🔺فرق خلق پول با چاپ پول
دو گونه سامانه بانکداری:
آ. سامانه بانکداری با ذخیره کامل؛ نگهداری کل پول مشتری برای پاسخگویی به خدمات
ب. سامانه بانکداری با ذخیره کسری؛ نگهداری کسری از پول مشتری (بسته به سیاست بانک؛ مثلا ده درصد) برای پاسخ گویی به خدمات مشتری
حالتی را در نظر بگیرید که در آن کسرِ ذخیره ۱۰ درصد باشد. در این حالت بانک در هر زمان تنها ۱۰ درصد کل مبلغ بدهیهای خود (پول مشتریها) را دارا است. از این رو اگر ۱۰۰۰ تومان در بانک واریز شد این ۱۰۰۰ تومان در ۵۰ بار وام دهی میتواند به ۹۹۵۴ تومان تبدیل شود. این افزایش به صورت زیر است.
در مرحله اول به دلیل نرخ ذخیره ۱۰ درصد بانک تنها ۱۰۰ تومان را نگهداشته و ۹۰۰ تومان را وام میدهد. مشتری که وام گرفتهاست، به احتمال زیاد این پول را برای خرید کالایی مصرف میکند.
فرد دوم که این پول را دریافت میکند احتمال زیاد این پول را در بانک دیگری واریز میکند. در بانک دوم نیز به دلیل اینکه نرخ ذخیره ۱۰ درصد است، از این ۹۰۰ تومان، ۹۰ تومان نگهداشته شده و ۸۱۰ تومان وام داده میشود. این چرخه همین گونه ادامه مییابد تا جایی که ۱۰۰۰ تومان اولیه تبدیل به ۹۹۵۴ تومان رویارویی پول با کالا یا خدمات میگردد که باعث خلق ۱۰ برابری پول و افزایش حجم نقدینگی میگردد.
براین نمونه، ایران گویا از هر پولی که چاپ می کند خلق پولی ضرب در ۶ یا ۷ دارد و در برخی کشورها هر پول ضرب در 2 خلق پول می شود.
📚پردازه خلق پول: «م= مـ × ب» (M= m× B). «مـ» کوچک همان ضریب چرخش پول است و «ب» همان پول پایه است و «م» یعنی همان نقدینگی ای که طبعا با کالا و خدمات رویارو می شود.
هر چه کسر ذخیره قانونی، بیشتر بشود، چرخش پول و رویارویی آن با کالا و خدمات کمتر می شود و خلق پول کاهش می یابد.
◾️گویا افزون بر سیاست رسمی و بانکی مؤثر در خلق پول، اعتباری (غیر کاغذی شدن) پول هم می تواند در خلق پول و رویارویی آن با کالا و خدمات اثر داشته باشد. چون پول اعتباری (غیر کاغذی) سرعت تبادل را بیشتر میکند. در واقع این هم می شود یک سیاست غیرمستقیم در خلق پول.
👈 به هر روی، خلق پول، کاری غیر از چاپ پول است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شروط انتخاب رشدآور
خدا مردم را با اراده آفرید تا با انتخاب حق، رشد کنند. ولی انتخابگری درست، مشروط به دو چیز است:
آ. «حوزه انتخاب» ما همه جا نیست (احزاب، ۳۶)
ب. «شرایط انتخاب» ما باید در سایه «ولیّ امر» و بر پایه «کتاب خدا» و «سنجه» ولایی باشد: «لقد أرسنا رُسلَنا بالبيناتِ و أنزلنا معهمُ الکتابَ و المیزانَ لِيَقومَ الناسُ بِالقسط».
◾️انتخاب ریاست دولت
درباره رئیس دولت، دو دشواری هست؛ آ. ساختار ریاست بر دولت ب. فضای انتخاب رئیس دولت
بیشتر رؤسای دولت؛ چه نخستوزیر (بازرگان و میرحسین) و چه رئیسجمهور (بنیصدر، هاشمی، خاتمی، احمدینژاد و روحانی) سخت لغزیدند. رهبرمان در مهر ۹۰ برپایه «شایستهسالاری» فرمود ساختار ریاستی و پارلمانی را بازخوانی کنید. پرسش از علامه مصباح نیز این بود که ایشان آن پاسخ را داد.
◾️تبیین «شرایط انتخاب»
شرایط انتخاب باید متناسب با توان انتخابگر و آسانسازی انتخاب (السبیلَ یسَّره) باشد؛ تا مردم بتوانند به «فیَتَّبِعون أحسَنه» برسند.
👈 آزمایش سنگینتر از توان مردم یا شرایط ناجور آزمایش، طبعا نتیجه درستی را در پی ندارد و چهبسا مردم را از خود، نومید کند و یا آنان را در زیر پیامدهای دشوار انتخاب خود، خُرد کند
🚨هشدار
نمیشود ذهن و روان مردم را در بزرگترین جنگ شناختی تاریخ (تلگرام، اینستاگرام و...) به «قتلگاه» برد و گاه شورای نگهبان هم مرد آبستن «تقریباً هیچ» و سپس آورنده «خسارت محض» را صالح معرفی کند ولی ما از مردم بخواهیم که در این شرایط نلغزند؛ وگرنه، به ناروا، بهترین مردم جهان (ایرانیان) را کوفی بپنداریم
ابرفقه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺◾️قالیبافشناسی ۷: مدیریت جهادی
◾️گفته زاکانی درباره مدیریت قالیباف
شهرداری تهران از سال ۸۳ تا ۹۳، شش وام گرفته و برنگردانده؛ یعنی یک بدهی بیش از ۵ برابر بودجه شهرداری، برای مدیر بعدی گذاشتند. یادآور میشود که قالیباف از ۸۴ تا ۹۶ شهردار بوده.
◾️«مدیریت جهادی» در دوره قالیباف
امام خامنهای: «با وجود برخی مشکلات همچون آلودگی هوا و حملونقل و تراکم جمعیت در تهران، اما اقدامات شهرداری در بخشهای مختلف همچون تمیزی شهر، فضای سبز و بوستانها، ساخت بزرگراهها و پل ها، گسترش مترو و ایجاد فضاهای ورزشی، کاملاً برجسته و خوب بوده است». ایشان رمز این موفقیتها را مدیریت جهادی دانستند. ۲۳ دی ۹۲
◾️یک ستایش و دو نکوهش در سخن رهبر
آ. رهبر، گستره مدیریت جهادی را تنها در بخش «پاکیزگی و پل و مترو و ورزشگاهسازی» دانستند نه در همه بخشها؛ بلکه در بخش تراکم جمعیت، حملونقل و آلودگی هوا نیز وجود مشکل را گزارش کردند؛ نه حل آن با مدیریت جهادی!
ب. رهبر در همین نشست نیز، درباره معماری شهری و فروگذاری سبک زندگی اسلامی نقد سنگین کردند و درباره مراکز فرهنگی شهرداری نیز هشدار جدی دادند!
◾️روشنگری درباره مدیریت شهری تهران: تنگ کردن «جای خدا» و «اهل بیت»
◾️فرق کار شهردار بانکوک با تهران
آیا شهردار بانکوک پل و بزرگراه نمیسازد؟! پس کارویژه مدیریت ایرانی- اسلامی بر امالقرای جهان اسلام (تهران) برای گسترش «سبک زندگی اسلامی» و الگودهی به دیگر شهرها و کشورها چیست؟
🚨از سال ۹۲ نیز هیچ ستایش گفتمانی از رهبر درباره قالیباف و کارهای وی در دست نیست!
◾️قالیبافشناسی: ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷