📸کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی و گنجینه جهانی مخطوطات اسلامی
🔻کتابخانه آیتالله سید شهابالدین مرعشی نجفی سومین کتابخانه بزرگ ایران پس از کتابخانه آستان قدس رضوی و کتابخانه مجلس شورای اسلامی و سومین کتابخانه جهان اسلام است. این کتابخانه هم اکنون بیش از ۲۵۰٬۰۰۰ جلد کتاب چاپی و ۲۵٬۰۰۰ جلد کتاب خطی دارد. این کتابخانه باهزینه شخصی مرعشی نجفی در سال ۱۳۴۴ بنیان گذاشته شد و توسعه داده شد. این کتابخانه از لحاظ کیفیت نسخههای نفیس و کهن خطی اسلامی به عنوان بزرگترین کتابخانه در ایران و سومین کتابخانه جهان و مرکز بزرگ فرهنگی بینالمللی در دنیا شناخته شدهاست.
👈 مشاهده تصاویر: https://b2n.ir/x89000
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
مرجع پژوهش.pdf
17.1M
✅ کتاب #مرجع_پژوهش
(معرفی انواع روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، طرحنامهنویسی، نرمافزارهای کاربردی تحقیق و ...)
🔹نویسنده: دکتر حمید قاسمی
🔹پی نوشت:
▫️نویسنده به صورت #ویدیویی نیز به تشریح مباحث کتاب پرداخته است (لینک)
▫️نسخه دیجیتال این کتاب با رضایت نویسنده و ناشر به صورت رایگان انتشار یافته است (لینک)
#داخل_پرانتز
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
🆔 https://eitaa.com/rasadin
🆔 https://ble.ir/rasadin
15858-fa-sir-motaleati-tarikh-islam.pdf
1.31M
🔹 سیر مطالعاتی تاریخ اسلام
زیر نظر مرحوم مهدی پیشوایی
🔻راهاندازی صفحه دارالإفتاء مصر در تیک تاک
🔹با توجه به حضور موفق دانشگاه الأزهر مصر در شبکههای اجتماعی و جذب بیش از 10 میلیون دنبالکننده در فیسبوک، دار الافتاء مصر نیز صفحه اختصاصی خود را در تیک تاک راهاندازی کرد. این اقدام با واکنش منفی و تمسخر برخی کاربران مواجه شد.
🔸دکتر خالد عمران، منشی فتوا در دارالأفتاء مصر، دلیل راهاندازی این صفحه را أثرگذاری زیاد شبکههای اجتماعی بر زندگی مردم دانست. به همین منظور دار الافتاء بهجهت انجام رسالت خود در بیان معارف اسلام این صفحه را راهاندازی نمود. این صفحه هم اکنون بیش از 13 هزار دنبال کننده دارد.
🔰شایان ذکر است که تیک تاک، شبکه اجتماعی چینی است که به کاربران اجازه میدهد که موزیکویدئوهای بسیار کوتاه ۳ تا ۶۰ ثانیهای را در آن به اشتراک بگذارند.
📌 تهیه شده در واحد بینالملل
#تیک_تاک #دار_الافتاء #مصر
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
✅امکان اجرای 10 نرمافزار جدید در پایگاه ابر نور فراهم شد
به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)، امکان اجرای آنلاین 10 نرمافزار جدید از طریق سامانۀ پیشخوان برخط نرمافزارهای نور (ابر نور) فراهم شد.
این نرمافزارها عبارتند از :
• مجموعه آثار حضرت آیتالله العظمی جعفر سبحانی مد ظله نسخه 3
• مجموعه آثار استاد سید هادی خسروشاهی رحمةالله علیه ـ نسخه 3
• مجموعه آثار و دروس استاد علی محمدی خراسانی
• مجموعه آثار آیت الله العظمی سید محمدصادق روحانی حفظه الله نسخه 2
• مجموعه آثار کنگره بینالمللی بزرگداشت هزاره وفات سید مرتضی علمالهدی
• مجموعه آثار آیتالله حاج شیخ عباس ایزدی رحمه الله
• مجموعه آثار آیت الله محمد محمدی ریشهری
• مجموعه آثار مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث
• مجموعه آثار آیتالله العظمی سید محمدحسین فضلالله قدّس سرّه
• مجموعه آثار آیتالله شیخ محمد سند نسخه 3
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
30.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_ویژه
✳️ با پویش "Who is Hussain" آشنا شوید.
🔹عنوان «Who is Hussain» نام پویشی جهانی است که در سال ۲۰۱۲ به همت تعدادی از جوانان مقیم لندن برای معرفی امام حسین(ع) به مردم دنیا راهاندازی شد. فعالیت های این پویش را میتوان در کشورهایی مثل امریکا، فرانسه، هند، آلمان، نروژ، استرالیا و... مشاهده نمود. اعضای این جنبش را نه فقط مسلمانان که پیروان ادیان دیگر هم تشکیل میدهند و ... .
🔸جهت پیوستن به پویش به سایت whoishussain.org مراجعه نمایید.
#پویش #حسین_کیست #WhoisHussain #امام_حسین
🎦 ترجمه و تدوین: انجمن بین المللی ترنم صلح
@ThrillOfPeace
✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
روح دینی؛ پشتیبان علم در نزد مسلمین
بعضی به غلط خیال میکنند که «علمگرایی» با «دینگرایی» نمیسازد. من دیدهام که در این چند سال اخیر، بعضیها که اغراض خاص سیاسی دارند و ما آنها را میشناسیم - شاید عموم مردم ندانند که این افراد چه غرضی دارند، لیکن ما چون افراد را از روی سوابقشان بیشتر میشناسیم، زودتر برایمان قابل حدس است - و بعضیها هم که ممکن است غرض سیاسی نداشته باشند، اما همینطوری تشویق میکنند، برای القاء این معنا میکوشند که دینگرایی مردم - که امروز در جامعهی ما رواج دارد - با علمگرایی منافات دارد و با علمگرایی میشود به دینگرایی مردم صدمه زد! اینها کور خواندهاند و اشتباه میکنند؛ این دو با هم هیچ منافاتی ندارند؛ زیرا دین اگر دین اسلام است که ما امروز طرفدار آن هستیم، دینی است که انقلاب میکند؛ دینی است که برای میدانها سرباز درست میکند؛ دینی است که به علم دعوت میکند. اصلاً علت اینکه مسلمانان توانستند برای مدت چند قرن مشعل علم را در دنیا به دست بگیرند، همین توجه اسلام به علم و دانش بود. از فارابی تا خواجه نصیر، حدود سه قرن این مشعلداری ادامه داشته است؛ آن هم در سطح بالا، نه در سطح پایین. امروز نظرات خوارزمی در ریاضیات، یا نظرات ابنسینا در طب، نظرات منسوخشدهیی نیست؛ نظراتی است که بر اساس آنها نظراتی آمده، لیکن نسخ نشده است؛ نظرات باطلشدهیی نیست؛ نظرات صحیحی است که البته تکمیل شده است. همهی اینها از کجا ناشی شدند؟ از دین اسلام ناشی شدند؛ یعنی آن عامل اصلی که توانست مسلمین را به این اوج علمی برساند، دین اسلام بود.
شما میدانید که در اروپا...ضدیت با دین بود.
البته تا برههیی از زمان، به خاطر آن دین کذایی، ضدیت با علم بود. حتّی در اروپا هم اولین مشعلداران علم، افراد دینیاند. خود این «راجربیکن» معروف - که فرانسویها به او «رژه بیکن» میگویند - کشیش است؛ آن هم کشیشِ فرانسیسکناست. نمیدانم شما با احوالاتشان آشنا هستید یا نه. اینها گروه کشیشیِ بسیار زهدگرایی هستند که خود را تابع «سن فرانسیس» میدانند؛ همان «سن فرانسیس» معروفِ قدیس، که این «سانفرانسیسکو»ی امریکا هم به اسم اوست. اینها اسماء مقدس را روی شهرها میگذاشتند. این «سنفرانسیس» معروف، قدیسی بود که دستگاههای پاپ آن وقت، به خاطر افشاگری این شخص نسبت به تجملات دستگاه پاپ، دشمن خونیش بودند. او معارض دستگاه پاپ و معارض آن جاه و جلالها و آن ثروتها و آن زراندوزیها بود؛ طرفدار زهد بود. اگر بخواهیم مشابه «راجربیکن» را در میان نحلههای اسلامی بیابیم، باید مثلاً او را در زمرهی تصوف خاکساری - که کارشان درویشی و گدایی است - بدانیم. کشیش این رشته «راجربیکن» معروف است که در قرن سیزدهم میلادی، از اولین پرچمداران علم در اروپاست. به عبارت دیگر، اولین جلوههای علم که به رنسانس اروپا منتهی شد و آن تحول علمی را پدید آورد، باز از طرف مذهبیها بود؛ منتها مذهبیهای روشن، نه مذهبیهای تاریکذهن.
«ابنسینا»ی ما هم همینطور بود. خود «ابنسینا» یک عالم دینی است؛ او به یک معنا اصلاً یک عارف است. «بیرونی» هم یک عالم دینی است، که آن «تحقیق ماللهند» را نوشت. میدانید که اسم این کتاب، از یک بیت شعر گرفته شده است:
تحقیق ماللهند من مقولة
مقبولة فیالعقل او مرذولة
او در زمان خود، در ریاضی و در نجوم و در علوم متفرق، تبحر داشت. «شیخ بهایی»هم که یک آخوند به تمام معنای کامل است، همینطور بود. در زمان «شیخ بهایی»، رشتههای دینی در آن مسیر و جریان صنفیِ آخوندی افتاده بود. در گذشته، صنفیِ به این شکل که نبوده است؛ یک روحانی بوده که در همهی علوم عالم بوده؛ مثل خود «ابنسینا» که شاگرد فلسفه هم داشته، شاگرد طب هم داشته است؛ اما «شیخ بهایی» مربوط به آن دورانی است که روحانیت جنبهی صنفی پیدا کرده بود؛ یعنی یک آخوند حرفهییِ منبر و محرابی، با آنگونه دانشهای کذایی. پس، آن روح دینی، با روح علمی اصلاً منافاتی ندارد؛ بلکه روح دینی، کمک و پشتیبان روح علمی است.۱۳۷۰/۱۱/۱۵
#ابوریحان_بیرونی
#ایران
#دانشمندان_ایرانی
#بدان_ایّدک_الله 1⃣
"بمناسبت آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه"
✅ درس خواندن در حوزه، عبادت است
📚 #درس در حوزههای علمیه یك #عبادت محسوب میشود. تربیت طلبگی از اوّل این است، درس یك عمل عبادی است. لازمهاش این است كه این كار مقدس به حساب بیاید.
📚 اساتیدی كه قبل از درس #وضو میگیرند تا با وضو بروند سر درس و طلابی كه پیش از رفتن به جلسهی درس وضو میگیرند تا با وضو در درس حاضر بشوند، در حوزهها كم نیستند. این یكی از چیزهای معمولی و رائج است كه وضو بگیرند بروند درس.
📚 درس را آن روزی كه در حوزهها هیچ امتحانی وجود نداشت و هیچكس از كسی نمیپرسید كه شما چقدر درس خواندید و بیا ببینم چی خواندید. درس را در همان روزها هم طلبهی حوزه با #شوق و #رغبت و به صورت #خستگیناپذیر و با فراموش كردن بسیاری از جلوههای زندگی دنبال میكرد هیچ انگیزهای جز انگیزهی #معنوی و #اخروی و #الهی نمیتواند یك طالب علم را آن وقتی كه از او نمیپرسند آقا شما چی خواندید و پیش كی خواندی؟ اینجور وادار به درس خواندن نمیكند. ما متأسفانه یك تحلیل درست و حسابی از زندگی طلبگی نداریم.
🗓 ۱۳۶۴/۰۹/۲۶
#امام_خامنه_ای
#حوزه
#درس_خواندن
منبع شناسی مطالعات تاریخ اسلام-1.m4a
39.08M
❇️منبع شناسی مطالعات تاریخ اسلام1
✔️استاد مهدی میرزائی