eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
علم بالغ
🔸 هر عالمی عاقل نیست و هر عاقلی هم اهل خشیت نیست؛ هر علمی به ثمر نمی ‌رسد. علم رسمی و اسمی حوزه و دانشگاه اصلاً در تقسیم نیست، آن علمی كه به عمل بنشیند در تقسیم است که اوّلش است بعد است بعد ؛ این علمِ رسمی و اسمی برای مدرك، اصلاً به حساب نمی ‌آید! 🔸 آنكه به حساب می ‌آید آن است که فرمود: ﴿كَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیقِینِ ٭ لَتَرَوُنَّ الْجَحِیمَ﴾. علم ‌الیقین مرزش جداست؛ علمِ به ثمرنشسته, علمی كه به عقل عملی آمد و «ما عُبد به الرحمن و اكتسب به الجنان» آن را آبیاری كرده، می ‌شود . این زمینه است برای اینكه انسان بتواند به برسد و از آن به بعد به بار یابد. بنابراین «فالعلم علی أربعة أقسام»، قسم اوّلش اصلاً بیرون دروازه است، آن سه قسم داخل است. آن قسمی كه بیرون دروازه است، از آن كاری ساخته نیست نظیر «ما أكثر الضجیج و أقلّ الحجیج»؛ آن علمی كه درون دروازه است، با عقل همراه است، وقتی پخته شد به خشیت می ‌رسد و وقتی به خشیت رسید به بار می‌ یابد. 🔸 در سوره مباركه «عنكبوت» فرمود علم یك نردبان است، این نردبان را شما به دست چه كسی می‌ خواهید بدهید؟ فرمود: ﴿وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا یعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ﴾ یعنی عالم باید این نردبان را به دست عقل بدهد تا عقل روی دوش علم پا بگذارد و بالا برود. اگر علم شده نردبان و انسان, مصداق ﴿یرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ﴾ شد و بالا آمد، می ‌شود عاقل، وقتی عاقل شد، می‌ شود, اهل ناله می‌شود, اهل گریه می ‌شود, آن وقت هم او از خدا راضی است هم خدا از او راضی است. 📚 سوره مبارکه فاطر جلسه 14 تاریخ: 1392/09/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 3. همكاران حق همكار امام سجاد (علیه السلام) می‌ فرماید: حقّ شریك و همكار این است كه او را نفریبی و به او خیانت نكنی و بر ضد او حیله به كار نبری و در كار او از خدا پروا كنی. [1] [1]. ... وَ أَمَّا حَقُّ الْخَلِیطِ أَنْ لا تَغُرَّهُ وَ لا تَغُشَّهُ وَ لا تَخْدَعَهُ وَ تَتَّقِىَ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِى أَمْرِهِ (الفقیه، ج2، ص624). 📚 مفاتیح الحیات ص 365 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
مجیب دعوات
🔸 انبیا (علیهم السلام) بر اساس ﴿اللَّهُ أَعْلَمُ حَیثُ یجْعَلُ رِسالَتَهُ﴾ ویژگی ای دارند که به وابسته است و مربوط به نیست یعنی كسی نمی ‌تواند با درس و بحث و ریاضت و مجاهدت‌ ها به مقام نبوّت, رسالت, امامت و اینها برسد، آن بر اساس ﴿اللَّهُ أَعْلَمُ حَیثُ یجْعَلُ رِسالَتَهُ﴾ است؛ اما کسی بخواهد در درگاه الهی قُربی پیدا كند، از اولیای الهی شود و مورد عنایت حق قرار بگیرد، این امور ممكن است؛ هم از همین قبیل است. 🔸 می فرماید دعا و استجابت دعا مخصوص انبیا نیست، بلکه هر مؤمنی در حال خطر با ما مناجات كند، ما او را نجات می ‌دهیم. فرمود: ﴿فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّیناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ﴾، لذا می گویند ، ذكر مجرّبی است، چون این است كه اگر كسی گرفتاری دارد, ﴿لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّی كُنْتُ مِنَ الظَّالِمینَ﴾ را حالا یك بار یا چند بار تلاوت کند اثر دارد. وجود مبارك یونس معلوم نیست که چند بار گفته باشد، گرچه «مسبِّح» بودن او نشان تكرار است; ولی بالأخره این ذكر اثر دارد، البته اگر آن حال پیدا بشود! فرمود: ﴿وَ كَذلِكَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ﴾. 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 28 تاریخ: 1393/02/01 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
جلد ششم از مجموعه کتاب «عقلانیت شهود؛ تحریر فصوص الحکم قیصری» منتشر شد 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: جلد پنجم کتاب ارزشمند «عقلانیت شهود؛ تحریر فصوص الحکم قیصری» اثر گرانقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد. علاقه‌مندان به تهیه آثار آیت‌الله العظمی جوادی آملی می‌توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند. لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/-9-63 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 3. همكاران پاداش نیكی به همكار رسول خدا (ص) فرمود: ... رحمت خدا بر کسی که شریک و همکارش را بر نیکی‌ هایش کمک کند... . [1] [1]. ... رَحِمَ اللهُ خَلِیطاً أَعَانَ خَلِیطَهُ عَلَی بِرِّهِ ... (الأمالی، صدوق، ص288). 📚 مفاتیح الحیات ص 365 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نیل به مقصود 🔹 تقوا كه زاد و توشه است برای رسیدن به مقصد است، اما شناخت مقصد دیگر با عمل نیست، این با نماز و روزه نیست، این با فهم است و فهم است و فهم است و فهم كه
چطور او به ما نزدیك است و ما از او دوریم
... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نیل به مقصود 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: عاقل شدن عَقیل شدن عقیله شدن مقدور دیگران هم هست منتها به اندازه خودشان، آن اوجش كه مربوط به اهل بیت عصمت و طهارت است مقدور خود آنهاست؛ اما مراحل میانی و ضعیف مقدور دیگران هم است. ما به همان اندازه كه از عقل برخورداریم به همان اندازه از هم لذّت می ‌بریم. اطاعت پروردگار، نام پروردگار، یاد پروردگار برای یك عدّه شیرین است. 🔹 عبادت كردن، انجام واجبات و ترك محرّمات اینها توشه است، اینها زاد است و زاد را به اندازه راه باید فراهم كرد! برخی ها در می‌ كوشند؛ عمرشان را صرف تحصیل زاد می ‌كنند كار، كار خوبی است ولی از خوب ‌تر می ‌مانند. ما زادی داریم توشه‌ ای داریم برای راه، مقصدی داریم و مقصودی داریم كه مقصود ما در آن مقصد است؛ ما باید آن مقصد را بشناسیم، مقصود را بشناسیم و راه را هم طی كنیم. 🔹 در قرآن كریم هم راه را به عنوان زاد و توشه برای ما مشخص كردند، هم مقصد را معرفی كردند و هم مقصود را. بسیاری از ما بر فرض كه آدم خوبی باشیم تمام تلاش و كوشش ما در تحصیل زاد است. ، البته اگر زاد مربوط به دنیا باشد آن زائد كارآمد نیست. زاد آخرت هر چه بیشتر باشد آن ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ را بیشتر می‌دهند آن غرف مبنیه را بیشتر می ‌دهند، اما هرگز اینها را به مقصد نمی ‌برد؛ اینكه در سوره مباركه «بقره» فرمود: ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾؛ یعنی توشه تهیه كنید، خب برای چه كسی و برای چه چیزی؟! توشه غیر از مقصد است! توشه غیر از مقصود است! یعنی توشه تهیه كنید كه شما را به مقصد برساند، آن ، با علم باید شناخت. همین نماز كه برای ما توشه است، اگر آن قُرب را بشناسیم و این را برای ما حل كنند كه چطور او «أقرب إلینا من حبل الورید» است ولی ما از او دوریم ﴿ینَادَوْنَ مِن مَكَانٍ بَعِیدٍ﴾ این دیگر به زاد و توشه برنمی‌ گردد، این به برمی ‌گردد. آن تقوا كه زاد و توشه است برای رسیدن به مقصد است، اما شناخت مقصد دیگر با عمل نیست، این با نماز و روزه نیست، این با فهم است و فهم است و فهم است و فهم كه
چطور او به ما نزدیك است و ما از او دوریم
. مطالعه بیشتر: https://javadi.esra.ir/fa/w/444026 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/01/10 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 اجر نیکی
🔸 در قصه حضرت موسی و خضر (سلام الله علیهما) وقتی موسی (سلام الله علیه) سؤال کرد که شما چرا آن دیوار را چیدی، پاسخی که بعداً وجود مبارک خضر داد، فرمود: ﴿وَ أَمَّا الْجِدارُ فَكانَ لِغُلامَینِ یتیمَینِ فِی الْمَدینَةِ وَ كانَ تَحْتَهُ كَنْزٌ لَهُما وَ كانَ أَبُوهُما صالِحا﴾؛ پدرشان آدم خوبی بود. ذیل این آیه فرمودند منظور از پدر، جدّ هفتادم بود. بالأخره جدّ هفتم باشد جدّ هفتادم باشد یا پدر بلافصل باشد، ؛ اگر جدّ هفتم یا هفتادم کسی آدم خوبی بود، خدا خضر را می فرستد. 🔸 این طور نیست که اگر کسی کار خیر کرد خدا او را رها بکند و بگوید او کار خیری کرد و تمام شد و رفت! بالأخره خضرِ راه همیشه هست و اختصاصی به عصر موسای کلیم نداشت و ندارد؛ خدا فراموش نمی کند: ﴿وَ ما كانَ رَبُّكَ نَسِیا﴾. حالا اگر پدر، پدر خوبی بود یا جدّ هفتم یا جدّ هفتادم، خوب بود، خدا نمی گذارد بچه یتیم آسیب ببیند، آیا این مخصوص آن زمان است یا که خضر (سلام الله علیه) دارد استدلال می کند که ﴿كانَ أَبُوهُما صالِحا﴾؟ این «قضیة فی واقعة» که نیست. 📚 سوره مبارکه زمر جلسه 39 تاریخ: 1393/10/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 4. بیماران بیماران از كسانی‌ اند كه خدا در قرآن به آن‌ها نظر رحمت كرده و برخی از تكلیف ‌ها را از آنان برداشته یا به دوران بعد از بیماری موكول كرده است، چنان‌كه درباره روزه ‌داری فرموده: بیماران یا مسافران در روزهای دیگر روزه بگیرند. [1] در موضوع جایگزینی تیمم به جای غسل یا وضو نیز می‌ فرماید: ... اگر بیمار یا مسافر بودید... و آب در اختیار نداشتید [یا استفاده از آب زیان داشت] پس با خاك پاك تیمّم كنید. [2] دربارهٴ رفع تكلیف جهاد از بیماران نیز می‌ فرماید: بر ناتوانان و بیماران و فقیرانی كه هزینه سفر یا نفقه عیال خود را ندارند تكلیف جهاد نیست. [3] [1]. ﴿و مَن كانَ مَریضًا اَو عَلىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّن اَیامٍ اُخَرَ﴾ (سورهٴ بقره، آیهٴ 185). [2]. ﴿... و اِن كُنتُم مَرضىٰ اَو عَلىٰ سَفَرٍ ... فَلَم تَجِدوا ماءً فَتَـیمَّموا صَعیدًا طَیبًا﴾ (سورهٴ مائده، آیهٴ 6). [3]. ﴿لَیسَ عَلَى الضُّعَفاءِ و لا عَلَى المَرضىٰ و لا عَلَى الَّذینَ لا یجِدونَ ما ینفِقونَ حَرَجٌ﴾ (سورهٴ توبه، آیهٴ 91). 📚 مفاتیح الحیات ص 365 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 ذکر الهی

🔹 ذکر خدا تنها نام خدا بر لب نیست، بلکه است؛ یعنی هم ذِکر است هم ذُکر. وقتی این ذکر مؤثر است که آن مذکور هم بشود ذاکر و این . 🔹 اگر ذکر ما به این تحول نرسید آن ذکر سودمند نخواهد بود. ما به یاد خدا هستیم، اما وقتی این یاد ما واقعی بود خدا هم به یاد ماست؛ چون در قرآن وعده داد و فرمود: ﴿فَاذْكُرُونی‏ أَذْكُرْكُمْ﴾ . 📚 درس اخلاق تاریخ: 1388/12/20 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
حجاب شهود

🔸 انسان بخواهد خدا را ببیند باید همیشه چشم باشد؛ تا از خودش خبری هست خبری نیست! 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 حجاب شهود

🔸 انسان بخواهد خدا را ببیند باید همیشه چشم باشد؛ تا از خودش خبری هست خبری نیست! این بیان نورانی را مرحوم صدوق نقل کرد که حضرت فرمود: «احْتَجَبَ بِغَیرِ حِجَابٍ مَحْجُوبٍ وَ اسْتَتَرَ بِغَیرِ سِتْرٍ مَسْتُور»؛ هیچ حجابی نیست مگر خود خلق. 🔸 در حجاب معمولاً سه ضلع مطرح است می ‌گوییم بین این شخص و آن شخص، این آقا حاجب است؛ در حجاب حتماً سه ضلع مطرح است: یک محجوب؛ یک محجوب‌ عنه و یک حاجب؛ ولی در رابطه با ذات اقدس اقدس الهی، خود این ؛ تا خودش هست خدا را نمی ‌بیند: «وَ بَینَ خَلْقِهِ حِجَابٌ غَیرُ خلقه»، بعد آن بزرگوار گفت: «تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز» 🔸 وقتي که خلق خودش را می بيند پس محجوب است، وقتی محجوب است، نمی ‌تواند خدا را ببيند. نفس مادامی که غير خدا را می ‌بيند که نمی ‌تواند خدا را ببيند، تا خودش را می ‌بيند که خدا را نمی ‌بيند؛ «رسد آدمی به جايی که به جز خدا نبيند» می ‌شود . حضرت به کور مي ‌گويد «الله» را الآن می ‌بينی؛ اين أبی بصير نه بايد امام را ببيند نه بايد خودش را ببيند نه بايد چيز ديگر را ببيند تا «الله» را ببيند. ↙️ آپارت: https://aparat.com/v/RKCfi 📚 دیدار جمعی از اعضای شورای علمی همایش عرفان اهل بیتی با حضرت استاد تاریخ: 1398/11/13 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
شرکِ گناه
🔸 این حرف غنی و قوی صدرالدین قونوی است که می‌گوید هیچ کسی گناه نمی‌ کند مگر اینکه مشرک باشد، چرا؟ برای اینکه اگر کسی گناه می‌ کند یا خوردن مال مردم یا نگاه به نامحرم، هرچه باشد، این یا به سبب است یا به سبب است یا به سبب است یا به سبب است که همه اینها با برداشته می‌ شود، اینها که گناه نیست! گناه تنها در جایی است که شخص عالمِ عامد است، می ‌داند این مال، رومیزی است زیرمیزی است حرام است، مضطر هم نیست، ساهی هم نیست ناسی هم نیست. 🔸 مال حرام را حرام گفتند چون خدا آدم را از اینها محروم می ‌کند؛ فرمود مال حرام ﴿فَیسْحِتَكُم﴾؛ اسحات می ‌کند یعنی پوست شما را می ‌کَنَد! حالا این شخص می ‌داند که این رومیزی، زیرمیزی یا آن اختلاس یا آن نجومی حرام است، اضطراری هم ندارد، این گناه می ‌کند یعنی چه؟ یعنی خدایا من می ‌دانم که تو گفتی نکن ولی من می ‌کنم! این غیر از شرک چیز دیگر نیست. این تحلیل از صدرالدین قونوی است که هیچ گناهی نیست مگر اینکه سر از شرک در می ‌آورد. اینکه در سوره مبارکه «یوسف» دارد که ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُونَ﴾ همین است. 🔸 آنجا که است، است، است که با حدیث «رُفِعَ ... مَا لَا یعْلَمُونَ» برطرف شده است، اما آنجا که هیچ مانعی ندارد یعنی جهل نیست سهو نیست نسیان نیست اضطرار نیست اکراه نیست، هیچ چیزی نیست، گناه کردن معنایش این است که خدایا! جناب عالی نظرتان این است ولی من نظرم این است! . 📚 سوره مبارکه واقعه جلسه 7 تاریخ: 1396/10/02 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 4. بیماران درباره تعامل با بیماران توصیه ‌های فراوانی از پیشوایان دین آمده كه در اینجا در محورهای عیادت از بیمار، پاداش عیادت، كیفر ترك عیادت موٴمن و ادب عیادت، به ذكر روایاتی بسنده می ‌شود: عیادت از بیمار سفارش به عیادت بیمار: امیرموٴمنان (ع) فرمود: رسول خدا (ص) ما را به عیادت بیمار فرمان داده است. [1] [1]. ... وَ أَمَرَنَا رَسُولُ اللَّهِ ص عِیادَةِ الْمَرِیض (روضة الواعظین، ص388). 📚 مفاتیح الحیات ص 365 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فهرست دروس و سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دروس تفسیر: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/1984 دروس فقه: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/10424 دروس اخلاق، سخنرانی و پیام: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/9215 تذکر: با توجه به اینکه در پیام رسان ایتا فایل های قدیمی را نمی توان دانلود کرد، دوستان محقق به سایت اسراء (https://news.esra.ir/) (https://news.esra.ir/) یا پیام رسان تلگرام یا پیام رسان سروش مراجعه کنند. 🔶🔹💠🔹🔶 🔸سایت وب تی وی : تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir 🔸کلاس مجازی: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli کانال دروس بنیاد اسراء در پیام رسان های اجتماعی. 1️⃣ تلگرام Telegram: https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 دعای کریمانه
🔸 وجود مبارک سیدالشهداء در دعای «عرفه» عرض می ‌کند خدایا! این سمع و بصر را وارث من قرار بده نه اینکه مرا وارث آنها قرار بدهی؛ این از لطیف ‌ترین دعاهای اینهاست: «وَ اجْعَلْ سَمعی و بَصَری الْوَارِثَینِ‏ مِنِّی‏». 🔸 می ‌بینید بعضی ‌ها چشمشان را از دست می ‌دهند، گوششان را از دست می‌ دهند، خودشان می‌ شوند وارث چشم و گوش؛ یعنی چشمشان مُرده، گوششان مُرده، این شخص شده وارث این مُرده‌ ها! دعای نورانی حضرت امیر در نهج البلاغه، دعای نورانی سیدالشهداء در دعای عرفه این است که خدایا این کار را با ما نکن! این چشم و گوش را وارث ما قرار بده نه اینکه ما را وارث آنها؛ یعنی اول جان ما را بگیر، وقتی جان ما را گرفتی، اینها می ‌شوند وارث ما؛ نه اینکه ما زنده باشیم بدون چشم و بدون گوش! خدایا این چشم و گوش را تا آخر برای ما نگه دار! می ‌بینید این دعا چقدر است! از حسن و حسین بالاتر که دیگر نیست، حضرت امیر به خدا می ‌گوید خدایا مرا محتاج حسنین هم نکن! این چه کرامتی است؛ از این بالاتر؟! می گوید این چشم مرا تا آخر برای من نگه دار، این گوش مرا تا آخر برای من نگه دار که من محتاج حسن و حسین هم نشوم! این چه کرامتی است خدا می ‌داند! 📚 سوره مبارکه حجرات جلسه 12 تاریخ: 1395/08/04 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra