eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
 محور وحدت
🔸 فرمود: ﴿مَرَجَ الْبَحْرَینِ یلْتَقِیانِ ٭ بَینَهُمَا بَرْزَخٌ لاَ یبْغِیانِ﴾ .عبارتی از ابن عباس نقل شده است که منظور از این ﴿الْبَحْرَینِ﴾، وجود مبارک حضرت امیر و وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیهما) هستند و حسنین هم لؤلؤ مرجانی هستند که از این دو بحر نشئت گرفتند. این حرف را آلوسی در تفسیر خود نقل می ‌کند، بعد می ‌گوید: «و الذی أراه أنّ هذا إن صحّ»؛ اگر این درست باشد، جزء تأویلات قرآن است نه جزء تفسیر، سپس حرفش این است: «و کلّ مِن علی و فاطمة رضی الله تعالی عنهما عندی أعظم من البحر المحیط علماً و فضلاً و کذا کلّ من الحسنین رضی الله تعالی عنهما أبهی و أبهج من الؤلؤ و المرجان بمراتب جاوزت حدّ الحسبان‏»؛ ما عقیده‌ مان درباره اینها این است. 🔸 اگر در علمای آنها چنین حرفی هست، آن وقت جا برای نیست؟ جا برای پرورش داعشی و سلفی و تکفیری هست؟! می ‌گوید وجود مبارک حضرت امیر و وجود مبارک حضرت زهرا (سلام الله علیهما) نزد من، از حیث علم و فضل، عظیم تر از بحر محیط اند و حسنین (سلام الله علیهما) به مراتب از لؤلؤ و مرجان زیباتر و ارزنده ‌ترند. راه باز است برای اینکه ما با هم داشته باشیم. 📚 سوره مبارکه الرحمن جلسه 10 تاریخ: 1396/08/07 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 حجّت خدا بر خلق

🔸 ابن سکّیت از امام رضا (علیه السلام) پرسید: حجّت خدا بر خلق، در این زمان چیست؟ فرمود: است که انسان به کمک آن، پیامبر و امام راستین را از مدّعی دروغین نبوّت و امامت تشخیص می دهد و اوّلی را تصدیق و دومی را تکذیب می کند؛ «اَلْعَقْلُ یعْرِفُ بِهِ اَلصَّادِقَ عَلَى اَللَّهِ فَیصَدِّقُهُ وَ اَلْكَاذِبَ عَلَى اَللَّهِ». 📚 ادب فنای مقربان، ج2، ص26. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 689 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 2. دانشمندان (اساتید و شاگردان) ج. دانش ‌طلبان (شاگردان) محبوبیت دانش ‌طلبان ... نیز در حدیثی دیگر فرمود: هركس در پی رضایت من است دوستم را گرامی بدارد. پرسیدند: ای رسول خدا! دوستت كیست؟ فرمود: دوست من جوینده علم است و او نزد من از فرشتگان محبوب ‌تر است. [1] [1]. وَ مَنْ أَرَادَ رِضَائِى فَلْیكْرِمْ صَدِیقِى. قَالُوا: یا رَسُولَ اللَّهِ! مَنْ صَدِیقُكَ؟ قَالَ: صَدِیقِى طَالِبُ الْعِلْمِ وَ هُوَ أَحَبُّ إِلَىَّ مِنَ الْمَلائِكَة (مستدرك الوسائل، ج17، ص301). 📚 مفاتیح الحیات ص 362 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
معرفت دینی باید در کنار عقلانیت وحیانی شکل بگیرد/ بدون تفکر درباره اندیشه و روح بلند امام نمیتوان درباره نهضت و نظام اسلامی سخن گفت 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: نشست علمی "امام خمینی؛ نهضت و نظام اسلامی" در بزرگداشت سالگرد رحلت امام خمینی (ره) در روز یک شنبه هفتم خرداد 1402 با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی به همت موسسه مفتاح کرامت و با حضور طلاب، فضلا و محققین علاقمند، برگزار گردید. حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در این نشست ضمن بزرگداشت دهه کریمه، اظهار داشتند: امام خمینی (رحمه الله علیه)، شخصیت ممتازی است که جامعیت، روح بلند و خصال والا و ویژگی های ممتاز فردی، ایشان را از دیگران به حق ممتاز و جدا کرده و بدون تفکر درباره اندیشه و روح بلند و خصلت های والای امام نمی شود درباره نهضت و نظام اسلامی سخن گفت. ایشان بیان داشت: این شخصیت والا و متعالی با داشتن همه این خصلت های انسانی شریف که در نزد عالمان و فرزانگان منحصر به فرد بود و قابل مقایسه با دیگران نبود، همه را به عنوان تابعی از خود همراه کرد و این همراهی یک اتفاق مبارکی رقم زد که اگر نگوییم بی نظیر که بود. 🔹 استاد مرتضی جوادی آملی اظهار داشت: شخصیت امام از جنبه های مختلف قابل بررسی است، اما آن مهم ترین و عمده تری قسمتی و جهتی که به امام وابسته است، همین و نهضت است. امام با انقلاب خود، دین را به حق و با تمام قدرت، نه تنها به صحنه اجتماع آورد بلکه در قله مسائل اجتماعی و سیاسی قرار داد و امر سیاسی امت اسلام را عهده دار شد و قبل از امام اینقدر اندیشه ها رفیع و والا نبود که چنین اظهار نظراتی درباره جایگاه دین داشته باشند. 🔹 انقلاب ایران، تنها یک حرکت سیاسی و اجتماعی نیست که بخواهد حکومتی را کنار بزند، بلکه امام با عمق وجودش در بود و از سرای توحید سخن می گفت و باور به این علت فاعلی داشت و لذا از حکومت الهی به جای حکومت طاغوتی سخن گفت، ما باید عمق علت فاعلی را بنشاسیم که امام از کجا مدد می گرفت تا به انتهای آن که به ختم می شود که از ابتدا تا انتها همه در بستر علت فاعلی و توحید هست و لذا امام با این باور چنان با صلابت و استحکام سخن می گفتند. این پدیده ای است که معادل ندارد که بخواهیم انقلاب ایران را با شناخت سایر نهضت ها و انقلاب ها مقایسه کنیم... . مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/1518049 📚 نشست علمی "امام خمینی؛ نهضت و نظام اسلامی" تاریخ: 1402/03/07 🆔 @m_vaezjavadi
💠 🔸 صدقه را ده برابر و قرض را هجده برابر پاداش می ‌دهند. راز برتری پاداش از پاداش صدقه آن است كه صدقه ممكن است به انسان مستحق برسد و ممكن است بر اثر عدم شناخت به غیر مستحق برسد؛ ولی به دست نیازمند می ‌رسد. 🔸 افزون بر این، قرض دادن مانع بیكاری و مفتخواری نیز هست و چیزی بدتر از مفتخواری و دستِ پایین و گیرنده نیست. پیامبر اكرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) در این باره می‌ فرماید: الْیدُ الْعُلْیا خَیرٌ مِنَ الْیدِ السُّفْلَی. 🌐 صندوق اسراء: http://sq.esra.ir 📚 تسنیم، جلد 11 - صفحه 603 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 مرز توکّل
🔸 از وجود مبارک سؤال کردند، حدّ و مرز توکل چیست؟ فرمود انسانی که هیچ هراسی ندارد، خشیتی ندارد، یک انسان ناقصی است... . آن ‌که می ‌ترسد و از غیر خدا می ‌ترسد، او موحّد نیست. 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 مرز توکّل
🔸 از وجود مبارک سؤال کردند، حدّ و مرز چیست؟ فرمود انسانی که هیچ هراسی ندارد، خشیتی ندارد، یک انسان ناقصی است، یک انسان متهوّر انسان ناقصی است كه حساب و کتابی ندارد. آن ‌که می ‌ترسد و از غیر خدا می ‌ترسد، او موحّد نیست. آن ‌که هم از خدا می ‌ترسد، هم از غیر خدا می‌ ترسد، او موحّد نیست. در این است که انسان بترسد و فقط از خدا بترسد. 🔸 نترسیدن کمال نیست، یک تهوّر بی ‌عقلی است. هراس از غیر خدا مشرکانه است، هراس منحصراً از خدا، موحّدانه است. وقتی ترس موحّدانه بود، امید هم موحّدانه است، چون معادل هم هستند. 🔸 اگر کسی فقط از خدا ترسید، فقط به خدا امیدوار است. ــ پس توحید در ترس نعمت است، یک؛ ــ مستلزم توحید در امید هم هست، دو؛ ــ این خوف و رجا از یک عقیده نشأت می ‌گیرند، این سه؛ آن هم خوف را موحّدانه ترسیم می ‌کند هم امید را. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1395/05/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
تحقيق حقايق
🔸 ما این را می‌ خوانیم، ولی به هر حال باید رویمان بشود که وقتی در حرم مطهر امام هشتم ایستادیم بگوییم: «مُحَقِّقٌ‏ لِمَا حَقَّقْتُمْ‏»؛ آدم اگر دستش پر نباشد باید خجالت بکشد، این مکتب امام رضا را نمی ‌داند! 🔸 همه مکاتبی که در عصر حضرت از یونان و غیر یونان آمده، حضرت هیچ وقت نگفت نیاید؛ شما هیچ جا روایتی پیدا نمی ‌کنید که حضرت جلوی ترجمه فلسفه از یونان را گرفته باشد، فرمود بیاید! نفرمود اینها را چرا ترجمه می ‌کنید، این حرف ‌ها چرا از یونان می ‌آید، این حرف ‌ها چیست؛ هر کس آمد، در برابر حضرت حذف شد! 🔸 ما باید بتوانیم در برابر حضرت بگوییم آنچه را شما تحقیق کردی من محقق هستم. آدم به حرم که مشرف می ‌شود تنها برای بخشش گناهان که نیست برای شفای مریض که نیست، اینها گوشه ‌ای از حاجت‌ های ماست؛ اما عرض می کند: «مُحَقِّقٌ‏ لِمَا حَقَّقْتُمْ‏ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُمْ». خب آدم باید رویش بشود اینها را به حضرت بگوید! این با دست خالی چگونه می‌ تواند بخواند؟! همه ‌اش بده بده که نیست، بگیر بگیر هم است؛ باید بگوید من این کارها را در راه شما کردم، این کارها را در راه شما می کنم، شما قبول کنید. وقتی انسان می گوید: «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ‏‏»؛ یعنی این را هم شما قبول کنید! 📚 سوره مبارکه انفطار جلسه 3 تاریخ: 1398/10/02 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار اعضای مرکز مطالعات راهبردی حوزه های علمیه با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: اعضای مرکز مطالعات راهبردی حوزه های علمیه صبح دوشنبه هشتم خرداد 1402 با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کردند. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #دیدار 📚 دیدار تاریخ: 1402/03/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دومین اجلاسیه از پیش نشست های پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: دومین اجلاسیه از پیش نشست های پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) 9 خرداد و همزمان با ایام دهه کرامت با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی در مشهد مقدس برگزار می شود. پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) با شعار «اندیشه تمدنی حضرت رضا(ع)؛ عدالت برای همه، ظلم به هیچکس» در سال 1403 برگزار می شود که دبیرخانه این کنگره، مجموعه اجلاسیه هایی را به عنوان پیش نشست کنکره تدارک دیده است. 🔸 طبق اعلام دبیرخانه در نشست اولیه این اجلاسیه، از ساعت 9:30 صبح روز سه شنبه، اساتید به موضوع «عقلانیت و عدالت در مکتب رضوی» می پردازند. «حقیقت مشترک ادیان توحیدی»، موضوع سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در نشست اولیه این اجلاسیه می باشد. لینک پخش مستقیم: https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/gcir_p1 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
27.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به دومین اجلاسیه از پیش نشست های پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: دومین اجلاسیه از پیش نشست های پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (علیه السلام) 9 خرداد و همزمان با ایام دهه کرامت با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی در مشهد مقدس برگزار شد. آپارات: https://aparat.com/v/WqBji متن کامل پیام: https://esra.ir/fa/web/news/w/1521685 📚 پیام تاریخ: 1402/03/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
دیدار اعضای مرکز مطالعات راهبردی حوزه های علمیه با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 پایگاه اطلاع رسانی
تاکید بر حفظ استقلال حوزه های علمیه / حوزه این قدرت را دارد که به خوبی جامعه را اداره کند/ حوزه باید زهدنمایان و مقدس نمایان را بشناسد و نگذارد که چنین افرادی خودشان را حوزوی نشان دهند! 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
اعضای مرکز مطالعات حوزه های علمیه صبح امروز با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کردند. آیت الله العظمی جوادی آملی اظهار داشتند: کرامت وصف فرشته هاست؛ ﴿بِأَیۡدِی سَفَرَة * كِرَامٍ بَرَرَةٍ﴾؛ خداوند جوامع بشری را دعوت می کند که در کلاس شرکت کنند و در آیات پایانی همین سوره علق نیز، با لحنی که متمم کرامت است می فرماید: ﴿أَلَمۡ یعلَم بِأَنَّ ٱللَّهَ یرَىٰ﴾؛ گناه نکنید مگر نمی دانید که «اکرم» می بیند! 🔹 اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هم می خواهند که انسان، کریم باشد و حوزه های علمیه که فرزندان این خاندان هستند، باید کریم باشند و کریمانه زندگی کنند. هر چند فشار اقتصادی برای جامعه روحانیت نیز هست ولی برخی این فشار اقتصادی را با بدگویی گفتن به نظام، تحمل می کنند و برخی مانند حوزه های علمیه این فشار اقتصادی را . 🔹 حوزه های علمیه باید مستقل باشند، اگر حوزه استقلال اقتصادی داشته باشد، مدیریت خوبی داشته باشد، همه به آن احترام می گذارند، حوزه باید باشد، اما نظامی نباشد، تابع دولت ها نباشد، استقلال حوزه از دولت ها، مانند استقلال استاد از شاگرد، استقلال معلم از متعلم و استقلال نویسنده از خواننده است، حوزه همواره باید به عنوان راهنما در کنار نظام باشد، حوزه های علمیه، حمایت از نظام دارد و او را یاری می کند، نصیحت و ارشاد می کند، موید دولت هست، استاد و راهنمای نظام هست، اما نباید تابع دولتها باشد، روحانیت نباید با دولتها، عقدی معامله کند، بلکه باید ایقاعی معامله کند، در این صورت اگر اختلاسی و نجومی در برخی دولتها پیش آمد، حوزه بد نام نخواهد شد. 🔹 حوزه این قدرت را دارد که به خوبی جامعه را اداره کند، اما باید دانست که هر وقت دین رشد پیدا کرده، و و نیز زیاد شده، لذاست که شعرا و ادبا نیز هر وقت حاکمانی به نام اسلام حکومت می کردند، در طعن نفاق و زهدنمایی شعر بیشتری می سرودند چرا که نفاق و زهد نمایی و مقدس نمایی زیاد می شد، هر وقت حکومتی اسلامی شد، نجومی و اختلاسی هم خودش را به شکل مسلمان نشان می دهد، حوزه باید اینها را بشناسد و نگذارد که چنین افرادی خودشان را حوزوی نشان دهند! 🔹 حوزه ها اگر حساب شده کار کنند، استقلال خودشان را حفظ کنند و تنها با خدا و ائمه اطهار (علیهم السلام) معامله کنند، مردم هم احترام میگذارند، حتی اگر به مسئله ای معتقد نباشند، اما می دانند که و رعایت می کنند، اما با فشار نمی شود. اگر به همین دختران جامعه، کلام اهل بیت گفته شود که «فَإِنَّ اَلشَّعْرَ أَحَدُ اَلْجَمَالَینِ» موی سر همچون صورت، از زیبایی های یک خانم است ولی « زَکاةُ الجـَمالِ العِفـافُ»، زکات جمال، عفاف و عفت است، او هم قبول می کند، اما وقتی ببیند که با اختلاس و نجومی، می خواهند فقر را بر او تحمیل کنند، آن وقت دیگر این حرفها را هم نمی پذیرد. 🔹 جامعه را به وحدت دعوت کنید و بدانید که دین را خدا حافظ است و دین با همراه است. مطالعه بیشتر: https://esra.ir/fa/web/news/w/1518418 📚 دیدار اعضای مرکز مطالعات راهبردی حوزه های علمیه تاریخ: 1402/03/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 690 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 2. دانشمندان (اساتید و شاگردان) ج. دانش ‌طلبان (شاگردان) شفاعت جویندگان علم رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: برای جویندگان علم شفاعتی همانند شفاعت پیامبران (ع) است. [1] [1]. إِنَّ لِطَالِبِ الْعِلْمِ شَفَاعَةً كَشَفَاعَةِ الأَنْبِیاء (ارشاد القلوب، ص164). 📚 مفاتیح الحیات ص 363 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
از رسالت های مهم این کنگره ها، تبیین اصل دین است / امام رضا (ع)، بارزترین چهره ای از دین است که توانسته همه ادیان را کنار هم جمع کند 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: دومین اجلاسیه از پیش نشست های پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) 9 خرداد و همزمان با ایام دهه کرامت با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی در مشهد مقدس برگزار شد. در نشست اول اساتید به طرح سخنان خود حول «عقلانیت و عدالت در مکتب رضوی» پرداختند که حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی با موضوع «حقیقت مشترک ادیان توحیدی» در این نشست سخنرانی نمود. 🔸 اصل دین به عنوان یک حقیقت الهی و باید شناخته شود. در این دنیا چنین نگاهی به این حقیقت نیست و برای شکست این حقیقت با تحریف معنای اصیل دین، دین سازی در نظام بشری اتفاق افتاده و ادیانی که اصلا هیچ حیثیتی و شأنیتی حتی انسانی هم ندارند به نام دین معرفی می شوند. یکی از رسالت های مهم این کنگره می تواند در مقام باشد؛ دین، موهبتی الهی است که به دست سفیران و نمایندگان الهی به جامعه بشری در نهایت صداقت و درستی به امانت رسیده، در باب این وحی هایی که به انبیاء الهی رسیده از یک سو و وحی خاتم انبیاء به گونه ای دیگر، خدای عالم فرمود ما این وحی را حفظ کرده و حافظ و نگهبان این وحی هستیم، لذا این وحیی که در همه مراتبش از آغاز تا انجام در کمال عصمت و صیانت الهی تأمین شده، باید پاسداری و صیانت شود. 🔸 ایشان بیان داشت: امام رضا (علیه السلام)، بارزترین و عمده ترین چهره ای از دین و اسلام است که توانسته همه ادیان را کنار هم جمع کند و در ، حقیقت دین را بازگو نماید. از این کنگره ارزشمند که به نام امام رضا تشکیل شده، این تقاضا دارم که آیا علمای یهود و نصارا و عمران صابی پیروان حضرت یحیی و دیگران که امام رضا با آنها گفتگو کرد بعد از این اتفاق مبارک برای یهودیت و نصرانیت و سایر ادیان الهی چه اتفاقی افتاد؟ این کنگره اگر بتواند یک را از این جایگاه از سایر مسائل بگیرد، قطعا می تواند خدمت خوبی تحت عنوان حقیقت مشترک ادیان توحیدی یادآوری کند. مطالعه بیشتر: https://esra.ir/fa/web/news/w/1522440 تاریخ: 1402/03/09 🆔 @m_vaezjavadi
تکریم از کتاب «ادب فِنای مقرّبان؛ شرح زیارت جامعه کبیره» در همایش یکصدمین سالگشت تالیف مفاتیح الجنان 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: همایش یکصدمین سالگشت تالیف مفاتیح‌الجنان صبح امروز 9 خرداد 1402 در سالن همایش‌های صد‌او‌سیما برگزار شد. این جشنواره به مناسبت یکصدمین سالگشت تالیف کتاب گرانسنگ مفاتیح الجنان و تکریم مقام شامخ مرحوم حاج شیخ عباس قمی(ره) و توجه به رشد معنویت و اخلاق در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برگزار شد. در این همایش از کتاب شریف «ادب فنای مقربان؛ شرح زیارت جامعه کبیره» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی نیز تکریم به عمل آمد. 🔹 علاقمندان جهت تهیه این اثر می توانند به سایت مرکز بین المللی نشر اسراء به آدرس www.nashresra.ir مراجعه نمایند. لینک کامل خبر: https://news.esra.ir/fa/w/1523051 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به مراسم بزرگداشت اولین سالگرد حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: مراسم گرامیداشت نخستین سالگرد درگذشت زنده‌یاد حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، نماینده ولی فقیه و سرپرست پیشین مؤسسه اطلاعات، عصر سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲با پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی در محل سالن زنده‌یاد سید محمود دعایی (سالن همایش‌ها) مؤسسه اطلاعات برگزار شد. آپارات: https://aparat.com/v/nSLoD 📚 پیام تاریخ: 1402/03/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به مراسم بزرگداشت اولین سالگرد حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: مراسم گرامیداشت نخستین سالگرد درگذشت زنده ‌یاد حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، نماینده ولی فقیه و سرپرست پیشین مؤسسه اطلاعات، عصر سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲با پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی در محل سالن زنده‌یاد سید محمود دعایی (سالن همایش‌ها) مؤسسه اطلاعات برگزار شد 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی تصویری به این مراسم، اظهار داشتند: انسان، خواسته ای دارد و نمی داند که از چه راه به آن خواسته برسد؛ همه ما علاقه مندیم که عمر طولانی و بابرکت داشته باشیم و در درازمدت بمانیم. این علاقه ماست و این علاقه در نهاد و نهان همه ما غرس شده است. آیا این یک علاقه یاوه و بیهوده است یا راه صحیح دارد؟ با اینکه می دانیم کسی عمر طولانی به آن معنایی که در آرزوهای ما هست ندارد! این یک راه صحیح دارد که اگر کسی آن راه را طی کند، به مقصد می رسد. اینکه فرمودند: «العُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ الدَّهرُ» یعنی مردانی در جهان زندگی می کنند که کار ماندنی دارند. این کار که می ماند، یعنی صاحب کار زنده است، چون این فعل بدون فاعل نخواهد بود و این اثر بدون مؤثر نیست. ممکن نیست اثر بماند و مؤثر رفته باشد، وگرنه رابطه قطع خواهد شد. اگر نوشته های مرحوم کلینی، شیخ صدوق، شیخ طوسی، مرحوم بوعلی، خواجه نصیر و سایر بزرگان همچنان زنده است، معلوم می شود که ارواح تابناک اینها همچنان زنده اند و همه اینها شاگردان اهل بیت(علیهم الصلاة و علیهم السلام)اند و اگر راهنمایی های امام صادق و امام باقر و سایر ائمه(صلوات الله علیهم اجمعین) مانده است معلوم می شود که ارواح مطهر اینها زنده است. 🔹 ممکن نیست که اثر بماند و مؤثر از بین رفته باشد. چه انسان بداند و چه نداند، این کتاب، اثر علمی خود را دارد. این موجود، زنده است و این موجود، اثر آن بزرگوار است، پس او زنده است. 🔹 مطلب دوم آن است که این اختصاصی به یک رشته خاص ندارد یا به قول، مخصوص نیست، فعل هم همین طور است. فرشی را که یک هنرمند برای مراکز مذهب بافت، تا آن فرش هست، تا تار و پود آن فرش سالم است، او زنده است؛ شعر نابی را که یک هنرمند در مدح به ویژه اهل بیت(صلوات الله علیهم اجمعین) سروده است، زنده است؛ راهنمایی هایی که کرد سخنرانی هایی که کرد موضع گیری هایی که کرد، اگر حق بود زنده است و تا زنده است صاحبش هم زنده است. 🔹 مطلب بعدی آن است که در بین دوستان انقلاب و یاران انقلاب، مردان بزرگی بوده و هستند که اینها هم دارند هم دارند؛ هم حُسن فعلی دارند هم حُسن فاعلی دارند یعنی کار خوب را با نیت خوب انجام دادند. اینها کسانی اند که تا آن کار خوب هست و تا اثر آن نیت خوب هست، اینها زنده اند. مرحوم حجت الاسلام و المسلمین دعایی(رضوان الله تعالی علیه) وقتی که در قم طلبه بود، در موضع گیری هایش، در نشر پیام های انقلابی امام(رضوان الله علیه)، در سایر کارهایی که بزرگان حوزه انجام می دادند، اعلامیه هایی که می دادند، خوب بررسی می کرد منتشر می کرد نگهداری می کرد جاسازی می کرد و می رساند؛ صادقانه این کار را می کرد و اگر حوادث تلخی هم برای او پیش می آمد، لله تحمل می کرد. 🔹 در جمع وقتی درباره سیره و سنت مرحوم حجت الاسلام و المسلمین آقای دعایی فکر می کنید می بینید تا آنجا که مقدورش بود تا آنجا که در وُسع علمی او و عملی او می گنجید، می کوشید که نظام اسلامی باشد امام باشد مردم باشد، در روزنامه اطلاعات رقم بزند یا هدایت کند یا حمایت کند و تا آنجا که مقدورش بود سعی می کرد نه بی راهه برود نه راه کسی را ببندد. متن کامل: https://esra.ir/fa/web/news/w/1522927 📚 اولین سالگرد حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی تاریخ: 1402/03/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
مقام رضا
🔸 هر كسی در هر گوشه عالم به برسد، به وساطت آن حضرت است؛ البته این اسم‌ هایی كه «تَنزِیلُ مِنَ السَّمَاءِ» سر جایش محفوظ است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 مقام رضا
🔸 قصه ما این بود كه بچه‌ های مرحوم پدر و مادرم معمولاً می ‌مُردند، ما را هم (سلام الله علیه) كردند. مرحوم پدر و مادرم نذر كردند كه اگر خدا به اینها فرزندی داد و به سن هفت سالگی رسید و ماند، این بچه را به مشهد برای زیارت بیاورند و ما هم نذر شدیم. موی سر ما را هم كوتاه می ‌كردند، اما نمی ‌تراشیدند. ما یك گیسوی بلند داشتیم كه این [فرزند] را باید خدمت حضرت آورده و در اینجا مو را بتراشند و در نهر در حرم بریزند؛ سالی هم یك حلقه نقره ‌ای نذر بود كه به گردن ما می ‌گذاشتند كه این هفت ‌تا بشود و بعد خدمت حضرت بیاورند. هر سال یك حلقه نقره ‌ای به گردنمان اضافه می شد و یك گیسی هم داشتیم که فقط كوتاه می‌ كردند، نه بتراشند. 🔸 حالا هفت سالمان شد و ما را باید بیاورند تا نذر را ادا كنند. مرحوم پدر و مادرم و دایی ‌ام یك وسیله ‌ای كرایه كردند، شبی را در راه خوابیدیم و بعد آمدیم مشهد و اینها موی سر ما را كوتاه كردند. آن وقت یك نهر بزرگی در همین صحن بزرگ بود كه زوّار همین ‌جا می ‌نشستند و وضو می‌ گرفتند. این مو را كه تراشیدند، در این نهر ریختند و آن طوق هفت ‌گانه را كه از نقره بود در ضریح انداختند و ما به نذرمان عمل كردیم. از آن به بعد دیگر ما خودمان را می ‌دیدیم. 🔸 هر كسی در هر گوشه عالم به برسد، به وساطت آن حضرت است؛ البته این اسم‌ هایی كه «تَنزِیلُ مِنَ السَّمَاءِ» سر جایش محفوظ است، مقام رضا مقامی است كه هر كسی در هر گوشه عالم بخواهد راضی بشود ـ یك كسی در امتحان موفق شد، كسی در تجارت موفق شد، كسی خوشحال شد ـ این به وساطت مقام رضاست. 🔸 هر كسی را كه در عالم بخواهی راضی كنی، به وسیله مقام رضاست؛ مثل اینكه هر جایی خدای سبحان بخواهد یك درخت را سرسبز كند، مثل باران است. این طوری است كه در عالم هر كسی در هر گوشهٴ جهان بخواهد خوشحال بشود، آنجا وجود مبارك حضرت حضور دارد، مقام رضا این است. 📚 دیدار تولیت آستان قدس رضوی با حضرت استاد تاریخ: 1398/04/29 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra