eitaa logo
اهل قلم
124 دنبال‌کننده
109 عکس
0 ویدیو
0 فایل
محفلی برای خواندن از نوشته های نویسندگان و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی که دل در گرو اهل بیت علیه السلام و معارف دین دارند ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Jr14710
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️سلطان خراسان و پناه همه ایران ✍حجت الاسلام غلامرضا تربقان همان طور که اگر نهضت امام حسین (ع) نبود ما دین و معارفی نداشتیم، همانطور اگر آمدن امام رضا (ع) به خراسان و نهضت علمی ایشان نبود، از دین و معارف ما خبری نبود. به عبارت دیگر: خراسان آمدن امام رضا (ع) عینا مانند کربلا رفتن حضرت سید الشهدا (ع) است، هر دو با علم به شهادت آمدند و هر دو باعث احیاء دین خدا و اعلاء کلمه حق گشتند. 🔹با تسلیت فرا رسیدن آخر ماه صفر سالروز شهادت ثامن‌الحجج علی‏ابن موسی‌الرضا (ع)، سئوالی درباره امام هشتم (ع) بارها از طرف دوستان مطرح شده که اغلب زادگاه و محل دفن ائمه ما حجاز یا عراق است و چرا امام هشتم(ع) در ایران و خراسان مدفون شده‌اند. برای پاسخ این پرسش به تاریخ سال‌های 190 هجری قمری مراجعه میکنیم. 🔸غاصبین خلافت چه خانواده بنی‏امیه و چه خاندان بنی‌عباس، بیشترین وحشت و نگرانی را از جانب خاندان علی(ع) داشتند. چرا که توده انبوهی از مردم، خلافت را حق مسلم آنان می‌دانستند و هرگونه فضیلتی را در وجود آن‌ها می‌یافتند. این بود که فرزندان بزرگوار حضرت علی(ع) همواره مورد شکنجه و آزار خلفای وقت بودند و سرانجام هم به دست آنان به شهادت می‌رسیدند. 🔹هارون‌الرشید یکی از خلفای بنی‌عباس، دستور داد امام هفتم حضرت موسی بن جعفر(ع) را زندانی و پس از سال‌ها زندان به شهادت برسانند. هارون‌الرشید در اواخر خلافت خود پسرش (محمدامین) را که مادرش زبیده خاتون بود، ولیعهد خود قرار داد و از مردم برای او بیعت گرفت و پسر دیگرش (عبدالله مأمون) را که از مادری ایرانی بود، ولیعهد دوم قرار داد. در سال ۱۹۳ هجری، انقلاب و شورش در شهرهای خراسان بالا گرفت و سرداران سپاه از خاموش ساختن فریاد اعتراض و انقلاب در خراسان عاجز ماندند. 🔸هارون‌الرشید پس از مشاوره با وزیرانش تصمیم گرفت؛ شخصاً به خراسان سفر کرده و قدرت خلافت را یکجا برای سرکوبی انقلاب‌های خراسان به کار گیرد. او پسرش محمدامین را در بغداد گذاشت و مأمون را که از طرف هارون والی خراسان بود همراه خود به خراسان برد و توانست اوضاع آشفته خراسان را آرام کند، اما نتوانست به بغداد (مرکز خلافت) برگردد و که مرگ او را امان نداد و در همان سال در طوس خراسان درگذشت. شکست امین بعدِ مرگِ هارون در بغداد، مردم با پسر او محمدامین بیعت کردند. از خلافت امین ۱۸ روز نگذشت که او برادرش مأمون را از ولایتعهدی خلع نمود و پسر خودش را ولیعهد نمود. مأمون هم در واکنش نسبت به این عمل، امین را از خلافت خلع کرد و مدت پنج سال بین این دو برادر جنگ‌های خونینی رخ داد و سرانجام در سال ۱۹۸ هجری امین کشته شد و اختیار کامل کشورهای اسلامی در دست مأمون قرار گرفت. در این میان مأمون به قدرت رسید ولی مشکلات بزرگی در برابر او سر برآورد. 🔻اـ اعراب به خلافت و حکمرانی مأمون تن در نمی‌دادند به این علت که مادر و مربی و اکثر متصدیان امورش همه غیرعرب و ایرانی بودند. 🔻۲ـ کشتن برادرش امین، به ظاهر یک پیروزی نظامی بود ولی نتایج منفی داشت. مردم و به‌ویژه عباسیون و عرب را نسبت به او بدبین ساخت و نفرت افکار عمومی را برانگیخت. 🔻۳ـ شورش‌ها و قیام‌های متعددی توسط علویان در نقاط مختلف اسلامی رهبری می‌شد از جمله در کوفه، بصره، مکه، حجاز، مدینه و یمن و… که مأمون برای رهایی از این بحران‌ها تصمیم گرفت خود را به امام هشتم(ع) نزدیک کند تا بتواند شورش‌های علویان را فرو نشاند و اعتماد اعراب را نسبت به خود کسب کند و ضمناً امام(ع) را از نزدیک تحت نظر داشته باشد و بتواند از محبوبیت امام(ع) در جامعه بکاهد. 🔹دعوت مأمون از امام به خراسان مأمون پس از مشورت با وزیرش ـ فضل بن سهل ـ دستور داد؛ امام را محترمانه به مرکز خلافت (مرو) بیاورند. ولی امام نپذیرفت و بعد از اصرار و تهدید، امام راهی خراسان شدند. از مسیر کوفه به قم و نیشابور و قریه سناباد (که فعلاً مرقد امام است) و به سرخس و از آنجا به مرو که امروز در کشور ترکمنستان قرار دارد، وارد شدند. مأمون آن حضرت و همراهان را تکریم و تعظیم نمود و در جوار خود منزلی برای امام معین کرد. پس از چند روز از ورود امام، مذاکراتی بین آن حضرت و مأمون آغاز شد. مأمون پیشنهاد کرد؛ خلافت را یکسره به آن حضرت واگذار نماید. گفت: “یابن رسول‌الله من فضل و علم و زهد و تقوا و عبادت جنابت را دانسته‌ام و لذا شما را به خلافت سزاوارتر می‌دانم.”
🔹امام فرمود: “من به بندگی خدای سبحان فخر می‌نمایم و به زهد در دنیا امید نجات دارم و به پرهیز از محرمات امیدوارم به عنایات نامتناهی الهی برسم و به تواضع امیدوار می‌باشم رفعت نزد حق‌تعالی را.” 🔻مأمون گفت: “من اراده کرده‌ام که خود را از خلافت خلع سازم و امر را به شما واگذار کنم و خودم هم با شما بیعت کنم.” امام فرمود: “اگر خداوند عزت خلافت را برای شخص تو قرار داده باشد جایز نیست که خود را عزل کنی و به دیگری ببخشی و هرگاه خلافت از تو نباشد تو اختیار آن نداری که به دیگری تعویض نمایی.” 🔻مأمون اصرار داشت که باید این امر را بپذیرد و امام امتناع می‌کرد و مدت دو ماه این موضوع در میان بود. مأمون عرض کرد حال که خلافت را نمی‌پذیری پس ولایتعهدی مرا قبول کنید. امام فرمود؛ مرا معذور بدار. مأمون نپذیرفت و با تندی و تهدید گفت: “باید پیشنهاد مرا بپذیرید.” 🔻امام ناچار ولایتعهدی مأمون را پذیرفت به این شرط که هرگز در امور مملکت مصدر امری نباشد و در هیچ‌یک از امور دستگاه خلافت هم‏چون عزل و نصب‌های حکام مداخله نداشته باشد. ـ امام(ع) با این شرط به‌نوعی مشروعیت حکومت مأمون را زیر سئوال می‌برد ـ مأمون به همین مقدار راضی شد و به یُمن این پذیرش ولایتعهدی، دستور داد؛ بزرگان با امام بیعت کنند و درهم و دینار به نام امام ضرب کنند و در منابر نام امام را به بلندی ذکر نمایند و دستور داد جیره یک‌ساله سپاه را بپردازند و امر کرد مردم سیاه‌پوشی را که بدعت و شعار بنی‌عباس بود ترک کنند و در عوض جامه سبز بپوشند و… ولی بعد از مدتی مأمون که برای ریاست، برادر خودش را کشته بود به اهدافش در دعوت امام به خراسان نرسید و او که می‌خواست امام(ع) را طالب دنیا و مقام جلوه دهد و از شأن و منزلت امام در جامعه بکاهد، دید برعکس روزبه‌روز محبت مردم خراسان به امام بیشتر می‌شود لذا درصدد برآمد؛ در بازگشت از مرو امام(ع) را به شهادت برساند. برای اجرای نقشه قتلِ امام، ابتدا حمام سرخس را برگزید ولی امام از رفتن به حمام منصرف شدند و در ادامه راه بازگشت در قریه طوس نقشه شوم خود را اجرا نمود و امام(ع) را به شهادت رساند. 🔹از آن روز مشهد شریفِ امام، پناهگاه و ملجأ ارادتمندان و شیعیان حضرتش می‌باشد که افتخاری است برای مردم ایران خصوصاً ما خراسانی‌ها. همه دانند که ایران سر و سامان دارد تکیه بر پرچم سلطان خراسان دارد @ahalieghalam 💠لینک کوتاه: https://gitionline.ir/?p=29870
انتصاب زائری ✍ م.ع/ قبل از دوران طلبگی با محمد رضا زائری آشنا شدم. بیانی شیوا و قلمی شیرین داشت برایم. منافق گونه حرف نمی زد و آنچه که به آن اعتقاد داشت را بیان می کرد . از اولین روحانیون دگر اندیش در حوزه حجاب بود و سال های بسیار قبل تر از حوادث سال گذشته درباره برخی از سیاست ها در حوزه حجاب و عفاف هشدار می داد که شاید اگر به این هشدارها توجه می شد ،امروز شرایط بهتری را در این حوزه شاهد بودیم. در سال های اخیر با خیلی از مواضعش مخالف بودم اما همچنان او را دغدغه مند می دیدم . زائری برای دیده شدن گرد و خاک نکرد. شاید با بسیاری از سیاستگذاری های بالا دستی مخالف بود، اما همواره خود را عضوی از بدنه انقلاب می دید و در برابر ولایت خضوع به خرج می داد. در همین هفته که خبر انتصاب محمد رضا زائری به عنوان رایزن فرهنگی ایران در الجزایر منتشر شد، بسیاری از دوستان انقلابی به این انتصاب تاختند و با کلام و قلم خود محمد رضا زائری را کوفتند. اینکه برخی از ما حتی تا به این حد دگر اندیشی را تاب نمی آوریم امری ترسناک است. کار به کف جامعه ندارم اما کسانی که فضای نخبگانی را تجربه کرده اند تا به این حد نباید کم طاقت و به دنبال حذف دیگری باشند. تکامل اندیشه در تضارب آرا است که شکل می گیرد و تنگ نمودن دایره خودی ها به نفع گفتمان انقلاب اسلامی و پویایی آن نیست. @ahalieghalam
الگو سازی زن مسلمان ✍ خانم سطح دو حوزه، مسؤل انجمن تبلیغ کانون جامعه الزهرا (س) در خراسان با توجه به موضوع مورد نظر که الگو سازی سبک زندگی بانوی مسلمان است،به بررسی سخن مقام معظم رهبری و ارتباط این سخن با الگو سازی سبک زندگی بانوی مسلمان می‌پردازیم. ما برای الگو سازی باید به این مطلب توجه کنیم که ویژگی های یک الگوی موفق چیست؟ اولین ویژگی الگوی موفق زن مسلمان این که 🔸 یک زن باید تمدن ساز باشد. 🔰تمدن چیست؟ تمدن لغت‌نامه دهخدا تمدن . [ ت َ م َدْ دُ ] (ع مص ) تخلق به اخلاق اهل شهر و انتقال از خشونت و همجیة و جهل به حالت ظرافت و انس و معرفت . و گویند مولدة است. 🔰زن تمدن ساز به چه معناست؟ مهم‌ترین عنصر سازنده هر تمدنی، انسان‌ است. انسانی که پذیرای رسالت تمدنی باشد و بتواند نرم‌افزار تمدنی را محقق سازد؛ از همین رو غایت رسالت ادیان تربیت انسان و رشد دادن انسان در حوزه فردی و اجتماعی است و زنان همراستای پیامبران چنین رسالتی را با عهده‌داری نقش خویش به دوش می‌کشند. به خصوص که هویت انسان و زیربنای شخصیتی او در دوران کودکی و در زمانی که نقش اساسی تربیت به عهده مادران است شکل می‌گیرد؛ اگرچه نقش مادری و مربی‌گری مادر پیوسته استمرار دارد و محدود به دوران کودکی فرزندان نیست. این نکته نیز حائز اهمیت است که اثرگذاری زنان در حوزه تربیت فقط محدود به نقش مادری نیست؛ زنان در سمت‌های مختلفی که در خانواده و اجتماع دارند، اعم از نقش مادر بودن، همسر بودن و خواهر بودن،معلم،دکترو هر نقش دیگری می‌توانند پایه و اساس تربیت باشند و هستند. 🔰 شخصیتی هم‌چون حضرت زهرای اطهر(س) چنان قابلیت‌های تربیتی از خویش بروز می‌دهند که حتی در سن طفولیت و در مقام دختر بودن، برای پیامبر خاتم (ص) نقش مادری ایفا می‌کنند و ملقب به وصف «ام ابیها» می‌شوند.او معلم اقشار مختلف است ،اوبهترین صحابه ،بهترین مسلمان و بهترین در تمام نقش هوایی است که دارد و به معنی کامل کلمه او تمدن ساز است تمدنی پایدار بر اساس فرموده حضرت امیر علیه‌السلام:‌ خدا رحمت کند کسی که جایگاه و منزلت خویش را بشناسد.  و چه بسا جهل به مقام و نقش زن، عامل اساسی در بی‌مهری و بی‌توجهی به این عنصر اثرگذار تمدنی است. واگر ما زنان به این باور برسیم که تمام نقاط کور فرهنگی توسط ماقابلیت باز گشایی دارد به جامعه ای با تمدن والای اسلامی دست خواهیم یافت. @ahalieghalam
زیارت و شرایط آن چرایی اهمیت زیارت زیارت اگر خانوادگی باشد ویژگی های یک زیارت شایسته روزنامه خراسان چهارشنبه ۲۲شهریور متن در آدرس 👇 @ahalieghalam
زیارت و شرایط آن ✍ امام‌رضا(ع) می‌فرمایند: «... کسی که مرا با شناخت حقّم زیارت کند، خداوند گناه گذشته و آینده‌اش را می‌آمرزد(ابن قولویه، ج102، ص38)».در روایتی دیگر نیز قول به شفاعت در قیامت را در قبال زیارت با معرفت به حقانیت و مقام خویش داده اند. روزهای پیش رو بیش از هر زمان دیگری دل‌های محبان اهل‌بیت(ع) در سرتاسر جهان متوجه مشهد و مضجع شریف علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) است. همگان طالب حضور در قطعه‌ای از بهشت و زیارت انیس‌النفوس هستند؛ زیارتی که از پیامبر اکرم(ص) تا اولیای خدا با قید معرفت و شناخت حق امامی که آرام جان‌هاست، توصیه کرده و ولایت‌پذیری و اطاعت امر را شرط قبولی و نتیجه آن بیان کرده‌اند. شناخت حق امام(ع) با ولایت‌پذیری و تسليم در برابر اوامر و نواهی امام‌رضا(ع) اتفاق می‌افتاد. انجام آنچه سبب رضایت حضرت رضا(ع) می‌شود در کنار ترک معاصی و عوامل نارضايتی ایشان، وظيفه محبان اعم از زائران و مجاوران است. زیارت در لغت به معنای تمایل داشتن است در ادبیات دینی همین معنا تایید شده وقتی که قصد زیارت اهل بیت می کنیم یعنی قلبا متمایل شدیم به حضور در کنار مزار ایشان و اراده ارتباط قلبی و روحی و نیز جلب رحمت و مغفرت، سعادت و نیکبختی و قرار گرفتن در مسیر هدایت و بندگی را داریم. حضور در مشاهد شریفه و در کنار مقابر اهل بیت ما را از روزمرگی و دنیازدگی و وابستگی به مادیات دور می کند گرد و غبار از روح و فطرت ما تکانده و چشم دل ما را به معنویات و حقایق دینی از وجود خدا تا قبر و قیامت روشن و رفتار و گفتار ما را اصلاح می کند. زیارت اهل بیت(ع) نیاز انسان خداجوست که ره گم نکند و با بهره از ثمرات معنوی آن، زندگی دنیایی خویش را متبرک کند. حالتی که بعد زیارت به انسان دست می دهد از سبکی روح و نشاط درونی گرفته تا آرامش روحی و روانی، در هیچ کجای این کره خاکی قابل درک نیست. حتی زیارت اهل قبور از پدرو مادر نیز در مرتبه ای نازل تر انسان را به یاد خدا و آخرت انداخته و از غفلت و اسارت نفس در بند شیطان دور می کند. وقتی به زیارت مشرف می شویم چه کنیم بهره و اثری با ماندگاری بیشتر ببریم؟! پاسخ زیارت با حضور قلب و رعایت آداب است. آداب هم در کتب زیارات از غسل و آمادگی روحی پیش از تشرف گرفته تا حضور در محل زیارت و خروج از آنجا بیان شده است. زیارت اگر خانوادگی باشد جنبه آموزش به فرزندان هم دارد که از سوی پدر و مادر یا بزرگتری که همراهی می کند اتفاق می افتاد و برکات و ثمرات بسیار دارد چرا که نظر لطف خداوند به جمع بیش از نگاه به یک فرد است. زیارت خانوادگی یا دسته جمعی سبب انس و الفت بین یکدیگر، خیرخواهی و محبت بیشتر می شود. خاطره ای مشترک از آن در ذهن آنها تا مدت ها به استحکام روابط اجتماعی و خانوادگی قوت و تازگی می بخشد. آنچه پدران و مادران در باب زیارت به ما آموختند اکنون باید به فرزندانمان بیاموزیم که بدانند زیارت یعنی چه و از چه رو به این مکان مشرف شده و چگونه زیارتی شایسته و بایسته داشته باشند. از حضور قلب در حرم و درک اینکه امام شاهد و ناظر بر اعمال ماست، حفظ وقار و آرامش و کنترل چشم و زبان و فکر و حواس در محضر ایشان تا خواندن قران و دعا و نماز و درد دل با حضرت و بیان حاجات گرفته تا یادآوری الطاف خاندان کرم در گره گشایی از زندگی خویش و نزدیکان و حتی دیگران که ثمره آن انس با انیس النفوس و ارتباط قلبی قوی و مستحکم با ائمه و خداوند متعال است. در کنار رعایت نکاتی همچون ترک غیبت و بدگویی پشت سر دیگران در این مکان و عدم اشتغال به مظاهر مادی و دنیایی، سرگرمی و بازی با تلفن همراه و نظیر آن که به غفلت از یاد خدا و دوری از معنویت می رسد لازم است تا یک زیارت مفید و مورد قبول داشته باشیم. @ahalieghalam
قطره ای اشک ✍ علیرضا امشب درعالم ملکوت غوغا است هرچه کردم امشب را وصف کنم قلم یاری ام نکرد نتوانستم کلمات خطوطی بودند ناماندگار بر روی شِن کناردریای مواج ناتوانی از وصف لایوصف ریسمان لطیف و غمناک نگاهم را به غروب خونین آسمان گره زدم برسینه اش قطره ای اشک حک کرده بود: دختر بدرالدجی امشب سه جا دارد عزا گاه میگوید حسن گاهی پدر گاهی رضا تا این بشود همانکه نمیتوانستم بیان دارمش… @ahalieghalam
دستور العملی جامع از امام حسن مجتبی (علیه السلام) ✍ حجت‌الاسلام والمسلمین اَلْفَضْلُ بْنُ اَلْحَسَنِ اَلطَّبْرِسِيُّ فِي مَجْمَعِ اَلْبَيَانِ عَنِ اَلرَّبِيعِ بْنِ صَبِيحٍ : أَنَّ رَجُلاً أَتَى اَلْحَسَنَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَشَكَا إِلَيْهِ اَلْجُدُوبَةَ فَقَالَ لَهُ اَلْحَسَنُ اِسْتَغْفِرِ اَللَّهَ وَ أَتَاهُ آخَرُ فَشَكَا إِلَيْهِ اَلْفَقْرَ فَقَالَ لَهُ اِسْتَغْفِرِ اَللَّهَ وَ أَتَاهُ آخَرُ فَقَالَ لَهُ اُدْعُ اَللَّهَ أَنْ يَرْزُقَنِي اِبْناً فَقَالَ اِسْتَغْفِرِ اَللَّهَ فَقُلْنَا لَهُ أَتَاكَ رِجَالٌ يَشْكُونَ أَبْوَاباً وَ يَسْأَلُونَ أَنْوَاعاً فَأَمَرْتَهُمْ كُلَّهُمْ بِالاِسْتِغْفَارِ فَقَالَ مَا قُلْتُ ذَلِكَ مِنْ ذَاتِ نَفْسِي إِنَّمَا اِعْتَبَرْتُ فِيهِ قَوْلَ اَللَّهِ اِسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كٰانَ غَفّٰاراً اَلْآيَاتِ. تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ج ۷، ص ۱۷۷. راوی گوید: فردی خدمت امام حسن مجتبی (علیه السلام) رسید و نسبت به قحطی و خشکسالی شکایت کرد. حضرت برای رفع آن دستور به استغفار داد. فرد دیگری از فقر و تنگدستی گله مند بود. حضرت به استغفار سفارش کرد. شخص سومی از حضرت درخواست کرد دعا کنید خداوند فرزندی به من عطا کند، باز حضرت فرمودند: استغفار کن. به حضرت عرض کردیم: افراد مختلف در موضوعات مختلف شکایت داشتند و با درخواست های گوناگون و شما همه را دستور به استغفار دادید؟! حضرت فرمود: این را از پیش خود نگفتم، بلکه آن را از سخن خداوند در قرآن استفاده کردم که فرمود: «اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا، يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا، وَيُمْدِدْكُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا» (نوح/۱۰-۱۲) ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﺪ ﻛﻪ ﺍﻭ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺑﺎﺭﺍﻥ پی ﺩﺭ پی ﻭ ﺑﺎ ﺑﺮﻛﺖ ﻓﺮﺳﺘﺪ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﻳﺎﺭی ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺑﺎﻍ ﻫﺎ ﻭ ﻧﻬﺮﻫﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﺪ. @ahalieghalam
شرم آب😢 ✍ خانم 🔹️مشکی در آب فرو رفت و پر شد. انگار تازه نفس می‌کشید و از خوشحالی برق می‌زد. می‌دانست در دست چه شجاع مردی‌ست، لحظه‌شماری می‌کرد تا از صف دشمنان عبور کند و به آن طرف میدان برسد. منتظر بود برق شادی را در چشم‌های رقیه، سکینه و اهل‌بیت امام حسین (ع) ببیند. ته دلش پر از شادی بود، به خودش می‌بالید؛ بالیدنی نه از جنس غرور بلکه به عشق.❤ 🔹️مشک به دستان عباس (ع) بوسه زد و شادمان، همراه او افراد دشمن را پشت سر گذاشت. نامردی دست نازنین حضرت را با شمشیر از تن جدا کرد، مشک ناله‌ای زد اما باز هم خوشحال بود که در دست دیگر اباالفضل جای گرفته است. وقتی دست دیگر عباس (ع) هم با ضربه‌ای بر خاک افتاد، ناله مشک بلند شد اما باز، کورسویی از امید در دل داشت؛ میان دندان‌های مبارک قمربنی‌هاشم تاب می‌خورد. 🔹️این‌بار دشمنان، قلب‌وجان عباس را نشانه گرفتند، تیری به مشک زدند، پاره شد و گویی این قلب قمر منیر بود که چند تکه گشت. آب‌ها از نرسیدن به حرم، حسرت خوردند، شرمگین بر زمین ریختند و خود را در دل خاک پنهان کردند.💔😭 @ahalieghalam
چه کردی با جوان مردم مهدی نصیری؟! ✍ م.ع/ فعال رسانه و ارشد علوم اجتماعی دانشگاه رضوی موضع گیری های برخی از آقایان این روز ها به شدت تعجب آور است ، افرادی که در دوره ای نه چندان طولانی در حوزه عقائد، افکار و اندیشه گردشی ۱۸۰ درجه را تجربه نمودند و امروزشان دیروزشان را تکفیر می کند و دیروزشان امروزشان رو تفسیق می کرد . این گونه افراد نه تنها خود اسیر افراط و تفریطند بلکه بسیاری از بدنه اجتماعی طرفداران خود را نیز دچار خطا خواهند نمود. مهدی نصیری از جمله مصادیق این دسته از اشخاص است که این روز ها با توجه به حضورش بر سر مدفن خانوم امینی و یادداشت های تند مورد توجه واقع شده است. در باب تفکرات و تاثیرات وی خاطره ای دارم که ذکرش خالی از لطف نیست. در دوران خوابگاه دوستی بود که اتاقش روبروی اتاق ما بود. اهل تربت حیدریه بود و بسیار کم صحبت. تقید عجیبی به مناسک دینی داشت به گونه ای که حتی مستحبات را مگر به عذر موجه ترک نمی گفت. نمی دانم کدوم شیر پاک خورده ای این بنده خدا را با افکار و کتب مهدی نصیری آشنا نمود. بعد از مدتی کارهای این بنده خدا ترسناک شده بود ، طوری که خیلی ها از ترس کارها و شخصیتش از او فاصله می گرفتند. لباسش را خودش می دوخت ، یا اگر لباس هم از بازار می گرفت استفاده به قدر ضرورت می نمود . بسیار کم می خورد و به اکثر غذاهای متداول لب نمی زد . حتی غذای سلف را هم در خیلی موارد استفاده نمی کرد. این اواخر حتی داخل اتاق نمی خوابید در گرمای سوزان و سرمای استخوان سوز مشهد می‌رفت پشت حمام ها می خوابید. می گفت این سیستم های گرمایشی و سرمایشی حاصل مدرنیته است و باید از آن اجتناب کرد. یکبار به او گفتم خود مهدی نصیری هم می گوید استفاده از تکنولوژی مدرنیته در حکم اکل میت است و خودش استفاده دارد. در پاسخ گفت در اسلام تا جایی که چاره هست باید اجتناب شود از اکل میته و من هم فعلا چاره دارم و مشکلی با این مسائل ندارم. تقریبا می توانم بگویم کارش به اختلال روانی رسید و از پدرش خواستند بیاید و او را به خانه ببرد. پدرش را دیدم بنده خدا در مانده شده بود. یکی از مسئولین دانشگاه گفت چه شده حاجی چرا نمی بریش ؟ گفت : می گوید با اتوبوس و ماشین نمی آیم، چهارپایی برایم فراهم کن تا با آن بیایم. همان زمان در دل خود می گفتم چه کردی با جوان مردم مهدی نصیری حالا آن آدم افراطی که با کوچکترین محصول مدرنیته آن گونه مواجهه داشت ، شده است اینی که می‌بینید. چه خوش فرمودند که جاهل را نمی‌بینی مگر در افراط و تفریط. @ahalieghalam
نقد نگاه «نصیری» به «آموزه‌های رضوی» ✍ حجت‌الاسلام 🔰 کوردلی و کج‌فهمی اطرافیان، اصلی‌ترین عامل غربت معصومان 🔸 حدود ۱۱ سال قبل، در ایام شهادت حضرت رضا علیه السلام، مهدی نصیری در یادداشتی با عنوانِ «نفی مبانی فلسفی و عرفانی در آموزه‌های توحیدی امام رضا علیه السلام» به آدرس:yun.ir/auotz2 نوشت: در سالروز شهادت دهمین حجت معصوم الهی و هشتمین خلیفه الهی پس از رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ حضرت علی بن موسی الرضا ـ علیه آلاف التحیة و الثناء ـ بر مظلومیت آن حضرت که به زهر جفا و کین مأمون عباسی مسموم شد و غریبانه به شهادت رسید، به حق می‌گرییم. اما جا دارد در این ایام، مظلومیت و غربت جگرسوزتر آن امام معصوم و دیگر امامان را یه یاد آوریم که عبارت است از کوتاه‌کردن دست امت از دریافت معارف زلال و وحیانی این حجج معصوم الهی و حاملان علم مصبوب با دسیسه‌های اموی و عباسی. بنی‌امیه و بنی‌عباس با ایجاد جریان‌های فکری و فرهنگی بدلی و با ضرب سکه‌های تقلبی حکمت و عقلانیت از طریق راه‌اندازی نهضت ترجمه متون فلسفی و عرفانی یونانی و در یک کلام با ایجاد بیت الحکمه یونانی در برابر بیت العترة نبوی، راه را بر نشر عقلانیت واقعی و حکمت حقیقی سد کردند. این که امروز حتی در عالم تشیع، اندیشه‌های ارسطو و افلاطون و افلوطین رسوخ کرده و معارف عقلانی و برهانی و حِکمی اهل بیت علیهم السلام را در عرصه توحید و دیگر اصول اعتقادی به محاق برده است، نتیجه همان دسیسه اموی و عباسی است. بنابراین جای دارد در چنین ایامی علاوه بر گریستن بر مظلومیت و ستمی که بر ابدان شریف امامانمان رفته است، بر غربت و جفایی که بر معارف و تعالیم زلال و الهی آنان تحمیل شده نیز بگرییم و در حد وسع در صدد احیا و ترویج این معارف برآییم. در این مقال و مجال کوتاه بر آنیم اشاره‌ای به آن بخش از تعالیم امام رضا علیه السلام داشته باشیم که ناظر به رد اندیشه و مبنای فلسفی و عرفانی است و بیانگر مسیر جدای مدرسه اهل بیت علیهم السلام از مدرسه فلسفه و عرفان یونانی در مسأله مهم و اساسی توحید و معرفت الله است ... . 🔹 بنده نیز در پاسخ او نوشتم: به فرمایش مرحوم علامه آیة الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی اعلی الله مقامه الشریف، «يكى ديگر از جهات غربت امام رضا عليه السّلام آنست كه: مطالبى بس نفيس و عالى در باب معرفت و توحيد ذات مقدّس تعالى بيان فرموده است كه در عيون أخبار الرّضا و سائر كتب مسطور است و روى اين روايات بايد بحث‌ها و دقّت‌ها شود و در حوزه‌هاى علميّه، مدارسى براى تحليل و تجزيه و تفهيم اين معانى به وجود آيد؛ ولى مع الاسف هيچ بحثى نشده و حقائق اين معانى در بوته خفاء مانده و مستور از أفهام طلّاب است و اين غربت از همه مراتب غربتِ گذشته شديدتر است. صلوات الله عليه.» (روح مجرد، ص۲۳۵) و از این دردناک‌تر آن‌که عده‌ای به اسم دفاع از معارف رضوی، به خیال ترویج عقائد حقه و به زعم رفع غربت و مظلومیت از آن امام مظلوم و غریب، با تکیه بر محتوا و روشی غلط، بر فهم ناقص و ناصواب خویش از تاریخ و روایات اصرار ورزیده و کفرآمیزبودن عقائد و اقوال بزرگانی از مؤمنان و موحدان جهان تشیع را فریاد می‌کنند! اگرچه که این فریادها، گلو پاره‌کردن‌ها و گریبان‌چاک‌زدن‌ها، در انبوهی از نغمات دلنشین حکمت و معنویت شیعی جامعه امروز، خود به خود مضمحل است، اما از باب نهی از منکر و دفع مفاسد محتمله، چند نکته‌ای را درباره یکی از این تلاش‌های بی‌ثمر، یعنی یادداشت اخیر جناب آقای نصیری، به عرض می‌رسانم: ... 🔸 الغرض شاید این نقد که در همان زمان ــ بنا بر ملاحظاتی ــ به‌نام «سید محمدحسین سجادی» منتشر شد، خالی از فائده نباشد. متن کامل یادداشت: yun.ir/t38yha @ahalieghalam
پنجره فولاد حسن ایوان طلای مجتبی میان صحن قاسمش سقاخونه، به نام احلی من العسل یک گنبد طلایی رنگ با پرچمی سبز و قشنگ که یا کریم حک شده و یک یا حسن.. لک زده دل برای یک وعده غذا از حرم شاه کرم.. شیرین رویای حرم رو خاک غربت بقیع برای فخر مؤمنین شاهنشاه کرم حسن.. ✍ @sangar7
🔴 داستان شیب تند و‌ قله ✍ علی 🔺فقط برگردید به چند سال پیش و فضای گفتمانی که برامون پدید آورده بودن. احساس ناامیدی و انسداد و شکست و در خانه نشستن و رای ندادن و چه و چه... یادتون که نرفته. برای اینکه متوجه بشید داره چه اتفاقی میافته حالا دقت کنید به سخنان جبهه مقابلتون از متفکرین تا لمپنهاشون. ببینید ورق چطور داره برمیگرده. 🔺فارغ از مبانی و چارچوبهای تحلیلی آدمها جمع بندی آنها از شرایط مهم است. چون توصیفی از صحنه دارند که آن را لازم داریم. جمع بندی که با وجود همین چارچوبهای تحلیلی پیش از این وجود نداشت. 🔺مصطفی ملکیان در گفتگو با مدرسه آزادفکری میگوید: «نسبت به سال ۵۷ اوضاع مردم به علت تلاش خود مردم بهتر شده. ما از بس در فضا بوده ایم متوجه نشده ایم چه مقدار امیدواری هایمان را افزایش داده ایم....با همین امید جلو برویم ده سال دیگر بهتر از الانیم» ملکیان حالا سعی میکند جهت این حرکت پر امید را به سمت غرب و آویزان غرب شدن تحلیل کند. مهم نیست شما شاید هزار و یک اشکال به زمینه های تحلیل او داشته باشید، مهم واقعیتی است که او دیگر نمیتواند انکار کند. 🔺حالا نگاه کنید به مصاحبه روزنامه شرق با سعید لیلاز. او میگوید: «روشنفکری در ایران بیشتر به سلبریتی بودن شبیه است تا روشنفکر بودن و نخبگی. یعنی دنبال مرید جمع کردن و فالور جمع کردن و لایک خوردن و لایک گرفتن است. دنبال کشف حقیقت نیست....من رفتم پژوهش کردم متوجه شدم ما شهریور ۱۴۰۰ از رکورد تاریخی بالاترین عدد تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۹۶ عبور کردیم....الان میزان ساختمان سازی در منطقه ۲۲ اندازه کل دوبی است....ده تا موسسه کاملا مستقل از حاکمیت داریم نگاه کنید به شرق و دنیای اقتصاد و مردمسالاری و....آینده ایران به سمت توازن است...تمرکز دولتها از نفت کاسته و به ناچار بر مالیات افزوده خواهد شد و این یعنی توازن طبقاتی یعنی دموکراسی... من به لحاظ مادی به آینده ایران خیلی امیدوار هستم و امکان سرنگونی ساختار سیاسی وجود ندارد. امکان بروز ناآرامی ها هم بسیار ضعیف است به خاطر اینکه ما یک طبقه متوسط بسیار نیرومند در ایران داریم» 🔺از پشت سر هم قرار گرفتن این موضع گیری ها نتایج مهمی میتوان گرفت. صبر کنید. موضع احمدزیدآبادی را هم لابد شنیدید با خبر فوری. او میگوید: «من از سال 66 وارد مطبوعات ايران شدم. در تمام اين دوران‌ها، اولين دوره‌اي است كه ما در روزنامه مي‌نشينيم و مطلب انتقادي مي‌نويسيم و هر طور دلمان مي‌خواهد همه سياست‌ها را نقد مي‌كنيم، راجع به حجاب، سياست خارجي، حتي گاهي درباره صحبت‌هاي رهبري مي‌نويسيم و منتظر نيستيم يك فكس بيايد و روزنامه تعطيل شود... دولت دارد از خودش تحمل نشان مي‌دهد. چرا نبايد اين را ببينيم» 🔺مسعود بهنود میگوید:«مرفه ترین کشور دنیا که بریتانیا است و قدرتمندترین کشور دنیا که آمریکا است همه شان مثل خر توی گل مانده اند...با خودتون فکر کنید چطوریه که یک کشور کوچک مثل ایران توانسته چهل و چند سال دنیا رو دست بیندازه....من رضا پهلوی رو به دلایل متعدد شخصی دوست دارم ولی قبول کنید به اندازه گاو نمیفهمه به اندازه گاو مهربون نمیفهمه، بیچاره اون ملتی که دنبال او راه میفتن میگن امیدمون به اونه» 🔺دیگه چه خبر؟ دیگه اینکه مسیح علینژاد در مصاحبه با فرداد فرحزاد میگه:« به من ایمیل زدن که دیگه محافظت از تو برای ما مشکله...من بهم شوک وارد شد...احساس کردم آمریکا داره پشت ما رو خالی میکنه» 🔺یاد جمله رهبری افتادم که در اوج فشارهای رسانه ای انقلابی های نادان و ناامید و اوج علافی و هرزگی دولت بی تدبیر و ناامید و اوج فشارهای خارجی، موسی وار فریاد میزد طوری که ایران شنید و با او تکرار کرد که :« کلا ان معی ربی سیهدین» کاری به دیر باوران شکاک و نادان نداشته باشید، وضعیت خیلی بیش از آنکه فکر میکنید، خوب است. کاش زودتر از اینها خیلی از یاس پراکنان میدیدند و در جهاد تبیین و امیدافزایی امام این مردم وارد میشدند. هنوز هم دیر نشده. @ahalieghalam
«سفر پر افسوس» ✍ خانم 🔹بیایید به اغتشاشات سال گذشته با دقت بیشتری بنگریم، تا اگر حرف و سخن درستی داشته باشد، آن را بپذیریم. پس با من به سال گذشته، همین موقع سفر کنید. 🔹عده‌ای به خیابان‌ ریخته‌اند، در میان آن‌ها افرادی را می‌بینیم که مشغول تخریب و آسیب و ضرر به اموال عمومی و حتی شخصی مردم هستند. آتش زدن باکس های آشغال، شکستن شیشه‌یِ مغازه‌ها، آسیب زدن به خودروها... ایجاد رعب و وحشت در دل هموطنان. با خود می‌گویم آیا این جنبش قرار است با آسیب زدنِ روحی، جسمی و مادی به خودمان، سرپا شود؟ کمی فکر می‌کنم شاید این‌ها همراهان واقعی این جنبش نیستند؟! به هر حال پیش می‌آید که عده‌ای وارد گروهی شوند و بدون توجه به اهداف و آینده آن گروه، هر کار ناشایستی انجام دهند و به آن جنبشِ خاص، لطمه بزنند. پس چه کنم؟ فهمیدم! حتما این جنبش فرهیختگانی هم دارد! می‌روم سراغ برخی از اساتید و دانشجویان این جنبش تا حرف‌هایشان را بشنوم. وای خدای من! باور کردنی نیست! بعضی از آن‌ها چنان حرف‌های تند و توهین‌آمیزی می‌زنند که این پرسش به ذهنم می آید، آیا این‌ها فرهیخته و تحصیلکرده هستند؟! مگر قرار نیست ما اندیشه‌مان را حتی اگر مخالف با نظر دیگران باشد، با صبر و سخنِ نیک به آن‌ها بگوییم؟! با دیدن این به اصطلاح فرهیختگان، ناامید و غمگین شدم عقل می گوید این‌ها شایسته‌یِ هدایت و تدریس به فرزندان این مرز و بوم نیستند چه رسد به اداره مملکت. بین مردمی که مشغول شعار دادن و آتش زدن هستند، دنبال نماد و نشانه ام بلکه پی ببرم افکار و اهداف شان چیست؟ چشمم که به پرچم‌ها افتاد شگفت‌زده شدم، پرچم تجزیه طلبان! سوزشی قلبم را فراگرفت آیا این‌ها ایران را دوست دارند؟ این پرچم که معنی دیگری دارد؟! این یعنی تکّه تکّه شدن ایران، مثل دوره‌ای در زمان پهلوی که برای رفتن از این استان به آن استان باید مجوز می گرفتیم، قید سفر راحت از مشهد به قشم یا هر نقطه از ایران را باید زد، دیگر ایران گردی هم معنا ندارد چراکه ایرانی باقی نمی ماند حتی دیدن دوستان و فامیل مشکل می شود. درگیر همین افکار و پرسش های ذهنی بودم که کمی آن سوی درگیری رفتم عده ای ديگر افسوس مرا افزون کردند وقتی پرچم ال جی بی تی‌ها را روی دستشان دیدم. سرم پایین می‌افتد و همه آنچه دیده بودم در ذهنم خودنمایی می‌کند: آتش، رعب و وحشت، آسیب به اموال عمومی و خصوصی، فحش و توهین، پرچم تجزیه طلبان و... از شما که با من در این سفر همراه هستید می‌پرسم عزیزان من، می‌دانید این‌ها کنار هم چه معنی می‌دهد؟! «نابودی خودشان و هموطنان‌شان و ایران عزیزمان» به هر حال آمدم بدون تعصب به این جنبش بنگرم، اما چه فکر می‌کردم چه شد! @ahalieghalam
داستان تبریک ربیع ⛔️ تبریک حلول ماه ربیع الاول که هر ساله رونق بیشتری می‌گیرد و در سطح وسیع در رسانه‌ها و پیام‌رسان‌ها مرسوم شده است، هیچ معنا و دلیلی ندارد. ⏰ ربیع الاول هم ماهی از ماه‌های خداست و تفاوتی با دیگر ماه‌ها ندارد 🌓 إنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً في‏ كِتابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْض‏ منتهی مطلبی که هست چون ما رسم کرده‌ایم دو ماه سیاه‌پوشی و عزاداری کنیم و همه برنامه‌های جشن و شادی ـ هر چند بدون حرمت‌شکنی و با احترام به ساحت اهل‌بیت باشد ـ‌ تعطیل کرده‌ایم و تصور می‌کنیم که این روش اهل‌بیت بوده است؛ وقتی دو ماه تمام می‌شود گویی اتفاق تازه‌ای افتاده و ماه شادی آغاز شده است! 🏴 اگر اهل‌بیت برنامه‌ای برای عزا داشته‌اند بر سیدالشهدا بوده و بس. پس نیازی به تبریک ماه ربیع نبوده و نیست. 📚 در معارف دینی هم چیزی به نام تبریک ربیع نداریم و چند سال اخیر محققان بیان کرده‌اند که داستان آن حدیث بشارت به ماه ربیع، اشتباهی از ماه آذار رومی بوده و داستانی مربوط به ابوذر است و ربطی به ربیع ندارد. ❌ همچنین است خرافه شب‌گردی و کوبیدن درهای هفت یا چهل مسجد و سیاه کردن و تخریب در و دیوار مساجد با شمع تا صبح اول ربیع!! ✅ بله؛ بنا به نقل شیخ طوسی در مصباح (ذیل اعمال ربیع) حادثه مهم یعنی خوابیدن امیرالمؤمنین علی(ع) به جای رسول‌خدا برای هجرت که از فضائل و افتخارات آن‌حضرت به شمار می‌رود؛ در شب اول ربیع الاول رخ داده و جای آن دارد که این شب و روز بخاطر این رویداد گرامی داشته شود. @ahalieghalam
حس خوب شاعری ✍ حجت‌الاسلام سید روح الله تو آن حسی که گاهی در دلی آگاه می آیی مثال حس خوب شاعری، ناگاه می آیی نگاهت مأمن ایمان و کویت ضامن جان ها تو آن آرامشی که در "امین الله" می آیی تو آن شاهی که با افتادگان همراه می گردد تو از بس مهربانی با رعیت راه می آیی تو آن مهری که مهرت را دریغ از کس نخواهی کرد تو آن ماهی که بر دلجویی از هر چاه می آیی تو خورشید زمین هستی و نور آسمان هایی که از رحمت سراغ مردم گمراه می آیی بنازم رأفتت را ای امام مهربانی ها به استقبال زائر در مسیر راه می آیی رضایی و همه از ساحت قدست رضا هستند که حتی در نگاه دشمنان دل خواه می آیی وداعت با مزار ختم مرسل گفت با تاریخ می آیی سوی مَروْ اما تو با اکراه می آیی ولیعهد رسول اللهی و سلطان دل هایی به ظاهر پیش ظلم دشمنان کوتاه می آیی تویی آن مظهر "راضیةً مرضیة" ی قرآن که راضی بر قضا سوی شهادت گاه می آیی امید ما تویی روز قیامت ای که فرمودی: سه جا بر یاری زوار این درگاه می آیی @ahalieghalam
کبوتر بی هنر نباشیم ✍ نقل از هر سال بعدازماه محرم وصفر که میشد مرحوم علامه امینی خطاب به عزاداران سید الشهدا علیه السلام می فرمودند: کبوتر بازها وقتی یه کبوتر از بازار می خرند ، چند روزی بال و پرش رو می بندند ، روی پشت بام خو نه بهش آب و دانه میدن ، بعد چند روز بال و پرش رو باز می کنند ، و پروازش میدن، اگه اون کبوتر رفت و مجددأ برگشت روی همون پشت بام نشست ، میگن هنر داره و رگه داره ، اما اگه برنگشت و رفت ، روی پشت بام کس دیگه ای نشست ، میگن بی هنر وبی رگ بود ! (آهای مردم آهای جوان ها ، محرم و صفرگذشت) و توی این دو ماه امام حسین علیه السلام ما ها رو خرید ، بال وپر مون رو بست پیش خودش نگه داشت در این دو ماه میهمان امام حسین علیه السلام بودیم و هر جا دعوتمون کردند به احترام امام حسین علیه السلام بود و در واقع از آب و نان امام حسین علیه السلام خوردیم ، حالا بعد دو ماه بال و پر مون رو باز کرده که پرواز کنیم ، نکنه که بی هنر و بی رگ باشیم ، بریم روی بام کس دیگه بشینیم ، نکنه نان ونمک بخوریم و نمکدون بشکنیم ، بیایید به امام حسین علیه السلام یه قول بدیم ، قول بدیم که تا ماه محرم سال دیگه فقط کبوتر امام حسین علیه السلام باشیم وفقط واسه اون پرواز کنیم. @ahalieghalam
زن زندگی آزادی از منظر قرآن ✍ حجت‌الاسلام @ahalieghalam
"زن ، زندگی، آزادی" از منظر قرآن ✍ حجت‌الاسلام غلامرضا تربقان 💢شعاری به اسم (زن، زندگی، آزادی) را زیاد شنیده ایم ، که لازم است این شعار قدری تعریف شود تا شک و شبهه ای پیش نیاید. اولین قسمت این شعار (زن) است که برای بررسی اوضاع زنان و حق و حقوق و منزلت آنان به سراغ قرآن کریم و اسلام می رویم. 🔹در اسلام زن ریشه و اُم اجتماعات بشری است و کرامت آدمی بسته به کرامت زن می باشد و ارتقای منزلت زنان جز در سایه محور قرار دادن قرآن وسنت در بُعد روحی ، ذهنی و عینی امکان پذیر نیست. 🔹در اسلام زن و مرد در جوهره انسانی خودشان که در جان و روح آنان نهفته، هیچ اختلافی با یکدیگر ندارند. هر دو قادرند فاصله بین اَسفل السافلین تا اَعلی‌علیین را در نوردند و به عالی ترین مراتب کمال انسانی نائل آیند. تا جایی که در ویژگی آن ها گفته شده مردان (مظهر جلال) و زنان (مظهر جمال) حق می باشند. 🔻زن مظهر عاطفه و مهر الهی است و از آنجا که عاطفه بیش از قهر کارساز است و خداوند نیز عالم را بر محور محبت اداره می کند و نیز بیشتر آیات قرآن کریم درس محبت را به مومن تعلیم می دهند. بنابراین زن راه محبت را بهتر از مرد درک کرده و آیات و اشعار عرفانی نیز در زن اثر بیشتری دارد، ولی باید مواظب بود محبت و راَفت زنان مورد سوء استفاده و در طریق توسعه ی نظام سلطه و کفر به کار گرفته نشود، بلکه بر اساس تعالیم اسلامی، محبت زنان در طریق صحیح الهی و کشش به طرف کمال مطلق هدایت گردد. 🔸در قرآن مجید، علاوه بر این که 350 آیه در مرد زن یا برای زنان نازل شده، سوره های به نام نساء و مریم نیز نام گذاری شده و این اهمیت جایگاه زن در اسلام را می رساند. در دین اسلام حضور زنان و مردان در اجتماع، حضوری انسانی است نه جلوه‌گری؛ چه برای زن و چه برای مرد. فرهنگ انسانی اسلام به زن و مرد می گوید با رعایت عفت وارد اجتماع شوید و با جلوه فضائل انسانی نقش اجتماعی داشته باشید و در ورود به اجتماع برای مرد یا زن اول و دوم قائل نمی شود. 🔻دین اسلام زن و مرد ندارد، بلکه حضور انسانی و اجتماعی دارد، از نظر اسلام زن حرمت دارد و بدنش حرمت بالاتری، چون در تشکیل بدن یک انسان دیگر سهیم است، لذا در کیفیت پوشش زنان خداوند محدودیتی بیش از مردان قائل شده و می فرماید: [به زنان با ایمان بگو چشم های خود را فرو گیرند "از نگاه هوس آلود" و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را جز آن مقدار که ظاهر است آشکار ننمایند، جز برای شوهران خود، پدران و پدران شوهر و پسران خود و پسران شوهر و برادران خود و پسر برادران و خواهران خود... (سوره نور آیه31) 🔸در این آیه شریفه از آنجا که زن مظهر جمال و مرد مظهر شیفتگی است و طبعا بیش از مرد در معرض چشم چرانی قرار می گیرد، جهت حفظ سلامت روانی جامعه بر حفظ پوشش و عدم تحریک غرایض در روابط اجتماعی تاکید شده و در انتهای آیه کلام (لَعَلَّکُم تُفلِحونَ) نشانگر این مهم می‌باشد که عدم تحریک غرایض در روابط اجتماعی به صلاح و رستگاری وسعادت افراد جامعه می انجامد. ملاحضه می شود در جوامعی که برهنگی جزء لاینفک فرهنگ مبتذل آن جوامع بشمار می آید ، زنان در معرض هر گونه تعرض جنسی و آسیبی می باشند و بنیان های خانوادگی سست و شکننده می باشد و پیوند ازدواج کم بهاترین و بی پایه ترین عقود به حساب می اید. چرا که لجام گسیختگی غرایض باعث شده تا جوانان نیازی به تشکیل خانواده حس نکنند و مسئولین کشورهایی که در پوشش بی بندوباری و تابع برهنگی حیوانی می باشند، از عدم تشکیل خانواده و نتیجتا قطع نسل یا پیری جمعیت نگران هستند، تا جایی که انواع امکانات را برای مهاجرین به کشورشان فراهم می سازند تا صاحب فرزند شده و فرزندان شان تبعه این کشورها شوند تا شاید مانع از قطع نسل و فرسودگی نفوس و به تبع آن در هم ریختگی ساختارهای اقتصادی ، اجتماعی وسیاسی این ممالک گردند. اما اسلام در سایه تعالیم عالیه خود ،جذب و انجذاب جنسی را جز در چهارچوب مقدس نظام خانواده مجاز نمی داند تا مانع از عواقب سوئی گردد که یک هزار آن ذکر شد و پیش از این از حوصله بحث خارج است. ✔️ امتیازات مقام زن 🔹قرآن کریم ویژگی های منحصر به فردی را برای زنان بر می شمرد که برخی از آن‌ها عبارتنداز: 🔻الف): زن و تکثیر نسل انسان خداوند در این باره می فرمایند: (نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ) زنان کشتزار شمایند پس برای کشت فرزند صالح به آن ها نزدیک شوید (هرگاه مباشرت آنان) خواهید و چیزی برای خود پیش فرستید و خداترس باشید. وجود چنین جایگاهی برای زن مسئولیت و وظیفه او را در مرتبه انسانی، بسیار سنگین کرده تا آنجا که به جهت وجود چنین جایگاهی ممتازی دامن زن، مدرسه انسان سازی و اوخود مربی این مدرسه انسانی است. @ahalieghalam ادامه دارد..👇
🔻ب): زن و ایجاد آرامش خداوند متعال در آیات متعددی زن را مایه آرامش زندگی معرفی می کند (نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ) و از نشانه های او این که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید. خداوند متعال در این آیات آفرینش زنان را که مایه آرامش بخشی به زندگی است را از نشانه های خود معرفی می کند، به راستی وجود همسران با این ویژگی برای انسان ها که مایه ی آرامش زندگی است یکی از مواهب بزرگ الهی محسوب شده و اگر کسی تفکر کند متوجه می شود این دوجنس مکمل یکدیگرند و مایه شکوفایی و نشاط وپرورش یکدیگرمی باشند. زن است که کانون خانواده را گرم و با نشاط نگه می دارد و باعث رشد و کمال انسان می شود. آری خداوند متعال همسر بودن زن را آیه ی خویش خوانده و اثر وجودی او را سکون و آرامش دانسته و این خود دلالت بر ویژگی ممتازی دارد که در زن وجود دارد. 🔻ج): زن و مقام مادری از دیگر ویژگی های ممتاز زنان که سیمایی انسانی و رحمانی به آن‌ها بخشیده است، شان و منزلت مادری است. خداوند متعال دراین باره می فرماید:( وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا ۖ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا ۖ وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا ۚ) ما به انسان توصیه کردیم که به پدر و مادرش نیکی کند، مادرش او را با ناراحتی حمل می کند و با ناراحتی بر زمین می گذارد و دوران حمل و از شیر باز گرفتنش سی ماه است . 🔸در این آیه لزوم حق شناسی در برابر مادر را یاد آور شده و بر سه محور اساسی تاکید می شود. 🔺1- وضع حمل: بر اساس این آیه مادران به هنگام وضع حمل نیز سختی و رنج فراوانی را متحمل می شوند(وَضَعَتْهُ كُرْهاً). 🔺2- دوران شیردهی: دوران طولانی مدت شیردهی نیز یکی از مقاطع پر زحمت دوران زندگی مادران است که در این آیه مورد تاکید قرار گرفته است (وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا ۚ) وی در طول این سی ماه ،بزرگ ترین ایثار و فداکاری در مورد فرزندش انجام می دهد، چنانکه با صبر و حوصله تمام، نیازهای فرزند را تشخیص داده و برآورده می کند. 🔺3- مسئله نیکی به پدر ومادر: از اصول مهم انسانی است که حتی کسانی که پایبند به دین و مذهبی نیستند نیز به طور فطری والدین را محترم می شمارند. بنابراین به فرمان خداوند باید در مقابل خدمات بزرگ پدر و مادر نیکی های بزرگ و برجسته انجام شود و منظور نمودن این موضوع از جانب خداوند خود اظهار قدردانی از زحمات مادر و محبت مادری اوست. 🔹زن، نقش عظیمی در ایجاد آرامش و محبت در زندگی و تربیت صحیح فرزندان در مسیر الهی می تواند داشته باشد و به خاطر همین است که اسلام تاکید بر ماندن زن در جایگاه عظیم انسانی اش دارد. در تاریخ شاهد آنیم که مردان بزرگ جهان موفقیتشان مرهون پاکی ولادت آن‌ها و تربیت صحیح‌شان در زندگی بوده است. لینک کوتاه؛ https://jahanbanou.ir/%d8%b2%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85/ @ahalieghalam 🌐منبع خبر : آوای کاشمر /شماره533/صفحه5 🌐سایت خبری جهان بانو _ کد خبر : 9957
بیش از دوماه می‌گذرد از آخرين نوای نقاره خانه صدای دلنشینی که غم را به اشک شوق از کرانه های دل شسته و شادی را جایگزین آن می کند.. گوش ها به نیابت از دل می شنوند تا جلای غصه و ماتم کنند.. گویا از بهشت ندای وَ ادْخُلِي جَنَّتِي شنیده اند که این چنین حالشان دگرگون می شود..صفای درون و عمق چشمان بارانی عاشقان نوید قبولی حاجات می دهد، امید که این حال خوش رزق و روزی همگان شود و من نیز تا جان دارم هر روز این صدای خوش گوش نواز دل آرام را با سیمای زیبای حرم به تماشا بنشینم. ✍ @sangar7 @ahalieghalam
نخستین دورهمی صمیمی کانون اهل قلم خراسان که به لطف دوستانم در رسانه‌های مختلف انعکاس خوبی داشت، چندی پیش برگزار شد و به زودی دومین جلسه را نیز با همکاری یکی از نهادهای رسمی با هدف آغاز دوره های آموزشی کاربردی به صورت کارگاهی برگزار می کنیم. درحال رایزنی برای مکان و زمان و همکاری در برگزاری دوره آموزشی هستیم اگر نکاتی برای برگزاری با کیفیت دومین جلسه دارید با ما در میان بگذارید. سپاس از همراهی شما 🖋خبرگزاری رسمی حوزه https://www.hawzahnews.com/news/1103920 🖋خبرگزاری تسنیم https://tn.ai/2942479 🖋خبرگزاری فارس https://b2n.ir/f37887 🖋خبرگزاری قدس https://b2n.ir/r87623 🖋خبرگزاری رسا https://rasanews.ir/0036Ya 🖋آخرین خبر https://akharinkhabar.ir/story/9714984 🖋پایگاه تحلیلی صدای مشهد https://b2n.ir/w91258 🖋پایگاه خبری همسو نیوز https://b2n.ir/f02032 🖋پایگاه خبری صاحب خبر https://b2n.ir/q47139 🖋مجله سپیده سحر https://b2n.ir/y34167 🖋پایگاه خبری تحلیلی پیام فارس https://b2n.ir/y04814 @ahalieghalam
کمال ایمان ✍ قال الرضا(ع): لا يَسْتَكْمِلُ عَبْدٌ حَقيقَةَ الايمـانِ حَتّى تَكُونَ فيهِ خِصالٌ ثـَلاثٌ: اَلتـَفـَقـُّهُ فىالدّينِ، وَ حُسْنُ التَّقْديرِ فِى الْمَعيشَةِ وَالصَّبْرُ عَـلَى الرَّزايا. تحف العقول، ص 446 امام رضا(ع) فرمود: هيـچ بنده اى به كمال حقيقى ايمان نمى رسد، تا اينكه اين سه خصلت در او باشد: دين شـناسى. اندازه و برنامه ريزى در زندگى. شكيبايى بر سختيها و ناملايمات. انسان خصلت های مختلفی دارد که رفتار و گفتار او را در زندگی راهبری و هدایت می کند خصلت های خوب رفتار نیکویی از او به نمایش می گذارد و خصلت های بد، خلق و خوی بد و رفتار دون شانی را نشان می دهد. این خصوصیات که شاکله شخصیتی انسان را تشکیل می دهد و اداره امور رفتاری و گفتاری را به دست می گیرد چنان مهم است که در انتخاب دوست و همسر توجه به آن بسیار توصیه شده است تا در زندگی و تعامل با او در زندگی و آینده به مشکل برنخوریم. امام رضا(ع) سه خصلت را نشان از کمال ایمان انسان می داند که هر کدام پیرامونش سخن بسیار، اما فضا و زمان محدود است. خلاصه کلام آنکه این سه خصلت زندگی انسان را به سمت سعادت و درستی هدایت می کند وقتی فرد دین شناس بود به اجرای صحیح دستورات واقف بوده و از راه راست منحرف نخواهد شد. از سوی دیگر وقتی در اندازه امور زندگی از درآمد و مخارج موفق باشد نیازمندی او را به سمت تامین هزینه ها از راه خلاف یا حرام متمایل نمی کند. در کنار این دو خصلت اگر صبوری داشته باشد قطعا با ناملایمات و دشواری های زندگی از راه سعادت نیز خارج نمی شود. @ahalieghalam
توسعه دامنه واژگان(آموزشی ۱) زیبا نوشتن بستگی به احاطه ذهنی نسبت به بانک واژگان دارد برای در اختیار داشتن بانک واژگان باید دامنه ذهنی فعلی را توسعه داد و این نیز با خواندن کتاب، مقاله، روزنامه و نشریات اتفاق می‌افتد. اگر قصد نوشتن در یک موضوع یا زمینه خاص را دارید ابتدا پیرامون آن زیاد بخوانید با کسب اطلاعات بیشتر به لحاظ محتوایی، دامنه واژگان شما در آن حیطه افزایش یافته و هنگام نوشتن، قدرت مانور ذهن در استفاده از کلمات مناسب نیز افزون می شود. به یاد داشته باشید نوشته شما نمایی از شخصیت نویسنده را به نمایش می‌گذارد و به نوعی معرف اوست بنابراین حساسیت در استفاده از واژگان مناسب و استخدام کلمات زیبا، بجا و قابل قبول است. پیشنهاد: اکنون که هشتمین نمایشگاه کتب حوزوی و معارف اسلامی برپا شده فرصت خوبی برای تهیه منابع و محتوای مورد علاقه است. حتی اگر تمایل به خرید ندارید حضور بین کتاب دوستان و دیدن شور و شوق آنها مشوق شما خواهد بود اگر اهل قلم باشید به دست گرفتن کتاب ها، ورق زدن و خواندن چند خط از آن و نظر به فهرست و معرفی کوتاه، انگیزه شما را برای نوشتن افزون می کند آن زمان فرصت را غنیمت دانسته با آن همراهی کرده و نوشتن را آغاز کنید.. شما می توانید یک نویسنده خوب باشید اگر بخواهید... @ahalieghalam