درباره ادعای هجوی که غنینژاد درباره مارکسیستی بودن قانون اساسی مطرح و حتی نتونست غیر از بنیصدر کسی از اعضا را نام ببرد و شهیدبهشتی را متهم به چپ بودن کرد و امام را مخالف آنان دانسته بود، جملات زیر را از امام بخوانید:
«می خواهند نگذارند قانون اساسی بر طبق آن طوری که اسلام حکم می کند تصویب شود.
باید حقوقدان های غربی نظر بدهند؟ما می خواهیم قانون اسلامی بنویسیم،از غرب بیایند نظر بدهند؟یا غربیها بیایند نظر بدهند؟ یا غربزده ها بیایند نظر بدهند؟حقوقدان اسلامی ما می خواهیم و این حقوقدانها، اسلام را نمی دانند یعنی چه»(صحیفه امام؛ ج 8، ص 171)
«قانون اساسی و سایر قوانین در این جمهوری باید صد در صد بر اساس اسلام باشد. و اگر یک ماده هم بر خلاف احکام اسلام باشد، تخلف از جمهوری و آرا اکثریت قریب به اتفاق ملت است.» (صحیفه امام، ج 9، ص: 308)
«در این موقع که بحمدالله تعالی قانون اساسی نوشته شد و به تصویب علمای اعلام و روشنفکران رسید، عناصر توطئه گر که با قدم و قلم می خواستند جمهوری اسلامی تصویب نشود و رأی نیاورد، اینک می خواهند به ثمر نرسد. قانون اساسی یکی از ثمرات عظیم، بلکه بزرگتر[ین] ثمرۀ جمهوری اسلامی است، و رأی ندادن به آن به هدر دادن خون شهیدان ماست.»
عزیزان من! امروز که ما در مقابل یک قدرت شیطانی قرار داریم ـ که کشور ما را می خواهند به تباهی بکشند ـ نگذارید اساس جمهوری اسلامی سست شود و دشمنان اسلام دلشاد شوند. از خداوند متعال عظمت اسلام و مسلمین و توفیق همگان را خواستارم. والسلام علیکم و رحمة الله .»
تحریف و دروغ بزرگ غنی نژاد را آگاهانه بشناسید و پاسخ آن را بدانید.
✍سیدامیرحسین حسینی
تجربه نظرسنجی از جمعهای مختلف مردم نشان داده است که اگر همین امروز مجددا اصول اقتصادی قانون اساسی را به رای بگذاریم قطعا به همان میزان قبلی از مردم رای دریافت میکند.
اتفاقا نقد امروز مردم به حکومت به عنوان ریشه مشکلات اقتصادی، چرایی عدم اجرای کامل اصول اقتصادی قانون اساسی است.
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
غنینژاد:
امام مخالف سرمایه داری لیبرال نبود!
امام خمینی:
«تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست لیبرالها بیفتد،نخواهم گذاشت منافقین اسلام این مردم بیپناه را از بین ببرند،از اصول نه شرقى نه غربى عدول نخواهم کرد، و دست ایادى امریکا و شوروى را در تمام زمینه ها کوتاه میکنم»
(صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۲۸۵-۲۸۶)
غنینژاد کلا یک تنه تحریف تاریخ کرد!
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
مناظره امشب تک مضراب های فراوانی داشت.
قطعا ژورنالیست های لیبرال مانع شنیده شدن این تک مضراب ها خواهند شد.
غنی نژاد بسیار لخت و عریان از لیبرالیسم دفاع کرد تا اتمام حجت شود که چه کسانی لیبرال هستند و لیبرالیسم چیست.
لیبرالیسم ایرانی نه می داند که مخالف سرمایه داری است نه می داند که موافق آن است.
لیبرالیسم ایرانی در عین حالی که مدافع لا ادری گری است، لیبرالیسم را در بندگی خدا می داند!
لیبرالیسم ایرانی اقتصاد اسلامی را قبول ندارد و در عین حال که خود را صالح می داند که در مورد اقتصاد اسلامی نظر بدهد، امام و رهبری را صالح نمی داند که در این زمینه اظهار نظر کند.
لیبرالیسم ایرانی در عین حال که هایک و میزس و میل و کانت را قبول دارد، خود را تابع آرای آنها نمی داند.
لیبرالیسم ایرانی بانک دولتی را سرمایه داری رفاقتی می داند اما بانک خصوصی را سرمایه داری رقابتی میخواند!
لیبرالیسم ایرانی هایک را قبول دارد اما معتقد به تأثیرپذیری هایک از پشتیبانانش نیست.
لیبرالیسم ایرانی امام را مخالف کمونیسم و موافق لیبرالیسم می داند در عین حال معتقد است امام در اقتصاد قابل اعتنا نیست.
لیبرالیسم ایرانی آمریکا را از این حیث که سرمایه داری مذهبی است امپریالیست می داند اما از این حیث که بازار آزاد! دارد می ستاید.
لیبرالیسم ایرانی معتقد است که آمریکا امپریالیست است اما نباید با او مخالفت کرد.
لیبرالیسم ایرانی مخالف انقلاب است.
لیبرالیسم ایرانی دشمنی با آمریکا را شعاری و غلط می داند اما می گوید من با امام موافقم!
سطح نقد لیبرالیسم ایرانی به هایک، در حد نقد به قبول نداشتن مطلوبیت خواهی و مطلوبیت جویی متاثر از خوی حیوانی است. یعنی پناه بردن به نئولیبرالیسم.
این ها تنها بعضی از تک مضراب های لیبرالیسم ایرانی بود.
از این به بعد بدانیم که لیبرالیسم کاملا شناسنامه دار است. هم حرف هایش مشخص است و هم منادیانش.
از این به بعد بدانیم کسی که میگوید که لیبرالیسم وجود ندارد و تنها یک برچسب است، یا بی سواد است یا مغرض.
از این به بعد بدانیم که لیبرال انقلابی، یک واژه پارادوکسیکال است و افراد ناچارند تکلیفشان را با این واژه روشن کنند. نمی توانند هم خود را انقلابی بدانند و هم از منویات لیبرالیسم دفاع کنند.
مراقب باشیم جریان های رسانه ای با برجسته سازی برخی از بگو مگوهای کم اهمیت، این مناظره را کم اهمیت جلوه ندهند.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از 🇮🇷 یازهــــــــرا 🇵🇸
🔴حالا که لطف خفیّه ی الهی به کمک تفکر انقلابیون آمد باید قدر دانسته و به حجت الاسلام رییسی کمک کنند غربزده ها را بیرون بریزند...
🔻امام خمینی رضوان خدا بر او میفرمایند :«از دست محمد رضا و رضا خان خلاص شدیم،
👈لکن از دست تربیت یافتگان غرب و شرق به این راحتی ها خلاصی پیدا نمیکنیم،
👈چرا که اینها برپادارنده سلطه ابرقدرتها هستند و با هیچ منطقی خلع سلاح نمیشوند.»
🔻ودر جایی دیگر میفرمایند
«عده ندارند، ادعا دارند(بنگاههای رسانه ای یهود و لیبرایسم جهانی، حامی ایشانند) ،
🙏من التماس میکنم از ملت ایران، اینها را بیرون بریزید.»
⚠️این جاست که حجت الاسلام رییسی باید غیرت نسبت به استادشان نشان بدهند...
#نهضت_بیدارگری
#نهضت_مطالبهگری_کشوری
💠کانال یازهــــــــرا | رسانه حجـــــــــاب
@yaazahra_ir
هدایت شده از حسین زمانی میقان
#دکتر_درخشان نیامده بود که از اقتصاداسلامی بگوید آمده بود تا ذات لیبرالهای حاکم در اقتصاد ما را نمایان کند
او به خوبی از غنینژاد اعتراف گرفت که لیبرالیسم مخالف اسلام، انقلاب و امام است و اعتقادی به پایبندی به خدا و وحی ندارد.
تمام.
@hzamanim
به عنوان کسی که موضوع پایاننامهام اصل۴۳ قانون اساسی بوده است و مشروح مذاکرات اقتصادی قانون اساسی را بارها خواندهام،عرض میکنم که تقریبا تمام ادعاهای غنینژاد پیرامون اصول اقتصادی کذب و دروغ بود
مشروح پر از رفرنس دینی و نکته جالب اینکه ۹۷درصد اعضای خبرگان قانون اساسی موافق بودند.
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
غنی نژاد: بدهی بانکها به بانک مرکزی محصول سرمایهداری رفاقتی است
من با نظام سرمایه داری رقابتی موافقم، با نظام سرمایه داری مافیاییِ رفاقتی و سیاسی مخالفم.
بدهی بانک ها به بانک مرکزی محصول سرمایه داری رفاقتی، محصول شرکت های خصولتی فاسد و محصول بانک های دولتی و نیمه دولتی است.
محصول رفاقتهای ایشان در تصویر هویداست.
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
جدول شمارۀ 6 از گزارش «چکیده نتایج طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار در سال 1400» -که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته- نشان میدهد نرخ مالکیت مسکن در ایران، بیش از 81 درصد است.
پی نوشت:
منظور از «سایر»، خانههای سازمانی، وقفی و رایگان است. و مقصود از «اجاری» خانههای رهنی و اجارهای است.
@mtatbiqy
هدایت شده از مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
💠 مطالعه بینالمللی با موضوع «شاخصهای زندگی مطلوب (شاخصهای رفاه) از منظر قرآن و حدیث»
بخش (1): #Home_Ownership_Rate
📉 مستأجری، از جملۀ شاخصهایی است که پایین بودن کیفیت زندگی را نشان میدهد! و این شاخص، قابلیت تفاهم با آحاد بشر در اقصی نقاط جهان را دارد! 🌎🌍🌏
درست است که این شاخص را اهل بیت علیهم السلام (خزینههای علم الهی) بیان کردهاند اما قابل تأیید و تصدیق از سوی مردم با هر دین و آیینی در قارههای مختلف دنیاست.
📝 شاخص مالکیت مسکن (Home Ownership Rate) که در کشورهای مختلف دنیا بررسی و آمارگیری شده است، میتواند به خوبی نشانگر شاخص #خانه_به_دوشی باشد. شاخص مالکیت مسکن، درصد افرادی که -در هر کشور- صاحب خانههای خود هستند را نسبت به کل جمعیت همان کشور نشان میدهد.
📚 خانهبهدوشی؛ از تلخیهای زندگی انسان
امام صادق علیه السلام فرمود:
«مِنْ مُرِّ اَلْعَيْشِ اَلنُّقْلَةُ مِنْ دَارٍ إِلَى دَارٍ....» [الکافی، ج6، ص531]
از تلخیهای زندگى، انتقال از يك خانه به خانه ديگر [خانهبهدوشی] است...
📈 بررسی وضعیت 21 کشور از نظر شاخص «نرخ مالکیت مسکن»
سعی شده آمار 20 کشوری که [در ذهن مردم ما] زندگی در آنها مطلوب تصور میشود در کنار ایران قرار داده شود تا بیننده بتواند به راحتی قضاوت کند.
تمامی آمارهای مربوط به کشورهای اروپایی (که بدون هایپرلینک آمده) مربوط به سال 2021 بوده و از پایگاه رسمی دفتر آمار اتحادیه اروپا اخذ شده است.
کرواسی: 91 درصد
کره جنوبی: 86.3 درصد (سال 2021)
ایران: 81.4 درصد (سال 1400)
پرتغال: 78.3 درصد
اسپانیا: 75.8 درصد
ایتالیا: 73.7 درصد
بلژیک: 71.3 درصد
فنلاند: 70.3 درصد
هلند: 70.1 درصد
استرالیا: 67 درصد (سال 2021)
کانادا: 66.5 درصد (سال 2021)
آمریکا: 65.9 درصد (سال 2022)
سوئد: 64.9 درصد
فرانسه: 64.7 درصد
نروژ: 63 درصد (سال 2017)
انگلیس: 63 درصد (میانگین سال 2016 تا 2018)
ژاپن: 61.12 درصد (میانگین 5 سال منتهی به سال 2017)
دانمارک: 59.2 درصد
ترکیه: 57.8 درصد (سال 2023)
آلمان: 49.1 درصد
سوئیس: 42.2 درصد
#السلام_علی_خزان_علم_الله
#شاخص_های_زندگی_مطلوب
#شاخص_های_رفاه
@mtatbiqy
هدایت شده از توییتا
در مناظره دکتر #درخشان و #غنی_نژاد، آقای غنی نژاد صحبتهای خوبی داشتن و واقعا روشنگری کردن. یکی از حرفهای ایشان این بود که #لیبرالیسم با انقلاب موافق نیست.
پس هر کس دغدغه انقلاب دارد بداند که باید ایران را از دست این ضد انقلابهای دانشگاهی نجات دهد.
"محمد مفید"
https://virasty.com/Mohammad_Mofid/1682411871907539627
@twiita
هدایت شده از محسن قنبریان
مناظره جهان آرا .mp3
562.4K
تحریف چرا ⁉️
• دکتر #غنی_نژاد در مناظره با پرفسور #درخشان اصول اقتصادی قانون اساسی (بخصوص اصل۴۳و۴۴) را ملهم از کتاب
"راه رشد غیر سرمایه داری" اولیانوفسکی شمردند و شهید مظلوم #بهشتی را هم صد درصد چپ خواندند!
• جالب اینکه انتشار کتابهای مورد معرفی شان مقدم بر قانون اساسی نیست! پیشنویس قانون اساسی ۲۴خرداد۵۸ منتشر و کار تدوین اولیه (توسط تیم دکتر حبیبی) قبل از آن انجام شده بود!
• بدتر، تحریف محتوایی است:
نظریه راه رشد غیر سرمایه داری را "اقتصاد را دست دولت بدهید!" می شمارد؛ برای القای این همانی، علنا اصل۴۳ را تحریف می کند و می گوید ملهم از آن نظریه است و همه چیز دست دولت است!
❗️درحالیکه اصل۴۳ بخصوص بند۲ آن دقیقا برعکس آن نظریه است! بخوانید:
《برای تأمین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه کن کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد، با حفظ آزادگی او، اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بر اساس ضوابط زیر استوار میشود:...
۲.تأمین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قرار دادن وسائل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسایل کار ندارند، در شکل تعاونی، از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر که نه به تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروههای خاص منتهی شود و نه دولت را به صورت یک کارفرمای بزرگ مطلق درآورد. این اقدام باید با رعایت ضرورتهای حاکم بر برنامهریزی عمومی اقتصاد کشور در هر یک از مراحل رشد صورت گیرد...》
- برگرداندن تعاونی ها در اصل۴۴ به دولت و غیر اسلامی خواندن ایندو اصل هم قابل نقد جدی است که مجال دیگری می طلبد!
#اقتصاد_مردمی
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 شوخی با خطایی به سبک فنون کشتی در شهراورد😂
ماجرای مناظره دیشب😄
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
✍️ دربارۀ مناظرۀ تلویزیونی استاد درخشان و دکتر غنینژاد
🔸 مهمترین خروجی این مناظره این بود که ما در دانش اقتصاد چیزی به عنوان علم محض نداریم که قائل باشیم همه اقتصاددانها سر یک گزارههایی توافق کامل دارند. علی رغم اینکه آقای غنی نژاد از علم اقتصاد حرف میزدند اما علم اقتصادی که ایشان میگفتند، علمی محض نبود که هیچ جهت گیری و هیچ قضاوت ارزشی در مورد آن نباشد.
🔸 آقای غنی نژاد میگوید من لیبرال هستم. خب لیبرالیسم یک مکتب اخلاقی است. وقتی میگویید من لیبرال هستم همان قدر ایدئولوژیک است که بگویید من مارکسیست هستم. یا بگویید من مسلمان هستم.
🔸 متاسفانه علیرغم ادعای آزاداندیشی در طرفداران لیبرالیسم، شاهد رویکردی تقلیدی در حوزه اندیشههای فلسفی، سیاسی و اقتصادی هستیم. دکتر غنی نژاد تصریح کردند که من با 95 درصد حرفهای هایک موافق هستم. در دنیا حتی در چهارچوب لیبرالیسمی که اروپاییان و آمریکاییها ابداع کرده اند و بحث میکنند، هیچ وقت، هیچ متفکر و فیلسوف و صاحب اندیشه ای را پیدا نمیکنید که بگوید من 95 درصد با اندیشه فلان متفکر و صاحب نظریه موافق هستم. مگر اینکه خود فرد صاحب اندیشه نباشد. وقتی 95 درصد ادعاها و نظریات یک فرد را قبول میکنید یعنی خود شما نظر مستقلی ندارید و دیدگاههای همان فرد را تبلیغ و ترویج میکنید.
🔸 کسانی که دم از لیبرالیسم میزنند چه قبل و چه بعد از انقلاب امکانات زیادی در اختیار داشتند و قدرت و نفوذ در خور تاملی در نظام و رسانهها و افکار عمومی، دانشگاهها و مجامع علمی داشتند و از این طریق برای اقتصاد و جامعه اتفاقاتی رقم زدند و تحولاتی مبتنی بر نگاه لیبرالیستی خود ایجاد کرده اند، مسئولیت آن را نمیپذیرند.
🔸 همه میدانیم که سیاستهایی چون خصوصی سازی وکوچک سازی دولت و حذف یارانهها و یارانههای پنهان و بسیاری از این اقدامات نظیر ایجاد بانکهای خصوصی و تاسیس سازمان بورس و اوراق بهادار و عمق بخشی به بازار سرمایه، تماما پیشنهادهایی لیبرالیستی است. آنها نمیتوانند از این مساله فرارکنند.
🔸 اینکه اقای دکتر درخشان گفتند که ما نیاز به تغییر چهارچوبها داریم شاید ناظر به این بود که یک سری چهارچوبهایی در این دوران ما -بخصوص در سه دهه اخیر- ایجاد شده که گویی وحی منزل است درحالیکه بسیاری از این چهارچوبها ماهیت لیبرالیستی دارد مثل بانکداری خصوصی مثل بازارهای سرمایه که به ندرت در زبان فارسی پژوهش و مقاله ای در نقد این نهادها و نظامات پیدا میکنید. عمده مقالات در ستایش این نهادها است.
🔸 ولی وقتی وارد حوزه زبان انگلیسی میشویم که زبان نظام سرمایه داری است میبینیم نقدهای بسیار بنیان افکنی در خصوص بسیاری از نهادهای سرمایه داری نوشته شده است و از بانکداری خصوصی تا مالی سازی و شکاف طبقاتی و معضلات مربوط به عدم عدالت اقتصادی در دنیا و... گزارشهایی میدهد که اینها به گوش بسیاری از کسانی که دم از لیبرالیسم میزنند، نرسیده است. چطور ادعای آزاد اندیشی دارید ولی نمیبینید که در دنیا چه حرفهای متفاوتی زده میشود و چه نقادیهایی در این مورد میشود.
🔸 حوزه اقتصاد اسلامی در طراحی نهادها و طراحی شاخصها و سیاستها مرزهایی را جلو برده است و با همه بی میلیها و کمبودها و با روحیه جهادی عمل کرده ولی اینکه این سیاستها و این نهادها در عمل پیاده شود و ما بتوانیم خروجی آنها را ارزیایی کنیم این نیازمند این است که نهاد سیاست گذار و نهاد دولت اولا این سیاستها را بپذیرد و بعد از این نهادها پشتیبانی کند. در دهه 70 چیزی به عنوان بانک خصوصی نداشتیم و در دهه 80 سیاست گذار آمد و پشت ایده تاسیس بانکداری خصوصی ایستاد و علی رغم فشارها و انتقاداتی که بود، سیاست گذار از این ایده حمایت کرد و برای ایجاد بانکهای خصوصی مجوزهای متعددی داد. امروز بعد از بیست سال میبینیم که پیامد این بانکهای خصوصی چیزی جز فاصله طبقاتی بیشتر و تورم بیشتر و... نبود. در این طرف اگر بخواهیم کاری بنیادی و حرکتی بکنیم ایده و حرف و نظریه اقتصاد اسلامی وجود دارد ولی سیاست گذار باید تصمیم بگیرد و پای تصمیم اش بایستد. نه اینکه بگوید حرفهای اقتصاد اسلامی حرفهای خوبی است ولی من حاضر نیستم زیر بار این بروم. خب شما که یک بار زیر بار لیبرالیسم رفته اید و خروجی را دیده اید دیگر چه اتفاقی بدتر از این میتواند رخ بدهد؟!
متن کامل:
http://fdn.ir/79506
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از احمد نبویان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیف #دکتر_درخشان از #اقتصاد_اسلامی:
🔹 من طرفدار تنظیم امور اقتصادی مسلمین بر اساس دین اسلام هستم.
🔹اقتصاد اسلامی به معنی کشف علم اقتصاد به معنای واقعی خودش [از مبانی فکری اسلامی] است.
▪️اما اقتصاد اسلامی به معنای مجموعهای از احکام اقتصادی، فتاوای اقتصادی، روایات و احادیث اقتصادی را قبول ندارم.
پ.ن:
این نگاه پرفسور درخشان دقیقا در نقطه مقابل دیدگاه اخباریون و اهل حدیثی است که صرفاً قائل به تمسک ظاهر آیات و روایات هستند.
ظاهراً این بخش از کلیپ #مناظره_درخشان در کلیپهای تقطیع شده که بصورت انبوه در سال فضای مجازی پخش شده است، منعکس نمیگردد.
💠 احمد نبویان 🇮🇷
🔗@ahmad_nabavian
#جلسه_مجازی
🌐 دانشگاه مردمی اقتصادمقاومتی برگزار میکند
📺 پخش زنده با سخنرانی سید امیرحسین حسینی
📋 با موضوع: «بررسی ابعاد صنعت خودرو در اقتصاد ایران»
⏳️ زمان: چهارشنبه 6 اردیبهشت ۱۴۰۲ (امروز)
🕔 ساعت 16 الی 18
🔰 حضور در جلسه از طریق لینک اسکای روم به آدرس:
https://www.skyroom.online/ch/nasra1401/idea-114877/l/fa
💥شرکت در جلسه برای عموم آزاد است
#اقتصاد_مقاومتی
#دانشگاه_مردمی_اقتصادمقاومتی
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
امیرحسین مهدوی؛ کارشناس ارشد اقتصاد
مسئله اصلی بحث بر چرایی هاست نه چگونگیها !
نکاتی درباره مناظره دکتر غنی نژاد و درخشان
فارغ از عملکرد طرفین در مناظره، یکی از انتقاداتی که به کرات مشاهده میشد، این بود که در مناظره ایدئولوژی جای بحث علمی را گرفته بود!
گویا افراد بیشتر توقع داشتند طرفین با استدلالات آماری و نشان دادن نمودارهای متعدد در یک بحث کاملا علمی! به علل ناکامی اقتصاد بپردازند. و مباحث نظری فلسفه سیاسی دردی را دوا نخواهد کرد.
اصلا جان استوارت میل، هایک و.... فلان شخصیت را داشته، به ما چه! حرفش را ببینید!
یک موقع میگوییم استوارت میل فیلسوف این را گفت، یک موقع میگوییم چرا استورات میل این را گفت
اتفاقا مسئله اصلی همینجاست؛ نه در اقتصاد بلکه در بقیه علوم. بگذارید بیشتر توضیح دهیم.
1- بسیار برای نگارنده پیش آمده که در بحث های مختلف، وقتی از وحی و دین و... بحث میشود؛ میگویند علمی بحث کن، مکتبی بحث نکن! خب روش علمی چیست؟ تجربه گرایی – فارغ از حصر کردن روش علمی در این مدل تجربه گرایی اصلا درست یا نه، خوب است ببینیم این تجربه گرایی از کجا نشات میگیرد؟
2- تجربه گرایی که از کتاب ارغنون جدید نشات می گیرد. ارغنون کتابی است بر شش رساله از تألیفات ارسطو در علم منطق و بیکن این کار ارغنون جدید را در مقابل کار ارسطو تالیف کرد. تا روش علمی را بر خلاف ارسطو در تجربه منحصر کند و از اینجا به بعد دیگر وحی و عقل در حوزه خارج از ماده منابع کشف حقیقت نیستند. اما جالب است بدانید بیکن لرد صدر اعظم انگلستان و اولین دریافتکننده مقام مشاور حقوقی مخصوص ملکه بود! وی در زمانی زندگی میکرد که اوج دعوای کلیسا و پادشاهی بود! اگر شما جای بیکن بودید و میخواستید وحی را که کلیسا از آن سخن میگوید را بزنید تا به پادشاهی کمک کنید، چیزی غیر از کتاب ارغنون جدید را تالیف میکردید؟ کار بیکن توسط جان لاک ، هیوم و....ادامه یافت، جالب است بدانید جان لاک رفیق از و یار صمیمی آنتونی اشلی از بزرگان دربار و ثروتمندان انگلیسی بود، وی نیز دقیقا به نفع پادشاهی قلم میزد و....
3- یک موقع است که میگویم هایک فلان چیز را در باب آزادی گفت، یک موقع میپرسیم چرا هایک فلان مطلب را گفت. طبعا اگر کسی همچون هایک را یک فیلسوف گوشه گیری بدانیم که توصیه هایی اقتصادی میکند با اینکه هایک را فیلسوفی بدانیم که با پول آنتونی فیشر تاجر انگلیسی(Antony Fisher) در Mont Pelerin Society شروع به نظریه پردازی برای تثبیت حاکمیت تجار پرداخت! متفاوت است.
4- سوالی که اینجا مطرح است این است که تقریبا همگی اقتصاددانان (غربی) به تبعیت از آدام اسمیت، پدر اقتصاد مدرن، انگیزه اصلی انسان را نفع شخصی میدانند، اکثریت آنان نیز تنها انگیزه انسان را نفع شخصی میدانند و منکر انگیزههایی همچون نوعی دوستی، دگر خواهی و... هستند؛ حال سوالی که اینجا مطرح میشود، این است که کسانی که چنین تفکری دارند، در نظریه پردازی، چطور نظریه پردازی میکنند؟ در نظریه پردازی نفع چه فرد یا افرادی را در نظر میگیرند؟ بین منافع جامعه و نفع خود چه کسانی را در نظر میگیرند؟ اصلا چرا با نظریات اقتصاددانان همچون مصلحان اجتماعی برخورد میشود؟!!
5- چرا اگر صحبت از نظریه کارآفرینی (entrepreneurship) شومپیتر صحبت کنیم یا ایده خلق پول از هیچ وی (money creation out of nothing) یک حرف علمی زده ایم ولی اگر یگوییم وی که مدافع خلق پول از هیچ بانکهاست، خود یک بانکدار بوده است، یک حرف کاملا غیر علمی زده ایم!
6- همین روند در همه جا مطرح است، ما دنبال چگونگی عوامل تورم هستیم (از فشار هزینه ، فشار تقاضا، ساختاری و....) ولی یکبار بررسی نمیکنیم که ذینفعان تورم چه کسانی هستند و از چه جریاناتی حمایت میکنند. متضررین و ذینفعان تورم چه کسانی هستند؟
در بقیه عرصه های غیر اقتصادی نیز همین است. سه سال و نیم پیش را به یاد آورید – یک دفعه گفته شد از یک خفاش، خوک یا هر چیز دیگری که آخر سر معلوم نشد، ویروسی به نام کرونا متولد شد! هیچکس از خود نپرسید که این ویروس به نفع کدام قشر بود ؟ از کجا آمد؟ چه کسانی را از بین برد؟ در اینجا کوچکترین انتقادات با سرکوب مواجه میشد که این یک مسئله تخصصی و کاملا علمی پزشکی است – مرجع پاسخگویی نیز who و CDC آمریکاست. حال آیا حق نداریم سوال کنیم که آیا ارتباطی وجود دارد بین اینکه حامیان این سازمان ها افرادی چون بیل گتیس و زاکربرگ بوده و ثروت اینان در دوران کرونا افزایش شدید داشته ! یا این یک پرسش شعاری، سیاسی و ایدئولوژیک است و کرونا صرفا یک مسئله پزشکی است؟
آیا بین اینکه کرونا نیم میلیارد نفر دیگر را در جهان زیر خط فقر میبرد و همزمان دارایی ثروتمندان جهان را دو برابر میکند، رابطه ای وجود دارد؟
آیا حق داریم از زمینه های کمی شک به خودراه دهیم؟
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این اعتراف تاریخی مدیر دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامهوبودجه را به عنوان بانی اصلی حذف ارز ترجیحی و مخالف افزایش دستمزد کارمندان و کارگران ثبت کنید!
*تاثیر افزایش دستمزدها روی تورم سال گذشته تنها ۳.۳ درصد بود*
👤 محمد جعفری، رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه: سازمان برنامه مخالف افزایش ۵۷ درصدی دستمزد در سال گذشته بود، در حالیکه تاثیر افزایش دستمزدها روی تورم سال گذشته تنها ۳.۳ درصد بود!
علت اصلی تورم حذف ارز ترجیحی و افزایش نرخ ارز بود.
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
برای ضبط برنامهای به آبادان آمدیم
این تصاویر دکور استدیو صدا و سیمای مرکز آبادان روزم را ساخت...
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣برنامه تلویزیونی حاصلِ جمع
🖇فرصتی برای اندیشیدن و تضارب آرا در ویژه برنامه گفتوگو محور #حاصل_جمع
توفیق داشتیم تا امروز با موضوع «بررسی مسائل اقتصاد ایران» در خدمت دوستان باشیم.
دکور زیبای برنامه و استفاده از عکس متفکرین اصیل انقلاب اسلامی در فضای دکور، هویتی متعالی و احساسی برتر به فضای برنامه بخشیده بود که الگوبرداری از آن قطعا برای سایر برنامهها مفید خواهد بود.
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر غنینژاد: آیا شما فلسفهسیاسی خواندید؟
پاسخ استاد مطهری را در این کلیپ ببینید.
#برای_انتشار
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از روحالله ایزدخواه 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 چرا تغییر رویکرد اقتصادی، آغاز نمیشود؟
گفتوگویی با دکتر درخشان
🔺 تصمیمگیران ما مقهور فضای کارشناسی هستند
🔺 دانشگاهها نمیخواهند از چارچوب کتابهای درسی فراتر بروند
🔺 نیاز به جریانسازی فکری داریم هرچند خیلیها درمقابل ما موضع بگیرند.
@dr_izadkhah
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
✅ اصول اقتصادی قانون اساسی محصول اندیشههای ضدسوسیالیستی شهید صدر
✳️در مناظره اخیر، دکتر #غنینژاد، اصول اقتصادی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را به چپها و سوسیالیستها نسبت داد؛ این در حالی است که این اصول متاثر از اندیشه های شهید صدر پدر اقتصاد اسلامی است که پیش از تدوین قانون اساسی در کتاب الاسلام یقود الحیات منتشر شد.
✳️ عنوان نوشته شهید صدر در این کتاب «لمحة فقهیة تمهیدیة عن مشروع دستور الجمهوریة الإسلامیة فی ایران» رهیافت فقهی مقدماتی نسبت به قانون اساسی جمهوری اسلامی در ایران است. این متن نامهای است که شهید سید محمد باقر صدر در پاسخ به درخواست تعدادی از علمای لبنان و در توضیح و تبیین اندیشه فقهی خود نسبت به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نگاشته است.
❇️ این متن در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۵۷ یعنی در بحبوحه پیروزی انقلاب اسلامی نوشته شده است.
✳️طرح پيشنهادي قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران توسط آیتالله سيد محمود هاشمي شاهرودي كه رابط وی و امام خميني بود، به محضر ايشان تقديم شد. شباهت مبنايي رساله شهید صدر برای قانون اساسی ایران با پيشنويس ارائه شده از سوي شهيد بهشتي در مجلس خبرگان قانون اساسي و قانون اساسي مصوّب، نشان از تأثير مهم و حياتي آن دارد.
✳️ باید توجه داشت که شهید صدر پیش از آن کتاب اقتصادنا را نوشت که عمده آن رد اندیشه های اقتصادی سوسیالیستی و مارکسیستی است.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از روزنه
پاسخ به تحریفات تاریخی موسی غنینژاد در مناظره تلوزیونی جهانآرا
بازنشر یادداشت روزنه در #خبرگزاری_فارس
👇
http://fna.ir/3cb2gw
@rozaneebefarda