eitaa logo
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
1.8هزار دنبال‌کننده
222 عکس
55 ویدیو
26 فایل
دکترای علوم سیاسی عضو هیئت علمی و معاونت پژوهش موسسه امام خمینی (ره) ادمین @mim_he_alef1378
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ تکامل تاریخی از غدیر تا انقلاب اسلامی ✍ اصغرزمانی 🌿 بخش دوم 🔻 سیر تکامل تاریخی توحیدی با اینکه در عید غدیرخم و با ابلاغ ولایت حضرت علی (ع) توسط پیامبر اکرم(ص) به تکامل ابلاغی خود رسید ولی هرگز منجر به ظهور عملی کامل در صحنه جامعه نگردید و به خاطر عدم همراهی مردم با اولیاء الهی، و بوقوع پیوستن حوادث تلخی چون و ؛ توفیق بهرمندی از این مناره های باشکوه هدایت به تدریج کمتر شد و در نهایت به غیبت آخرین ولی الهی یعنی حضرت ولی عصر(عج) منجر شد. بعد از غیبت حضرت حجت(ع) تلاشهایی برای برپایی حکومت شیعی و زمینه سازی برای ظهور حضرت بقیة الله(ع) انجام گرفت ولی هیچکدام نتوانست به بیداری عمیق مردم و همراهی کامل آنان با شعارهای اسلامی بیانجامد تا اینکه در این سیر تاریخی، نوبت به وقوع حادثه بزرگ دوران غیبت یعنی برپایی انقلاب اسلامی ایران رسید. ♦️ انقلاب اسلامی ایران با آرمانهای اسلام ناب محمدی، دقیقا در امتداد خط سیر تاریخی انبیاء در جهت شکوفایی فطرت توحیدی انسانها و بندگی گسترده حق تعالی در عرصه اجتماع پدید آمد و با همان ابزار ها و اهداف انبیاء پا به میدان گذاشته و به بصیرت افزایی مردم و ایستادگی در مقابل طواغیت زمان پرداخت و مردم مستضعف را از چنگال گرگ صفتان مستکبر نجات داد و آنها را به راه سعادت دنیوی و اخرون رهنمون شد. 🔹 حضرت امام خمینی(ره) که وارث حقیقی انبیاء و اوصیاء الهی بود، به میدان آمد و ابراهیم وار علیه مشرکین زمانه قیام کرده و با شعار نه شرقی و نه غربی، بت های کمونیستی و لیبرالیستی را شکست و با شعار لا احب الآفلین صنم اومانیسم را زیر پا گذاشت و زمزمه فطری توحید را به گوش جهانیان رساند و نظام های طاغوتی مبتنی بر اندیشه اومانیسم را کنار زده و طرح حکومت اسلامی را پایه ریزی و اجرا کرد. 🔸 امام خمینی با الهام از شجاعت علوی در میدان مبارزه بی امان با طواغیت زمان هرگز عقب ننشست و با الهام از کربلای حسینی؛ عزیزترین کسان خود را فدای برپایی نهضت اسلامی کرد و با این شاهکار خود موجب بیداری فطرت انسان های آزاده گردید و اعتقادات مذهبی خاک گرفته را جلا بخشید و به دینداران آبرویی دوباره داد و آب حیات معنویت را به انسانهای تشنه به ارمغان آورد و ظرفیت های عظیم توده های مردمی را نمایان ساخت و وجهه شکست ناپذیر استکبار را بر زمین کوبید و نحوه آزادی از نفوذ و سلطه ابرقدرتها را به دولتها و ملت های آزاده نشان داد. 🔻با نفس مسیحایی حضرت روح الله؛ ملتهای مسلمان جان تازه گرفتند و بیداری اسلامی در آنها هویدا شد. و با عصای موسوی او ، اعجاز قدرت الهی و بطلان قدرت سحر انگیز استکبار روشن گردید و خیزهای مکرر استکبار برای تسلط بر منطقه خاورمیانه(عراق و سوریه و افغانستان و...) بصورت مفتضحانه ای شکست خورد. ♦️آری یکی از سنت های الهی در تکامل تاریخی اینست که قدرت های پوشالی و اندیشه های پوچ قطعا از بین خواهند رفت چرا که (فَأَمَّا اَلزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفٰاءً وَ أَمّٰا مٰا يَنْفَعُ اَلنّٰاسَ فَيَمْكُثُ فِي اَلْأَرْضِ كَذٰلِكَ يَضْرِبُ اَللّٰهُ اَلْأَمْثٰالَ  ﴿رعد ۱۷﴾ 🔹 طبق این سنت الهی ،اندیشه های باطل اومانیستی در غرب معاصر و نظام های برساخته روی آنها رو به فروپاشی و اضمحلال گذاشته و وجهه فریبنده آمریکا بعنوان نماد عملی این اندیشه در کل جهان و حتی میان متحدانش رو به افول است و در مقابل؛ قدرت و اندیشه جذاب و فطری اسلام ناب به پرچم داری و محوریت انقلاب اسلامی در حال گسترش روزافزون در صحنه گیتی است تا انشالله بزودی شاهد طلوع آفتاب عالمگیر هدایت و حکومت الهی با حضور حضرت بقیه الله الاعظم(ارواحنا فداه)باشیم و اجرای کامل عید غدیر خم و بسط ولایت الهی در سراسر عالم را جشن بگیریم. کانال سیاست ودیانت|حجت‌الاسلام ابوطالبی @aboutalebi57
🌀 حقیقت اجتماعی سیاسی غدیر از دیدگاه شهید صدر ✅ اسلام در هسته قانون اساسی خود نظام حکومتی دادگر را بنیان نهاده است که همان کامل کردن دین و تمام نمودن نعمت است و قرآن کریم این مفهوم را در آن هنگام که رسول خدا ص و جهان اسلام روز را به خاطر بنیان گذاری نظام حکومت پاک و وراسته جشن گرفتند، اعلام کرد. ♨️ اینکه من بقالی باشم در شیراز زیر سایه حکومت امام خمینی؛ برایم دوست‌داشتنی‌تر است از [اینکه مثل] مرجعیت سید ابوالحسن اصفهانی ره [را داشته باشم] زیر سایه حکومت صدام. 📌 متن کامل: https://eitaa.com/Tanbiholomah/69 @Tanbiholomah کانال سیاست ودیانت|حجت‌الاسلام ابوطالبی @aboutalebi57
سخنرانی حجت‌الاسلام ابوطالبی بمناسبت عید سعید غدیر در جمع طلاب مدرسه صدوقی فاز ۵ ❇️ علمای شیعه معتقدند ولایت در حدیث غدیر بمعنای سرپرستی و حاکمیت جامعه اسلامی است. ❇️ نصب الهی امیرالمومنین ع نشان داد که حاکمیت در اسلام منصبی الهی و نیازمند مشروعیت الهی است و بیعت مردم منجز کننده فعلیت این حاکمیت است. ❇️ آیه «فإن لم تفعل فما بلغت رسالته» نشان میدهد حکومت مهمترین رکن دین است. همان که خمینی کبیر گفت: «الاسلام هو الحکومة» ❇️ طبق دیدگاه مقام معظم رهبری، استفاده از تعبیر ولایت برای حاکمیت نشان میدهد یکی از ویژگیهای اصلی حاکمیت در اسلام، ارتباط نزدیک و پیوند حاکمان با مردم است. ❇️ از نظر شهید صدر معرفی حاکم اسلامی و وضع حکومت عادلانه در اسلام، موجب اکمال دین و اتمام نعمت شد. کانال سیاست ودیانت|حجت‌الاسلام ابوطالبی @aboutalebi57
فلسفه سیاسی غدیر .mp3
26.4M
◀️ حجت‌الاسلام ابوطالبی ⬅️ فلسفه سیاسی غدیر ❇️ علمای شیعه معتقدند ولایت در حدیث غدیر بمعنای سرپرستی و حاکمیت جامعه اسلامی است. ❇️ نصب الهی امیرالمومنین ع نشان داد که حاکمیت در اسلام منصبی الهی و نیازمند مشروعیت الهی است و بیعت مردم منجز کننده فعلیت این حاکمیت است. ❇️ آیه «فإن لم تفعل فما بلغت رسالته» نشان میدهد حکومت مهمترین رکن دین است. همان که خمینی کبیر گفت: «الاسلام هو الحکومة» ❇️ طبق دیدگاه مقام معظم رهبری، استفاده از تعبیر ولایت برای حاکمیت نشان میدهد یکی از ویژگیهای اصلی حاکمیت در اسلام، ارتباط نزدیک و پیوند حاکمان با مردم است. ❇️ از نظر شهید صدر معرفی حاکم اسلامی و وضع حکومت عادلانه در اسلام، موجب اکمال دین و اتمام نعمت شد. کانال سیاست ودیانت|حجت‌الاسلام ابوطالبی @aboutalebi57
هدایت شده از تنبیه الأمة
❇️ بیانیه جمعی از اساتید حوزه‌های علمیه درباره جنایت قرآن‌سوزی و هتک مقدسات توسط اغتشاشگران ... اهانت به مقدسات و مخالفت علنی با قرآن کریم و احکام صریح آن و اسلام عزیز چیزی نیست که امت اسلامی و دولت اسلامی به سادگی از کنار آن بگذرد. حوزه علمیه به عنوان خادم دین انزجار شدید خود از هتاکی‌های صورت‌گرفته را اعلام می‌دارد و تا مجازات کامل گستاخان و مزدورانی که دست به چنین جنایت هولناکی زده‌اند مسئله را پیگیری خواهد کرد... 📌 متن کامل بیانیه در کانال تنبیه الأمة:👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
❇️ جریان شناسی فکری فرهنگی فتنه اخیر ◀️ حجت‌الاسلام مهدی ابوطالبی ⏰ پنجشنبه 14 مهرماه ساعت 14 ✳️ نشست سراسری خدام و مجریان طرح ولایت 1401 @aboutalebi57
AudioCutter_1_1718991343.mp3
6.08M
❇️ بررسی وضعیت حجاب و الزام به آن در زمان پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم 🎙 استاد حامد کاشانی @Tanbiholomah @aboutalebi57
🗂 برخی از مباحث فقهی تاریخی الزام به حجاب در بیان برخی اساتید 1⃣ شواهد جواز تعزیر توسط حاکم در موارد ترک احکام الهی 🎙 استاد حسین نجفی بستان 2⃣ اگر روایت و گزارشی دال بر الزام به حجاب در زمان پیامبر و امیرالمؤمنین صلوات الله علیهما نقل نشده باشد، می‌توان الزام را خارج از وظایف حاکم دانست؟ 🎙 استاد حسین نجفی بستان 3⃣ استدلال به روایت «اذا نهوا لاینتهون» برای نفی الزام به حجاب صحیح است؟ 🎙 استاد حسین نجفی بستان 4⃣ بررسی وضعیت حجاب و الزام به آن در زمان پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم + همراه با شواهد تاریخی و قرآنی 🎙 استاد حامد کاشانی @aboutalebi57 📲 برای مشاهده بسته محتوایی، کانال «تنبیه الأمّة» را دنبال کنید👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
29.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ برای مقابله با ناهنجاری‌های سیاسی و فرهنگی این روزها چه باید کرد؟ ❇️ مواجهه موفق یک روحانی با کشف حجاب دختران در کلاس ✅ خبرها و تصاویر منتشر شده این روزها از یا شعارهای هنجارشکنانه نوجوانان و جوانان یا همان ها موجب حس ناامیدی در بین برخی از اقشار مذهبی و انقلابی از جمله روحانیون شده است. ❇️ حقیقت این هست که وجود چنین رفتارهایی قطعا نگران کننده و حاکی از ضعف و های مسؤلین و متصدیان امور فرهنگی بویژه است. ❇️ اما این خبرها نباید موجب ناامیدی بشود. زیرا کسی که با ویژگیهای نوجوان آشنا باشد میداند که: 1⃣ رفتارهای نوجوانان در این سن کاملا و برگرفته از احساسات و برخی اعتقادات سطحی است. 2⃣ دوران نوجوانی دوران ظهور و تفکر و تجدیدنظر در باورهای ذهنی بویژه باورهای رسمی و خانوادگی است. 3⃣ سن نوجوان، سن آمادگی کامل برای بحثهای و استدلالی و در عین حال برانگیختن احساس و است. ◀️ نتیجه اینکه با مواجهه صحیح و مناسب میتوان براحتی این وضعیت را تغییر داد. ❇️ یکی از بهترین بسته های معرفتی موجود برای این تبیین، دوره ، میراث ارزشمند است. 🇮🇷 🇮🇷 کانال سیاست‌و‌دیانت|حجت‌الاسلام ابوطالبی @aboutalebi57
✅ اهمیت کار شما و این «طرح ولایت» در این‌جاست. شما با آگاهی، وارد عرصه‌ی حیات اجتماعی خودتان در دوران جوانی می‌شوید. امام خامنه‌ای مدظله العالی 🔻 ثبت نام سومین دوره سراسری 🇮🇷 ١۴٠١🇮🇷 🔸 برادران و خواهران غیرحوزوی (١٨تا۴٠سال) 👈 ویژه و 🔴 مهلت ثبت‌نام : تا ١۵ آبان ماه 📌 محل ثبت‌نام 👇 🌐 hamzevasl.ir کانال مرکز آموزش‌های آزاد 👇 🆔 @maab_iki 🌐 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🌐 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
💡 سخنران: حجت‌الاسلام دکتر رضا رمضان‌نرگسی 🗂 موضوع: هخامنشی‌گرایی در تاریخ ایران ⏰ هم‌اکنون👇 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🚚 رسانه شوید 🆔 @difqom
✅ اهمیت کار شما و این «طرح ولایت» در این‌جاست. شما با آگاهی، وارد عرصه‌ی حیات اجتماعی خودتان در دوران جوانی می شوید. امام خامنه ای مدظله العالی 🔻 ثبت نام سومین دوره سراسری 🇮🇷 ١۴٠١🇮🇷 🔸 برادران و خواهران غیرحوزوی (١٨تا۴٠سال) 👈 ویژه و 🔴 تمدید مهلت ثبت نام:تا ٢٩ آبان🔴 🌐 hamzevasl.ir 👈 🔻 آدرس کانال: 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1843658842Cb2da399c6e
🔴 تسخیر لانه جاسوسی و رابطه با آمریکا 🔸 امروزه برخی به غلط، علت تیرگی رابطه ایران با آمریکا را تسخیر لانه جاسوسی در سال 58 می‌دانند. در این زمینه دفتر ارتباطات فرهنگی نشستی را توسط «حجت‌الاسلام دکتر مهدی ابوطالبی؛ عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار کرد. 🔸حجت‌الاسلام ابوطالبی در پاسخ به این شبهه گفت: بسیاری برای نسل جوان تحلیل می‌کنند که تسخیر سفارت آمریکا در سیزده آبان 58 موجب بد شدن رابطه ایران با آمریکا شد و هر نوع تحریم و مشکلاتی که ما امروزه در رابطه با آمریکا داریم اعم از بحث‌های اقتصادی، نظامی، سیاسی، بین‌المللی و... به آن کار اشتباه برمی‌گردد. 🔸 ابوطالبی در پاسخ به این شبهه گفت: واقعیت این است که شواهد قبل از انقلاب و شواهد تاریخی بعد از انقلاب، اعم از پیش و بعد از تسخیر لانه جاسوسی نشان می‌دهد که نامناسب شدن روابط ایران و آمریکا به قبل از انقلاب برمی‌گردد. آمریکایی‌ها قبل از انقلاب هم با ایران مشکلاتی داشتند و علاوه بر کودتا علیه دولت قانونی ایران، حتی همراه با انگلیس تحریم‌هایی را در آن زمان علیه ایران اعمال کردند. 🔸 ابوطالبی گفت: بعد از تسخیر سفارت دو تن از حقوقدانهای دادگاه لاهه اظهار کردند که چون آمریکا تا پیش از حمله به سفارت و تسخیر سفارت، رفتارهای نادرستی علیه ایرانی‌ها انجام و روابط خصمانه را شروع کرده حمله ایرانیها به سفارت طبیعی است لذا به تنبیه ایران برای این کار رأی ندادند. 👇 برای مشاهده کامل فیلم به لینک زیر مراجعه کنید: 🎥 https://aparat.com/v/nT27I 🆔 @difqom 🆔 @abutalebi57
هدایت شده از عليرضا جوادزاده
🔰موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با همکاری برگزار می کند: 🔹: بررسی و ارزیابی کتاب: (بررسی انتقادی اندیشه های دکتر فیرحی) 🎙باحضور: ⏰ دو شنبه 23 آبان ساعت 18:30-20:30 🏢 قم، میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه 12، تقاطع اول، مدرسه علمیه طاهریه، موسسه امام رضا(ع) 📺 : 🔻تلویزیون اینترنتی فقه نظام ساز: http://heyatonline.ir/irsi 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 @irsichannel
🔰 ثبت نام دوره جریان‌شناسی فکری - سیاسی حوزه علمیه قم آغاز شد 📌 سلسله نشست‌های جریان‌شناسی فکری - سیاسی حوزه علمیه قم برگزار می‌شود 📌 این نشست‌ها از سوی معاونت پژوهش مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و با همکاری دبیرخانه یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم و مؤسسه افق اندیشه معاصر و به منظور ارتقاء دانشی و بینشی طلاب و علاقمندان حوزه علمیه قم برگزار می‌شود. 🗓 10 آذر تا 13 بهمن ماه 1401 🏢 قم، بلوار جمهوری، تالار مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ❇️ این دوره طی ده هفته متوالی در روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۴ الی ۱۷ با حضور اساتید برجسته از جمله آیت الله عباس ، آیت الله غلامرضا ، حجت الاسلام سید حمید ، حجت الاسلام اکبر ، دکتر موسی ، حجت الاسلام دکتر ، حجت الاسلام دکتر و ... برگزار می‌شود. ❇️ برخی عناوین دوره عبارتند از: 🔷 سیر تکاملی حوزه علمیه قم در سده اخیر 🔷 سیره سیاسی آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری 🔷 نقش آیت‌الله بروجردی در تثبیت حوزه علمیه قم و انقلاب اسلامی 🔷 سیر نظریه حکومت اسلامی در حوزه علمیه قم 🔷 جریان‌شناسی حوزه علمیه قم بعد از انقلاب اسلامی 🔷 نقش جریان فکری علامه طباطبایی در انقلاب اسلامی و.... 🔗 ثبت نام👇 🌐 https://m-ofogh.ir 🌐 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🌐 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی و کانون طلوع در راستای اهداف خود برگزار می‌کنند 📋 برنامه دوشنبه 1401/9/7 ساعت 19 🗂 موضوع: هاجبار به حجاب از منظر حقوقی و فقهی 💡 سخنران: حجت‌الاسلام دکتر رضا محمدی؛ و عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ره 🚚 رسانه شوید 🔶 نشانی ورود به جلسه👇 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🌐 دفتر ارتباطات فرهنگی 🆔 @difqom سیاست ودیانت|حجت‌الاسلام ابوطالبی 🆔 @abutalebi57
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دوره جریان شناسی فکری سیاسی حوزه علمیه قم ◀️ حضوری و مجازی 📍10 آذر الی 13 بهمن 🔗لینک ثبت نام: https://m-ofogh.ir 🌐دوره جریان شناسی فکری سیاسی حوزه علمیه قم @J_howzehqom @abutalebi57
هدایت شده از تنبیه الأمة
❇️ باید اعلام کنند حجاب را می‌خواهیم 📝 حمایت از تحصن‌ها و تجمعات مربوط به مطالبات عفاف و حجاب 👤 بیانات مهم آیت الله شب‌ زنده‌دار درباره حوادث اخیر در کشور ✅ راه جلوگیری از این مسائل (بی‌حجابی)، این است که باید همه به خصوص خانمهای محجبه و خانمهایی که مقتدای آنها حضرت صدیقه طاهره و زینب کبری (علیهماالسلام) است اعلام کنند که ما حجاب را می‌خواهیم. این تجمعاتی که کم و بیش در بعضی جاها شده خیلی مؤثر و مفید است از دو جهت: 1️⃣ از یک جهت اعلام می‌شود که ملّت ما، ملّت خداجو است؛ ملتی است که تابع ائمه(علیهم‌السلام) و تابع صدیقه طاهره(علیهاالسلام) است و به هیچ وجه حاضر نیست حجاب و عفاف را کنار بگذارد و از آن کوتاه بیاید... 2️⃣ جهت دوم اینکه، این اعلام ما، در حقیقت یک پشتوانه‌ای می‌شود برای تصمیماتی که باید مسئولان بگیرند و کارهایی که می‌خواهند انجام دهند؛ چون اگر خواسته و مطالبه‌ای، خواست و مطالبه‌ی عمومی شد مسئولان پشتوانه پیدا می‌کنند و می‌توانند محکمتر و استوارتر و با عزمی راسختر در میدان وارد بشوند و بگویند اینها، خواست ملت است که ما انجامش دادیم. 📌 متن کامل بیانات: Manahej.ir/post/SHabzendedar-Hejab @Tanbiholomah
هدایت شده از تنبیه الأمة
037_14010914_shabzendedar_fegh moaser.MP3
2.28M
❇️ باید اعلام کنند حجاب را می‌خواهیم 🎙بیانات حضرت دام ظله پیرامون حوادث اخیر 📆تاریخ : 1401/09/14 @Tanbiholomah
هدایت شده از تنبیه الأمة
❇️ تردید بی‌پایه در صدق عنوان بغی و محاربه 📝 ردیه‌ای بر کلام سروش محلاتی 🖋 محمد متقیان تبریزی 🔢 بخش نخست 🔸 جناب سروش محلاتی در مطلبی با عنوان «این معارضان، محارب نیستند» در دو بخش، به نفی صدق عنوان بغی و محاربه پرداخته و در اجرای مجازات این دو عنوان، درباره کسانی که رفتار خشونت‌آمیز داشته و مرتکب قتل و جرح شده‌اند، تردید می‌نماید! ♨️ اشکال به تردید در عنوان «بغی» به نظر وی، حرکتهای خشونت‌آمیز در نظام اسلامی، دو دسته است: ➖ یا حرکت سازمانی است که به آن «فئة باغیة» گفته می‌شود ➖ و دسته دیگر، حرکت اعتراضی پراکنده است که صدق بغی نمی‌کند. وی برای اثبات این مدعا، به کلام شیخ طوسی استناد کرده که؛ شرط صدق عنوان بغی، سازمانی‌بودن آن است و اعتراض خشونت‌آمیز مشمول عنوان بغی نیست. 🔺 این دیدگاه، موافق با موازین فقهی نیست و اشکالات عدیده‌ای بر آن وارد است: 1⃣ اولاً: استناد او به کلام شیخ طوسی و صاحب جواهر، مفید هیچ نکته فقهی نیست، چرا که رأی شیخ طوسی در مقام، حکایتی از شهرت میان متقدمین ندارد؛ زیرا؛ او فقط در «المبسوط» به این رأی تصریح کرده و در «الخلاف» و «النهایة» به تعریف غالب اکتفا کرده: «الباغي: من خرج على إمام عادل، و قاتله، و منع تسليم الحق اليه، و هو اسم ذم».(۱) و دیگر اینکه، فقهای متقدم بر شیخ طوسی نیز متعرض به آن نشده و فقط ابن ادریس(۲) و ابن حمزه طوسی(۳) از او تبعیت کرده، و در مقابل، فقهای دیگری مانند علامه حلی، نظر مقابل یعنی «صدق عنوان بغی حتی با یک نفر» (۴) را تقویت کرده و شهید ثانی نیز قول علامه را «حسن» دانسته است.(۵) با این وصف، نه شهرتی وجود دارد و نه اتفاق نظری، پس، این استناد به کلام شیخ خالی از وجه فقهی است. 2⃣ ثانیاً: ایشان ادعا کرده؛ فقها فقط به گروهی که به صورت سازماندهی‌شده، مرتکب خشونت می‌شوند اطلاق «فئة باغیة» کرده‌اند که حکومت موظف به برخورد با آنهاست؛ اما اعتراضات پراکنده که حتی با قتل و جرح همراه است، مشمول عنوان بغی نمی‌شود. با جستجو در متون فقهی، معلوم می‌گردد که چنین نسبتی به فقها درست نبوده و اینگونه نیست که، ایشان عنوان بغی را منحصر در «فئة باغیة» کرده باشند. به علاوه اینکه، این تعبیر، متخذ از روایت معروفی است که در منابع روایی فریقین آمده و اشاره به شهادت عمار در جنگ صفین به دست معاویه علیه اللعنة دارد، و در غالب موارد در متون فقهی، با نظر به همین معنا در کلام فقها استفاده شده است. 3⃣ ثالثاً: تعریفی که فقها از عنوان «باغی» ارائه کرده‌اند به اینکه: «کل من خرج علی امام عادل»(۶) که به نظر می‌رسد از روایت ذیل آیه شریفه «فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ»(۷) استفاده کرده‌اند که می‌فرماید: «الباغي؛ الخارج على الإمام‏»(۸) عموم این تعریف، شامل هر خارجی می‌شود؛ چه قلیل باشد چه کثیر، چه سازمانی باشد چه نباشد. همانطور که صاحب جامع المقاصد نیز می‌گوید: «و هي بعمومها تتناول الآحاد، و ما فوقهم»(۹) 4⃣ رابعاً: روایتی از حفص بن غیاث به نقل از امام صادق(سلام الله علیه) وارد شده که، کیفیت مواجهه با بغات را بعد از هزیمت ایشان تبیین می‌کند: «عَنْ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الطَّائِفَتَيْنِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ إِحْدَاهُمَا بَاغِيَةٌ وَ الْأُخْرَى عَادِلَةٌ فَهَزَمَتِ الْعَادِلَةُ الْبَاغِيَةَ فَقَالَ لَيْسَ لِأَهْلِ الْعَدْلِ أَنْ يَتْبَعُوا مُدْبِراً وَ لَا يَقْتُلُوا أَسِيراً وَ لَا يُجْهِزُوا عَلَى جَرِيحٍ وَ هَذَا إِذَا لَمْ يَبْقَ مِنْ أَهْلِ‏ الْبَغْيِ‏ أَحَدٌ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ فِئَة يَرْجِعُونَ إِلَيْهَا فَإِذَا كَانَ لَهُمْ فِئَةٌ يَرْجِعُونَ إِلَيْهَا فَإِنَّ أَسِيرَهُمْ يُقْتَلُ وَ مُدْبِرَهُمْ يُتْبَعُ وَ جَرِيحَهُمْ يُجْهَزُ»(۱۰) عموم فقهایی که به احکام بغاة پرداخته‌اند، به این روایت استناد کرده و بغات را به دو دسته تقسیم کرده‌اند: بغاتی که دارای فئة و رئیس هستند و بغاتی که بدون فئة و رئیسند؛ از جمله شیخ طوسی: «و أهل البغي على ضربين: ضرب منهم يقاتلون و لا تكون لهم فئة يرجعون اليه. و الضّرب الآخر تكون لهم فئة يرجعون إليه.»(۱۱) رفتار با هرکدام متفاوت از دیگری است. این افتراق حکم میان بغاة با وجود صدق عنوان بغی بر هر دو دسته - هم در روایت و هم در اقوال فقها- حکایت از آن دارد که، مقاتله اولیه با باغی، بدون در نظر گرفتن «فئة» انجام می‌شود و بعد از هزیمت است که باید باغیان دارای فئة را از فاقد فئة تفکیک کرده و با هرکدام متفاوت رفتار نمود. 📌 ادامه در فرسته بعد... @Tanbiholomah
هدایت شده از تنبیه الأمة
❇️ تردید بی‌پایه در صدق عنوان بغی و محاربه 📝 ردیه‌ای بر کلام سروش محلاتی 🖋 محمد متقیان تبریزی 🔢 بخش دوم 5⃣ خامساً: احتمال می‌رود، از آیه شریفه «وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى‏ فَقاتِلُوا الَّتي‏ تَبْغي‏ حَتَّى تَفي‏ءَ إِلى‏ أَمْرِ اللَّهِ فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطين‏»(۱۲) و برخی نصوص دیگر از جمله روایت حفص بن غیاث که گذشت، با نظر به تعبیر «طائفتین» اینگونه استفاده شود که، آیه و روایت، دلالت بر بغی بیش از یک نفر دارند؛ حال ممکن است، قلیل باشند یا کثیر. اگر هم چنین باشد، اما به هیچ وجه، حکایت از «خروج سازمانی» ندارد. ممکن است یک نفر خروج بر امام کند و دیگرانی دفعتاً حول او جمع شوند و به مقاتله با امام بپردازند بدون آنکه، سازماندهی در میان باشد. و کلام شیخ طوسی که مورد استناد جناب سروش محلاتی قرار گرفته، ظاهر در اخذ قید «کثرت» است و هیچ اشعاری به «سازمانی‌بودن» ندارد: «أن يكونوا في منعة لا يمكن كفهم و تفريق جمعهم إلا بإنفاق و تجهيز جيوش و قتال، فأما إن كانوا طائفة قليلة و كيدها كيد ضعيف، فليسوا بأهل البغي»(۱۳) همانطور که پیداست، نکته قتال در کلام شیخ، وجود کثرتی است که نیاز به دفع شدید دارد و عنوان بغی را منحصر به سازمانی یا فئه‌ای‌بودن نمی‌کند. تمام الکلام اینکه، ملاک صدق عنوان بغی «الخروج علی الإمام» است، چه خارجیین، قلیل باشند چه کثیر، چه سازمانی باشند چه نباشند. 6⃣ سادساً: او، با استناد به اینکه، شیخ طوسی میان اقدام ابن ملجم، لعنه الله، با دیگر بغاة تفاوت قائل شده و آن را بغی ندانسته، و با استناد به کلام حضرت امیر(سلام الله علیه) که دال بر عفو قاتل دارد، سخن حضرت را به معنای عدم صدق عنوان بغی بر فعل آن ملعون ازل و ابد دانسته است. در حالیکه، از عفو حضرت نمی‌توان عدم صدق عنوان بغی را کشف نمود، بلکه ممکن است به ملاک دیگری، مورد عفو قرار گرفته، ضمن آنکه، ملاک صدق عرفی عنوان بغی (خروج بر امام) وجود دارد و مانعیت از صدق عنوان، باید به دلیل حاکمی باشد که به تعبد، فعل ابن ملجم را از عنوان خارج نماید، در حالیکه چنین دلیلی در مقام نیست. 📌 ادامه در فرسته بعد... @Tanbiholomah
هدایت شده از تنبیه الأمة
❇️ تردید بی‌پایه در صدق عنوان بغی و محاربه 📝 ردیه‌ای بر کلام سروش محلاتی 🖋 محمد متقیان تبریزی 🔢 بخش سوم ♨️ اشکال به تردید در عنوان محارب اما در خصوص بخش دوم متن که درباره عنوان «محاربه» است. نکته‌ای که در این خصوص قابل طرح می‌باشد ناظر بر کلام اوست که می‌گوید: «آیا کسانی که قصد اخلال در امنیت عمومی نداشته و صرفاً در اعتراض به حکومت، دست به رفتارهای خشن می‌زنند و یا مرتکب قتل یا جرح نسبت بخصوص مأموران حکومتی می‌شوند، کارشان مصداق "یسعون فی الأرض فساداً" بوده و مستحق مجازات محارب هستند، و یا تحت عناوین دیگری مجازات شده و کیفرشان متفاوت از محارب است؟» او در صدق عنوان محاربه بر این افراد تردید دارد، چرا که با وجود اینکه آنها مرتکب قتل و جرح شده‌اند، و لیکن چون قصد اخلال نداشته‌اند، پس مصداق محارب نیستند و فعل ایشان افساد فی الأرض نیست. 🔺 این دیدگاه نیز صواب نبوده و مخدوش می‌باشد: 1⃣ اولاً: روشن است که کسی که شهرِ سلاح کرده و به مقابله با مأمورین - حتی اگر مردم را هم نگوییم- می‌پردازد، کار او «اعتراض» نیست. چه برسد به اینکه در فرآیند اعتراض، از آن سلاح گرم و سرد استفاده کرده و مأمورین را به قتل برساند یا مجروح نماید. هذا اول الکلام که روشن شود، چنین فردی را در هیچ عرف بین المللی، «معترض» نمی‌گویند. اگر هم بدواً به عنوان معترض به میدان آمده، اما با اسلحه‌کشی و قتل و جرحی که صورت‌داده، دیگر عنوان معترض بر او صدق نمی‌کند، و باید به تناسب جرمی که انجام‌داده مجازات شود. و اساساً رفتار یکسان با چنین فردی که مرتکب قتل شده و با فرد دیگری که صرفاً اعتراض دارد، خارج از عدالت بوده و برخلاف حکمت مجازات و خارج از مشی عقلاء عالم است. 2⃣ ثانیاً: کسی که قصد اخلال در امنیت عمومی ندارد و صرفاً اعتراض به حکومت دارد، چرا باید از اسلحه استفاده نموده و شهر سلاح کند؟ آیا جز این است که ملازمه عادیه میان «شهر سلاح» با «قصد اخافه» وجود دارد؟ و آیا غیر از این است که، «قصد اخافه» ملازم با «افساد فی الأرض» است؟ و افساد فی الأرض نیز به معنای «سلب الأمن» از جامعه است. پس چگونه می‌توان، فقدان قصد اخلال در امنیت عمومی را از فعل چنین فردی که شهر سلاح او به قتل و جرح منجر شده است، استفاده نمود؟ 📌 منابع در فرسته بعد... @Tanbiholomah
هدایت شده از تنبیه الأمة
❇️ تردید بی‌پایه در صدق عنوان بغی و محاربه 📝 ردیه‌ای بر کلام سروش محلاتی 🖋 محمد متقیان تبریزی 🔢 بخش پایانی/منابع ✳️ منابع ۱- النهاية في مجرد الفقه و الفتاوى، ص: ۲۹۶/ الخلاف، ج ۵، ص: ۳۳۵ ۲- السرائر الحاوي لتحرير الفتاوى؛ ج ۲، ص: ۱۵ ۳- الوسيلة إلى نيل الفضيلة؛ ص: ۲۰۵ ۴- تحرير الأحكام الشرعية على مذهب الإمامية (ط - القديمة)؛ ج ۱، ص: ۱۵۵/ تذكرة الفقهاء (ط - الحديثة)؛ ج ۹، ص: ۴۰۶/ منتهى المطلب في تحقيق المذهب؛ ج ۱۵، ص: ۱۷۵ ۵- مسالك الأفهام إلى تنقيح شرائع الإسلام؛ ج ۳، ص: ۹۱ ۶- شرائع الإسلام في مسائل الحلال و الحرام، ج ۱، ص: ۳۰۷/ ۷- البقرة : ۱۷۳ ۸- تفسير العياشي، ج‏ ۱، ص: ۷۴/ الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏ ۶، ص: ۲۶۵ ۹- جامع المقاصد في شرح القواعد، ج ۳، ص: ۴۸۳ ۱۰- الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏ ۵، ص: ۳۲/ تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج‏ ۶، ص: ۱۴۴ ۱۱- النهاية في مجرد الفقه و الفتاوى، ص: ۲۹۷ ۱۲- الحجرات : ۹ ۱۳- المبسوط في فقه الإمامية، ج‌ ۷، ص: ۲۶۴ @Tanbiholomah
❗️در حالیکه، قوه قضاییه با قدرت به مجازات محاربین می‌پردازد، برخی مانند سروش محلاتی، در حال شبهه‌افکنی نسبت به مجازات‌ها هستند. ‼️ شبهاتی که ریشه در برخورد سلیقه‌ای با دین و آراء فقهی دارد! ❇️ پاسخ‌های این شبهات را در کانال نخبگانی تنبیه الأمة دنبال کنید:👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8 @aboutalebi57
❇️ تفقه یا ابتذال فقه 📝 تأملی بر ادعای اخیر سروش محلاتی 🖋 علی اشراقی 🔸 جناب آقای سروش محلاتی در نوشته‌ای با عنوان "مجازات محاربی که مرتکب قتل نشده" با اشاره به نظر تعدادی از فقهاء عظام خواسته‌اند اینگونه القاء نمایند که اعدام محاربی که قتل نکرده، غیرشرعی است. 🔻 درباره‌ی ادعای ایشان ملاحظاتی وجود دارد: 1⃣ برای استاد حوزه شایسته نیست که به جهت مخالفت با یک ماده‌ی قانون مجازات اسلامی به وجود قول فقهی مخالف، اشاره نماید چراکه در بسیاری از مسائل فقهی، فقهاء عظام، نظرات متفاوت دارند و قانون بر اساس ضوابطی در نهایت، مطابق با یک نظر فقهی تصویب می‌گردد. بسیاری از مؤمنین آشنا با تقلید و رساله نیز می‌دانند که مسائل اختلافی کم نیستند. 2⃣ ایشان گفته‌اند امام خمینی نیز تبعید چنین محاربی را اولی می‌داند. اگر ایشان نمی‌دانند که اولی در اینجا به معنای احتیاط مستحب است -و فتوای مرحوم امام همان قول به تخییر است- جنابشان را به دقت و تأمل بیشتر توجه می‌دهیم؛ اما اگر متوجه این نکته بوده و قصد داشته‌اند که نظر نهایی امام را به گونه‌ی دیگری به مخاطبین عام و غیر طلبه، القاء نمایند اقدامشان را به دور از صداقت و امانت می‌بینیم. 3⃣ بعید است که آقای سروش ندانند که در این مسأله قائلین به تخییر حاکم و امکان اعدام چنین محاربی کم نیستند. شیخ صدوق در کتاب‌های هدایه و مقنع، شیخ مفید، سلار، ابن ادریس، محقق حلی در کتابهای مختصر النافع و شرایع، علامه حلی در کتاب‌های مختلف الشیعة، تحریر و تبصره، فخر المحققین، شهید اول در کتاب‌های لمعه و دروس، شهید ثانی در روضه و مسالک و حاشیة الارشاد و حاشیه مختصر النافع، ابن فهد حلی، فاضل مقداد و فیض کاشانی از قائلین به تخییر حاکم هستند. حتی صاحب ریاض که خودش مخالف تخییر است می‌گوید: اکثر متأخرین قائل به تخییرند. 4⃣ اردوکشی و یارگیری در بین موافقان و مخالفان یک نظر فقهی، آن هم در رسانه‌ها و تریبون‌های عمومی شایسته استاد حوزه نیست. اینگونه روش‌ها به ابتذال فقه و در نهایت تخریب دینداری مردم می‌انجامد. @Tanbiholomah @aboutalebi57 کانال‌سیاست‌ودیانت‌|حجت‌الاسلام ابوطالبی