eitaa logo
286 دنبال‌کننده
78 عکس
58 ویدیو
3 فایل
کانالی برای بیان تأملات عباس حیدری‌پور در موضوعات فرهنگی و اجتماعی
مشاهده در ایتا
دانلود
💠ده نکته‌ی قابل‌مطالعه از انقلاب دوم در گام دوم انقلاب بخش دوم ۴- این حرکت در ارتباطی غیررسمی ولی معتبر با نهادهای حاکمیتی نظیر سپاه بود: برای رفع نگرانی‌های امنیتی طرح و نیز دورزدن ممانعت نیروهای رسمی نظیر شهربانی یا کمیته، این طرح با مسئول وقت اطلاعات سپاه، یعنی آقای محسن رضائی در میان گذاشته شد. ۵- طراحان این اقدام خود را در معرض راهبری حضرت امام قرار داده بودند: یکی از مسائل مورد توجه دانشجویان، استعلام نظر امام درباره‌ی اقدام آن‌ها بود. در جلسه‌ی اولیه‌ی طرح که پیشنهاد آن توسط ابراهیم اصغرزاده مطرح شد و با موافقت حبیب‌الله بی‌طرف و محسن میردامادی روبه‌رو شد، از جمله دلایل مخالفت محمود احمدی‌نژاد و سید محمدعلی سیدی‌نژاد با آن، این بود که معلوم نیست که امام با این کار فراقانونی موافق باشند. در هنگام هماهنگی دانشجویان با حجت‌الاسلام موسوی‌خوئینی‌ها نیز در میان‌گذاشتن این امر با امام مطرح شد که به پیشنهاد ایشان این امر به پس از حضور در سفارت موکول شد؛ یا امام موافقت می‌کنند که می‌مانند و یا مخالفت می‌کنند که با توبیخ دانشجویان خارج می‌شوند. امری که با حضور ایشان در ظهر روز تسخیر و تماس با دفتر امام انجام گرفت و امام در میانه‌ی نماز ظهر و عصر خود و در پاسخ به استعلام فرمودند که جای خوبی را گرفته‌اید و محکم نگه دارید. ۶- پشتیبانی غیررسمی از اقدام دانشجویان توسط حاکمیت انجام می‌شد: در هماهنگی دانشجویان با اطلاعات سپاه، وظیفه نگهبانی و حراست از سفارت در خیابان‌های اطراف و نیز پشتیبانی از دانشجویان نیز به عهده‌ی سپاه قرار گرفت. غذای روزانه‌ی دانشجویان (به خلاف گروگان‌ها که غذایشان توسط آشپز سفارت با پرداخت پول از اموال آمریکایی‌ها طبخ می‌شد) از آشپزخانه‌ی سپاه تأمین می‌شد. همچنین در بازه‌ی طولانی این ماجرا، دو مرتبه دوره‌ی آموزش نظامی از سوی سپاه برای دانشجویان برگزار شد. ۷- دانشجویان متناسب با نیازشان به تشکیلات‌سازی پرداختند: در طراحی اولیه‌ی دانشجویان برای تحصن، نقش‌هایی برای دانشجویان هر دانشگاه تعریف شده بود. پس از توسعه‌ی مأموریت و وسعت پیدا کردن آن، این تشکیلات توسعه یافت و حتی از دانشجویان دانشگاه‌های دیگر استان‌ها، فراخوان نیرو وجود داشت. ۸- کنش‌گران اصلی اقدام با نگاهی چندبُعدی به مسائل می‌نگریستند: دانشجویان چه در مرحله‌ی اول طرح و چه پس از تغییر ماهیت آن، تنها به یک حرکت اعتراضی معمولی بسنده نکردند. ابعاد سیاسی، امنیتی و رسانه‌ای اقدام خود را سنجیده و برای آن طراحی کرده بودند. افزون بر آن نسبت خود با نظام رسمی کشور و امام امت را مشخص کرده بودند. ۹- این حرکت در کلیت و جزئیات خود اقدامی جهادی و با نتایجی روشن بود: ویژگی مهم این اقدام مهم دانشجویی، که خود می‌تواند دست‌مایه‌ی مطالعات روشی و تولیدات رسانه‌ای جذابی شود، تلاش فوق‌العاده‌ و حیرت‌انگیز آن‌ها برای بازیابی اسناد رشته‌شده و ترجمه‌ی آن‌ها است. امری که منجر به تولید چندین مجلد کتاب شد و در حوادث بعدی انقلاب تأثیرگذار بود. این اقدام و سایر مجاهدت‌های انجام گرفته، هدایت الهی را در پی داشت و سنّت الهی «ولینصرنّ الله من ینصره»، به طور ویژه‌ای در شکست عملیات پنجه‌ی عقاب در صحرای طبس خود را نشان داد. آری! شن‌ها مأمور خدا بودند. ۱۰- این اقدام توسط بخش رسمی کشور، به رسمیت شناخته‌ شده بود: از ویژگی‌های مهم این اقدام، هر چند که زمان آن کوتاه بود، تبدیل‌نشدن آن به یک جزئی از نظام اداری کشور و هضم در آن بود. نظام، این تشکیلات موسوم به دانشجویان خط امام را تا حدودی به رسمیت شناخت. امام با آن‌ها در پیام‌های رسمی خود مخاطبه می‌کرد و حتی کار به نقطه ای رسید که در بررسی استوارنامه‌های نمایندگان نخستین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی، استعلامی از این تشکیلات نیز صورت می‌گرفت و از قضا در ردّ استوارنامه‌ها و کشف جاسوس‌ها تأثیرگذار بود. *** 🔰 پی‌نوشت: کلیه‌ی مستندات تاریخی این یادداشت برگرفته از کتاب ارزشمند «» است که رهبر معظم انقلاب در تقریظ تازه منتشرشده‌ی خود، آن را گزارشی متقن و پرفایده خواندند. @AatasheDel
14.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌍سخنرانی طوفانی نماینده بلژیکی علیه سفیر اسرائیل که برای سخنرانی در صحن علنی مجلس بلژیک حضور یافته بود. نماینده بلژیکی با منطقی بسیار عالی و روشنگرانه و سخنانی حماسی سفیر رژیم جنایتکار صهیونسیتی را در برابر نمایندگان و مردم جهان به محاکمه کشاند و رژیم صهیونسیتی را رسوا کرد. درود به شرفت ای مرد، ای آزاده، که این چنین وبا تمام توان و احساسات در صحن علنی مجلس فریاد زدی. تو با وجدانتر از مسلمانان خاموش و حکام سر سپرده عرب هستی، که به تنهایی سینه سپر کردی و نماینده جرثومه پلید و نژادپرست و استعمارگر خبیث اسرائیل را رسوا کردی! بلندای صدایت در طرفداری از به خون غلطیدن غزه و لبنان سیلیی جانانه است بصورت خون آشامان صهیونی و حامیان گرگ صفت غربیش. زیباترین جملات دفاعیت از مظلومان تاریخ برای همیشه جاودان خواهد ماند. حتماََ ببینید. این فیلم ارزش بارها دیدن را دارد و قطعا شایسته انتشار دادن هم می باشد.
101.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 وثائقي خاص | 🟡 الوثائقي القصير «نصرٌ من الله» ☑️ جوانب من لقاءات تُنشر للمرة الأولى للمجاهد الذي لا يعرف الكلل، السيد حسن نصر الله، مع الإمام الخامنئي. ➕ مشاهد من لقاء القادة الجهاديّين في حزب الله مع الإمام الخامنئي، وتقديم الشهيد السيد حسن نصرالله لهم. ➕ مقتطفات من كلام الإمام الخامنئي حول حزب الله وانتصاراته التي حقّقها بفضل الثقة بالله عزّ وجل. KHAMENEI.IR | X (Official) | X (Site) | Youtube ➕ t.me/Khamenei_arabi
اولین شهید عربستانی در راه قدس دکتر عمران احمد المغسل از شهروندان شیعه عربستانی در نبرد با دشمن صهیونیستی در جنوب لبنان به شهادت رسید. این شهید فرزند احمد ابراهیم المغسل از رهبران جنبش حزب الله حجاز است که اکنون در زندان های رژیم آل سعود، محبوس است.
23.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴چهار دقیقه مهم از صحبت‌های حجت الاسلام فلاح شیروانی از اساتید حوزه علمیه در تلویزیون: 🔻اگر می‌گوییم که مردم‌سالاری داریم، باید فرصت رشد مردم را فراهم کنیم 🔻کسانی که می‌گویند مردم نباید چیزی از جنگ بشوند، اشتباه می‌کنند 🔻می‌گویند به مردم نگوییم تا آب در دلشان تکان نخورد؛ نمی‌گویم مردم بترسند و دلهره داشته باشند اما باید بدانند که در معرض جنگ هستیم 🔻اجازه بدهیم مردم نسبت به جنگ خودشان را مسئول بدانند 🔻اگر قرار بود در دفاع 8 ساله بگوییم مردم بگذارید ما سلحشورانه جنگ را تمام می‌کنیم که حماسه دفاع مقدس رخ نمیداد
هدایت شده از بر پا
با دشمنان مدارا؟ 🔺آقای پزشکیان در جمع وزرای سابق خارجه گفت باور دارم باید با دوستان مروت و با دشمنان مدارا داشته باشیم. همین کلمه شد تیتر روزنامه سازندگی، "با دشمنان مدارا" 🔺بنده خدا ، آقای حافظ وقتی گفت با دشمنان مدارا، وضعیت دشمن را توضیح داد ، او گفت: ز روی دوست دل دشمنان چه دریابد چراغ مرده کجا شمع آفتاب کجا این جبهه ندیدن حق و حقیقت است، متوجه عدم تغییر این جبهه هستیم؟ متوجه سواء علیهم اانذرتهم ام لم تنذرهم لایومنون. خوب فرض کنیم این را نمیدانستیم برای اتمام حجت با مردم یا دشمن یا هر چی پا پیش گذاشتیم و با قول لین که هیچ با فعل لین با او عمل کردیم؟ بعد از تجربه کردنشان چطور نمیخواهیم بفهمیم؟ متوجهیم که چراغ مرده و شمع آفتاب جمع شدنی نیستند؟ 🔺سبک مدارا کردن حافظ هم باور کنید اینطور که خیال میکنید نیست. حافظ بنده خدا میگوید: وفا مجوی ز دشمن که پرتوی ندهد چو شمع صومعه افروزی از چراغ کنشت چشم امید به دشمن داشتن را حماقت میداند حافظ بیچاره. چطور نفهمیدید؟ اگر امید دارید که دشمن دشمنی نکند و چنین مدارا میکنید، خودتان را فریب میدهید. او میگوید دامن دوست به دست آر و ز دشمن بگسل مرد یزدان شو و فارغ گذر از اهرمنان چطور ندیدیم اینها را؟ این مسیر مدارا با دشمن نیست بلکه کمک به دشمنی دشمن است. مدارا باید جلوی او را بگیرد و الا مدارا نیست سپردن کار به او است. 🔺حافظ دو اراده مقابل هم را میبیند و با تقویت اراده الهی در جبهه حق، اراده باطل را نابود میکند، و دشمن را زمین میزند. بر آستان جانان گر سر توان نهادن گلبانگ سربلندی بر آسمان توان زد قد خمیده ما سهلت نماید اما بر چشم دشمنان تیر از این کمان توان زد آری مدارای حافظ با دشمنان اینگونه است که اراده تو را بر فراگیر کردن طرح توحیدی ات خراب نمیکند. هویت توحیدی ات را نمیگیرد، بلکه همین هویت تو باعث جنگ و تقابل با او نیز میشود. لذا است که میگوید: ز روی دوست مرا چون گل مراد شکفت حواله سر دشمن به سنگ خاره کنم 🔺مدارای حافظ با دشمنان را هر طور تفسیر میکنید کنار این ابیات قرار دهید که گفت: شاه منصور واقف است که ما روی همت به هر کجا که نهیم دشمنان را ز خون کفن سازیم دوستان را قبای فتح دهیم این سبک مدارای حافظ است با دشمن، که در عمق جانش چنین دشمن شکار است. دادگرا تو را فلک جرعه کش پیاله باد دشمن دل سیاه تو غرقه به خون چو لاله باد @ali_mahdiyan
💠 تفاوت دو دستگاه فکری و محاسباتی: عقلانیت انقلابی | عقلانیت ترسو و محافظه کار 🔰 سوره یک ماجرای جالبی را نقل میکند که برای امروز ما درسی بس بزرگ است. در این ماجرا، با یک صحنه اما دو تحلیل مواجه هستیم، چون اساسا در تحلیل حوادث، افراد دارای دو دستگاه فکری هستند: 🔺ای اهل ایمان، به یاد آورید را که خدا به شما عطا کرد: وقتی که لشکر بسیاری از ، بر شما حمله‌ور شدند، پس ما و از فرشتگان که به چشم نمی‌دیدید فرستادیم، و خدا خود به اعمال شما بینا بود. [يًّـاَيُّهَا الَّذينَ ءامَنُوا اذكُروا نِعمَةَ اللهِ عَلَيكُم: اِذ جاِّءَتكُم جُنودٌ فَاَرسَلنا عَلَيهِم ريحًا وَ جُنودًا لَم تَرَوهاۚ وَ كانَ اللهُ بِما تَعمَلونَ بَصيرًا (9)] 🔺به یاد آرید وقتی که در ، لشکر کفار از بالا و پایین بر شما حمله‌ور شدند و مدینه را با ده هزار نفر محاصره کردند و شما تنها هزار نفر بودید. اینجا بود که چشم ها از شدت ، شد و جان ها به لب رسید و شما به خدا میبردید و سوظن ها به خدا آغاز شد. [اِذ جاِّءوكُم مِن فَوقِكُم وَ مِن اَسفَلَ مِنكُم وَ اِذ زاغَتِ الاَبصارُ وَ بَلَغَتِ القُلوبُ الحَناجِرَ وَ تَظُنّونَ بِاللهِ الظُّنونَا(10)] 🔺اینجا بود که مؤمنان شدند و تکانی سخت خوردند و ضعیفان در ایمان، سخت متزلزل گردیدند. [هُنالِكَ ابتُلِيَ المُؤمِنونَ وَ زُلزِلوا زِلزالًا شَديدًا (11)] 1️⃣ : ▫️آنجا بود که و آنان که در دل هایشان بود، با یکدیگر می‌گفتند: آن و فتحی که خدا و رسول به ما داده بودند، و فریبی بیش نبود. [وَ اِذ يَقولُ المُنّْفِقونَ وَ الَّذينَ في قُلوبِهِم مَرَضٌ: ما وَعَدَنَا اللهُ وَ رَسولُهِّۥ اِلّا غُرورًا(12)] ▫️آنجا بود که طایفه‌ای از آنها گفتند: ای اهل یثرب، شما دیگر ندارید و اینجا دیگر جای ماندن نیست چون همه کشته خواهید شد لذا از دور پیامبر متفرق شده و به مدینه باز گردید. [وَ اِذ قالَت طاِّئِفَةٌ مِنهُم: يًّـاَهلَ يَثرِبَ لامُقامَ لَكُم فَارجِعوا] ▫️گروه دیگری از آنها برای بازگشت به مدینه از پیامبر اجازه خواستند و گفتند: چون خانه‌های ما دیوار و حفاظی ندارد، پس اجازه بده تا بازگردیم. این درحالی بود که آنها می‌گفتند و خانه‌هایشان بی‌حفاظ نبود، بلکه مقصود آنها جز نبود. خلاصه به بهانه مشکلات اقتصادی و غیراقتصادی به دنبال فرار بودند، اما اسم این ترسشان را «» گذاشته بودند. [وَ يَستَأذِنُ فَريقٌ مِنهُمُ النَّبِيَّ يَقولونَ: اِنَّ بُيوتَنا عَورَةٌ وَ ماهِيَ بِعَورَةٍ ؗ اِن يُريدونَ اِلّا فِرارًا(13)] 2️⃣ : ▫️امّا مؤمنان وقتى لشكر دشمن را ديدند، گفتند: «اين همان است كه خدا و رسولش به ما وعده داده بودند و چقدر راست و گفتند!» و اين موضوع، علاوه بر اینکه آنها را دچار ترس نکرد بلکه بر و آنان نیز افزود. [وَ لَمّا رَءَا المُؤمِنونَ الاَحزابَ قالوا: هّْذا ما وَعَدَنَا اللهُ وَ رَسولُهۥ وَ صَدَقَ اللهُ وَ رَسولُهۥ وَ ما زادَهُم اِلّاِّ ايمانًا وَ تَسليمًا(22)] ▫️در ميان مؤمنان، مردانى هستند كه بر سر عهدى كه با خدا بستند صادقانه ايستاده ‏اند؛ بعضى پيمان خود را به آخر بردند و در راه او، شربت نوشيدند، و بعضى ديگر در انتظارند؛ و هرگز تغيير و تبديلى در عهد و پيمان خود ندادند. [مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللهَ عَلَيهِ ؗ فَمِنهُم مَن قَضيّْ نَحبَهۥ وَ مِنهُم مَن يَنتَظِرُ وَ ما بَدَّلوا تَبديلًا (23)] 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
🔸میزگردهای تخصصی همایش فلسفه فرهنگ 🔰 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌کنند: 1️⃣ پنل اول: فرهنگ و علوم انسانی ➖ فرهنگ و علوم انسانی در دوره نوزایی - دکتر سید مصطفی شهرآیینی ➖ ضرورت احیای فن فلسفی رتوریک برای درک مفهوم مدرن فرهنگ - دکتر میثم سفیدخوش ➖ فلسفه فرهنگ و مساله اخلاق اجتماعی - دکتر روح‌الله اسلامی ➖ بحران در فرهنگ دوره رنسانس با تزلزل در بنیادهای طبیعیات ارسطویی - دکتر مهدی صدفی ✍️ دبیر نشست: دکتر 2️⃣ پنل دوم:‌ دیلتای و فلسفه فرهنگ ➖ درس‌هایی از فلسفه فرهنگ (ویلهلم دیلتای) برای ایران معاصر - دکتر مالک شجاعی ➖ تحلیل روایت فرهنگی دیلتای از علوم انسانی - آقای ✍️ دبیر نشست: حجت‌الاسلام 3️⃣ پنل سوم: فلسفه فرهنگ و نقد فرهنگ ➖ تحلیل فلسفی نسبت نقد با فرهنگ - دکتر سیدحسین حسینی ➖ مسئله نقد ارزش در فرهنگ؛ بازخوانی نقد نیچه از ارزش در فرهنگ در "اراده معطوف به قدرت" - دکتر مهدی اصفهانی ✍️ دبیر نشست: دکتر 4️⃣ پنل چهارم: فلسفه و فرهنگ تجدد ➖ «فلسفه» و «فرهنگ تجدد» - دکتر مهدی بنایی ➖ جهان در اندیشه فلاسفه؛ توضیح دو مفهوم فرهنگ و گسست - دکتر سیدمحمدتقی چاووشی ✍️ دبیر نشست: دکتر مهدی صدفی 📅 سه‌شنبه ۶ آذر ۱۴۰۳، ساعت ۸:۰۰ تا ۱۷:۰۰ 🏢 تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐skyroom.online/ch/iict/farhang 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/farhang-8 سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام 🆔@iictchannel
زمان بندی میزهای همایش.pdf
183K
زمانبندی میزگردهای تخصصی همایش فلسفه فرهنگ سه‌شنبه 6 آذر ساعت 8 پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
زمانبندی نشستهای دانشگاه قم.pdf
170.8K
🔹برنامه زمانبندی نشست‌های تخصصی همایش ملی فلسفه فرهنگ با تاکید بر دیدگاه‌های آیت الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) ⏰چهارشنبه ۷ آذرماه|ساعت۷ 🔻دانشگاه قم، دانشکده الهیات سالن شهید مفتح