eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ویژگی های رهبران الهی 3. رهبری قیادی در زمان حیات 🔹 خداوند، جهان را برپایه تسخیر اداره می کند: ﴿ سخّر لکم ما فی السموات و ما فی الأرض ﴾ و نظام کیهانی را با این ویژگی ها آفرید: 1. هدف همگان را مشخّص کرد. 2. همه را به ابزار تکامل مسلّح نمود. 3. راه کمال را به همگان نشان داد.4. آنان را به راه درست رهبری کرد؛ ﴿ قدّر فهدی ﴾. 🔹 این سلسله امور، ولایت تکوینی خداست و پیامبران که خلفای خدایند از این ولایت برخوردارند، همچنین خداوند اذن امور یاد شده را در نظام تشریع به آنان داده است؛ نه آن که تدبیر را تفویض کرده باشد؛ یعنی انجام این وظایف را به آنان دستور داد. بنابراین، خدا به انسان عقل و اراده و اندیشه و انگیزه بخشید و نیز کمال شایسته او را به وی نشان داد و میان انسان مستکمل و کمال شایسته او صراط مستقیمی ترسیم کرد؛ آن گاه به پیامبران فرمان داد که خود نخستین راهیان این راه باشند و بدین وسیله مردم را هدایت کنند و وقتی مردم به قلّه هرم کمال رسیدند، آنان را با جاذبه دعوت کنند. 🔹 پیامبران انسان ها را به روش تسخیر هدایت می کنند، نه به قهر و جبر. تسخیر، آن است که فاعل برتر، کمال شایسته فاعل پایین تر خود را برای او تشریح می کند و با فراهم کردن مراکز فکری و تصمیم گیری و دیگر امکانات لازم، او را به کمالِ لایق وی رهبری می کند تا او آزادانه راه خویش را برگزیند. بنابراین، رهبری پیامبران از سنخ تحریک قیادی است، نه سیاقی. تحریک قیادی، آن است که پیشوا، پیشرو قافله است و دیگران را جذب نموده، به دنبال خود می کشاند. پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «انّ الرائد لایکذب أهله»؛ «پیامبران که پیشاهنگ کاروان بشریتند، به پیروانشان دروغ نمی گویند». آنان زمانی مردم را به راهی فرامی خوانند که خودشان، پیشاپیشْ آن را پیموده باشند؛ چنان که امیرمؤمنان علی بن ابی طالب (علیه السلام) فرمودند: ما هرگز به شما دستوری ندادیم، مگر آن که خود پیش تر آن را انجام داده ایم. 🔹 چنین رهبری ثمربخش وکارساز است. ازاین رو، رهبرانی چون امام حسین (علیه السلام) موفق بودند و نیز افرادی همچون سید حسن مدرس، شیخ فضل الله نوری، میرزای شیرازی و امام خمینی (قدّس الله اسرارهم) بیش از دیگران به موفقیت دست یافتند. آن کسی که با حرکت در پیشاپیش کاروان، خطرها را به جان می خرد و به پیشواز زندان، شکنجه، مهاجرت و شهادت می رود، آن گاه امّت را به دنباله روی از خویش فرا می خواند، سخنش نفوذ و اثر ژرفی بر پیروان خواهد داشت؛ ولی رهبران سیاقی که خود حرکت نمی کنند و خویشتن را به خطر نمی اندازند، بلکه از عقب قافله، دیگران را به حرکت و قیام سوق می دهند، رهنمود آنان نفوذی نخواهد داشت. 🔹 از منظر امام حسین (علیه السلام) مهم ترین شرط برای حضور دیگران در کربلا، این بود که هر کس لقای الهی را وطن خود می داند و برای آن جنگ می کند (نه برای آب و خاک هر چند منافع دنیا و مصالح این جهان نیز در ظلّ آن تأمین می شود) و قصدش رسیدن به کمال انسانی است، همراه من بیآید... . همه معصومان (علیهم السلام) شهادت در راه خدا را فخر می دانستند و از مرگ ذلیلانه در بستر بیماری بیزار بودند. امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمودند: والاترین مرگ، شهادت در راه خداست. به خدا سوگند! هزار ضربت شمشیر در میدان جهاد، بر من آسان تر از این است که در راه غیر خدا، در بستر راحت بمیرم؛ «...لألف ضربة بالسیف أهون علىّ من میتة علی الفراش فى غیرطاعة الله». 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 143 تا 147 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 8. مجاهدان كیفر آزار مجاهدان رسول خدا (ص) فرمود: هر كس از مؤمن رزمنده ‌ای غیبت كند یا وی را بیازارد یا در غیاب او با خانواده ‌اش بدرفتاری كند، در صورتی كه رزمنده در طاعت خدا باشد روز قیامت علامتی برای او نصب می ‌شود، آن‌گاه نیكی‌ هایش از بین برده و به آتش بازگردانده می ‌شود. [1] [1]. مَنِ اغْتَابَ مؤمناً غَازِیاً أَوْ آذَاهُ أَوْ خَلَفَهُ فِى أَهْلِهِ سَوْءٍ نُصِبَ لَهُ یوْمَ الْقِیامَةِ فَیسْتَغْرِقُ حَسَنَاتِهِ ثم یرْكَسُ فِى النَّار إِذَا كَانَ الْغَازِی فى طَاعَةِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ (الكافى، ج5، ص8). شاید این حدیث تهدید كسانی باشد كه در غیاب رزمنده نسبت به وی ظلم می‌كنند. 📚 مفاتیح الحیات ص 391 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
خونبهای حسین بن علی (ع)

▫️ وجود مبارک رسول گرامی(علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) فرمود: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»، ما فرزندان این خاندان هستیم! ▫️ اگر ما فرزندان پیغمبر و اهل بیت(علیهم الصلاة و علیهم السلام) هستیم؛ یعنی فرزندان حق هستیم. ما از آن جهت که فرزندان هستیم، فرزندان هستیم، فرزندان هستیم، حق داریم خونبهای حق و عقل و عدل را بگیریم؛ «وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ».
این شعار «إلی یوم القیامة» هست.  

▫️ هر کس قیام می‌کند حقی را احیا کند، باطلی را اماته کند، این دارد (سلام الله علیه) را می‌گیرد، چه بداند و چه نداند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/07/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
حقیقت فراگیر
▫️ وجود مبارك ابی عبدالله یك شخصیت حقیقی داشت كه در روز عاشورای 61 شهید شد و یك شخصیت حقوقی برای حسین بن علی هست كه آن شخصیت حقوقی، متعلق به یك عصر و یك نسل و یك مصر و یك مقطع تاریخی نیست، او متعلق به جهان انسانیت است. وجود مبارك حسین بن علی (سلام الله علیهما) یك مجسد و مجسم و ممثل بود، ممثل بود ممثل بود، بود بود بود بردباری بود و بالأخره بود. ▫️ انسان هایی كه برجسته ‌اند متعلق به خودشان نیستند، متعلق به یك ملت ‌اند؛ آن شخصیت حقیقی چهره ‌های برجسته، مربوط به یك ملت است و به همین دلیل، یك ملت به او فخر می ‌كند و یك ملت را به نام او می ‌نامند. ▫️ اگر كسی شجاع نبود بلكه شجاعت ممثل بود و بود، این دیگر اختصاصی به یك نسل و یك عصر ندارد. حسین بن علی چون عدل ممثل بود حقیقت ممثل بود شهامت ممثل بود حریت و استقلال ممثل بود، دارای یك است! او نه تنها متعلق به بازماندگانش نبود، متعلق به بنی هاشم هم نبود، متعلق به قریش هم نبود، متعلق به حجاز هم نبود، متعلق به عرب هم نبود، متعلق به عرب و عجم هم نبود و نیست، بلكه متعلق به بشریت است. 📚 سخنرانی در جمع مسئولین شهرستان آمل تاریخ: 1380/12/28 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ویژگی های رهبران الهی 4. رهبری جاذبانه پس از رحلت 🔹 رسول گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره اهل بیت (علیهم السلام) می فرماید: «مثل أهل بیتى فیکم کمثل سفینة نوح من رکبها نجی و من تخلّف عنها غرق»... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ویژگی های رهبران الهی 4. رهبری جاذبانه پس از رحلت 🔹 رسول گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره اهل بیت (علیهم السلام) می فرماید: «مثل أهل بیتى فیکم کمثل سفینة نوح من رکبها نجی و من تخلّف عنها غرق»؛ «خاندان من چونان کشتی نوحند. هر که بر آن سوار شد، از طوفان هلاکت رهایی می یابد و هر که اهل این کشتی نبود، در فتنه ها غرق می شود». خاندان پیامبر، مانند نوح (علیه السلام) به همراه کشتی حرکت می کنند. حرکت این کشتی با اسم اعظم است؛ ﴿ بسم الله مجریها و مرسیها ﴾. کشتی نوح با نام خدا به راه می افتاد و با نام خدا لنگر می گرفت، اهل بیت (علیهم السلام) نیز با اعجازشان چنین می کردند و می کنند. 🔹 رهبران الهی تا هنگامی که در نشأه طبیعت به سر می برند، با روش تحریک قیادی مردم را رهبری می کنند؛ ولی پس از رحلت از این نشأه، روش رهبری ایشان به گونه ای دیگر است. در نشأه ماورای طبیعت، حرکت راه ندارد و تحریک قیادی و سیاقی نیز در آن جا بی معناست. رهبران الهی در آن جا مردم را با جاذبه رهبری می کنند که آن نیز از سنخ است، نه سیاقی. 🔹 وقتی امام حسین (علیه السلام) به شهادت رسید، به گواه آیه ﴿ و لا تحسبنّ الّذین قتلوا فی سبیل الله أمواتاً بل أحیاء عند ربّهم یرزقون ﴾ به لقای الهی باریافت؛ بارگاه رفیعی که منزّه از حرکت است و تحریک قیادی و سیاقی مصطلح در آن جا راه ندارد. اکنون او در دنیا حضور فیزیکی ندارد تا قیام کند و به شهادت برسد؛ ولی شهادت، نام و یاد و هدف او در دل مردان الهی، جذبه و شوری می آفریند که آنان را به ادامه راهش فرا می خواند. در این مرحله، رهبری امام حسین (علیه السلام) با جاذبه و کشش است و جاذبه جزو مبدأ غایی است، نه مبدأ فاعلی. جاذب، خودْ فاعل حرکت نیست، بلکه غایت حرکت است و در او کششی وجود دارد که مجذوب را عاشقانه به سوی خود می کشد. البته بازگشت مبدأ غایی، به مبدأ فاعلی است؛ زیرا آنچه فاعلیّت مبدأ فاعلی را تأمین می نماید، همانا مبدأ غایی است. 🔹 انسانی که دلبسته و عاشق خدا باشد، ذات اقدس الهی او را به سوی خود می کشاند و برده خود می کند و برده حق، آزاده دو جهان است؛ «بنده عشقم و از هر دو جهان آزادم». امیر مؤمنان (علیه السلام) در مناجات های خود به خدا عرض می کند: خدایا! افتخارم همین بس که بنده تو هستم و عزّت من همین بس که تو مولای منی؛ «الهى کفی بى عزّاً أن أکون لک عبداً و کفی بى فخراً أن تکون لى ربّاً». 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 147 تا 149 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 8. مجاهدان كیفر آزار مجاهدان ... امیرموٴمنان علی (علیه السلام) فرمود: از آزار مجاهدان راه خدا بپرهیزید، زیرا خدا همان‌ گونه كه برای پیامبران خشمگین می‌ شود برای ایشان خشمگین می ‌شود... . [1] [1]. اتَّقُوا اَذَی الْمُجَاهِدِینَ، فَإِنَّ اللَّهَ یغْضَبُ لَهُمْ كَمَا یغْضَبُ لِلرُسُل... (كنز العمال، ج4، ص314). 📚 مفاتیح الحیات ص 391 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   طبیبان فیلسوف
🔹 شما بزرگواران و اساتید گرانقدر پزشکی، قبل از اینکه باشید هستید، چون علم تا قانون کلی نباشد علم نیست و قانون کلی هم در آزمایشگاه نیست، قانون کلی، محسوس نیست تجربی نیست، کلی را فقط عقل می فهمد. کلی یعنی چیزی که نه زمان دارد نه زمین؛ نه تاریخ دارد نه آینده دارد نه گذشته، مافوق زمان است. این را فقط فیلسوف درک می کند نه طبیب و هر طبیبی که در این زمینه، قانون کلی پزشکی را تدوین می کند، قبل از اینکه پزشک باشد فیلسوف است. 🔹 مرحوم فرمود اگر کسی خواست استدلال بکند، او فیلسوفی است که دارد استدلال می کند، وگرنه با طب، این قوانین کلی به این صورت استدلال نمی شود. آن وقت مثال می زند می گوید اگر یک فقیه در استدلال فقهی بخواهد به اجماع تمسک کند، حجیت اجماع که فقهی نیست _ تعبیر ایشان به کلام است ولی این مسئله اصولی است _ او از آن جهت که متکلم است به تعبیر بوعلی و اصولی است به تعبیر ما، در فقه می گوید اجماع حجت است. یک طبیب از آن جهت که فیلسوف است، مسائل کلی عقلی را در پزشکی مطرح می کند. اصلاً ممکن نیست کسی طبیب باشد بدون اینکه فیلسوف باشد! 📚 پیام به هشتمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران تاریخ: 1399/09/19 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عناصر شکوفایی عقل 🔹 آموختن بسیاری از علوم و فنون چونان ریاضی، تاریخ، جغرافی، فقه، حکمت و...، نیازمند دو عنصر محوری است: آموزگاری که در فنّ خود متخصّص و مجتهد باشد و شاگردی مستعد که هیچ مدّعایی را بی دلیل نپذیرد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 عناصر شکوفایی عقل

🔹 آموختن بسیاری از علوم و فنون چونان ریاضی، تاریخ، جغرافی، فقه، حکمت و...، نیازمند دو عنصر محوری است: آموزگاری که در فنّ خود متخصّص و مجتهد باشد و شاگردی مستعد که هیچ مدّعایی را بی دلیل نپذیرد. این دو مبدأ فاعلی و قابلی در همه امور لازم است؛ ولی برخی از فنون که جنبه هنری دارد، افزون بر این دو به عنصر دیگری نیز نیاز دارد و آن، ذوق و چشیدن و یافتن است... . در آموزه های رهبران الهی نیز افزون بر دو عنصر یاد شده، گوینده باید مطالب خود را چشیده و لمس کرده باشد؛ ﴿ علّمه شدید القوی ﴾ ، و شنونده نیز باید آمادگی و توانایی چشیدن معارف را دارا باشد. 🔹 شنونده ای که از چشیدنْ ناتوان است، ذائقه و شامّه لازم را ندارد تا بوی پیراهن یوسف را از دور حس کند و بگوید: ﴿ إنّی لأجد ریح یوسف لولا أن تفنّدون ﴾. بنابراین، شنونده غیر متّعظ، از وعظ سودی نمی برد و نیز گوینده بی درد و عالم بی عمل سخنش بی اثر است. چه بسا سخنرانان و نویسندگان آگاه و زبردستی که هنگام عمل، دچار لغزش می شوند... . 🔹 رهبران الهی، طبیب جان های مردمند و بیماران باید به این پزشکان حاذق رجوع کنند تا بیماری آنان را کشف کرده، به درمان آن بپردازند؛ ولی برخی از بیماردلان، چون به درد خود پی نمی برند به سراغ درمان نمی روند. رهبران الهی و نیز مسائل مطروح در حوزه ها و مراکز مذهبی، هم در انسانِ مستعد و مستمع لایق احساس درد ایجاد می کنند و بیماری و درد نهان او را آشکار می نمایند، هم راه درمان را ارائه می دهند. بیش تر بیماری های جسمی با درد همراه است و شخص مریض از بیماری خویش آگاه می شود؛ ولی بیماری های اخلاقی و روحی این گونه نیست و آگاه نبودن از مرض های اخلاقی، خودْ بیماری دیگری است. 🔹 رهبران الهی با نهی از منکر و یادآوری کیفر الهی، به عضو بیمار انسان فشار می آورند تا او از بیماری خویش آگاه شود و در درمان آن بکوشد؛ ولی بیماری که از یادآوری مرض خود می رنجد، طبیب را دشمن خویش می پندارد و این رنجش نیز نوعی بیماری اخلاقی است؛ زیرا پزشک باید عضو دردمند را نشان دهد و در صورت لزوم، آن را قطع کند تا دیگر اعضا سالم بمانند. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 149 تا 155 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 9. کودکان بخشی از مطالب مربوط به كودك ذیل عنوان «صله رحم» و بخشی ذیل عنوان «یتیم» آمده است و در اینجا از روایاتی یاد می‌ شود كه درباره كودكان جامعه توصیه‌ هایی دارد. حق كودك: امام سجاد (علیه السلام) فرمود: حق خردسال این است در آموزش او مهربان باشی و از او درگذری و عیبش را بپوشانی و با وی مدارا و یاریش كنی. [1] [1]. حَقُّ الصَّغِیرِ رَحْمَتُهُ فِى تَعْلِیمِهِ وَ الْعَفْوُ عَنْهُ وَ السَّتْرُ عَلَیهِ وَ الرِّفْقُ بِهِ وَ الْمَعُونَةُ لَهُ (الفقیه، ج2، ص625). 📚 مفاتیح الحیات ص 392 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به اطلاع علاقمندان و شاگردان دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می رساند درس اخلاق هفتگی حضرت استاد ـ ادامه مبحث شرح نهج البلاغه، این هفته نیز طبق روال پنجشنبه ها ساعت 10 صبح به صورت مجازی برگزار می گردد. سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir سامانه مجازی آموزش: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
بازتاب عمل
🔹 هر كسی کار خیر می ‌كند، در شبستان جان خود درخت می‌ كارد. اگر كسی در شبستان جان خود در حیاط جان خود این درخت ها و این گل ها را كاشت، تمام بهره برای اوست و سایه اینها به دیگری می ‌رسد. اگر كسی مصدومی را نجات داد، صد درصد این كار به سود خود اوست و سایه این كار به دیگری می ‌رسد. 🔹 اگر همه مخصوصاً بدانند كه این خدماتی كه می ‌كنند به سود خودشان است، ما دیگر مشکل كم كاری، بی كاری، تورم، مشكل مسكن، مشكل ازدواج و امثال اینها را نخواهیم داشت. هم انسان زندگی می ‌كند هم او این است كه مشكل جامعه را حل كند و هم باور او این است كه حل مشكل جامعه یعنی تأمین سعادت ابد خود. 🔹 اگر كسی برای باغچه منزلش تلاش و كوشش می ‌كند گلكاری می ‌كند مرتب زحمت می ‌كشد، هرگز احساس خستگی نمی ‌كند، چون می ‌داند سودش برای خودش است. آیه سوره مباركه «اسراء» نفرمود اگر كار خوب كردید نصفش برای شماست و نصفش برای دیگری یا قسمت مهمش برای شماست و قدری برای دیگری، بلکه می ‌فرماید: ﴿إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ ِلأَنْفُسِكُمْ﴾؛ این لام، لامِ اختصاص است، چه اینكه _ خدای ناكرده _ اگر كسی كج راهه رفت، آن هم ﴿وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾؛ این لام هم لام اختصاص است یعنی عمل، مخصوص عامل است از عامل جدا نمی ‌شود و عامل را رها نمی ‌كند، قهراً اگر كسی نسبت به دیگری ستم كرد، صد درصدش به زیان خودش است. 📚 دیدار مسئولان هلال احمر با حضرت استاد تاریخ: شهریور 1382 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل سوم. اقدامات مخالفان شکوفایی عقل 1. تباه کردن خرد 🔹 هدف رهبران الهی، تطهیر انسان از آلودگی ها و پلیدی ها و نیز پرورش خرد و فطرت اوست؛ ولی هدف دشمنان انسان، آلوده کردن او به شبهه و شهوت است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل سوم. اقدامات مخالفان شکوفایی عقل 1. تباه کردن خرد 🔹 هدف رهبران الهی، تطهیر انسان از آلودگی ها و پلیدی ها و نیز پرورش خرد و فطرت اوست؛ ولی هدف دشمنان انسان، آلوده کردن او به شبهه و شهوت است تا آب حیاتِ آموزه های وحیانی به پای نهال فطرت وی نرسد و آن را شکوفا نکند؛ ﴿ یصدّون عن سبیل الله ﴾. 🔹 قرآن کریم درباره هدف و برنامه رسمی طاغیان چنین می فرماید: اینان، پیش از هر کاری کوشیدند که عقل مردم را تباه کنند و بدین منظور، از سویی افرادی چون «سامری» و «بلعم باعورا» را برای شست وشوی مغزی مردم پرورش دادند و با گسترش مغالطه ها و شبهه ها راه رشد فکری مردم را بستند تا آنان نتوانند حق را از باطل بشناسند. از سوی دیگر، بساط خوردن و خوابیدن و شهوت رانی و مِی گساری را گستردند تا راه عزم و انگیزه جامعه را ببندند؛ زیرا کسی که همواره سرگرم عیّاشی و پرخوری است و زمام خویش را به دست شهوت و غضب و وهم و خیال می سپارد، فرصت و توان اندیشیدن نخواهد داشت و بر فرض که از اندیشه علمی برخوردار گردد، از انگیزه عملی محروم است... . 🔹 قرآن کریم درباره فرعون چنین فرموده است: ﴿ فاستخفّ قومه فأطاعوه ﴾ ؛ «فرعون با شست و شوی مغزی قوم خود در مصر، آنان را سبک و تهی مغز کرد تا توان به دست آوردن جزم علمی و عزم عملی نداشته باشند؛ آن گاه بر آنان مسلّط شد». خدا در این آیه نفرمود: مردم مصر مطیع فرعون بودند، زیرا افراد جامعه به راحتی زیر بار ستم نمی روند، بلکه فرمود: چون آنان بی خرد شده بودند، زیر بار زور رفتند... . 🔹 ملّتی که از خردورزی برخوردار و از عزم ملّی بهره مند باشد، همان طوری که می کوشد پای خویش را از مرز گلیم عدل بیرون ننهد، سعی می نماید دست خود را به نشان تسلیم در قبال طاغی بالا نبرد و سر خود را به علامت تعظیم در برابر ظالمِ غاشم پایین نیاورد. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 155 تا 157 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 هم اکنون پخش زنده درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی ↙️ سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir ↙️ سامانه مجازی آموزش: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 9. کودکان مهرورزی به كودكان: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: كودكان را دوست بدارید و به آنان مهربانی كنید [1]؛ نیز فرمود: به بزرگسالان خود ارج نهید و به كودكانتان مهربانی كنید. [2] [1]. ... أَحِبُّوا الصِّبْیانَ وَ ارْحَمُوهُمْ (الكافى، ج6، ص49). [2]. ... وَقِّرُوا كِبَارَكُمْ وَ ارْحَمُوا صِغَارَكُمْ (الامالی، صدوق، ص94). 📚 مفاتیح الحیات ص 392 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هیچ کس حق ندارد بگوید این دست و این چشم من است و هر چه میخواهم انجام می دهم / این اعضاء و جوارح سربازان الهی هستند 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: صبح امروز (پنجشنبه 2 شهریور مرداد ماه) جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی به صورت مجازی برگزار گردید. در این جلسه آیت الله العظمی جوادی آملی به ادامه مبحث شرح نهج البلاغه ـ حکمت 113 ـ پرداختند... . انسان باید از محب بودن به محبوب بودن حرکت کند. 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
هیچ کس حق ندارد بگوید این دست و این چشم من است و هر چه میخواهم انجام می دهم / این اعضاء و جوارح سربازان الهی هستند 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: صبح امروز (پنجشنبه 2 شهریور مرداد ماه) جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی به صورت مجازی برگزار گردید. در این جلسه آیت الله العظمی جوادی آملی به ادامه مبحث شرح نهج البلاغه ـ حکمت 113 ـ پرداختند. معظم له بیان داشتند: این کلام پیامبرگرامی اسلام که «لا طاعة لمخلوق في معصية الله عز وجل» این در حکم یک قانون اساسی است، اختصاصی به زمین و زمان و مکان خاصی ندارد، هیچ کس حق ندارد که حکم خدا را کنار بگذارد و بگوید که من مأمورم و معذور، بلکه این یک و برای تمام اعصار و مکان هاست. 🔹 مولا امیرالمومنین در خطبه 199 نهج البلاغه بیان می کند که بدانید این اعضا و جوارح برای شما نیست؛ هیچ کس حق ندارد بگوید این دست و این چشم من است و هر چه را بخواهم می بینم و هر کاری دوست داشتم انجام می دهم، این چنین نیست، بدانید که این اعضاء و جوارح هستند، این اعضاء هر چه انجام دهید را گزارش می کنند و در قیامت شهادت می دهند، این دستی که دارید دست شما هست اما سرباز خداست، رومیزی و زیر میزی و رشوه گرفتن و رشوه دادن را قبل از اینکه بخواهید کتمان کنید، اعضای بدن شما به این موارد، شهادت خواهند داد! 🔹 اگر کسی میخواد بشود، عارف نه یعنی صوفی شود، عارف شود یعنی انسان شود، این چنین شخصی نه بیراهه باید برود و نه راه کسی را ببندد و باید بگوید من که مخلوق خدایم باید اوصاف او را نیز داشته باشم، لذا باید کاری بکند که یدش بشود ید الله، عینش بشود عین الله و سمعش بشود سمع الله، در چنین صورتی انسان مظهر «هو السمیع» و «هو البصیر» شده و ازچشم و گوش او جز نورانیت نباید صادر شود، انسان باید خدا شود، وقتی محبوب خدا شد در تمام تجلیات فعلی ذات اقدس اله بهره خاص خودش را می برد. 🔹 نهج البلاغه برای تنها مسائل سیاسی و اخلاقی و اقتصادی و اینها نیست، تنها برای بهشت رفتن و جهنم نرفتن نیست، بلکه اینها نیز گوشه ای از فواید نهج البلاغه هست که ؛ انسان باید از محب بودن به محبوب بودن حرکت کند. لینک خبر: https://B2n.ir/q54321 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/06/02 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra