eitaa logo
اهل قلم
122 دنبال‌کننده
134 عکس
1 ویدیو
0 فایل
محفلی برای خواندن از نوشته های نویسندگان و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی که دل در گرو اهل بیت علیه السلام و معارف دین دارند ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Jr14710
مشاهده در ایتا
دانلود
همزیستی بین شیعیان و اهل تسنن ✍حجت‌الاسلام حسن رضا یکی از آرزوهای دیرینه دلسوزان جهان اسلام و حتی یکی از اهداف تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران، ایجاد تقریب بین مذاهب اسلامی و یگانه شدن صفوف مسلمانان در برابر دشمنان اسلام، بوده است. این هدف مقدس نیز مبتنی بر ریشه های استوار در کتاب و سنت و متکی بر صلاح همگی است و با جلوگیری از ایجاد تفرقه در بین مسلمانان، مانع تخریب و تضعیف مسلمانان و تسلط اجانب بر کشورهای اسلامی میشود. امروزه جهان اسلام با چالش‌ها و مشکلات متعددی روبرو است. از جمله این مشکلات که خواست دشمنان و بدخواهان امت اسلامی میباشد، اختلافات و تنازعات بی‌حاصل مذهبی است. به همین دلیل رسالت و وظیفه‌ی اسلامی فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی است که با اقدامات سنجیده، در رفع و یا به حداقل رساندن این مشکل تلاش کنند. لازم به یادآوری است که اهداف و سیاست‌های کلی دفاتر تقریب مذاهب، چشم اندازی را فراسوی ما قرار میدهد تا یادمان نرود قرار است برای چه اهدافی قدم برداریم و قرار است به چه سمت و سویی برویم؟ : 1. تبیین مبانی فکری و نظری تقریب و نشان دادن مشترکات دینی و تحکیم علمی پایه‌های امت واحده اسلامی/ معرفی و اشاعه فرهنگ ناب ائمه(علیهم السلام) و رفع و سوء برداشت‌ها از مفاهیم شیعی. 2. بررسی و ارائه راه‌کارهای عملی اتحاد اسلامی و تقریب مذاهب، تثبیت و ترویج ذهنیت مثبت در میان نخبگان و عموم مردم در قبال دیگر عموم مسلمانان و کوشش‌های تقریبی. 3. شناسایی نقشه‌های مغرضین امت اسلامی و تقویت روحیه‌ی همدلی و ایستادگی در برابر دشمنان مشترک و شبهه‌افکنی. 4. بستر‌سازی برای گفتگو، تعامل و برگزاری نشست‌های علمی مشترک میان عالمان مذاهب اسلامی. 5. شناسایی و جلب همکاری پژوهشگران، پیشگامان و دانشجویان علاقمند به تقریب. 6. رفع سوء تفاهم‌ها و تعصبات فرقه‌ای و شبهه‌زدایی از اتهامات و اختلافات بی‌اساس نسبت به فرق اسلامی به ویژه تشیع. 7. هماهنگی و همکاری مجموعه‌های تقریبی همسو در داخل. 8. گسترش فرهنگ تقریب در میان طلاب و دانشجویان. علاوه بر این اهداف، آنچه باعث میشود همزیستی بین شیعیان و اهل تسنن مسالمت آمیز و وحدت آور باشد؛ قطعا و یقینا تاکید و تکیه بر مشترکات این دو است: قرآن کریم، سنت شریف نبوی، ایمان به وحدانیت خداوند تعالی، ایمان به نبوت و خاتمیت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و سنت ایشان، ایمان به معاد و روز آخرت و زنده شدن مردگان، و عدم انکار ضروریات دین چون نماز و روزه و زکات و حج و جهاد و ... ، از جمله مبانی و اصولی است که منجر به این وحدت و همزیستی و تعامل بدون تزاحم خواهد شد. علاوه بر اینها تبیین و تشریح عدالتخواهانه قیام اباعبدالله علیه السلام و آنچه پیام عاشورا و کربلا بوده است، بیش از هر زمان در این برهه ضرورت دارد؛ پیام‌های عاشورا مثل ظلم‌ستیزی، مبارزه با استکبار، آزادی‌خواهی و... می‌تواند از نکاتی باشد که عامل تقریب، وحدت و همدلی مسلمانان و مظلومان جهان در‌ مقابل استکبار جهانی باشد. شناخت راه امام حسین علیه السلام و گفتمان نهضت عاشورا می‌تواند فصل مشترکی برای هر انسان روشن‌ضمیری باشد که به‌ دنبال تعالی است. مسلما ارادت اهل سنت به اهل‌بیت(علیهم‌السلام) به‌ویژه حضرت اباعبدالله الحسین‌(ع) ظرفیت قابل اتکایی برای تقویت پایه‌های تقریب مذاهب است. از این رو، اندیشه‌ورزی و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی با هدف شناخت بهتر و ترویج و نشر سیره اولیای الهی یکی از رسالت‏‌های خطیر صاحبان قلم و مراکز آموزشی است که باید این ارزش‌ها را با شرایط روز تبیین و تطبیق سازند تا ریشه ارزش‌های نیک اخلاقی و اسلامی در جامعه بازتولید شود.» اگر علمای اهل سنت به جوانان خود توصیه کنند که به ائمه اطهار(ع) بی احترامی نکنند، چون این بزرگواران از جمله معتقدات ما هستند. علمای شیعه نیز کوشش کنند به خلفای راشدین و مقدسات توهین نکنند و اگر احترام از سوی هر دو باشد زمینه هر چه بیشتر این وحدت فراهم می شود. علاوه بر موضع گیری علما، ملت در این وحدت بسیار سهیم هستند و ما در حوادث این را شاهد بودیم. علمای شیعه نیز کوشش کنند به خلفای راشدین و مقدسات توهین نکنند و اگر احترام از سوی هر دو باشد زمینه هر چه بیشتر این وحدت فراهم می شود. قرآن از زبان پیامبر اکرم به مسیحیان آن زمان میگوید: «تعالوا الی کلمة سواء بیننا و بینکم الاّ نعبد الاّ اللَّه و لا نشرک به شیئا». آن وقت فرقه‌های مسلمان، با خدای واحد، پیغمبر واحد، قرآن واحد، قبله‌ی واحد، عبادت واحد، این همه مشترکات و مسلّمات، چند موضوع مورد اختلاف را وسیله قرار بدهند برای دشمنی! این، خیانت نیست؟ این، غرض‌ورزیِ غرض‌ورزان و غفلتِ غافلان نیست! در پایان اشاره میکنم به سخنی از رهبر انقلاب که فرمودند: " در مسأله‌ی وحدت، دو نقطه یا دو جهت‌گیری اساسی وجود دارد که هر کدام به تنهایی، حایز اهمیت هستند: @ahalieghalam ادامه 👇
یکی از این دو نکته، عبارت از رفع اختلافات و تناقض ها و درگیری ها و تضادها و کارشکنی هاست که از قرنها پیش تا امروز، میان طوایف و فِرَق مسلمین وجود داشته است و همیشه هم این تناقض ها به ضرر مسلمین تمام شده است. نكته‌ ی دوم‌ اين‌ است‌ كه‌ اين‌ وحدت‌ بايد در خدمت‌ و در جهت‌ حاكميت‌ اسلام‌ باشد; والا پوچ‌ و بی معنی خواهد بود. به نظر میرسد در راستای بهبود این همزیستی، علاوه بر برگزاری همایشها و سمینارها، برگزاری فعالیتهای فرهنگی مشترک بین شیعه و سنی، اردوهای فرهنگی مشترک، برگزاری نماز جماعتهای مشترک، مراسمهای مولودی و مداحی مشترک و تشویق و اجرای طرحهای پیشنهادی از مذاهب جهت تقویت این اهداف، مفید فایده باشد. والسلام من اتبع الهدی @ahalieghalam
اتباع افغانستانی ✍️م.ع/ فعال رسانه و ارشد علوم اجتماعی دانشگاه رضوی حضور پر رنگ افغانستانی ها این روز ها به شدت نقل محافل سیاسی اجتماعی کشور است. اغلب مردم نیز معتقد به برخورد سخت با اتباع این کشور در ایران و اخراج ایشان هستند و یک احساس جمعی در حال تزریق است که بسیاری از امکانات کشور را ایشان تصاحب نموده اند و در حال بلعیدن آن هستند. قصد نسخه پیچی راحت و بی دردسر یا قضاوت در این فقره را ندارم، اما مسئله اتباع افغانستان مسئله ی ساده و دم دستی نیست. از سویی حجم بی شمار مهاجرین غیر قانونی می تواند کشور را با مشکلات فرهنگی، اجتماعی ، اقتصادی و امنیتی مواجه سازد، همانگونه که در چند سال اخیر در حوادث امنیتی و بزهکاری های اجتماعی کاملا مشهود بوده است. اما در کنار این حواشی به این نکته نیز باید توجه داشت که بسیاری از اتباع افغانستان از نظر زبانی ، نژادی، فرهنگی ، مذهبی و حتی آرمان های سیاسی، آمیختگی بسیار زیادی با ایرانیان دارند. بخش قابل توجهی از اتباع افغانستان متولدین ایران هستند و خود را بخشی از بدنه جهان اجتماعی ایرانی - اسلامی می دانند. همین دیدگاه نیز سبب شده است در بسیاری از چالش های تاریخی انقلاب اسلامی حاضر به پرداخت هزینه باشند. شهدای افغانستانی دفاع مقدس و مدافع حرم، مشتی از خروار این مسئله اند. این در حالیست که همین بخش از بدنه ی معتقد و نزدیک به فرهنگ ایرانی، از داشتن بسیاری از اولیات زندگی در ایران محرومند و حتی اجازه داشتن یک گواهی نامه ساده را نیز ندارند. ساماندهی امور اتباع از واجبات این روز های جمهوری اسلامی است. با ساماندهی و برنامه ریزی صحیح مسئله ای که امروز از پر مخاطره ترین مسائل جمهوری اسلامی به حساب می آید می تواند جز برگ های برنده این روزها برای ایران باشد. @ahalieghalam
کمک به برادر دینی ✍ وَ عَن أبِى الحَسَن عليه السلام: مَنْ قَصَدَ اِلَيْهِ رَجُلٌ مِنِ اخْوانِهِ مُسْتَجيرا بِهِ فى بَعْضِ اَحْوالِهِ فَلَمْ يُجِرْهُ بَعْدَ اَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ، فَقَدْ قَطَعَ وِلايَةَ اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ. [بحار الانوار، ج 72، ص 181.] امام رضا عليه السلام فرمود: كسى كه يكى از برادران دينى اش براى كارى به او پناه آورد ولى او، با آنكه مى تواند، پناه ندهد و كارى برايش نكند، رشته ولايت خداى متعال را بريده است. برادری در ادبیات دین فقط به برادران تنی اطلاق نمی شود مفهومی وسیع تر دارد و در جایی که دو مومن و مسلمان توجه ویژه به یکدیگر دارند و با مهر و محبت به‌فکر کمک و گره گشایی از کار و مشکلات همدیگر هستند عنوان برادر دینی شامل آن می شود. وظیفه ای که برادران دینی نسبت به یکدیگر به عهده دارند رفتاری شبیه برادران تنی است که بر اساس مهر و محبت خونی و خویشاوندی تلاش می‌کنند از هم حمایت کرده و یاری رسان در سختی ها و دشواری های زندگی باشند. آنچه مورد تاکید امام است رسیدگی به یکدیگر در زمان سختی و مشکلات است بر این اساس اگر کسی توان یاری داشت و نسبت به برادر دینی خود وظیفه اش را انجام نداد مورد مؤاخذه قرار می گیرد چرا که این وظیفه ای است که خدا بر اساس ولایتی که بر انسان دارد به عهده‌ او قرار داده و اگر انجام وظیفه نکند رشته ولايت خداوند بر خود و نظر خیر و رحمتش را قطع می کند. @ahalieghalam
خنجر عمیق در برابر هزار خنجر ✍م.ع/ فعال رسانه، ارشد علوم اجتماعی دانشگاه رضوی از ظهر هر بار که خواستم دست به قلم شوم خبری جدید آمد. واقعا می توانم بگویم آنچه در حال رخ دادن است، در نوع خود بی نظیر است. اهمیت حمله فلسطینی ها لزوما شاید در میزان تلفات و غنیمت های اخذ شده از اسرائیلی ها نباشد. مهم ترین نکته اصل حمله است. اینکه فلسطینی ها از موقعیت دفاعی خارج شده و دست به حمله زده و ابتکار عمل را به دست گرفته اند. ترکی که دیوار هیمنه ی اسرائیلی ها برداشته به سادگی قابل ترمیم نیست. بماند که میزان تلفات وارده به اسرائیل برای آن غیر قابل انتظار بوده. یادم می آید چند سال پیش نظر یکی از مستشرقین معاصر درباره جنبش های منطقه ای متاثر از انقلاب اسلامی را می خواندم. به گمانم تاریخ نگارش اواسط دهه 70 شمسی بود. وی با اطمینان سرنوشت این جنبش ها را انحلال و فرو پاشی می دانست . اتفاقات امروز بار دیگر عدم فهم صحیح بسیاری از غربی ها از توان ایران و نیروها متحد او را عیان نمود. آنچه امروز رخ داد قدر مسلم بدون اطلاع، هماهنگی و پشتیبانی ایران نبوده است و شاید امروز می توان سفرهای برخی از مقامات بلند پایه نظامی در ماه های اخیر به سرزمین های جبهه مقاومت را تحلیل نمود. به نظر می رسد امروز ایران در برابر سیاست هزار خنجر اسرائیلی ها سیاست خنجر عمیق را به کار برده است. خنجر عمیقی که جای زخمش دیگر مانند گذشته التیام نخواهد یافت. @ahalieghalam
"دیدار حبیب" ✍ خانم ارشد دانشگاه و حوزه خسته ام ولی مشتاق و بیقرار به حاشیه غربی مسجدالنبی رسیده ام، مسجد غمامه، فائقه میگفت رسول خدا ص در این مسجد نماز عید می خواند. وهابی دشداشه پوش با شالی قرمز بر سر، مقابلم ظاهر می شود و از آمدنم می پرسد. می گویم :« مسافر زمانم، از کوی امام مهربانی،مشهدالرضا... و مشتاق زیارت حبیب خدا..» نقاب تعصب برچهره می کشد و با تندی می گوید:«زیارت شرک است» می گویم:«مگر اویس از یمن به زیارت نیامد، منم اویس خراسانم..» غضبناک نگاهم می کند. بی اعتنا به راهم ادامه می دهم ..رو به بقیع..سلامی می دهم و به سوی باب النساء گام برمیدارم. وجودم لبریز است از شوق دیدار. روضه منوره را می جویم.ناگه خود را مقابل حبیب خدا می بینم .پر می شوم از رحمت، از مهربانی... صدایی دلنشین در گوشم طنین انداز می شود. رحمت دو عالم است . از نگرانی اش می گوید. هنوز هم دلنگران است و در هدایتم حریص... «.سه چیز است که از آنها برامتم نگرانم گمراهی بعد از شناخت، فتنه های گمراه کننده و شکمبارگی و شهوترانی» ...به یکباره همه چبز محو می شود. خود را سرگردان در میان ستونهای مجلل مسجدالنبی میابم...اشک می ریزم و سر به ستونی می گذارم . مرد وهابی پیدایش می شود. غضبناک مرا از ستون می کند... حس میکنم حبیب خدا در میان شکوه این ستونها از ائمه بقیع هم غریب تر است. زیر لب زمزمه می کنم: « أین هادم ابنیه الشرک و النفاق... أین قاصم شوکة المعتدین...» اشک می ریزم و ناله می کنم «یابن الزهراء، پایان دلتنگیها، کجایی؟؟.....» @ahalieghalam
مشهدآباد (1) مشهد کجاست؟ ✍ دکتر مدیرگروه علوم اجتماعی دانشگاه رضوی مشهدآباد، قرار است سلسله یادداشت هایی باشد درباره ظرفیت ها، فرصت ها یا تهدید هایی که مشهدالرضا (ع) در دوره معاصر با آن روبه رو بوده و هست و خواهد بود. در این یادداشت ها سعی می کنم با محوریت مشهد و خراسان، مهم ترین موضوعاتی را که می تواند به بهبود و پیشرفت مشهد کمک کند، مورد پرسش قرار دهم. چندان مقید به ارائه راهکار نیستم؛ چون به استناد «حُسنُ السؤال؛ نصف‌العلم»، راهکار را برآمده از طرح پرسش درست می دانم و به نظر می رسد ما درباره زیست شهری و ایده مدنیت در دوره معاصر، در ایران و به ویژه در مشهد، پرسش های درستی را طرح نکرده ایم. به لحاظ تاریخی، ابن بابویه قمی، در عیون اخبارالرضا (ع)، فصلی را به مشهد اختصاص داده و سخن از مشهد رضوی به میان آورده است و متون تاریخی دیگری نیز نام مشهد را بر این سرزمین نهاده اند؛ اما «آباد»شدنِ مشهد به عنوان یک شهر محل سکونت، گویا بعد از تخریب توس در پسِ حمله میران شاه، پسر تیمور لنگ و مهاجرت مردمان توس به مشهد، در اواخر سده هشتم هجری رقم خورده است. در دوره صفویه با نظر به گرایش آن ها به تشیع، مشهدالرضا(ع) رونق بسیار زیادی گرفت و در زمان نادرشاه افشار، پایتخت ایران شد. تقریبا تا اواخر دوره افشاری، ساخت اصلیِ شهر مشهد قدیم، به لحاظ شهرسازی شکل گرفت و بسیاری از محلات قدیمیِ آن، سامان یافت. درباره مشهدِ قدیم، آثار بسیار نوشته شده و کسب اطلاع از آن، چندان دشوار نیست. اما مشهد جدید یا مشهد معاصر که موضوع یادداشت های مشهدآباد است، باید به تناسب ایران جدید یا به تعبیر دقیق تر، ایران معاصر فهمید. ایران و به تعبیری جهان اسلام، از دوره قاجار، به ویژه از دوره ناصری، وارد مرحله جدیدی از تاریخ خود شده که به دوره معاصر مشهور است. دوره معاصر، در این معنا، نه به معنای صدسال یا یک قرن، بلکه ورود به «عصر» و تاریخی است که مختصات آن، با کلِ تاریخ گذشته، تمایزات جدی و ماهوی دارد و مسائل متفاوتی نسبت به گذشته برای آن طرح کرده است. برای درک این تفاوت، بحث های عمیق فلسفی و نظری صورت گرفته، اما می توان با قدری تأمل در شرایط زندگی انسان های هزار سال گذشته و اکنون، این تمایز عظیم را دریافت. گسترش فناوری، شکل گیری دولت-ملت های مدرن، فروپاشی الگوی سلطنت و فراگیری جمهوری و مردم سالاری، سکولارشدنِ سبک زندگی انسان، شیفتگی به دستاوردهای جهان غربی، گسترش علوم جدید غربی به جای علوم سنتی، گسترش رسانه و فضای مجازی و نظایر آن ها آن قدر واضح و مشهود است که جای بحثی درباره تمایز ماهوی دوره معاصر از دوره گذشته باقی نمی گذارد. با این حال مشهد، به دلیل آنکه هویت و بنیانِ شهریِ آن بر مشهدِ حضرت رضا (ع) بنا نهاده شده است، بیشتر اقتضائات دوره معاصر را در ساخت شهری اش متجلی می سازد و اغلب تضادهایی را که اهل نظر درباره مواجهه جهان سنتیِ ما با دنیای مدرن غربی مورد تأمل قرار داده اند، می توان در وضعیت معاصر این شهر مذهبی مشاهده کرد. در یادداشت های بعدی، درباره این اقتضائات معاصر در مکان زمانِ مشهدالرضا (ع) با نظر به موضوعات پایتخت فرهنگی معنوی جهان اسلام، توسعه و پیشرفت، عدالت خواهی، هویت، تکنوکراسی، نهاد علم، زیارت و گردشگری، زبان و ادبیات، صنعتی شدن، آسیای مرکزی و تمدن نوین اسلامی به طرح پرسش خواهم پرداخت. ما تا نتوانیم به طور جدی درباره تحول سترگی که در دوره معاصر (دست کم از اواسط دوره قاجار) به تجربه آن نشسته ایم، فکر کنیم، راه حلی برای برون رفت از مشکلات فعلی مشهد نخواهیم یافت. @ahalieghalam
رعایت حقوق همسایگی ✍ امام رضا (ع) می فرماید: المُسلِمُ الَّذی یَسلَمُ المُسلِمونَ مِن لِسانِهِ و یَدِهُ ولَیسَ مِنّا مَن لَم یَأمَن جارُهُ بَوائِقَهُ مسلمان کسی است که مردم از دست و زبان او آسوده باشند و از ما نیست آن که همسایه اش از شرّ او در امان نباشد.(عیون أخبار الرّضا علیه السلام، ج 1، ص 24 ) در جامعه امروز به دلیل تغییر سبک زندگی و ساخت منازل به صورت آپارتمانی نزدیکی و هم جواری بیشتر شده است از این رو می‌طلبد حق و حقوق همسایگی را نسبت به یکدیگر رعایت کنیم. آرامش و آسایش همسایه در منظر امام رضا علیه السلام چنان مورد توجه قرار گرفته که اگر کسی آن را رعایت نکند حضرت او را از خود و شیعه نمی‌داند و افزون بر آن مسلمان بودن را هم در تضاد با آزار و اذیت همسایه معرفی می کند. از این رو باید بدانیم که اگر با گفتار و کردارمان سبب آزار و اذیت همسایه شدیم ضمن اشکال در مسلمانی، قطعاً در حلقه دوستان و شیعیان امام هم قرار نمی‌گیریم. امروزه مصادیقی همچون صدای بلند و یا آلودگی صوتی، عدم رعایت نظافت در ساختمان، راه پله و پارکینگ، پارک کردن در مکان منتسب به همسایه و ایجاد هرگونه مزاحمت در حکم آزار و اذیت همسایه است که باید نسبت به آن توجه داشت. از سوی دیگر لازم است ضمن رعایت حقوق همسایه، بر خود مسلط بوده و نسبت به رفتار و گفتار او قدری تحمل و صبوری نشان دهیم که این نیز در کلام پدر امام رضا علیه السلام برآن تاکید شده است. امام کاظم علیه السلام می‌فرماید همسایه خوب بودن به تحمل و صبوری نسبت به گفتار و رفتار همسایه است. @ahalieghalam
گشت و گُذاری بر گُذر فرهنگی دانشگاه رضوی این یک گزارش از تکرار یک کار فرهنگی از سوی دانشگاه علوم اسلامی رضوی است که برای دیده شدن و تاثیرگذاری، به دور از زمان وقوع بر صفحه نقش بسته و یادآور تلاشی است که پیش از آن در دهه کرامت صورت گرفته و اکنون انتظار خواندن و توجه دارد... از اینجا بخوانید: https://astan.ir/XerqXj @ahalieghalam
بسم الله الرحمن الرحیم تو بزرگی مث شب ✍🏼پرستو علی‌عسگرنجاد می‌فهممت زن. صدای نفس‌نفس‌زدنت رو می‌شنوم. آدم وقتی می‌ترسه، نفس‌نفس می‌زنه. تو یه عمره یه نفس راحت نکشیدی. تو یه عمره نفس کم آوردی. دونه‌های درشت عرق رو که از پشت گردنت لیز می‌خورن و به عبای خاکی‌ت می‌رسن، می‌بینم. لرز توی شونه‌هات رو حس می‌کنم. چشماتو روی هم فشار می‌دی، ولی تاریکی عقب نمی‌ره. برق قطعه. قطعش کردن. ظلمات. تاریکی مطلق دورتادورت چنبره زده. هیچی از خرابه‌های شهر معلوم نیست. لبای خشکت رو می‌بینم. آخرین بطری آب، صبح، خالی شده. به یه قطره‌شم لب نزدی. نگهش داشته بودی برای بچه‌ت. هرم تشنگی پنجه انداخته دور گلوت. آب، قطعه. قطعش کردن. صدات رو می‌شنوم. سرت رو فروبردی بین موهای بچه‌ت. محکم بغلش کردی و داری براش لالایی می‌خونی. اشک، از روی گونهٔ خشکت، راه باز می‌کنه تا جعد موهای دخترت. هربار که یادت میاد وقتی آب و برق رو قطع کردن، بچه چقدر ترسید و بهونه گرفت، گریه‌ت شدت می‌گیره. هربار که یادت میاد زن همسایه چطوری عین دیوونه‌ها آدما رو تکون می‌داد و جیغ می‌کشید: «بچه‌م گرسنه مرد» به هق‌هق میفتی، ولی دستت رو محکم می‌ذاری روی دهنت که بچه بیدار نشه. شوری اشک رو لای انگشتات حس می‌کنم. می‌شنوم که آخر لالایی، دم گوش دخترت اشهد می‌خونی. می‌بینم تقلا می‌کنی باریکهٔ نوری پیدا کنی که صورتشو ببینی؛ شاید صبح زیر آوار پیداش نکنی… می‌شنوم دعا می‌کنی تو هزاربار بمیری و خط به صورت دخترت نیفته. انگشتای کشیده‌ت رو می‌بینم. دستات بس که آجر و سیمان آوارشده جابجا کرده تا شهید پیدا کنه، شبیه پیرزنا شده، اما هنوز جون داره. می‌بینم که مشت گره می‌کنی. می‌بینم که تنهای تنهای تنها، مشت گره می‌کنی به سمت همهٔ سیاهی اطراف که می‌رسه به یه کاخ سفید. دست همهٔ شهدایی رو که بدنشون رو از زیر خرابه‌ها بیرون کشیدی، کنار دستات می‌بینم. می‌فهممت زن. می‌فهممت مادر سرزمین زیتون. من، هزارهزارهزار کیلومتر دورتر از تو، پابه‌پات لالایی می‌خونم و گریه می‌کنم. برای زنده‌موندن تو و دخترت دست دعام کاسه شده سمت آسمون. بچه‌هامو نگاه می‌کنم یاد تو می‌افتم. چراغ روشن می‌کنم یاد تو می‌افتم. آب می‌خورم یاد تو می‌افتم. روضهٔ خرابه و اسیری می‌شنوم یاد تو می‌افتم. هربار یاد تو می‌افتم، می‌میرم زن. چشمات برق می‌زنن از اشک. تاریکه اما نفرت و خشمی که زبونه می‌کشه ته نگات، از این‌جا معلومه. اشک تو، شیشهٔ عمر دیو رو می‌شکنه. اشک تو، سیل می‌شه و می‌کوبه به دروازه‌های تل‌آویو. اشک تو گرداب می‌شه و گنبد آهنین رو می‌کشونه تا قعر زمین. اشک تو دریا می‌شه و اسرائیل رو از روی تمام نقشه‌ها پاک می‌کنه. @ahalieghalam
« زائر شهدا» ✍ خانم ارشد دانشگاه و سطح دو حوزه ...وزش شدید باد زائران اهل قبور را از عزیزانشان جدا می کرد، عزیزانی که درخانه ابدی خود در آرامستان« بهشت رضا »آرمیده بودند.. کم کم باران آغاز شد. نم نم باران پائیزی و لطافت هوا، جلوه ای خاص به منزلگاه اموات می داد. صدای خنده دخترکی حدودا ۵ ساله، که شادمان لابلای قبور می دوید سکوت سرد آرامستان را می شکست. دخترک فارغ از هرچیز، دستهایش را باز کرده، رو به آسمان گرفته،برخورد قطره های ریز باران با صورتش را تجربه می کرد. با وجود سرما و نفوذ باران به داخل ماشین، دلم نیامد خود را از بذل طبیعت محروم و شیشه را بالا دهم. بالاخره کنار قطعه آیت الله تهرانی، قطعه مجاور قبور شهدا، از ماشین پیاده شدم. پس از قرائت فاتحه، در حالی که زیرلب سوره «یس » را زمزمه می کردم، به سوی قطعه شهدا را افتادم. با خود قراری داشتم که هربار کنار قبر مطهر یک شهید بنشینم و به طمع شفاعت به صاحب مزار متوسل شوم. اینبار مزار پاک یک شهید مدافع حرم مرا به سوی خود خواند... به نیمه دوم سوره «یس» رسیده بودم. کنار سنگ قبر رو به قبله نشسته و ادامه دادم....  إِنَّ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ الْیَوْمَ فِی شُغُلٍ فَاکِهُونَ ، هُمْ وَأَزْوَاجُهُمْ فِی ظِلالٍ عَلَى الأرَائِکِ مُتَّکِئُونَ ، لَهُمْ فِیهَا فَاکِهَةٌ وَلَهُمْ مَا یَدَّعُونَ ، سَلامٌ قَوْلا مِنْ رَبٍّ رَحِیمٍ .... نگاه پر حسرتم پشت پرده ای از اشک پنهان شد... خدایا، اینجا بندگان خاص تو آرمیده اند، آنانکه ازاین دنیای خاکی دل کنده و در راه دینت بذل جان کرده اند... خدایا به کدام جذبه اینان را به سوی خود کشاندی که فقط تو را دیدند و وصالت را طلبیدند...و تو آنان را در آغوش کشیدی و عاشقانه پذیرفتی. ای پروردگار مهربان، ای رب رحیم... از تباهی عمر و اسارت در زنجیرهای دنیا به تو پناه می برم... گرچه لایق وصل تو نیستم ولی... مرا هم به سوی خود بخوان و در مقام سلم خود جای ده... سَلامٌ قَوْلا مِنْ رَبٍّ رَحِیمٍ.... @ahalieghalam
ولایت طاغوت ✍ خانم مسؤل انجمن تبلیغ کانون جامعه الزهرا(س) در خراسان 🔸طاغوت از ماده طغیان است. طغیان یعنی سرکشی، یعنی از محدوده و دایره طبیعی و فطری زندگی انسان فراتر رفتن. انسان ها باید سر به فرمان خدا باشند، هر چیزی که انسان را از فرمان خدا کنار ببرد، خارج بکند، موجب شود انسان در مقابل خدا عصیان بورزد، او طاغوت است. 🔸آیا طاغوت اسم خاص است؟ بله اسم یک بت است، امابت، بت معینی نیست. گاهی آن بت خودت هستی، گاهی پول توست، گاهی زندگی راحت طلبانه معمولی توست، گاهی آن بت آن کسی است که تو دستت را در دست او گذاشتی و چشمت را بستی و سرت را پایین انداختی تا هرجا می تواند تو را ببردو..... ☄ولایت طاغوت 🔸هر ولایت غیر خدایی، ولایت شیطانی وطاغوتی است. آن کسی که تحت فرمان ولی حقیقی زندگی نمی کند، باید بداند که تحت فرمان طاغوت و شیطان زندگی می کند. شاید بپرسی تن به فرمان شیطان دادن چه مفسده ای دارد؟ جواب اول: اگر تن به ولایت شیطان دادی، شیطان بر تمام انرژی های سازنده و خلاقِ آفریننده ثمر بخش وجود تو مسلط خواهد شدو دیگر از دست او خلاصی پیدا نخواهی کرد. جواب دوم: قانون آفرینش هم این است که: ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیرو ا ما بانفسهم سوره رعد آیه 11 تو رفتی زمامت را به شیطان دادی، پس بگذار این زمام در دست شیطان بماند. نُوَلّه ما تَوَلّی سوره نساء همان چیزی که بر گردن افکنده بر گردنش استوار می کنیم. 👌این مسائل خیلی مهم است من با انتخاب ولایت در حقیقت آینده ی خودم را رقم خواهم زد. ♨️ غربال شدن مردم در آخرالزمان ⁉️ امروز فقط دو جبهه هست؛ انتخاب کن با حسینیان یا یزیدیان؟! کدام ولایت را پذیرفته ای؟ ♨️ کسانی که در مقابل ابلیس شکست خوردند؛ نمی‌توانند در جبهه حق قرار بگیرند... پدرمان مهدی صاحب الزمان عج الله در انتظار انتخاب ماست🌱 منبع: کتاب ولایت و حکومت @ahalieghalam
شرم و حیا ✍ حجت‌الاسلام غلامرضا 💢صدای خاوران _ امروزه شرم و حیا در بسیاری از جوانان ما کم‌رنگ شده که عوامل مختلفی دارد از جمله فضای مجازی که در آن تصاویر، فیلم‌های غیراخلاقی و الگوهای نامناسب را می‌توان به‌ وفور دید که سبب بی‌عفتی، بی‌حیایی و فروپاشی نظام خانواده و طلاق و حتی قتل می‌شود. امام صادق(ع) می‌فرماید: لا ایمانَ لمن لا حیا علیه. "ایمان ندارد کسی که حیا ندارد." 🔹از جمله خصلت‌های ارزشمند انسانی که در چگونگی زندگی ما مؤثر و سبب تحکیم خانواده و تأمین امنیت جامعه است “شرم و حیا” می‌باشد. امروزه با گسترش روابط بشری، آسیب‌پذیری افراد بیشتر شده است، لذا باید اصول و قواعدی برای حفظ و سلامت این‌گونه روابط در نظر گرفت. بهترین ضامن اجرایی برای مقررات دینی، شرم و حیا است که نقش پیشگیری و هدایت جامعه و کنترل روابط را دارد. حیا در اصطلاح حالتی است که موجب خودداری از انجام امور ناپسند در انسان می‌گردد. حیا یک صفت خوب و فضیلت اخلاقی است که با خجالت و کم‌رویی که یک مشکل رفتاری است متفاوت می‌باشد. جوانان ما باید بدانند که کم‌رویی بی‌جا و حجب و حیای نابجا استعدادها و خلاقیت‌ها را کور می‌کند. 🔻امروزه شرم و حیا در بسیاری از جوانان ما کم‌رنگ شده که عوامل مختلفی دارد از جمله فضای مجازی که در آن تصاویر، فیلم‌های غیراخلاقی و الگوهای نامناسب را می‌توان به‌وفور دید که سبب بی‌عفتی، بی‌حیایی و فروپاشی نظام خانواده و طلاق و حتی قتل می‌شود. امام /صادق(ع) می‌فرماید: لا ایمانَ لمن لا حیا علیه. “ایمان ندارد کسی که حیا ندارد.” 🔹حضرت علی(ع) همچنین می‌فرماید: شرم و حیا کلید هر خیری است زیرا که هر گناهی از بی‌شرمی از خدا ناشی می‌شود. پس کسی را که شرم باشد گناه نکند و همین کلید هر خیری است و در حدیث دیگر از حیا به عنوان زینت آدمی نام می‌برند. پیامبر اسلام(ص) نیز می‌فرمود: «بی‌شرمی با هیچ خیری همراه نشد، مگر این‏که آن را زشت گردانید و حیا با هیچ خیر همراه نگشت مگر این‏که آن را آراست». گرچه حیا و شرم مربوط به همه انسان‌ها است چه مرد چه زن، چه بزرگ چه کوچک ولی در برخی روایات حیا با بحث عفت و زنان مرتبط است. پیامبر(ص) می‌فرماید: «حیا نیکوست اما از زنان نیکوتر». ائمه برخی خصوصیات را در زنان و برخی دیگر را در مردان پسندیده‌تر می‌دانند. پیامبر(ص) می‌فرماید: «حیا 10 جزء است، 9 جزء آن در زنان و یک جزء در مردان است». از این‌رو بانوان باید در حفظ حجاب، نحوه سخن گفتن، راه رفتن و رفتارشان بیش از مردان دقت کنند. از مسائل دیگری که در روایات اشاره‌ شده این است که جنسیت در قدرت شهوانی تأثیر دارد و شهوت در زن و مرد یکسان نیست. بر اساس روایات، خداوند متعال شهوت زنان را بیش از مردان قرار داده است، اما شهوت بیشتر در زمان به یک عامل قدرتمند و مهارکننده نیازمند است تا احتمال در گناه افتادن زن کاهش یابد. خداوند به‌موازات افزایش شهوت زن، نیروهای کنترلی وی را نیز افزایش داده است. حیا و صبر از نیروهای مهارکننده‌ای هستند که در زنان بیشتر از مردان وجود دارد. 🔻در متون اسلامی سفارش زیادی به تربیت انسان‌ها به‌ویژه دختران و زنان بر محور حیا شده است. در دعاهایی که از ائمه وارد شده می‌بینیم یکی از درخواست‌ها حیای بیشتر برای زنان است. حضرت علی(ع) درباره نتیجه و ثمره حیا و شرم‌ورزی از سوی انسان‌ها می‌فرماید: «نتیجه شرم و حیا، عفت و پاک‌دامنی است». 🔻 اسلام بین زن و مرد حریم قرار داده و در عین‌حال که با حضور زنان و فعالیت‌های اجتماعی آنان در جامعه مخالفتی ندارد و آزادی فردی و اجتماعی آن‌ها را به رسمیت شناخته است به‌منظور اشاعه عفت و حیا و مصون بخشی توصیه و مقرراتی را در روابط زن و مرد وضع کرده است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: پرهیز از نگاه آلوده، خلوت نکردن با زن نامحرم، نداشتن تماس بدنی با نامحرم، پرهیز از عوامل تحریک‌آمیز و…؛ در روایت است که علی(ع) دوست نداشت به زنان جوان سلام کند و می‌گفت؛ می‌ترسم صدای آنان مرا به وجد آورد و گناهش بیش از ثوابش باشد. وقتی امام معصوم این‌قدر احتیاط می‌کند تکلیف دیگران روشن است، زیرا این احتیاط‌ها به حال جامعه مفید است. وقتی امام علی(ع) مطلع شد اهل عراق در این امر مسامحه می‌کنند؛ خطاب به آنان فرمود: «ای اهل عراق آگاه شدم که زنان‌تان در بین راه به مردان تنه می‌زنند، آیا حیا نمی‌کنید؟» ادامه دارد...👇 @ahalieghalam
🔻حیا زینتی است که زن باید خود را به آن مزین نماید. پس اگر کسی حیایش را از دست داد در واقع همه‌چیزش را از دست‌داده و طعمه‌ای برای گمراهان و صاحبان هوی و هوس شیطانی شده که هر وقت بخواهند او را شکار می‌کنند و هرزمانی که دوست داشته باشند سموم‌شان را بر او می‌پاشند. انسان اگر شرم و حیا نداشته باشد و هیچ‌چیزی را عار و ننگ و زشت نداند می‌توان گفت که از دایره انسان و انسانیت بیرون رفته و تفاوتی میان او و پست‌ترین موجودات نیست. از این‌رو پیامبر(ص) می‌فرماید: هرگاه شرم و حیا نکردی هر کاری می خواهی بکن @ahalieghalam  منبع خبر :( صدای خاوران) آوای کاشمر شماره555،
«شکسته دلانِ غزّه تسلیت» ✍ خانم این روزها مردم غزه چه چیزهایی که تجربه نکرده‌اند. خانه‌های ویران شده، کودکان مظلومِ کشته شده، تشنگی و گرسنگی، بی‌پناهی، اضطراب‌های شدید روحی و تجربه‌یِ انواع سلاح‌های کشتار جمعی به لطف آمریکا و اسراییل. اما مگر یک انسان چقدر تحمل دارد؟! چقدر توانایی و کششِ روحی و جسمی در مقابلِ این همه ظلم و فاجعه دارد؟! بله در غزّه، نمادِ مقاومت و مظلومیت، فاجعه‌یِ انسانی به راه افتاده است. «غزّه ای نمادِ عزت و شرف تسلیت» «غّزه ای نمادِ همت و شجاعت تسلیت» «غزّه ای نمادِ صبر و استقامت تسلیت» ای مردم شریف غزه، گویا مبارزه‌ای که سال‌هاست توسطِ مردم فلسطین شروع شده، بَناست با ایستادگی شما به ثمر برسد. ایستادگی شما حکمتی دارد؛ قرار است حق به حق‌دار برسد. قرار است برخی دولت‌های خائن به ظاهر اسلامی رسوا شوند. قرار است دنیا در مسیر آمدن مولا صاحب الزمان (عج) قرار گیرد. اما در نهانِ این تسلیت من، تبریکی نهفته است که هر انسانِ آزاده‌ای آن را می‌فهمد. مطمئن باشید به زودی و به یاریِ حق، به جایِ پیام‌های تسلیت، سر و پا غرق پیام‌های تبریک خواهید شد. پس با قلبی داغدار، تسلیتی آمیخته به تبریک به تو می‌گویم. شکسته دلانِ غزّه، اندکی صبر که صبحِ پر افتخار پیروزی نزدیک است. @ahalieghalam
شکر خداوند در گرو سپاس از پدر و مادر ✍ امام رضا (ع) می فرماید: إنَّ اللّه َ أمَرَ بِالشُّکرِ لَهُ و لِلوالِدَینِ، فَمَن لَم یَشکُر والِدَیهِ لَم یَشکُرِ اللّه َ خداوند به سپاس گزاری از خود و پدر و مادر فرمان داده است؛ پس هر که از پدر و مادرش سپاس گزاری نکند، خداوند را سپاس نگفته است!.(الخصال، ص 156) سپاس‌گزاری رسم دین و انسانیت است عقل همچون شرع حکم می کند اگر کسی لطفی در حق ما داشت، کاری انجام داد، یاری و عنایت و مهر و محبتی داشت از او تشکر کرده و قدردان آن باشیم. شکی نیست که در این دنیای فانی بهترین و بالاترین سپاس‌گزاری برای خالق هستی است که ما را آفریده و نعمات فروان عنایت کرده، اما پس از آن سپاس از لطف و زحمات و مهر و محبت پدر و مادر قرار دارد چنان که در کلام حضرت رضا(ع) آمده است. سپاس‌گزاری از خدا و لطف و عنایتش اگر بدون قدرشناسی و سپاس‌گزاری از پدر و مادر باشد مورد قبول نیست تا آنجا که گویی شکر خدا را بجا نیاوردیم. جایگاه و مقام پدر و مادر نزد خداوند بسیار والا و مورد توجه است از این رو افزون بر انسانیت و عقل که حکم به حفظ حرمت آنها می کند خداوند مرتبه ای بالاتر را برای این عزیزان در نظر گرفته و کمال شکرگزاری نسبت به خویش را مشروط به سپاس‌گزاری نسبت به پدر و مادر قرار داده‌ است. توصیه می شود تا فرصت دارید و از این نعمت بزرگ بهره‌مند هستید نسبت به آنها قدرشناسی کرده و با حفظ احترام و جلب رضایتشان، کمال شکرگزاری و سپاس از خداوند متعال را بجا آورید! @ahalieghalam
باران باز باران، باگلوله، با ستم های فراوان می خورد بربام غزه یادم آید  روز باران گردش آن دیو صهیون مست و سرکش در کنار دشت ویران بین اجساد فراوان 🌴🏴🌴 کودکی ده ساله بودم زارو نالان ،جسم لرزان ،روح خسته  با دوچشم کودکانه زیرآوار مادرم را غرق در خون دیدمش سوی دیگر خواهر شش ماهه ام را داخل گهواره بی جان 🌴🥀🌴 می دویدم اینسو آنسو پربهانه،باصدای عاجزانه غرق وحشت در میان دود و آتش در به در بودم دنبال پدر 🌴🏴🌴 می شنیدم از پرنده داستانهای غم انگیز از لب  باد وزنده ظلم های بی امانی آه  چه غمناک بود باران وه چه درناک بود باران 🌴🥀🌴 وندراین غوغا و آشوب می شنیدم از ره دور آن نداهای رهایی گام های استواری خواهم آمد ،بانوای  آسمانی با پیام شادمانی پرتوان باش کودک من با شعار استقامت، پایداری استقامت، پایداری @ahalieghalam
عناصر داستان و داستان‌نویسی شکسته‌نویسی و محاوره‌‌نویسی در داستان برای نوشتن دیالوگ‌های داستان‌ها معمولاً از «شکسته‌نویسی» یا «محاوره‌نویسی» یا ترکیبی از «شکسته‌نویسی و محاوره‌نویسی» استفاده می‌کنیم. یک نویسنده‌ی مبتدی باید حتماً به اصول شکسته‌نویسی و محاوره‌نویسی و تفاوت اون‌ها توجه داشته باشه و از اون‌ها برای نوشتن دیالوگ‌هاش استفاده کنه. شکسته‌نویسی هم اصولی داره که باید برای نگارش درستش، آموزش‌هایی رو ببینید. به این نمونه در تصاویر زیر دقت کنید: @ahalieghalam
شکسته نویسی (۱) @ahalieghalam
شکسته نویسی (۲) @ahalieghalam
شکسته نویسی (۳) @ahalieghalam
شکسته نویسی (۴) @ahalieghalam
شکسته نویسی (۵) @ahalieghalam
یک بام و دو هوای اسرائیل! ✍️ حجت‌الاسلام ▪️ پاسخ به یک شبهۀ پُرتکرار در این روزها یکی از تلخ‌ترین طنزهای روزگار ما این است که دستگاه تبلیغی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی، برای کشتگان به‌ظاهر غیرنظامی خود در ماجرای ۱۵ مهر نوحه‌سرایی کرده و آن‌ها را قربانی توحش حماس معرفی می‌کند؛ اما خود به این دلیل واهی که نیروها و تجهیزات حماس، در امکان عمومی و غیرنظامی غزه مخفی است، به تخریب این اماکن و کشتار بی‌گناهان می‌پردازد. به‌راستی اگر این دلیل موجه است، چرا حماس را مذمت می‌کنند؟ مگر نه این‌که رژیم اشغالگر قدس نیز از شهرک‌نشینان به‌ظاهر غیرنظامی، برای عادی‌سازی اشغال و تثبیت موقعیت خود در سرزمین‌های اشغالی استفاده می‌کند؟ و مگر نه این‌که حماسِ محصور در غزه، برای دسترسی به مراکز اصلی دشمن، چاره‌ای جز عبور از شهرک‌ها ندارد؟ فلسطین، خانۀ فلسطینی‌هاست و اسرائیل با همۀ اعوان و انصارش، از جمله شهرک‌نشینان غاصب، دشمن آن‌ها. در چنین شرائطی، طبق همۀ ضوابط عقلی، شرعی و عرفی، فلسطینیان حق دارند برای بازپس‌گیری سرزمین خود و جلوگیری از تجاوز بیشتر دشمن، به زور متوسل شده و با او مقابله به مثل کنند. به‌علاوه، اگر شهرک‌نشینان نظامی نیستند، پس چرا اکثرشان مسلح بوده و تابه‌حال بارها از سلاح خود علیه فلسطینیان استفاده کرده‌اند؟ اصلا فرض می‌کنیم شهرک‌نشینان، نظامی نیستند. آیا غاصب هم نیستند؟ آیا نمی‌دانند خانه‌ها و زمین‌هایی که در آن ساکن‌اند، از آن فلسطینی‌هاست؟ و مگر نه آن‌که بر طبق ضوابط عقلی، شرعی و عرفی، دفع متجاوز غاصب، ولو به قتل او منجر شود جائز است؟ @ahalieghalam
... و این داستان ادامه دارد! ✍️ حجت الاسلام در یادداشت اخیر خود نوشته: «آیا اسرائیل و نتانیاهوی صهیونیست اجازه سوگواری برای قربانیان فلسطینی را مانند نظام ولایت فقیه نمی‌دهند و مادران قربانیان را مانند مادر کیان پیرفلک محصور می‌کنند؟! اسرائیل و نتانیاهو کدام مبارز مسلح فلسطینی را که دستگیر و اسیر شده‌اند، اعدام کرده است که نظام مقدس در دادگاه‌های خود و با گرفتن اعتراف زیر شکنجه، برخی شهروندان معترض در خیابان را اعدام می‌کند؟» تخطئۀ حماس، نه! تبری از جبهۀ مقاومت، نه! توصیۀ طرفین به اخلاق‌مداری و انسان‌دوستی، نه! دفاع از پیشنهاد صلح با دشمن، نه! بلکه: تبرئه و تطهیر اسرائیل! این، اثر وضعی تیر انداختن به‌سمت جمهوری اسلامی است. خدایا! به‌حرمت قسم‌های حاج قاسم، ما را عاقبت به‌خیر بفرما ... @ahalieghalam