eitaa logo
صالحین (تجیر) ابوزیدآباد و حومه
137 دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
2.3هزار ویدیو
697 فایل
کانال مربیان، معلمین،والدین و هادیان سیاسی http://eitaa.com/abozeiedabad منطقه ابوزیدآباد-بخش کویرات آران بیدگل استان اصفهان* لینک کانال@abozeiedabad ارتباط با مدیرکانال https://eitaa.com/snatkar1364
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙ترجمه‌ گویای فارسی 📖صفحه ۳۵۷ 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ترتیل صفحه 357 با صدای استاد حامد ولی زاده 🔸مقام‌ : رست - نهاوند 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
بگو: خدا را اطاعت كنيد و از فرستاده‌‏اش فرمان بريد. پس اگر روى گردانديد و پيامبر را فرمان نبرديد، به وى زيانى نمى‌‏رسد، چرا كه فقط بر عهده اوست آن‌چه بدان تكليف شده‌است و بر عهده شماست آن‌چه بدان تكليف شده‏‌ايد. و اگر از پيامبر فرمان بريد، هدايت خواهيد يافت، و بدانيد كه بر رسول خدا جز ابلاغ آشكار پيام وظيفه‌‏اى نيست. (54) خداوند به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏‌اند وعده داده‌است كه آنان را در زمين جانشين امّت‌‏هاى شايسته گذشته كند؛ چنان‏‌كه شايستگان امت‌‏هاى پيشين را در زمين جانشين ديگران قرار داد، و نيز نويد داده‌است كه آيين آنان را كه بر پايه فطرت استوار است و خدا آن را برايشان پسنديده‌است، پا برجا سازد، به گونه‌‏اى كه جامعه براساس آن شكل يابد، و وعده داده‌است كه آنان را پس از اين‏‌كه پيوسته از سوى دشمنان داخلى و خارجى بيمناك بودند، ايمنى بخشد. در حالى به امنيت مى‌‏رسند كه مرا مى‌‏پرستند و چيزى را شريك من قرار نمى‌‏دهند، و هر كس پس از تحقق اين وعده، به وسيله كفر و نفاق و ارتكاب گناهان ناسپاسى كند، اينانند كه از راه خدا بيرون رفته‌‏اند. (55) و نماز را برپا داريد و زكات بدهيد و حكم پيامبر را اطاعت كنيد، اميد است كه مورد رحمت خدا قرار گيريد و وعده جانشين شدن در زمين و تشكيل جامعه‌‏اى بر پايه دين اسلام بى‏‌ترس از دشمنان، براى شما تحقق يابد. (56) هرگز مپندار كه كفرپيشگان مى‏‌توانند خدا را در زمين ناتوان كنند و او را از وفا به وعده خود بازدارند. آنان سرانجام شكست خواهند خورد، و جايگاهشان آتش دوزخ است و بى‏‌گمان، آن بد جايگاهى است. (57) اى كسانى كه ايمان آورده‌‏ايد، بايد بردگانتان و نيز نوجوانانتان كه به حد بلوغ نرسيده‏اند، هنگام ورود به خانه‏‌هاى شما، در هر شبانه ‏روز سه مرتبه از شما اجازه بگيرند: پيش از نماز صبح، و در نيمروز آن‏‌گاه كه لباس‏‌هاى خود را از تن بيرون مى‌‏آوريد، و پس از نماز عشا. اين سه زمان، زمان‌‏هايى هستند كه شما دوست نمى‌‏داريد ديگران از وضع شما در آن‌ها آگاه شوند، و شايسته است كه بر ديگران پوشيده بمانيد. ولى پس از اين سه زمان، نه بر شما گناهى است كه آنان را به اجازه خواستن فرمان ندهيد، و نه بر آنان گناهى است كه اجازه نگيرند، چرا كه رفت و آمدشان بر گرد شما بسيار است و همه بر گرد يكديگر مى‏‌چرخيد، و اجازه خواستن پى‌‏درپى ملال‌‏آور است. خداوند احكام دين خود را كه از نشانه‌‏هاى اوست اين‌‏گونه براى شما بيان مى‌‏كند، و خدا به احكامى كه مورد نياز شماست داناست و آن‌چه براى شما مقرّر مى‏‌دارد براساس حكمت اوست. (58) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
تفسیر مختصر صفحه ۳۵۷  (آیه 54)- در این آیه مجددا روى همین معنى تأکید کرده، مى‏گوید: «به آنها بگو: اطاعت خدا و اطاعت پیامبرش را کنید» (قُلْ أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ). سپس اضافه مى‏کند: در برابر این فرمان از دو حال خارج نیستید «پس اگر سر پیچى کنید و روى گردان شوید پیغمبر مسؤول اعمال خویش است (و وظیفه خود را انجام داده) و شما هم مسؤول اعمال خود هستید» و وظیفه شما اطاعت صادقانه است (فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّما عَلَیْهِ ما حُمِّلَ وَ عَلَیْکُمْ ما حُمِّلْتُمْ).   «اما اگر از او اطاعت کنید، هدایت خواهید شد» (وَ إِنْ تُطِیعُوهُ تَهْتَدُوا). زیرا او رهبرى است که جز به راه خدا و حق و صواب دعوت نمى‏کند.  «و (در هر حال) بر پیامبر صلّى اللّه علیه و آله چیزى جز ابلاغ آشکار نیست» (وَ ما عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلاغُ الْمُبِینُ). او موظف است فرمان خدا را آشکارا به همگان برساند خواه بپذیرند یا نپذیرند پذیرش و عدم پذیرش این دعوت، سود و زیانش متوجه خود آنها خواهد شد.  (آیه 55)- شأن نزول:  «هنگامى که پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و مسلمانان به مدینه هجرت کردند و انصار با آغوش باز آنها را پذیرا گشتند، تمامى عرب بر ضدّ آنها قیام کردند و آن چنان بود که آنها ناچار بودند اسلحه را از خود دور نکنند، شب را با سلاح بخوابند و صبح با سلاح بر خیزند. ادامه این حالت بر مسلمانان سخت آمده، بعضى گفتند آیا زمانى فرا خواهد رسید که اطمینان و آرامش بر ما حکم فرما گردد، و جز از خدا از هیچ کس نترسیم؟ آیه نازل شد و به آنها این بشارت را داد که آرى چنین زمانى فرا خواهد رسید». تفسیر: حکومت جهانى مستضعفان! از آنجا که در آیات گذشته، سخن از اطاعت و تسلیم در برابر فرمان خدا و پیامبر صلّى اللّه علیه و آله بود، این آیه همین موضوع را ادامه داده و نتیجه این اطاعت را که همان حکومت جهانى است بیان مى‏کند، و به صورت مؤکد مى‏گوید: «خداوند به کسانى که از شما ایمان آورده‏اند و اعمال صالح انجام داده‏اند وعده مى‏دهد که آنها را قطعا خلیفه روى زمین خواهد کرد، همان گونه که پیشینیان را خلافت روى زمین بخشید» (وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ). منظور از «پیشینیان» بنى اسرائیل است، زیرا آنها با ظهور موسى (ع) و در هم شکسته شدن قدرت فرعون و فرعونیان مالک حکومت روى زمین شدند.  «و دین و آیینى را که براى آنها پسندیده، بطور ریشه دار و پا بر جا در صفحه زمین مستقر سازد» (وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى‏ لَهُمْ).    «و خوف و ترس آنها را، به امنیت و آرامش مبدل خواهد کرد» (وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً). و آن چنان مى‏شود که «تنها مرا مى‏پرستند و چیزى را شریک من قرار نخواهند داد» (یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً). مسلم است بعد از این سیطره حکومت توحید و استقرار آیین الهى و از میان رفتن هر گونه اضطراب و ناامنى و هر گونه شرک «کسانى که بعد از آن کافر شوند فاسقان واقعى آنها هستند» (وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ). از مجموع آیه چنین بر مى‏آید که خداوند به گروهى از مسلمانان که داراى دو صفت «ایمان» و «عمل صالح» هستند سه نوید داده است: 1- جانشینى و حکومت روى زمین. 2- نشر آیین حق بطور اساسى و ریشه‏دار در همه جا. 3- از میان رفتن تمام اسباب خوف و ترس و وحشت و ناامنى. و نتیجه این امور آن خواهد شد که با نهایت آزادى خدا را بپرستند و فرمانهاى او را گردن نهند و هیچ شریک و شبیهى براى او قائل نشوند و توحید خالص را در همه جا بگسترانند. این وعده الهى از آن کیست؟ در آیه خواندیم خدا وعده حکومت روى زمین و تمکین دین و آیین و امنیت کامل را به گروهى که ایمان دارند و اعمالشان صالح است داده اما در این که منظور از این گروه از نظر مصداقى چه اشخاصى است؟ بدون شک آیه شامل مسلمانان نخستین مى‏شود و حکومت حضرت مهدى (عج)- که طبق عقیده عموم مسلمانان اعم از شیعه و اهل تسنن سراسر روى زمین را پر از عدل و داد مى‏کند بعد از آن که ظلم و جور همه جا را گرفته باشد- مصداق کامل این آیه است، ولى با این حال مانع از عمومیت و گستردگى مفهوم آیه نخواهد بود. نتیجه این که در هر عصر و زمان پایه‏هاى ایمان و عمل صالح در میان مسلمانان مستحکم شود، آنها صاحب حکومتى ریشه‏دار و پر نفوذ خواهند شد. چنین حکومتى تمام تلاشها و کوششهایش از جنگ و صلح گرفته تا برنامه‏هاى آموزشى و فرهنگى و اقتصادى و نظامى، همه در مسیر بندگى خدا، بندگى خالى از هر گونه شرک است.  (آیه 56)- فرار از چنگال مجازات او ممکن نیست! در آیه گذشته وعده خلافت روى زمین به مؤمنان صالح داده شده بود در این آیه و آیه بعد مردم را براى فراهم کردن مقدمات این حکومت بسیج مى‏کند. نخست مى‏گوید:
《و نماز را بر پا دارید》 (وَ أَقِیمُوا الصَّلاةَ). همان نمازى که رمز پیوند خلق با خالق است، و ارتباط مستمر آنها را با خدا تضمین مى‏کند، و میان آنها و فحشا و منکر حائل مى‏شود.  «و زکات را بدهید» (وَ آتُوا الزَّکاةَ). همان زکاتى که نشانه پیوند با «خلق خدا» است، و وسیله مؤثرى براى کم کردن فاصله‏ها، و سبب استحکام پیوندهاى عاطفى است.  «و رسول (خدا) را اطاعت کنید» (وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ). اطاعتى که شما را در خط مؤمنان صالح که شایسته حکومت بر زمینند قرار مى‏دهد.  «تا (در پرتو انجام این دستورات) مشمول رحمت او (خدا) شوید» (لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ). و شایسته پرچم‏دارى حکومت حق و عدالت گردید.   (آیه 57)- و اگر فکر مى‏کنید ممکن است دشمنان نیرومند لجوج در این راه سنگ بیندازند و مانع تحقق وعده الهى شوند، چنین امرى امکان‏پذیر نیست، چرا که قدرت آنها در برابر قدرت خدا ناچیز است، بنا بر این «گمان مبر که افراد کافر مى‏توانند از چنگال مجازات الهى در پهنه زمین فرار کنند» (لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا مُعْجِزِینَ فِی الْأَرْضِ). نه تنها در این دنیا از مجازات خدا مصون نیستند «بلکه در آخرت «جایگاهشان آتش است و چه بد جایگاهى است» (وَ مَأْواهُمُ النَّارُ وَ لَبِئْسَ الْمَصِیرُ). (آیه 58)- آداب ورود به جایگاه خصوصى پدر و مادر: از آنجا که مهمترین مسأله‏اى که در این سوره، تعقیب شده مسأله عفت عمومى است در اینجا نیز به یکى از امورى که با این مسأله ارتباط دارد پرداخته و خصوصیات آن را تشریح مى‏کند. نخست مى‏گوید: «اى کسانى که ایمان آورده‏اید! باید مملوک‏هاى شما (بردگانتان) و همچنین کودکانتان که به حد بلوغ نرسیده‏اند در سه وقت از شما اجازه بگیرند» (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِیَسْتَأْذِنْکُمُ الَّذِینَ مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ وَ الَّذِینَ لَمْ یَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْکُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ).  «قبل از نماز صبح و نیم روز هنگامى که لباسهاى (معمولى) خود را بیرون مى‏آورید، و بعد از نماز عشا» (مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حِینَ تَضَعُونَ ثِیابَکُمْ مِنَ الظَّهِیرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ). این سه وقت «سه وقت خصوصى براى شماست» (ثَلاثُ عَوْراتٍ لَکُمْ). بدیهى است این دستور متوجه اولیاى اطفال است که آنها را وادار به انجام این برنامه کنند، چرا که آنها هنوز به حد بلوغ نرسیده‏اند تا مشمول تکالیف الهى باشند. ضمنا اطلاق آیه، هم شامل کودکان پسر و هم کودکان دختر مى‏شود. در پایان آیه مى‏فرماید: «گناهى بر شما و بر آنان نیست (که بدون اذن وارد شوند) و بر گرد یکدیگر بگردید» و با صفا و صمیمیت به یکدیگر خدمت نمایید (لَیْسَ عَلَیْکُمْ وَ لا عَلَیْهِمْ جُناحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَیْکُمْ بَعْضُکُمْ عَلى‏ بَعْضٍ). آرى «این چنین خداوند آیات را براى شما تبیین مى‏کند و خداوند دانا و حکیم است» (کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآیاتِ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ).
پیامهای مهم صفحه ۳۵۷ در مورد فرزندان به والدین مومن ۱.مسئول آموزش احکام دین به فرزندان، والدین مؤمن هستند. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِیَسْتَأْذِنْکُمُ»  ۲. محل خواب والدین باید جدا و دور از چشم فرزندان باشد، و گر نه نیاز به اذن نبود. «لِیَسْتَأْذِنْکُمُ»  ۳. کودکی و بردگی بهانه ‏ای برای شکست حریم دیگران نیست. «لِیَسْتَأْذِنْکُمُ»  ۴. مرد باید در طول شبانه روز، ساعاتی را به همسر خود اختصاص دهد و فرزندان مزاحم نشوند. «لِیَسْتَأْذِنْکُمُ»  ۵. کودکان نیز تکلیف دارند. «لِیَسْتَأْذِنْکُمُ ... الَّذِینَ لَمْ یَبْلُغُوا الْحُلُمَ»  ۶. اسلام دین زندگی است و از جامعیّت کاملی برخوردار است. هم برای مسائل جزئی مانند ورود کودک به اتاق والدین (که در همین آیه آمده است) و هم برای مسایل مهم مانند تشکیل حکومت جهانی (که در آیه ۵۵ آمده است) طرح و برنامه دارد.  ۷. کودکان باید پاکدامنی را از محیط خانه بیاموزند. «لِیَسْتَأْذِنْکُمُ»  ۸. تربیت و آموختن آداب اسلامی را قبل از بلوغ کودکان شروع کنیم. «الَّذِینَ لَمْ یَبْلُغُوا الْحُلُمَ»  ۹. در خانه، باید لباس کار و لباس بیرون را کنار گذاشت. «تَضَعُونَ ثِیابَکُمْ»  ۱۰. استراحت، بعد از ظهر و در میان ساعات کار، مفید و مناسب است. «تَضَعُونَ ثِیابَکُمْ مِنَ الظَّهِیرَةِ»  ۱۱. تنظیم وقت، در زندگی مسلمانان باید بر اساس اوقات نماز صورت گیرد.«قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ»  ۱۲. تمام احکام الهی بر اساس حکمت است. «عَلِیمٌ حَکِیمٌ»
خطبه 107-در یكی از ایام صفین وصف نبرد یاران در صفین از جای كنده شدن و فرار شما را از صفها دیدم، فرومایگان گمنام، و بیابان نشینانی از شام، شما را پس می راندند، در حالی كه شما از بزرگان و سرشناسان عرب و از سران شرف می باشید، برازندگی چشمگیری دارید و قله های سرفراز و بلند قامتید، سرانجام سوزش سینه ام با مقاومت و حملات دلاورانه شما، تسكین یافت، كه دیدم شامیان را هزیمت دادید و صفهای آنان را درهم شكستید، و آنان را از لشگرگاه خود راندید، آنگونه كه آنها شما را كنار زدند، می دیدم با نیزه ها آنان را كوفتید و با تیرها، آنها را هدف قرار دادید، كه فراریان و كشتگان دشمن روی هم ریختند، و بر دوش هم سوار می شدند، چونان شتران تشنه ای كه از آبشخورشان برانند و به هر سو گریزان باشند. @nahjolbalaghe5 ❤️ 🍃
#سلام_مولای_مهربانم 💗 سپیده، نور توست و آفتاب، تشعشعی کوچک از نگاهت و آسمان جلوه ی صبرت و باران، زلال کرامتت و بهار، نسیمی از کویت ... و من هر صبح که سلامت می کنم عطر تمامی خوبی ها، تمامی روشنی ها و تمامی امیدها در وجودم می پیچد ... #اللهم_عجل_لولیک_الفرج ☘️ ┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈ 💠 #پرسمان_مهدوی ⚜️ @P_Mahdavi
#وظایف_منتظران ۲۸ 👌🏼 دفاع از امام و حفاظت از دین 👈🏼 این دفاع با اظهار علم و نشر و ثبت آن در میان مردم میسّر است و فرد عالمِ و آگاه از حقایق باید علم و دانش خود را آشکار سازد و امر دفاع از دین و امامت را به درستی عهده دار شود. 🔆 رسول خدا می فرمایند: اگر بِدعت ها (نوآوری های جدید که در دین وارد میشود و برخلاف دین است)در امّتم ظاهر شود، عالِم باید علم خود را ظاهر نماید و هرکس این کار را نکند، لعنت خدا بر او باد. 📘 کافی جلد ۱ باب البدع حدیث۲ ⚠️یادآوری: دشمنان اسلام و امامت و مخصوصا مهدویت در اقصی نقاط دنیا جولان می دهند، نکند مورد لعنت پیامبر اسلام و خداوند قرار گیریم... ┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈ 💠 #پرسمان_مهدوی ⚜️ @P_Mahdavi
✨ ✍️امام صادق (ع) فرمودند: نزدیکترین حالت بندگان به خدا و خشنودی او از آنها هنگامی است که حجت خدا در میان آنها نباشد و برای آنها ظاهر نشود و آنها محل او را ندانند. ولی در عین حال معتقد باشند که حجت خدا هست، در این زمان شب و روز در انتظار فرج باشند. 📚بحارالانوار جلد۵۲ ، ص۱۴۵ ┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈ 💠 ⚜️ @P_Mahdavi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵مساله قضاوت در زمان حکومت امام زمان (عج) چگونه خواهد بود؟ ┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈ 💠 #پرسمان_مهدوی ⚜️ @P_Mahdavi
از یاران امام زمان(عج) 📜ﻃﺒﻖ ﺭﻭﺍﻳﺘﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﯽ(ع)ﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﻗﺮ(ع)ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ: «ﻧﺠﺒﺎ» ﻳﺎﺭﺍﻥ ﻣﻬﺪﯼ ﺍﺯ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﻣﺼﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ ✅"ﻓَﻴَﺨْﺮُﺝُ ﺍﻟﻨﱡﱡﺠَﺒﺎﺀُ ﻣِﻦْ ﻣِﺼْﺮَ..ﺭُﻫﺒﺎﻥٌ ﺑِﺎﻟﻠﱠﱠﻴﻞِ ﻟُﻴﻮﺙٌ ﺑِﺎﻟﻨﱠﱠﻬﺎﺭِ ﮐﺎﻥَ ﻗُﻠُﻮﺑُﻬُﻢْ ﺯُﺑُﺮَ ﺍﻟﺤَﺪﻳﺪِ ﻓَﻴﺎﺑِﻌُﻮﻧَﻪُ ﺑَﻴﻦَ ﺍﻟﺮﱡﱡﮐﻦِ ﻭَ ﺍﻟﻤَﻘﺎﻡِ» " ﻧﺠﺒﺎ ﺍﺯ ﻣﺼﺮ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﯽ‌ﺁﻳﻨﺪ..ﮐﻪ ﺭﺍﻫﺒﺎﻥ ﺷﺐ ﻭ ﺷﻴﺮﺍﻥ ﺭﻭﺯ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎن ﭼﻮﻥ ﻓﻮﻟﺎﺩ ﺳﺨﺖ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺭﮐﻦ ﻭ ﻣﻘﺎﻡ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺑﻴﻌﺖ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ...". 🌹ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﻗﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ✅ﻳﺒﺎﻳِﻊُ ﺍﻟﻘﺎﺋِﻢَ ﺑَﻴﻦَ ﺍﻟﺮﱡﱡﮐﻦِ ﻭَ ﺍﻟﻤَﻘﺎﻡِ ﺛَﻠﺎﺛﻤﺎﺋﺔ ﻭَ ﻧَﻴﱢﱢﻒ ﻋِﺪَﺓ ﺍَﻫْﻞِ ﺑَﺪْﺭ ﻓِﻴﻬِﻢ ﺍﻟﻨﱡﱡﺠَﺒﺎﺀُ ﻣِﻦْ ﺍَﻫْﻞِ ﻣِﺼْﺮ... " ﺳﻴﺼﺪ ﻭ ﭼﻨﺪ ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺍﻫﻞ ﺑﺪﺭ ﺑﺎ ﻗﺎﺋﻢ ﺑﻴﻦ ﺭﮐﻦ ﻭ ﻣﻘﺎﻡ ﺑﻴﻌﺖ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ. ﺩﺭ ﺑﻴﻦ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺠﺒﺎ ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﻣﺼﺮ، …ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ.. ". 📙ﮐﺘﺎﺏ ﺍﻟﻐﻴﺒﺔ/ﺹ 476 📗ﺍﻟﺎﺧﺘﺼﺎﺹ/ﺹ 208 ┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈ 💠 ⚜️ @P_Mahdavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨همه غربزدگیها ظلمت است 🔹امام خمینی(ره): اینهایی که توجهشان به است، توجهشان به اجانب است، قبله‌شان غرب است، رو به غرب توجه دارند، اینها در فرو رفته‌اند 📥دریافت سایر کیفیت ها👇 http://emam.com/posts/view/21799@Sahifeh_noor
🔰 وقتی می‌بینم کسی نمی‌زند از آن پرستار و پزشک خجالت می‌کشم 🔻 رهبر معظم انقلاب اسلامی : خوشبختانه مجموعه‌های درمانی در مسئله کرونا فداکاری کردند، دیگر انسان زبانش قاصر است از اینکه بخواهد مبلَغ فداکاری اینها را بیان کند؛ چه تعدادی از اینها خودشان مبتلا شدند و تعدادی جان باختند در این راه، در راه خدمت به مردم. اینها خیلی با ارزش است. 🔹️ من وقتی میبینم توی تلویزیون نشان میدهد که بعضی‌ها عبور میکنند و همین چیز ساده، همین ماسک را نمیزنند، وقتی من این را میبینم، من از آن پرستار خجالت میکشم، واقعاً خجالت میکشم که آنها آن جور دارند فداکاری میکنند، آن پزشک، آن پرستار، آن وقت این آدم، جوان یا غیر جوان حاضر نیست یک ماسک بزند؛ این عرض اوّل ما است. 🔺️ من خواهش میکنم همه‌ی کسانی که در این زمینه مؤثّرند، همه در این زمینه فعّالیّت کنند تا بتوانیم در ظرف مدّت کوتاهی این زنجیره‌ی سرایت را قطع کنیم و کشور را به ساحل نجات برسانیم. ۹۹/۴/۲۲
☘️ آیت الله حق شناس (ره) : 🌷اگر شکست خوردی، دوباره بسم الله بگو ! ☀️ دائماً باید با امیال نفسانی مبارزه کرد. یک کسی به بنده گفت: من از اول خیلی جدیت کردم؛ ولی شکست خوردم. گفتم: هیچ ناراحت نباش! همین الساعه دوباره بسم الله بگو و بلند شو! 📚 کتاب ز ملک تا ملکوت، جلد ۲ ☀️ @omeabih 🌷
📚 از نامه خصوصی شهید بهشتی به امام(ره): امام عزیز، 🔹به خدا سوگند تحمل این وضع برای این فرزندتان بس دشوار است که چهره افسرده‏ این‏‌ها را ببینم و ندای یاللمسلمین آن‏ها را بشنوم و تنها پاسخ این باشد که صبر کنید. من هم صبر می‏کنم و فی العین قذی و فی الحلق شجی. . 🔺این روزها مکرّر با خود می‌اندیشم که ای‌کاش زیر بار این مسئولیت سنگین که با تأکید بر عهده‌ام نهادید نبودم، تا می‌توانستم به‌کمک آنها لااقل فریادی برآورم، زیرا فریاد از یک طلبه زیبنده است اما از یک مسئول انتظار اقدام می‌رود، نه فریاد و اگر اقدام کنم با این شائبه جگرسوز روبه‌رو می‌شوم که دفاع از مظلومان نیست، جنگ قدرت است میان سران، از روی هواها. ✅ @Sahifeh_noor
فال یا نفوس بد زدن برخی از مردم پریدن کلاغ، عطسه کردن، دیدن جغد، قدم برخی افراد و... را به فال بد می گیرند، در میان غربی ها هم رد شدن از زیر نردبان، افتادن نمکدان و هدیه دادن چاقو، به شدت به فال بد گرفته می شود. و این در حالی است که از فال بد و یا نفوس بد زدن در آیات مختلف قرآن1 و روایات اهل بیت علیهم السلام به شدت نهی شده و در برخی روایات "نفوس بد زدن" در حدّ شرک و کفر معرفی شده است. از پیامبر اکرم روایت شده که فرمود: "هر کس برای سفر، خانه اش را ترک کند و بر اثر فال بدی برگردد، به آنچه بر محمد نازل شده کفر ورزیده است."2 فال بد گرچه اثر طبیعی ندارد، ولی اثر روانی آن یک حقیقت انکار ناپذیر است. در روایات اسلامی راه مبارزه با فال بد، توکل کردن بر خدا و اعتنا نکردن به آن، معرفی شده است.3 1. یس 19، نمل47، اعراف131 2. میزان الحکمه ج7 ص3344 حدیث11338 3. میزان الحکمه ج7 ص3345، ح11343 🌱 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
❓پرسش ❔مگر روز قیامت همه انسان ها عریان و بدون لباس و پوشش محشور میشوند ؟ اگر عریان باشیم واقعا با حکمت خداوند سازگار است ؟ لطفا از طریق آیات و روایات و عقلی پاسخ بدهید❗️❗️ 💠پاسخ💠 ❗️از برخی روایات استفاده می شود که مردمان در روز قیامت لخت محشور می شوند. 🔷پیامبر گرامی فرمود: « مردمان در قیامت لخت و بدون پوشش محشور می شوند» 📚بحار الانوار ج7 ص12 🔶حضرت امیر فرمود: « مردمان روز قیامت عریان به نزد پرودگار حاضر میشوند» 📚امالی طوسی ص653 🔶امام باقر فرمود: « زمانی که قیامت شود خداوند همگان را جمع می کند در حالی که آنان عریان هستند» 📚بحار الانوار ج7 ص101 👌اما باید توجه کرد که این عریان محشور شدن اختصاص به کافران دارد و مومنان با پوشش محشور می شوند. 🔶امام صادق درباره کیفیت حشر مومنان فرمود: « آنان در کفن هایشان محشور می شوند و کسی که بدون کفن از دنیا رفته باشد به وسیله پوششی الهی محشور می شود» 📚الاحتجاج ج2 ص350 🔶در روایت دیگر پیامبر گرامی فرمود: « مومن به حالت پوشیده محشور می شود و کافر به حالت عریان محشور می شود» 📚بحار الانوار ج7 ص111 👌باید توجه کرد که عریان محشور شدن کافران نوعی عذاب روحی برای آنان می باشد که از درون آنها را می خورد اما با توجه به خوف و هراسی که قیامت بر افراد وارد می کند هر کس به فکر خودش است و به هیچ عنوان به وضعیت دیگران توجه نمی کنند. 🔶خداوند می فرماید: « روزی که آدمی از برادرش و از مادرش و پدرش و از همسرانش و پسرانش می گریزد .در آن روز هرکسی از آنان را کاری است که او را به خود مشغول می دارد» 🔷عبس 34- 37 🔶عایشه از پیامبر سوال کرد که زمانی که کافران عریان محشور می شوند برخی از انان به دیگری نگاه می کند❓ 👌پیامبر گرامی فرمود: « همگان مشغول به خودشان هستند و به یکدیگر هیچ توجهی ندارند» 📚بحار الانوار ج7 ص69 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❔پرسش ❓فلسفه غسل دادن میت با شرایط مخصوصی چیست❔میتی که قرار است به زودی بپوسد و از بین برود چه نیازی به غسل دارد❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌یکی از اسرار لزوم غسل میت این است که تمام اقوام و ملل دنیا همانطور که احترام افراد زنده را لازم می دانند برای مردگان نیز احترام خاصی قائل می شوند. 🔷گرچه اسلام بسیاری از تشریفات ملل و اقوام گذشته را درباره مردگان که جنبه خرافی داشته حذف کرده است ولی احترام ساده و بی آلایش را به صورت « غسل و کفن و دفن» برای مردگان لازم می داند .روی این حساب موضوع غسل میت و سایر تشریفات مردگان یک نوع احترام بی آلایش نسبت به مردگان است . ❗️به عبارت دیگر؛ 🗯اسلام برای انسان ارزشی قوق العاده قائل است و ارزش او را با وسائل و بیانات گوناگون بالا برده است حتی این موضوع شامل حال پس از مرگ هم می شود و از نظر قوانین اسلام هیچ کس مجاز نیست به مرده مسلمان اهانت کند حتی نمی تواند به قبر او نیز اهانت نماید . 🔶موضوع غسل و کفن و دفن مردگان نیز یک نوع احترام به مقام انسان است . احترامی که جنبه خرافی ندارد. ❗️علاوه بر این چون از نظر اسلام مرگ پایان زندگی نیست بلکه دروازه ای نسبت به جهان و زندگی دیگر و نزول در جوار رحمت الهی است از این جهت دستور می دهد که بایستی مردگان را نظیف و پاکیزه کنند و با لباسی ساده و پاک به خاک بسپارند تا این عمل رمز بقای حقیقی و امتداد زندگی باشد .این است فلسفه غسل میت 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی ، مکارم شیرازی و سبحانی تبریزی ، ص315 👌فلسفه غسل میت در روایات؛ 🔶امام رضا علیه السلام فرمود: « علت غسل دادن میت این است که به این وسیله طاهر و نظیف شده و از آلودگی های امراض و آنچه در هنگام بیماری به او رسیده پاکیزه می گردد چه آنکه انسان بعد از مرگ با فرشتگان و اهل آخرت ملاقات می کند لذا مستحب است وقتی بر خداوند و اهل طهارت وارد می شود طاهر و نظیف بوده و به واسطه طهارت به خداوند توجه کند و از او خواسته خود را خواسته و بخواهد که شفاعت شفعائ را در حق او بپذیرد. 🔶وعلت دیگر برای غسل دادن میت آن است که وقتی روح از کالبد خارج می شود نطفه ای که وی از آن خلق شده از جسد او بیرون می رود لذا این غسل به خاطر خروج آن نطفه نیز می باشد» 📚علل الشرائع ج1 ص300 📚وسائل الشیعه ج2 ص478 🔷در روایت دیگر فرمود: « به غسل میت دستور داده شده است زیرا زمانی که انسان می میرد نجاست و آفت و ناراحتی ها بر او غالب می شود .میت دوست دارد زمانی که اهل طهارت از ملائکه را می بیند و با آنها مباشرت می کند طاهر باشد و با این طهارت به خداوند توجه کند» 📚عیون الاخبار ج2 ص114 📚وسائل الشیعه ج2 ص478 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش ❔با وجود علم که می توانیم با آن به مجهولات جواب بدهیم چه نیازی به وجود امام و پیامبر هست❗️ 💠پاسخ💠 🗯هدف از آفرینش انسان رسیدن به کمال و سعادت شایسته انسانی است .مسلما تربیت چنین موجود تکامل یافته ای بدون یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده در تمام جنبه های زندگی امکان پذیر نیست . 🔶به این نکته نیز باید توجه داشت که زندگی بشر یک زندگی اجتماعی است و تمام پیشرفت ها و موفقیت هایی که برای بشر حاصل شده است ناشی از همین اجتماعی بودن آن است ولی روشن است که زندگی گروهی با تمام برکاتی که دارد بی شک سبب تصادم ها و کشمکش ها و برخورد منافع افراد خواهد بود . ❗️از اینجا نیاز به تشریع قوانین اجتماعی و تنظیم حقوق برای افراد جامعه روشن می شود. 👌با اندکی تامل روشن می شود که تنها برنامه ریز سعادت بشری و قانون گذار زندگی اجتماعی انسان کسی جز خالق آن ها نمی تواند باشد زیرا؛ 1⃣برنامه ریز و قانون گذار باید قبل از هر چیز یک انسان شناس کامل باشد و تمام اسرار جسم و جان بشر و عواطف، غرائز، امیال، هوس ها، آرزوها، فطریات و ادراکات عقلى او را بداند 👌و نیز به تمام اصولى که حاکم بر روابط انسان ها با یکدیگر است احاطه داشته باشد، تا بتواند قوانینى هماهنگ با تمام آن ها وضع کند. ❓آیا کسی جز خالق انسان ها این آگاهی ها را دارد❔ 2⃣باید از گذشته و آینده، تا زمان هاى دور، اطلاع کامل داشته باشد، تا ریشه مسائل پیچیده امروز را در گذشته ببیند، و آثار قوانین امروز را در آینده زندگى بشر نیز ارزیابى کند .چرا که حل مشکلات امروز بدون آگاهى از ریشه هاى آن در دیروز ممکن نیست همان گونه که مفید بودن یک قانون در امروز بدون توجّه به واکنش هاى آن در فردا کافى به نظر نمى رسد . 3⃣برنامه ریز و قانون گذار شایسته باید داراى علم کامل باشد تا بتواند با قوانین خود تمام استعدادها و شایستگى هایى را که در فرد فرد انسان ها و اجتماع نهفته است به مرحله بروز برساند، و آنچه بالامکان و بالقوّه در نهاد آدمى وجود دارد به آن جنبه فعلیّت بخشد، و با حدّاقل ضایعات که به طور طبیعى در زندگى دسته جمعى وجود دارد، حد اکثر بهره را به جامعه برساند. 4⃣برنامه و قوانین باید جنبه عملى داشته باشد نه خیالى و از ضمانت اجراى کافى برخوردار باشد نه بدون پشتوانه وهمچنین درک آن براى همگان ممکن باشد نه اینکه پیچیده و دور از فهم و درک افرادباشد. 5⃣برنامه ریز و قانون گذار حقیقى کسى است که مرتکب لغزش و گناه و خطا و اشتباهى نشود، و از این گذشته نسبت به افرادى که مى خواهد قانون براى آنان وضع کند مهربان و دل سوز، و در عین حال قوىّ الاراده باشد، و از هیچ قدرتى نهراسد. 6⃣برنامه ریز و قانون گذار شایسته کسى است که خودش منافعى در آن جامعه نداشته باشد .چرا که منافع شخصى و خصوصى به هر حال فکر قانون گذار را به سوى خود مى کشاند زیرا اگر بتواند از تأثیرات آگاهانه آن خود را بر کنار کند از آثار ناخودآگاه آن ممکن نیست برکنار باشد، و اتفاقاً مهم ترین مشکل دنیاى امروز که سبب درگیرى هاى خونین و کشمکش هاى ظالمانه شده همین قوانینى است که از سوى به اصطلاح متفکران هر جامعه وضع مى شود، و هر کدام منافع خویش، یا گروه و کشور خویش را در نظر مى گیرند، و مسلّماً این خود خواهى ها و تنگ نظرى ها نتیجه اى جز تشدید تضادها و درگیرى ها نخواهد داشت. ❓آیا این جهات شش گانه که در بالا گفته شد در کسى جز ذات پاک خدا پیدا مى شود؟ 👌کسى که خالق بشر است و از تمام اسرار وجود او آگاه است، کسى که علم او گذشته و آینده را تا میلیاردها سال در بر مى گیرد، و از ریشه ها و اسرار هر چیز و بازتاب ها و نتایج هر موضوع آگاه است. کسى که خطا و لغزش و اشتباه در ذات پاکش راه ندارد، و بالاخره کسى که نیاز به چیزى و کسى ندارد تا بخواهد منافع خویش را تأمین کند. 🔷از اینجا نتیجه مى گیریم که هر قانونى غیر از قانون خدا ناقص و بى فرجام است، و هر حکمى غیر از حکم الهى غیر قابل اعتماد و بى سرانجام است، و هنگامى که درست دقّت مى کنیم مى بینیم، تمام بدبختى و مشکلات بشر از اینجا سرچشمه مى گیرد که خودش مى خواهد با آن علم محدود، با آن همه انگیزه هاى هوس آلود، براى خویش قانون بگذارد و این یکى از دلایل عقلى لزوم بعثت انبیاء است. 📚پیام قرآن ج7 ص42 🔶علم محدود انسانی نمی تواند انسان را از وجود پیامبران بی نیاز کند زیرا انسان با پیشرفتی که در علوم حاصل کرده است باز دنیایی از مجهولات در رشته های مختلف پیش روی او است که همگان به آن اذعان کرده اند . 👌از سوی دیگر نیازهای انسان منحصر به این عالم ماده نمی باشد بلکه زندگی بشر مرحله برزخ و قیامت هم دارد که تشخیص مصالح آن مراحل تنها از طریق شرع ممکن است. 📚 الالهیات ج3 ص32 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💡 ✨در رهبری نسل جوان، باید دو کار انجام شود: 🔺یكی باید درد این نسل را شناخت و برایش فكر درمان و چاره شود. بدون شناختن درد این نسل، هرگونه اقدامی بی‏مورد است. 🔻دیگر این كه نسل كهن، باید اول خود را اصلاح كند و از بزرگ‏ترین گناه خود توبه كند و آن مهجور قرار دادن قرآن است. 🎙شهید مطهری مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵احیاگر دلها 👌بارها گوش کنید عج 🌹خیلی زیبا @Tarbiatm