➕/🔸 آغاز به کار #مدرسهعالیعلومانسانی روزگار نو
⭐️⭐️⭐️
🔻آیین افتتاحیه مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو با حضور اعضای شورای علمی این مدرسه، هشتم آبانماه برگزار میگردد.
🔻در این مراسم چهار تن از اعضای شورای علمی این مدرسه، دکتر رضا داوری اردکانی، دکتر محمد رجبی، حجت الاسلام حمید پارسانیا و دکتر حسین کچویان به سخرانی خواهند پرداخت.
🔻دوستداران مباحث علوم انسانی میتوانند با مراجعه به سایت:
ac.roozegareno.com
و دنبال کردن صفحات و کانالهای مدرسه در شبکههای اجتماعی(تلگرام، بله، ایتا) به آدرس:
@Roozegareno_ac
به آخرین اخبار و اطلاعات لازم دست یابند و از طریق سایت مدرسه عالی، اقدام به ثبتنام نمایند.
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴🏴
🏴سالروز شهادت علیبنموسیالرضا علیهالسلام تسلیت.
#بستهآموزشمجازی مدرسه علومانسانی آفاق
➕/🔻درسگفتار #اربعینجهانیدیگر
بازشناسی ظرفیتهای تمدنی اربعین حسینی (ع)
⭐️⭐️⭐️
🔰دریافت درسگفتار:
Afaghehekmat.ir
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
#مدرسهعالیعلومانسانیروزگارنو برگزار میکند:
درسگفتاری از #دکترحمیدپارسانیا:
🔸کتاب المله فارابی و علم اجتماعی جهان اسلام| ۸ جلسه
ثبتنام👈 https://b2n.ir/717300
.
#مدرسهعالیعلومانسانیروزگارنو درسگفتارها و کارگاههایی را در قالب سه گروه "اندیشه سیاسی-اجتماعی"، "ادبیات و هنر" و "فلسفه و حکمت" برگزار میکند.
🎁🎁🎁
این مدرسه در راستای حمایت از متقاضیان حضور در کلاسهای خود، #تخفیفاتویژهای را برای طلاب و دانشجویان و علاقهمندان به حوزه علوم انسانی در نظرگرفته است. علاقمندان میتوانند برای ثبت نام و اطلاع از این تخفیفات با شماره تلفن
(02166174081) تماس بگیرند یا به سایت و شبکههای اجتماعی مدرسه مراجعه کنند:
https://b2n.ir/411116
@roozegareno_ac
#مدرسهعالیعلومانسانیروزگارنو
🔻شهرِ یاران در دورِ روزگاران؛
بازاندیشیزندگیخوبدرجهانمعاصر از منظر سامانِ تاریخیِسیاست، دانش و هنر
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
➕/🔻تحلیل گفتمان در معنای رایج به نوعی تکنیک فروکاسته شده است. فروکاست تحلیل گفتمان به تکنیک و تهی کردن آن از تاریخمندی موجب شده است که این نظریه و چشمانداز انتقادی از خصلتهای خودش تهی شود و همچون تکنیکی پوزیتیویستی در خدمت سری دوزی بسیاری از متون در بیاید.
🔻درسگفتارهای پیش رو تلاش دارد قرائتی تاریخمند از تحلیل گفتمان ارائه کنند و علیه این ایده است که تحلیل گفتمان را به تکنیک فرو بکاهد. استاد حیدری در اولین جلسه درس به بیان شیوه های متعدد تعریف کردن یک مسئله می پردازد و معتقد است بی نهایت نظام نامگذاری وجود دارد و این قدرت است که در نظم دانش موجود یکی از این بی نهایت ها را به عنوان تنها حقیقت نامگذاری می نمایاند. لذا به تعبیر استاد حیدری فهم وضعیت معاصر جز در دل فهم دگرگونیهای تاریخی ان ممکن نیست و برای تعاریف نباید قطعیت فراتاریخی دانست.
🔻سلسله دروس تحلیل گفتمان نشان می دهد که اولاً چگونه باید با تاریخ مواجه شد، دوم چگونه باید تاریخ را از نو ساخت و سوم رابطۀ دانش-قدرت در درون تاریخ را چگونه باید بررسی کرد.
🔰دریافت درسگفتار
http://afaghehekmat.ir/course/fahme_moaser/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درسگفتار
🔻/➕تمهیدی بر علم اجتماعی جهان اسلام «با تفسیر رسالهالمله فارابی»
🔹دکتر#حمید_پارسانیا
📝 شروع دوره: دوشنبه ۱۱ آذر
🕑 ۱۶ الی ۱۸ به مدت هشت هفته
🔺ثبت نام در:
http://ac.roozegareno.com/
@Roozegareno_ac
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕/🎥برنامه تلویزیونی #درسگفتار
کاری از گروه اندیشه #شبکهچهارسیما با همکاری موسسه علمی فرهنگی #آفاقحکمت
⭐️⭐️⭐️
#آشناییبااندیشهسیاسیفیلسوفانمسلمان
🔻 چیستی فلسفه سیاسی
#حمیدپارسانیا
🔻 فلسفه سیاسی اسلامی در اندیشه مستشرقان
#محسنرضوانی
🔻 فلسفه سیاسی فارابی
#حمیدپارسانیا / #علیرضاصدرا
🔻 فلسفه سیاسی ابنسینا
#یارعلیفیروزجایی / #مرتضییوسفیراد
🔻 فلسفه سیاسی خواجه نصیرالدین طوسی
#مرتضییوسفیراد
🔻 فلسفه سیاسی صدرالمتألهین
#نجفلکزایی / #شریفلکزایی
🔻 فلسفه سیاسی علامه طباطبایی
#احمدرضایزدانیمقدم / #مهدیامیدی
🔻 فلسفه سیاسی امام خمینی
#نجفلکزایی / #داودمهدویزادگان
🔻 فلسفه سیاسی علامه جعفری
#مرتضییوسفیراد
🔻 فلسفه سیاسی شهید مطهری
#نجفلکزایی / #محمدحسینطالبی
#پخش: شنبه تا چهارشنبه،
ساعت ۱۷:۳۰ الی ۱۸
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
#تکگفتار
➕/🔻وجود ذهنی و چالشهای معرفتشناسی در فلسفهاسلامی.
🔻مفاهیم ذهن انسان چه نسبت معرفت شناختی با خارج دارد؟ وجود ذهنی، نقطه اصلی معرفت شناسی فیلسوفان است. ابن سینا اولین کسی است که به شبهات بحث وجود ذهنی پاسخ می دهد. در این خصوص فیلسوفان حکمت متعالیه با دو اصل موافقند اول اینکه وجود ذهنی یک وجود واسطه بین خود انسان و معلوم است و دوم اینکه حقیقتی است که با هویت شیء برابری می کند و در ذهن ما حاضر است. اگر نتوان این دو اصل را ثابت کرد نظریه معرفت شناسی حکمت متعالیه با چالش مواجه است.
🔻در نشست «وجود ذهنی و چالش های معرفت شناسی در فلسفه اسلامی» لوازم وجود ذهنی، ادله اثبات آن و نقدهایی که بر آن وارد شده است ناقدانه و موشکافانه بررسی می شود. اساتید آقایان #فیاضی، #سبحانی و #عبودیت درباره لوازم وجود ذهنی و چالش های فراروی دستگاه معرفت شناسی فلسفی ما نکاتی ارزشمند را ارئه می کنند.
🔻اساتید متفق القولند که مسئله وجود ذهنی چیزی نیست که بتوان از آن عقب کشید و تا تطابق تصوری این مفاهیم تمام و کمال نشود نوبت به مطابقت با تصدیق نمی رسد.
🔰دریافت تکگفتار:
http://afaghehekmat.ir/course/vojood_zehni/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
#مقاله
➕/🔻نظریهها و آراء در باب نسبت علم و دین.
.
🔻یافته های کیهان شناختی نیکلاس کپرنیک در قرن شانزدهم، آغاز مهمترین کشاکشها میان علم و دین در غرب مسیحی بود، اما با توجه به بسط علم مدرن در سراسر کره خاکی، رابطه علم و دین با صورتبندیهای جدید و متنوعی شکل گرفته است.
🔻در این مقاله، در بخش ابتدایی، به تشریح سیر تاریخی منازعات میان علم و دین پرداخته میشود. این مسئله، در قرن شانزدهم و هفدهم، از نجوم و کیهانشناسی آغاز شد و در قرن هجدهم، فیزیک نیوتنی عمق آن را بیشتر نشان داد. قرن نوزدهم، قرن زیستشناسی و اندیشه تکامل است که منازعه میان علم و دین را به حادترین صورت خود تبدیل میکند. در قرن بیستم، از سویی انگارههای فلسفی گذشته در صورتبندی رابطه میان علم و دین مورد تردید قرار گرفت و از سوی دیگر، یافتههای علمی، بالاخص در فیزیک کوانتوم، قطعیت تضاد میان علم و دین را تعدیل نمود. بسط علم مدرن، جهان اسلام را نیز درگیر صورت جدید این منازعه کرد.
🔻در این مقاله، پس از مروری تاریخی بر این مسائل، به تکمیل و مستندسازی سنخشناسی جان اف هات (1385) در «علم و دین: از تعارض تا گفتوگو» پرداخته میشود. در این اثر، رابطه میان علم و دین در قرن بیستم، در چهار رویکرد تعارض، تمایز، تکمیل و تایید بررسی شده است و در مقاله حاضر به رویکرد جدیدی که علم را با عمل اجتماعی پیوند میزند، نیز توجه خواهد شد.
🔰دریافت مقاله:
www.afaghehekmat.ir/course/nesbat_elmodin/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
#تکگفتار
➕/🔻تربیت دینی بر مدار اهلبیت علیهمالسلام
🔻استاد میرباقری در این سخنرانی به بیان شرحی کامل و دقیق از حدیث عقل و جهل از کتاب کافی کلینی میپردازد و مبانی تربیت دینی مبتنی بر مدار اهل بیت(ع) را توضیح میدهد و به بیان مبانی اخلاق بر محور معرفت امام میپردازد. وی معتقد است اساس تهذیب نفس، تولی و تبری به امام معصوم است و انسان با شناخت جنود عقل و جهل مسیر هدایت را درمییابد.
🔰دریافت تکگفتار:
http://afaghehekmat.ir/course/tarbiat_dini/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
➕/🔻تجربه تاریخی ما در 4 دهه رویارویی با آمریکا
.
🔻مبنای سیاست خارجه در مواجهه با امریکا، ایجاد هزینه برای اوست، نه تعریف سود متقابل.
🔻امریکا تحریم می کند و هزینه ای پرداخت نمیکند لذا دلیلی ندارد که این مسیر را ادامه ندهد. امریکاییها در سیاست خارجی سود و زیان را میبینند. در مقابل تفکری که در ایران وجود داشت و دارد این است؛ می گوییم ما برای شما سود تعریف کنیم، اجازه بدهید ما هم سود ببریم. این تفکر ختم به تحریم های بیشتر شد. امریکاییها زمان بوش پسر میگفتند با ایران مذاکره نمیکنیم چون ایران غنی سازی دارد. دولت وقت از این تفکر امریکایی استفاده کرد تعداد سانتریفوژها را افزایش داد. امریکاییها دیدند صحبت نکردن با ایران هزینه دارد و این را لمس کردند. الان هم همین اتفاق باید بیافتد. برای طرف مقابل باید هزینه تعریف کرد.
🔰دریافت درسگفتار:
http://afaghehekmat.ir/course/ayandeh-iran/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
➕/🔻چالشها و چشمانداز تمدن نوین اسلامی
.
🔻یهودیت، ۸۰ سال پیش نرم افزار تمدنی خود را چیده است.
🔻از کتبی مانند "یهودیت به مثابه تمدن" چنان برمی آید که اگر یهودیت، بخواهد بماند، راهی جز تمدنسازی ندارد. نظام یهودیت به مثابه یک دین، در فضای هژمونیک دنیای سکولار امکانی برای نفس کشیدن پیدا نمیکند، مگر اینکه برای خودش چتری پهن کند که در ذیل آن یهودیت، نظام آموزشی، نظام اقتصادی، نظام ارزشی و نظام فرهنگی خودش را داشته باشد.
🔻در این کتاب، ۸۰ سال پیش، یهودیت آن هم در مواجهه با غرب نرم افزار تمدنی خود را میچیند. یعنی قبل از اینکه ما در دوره پسا انقلاب به فکر بازیابی و بازخوانی تمدن اسلامی باشیم.
🔰دریافت درسگفتار:
www.afaghehekmat.ir/course/ayandeh-iran/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕/🔻درسگفتار «آینده ایران»، مروری بر وضعیت کنونی ایران معاصر از زوایای مختلف و از منظر موضوعات گوناگون است.
🔻در روزگار کنونی، پرسش از آینده ایران، گویی با نوعی یأس و ناامیدی همراه است. فارغ از واقعیت داشتن یا نداشتن وخامت اوضاع آینده ایران، آنچه باید بیش از همه نگرانش بود، تصور جامعه ایرانی از آینده است. تصور جامعه ما درباره آینده خود در حال آسیب دیدن است و رسانهها، سیاستمداران، دانشگاهیان و حوزویان و …نقش مهمی در این زمینه داشته و دارند.
🔻مسئله اصلی مدرسه آفاق از سویی بررسی مسائل انضمامی ایران اسلامی پس از انقلاب است و از سویی دیگر دنبال کردن دغدغه تحول در علوم انسانی از طریق مواجه شدن با مسائل واقعی اجتماعی است.
🔰دریافت درسگفتار:
http://afaghehekmat.ir/course/ayandeh-iran/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
#مقاله
➕/🔻دیدگاه آیت الله جوادی آملی در باب علم دینی.
.
🔻آیا می توان علمی داشت که هم عقلانیت بشری را جدی بگیرد و هم توجهی جدی به آموزه های وحیانی داشته باشد؟ چرا بر اسلامی کردن علوم اصرار می شود؟ برای تحقق علم دینی و درک صحیح از آن چه باید کرد؟ در مقاله پیشرو، حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی تلاش می کند به سوالات فوق از منظر آیت الله جوادی آملی پاسخ دهد.
🔻در این مقاله تلاش شده تا تصویر جامع و دقیقی را از دیدگاه آیت الله جوادی آملی در موضوع علم دینی ارائه شود، لذا مطالعه آن میتواند تا حد زیادی علاقه مندانِ به حوزه علم و دین را با دیدگاه ایشان آشنا و به برخی سوالات و شبهات در این زمینه پاسخ دهد.
🔰دریافت مقاله:
http://afaghehekmat.ir/course/elme_dini/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
➕/🔻مشکل بزرگ جامعه ایمانی ما؛ فاصل میان ساحت وجودی و ذهنی انسان
🔻استاد سبحانی ابتدای بحث خود را به تفاوت بین کلام جدید، قدیم و کلام کاربردی اختصاص داده است. به زعم ایشان کلام کاربردی یعنی باورهایی که در کلام نظری از طریق استدلال اثبات شده است تا در ساحت مقولات فردی و گزاره های اجتماعی، نمود و ظهور واقعی بدهد. وی معتقد است که در حوزه کلام نظری که ساحت تدقیقات ذهنی و عقلی است، فرد با مقوله شناسایی، اثبات و دفاع از عقاید سروکار دارد. وی همچنین معتقد است در پس تصدیقات ذهنی در وجود انسان، فرآیندهایی اعم از معرفت شناسی، جامعه شناسی و روانشناسی رخ می دهد که مقوله ایمان مبتنی بر آن شکل می گیرد.
🔻درپایان ایشان سه حوزه مهم علم کلام کاربردی را به تفصیل توضیح می دهد: اول: تعریف عملیاتی باورها به لحاظ مفهومی و مصداقی، دوم: شناسایی دقیق فرآیندهای تبدیل تصدیقات به حوزه ایمان درونی و سوم وجود موانع، آسیب ها و خلل ها در فرآیند ایمان پذیری و آسیب شناسی باورهای ایمانی.
🔰دریافت درسگفتار:
http://afaghehekmat.ir/course/moshkel_jamie/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir