eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 8. مجاهدان نیكی به رزمندگان رسول خدا (ص) فرمود: هر كس نامه رزمنده ‌ای را برساند همانند كسی است كه برد‌ه ‌ای را آزاده كرده است و او در پاداش رزم رزمنده شریك است. [1] امام صادق (ع) فرمود: سه كس دعایشان مستجاب است: یكی از آن‌ها رزمنده در راه خداست، پس بیندیشید كه چگونه جانشینی آن‌ها می ‌كنید. [2] رسیدگی به امور مربوط به مجاهد به جبهه رفته به منزله جانشینی او در امور شخصی وی است. [1]. مَنْ بَلَّغَ رِسَالَةَ غَازٍ كَانَ كَمَنْ أَعْتَقَ رَقَبَةً وَ هُوَ شَرِیكُهُ فِى ثَوَابِ غَزْوَتِه (تهذیب الاحكام، ج6، ص123). [2]. ثَلاثَةٌ دَعْوَتُهُمْ مُسْتَجَابَةٌ: أَحَدُهُمُ الْغَازِى فِى سَبِیلِ اللَّهِ، فَانْظُرُوا كَیفَ تَخْلُفُونَهُ (تهذیب الاحكام، ج6، ص122). 📚 مفاتیح الحیات ص 391 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز چهارم ماه 1445 🔹
کوران محشر


🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 کوران محشر
🔹 ﴿وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها﴾؛ در قیامت با نور پروردگار، جهان روشن است؛ منتها کافر جلوی پای خودش را هم نمی ‌بیند. یک عدّه هم کور محشور می ‌شوند؛ اینکه کور محشور می شوند نه یعنی هیچ ‌جا را نمی ‌بینند، صریحاً می ‌گویند: ﴿رَبَّنا أَبْصَرْنا وَ سَمِعْنا﴾. 🔹 اینها جهنّم را می ‌بینند، فرشته ‌های عذاب را می ‌بییند؛ خب این چه کوری است که می‌ گوید: ﴿رَبَّنا أَبْصَرْنا وَ سَمِعْنا﴾؟! این شخص انبیا را نمی ‌بیند، اولیا را نمی بیند، مؤمنین را نمی ‌بیند، رحمت خدا را نمی ‌بیند، بهشت خدا را نمی ‌بیند. در دنیا وضع چگونه بود؟ در دنیا مسجد بود، حسینیه بود، مراکز مذهبی بود، محافل اهل بیت بودند اما او اینها را ندید و مراکز فساد را دید، در قیامت هم همین طور محشور می ‌شود؛ بهشت را نمی بیند، انبیا را نمی بیند، اولیا را نمی ‌بیند ولی جهنّم را كاملاً می ‌بیند. 🔹 ذات اقدس الهی می‌فرماید ما به او نشان می‌ دهیم می گوییم: ﴿أَفَسِحْرٌ هذَا أَمْ انتُم لاَ تُبْصِرُونَ﴾؛ این سِحر است یا نمی ‌بینی؟ می‌ گوید: ﴿رَبَّنَا ابْصَرْنَا وَسَمِعْنَا﴾؛ خب همین ‌ها که کور هستند این را می‌ گویند! 📚 سوره مبارکه زمر جلسه 47 تاریخ: 1393/10/22 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ویژگی های رهبران الهی 3. رهبری قیادی در زمان حیات 🔹 خداوند، جهان را برپایه تسخیر اداره می کند: ﴿ سخّر لکم ما فی السموات و ما فی الأرض ﴾ و نظام کیهانی را با این ویژگی ها آفرید... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ویژگی های رهبران الهی 3. رهبری قیادی در زمان حیات 🔹 خداوند، جهان را برپایه تسخیر اداره می کند: ﴿ سخّر لکم ما فی السموات و ما فی الأرض ﴾ و نظام کیهانی را با این ویژگی ها آفرید: 1. هدف همگان را مشخّص کرد. 2. همه را به ابزار تکامل مسلّح نمود. 3. راه کمال را به همگان نشان داد.4. آنان را به راه درست رهبری کرد؛ ﴿ قدّر فهدی ﴾. 🔹 این سلسله امور، ولایت تکوینی خداست و پیامبران که خلفای خدایند از این ولایت برخوردارند، همچنین خداوند اذن امور یاد شده را در نظام تشریع به آنان داده است؛ نه آن که تدبیر را تفویض کرده باشد؛ یعنی انجام این وظایف را به آنان دستور داد. بنابراین، خدا به انسان عقل و اراده و اندیشه و انگیزه بخشید و نیز کمال شایسته او را به وی نشان داد و میان انسان مستکمل و کمال شایسته او صراط مستقیمی ترسیم کرد؛ آن گاه به پیامبران فرمان داد که خود نخستین راهیان این راه باشند و بدین وسیله مردم را هدایت کنند و وقتی مردم به قلّه هرم کمال رسیدند، آنان را با جاذبه دعوت کنند. 🔹 پیامبران انسان ها را به روش تسخیر هدایت می کنند، نه به قهر و جبر. تسخیر، آن است که فاعل برتر، کمال شایسته فاعل پایین تر خود را برای او تشریح می کند و با فراهم کردن مراکز فکری و تصمیم گیری و دیگر امکانات لازم، او را به کمالِ لایق وی رهبری می کند تا او آزادانه راه خویش را برگزیند. بنابراین، رهبری پیامبران از سنخ تحریک قیادی است، نه سیاقی. تحریک قیادی، آن است که پیشوا، پیشرو قافله است و دیگران را جذب نموده، به دنبال خود می کشاند. پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «انّ الرائد لایکذب أهله»؛ «پیامبران که پیشاهنگ کاروان بشریتند، به پیروانشان دروغ نمی گویند». آنان زمانی مردم را به راهی فرامی خوانند که خودشان، پیشاپیشْ آن را پیموده باشند؛ چنان که امیرمؤمنان علی بن ابی طالب (علیه السلام) فرمودند: ما هرگز به شما دستوری ندادیم، مگر آن که خود پیش تر آن را انجام داده ایم. 🔹 چنین رهبری ثمربخش وکارساز است. ازاین رو، رهبرانی چون امام حسین (علیه السلام) موفق بودند و نیز افرادی همچون سید حسن مدرس، شیخ فضل الله نوری، میرزای شیرازی و امام خمینی (قدّس الله اسرارهم) بیش از دیگران به موفقیت دست یافتند. آن کسی که با حرکت در پیشاپیش کاروان، خطرها را به جان می خرد و به پیشواز زندان، شکنجه، مهاجرت و شهادت می رود، آن گاه امّت را به دنباله روی از خویش فرا می خواند، سخنش نفوذ و اثر ژرفی بر پیروان خواهد داشت؛ ولی رهبران سیاقی که خود حرکت نمی کنند و خویشتن را به خطر نمی اندازند، بلکه از عقب قافله، دیگران را به حرکت و قیام سوق می دهند، رهنمود آنان نفوذی نخواهد داشت. 🔹 از منظر امام حسین (علیه السلام) مهم ترین شرط برای حضور دیگران در کربلا، این بود که هر کس لقای الهی را وطن خود می داند و برای آن جنگ می کند (نه برای آب و خاک هر چند منافع دنیا و مصالح این جهان نیز در ظلّ آن تأمین می شود) و قصدش رسیدن به کمال انسانی است، همراه من بیآید... . همه معصومان (علیهم السلام) شهادت در راه خدا را فخر می دانستند و از مرگ ذلیلانه در بستر بیماری بیزار بودند. امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمودند: والاترین مرگ، شهادت در راه خداست. به خدا سوگند! هزار ضربت شمشیر در میدان جهاد، بر من آسان تر از این است که در راه غیر خدا، در بستر راحت بمیرم؛ «...لألف ضربة بالسیف أهون علىّ من میتة علی الفراش فى غیرطاعة الله». 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 143 تا 147 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 8. مجاهدان كیفر آزار مجاهدان رسول خدا (ص) فرمود: هر كس از مؤمن رزمنده ‌ای غیبت كند یا وی را بیازارد یا در غیاب او با خانواده ‌اش بدرفتاری كند، در صورتی كه رزمنده در طاعت خدا باشد روز قیامت علامتی برای او نصب می ‌شود، آن‌گاه نیكی‌ هایش از بین برده و به آتش بازگردانده می ‌شود. [1] [1]. مَنِ اغْتَابَ مؤمناً غَازِیاً أَوْ آذَاهُ أَوْ خَلَفَهُ فِى أَهْلِهِ سَوْءٍ نُصِبَ لَهُ یوْمَ الْقِیامَةِ فَیسْتَغْرِقُ حَسَنَاتِهِ ثم یرْكَسُ فِى النَّار إِذَا كَانَ الْغَازِی فى طَاعَةِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ (الكافى، ج5، ص8). شاید این حدیث تهدید كسانی باشد كه در غیاب رزمنده نسبت به وی ظلم می‌كنند. 📚 مفاتیح الحیات ص 391 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
خونبهای حسین بن علی (ع)

▫️ وجود مبارک رسول گرامی(علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) فرمود: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»، ما فرزندان این خاندان هستیم! ▫️ اگر ما فرزندان پیغمبر و اهل بیت(علیهم الصلاة و علیهم السلام) هستیم؛ یعنی فرزندان حق هستیم. ما از آن جهت که فرزندان هستیم، فرزندان هستیم، فرزندان هستیم، حق داریم خونبهای حق و عقل و عدل را بگیریم؛ «وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ».
این شعار «إلی یوم القیامة» هست.  

▫️ هر کس قیام می‌کند حقی را احیا کند، باطلی را اماته کند، این دارد (سلام الله علیه) را می‌گیرد، چه بداند و چه نداند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/07/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز پنجم ماه 1445 ▫️
حقيقت فراگير


🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
حقیقت فراگیر
▫️ وجود مبارك ابی عبدالله یك شخصیت حقیقی داشت كه در روز عاشورای 61 شهید شد و یك شخصیت حقوقی برای حسین بن علی هست كه آن شخصیت حقوقی، متعلق به یك عصر و یك نسل و یك مصر و یك مقطع تاریخی نیست، او متعلق به جهان انسانیت است. وجود مبارك حسین بن علی (سلام الله علیهما) یك مجسد و مجسم و ممثل بود، ممثل بود ممثل بود، بود بود بود بردباری بود و بالأخره بود. ▫️ انسان هایی كه برجسته ‌اند متعلق به خودشان نیستند، متعلق به یك ملت ‌اند؛ آن شخصیت حقیقی چهره ‌های برجسته، مربوط به یك ملت است و به همین دلیل، یك ملت به او فخر می ‌كند و یك ملت را به نام او می ‌نامند. ▫️ اگر كسی شجاع نبود بلكه شجاعت ممثل بود و بود، این دیگر اختصاصی به یك نسل و یك عصر ندارد. حسین بن علی چون عدل ممثل بود حقیقت ممثل بود شهامت ممثل بود حریت و استقلال ممثل بود، دارای یك است! او نه تنها متعلق به بازماندگانش نبود، متعلق به بنی هاشم هم نبود، متعلق به قریش هم نبود، متعلق به حجاز هم نبود، متعلق به عرب هم نبود، متعلق به عرب و عجم هم نبود و نیست، بلكه متعلق به بشریت است. 📚 سخنرانی در جمع مسئولین شهرستان آمل تاریخ: 1380/12/28 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra