eitaa logo
عبدالله محمدی
641 دنبال‌کننده
90 عکس
17 ویدیو
13 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
برنامه کمیسیونها و عناوین مقالات👆
♦️در داغ مالک، در سوگ عمار 🔹جنگ صفین، از موقعیت‌های حساس تاریخ اسلام بود. از سویی، شدت نبرد به قدری بود که حضرت امیر علیه‌السلام در مقاطعی از جنگ، نماز خود را بر روی اسب خواند و از سوی دیگر، عملیات روانی معاویه، شبهات و تردیدها را در میان لشکر ولایت، سم‌پاشی می‌کرد. در این جنگ، به همان اندازه که به رشادت مالک اشتر نیاز بود، روشنگری‌های عمار نیز ضرورت داشت تا از سستی و ریزش نیروهای خودی، جلوگیری کند. 🔹در سالگرد شهادت سردار سلیمانی، علمدار جهاد فرهنگی و بصیرت‌افزایی، علامه مصباح یزدی نیز از دنیا رفت. اگر کسی آشنایی مختصری با ادبیات جنگ نرم و خطرات و آثار مخرب آن داشته باشد، خواهد فهمید که خسارت از دست دادن علامه مصباح یزدی برای انقلاب، کمتر از شهادت سردار سلیمانی نیست. جنگ سخت، با مرزهای جغرافیایی سر و کار دارد و لشکرکشی، زد و خورد و تلفات آن آشکار است. به دلیل مشکلات و هزینه‌های فراوان این نوع از جنگ، استعمار، به جنگ نرم روی آورد. هدف اصلی جنگ نرم، «تغییر نظام ترجیحات، اولویت‌ها، باورها و ارزش‌های جامعه هدف» است. اگر قدرتی بتواند نظام ترجیحات و ارزش‌های یک جامعه را به نفع خود تغییر دهد، در حقیقت، چندین میلیون افراد آن جامعه را به سربازان خود تبدیل کرده است که بدون آنکه بدانند، در خدمت او هستند. این هجوم، خاموش، تدریجی و بدون ایجاد حساسیت است؛ اما خسارت آن، بسیار بیشتر از جنگ سخت است. 🔹اگر مقاومت و ایستادگی یک امت، به ماجراجویی و هزینه‌سازی تفسیر شود؛ سازش‌کاری و تسلیم، پشت نقاب گفت‌وگوی متمدنانه مخفی گردد؛ مشروعیت ولایت فقیه، در حد وکالت و تابع خواست مردم، محدود شود؛ نظام ولایت فقیه، قرائتی در کنار دیگر قرائت‌های از دین معرفی گردد و... رشادت صدها سلیمانی نیز کارساز نخواهد بود؛ همان طور که در پایان صفین، مالک زنده بود و شجاعت او هم کاسته نشده بود؛ ولی سرنوشت نبرد را علمیات روانی رقم زد. 🔹رهبر معظم انقلاب، در سخنرانی مهم خویش در دانشگاه علم و صنعت، به تمایز میان صورت و سیرت انقلاب اشاره کرد و فرمود دشمن دنبال آن است که با حفظ ظاهر، انقلاب را از ارزش‌های اساسی آن، تهی کند. در این صورت، انقلاب همچون دندان پوسیده‌ای است که ظاهری سالم دارد؛ ولی از درون، آسیب‌پذیر و شکننده است. 🔹علامه مصباح یزدی، در طول عمر خویش، همواره مرزبان مرزهای فکری و عقیدتی اسلام بود. سال‌های قبل از انقلاب، در کنار همراهی با نهضت امام خمینی -که نقش مبارزاتی ایشان، نیازمند بحثی مفصل است- مبارزه گسترده‌ای با جریان‌های بهائیت و طرفداران انجمن حجیته را آغاز کرد. فصل دیگر مبارزات فرهنگی او، نقد علمی نسبت به برخی نویسندگان بود که آثار انقلابی و شورانگیز و گاهی خلاف مبانی اسلام داشتند. در سال‌های منتهی به انقلاب نیز آثار مکتوب و مناظرات ایشان با سران مارکسیسم، چهره التقاطی آنها را عیان ساخت. 🔹در دهه هفتاد که نظریات پلورالیسم دینی، قرائت‌های مختلف از دین، تساهل و تسامح، مشروعیت مردمی ولایت اسلامی و... پشت نقاب نواندیشی و برداشت‌های تازه و به‌روز از دین، عرضه می‌شد و صدها استاد دانشگاه و هزاران دانشجو، جذب آنها شده بودند، حرکت مستدل و عمیق آیت‌الله مصباح بود که توانست تعارضات این دیدگاه‌ها را با اسلام ناب، آشکار سازد. در دهه هشتاد، دعوت سامری، از زبان کسانی برخاسته بود که منسوب به جبهه ارزشی و اصول‌گرا بودند؛ کسانی که نظریه مکتب ایرانی را به عنوان نسخه اصیل شیعی جا می‌زدند. استاد مصباح - که روزگاری نه چندان دور، از برخی چهره‌های این تفکر حمایت کرده بود- با حریت و انصاف تمام، به میدان آمد و در دفاع از اسلام ناب، ملاحظه هیچ ارتباطی را مؤثر ندانست. با روی کار آمدن دولت جدید نیز نظریات لیبرالی، در قالب اسلام رحمانی، حقوق شهروندی، ایران‌شهر و... رواج یافت و باز هم نگاه جبهه انقلاب به سمت علامه مصباح بود که با بیان مستدل و قوی خود، سستی این نظریات را تبیین کند. 🔹دشمنان، جایگاه علامه را بهتر از ما شناخته بودند؛ زمانی که سران سازمان اطلاعاتی آمریکا، به صراحت از ایشان نام برده، ایشان را مانع اصلی تحقق دموکراسی آمریکایی در ایران معرفی کردند. در این سال‌ها، تلاش برای ترور شخصیت ایشان کم نبود. کمتر کسی حاضر می‌شود در برابر این سطح از دشنام و تمسخر، ایستادگی کند؛ ولی ایشان مصداق این کلام مولا بود که «لایخافون لومة لائم». 🔹در یک کلام، می‌توان گفت که هر کدام از ما که بهره‌مند از اندیشه دینی صحیح هستیم، به تلاش‌های مستمر این حکیم، وام‌داریم. انقلاب ما در آینده نیز هم به مالک نیاز دارد و هم به عمار؛ بنابراین جبهه فرهنگی انقلاب، باید در معرفی مکتب سلیمانی و علامه مصباح یزدی و پرورش جوانان با این تفکر، کوشا باشد. به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
. 🔹 پیش‌همایش «مناسبات ملت نبوی و حکمت عملی در اندیشه فارابی» 🏷با سخنرانی اساتید محترم: حجت‌الاسلام و‌المسلمین زهیر انصاریان حجت‌الاسلام والمسلمین جواد دلپذیر 🕤 روز پنج‌شنبه ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۱ ساعت ۹:۳۰ صبح ⬅️ شعبه قم؛ مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران. ☣ شایان ذکر است که این پیش‌همایش، در ذیل همایش ملی «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی، و روش‌ها» در نظر گرفته شده است. 🏡آدرس: قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش ۳، پلاک ۷۱ 🌐 در ضمن علاقه‌مندان جهت شرکت مجازی در نشست، اینجا کلیک نمایند. https://www.skyroom.online/ch/irip/ch وبگاه همایش: pw.irip.ac.ir @irip_ir
https://www.irip.ac.ir/fa/news/477/ خلاصه فرمایشات دکتر دیرباز
https://www.irip.ac.ir/fa/news/479 خلاصه سخنرانی دکتر بوذری نژاد در همایش
💢 همایش ملی «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش‌ها» توسط گروه حکمت عملی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌شود. 🗓 روز اختتامیه ۲۸ دی‌ماه ۱۴۰۱ 📯 به صورت حضوری و مجازی: ادامه‌ی پنل‌های تخصصی: صبح: ۹ تا ۱۲ عصر: ۱۴:۳۰ تا ۱۷ سخنرانی استاد ارجمند آیت‌الله سیدیدالله یزدان‌پناه؛ ساعت ۱۶:۳۰ ✨ ۲۸ دی‌ماه: شعبه قم مؤسسه؛ واقع در قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خیابان دانش، کوچه دانش ۳، پلاک ۷۱ ✅ لینک جهت حضور مجازی: irip.ac.ir/u/136 به حاضران در همایش، گواهی حضور اعطا خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره همایش، به وب‌سایت همایش به آدرس www.pw.irip.ac.ir مراجعه نمایید. ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال موسسه حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم: 🆔 http://eitaa.com/irip_ir 📳 لینک ارتباط با ادمین: 🆔 @iripir
دکتر غلامرضا اعوانی - حکمت عملی.mp3
10.36M
سخنرانی: غلامرضا اعوانی استاد پیشکسوت فلسفه همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش‌ها» 🗓دوشنبه ۲۶ دی‌ماه1401 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
دکتر عسکر دیر باز- همایش حکمت عملی 14011027.MP3
39.12M
سخنرانی: حجت الاسلام عسگر دیرباز رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش‌ها» 🗓دوشنبه ۲۶ دی‌ماه1401 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
میز گرد - حکمت عملی.mp3
29.87M
💢میزگرد با حضور: دکتر فرزانه ذوالحسنی و دکتر زهیر انصاریان رابطه حکمت و شریعت در نظام سینوی(فرزانه ذوالحسنی) مناسبات شریعت الهی و حکمت عملی از دیدگاه ابن سینا(زهیر انصاریان) همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش‌ها» 🗓دوشنبه ۲۶ دی‌ماه1401 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
رضا غلامی - حکمت عملی.mp3
11.18M
سخنرانی: رضا غلامی رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی عنوان سخنرانی: ظرفیت‌ها و کاستیهای حکمت متعالیه برای بازتولید نظام حکمت عملی همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش‌ها» 🗓دوشنبه ۲۶ دی‌ماه1401 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
دکتر جوادی - حکمت عملی.mp3
12.15M
سخنرانی: محسن جوادی عضو هیئت علمی دانشگاه قم عنوان سخنرانی: نسبت ضروری جدل و علوم مدنی در ابن سینا همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش‌ها» 🗓دوشنبه ۲۶ دی‌ماه1401 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
یزدان پناه.mp3
45.22M
سخنرانی: سید یدالله یزدان‌پناه همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش‌ها» 🗓دوشنبه ۲۶ دی‌ماه1401 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
صوت کامل جلسه👇
یزدان پناه - حکمت عملی.mp3
16.35M
سخنرانی: سید یدالله یزدان‌پناه اختتامیه همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش‌ها» 🗓دوشنبه ۲۶ دی‌ماه1401 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻فیلم محرمانه از شورای امنیت پهلوی 🔹اعترافات بختیار نسبت به امام 🔹شب 12 بهمن 57 ___________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
💢 برگزاری همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسان‌شناختی» 🔹به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسان‌شناختی» با همکاری و حمایت ( پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی - پردیس البرز دانشگاه تهران ) در روزهای 25 و 26 بهمن‌ماه 1401 برگزار می شود. 📌محورهای این همایش عبارتند از: ◀️ چیستی و پیدایش انسان و نسبت آن با علوم انسانی ◀️ ویژگی‌های انسان و نسبت آن با علوم انسانی ◀️ سرنوشت انسان و نسبت آن با علوم انسانی 📚 فرهیختگان، پژوهشگران و علاقه‌مندان می توانند به صورت حضوری و مجازی در این همایش شرکت کنند . 🔅 برای شرکت کنندگان حضوری در همایش گواهی صادر می شود 🌐 لینک شرکت کنندگان مجازی https://www.irip.ac.ir/u/136 🏡محل برگزاری همایش : 25 بهمن ماه : نشانی تهران : خیابان نوفل لوشاتو، کوچه شهید آراکلیان، شماره ۴ 📞۰۲۱-۶۷۲۳۸۰۰۰ 26 بهمن ماه : قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش ۳، پلاک ۷۱ 📞۰۲۵-۳۲۹۴۱۲۵۱
🔶 عبدالله محمدی تشریح کرد: «تحلیل علامه طباطبایی از هبوط حضرت آدم(ع) و نقش آن در مبانی انسانشناختی علوم انسانی» 🔹 دکتر عبدالله محمدی در همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسان‌شناختی» اظهار داشت: علامه طباطبایی معتقد است که منظور از سکونت حضرت آدم در بهشت، سکونت در بهشت موعود یا بهشت مادی نبوده بلکه بهشت برزخی است امّا نوعِ انسان از آن بهشت خارج می‌شود لذا اصل حضورِ انسان، بودن در بهشت است و بعداً از بهشت خارج می‌شود. 🔹به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، دکتر عبدالله محمدی، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، افزود: علامه طباطبایی، جریان هبوط را به ساختار انسان شناختی تفسیر می‌کنند. ایشان معتقدند این چند آیه که در سوره بقره، اعراف و طه درباره خلقت حضرت آدم بیان شده ساختار انسان شناختی دارد. وی معتقد است عصاره آنچه در تمام کتب آسمانی به چشم می‌خورد در این آیات مندرج است. مرحوم امام خمینی(ره) هم اشاره دارند که داستان خلقت حضرت آدم، عصاره تمام شرایع است و امیدوارم بتوانم کتابی در این راستا بنویسم اما متاسفانه هیچگاه فرصت چنین تفسیری پیدا نکردند. علامه طباطبایی معتقدند که در دستگاه تشریع و مراتب وجود که از عالم ماده تا عالم عقل ادامه دارد یک اتصال وجودی بین آن‌ها برقرار است 🔻متن کامل خبر ... https://www.irip.ac.ir/fa/news/519 _______ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
محمدی.mp3
39.06M
🔸《تحلیل علامه طباطبایی از هبوط حضرت آدم(ع) و نقش آن در مبانی انسانشناختی علوم انسانی》 🔻حجت الاسلام عبدلله محمدی (عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 🔹همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسان‌شناختی» 🔹سه‌شنبه ۲۵ بهمن‌ماه 1401 _______ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
هدایت شده از محمدی
📚وصی ناشناخته 📕حضرت ابوطالب(ع) از مظلومترین شخصیتهای تاریخ اسلام است. کتب و مقالات پرشماری در فضائل او نگاشته شده است. در این نوشتار به چند فراز مغفول در شخصیت ایشان اشاره میشود: 📕حجت الهی و حامل ودایع نبوت شواهد مکرری وجود دارد که ایشان از اوصیا و حجتهای الهی قبل از نبوت رسول اکرم(ص) بوده اند. 🔰شخصی از امام علی(ع) سوال کرد آیا حضرت ابوطالب حجت بر پیامبر(ص) هم بود، ایشان فرمودند خیر ولی ودائع نزد ابوطالب به امانت بود و ایشان به پیامبر (ص) دادند. (کافی ج1، ص445) گویی راوی، حجت بودن ایشان را مفروض گرفته و فقط درباره اینکه بر رسول خدا(ص) حجت هست یا نه سوال میکند. ❇️از امیرمومنان (ع) سوال کردند آخرین وصی قبل از پیامبر (ص) چه کسی بود؟ فرمود پدرم.(الغدیر، ج7، ص524) (در مقاله آخرین وصی ابراهیم(ع) شواهد دیگری نیز بر وصایت و حجت بودن ایشان گردآوری شده است. علی اکبر مهدی پور، مجله موعود، شماره 182-183) 📕اخبار از آینده ایشان در موارد متعدد از اخبار آینده به ویژه مربوط به ولایت و نبوت خبر دادند. ✳️هنگام تولد حضرت رسول(ص)، فاطمه بنت اسد این ولادت را به ابوطالب بشارت داد. ابوطالب فرمود « سی سال صبر کن. خداوند فرزندی را به تو بشارت خواهد داد که شبیه اوست با این تفاوت که او پیامبر نیست. » یعنی جناب ابوطالب گذشته از آنکه تاریخ تولد امام علی(ع) را میدانستند، از نبوت حضرت رسول(ص) و امامت امام علی(ع) نیز مطلع بودند.(کافی ج1، 453) ✅در شب تولد امیرمومنان، ابوطالب بر فراز کوه رفت و گفت ای مردم بدانید امشب خداوند حادثه¬ای عظیم رقم خواهد زد و خلقی را می آفریند که موظفید به امامت به حق او شهادت دهید و از او اطاعت کنید.(الفضائل ص56، بحارالانوار، ج35، ص101) ❇️ابوطالب (ع)، پیامبر را همراه عباس دیدند. فرمودند پدرم(عبدالمطلب) کتب آسمانی را خوانده بود و میگفت از نسل من کسی به نبوت میرسد و دوست دارم باشم و به وی ایمان بیاورم. سپس ابوطالب جزئیات دیگری نیز بیان کرد.(الطرائف، ص303) 📕برترین افراد بعد از چهارده معصوم ✅امام علی(ع) میفرماید به خدایی که پیامبر را مبعوث ساخت قسم، نور ابوطالب در روز قیامت بر نور تمام خلائق برتری دارد ،مگر نور پیامبر، من، فاطمه و امامان از فرزندانم. خداوند نور او را از نور ما و دو هزار سال قبل خلقت آفرید.(مأه مناقب، فضل بن شاذان، منقبت 98، ص292) 📕طهارت الهی 🔰در زیارت ششم حضرت امیر المومنین(ع) از زبان امامان معصوم، شهادت میدهیم: «اشهد انّک طهر طاهر مطهر من طهر طاهر مطهر.» این حقیقت با مبانی کلامی شیعه درباره طیب ولادت امام و آباء وی نیز تأیید میشود. 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران. https://eitaa.com/abmohammadi
O Mohammadi 01 12 04 F.mp3
17.11M
سخنرانی در مدرسه معصومیه قم به مناسبت سالروز صدور منشور روحانیت https://eitaa.com/abmohammadi
هدایت شده از محمدی
📚بانوی بت شکن حجاز ✅روشن ترین و ساده ترین راه برای نشان دادن جایگاه زن در اسلام، معرفی دیدگاه اسلام در تکریم زنان است. منجی موعود اسلام، حضرت مهدی (عج) الگوی خویش را یک زن یعنی حضرت فاطمه (س) معرفی کرده و پیامبر اسلام(ص) نیز خدیجه (س) را درصدر بهترین های تاریخ قرار داده است.(ما ینطق عن الهوی، ان هو الّا وحی یوحی) 🔵درباره حضرت خدیجه(س) عبارت های متعددی گفته شده است: یار پیغمبر(ص)، نخستین زن مؤمن، همسر فداکار و... اما میخواهم او را با وصفی جدید معرفی کنم: بانوی بت شکن حجاز. 🔴نقطه مقابل توحید، شرک است، شرک دل بستن به هر چیزی غیر از خداست. «کلما یشغلک عن الله فهو صنمک»، خدیجه (س) توحید عملی را در سیره خویش محقق کرد و بتهای گوناگون را درهم کوبید. 🔶خدیجه (س) در زمانه خویش، بت ثروت پرستی را شکست. بانویی که چهارصد غلام و کنیز داشت، تمام ثروت خویش را در راه اعتلای عبودیت بخشید. در واپسین ساعات، کفنی برای خود نداشت، با اینحال از اینکه مستقیماً از رسول خدا(ص) کفن درخواست کند، شرم نمود و فاطمه اش را واسطه کرد. 🔷خدیجه(س) بت مادی گرایی در ازدواج را در هم کوبید. با وجود خواستگارانی از اصحاب زر و زور، فقط محمد(ص) را به خاطر توحید او پسندید و خود در ازدواج پیشقدم شد. 🔴زیباترین و عفیف ترین زنان مکه، بت عشق های مادی را در هم کوبید. آنچنان عشق خود به محمد(ص) را رنگ الهی بخشید که ماجرای لیلی و مجنون، شیرین و فرهاد و ... را در خاطره ها فراموشاند. 🔶ام المومنین، بت «اکثریت پرستی» را شکست. در شرایطی که اکثریت، رسول خدا(ص) را تکذیب کردند، او حقانیت را بر اکثریت ترجیح داد. زنان قریش او را تنها گذاشتند و هنگام تولد فاطمه(س) هیچکس در کنارش نبود. «صدّقتنی حین کذبونی» ✅«بانوی بت شکن حجاز» زنده است و با هر تکبیر مسلمانی، در حال اوج گرفتن، او در توحید و عبادت تمام مسلمانان شریک است. 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
چرا دوازدهم فروردین مهم است؟ اگر قرار است نگرش منظومه وار را تمرین کنیم، باید جایگاه دوازدهم فروردین را نیز در شجره تشریع و تکوین بیابیم. 1. هدف اصلی تمام انبیاء، اقامه توحید در سطح جامعه بوده است و نه صرفاً بیان مفاهیم توحیدی. 2. اقامه توحید یعنی تحقق عینی تمام مظاهر توحیدی در جامعه و از بین بردن تمام مظاهر شرک و طاغوت، اعم از طاغوتهای آفاقی و انفسی. 3. اقامه توحید در جامعه، نیازمند ساختاری الهی است که در آن وضع و اجرای قانون، مجازات، تعلیم، تشویق و تنبیه، دعوتها و ارزشها بر اساس مبانی وحیانی باشد. 4. حاکمیت سیاسی مهمترین نقش را در تأمین پیش نیازهای بند 3 دارد. 5. بدون حاکمیت سیاسی توحیدی، اقامه توحید ممکن نیست. اما مقصود از حاکمیت سیاسی توحیدی چیست؟ ‌أ. در نگرش الهی، تنها مالک اصلی خداست، در نتیجه هیچکس حق تصرف در حقوق و آزادیهای دیگران را ندارد. ‌ب. هر حاکمیتی مستلزم وضع و اجرای قانون و سلب بخشی از آزادیهاست. ‌ج. تنها خداوند حق حاکمیت دارد. (أ و ب) ‌د. چون اعمال ظاهری حاکمیت نیازمند وجود بشری است، حاکمیت الهی در قالب حکومت کسانی که از سوی خداوند منتخب شده اند اعمال میشود. ‌ه. منتخبان خداوند برای حکومت، انبیاء، امامان و در دوران غیبت، منصوبان امام (ع) هستند. بنابراین تنها راه اقامه توحید، تشکیل حاکمیت الهی، یعنی حکومت انبیاء، امامان و در زمان غیبت منصوبان ایشان است. شاید به همین دلیل بوده است که: • تمام انبیاء و امامان شیعه، بر تشکیل حکومت هرچند حداقلی تلاش کردند. • امام خمینی(ره) فرمود: حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر ولو امام عصر (عج) باشد،اهمیتش بیشتر است. برای اینکه امام عصر هم خودش را فدا میکند برای اسلام. همه انبیا از صدر عالم تا حالا که آمدند، برای کلمه حق و برای دین خدا خودشان را فدا کردند. (صحیفه امام، ج15، 365) • مقام معظم رهبری فرمود: انقلاب اسلامی یک ضرورت بود برای اسلام، یک نیاز بود برای مسلمین، سنت الهی بود برای حفظ دین و احکام الهی(12/11/1367) • شهید صدر با شنیدن خبر نهضت امام خمینی(ره) فرمود: الیوم تحققت آمال الانبیاء(امروز آرزوی انبیا برآورده شد) • شهید نواب صفوی پس از عمری مبارزه گفت: حاضرم حکومت اسلامی تشکیل شود و من در آن فقط رفتگر باشم. 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
📚نخستین حکومت الله 📕امام خمینی در پیام خود به مناسبت دوازدهم فروردین فرمودند: «صبحگاه دوازدهم فروردین که روز نخستین حکومت الله است از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست» 🔶چرا امام این روز را حکومت الله نامیدند؟ با آنکه در دوران غیبت به سر میبریم و از حکومت ظاهری شخص معصوم محرومیم؟ با آنکه رهبر و دیگر مدیران این حکومت غیر معصومند و قطعاً زمینه خطا و اشتباه در آنها منتفی نیست؟ 🟠پاسخ این پرسش را در متن قبل میتوان یافت. 🔸اما چرا فرمودند «نخستین حکومت الله»؟ 🔸پاسخ آن است که جمهوری اسلامی  نخستین حکومتی  است که  در دوران غیبت با محوریت توحید بر سر کار آمده است. اما آیا این پاسخ درباره دوران حضور امامان نیز صحیح است؟ 🔺 پاسخ آن است که در دوران حضور امامان نیز هیچگاه حکومت و ساختار آن با این اعتقاد از دو طرف حاکم و مردم محقق نشد.  تحقق هر حاکمیتی حداقل به سه ضلع حاکم، قانون و مردم نیازمند است.  در حکومت توحیدی، نه تنها قانون الهی و حاکم منصوب از طرف خداست، بلکه مردم نیز بر این باورند که فقط قانون الهی و رهبر منصوب از طرف خداوند لازم الاطاعه هستند. در زمان امامان معصومی که امکان تشکیل حکومت داشتند، فقط حاکم و قانون الهی بود، ولی تبعیت همه مردم از امام با محوریت توحید نبود. حتی در زمان حکومت کمتر از پنج سال حضرت علی (ع) نیز با آنکه ایشان منصوب از طرف خداوند بودند، بیشتر مردم با این اعتقاد از ایشان اطاعت نکردند. اطاعت بسیاری از افراد از امام علی(ع) از آن جهت بود که ایشان را در تدین و عدالت و کارآمدی برتر از دیگران می دانستند. تنها شمار معدودی از اصحاب، ایشان را از آن جهت که ولیّ الهی و منصوب از طرف خداوند است، اطاعت کردند.  🔺 اما حکومت جمهوری اسلامی نخستین حکومت پس از رسول خدا(ص) بود که هم حاکم منصوب به نصب عام از طرف خداوند است و هم مردم حکومت حاکم را به منزله نائب الامام و منصوب به نصب عام پذیرفتند. شاید به همین دلیل است که در روایات، شیعیان آخرالزمان برتر از بسیاری از همراهان امامان معرفی شدند. 👤 عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi