری نمودند که همگان با جلال و شکوه و با ، با و در این راهپیمایی شرکت کنند. 🔸 معظم له بیان داشتند: باید همگان اعم از مسئولان و مردم در حفظ ارزشهای انقلاب، پاسداری از خون پاک شهدا و صیانت از پیام امام راحل بکوشند و در انجام وظایف و مسئولیت ها کوتاهی نکنند و مردم نیز با حفظ در صحنه حضور پیدا کرده تا این امانت الهی به دست صاحب اصلی اش برسد انشاء الله. 📚 دعوت به راهپیمایی 22 بهمن تاریخ: 1401/11/20 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 امت استوار

🔸 ملّتی که است، کمرش خم نمی شود؛ نه خودشان برای کسی یا چیزی خم می شوند، نه بیگانه ای می تواند کمر این ملّت را خم بکند! 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 امت استوار

🔸 ملّتی که است، کمرش خم نمی شود؛ نه خودشان برای کسی یا چیزی خم می شوند، نه بیگانه ای می تواند کمر این ملّت را خم بکند! ببینید قرآن کریم را به چه وصف کرد؟ فرمود کتابی را ذات اقدس الهی نازل کرد که ﴿غَیرَ ذِی عِوَجٍ﴾ است. این ﴿غَیرَ ذِی عِوَجٍ﴾ غیر از مستقیم بودن است، غیر از قائم بودن است. بعضی از امورند که مستقیم اند ولی می شود آنها را منحرف کرد، بعضی قائم اند ولی می شود آنها را به زانو درآورد؛ اما بعضی ها ﴿غَیرَ ذِی عِوَجٍ﴾ هستند! 🔸 ﴿غَیرَ ذِی عِوَجٍ﴾ مثل ﴿غَیرِ ذِی زَرْعٍ﴾ است؛ آن بیان نورانی است که به خدای سبحان عرض کرد خدایا! من این مادر و این بچه را به جایی آوردم سپردم به تو که هیچ بویی از آبادی ندارد! ﴿غَیرِ ذِی زَرْعٍ﴾؛ یعنی قابل آباد کردن نیست، چه چیزی از آن را آباد بکند؟ یک مُشت سنگلاخ بیش نیست! آب ندارد تا شما آباد کنید! این‌جا منطقه بارانی نیست! منطقه سوزان استوایی است؛ ولی این کار از تو برمی آید و می توانی اداره کنی، این را می گویند ! 🔸 ﴿غَیرَ ذِی عِوَجٍ﴾ یعنی اصلاً نمی شود این را کج کرد؛ با چه چیزی می خواهید این را کج بکنید؟! خودش راست است و جامعه را هم راست نگه می دارد. هیچ چیزی کمر این جامعه را خم نمی کند؛ ! این انقلاب نمونه همین است، این دفاع مقدس هشت ساله همین است. چیزی نمی تواند کمر این ملت را خم کند؛ منتها مادامی که باشند. کتابی که از هر جهت منزّه است و کسی جرأت نمی کند درباره حرم اَمن این کتاب حرف بزند، قرآن کریم است! فرمود: ﴿غَیرَ ذِی عِوَجٍ﴾ است و هیچ چیزی کمر آن را خم نمی کند. ملّت مسلمان هم باید ﴿غَیرَ ذِی عِوَجٍ﴾ باشند، باشند، باشند، باشند و را داشته باشند. آپارات: https://aparat.com/v/LeQOq 📚 سوره مبارکه جاثیه جلسه 13 تاریخ: 1394/12/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 سنت الهی
🔸 آنچه در جریان خارج می ‌گذرد، نباید از آن به عنوان یاد كرد، بلکه باید به عنوان یاد كرد. سنت الهی، كار خداست و كار خدا بر اساس صراط مستقیم انجام می‌ گیرد و خداوند به عنوان مبدأ آغازینِ همه سُنَن و سیرت ها، كارها را با مبادی انجام می ‌دهد. اگر كار در نشئه انسانیت است، آن را با مبادی اختیارِ آن جامعه انجام می ‌دهد و اگر كار مربوط به گیاهان و جمادات است، با مبادی گیاهی و جمادی انجام می‌ دهد. 🔸 سنت الهی با علم و آگاهی و تأمین می ‌شود و هرگز سنت الهی به معنای جبر تاریخ نیست كه نظام، بدون راهنما و رهبر اداره بشود. انسان هم در عین حال كه سنت الهی، قطعی و تحویل و تغییرناپذیر است، است، برای اینكه یكی از سنن تغییرناپذیرِ خدا اراده و اختیار انسان است كه ما اصلاً خلق شدیم و ممكن نیست که انسان بتواند كاری را بدون اراده انجام بدهد. 📚 سوره مبارکه مائده جلسه 51 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 581 1. موحّدان (اهل كتاب) قانون عمومی ارتباط‌ 🔸 ب. نهی از دلبستگی به اهل كتاب (غیر مسلمان) ... در آیه ‌ای دیگر می‌ فرماید: ای كسانی كه ایمان آورده ‌اید! یهودیان و مسیحیان را دوستان [و به رهبری] خود مگیرید... . در ادامه آیه درباره پیامد دلبستگی به اهل كتاب می ‌فرماید: هركس از شما آنان را به دوستی گیرد [و ولایت آن‌ها را بپذیرد] قطعاً از آنان به شمار می ‌آید و از ستمكاران است و خدا مردم ستمكار را هدایت نمی ‌كند.[1] [1]. ﴿یـٰاَیهَا الَّذینَ ءامَنوا لا تَتَّخِذوا الیهودَ و النَّصـٰرىٰ اَولِیاءَ بَعضُهُم اَولِیاءُ بَعضٍ و مَن یتَوَلَّهُم مِنكُم فَاِنَّهُ مِنهُم اِنَّ اللهَ لا یهدِى القَومَ الظّـٰلِمین﴾ (سورهٴ مائده، آیهٴ 51). 📚 مفاتیح الحیات ص 316. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 هویّت انسانی

🔸 انقلاب، مادامی كه مربوط به زمین است یا مربوط به تاریخ است گذراست و آن بخشی كه مربوط به زمینه است یعنی با ما سازگار است با ما همراه است و هرگز از بین نمی رود. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1380/11/18 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 ذکر الهی

🔸 روایات را بررسی کردیم که وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و سربازانش و نظامیانش، اینها که می‌ رفتند به طرف اُحد، بدر یا حُنین چه می ‌گفتند؟ در روایات دارد که گاهی به دستور حضرت می ‌گفتند: «یا أَحَدُ یا صَمَدُ»، ﴿قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ﴾ را هم می‌ خواندند. خود ما هم در این کار را می ‌کردیم. دوستانی هم که با ما بودند و می پرسیدند که در راهپیمایی‌ ها چه ذکری بگوییم؟ می گفتیم در بدر این طور می ‌گفتند، در اُحد این طور می‌ گفتند، در حُنین این طور می‌ گفتند. 🔸 آن مسائل جزئی قابل حلّ است؛ اما دشمن صف بسته که ـ معاذالله ـ با دین مبارزه کند. اگر ـ خدای ناکرده ـ این دین آسیب ببیند رفت که رفت! خدا به مسئولین ما و دیگران هم بدهد، هم بدهد، هم ﴿فَافْسَحُوا یفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ﴾ بدهد که هم را، هم را، هم را جدّی بگیرند که ـ إن ‌شاء الله ـ این را انسان به دست صاحب اصلی ‌اش بدهد. 📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 15 تاریخ: 1396/11/21 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
حفظ نظام
🔸 ممكن است كسی اشكالی, نقدی داشته باشد، همه جا هست؛ ولی اساس كار این است كه ما هرگز این اشكالات و نقدها را که یا از یک شخص حقیقی یا از یک شخصیت حقوقی داریم به حساب نیاوریم! حتماً با خود این نظاممان را, این كشورمان را, این ملیت و مملكتمان را در سایه ولی عصر حفظ كنیم. خدای سبحان قادر است كه این كشور ولی‌ اش را تا روز ظهور آن حضرت از هر خطری حفظ كند. آنچه از ما برمی ‌آید این است كه این نظام را تا آنجا كه مقدور ماست و می‌ فهمیم یاری كنیم؛ اگر دست بچه‌هایمان را گرفتیم و در راهپیمایی شركت كردیم ثواب مضاعف داریم. 🔸 اگر نباشید و نباشید، این نظام آسیب می ‌بیند، از شرق حمله می ‌كنند از غرب حمله می ‌كنند! مواظب گفتارمان, رفتارمان و كردارمان باشیم و كاری كه به نظام آسیب می‌ رساند نكنیم! برای تقویت و حفظ نظام، انسان می ‌تواند آهسته حرف بزند، در جلسات خصوصی اشكالش را بگوید نقدش را بگوید و راه‌ حل ذكر بكند كه _خدای ناكرده_ این نظام آسیبی نبیند. این مضمون بیان نورانی (سلام الله علیه) است که فرمود مبادا _خدای ناكرده_ اگر اختلاف كردید، در اثر اختلاف به بیگانه راه نشان بدهید! 🔷🔸💠🔸🔷 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/11/19 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra