eitaa logo
اهل قلم
124 دنبال‌کننده
109 عکس
0 ویدیو
0 فایل
محفلی برای خواندن از نوشته های نویسندگان و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی که دل در گرو اهل بیت علیه السلام و معارف دین دارند ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Jr14710
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم تو بزرگی مث شب ✍🏼پرستو علی‌عسگرنجاد می‌فهممت زن. صدای نفس‌نفس‌زدنت رو می‌شنوم. آدم وقتی می‌ترسه، نفس‌نفس می‌زنه. تو یه عمره یه نفس راحت نکشیدی. تو یه عمره نفس کم آوردی. دونه‌های درشت عرق رو که از پشت گردنت لیز می‌خورن و به عبای خاکی‌ت می‌رسن، می‌بینم. لرز توی شونه‌هات رو حس می‌کنم. چشماتو روی هم فشار می‌دی، ولی تاریکی عقب نمی‌ره. برق قطعه. قطعش کردن. ظلمات. تاریکی مطلق دورتادورت چنبره زده. هیچی از خرابه‌های شهر معلوم نیست. لبای خشکت رو می‌بینم. آخرین بطری آب، صبح، خالی شده. به یه قطره‌شم لب نزدی. نگهش داشته بودی برای بچه‌ت. هرم تشنگی پنجه انداخته دور گلوت. آب، قطعه. قطعش کردن. صدات رو می‌شنوم. سرت رو فروبردی بین موهای بچه‌ت. محکم بغلش کردی و داری براش لالایی می‌خونی. اشک، از روی گونهٔ خشکت، راه باز می‌کنه تا جعد موهای دخترت. هربار که یادت میاد وقتی آب و برق رو قطع کردن، بچه چقدر ترسید و بهونه گرفت، گریه‌ت شدت می‌گیره. هربار که یادت میاد زن همسایه چطوری عین دیوونه‌ها آدما رو تکون می‌داد و جیغ می‌کشید: «بچه‌م گرسنه مرد» به هق‌هق میفتی، ولی دستت رو محکم می‌ذاری روی دهنت که بچه بیدار نشه. شوری اشک رو لای انگشتات حس می‌کنم. می‌شنوم که آخر لالایی، دم گوش دخترت اشهد می‌خونی. می‌بینم تقلا می‌کنی باریکهٔ نوری پیدا کنی که صورتشو ببینی؛ شاید صبح زیر آوار پیداش نکنی… می‌شنوم دعا می‌کنی تو هزاربار بمیری و خط به صورت دخترت نیفته. انگشتای کشیده‌ت رو می‌بینم. دستات بس که آجر و سیمان آوارشده جابجا کرده تا شهید پیدا کنه، شبیه پیرزنا شده، اما هنوز جون داره. می‌بینم که مشت گره می‌کنی. می‌بینم که تنهای تنهای تنها، مشت گره می‌کنی به سمت همهٔ سیاهی اطراف که می‌رسه به یه کاخ سفید. دست همهٔ شهدایی رو که بدنشون رو از زیر خرابه‌ها بیرون کشیدی، کنار دستات می‌بینم. می‌فهممت زن. می‌فهممت مادر سرزمین زیتون. من، هزارهزارهزار کیلومتر دورتر از تو، پابه‌پات لالایی می‌خونم و گریه می‌کنم. برای زنده‌موندن تو و دخترت دست دعام کاسه شده سمت آسمون. بچه‌هامو نگاه می‌کنم یاد تو می‌افتم. چراغ روشن می‌کنم یاد تو می‌افتم. آب می‌خورم یاد تو می‌افتم. روضهٔ خرابه و اسیری می‌شنوم یاد تو می‌افتم. هربار یاد تو می‌افتم، می‌میرم زن. چشمات برق می‌زنن از اشک. تاریکه اما نفرت و خشمی که زبونه می‌کشه ته نگات، از این‌جا معلومه. اشک تو، شیشهٔ عمر دیو رو می‌شکنه. اشک تو، سیل می‌شه و می‌کوبه به دروازه‌های تل‌آویو. اشک تو گرداب می‌شه و گنبد آهنین رو می‌کشونه تا قعر زمین. اشک تو دریا می‌شه و اسرائیل رو از روی تمام نقشه‌ها پاک می‌کنه. @ahalieghalam
« زائر شهدا» ✍ خانم ارشد دانشگاه و سطح دو حوزه ...وزش شدید باد زائران اهل قبور را از عزیزانشان جدا می کرد، عزیزانی که درخانه ابدی خود در آرامستان« بهشت رضا »آرمیده بودند.. کم کم باران آغاز شد. نم نم باران پائیزی و لطافت هوا، جلوه ای خاص به منزلگاه اموات می داد. صدای خنده دخترکی حدودا ۵ ساله، که شادمان لابلای قبور می دوید سکوت سرد آرامستان را می شکست. دخترک فارغ از هرچیز، دستهایش را باز کرده، رو به آسمان گرفته،برخورد قطره های ریز باران با صورتش را تجربه می کرد. با وجود سرما و نفوذ باران به داخل ماشین، دلم نیامد خود را از بذل طبیعت محروم و شیشه را بالا دهم. بالاخره کنار قطعه آیت الله تهرانی، قطعه مجاور قبور شهدا، از ماشین پیاده شدم. پس از قرائت فاتحه، در حالی که زیرلب سوره «یس » را زمزمه می کردم، به سوی قطعه شهدا را افتادم. با خود قراری داشتم که هربار کنار قبر مطهر یک شهید بنشینم و به طمع شفاعت به صاحب مزار متوسل شوم. اینبار مزار پاک یک شهید مدافع حرم مرا به سوی خود خواند... به نیمه دوم سوره «یس» رسیده بودم. کنار سنگ قبر رو به قبله نشسته و ادامه دادم....  إِنَّ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ الْیَوْمَ فِی شُغُلٍ فَاکِهُونَ ، هُمْ وَأَزْوَاجُهُمْ فِی ظِلالٍ عَلَى الأرَائِکِ مُتَّکِئُونَ ، لَهُمْ فِیهَا فَاکِهَةٌ وَلَهُمْ مَا یَدَّعُونَ ، سَلامٌ قَوْلا مِنْ رَبٍّ رَحِیمٍ .... نگاه پر حسرتم پشت پرده ای از اشک پنهان شد... خدایا، اینجا بندگان خاص تو آرمیده اند، آنانکه ازاین دنیای خاکی دل کنده و در راه دینت بذل جان کرده اند... خدایا به کدام جذبه اینان را به سوی خود کشاندی که فقط تو را دیدند و وصالت را طلبیدند...و تو آنان را در آغوش کشیدی و عاشقانه پذیرفتی. ای پروردگار مهربان، ای رب رحیم... از تباهی عمر و اسارت در زنجیرهای دنیا به تو پناه می برم... گرچه لایق وصل تو نیستم ولی... مرا هم به سوی خود بخوان و در مقام سلم خود جای ده... سَلامٌ قَوْلا مِنْ رَبٍّ رَحِیمٍ.... @ahalieghalam
ولایت طاغوت ✍ خانم مسؤل انجمن تبلیغ کانون جامعه الزهرا(س) در خراسان 🔸طاغوت از ماده طغیان است. طغیان یعنی سرکشی، یعنی از محدوده و دایره طبیعی و فطری زندگی انسان فراتر رفتن. انسان ها باید سر به فرمان خدا باشند، هر چیزی که انسان را از فرمان خدا کنار ببرد، خارج بکند، موجب شود انسان در مقابل خدا عصیان بورزد، او طاغوت است. 🔸آیا طاغوت اسم خاص است؟ بله اسم یک بت است، امابت، بت معینی نیست. گاهی آن بت خودت هستی، گاهی پول توست، گاهی زندگی راحت طلبانه معمولی توست، گاهی آن بت آن کسی است که تو دستت را در دست او گذاشتی و چشمت را بستی و سرت را پایین انداختی تا هرجا می تواند تو را ببردو..... ☄ولایت طاغوت 🔸هر ولایت غیر خدایی، ولایت شیطانی وطاغوتی است. آن کسی که تحت فرمان ولی حقیقی زندگی نمی کند، باید بداند که تحت فرمان طاغوت و شیطان زندگی می کند. شاید بپرسی تن به فرمان شیطان دادن چه مفسده ای دارد؟ جواب اول: اگر تن به ولایت شیطان دادی، شیطان بر تمام انرژی های سازنده و خلاقِ آفریننده ثمر بخش وجود تو مسلط خواهد شدو دیگر از دست او خلاصی پیدا نخواهی کرد. جواب دوم: قانون آفرینش هم این است که: ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیرو ا ما بانفسهم سوره رعد آیه 11 تو رفتی زمامت را به شیطان دادی، پس بگذار این زمام در دست شیطان بماند. نُوَلّه ما تَوَلّی سوره نساء همان چیزی که بر گردن افکنده بر گردنش استوار می کنیم. 👌این مسائل خیلی مهم است من با انتخاب ولایت در حقیقت آینده ی خودم را رقم خواهم زد. ♨️ غربال شدن مردم در آخرالزمان ⁉️ امروز فقط دو جبهه هست؛ انتخاب کن با حسینیان یا یزیدیان؟! کدام ولایت را پذیرفته ای؟ ♨️ کسانی که در مقابل ابلیس شکست خوردند؛ نمی‌توانند در جبهه حق قرار بگیرند... پدرمان مهدی صاحب الزمان عج الله در انتظار انتخاب ماست🌱 منبع: کتاب ولایت و حکومت @ahalieghalam
شرم و حیا ✍ حجت‌الاسلام غلامرضا 💢صدای خاوران _ امروزه شرم و حیا در بسیاری از جوانان ما کم‌رنگ شده که عوامل مختلفی دارد از جمله فضای مجازی که در آن تصاویر، فیلم‌های غیراخلاقی و الگوهای نامناسب را می‌توان به‌ وفور دید که سبب بی‌عفتی، بی‌حیایی و فروپاشی نظام خانواده و طلاق و حتی قتل می‌شود. امام صادق(ع) می‌فرماید: لا ایمانَ لمن لا حیا علیه. "ایمان ندارد کسی که حیا ندارد." 🔹از جمله خصلت‌های ارزشمند انسانی که در چگونگی زندگی ما مؤثر و سبب تحکیم خانواده و تأمین امنیت جامعه است “شرم و حیا” می‌باشد. امروزه با گسترش روابط بشری، آسیب‌پذیری افراد بیشتر شده است، لذا باید اصول و قواعدی برای حفظ و سلامت این‌گونه روابط در نظر گرفت. بهترین ضامن اجرایی برای مقررات دینی، شرم و حیا است که نقش پیشگیری و هدایت جامعه و کنترل روابط را دارد. حیا در اصطلاح حالتی است که موجب خودداری از انجام امور ناپسند در انسان می‌گردد. حیا یک صفت خوب و فضیلت اخلاقی است که با خجالت و کم‌رویی که یک مشکل رفتاری است متفاوت می‌باشد. جوانان ما باید بدانند که کم‌رویی بی‌جا و حجب و حیای نابجا استعدادها و خلاقیت‌ها را کور می‌کند. 🔻امروزه شرم و حیا در بسیاری از جوانان ما کم‌رنگ شده که عوامل مختلفی دارد از جمله فضای مجازی که در آن تصاویر، فیلم‌های غیراخلاقی و الگوهای نامناسب را می‌توان به‌وفور دید که سبب بی‌عفتی، بی‌حیایی و فروپاشی نظام خانواده و طلاق و حتی قتل می‌شود. امام /صادق(ع) می‌فرماید: لا ایمانَ لمن لا حیا علیه. “ایمان ندارد کسی که حیا ندارد.” 🔹حضرت علی(ع) همچنین می‌فرماید: شرم و حیا کلید هر خیری است زیرا که هر گناهی از بی‌شرمی از خدا ناشی می‌شود. پس کسی را که شرم باشد گناه نکند و همین کلید هر خیری است و در حدیث دیگر از حیا به عنوان زینت آدمی نام می‌برند. پیامبر اسلام(ص) نیز می‌فرمود: «بی‌شرمی با هیچ خیری همراه نشد، مگر این‏که آن را زشت گردانید و حیا با هیچ خیر همراه نگشت مگر این‏که آن را آراست». گرچه حیا و شرم مربوط به همه انسان‌ها است چه مرد چه زن، چه بزرگ چه کوچک ولی در برخی روایات حیا با بحث عفت و زنان مرتبط است. پیامبر(ص) می‌فرماید: «حیا نیکوست اما از زنان نیکوتر». ائمه برخی خصوصیات را در زنان و برخی دیگر را در مردان پسندیده‌تر می‌دانند. پیامبر(ص) می‌فرماید: «حیا 10 جزء است، 9 جزء آن در زنان و یک جزء در مردان است». از این‌رو بانوان باید در حفظ حجاب، نحوه سخن گفتن، راه رفتن و رفتارشان بیش از مردان دقت کنند. از مسائل دیگری که در روایات اشاره‌ شده این است که جنسیت در قدرت شهوانی تأثیر دارد و شهوت در زن و مرد یکسان نیست. بر اساس روایات، خداوند متعال شهوت زنان را بیش از مردان قرار داده است، اما شهوت بیشتر در زمان به یک عامل قدرتمند و مهارکننده نیازمند است تا احتمال در گناه افتادن زن کاهش یابد. خداوند به‌موازات افزایش شهوت زن، نیروهای کنترلی وی را نیز افزایش داده است. حیا و صبر از نیروهای مهارکننده‌ای هستند که در زنان بیشتر از مردان وجود دارد. 🔻در متون اسلامی سفارش زیادی به تربیت انسان‌ها به‌ویژه دختران و زنان بر محور حیا شده است. در دعاهایی که از ائمه وارد شده می‌بینیم یکی از درخواست‌ها حیای بیشتر برای زنان است. حضرت علی(ع) درباره نتیجه و ثمره حیا و شرم‌ورزی از سوی انسان‌ها می‌فرماید: «نتیجه شرم و حیا، عفت و پاک‌دامنی است». 🔻 اسلام بین زن و مرد حریم قرار داده و در عین‌حال که با حضور زنان و فعالیت‌های اجتماعی آنان در جامعه مخالفتی ندارد و آزادی فردی و اجتماعی آن‌ها را به رسمیت شناخته است به‌منظور اشاعه عفت و حیا و مصون بخشی توصیه و مقرراتی را در روابط زن و مرد وضع کرده است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: پرهیز از نگاه آلوده، خلوت نکردن با زن نامحرم، نداشتن تماس بدنی با نامحرم، پرهیز از عوامل تحریک‌آمیز و…؛ در روایت است که علی(ع) دوست نداشت به زنان جوان سلام کند و می‌گفت؛ می‌ترسم صدای آنان مرا به وجد آورد و گناهش بیش از ثوابش باشد. وقتی امام معصوم این‌قدر احتیاط می‌کند تکلیف دیگران روشن است، زیرا این احتیاط‌ها به حال جامعه مفید است. وقتی امام علی(ع) مطلع شد اهل عراق در این امر مسامحه می‌کنند؛ خطاب به آنان فرمود: «ای اهل عراق آگاه شدم که زنان‌تان در بین راه به مردان تنه می‌زنند، آیا حیا نمی‌کنید؟» ادامه دارد...👇 @ahalieghalam
🔻حیا زینتی است که زن باید خود را به آن مزین نماید. پس اگر کسی حیایش را از دست داد در واقع همه‌چیزش را از دست‌داده و طعمه‌ای برای گمراهان و صاحبان هوی و هوس شیطانی شده که هر وقت بخواهند او را شکار می‌کنند و هرزمانی که دوست داشته باشند سموم‌شان را بر او می‌پاشند. انسان اگر شرم و حیا نداشته باشد و هیچ‌چیزی را عار و ننگ و زشت نداند می‌توان گفت که از دایره انسان و انسانیت بیرون رفته و تفاوتی میان او و پست‌ترین موجودات نیست. از این‌رو پیامبر(ص) می‌فرماید: هرگاه شرم و حیا نکردی هر کاری می خواهی بکن @ahalieghalam  منبع خبر :( صدای خاوران) آوای کاشمر شماره555،
«شکسته دلانِ غزّه تسلیت» ✍ خانم این روزها مردم غزه چه چیزهایی که تجربه نکرده‌اند. خانه‌های ویران شده، کودکان مظلومِ کشته شده، تشنگی و گرسنگی، بی‌پناهی، اضطراب‌های شدید روحی و تجربه‌یِ انواع سلاح‌های کشتار جمعی به لطف آمریکا و اسراییل. اما مگر یک انسان چقدر تحمل دارد؟! چقدر توانایی و کششِ روحی و جسمی در مقابلِ این همه ظلم و فاجعه دارد؟! بله در غزّه، نمادِ مقاومت و مظلومیت، فاجعه‌یِ انسانی به راه افتاده است. «غزّه ای نمادِ عزت و شرف تسلیت» «غّزه ای نمادِ همت و شجاعت تسلیت» «غزّه ای نمادِ صبر و استقامت تسلیت» ای مردم شریف غزه، گویا مبارزه‌ای که سال‌هاست توسطِ مردم فلسطین شروع شده، بَناست با ایستادگی شما به ثمر برسد. ایستادگی شما حکمتی دارد؛ قرار است حق به حق‌دار برسد. قرار است برخی دولت‌های خائن به ظاهر اسلامی رسوا شوند. قرار است دنیا در مسیر آمدن مولا صاحب الزمان (عج) قرار گیرد. اما در نهانِ این تسلیت من، تبریکی نهفته است که هر انسانِ آزاده‌ای آن را می‌فهمد. مطمئن باشید به زودی و به یاریِ حق، به جایِ پیام‌های تسلیت، سر و پا غرق پیام‌های تبریک خواهید شد. پس با قلبی داغدار، تسلیتی آمیخته به تبریک به تو می‌گویم. شکسته دلانِ غزّه، اندکی صبر که صبحِ پر افتخار پیروزی نزدیک است. @ahalieghalam
شکر خداوند در گرو سپاس از پدر و مادر ✍ امام رضا (ع) می فرماید: إنَّ اللّه َ أمَرَ بِالشُّکرِ لَهُ و لِلوالِدَینِ، فَمَن لَم یَشکُر والِدَیهِ لَم یَشکُرِ اللّه َ خداوند به سپاس گزاری از خود و پدر و مادر فرمان داده است؛ پس هر که از پدر و مادرش سپاس گزاری نکند، خداوند را سپاس نگفته است!.(الخصال، ص 156) سپاس‌گزاری رسم دین و انسانیت است عقل همچون شرع حکم می کند اگر کسی لطفی در حق ما داشت، کاری انجام داد، یاری و عنایت و مهر و محبتی داشت از او تشکر کرده و قدردان آن باشیم. شکی نیست که در این دنیای فانی بهترین و بالاترین سپاس‌گزاری برای خالق هستی است که ما را آفریده و نعمات فروان عنایت کرده، اما پس از آن سپاس از لطف و زحمات و مهر و محبت پدر و مادر قرار دارد چنان که در کلام حضرت رضا(ع) آمده است. سپاس‌گزاری از خدا و لطف و عنایتش اگر بدون قدرشناسی و سپاس‌گزاری از پدر و مادر باشد مورد قبول نیست تا آنجا که گویی شکر خدا را بجا نیاوردیم. جایگاه و مقام پدر و مادر نزد خداوند بسیار والا و مورد توجه است از این رو افزون بر انسانیت و عقل که حکم به حفظ حرمت آنها می کند خداوند مرتبه ای بالاتر را برای این عزیزان در نظر گرفته و کمال شکرگزاری نسبت به خویش را مشروط به سپاس‌گزاری نسبت به پدر و مادر قرار داده‌ است. توصیه می شود تا فرصت دارید و از این نعمت بزرگ بهره‌مند هستید نسبت به آنها قدرشناسی کرده و با حفظ احترام و جلب رضایتشان، کمال شکرگزاری و سپاس از خداوند متعال را بجا آورید! @ahalieghalam
باران باز باران، باگلوله، با ستم های فراوان می خورد بربام غزه یادم آید  روز باران گردش آن دیو صهیون مست و سرکش در کنار دشت ویران بین اجساد فراوان 🌴🏴🌴 کودکی ده ساله بودم زارو نالان ،جسم لرزان ،روح خسته  با دوچشم کودکانه زیرآوار مادرم را غرق در خون دیدمش سوی دیگر خواهر شش ماهه ام را داخل گهواره بی جان 🌴🥀🌴 می دویدم اینسو آنسو پربهانه،باصدای عاجزانه غرق وحشت در میان دود و آتش در به در بودم دنبال پدر 🌴🏴🌴 می شنیدم از پرنده داستانهای غم انگیز از لب  باد وزنده ظلم های بی امانی آه  چه غمناک بود باران وه چه درناک بود باران 🌴🥀🌴 وندراین غوغا و آشوب می شنیدم از ره دور آن نداهای رهایی گام های استواری خواهم آمد ،بانوای  آسمانی با پیام شادمانی پرتوان باش کودک من با شعار استقامت، پایداری استقامت، پایداری @ahalieghalam
عناصر داستان و داستان‌نویسی شکسته‌نویسی و محاوره‌‌نویسی در داستان برای نوشتن دیالوگ‌های داستان‌ها معمولاً از «شکسته‌نویسی» یا «محاوره‌نویسی» یا ترکیبی از «شکسته‌نویسی و محاوره‌نویسی» استفاده می‌کنیم. یک نویسنده‌ی مبتدی باید حتماً به اصول شکسته‌نویسی و محاوره‌نویسی و تفاوت اون‌ها توجه داشته باشه و از اون‌ها برای نوشتن دیالوگ‌هاش استفاده کنه. شکسته‌نویسی هم اصولی داره که باید برای نگارش درستش، آموزش‌هایی رو ببینید. به این نمونه در تصاویر زیر دقت کنید: @ahalieghalam
شکسته نویسی (۱) @ahalieghalam
شکسته نویسی (۲) @ahalieghalam
شکسته نویسی (۳) @ahalieghalam
شکسته نویسی (۴) @ahalieghalam
شکسته نویسی (۵) @ahalieghalam
یک بام و دو هوای اسرائیل! ✍️ حجت‌الاسلام ▪️ پاسخ به یک شبهۀ پُرتکرار در این روزها یکی از تلخ‌ترین طنزهای روزگار ما این است که دستگاه تبلیغی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی، برای کشتگان به‌ظاهر غیرنظامی خود در ماجرای ۱۵ مهر نوحه‌سرایی کرده و آن‌ها را قربانی توحش حماس معرفی می‌کند؛ اما خود به این دلیل واهی که نیروها و تجهیزات حماس، در امکان عمومی و غیرنظامی غزه مخفی است، به تخریب این اماکن و کشتار بی‌گناهان می‌پردازد. به‌راستی اگر این دلیل موجه است، چرا حماس را مذمت می‌کنند؟ مگر نه این‌که رژیم اشغالگر قدس نیز از شهرک‌نشینان به‌ظاهر غیرنظامی، برای عادی‌سازی اشغال و تثبیت موقعیت خود در سرزمین‌های اشغالی استفاده می‌کند؟ و مگر نه این‌که حماسِ محصور در غزه، برای دسترسی به مراکز اصلی دشمن، چاره‌ای جز عبور از شهرک‌ها ندارد؟ فلسطین، خانۀ فلسطینی‌هاست و اسرائیل با همۀ اعوان و انصارش، از جمله شهرک‌نشینان غاصب، دشمن آن‌ها. در چنین شرائطی، طبق همۀ ضوابط عقلی، شرعی و عرفی، فلسطینیان حق دارند برای بازپس‌گیری سرزمین خود و جلوگیری از تجاوز بیشتر دشمن، به زور متوسل شده و با او مقابله به مثل کنند. به‌علاوه، اگر شهرک‌نشینان نظامی نیستند، پس چرا اکثرشان مسلح بوده و تابه‌حال بارها از سلاح خود علیه فلسطینیان استفاده کرده‌اند؟ اصلا فرض می‌کنیم شهرک‌نشینان، نظامی نیستند. آیا غاصب هم نیستند؟ آیا نمی‌دانند خانه‌ها و زمین‌هایی که در آن ساکن‌اند، از آن فلسطینی‌هاست؟ و مگر نه آن‌که بر طبق ضوابط عقلی، شرعی و عرفی، دفع متجاوز غاصب، ولو به قتل او منجر شود جائز است؟ @ahalieghalam
... و این داستان ادامه دارد! ✍️ حجت الاسلام در یادداشت اخیر خود نوشته: «آیا اسرائیل و نتانیاهوی صهیونیست اجازه سوگواری برای قربانیان فلسطینی را مانند نظام ولایت فقیه نمی‌دهند و مادران قربانیان را مانند مادر کیان پیرفلک محصور می‌کنند؟! اسرائیل و نتانیاهو کدام مبارز مسلح فلسطینی را که دستگیر و اسیر شده‌اند، اعدام کرده است که نظام مقدس در دادگاه‌های خود و با گرفتن اعتراف زیر شکنجه، برخی شهروندان معترض در خیابان را اعدام می‌کند؟» تخطئۀ حماس، نه! تبری از جبهۀ مقاومت، نه! توصیۀ طرفین به اخلاق‌مداری و انسان‌دوستی، نه! دفاع از پیشنهاد صلح با دشمن، نه! بلکه: تبرئه و تطهیر اسرائیل! این، اثر وضعی تیر انداختن به‌سمت جمهوری اسلامی است. خدایا! به‌حرمت قسم‌های حاج قاسم، ما را عاقبت به‌خیر بفرما ... @ahalieghalam
حفظ حریم الهی ✍ امام رضا (ع) می فرماید: مَنِ اتَّقَی اللّه َ یُتَّقی وَ مَنْ اَطاعَ اللّه َ یُطاعُ هر کس حریم خدا را حفظ کند، حرمتش حفظ می شود و هر کس خدا را اطاعت کند، اطاعت می شود.(کافی، ج 1، ص 137، ح 3) حفظ حرمت خدا یعنی به فرامین و دستورات الهی توجه داشته و نیک به آنها عمل کنیم. محرمات را ترک کرده و واجبات را بجا آوریم به سمت هرآنچه موجب رضایت اوست حرکت کنیم و هرآنجا که موجبات نارضایتی او فراهم است توقف کنیم تا دچار خشم و غضبش نشویم. هرکس در این مسیری که امام رضا(ع) ترسیم کرده حرکت کند به خیر و سعادت دنیا و عاقبت به خیری در آخرت می رسد. در دنیا حرمتش حفظ می شود چنان که مردم به گفتارش توجه داشته و سخنان او را مورد اطاعت قرار می دهند. @ahalieghalam
امام رضا علیه السلام او را معصومه خواند.. ✍ نامش فاطمه(س) بود تنها فرزند امام کاظم(ع) که مادرش، همان مادر بزرگوار امام رضا(ع) است. او به معصومه شهرت یافت آنجا که برادرش امام رضا(ع) فرمود «مَن زارَ المَعصُومَهَ بِقُمّ کَمَنْ زارَنی؛کسی که معصومه را در قم زیارت کند، مانند آن است که مرا زیارت کرده است».(بحارالانوار» ج 102، ص 265؛ «عوالم» ج 21، ص 331. او را معصومه خواند و زیارتش را هم تراز زیارت خویش دانست تا جایگاه والای او را نزد مردم روشن سازد. در سبک زندگی باید از برترین ها الگو گرفت، برای زیست بهتر باید به زندگی بزرگان نظر کرده و از رفتار و گفتار آنها درس بگیریم. معصومین اُولی و برترین الگوها برای مردم هستند و پس از ایشان آنها که در نیکی و کمال در حد مقام عصمت هستند برای الگو برداری نمونه محسوب می شوند. وقتی امام رضا(ع) خواهر بزرگوارشان را معصومه خطاب می کنند یعنی جایگاهی در حد عصمت دارد که می تواند الگوی مسلمانان به ویژه زنان قرار گیرد و وقتی به زیارتش توصیه کرده و هم تراز زیارت خویش می خواند یعنی بر آن جایگاه و شخصیت ممتاز وی تاکید داشته و بسان یک نمونه و الگو برای سبک زندگی معرفی می کند. عبارات زیارتنامه ایشان از بیان امام رضا(ع) نقل شده خود گواه دیگری بر برتری و فضیلت این بانوی بزرگوار است که باید مورد توجه قرار گیرد. کسب صفات حمیده، طاهره، صدیقه، مرضیه و غیره در مدت کوتاه زندگی ایشان نیز، گواه خوبی بر نیکی و بزرگی، جایگاه و معصومیتی است که در حد الگو شدن برای زنان مسلمان از سوی امام معصوم، حضرت رضا(ع) مطرح می شود. @ahalieghalam
آبروی اهل ایران ✍ حجت الاسلام سید روح الله چنان پوشیده در نور است آن تندیس زیبایی که باشد یک به یک شایسته ی القاب زهرایی به دنیایش رضا سوگند، از بس محو حق بوده جدا گردیده از آمال او امیال دنیایی سِواد معجرش آموخت بر شب پرده داری را غبار مرکبش شد توتیای چشم بینایی نخوانده نامه را، پاسخ بگوید دختر موسی به حیرت مانده ابناء بشر از این توانایی چو بیند حضرت کاظم جواب نامه را گوید: پدر قربان او گردد از این اِشراف و دانایی بپرس از حضرت موسی بن جعفر این کرامت را مگر علم لدنّی گفته او را جای لالایی؟ شفاعت می کند از شیعیان در عرصه ی محشر تصوّر کن چقدر آن روز میگردد تماشایی دمی که دید در غربت گرفتار است مولایش عَلَم بر دوش شد در یاری مولا به تنهایی کنیزِ شوکتِ شاهانه ی او مادرِ گیتی غلامِ همتِ مردانه ی او بود آقایی مسیر راه از فیض شما شد جاده ی رحمت به هر جایی که رفتی سبز شد باغ شکیبایی حضور با شکوهت آبروی اهل ایران شد حیا و غیرت ما ثبت شد در چرخ مینایی قسم بر زینب کبری که در این کشور مولا ز فرزندان زهرا میشود با گل پذیرایی تویی آن زن که بعد از حضرت صدیقه و زینب خدا شایسته اش دیده برای حکم فرمایی غبار قبرت از علم لَدُن پر بوده تا رفته فقاهت از سر کویت به سر حد شکوفایی به دریای علومت دیده ام جمع فقیهان را چنان غواص ها در حال اقیانوس پیمایی بزرگانی چنان بهجت اگر صاحب نفس بودند ز انفاس شما آموختند اعجاز عیسایی به پیشت مجتهد باعلم و عارف با عمل آید حساب عاشقان پاک است از این وسواس مبنایی دلم با آرزوی "اشفعی لی" میشود آرام که من را جز تولا و تبری نیست دارایی گنه کارم من و ای عصمت حق پرده پوشی کن پناه آورده ام در سایه ات از بیم رسوایی @ahalieghalam
آیا زلزله عذاب الهی است یا حادثه طبیعی ✍ حجت‌الاسلام غلامرضا 💢صدای خاوران _ انسان باید بداند زندگی در مناطق زلزله‌خیز شرایط خاصی دارد، بدون شک اگر کسی نقشه و طرح ساختمان را متناسب با زلزله تهیه نماید هرگز گرفتار حادثه نخواهد شد، اگر کسی که در مسیل خانه می‌سازد آیا حق دارد به باران و کوهستان و سیل و طبیعت اعتراض کند؟ منظور این نیست که مسئول این حادثه همان افرادی هستند که دچار آن شده‌اند، منظور این است که مسئول این‌گونه حوادث انسان است نه طبیعت و خالق طبیعت. ما به دست خود جنگل‌ها را از بین می‌بریم و آنگاه که سیل می‌آید طبیعت را دشنام می‌گوییم و به خدا اعتراض می‌کنیم. به هر حال زلزله یک سنت طبیعی است و باید باشد و هیچ ربطی به خشم و غضب الهی یا قهر و خشونت طبیعت ندارد. انسان باید خود را با شرایط طبیعت وفق دهد و از روش‌های علمی برای شناخت به‌موقع زمین‌لرزه استفاده کند. 🔹قال الحکلیم: “إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا” همیشه بعد هر زلزله‌ای سوال‌های زیادی در اذهان مردم مطرح می‌شود که آیا زلزله عذاب الهی است که برای بیدار شدن مردم از خواب غفلت رخ می‌دهد؟ آیا زلزله خشم و قهر طبیعت است؟یا این‌که زلزله مانند برف و باران و باد، نعمت الهی است؟ قبل از جواب این سؤالات مروری می‌کنیم به زلزله‌های شدیدی که در صدسال گذشته در ایران باعث تلفات و ویرانی‌های زیادی شده است. 🔻1) در پنجم خرداد 1302 و در عصر یک روز بهاری، زلزله‌ای با قدرت 5 و هفت‌دهم ریشتر در منطقه کاج کاشمر رخ داد که 5 روستا را به‌صورت کامل تخریب و 20 روستا دچار خرابی شدید شدند و770 نفر کشته از زیرآوار خارج گردیدند. 🔻2) در تیرماه 1336 زلزله‌ای به قدرت 6 و 6دهم ریشتر جان هزار و 200 نفر را در مازندران گرفت. 🔻3) در دهم شهریور سال 1341 زلزله‌ای به قدرت 7 و دو دهم ریشتر در بوئین‌زهرا جان 11 هزار نفر را گرفت. 🔻4) در نهم شهریور 1347 زمین‌لرزه‌ای به قدرت 7 و 4دهم ریشتر منطقه بَیاز فردوس را لرزاند و21 ساعت بعد در زلزله دوم مجروحینی که در بیمارستان بودند، زیر آوار بیمارستان جان دادند. 🔻5) در بیست‌وپنجم شهریور 1357 زمین‌لرزه‌ی به قدرت 7 و 8 دهم ریشتر طبس را لرزاند و ویران کرد. در این زلزله 25 هزار نفر جان خود را از دست دادند. 🔻6) در سوم خرداد 1369 زلزله در منجیل و رودبار به قدرت 7 و 3 دهم ریشتر یک دقیقه به طول انجامید و 35 هزار کشته بر جا گذاشت. 🔻7) در بیستم اردیبهشت 1376زلزله‌ای به قدرت 7 و 3دهم ریشتر در روستای ارده‌کول قائن روی داد و 1576 نفر جان دادند و پنجاه‌هزار نفر آواره شدند. 🔻8) در پنجم دی 1382 زمین‌لرزه‌ای در بم با قدرت 6 و 6 دهم ریشتر و در مدت 12 ثانیه طول کشید و بیش از پنجاه‌هزار نفر کشته بر جای گذاشت. 🔻9) در بیست‌ویکم آبان 1396 در قصرشیرین 625 نفر جان خود را از دست دادند. 🔴 آیا زلزله یک عذاب الهی است؟ عامه مردم با اعتقاد به این‌که زلزله یک عذاب الهی است از خود و یا دیگران می‌پرسند اگر چنین است چرا این عذاب بر سر کاخ‌ نشینان ستمگر فرو نمی‌آید و مگر این روستائیان و افراد ضعیف جامعه که خانه مستحکمی ندارند چه کرده‌اند که مستحق چنین عذابی شده‌اند؟ و حتی بعضی ساده‏اندیشان به دنبال توجیه برای این تهمتی هستند که به ساحت مقدس الهی زده‌اند و به مردمان منطقه زلزله‌زده تهمت می‌زنند، بعضی می‌گویند زلزله خشم و قهر طبیعت است و آن را خشم و غضب الهی می‌دانند. بعضی می‌گویند آن روز که از بمب باران دشمن به زیر آوار می‌رفتیم با فریاد مرگ بر آمریکا دل خود را خالی می‌کردیم و همین تحمل فاجعه را آرام می‌کرد، ولی امروز چه کنیم؟ در میان زلزله‌زدگان شکر و ثنای الهی نیز شنیده می‌شود که خود تسکین‌دهنده و آرامش‌بخش است ولی همان شکر هم خالی از اعتراض نیست و خدا را مقصر حادثه می‌شناسیم! باید دید مسئول این حوادث کیست؟ آیا طبیعت در این میان از خود، خشم و قهری نشان داده و یک حالت غیرطبیعی و قهرآلودی به خود گرفته است تا ما آن را عذاب الهی بدانیم؟ 🔹انسان باید بداند زندگی در مناطق زلزله‌خیز شرایط خاصی دارد، بدون شک اگر کسی نقشه و طرح ساختمان را متناسب با زلزله تهیه نماید هرگز گرفتار حادثه نخواهد شد، اگر کسی که در مسیل خانه می‌سازد آیا حق دارد به باران و کوهستان و سیل و طبیعت اعتراض کند؟ منظور این نیست که مسئول این حادثه همان افرادی هستند که دچار آن شده‌اند، منظور این است که مسئول این‌گونه حوادث انسان است نه طبیعت و خالق طبیعت. ما به دست خود جنگل‌ها را از بین می‌بریم و آنگاه که سیل می‌آید طبیعت را دشنام می‌گوییم و به خدا اعتراض می‌کنیم. به هر حال زلزله یک سنت طبیعی است و باید باشد و هیچ ربطی به خشم و غضب الهی یا قهر و خشونت طبیعت ندارد. انسان باید خود را با شرایط طبیعت وفق دهد و از روش‌های علمی برای شناخت به‌موقع زمین‌لرزه استفاده کند. ادامه دارد...👇
🔹از امام صادق(علیه السلام) درباره زلزله سؤال شد و حضرت فرمود، “زلزله و امثال آن موعظه و هشداری است که مردم به‌وسیله آن ترسانده می‌شوند تا مواظب باشند و گناه را ترک کنند”، و در روایت دیگر آمده که از امام صادق پرسیده شد زلزله چیست؟ فرمود: “زلزله آیت الهی است”. مراد حضرت این است که زلزله علامتی از علامت‌های غضب و یا قدرت خداوند است. در این روایات زلزله به‌ عنوان آیات الهی مطرح‌شده ولی دلیل عذاب الهی درجایی نیامده است. هرچند که گاهی گناهان و معاصی باعث قهر الهی و وقوع برخی بلاها و حوادث می‌شود، اما این امر به معنای این نیست که هرکس گرفتار بلای طبیعی می‌شود حتماً گناهکار و عاصی است، زیرا وقتی بلایی نازل می‌شود خشک و تر با هم می‌سوزند. 🔸این روایات در مقام جلوگیری از معصیت صادرشده است، هدف از بروز حوادث ناگوار طبیعی، مثل سیل و زلزله و طوفان فقط عذاب نمودن نیست، بلکه آثار متعددی مانند یادآوری نعمت‌های الهی، بیداری از خواب غفلت، شکوفایی استعدادها، استمرار حیات در کره خاکی و… را به دنبال دارد. این‌ها می‌توانند از اهداف بروز حوادث طبیعی محسوب گردند علاوه بر این هیچ منافاتی وجود ندارد بین این‌که یک پدیده در عین داشتن علل مادی و در عین حال عذاب الهی هم باشد، زیرا عذاب‌های الهی بر اساس سنت الهی و نظام اسباب و مسببات نازل می‌گردد. به‌عبارت‌دیگر هر پدیده‌ای در جهان هستی بر اساس اراده و مشیت الهی تحقق می‌یابد و خداوند نیز اراده خود را بر اساس قانون علیت و اسباب و علل پیاده می‌کند و علت‌های مادی جزئی از اراده الهی و زیرمجموعه مشیت خداوند است، و جلوگیری از بروز و یا کم نمودن آثار تخریبی آن نیز بر اساس نظام الهی و معیشت الهی است.  لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=9322  کد خبر : 9322_۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۷:۲۱  منبع خبر :(صدای خاوران) آوای کاشمر، شماره556صفحه5 @ahalieghalam
حکمت الهی قتل کودکان چیست؟ ✍️ حجت الاسلام والمسلمین دکترحمید در فص موسوی کتاب «فصوص الحکم»، ابن‌عربی در مورد حکمت قتل کودکان توسط فرعون و نسبت آن با جامعۀ بنی اسرائیل بحث می‌کند. همانطور که می‌دانیم فرعون با خبر می‌شود که فرزندی خواهد آمد که قدرت او را متزلزل می‌کند. او هم برای جلوگیری از به دنیا آمدن موسی (ع)، فرزندان بنی‌اسرائیل را قتل‌عام می‌کند. اینجا سوالی که به وجود می‌آید این است که اگر عالم صحنۀ حکمت الهی است آیا این حادثه و قتل کودکان از باب تصادف است؟ زمانی هست که ما در سطح خرد مساله را نگاه می‌کنیم و فقط اراده، قدرت و اقتدار فرعون و ظلمی که انجام می‌دهد را ملاحظه می‌کنیم اما اگر در عالم همه جنود و کارگزار الهی هستند و از یک منظر الهی به مساله نگاه کنیم خود این امر هم در طرح حکیمانه الهی و نظام احسن نقشی ایفا نمی‌کند؟ ابن‌عربی در این فص و در توضیح این مطلب - به تعبیر بنده- بیان می‌کند که این «اخذ عزیز مقتدر» است که با دست خود فرعون دارد او را به نابودی می‌کشد و با همان ظلمی که دارد انجام می‌دهد، امت موسی (ع) در حال شکل گیری است. چون این کودکان که به تعبیری «حدیث العهد بالرّب» هستند و به واسطه حدیث‌العهد بودن به پروردگار و قربی که به خداوند دارند، پدر، مادر و بزرگان را به تسخیر خود درمی‌آورند و جامعه را به خدمت خود می‌گیرند. ضرورت این به خدمت درآوردن این است که عُلّوی در کار باشد و این علّو را کودکان به خاطر نزدیکی به خداوند دارند و همین موضوع باعث می‌شود که در دیگران اثر بگذارند و آنها را به تسخیر خود درآورند. اگر کسی پدر و مادر را از خواب بیدار کند، خودشان ناراحت می‌شوند و تحملش را ندارند اما تا از فرزند سرفه‌ای سر می‌زند یا ناآرام می‌شود با همه وجود از خواب برمی‌خیزند و در خدمت کودک قرار می‌گیرند. این در واقع منزلتی است که خداوند به کودک داده است که اینگونه می‌تواند مادر و پیرامون را تسخیر کند. کودکانی که حدیث العهد هستند وقتی که به مقتل برده می‌شوند نفس دارند و از بین نمی‌روند. ظلمی که به این‌ها می‌شود و انتقام و قصاصی که نسبت به این خون می‌شود باعث انباشت می‌شود. این کودکان با روحانیتی که دارند در یک حقیقت روحانی برتر اجتماع پیدا می‌کنند که همان تشکیل امت موسی است. همین مساله در سنت الهی عمل می‌کند و در نهایت فرعون را از بین می‌برد. امروز حوادثی که در غزه رخ می‌دهد و قتل‌عام کودکان بی‌گناه رخ می‌دهد کافی است که سنت الهی عمل کند و دست انتقام الهی با متن همین ظلم دارد قدرت و قوت می‌گیرد تا گریبان ظالم با آن گرفته شود. کسانی که به قتل می‌رسند کلمه توحید را بر زبان می‌آورند و ربّ خود را فرا می‌خوانند. فقط این کودکان نیستند که به مقتل برده می‌شوند و سنت خدا با آنها عمل می‌کند. این مقاومت و استقامت و توجه و عنایتی که به خداوند دارند و این ظلمی که به حیثیت الهی اینها می‌شود، مسبب تکوین امت اسلامی است که در حال رخ دادن است. گاهی حوادث را در ظرف مسائل طبیعی و دنیوی می‌بینیم و قواعد و سنن را در این افق در نظر می‌گیریم اما نظام عالم یک نظامی است که روابط دنیوی ظاهر اوست و ارتباطات وجودی در سطح عمیق‌تری شکل می‌گیرد و هویت امت و جامعه فقط در این روابط نیست بلکه در سطح معانی و حقایقی است که وجود دارد. بنابراین اگر مرگی اینجا وجود دارد فقط در نسبت این بدن هست و حقیقت اینها از بین نمیرود: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون.» ارتباط وجودی انسان‌ها در حوزه معنایی و روحانی آن‌هاست پس قاعدتاً این ارواح حاضر هستند و وجود دارند و خود بخشی از سنت الهی است که به دست خود ظالم عمل می‌کند تا ان‌شاالله انتقام مظلوم گرفته شود. @ahalieghalam
🔰 یک نکتۀ مهم و راهبردی دربارۀ نماز آیات ✍️ حجت الاسلام کسی‌که با غفلت از ربط پدیده‌ها با پروردگار، «خلقت» را به «طبیعت» فروکاسته باشد، «ولگردی در فضای مجازی» را به «سیر در آفاق و انفس» ترجیح دهد، به‌خاطر عادت به «روزمرگی‌های زمینی»، با نگاه عمیق به «آیات آسمانی» بیگانه باشد، به‌جای غواصی در «اقیانوس توحید»، در «باتلاق کثرت» دست و پا بزند و نتواند «روح عبودیت» را در همۀ «اعمال عبادی» ببیند، بسیار طبیعی است که درک درستی از «نماز آیات» نداشته و چه بسا ضرورت آن در این دوره و زمانه را هم انکار کند. چاره چیست؟ تغییر «سبک زندگی» ... @ahalieghalam
«کمی درد وجدان» سهم من در جنایات غزه!!!! ✍️ خانم ارشد دانشگاه و حوزه بیش از سه هفته از طوفان الاقصی و به دنبالش جنایات پرسابقه رژیم منحوس اسرائیل می گذرد... این روزها آنقدر تصاویر دلخراش دیدیم که قلبمان مجروح و دلمان پرخون است... تصاویر پیکرهای آغشته به خاک و خون، دفن دونفره پیکر شهدا، فریاد مردان و ضجه زنان و بیش از همه مظلومیت کودکان معصوم که در شخم زدنهای پیاپی گرگ صفتان پرپر می شوند... شاید تکان دهنده ترین تصویر برایم، کودکی مجروح بود که درپی حمله هوایی در فضای خاک آلود محوطه به درختی پناه برده بود و از وحشت به خود می لرزید. به شدت متأثر شدم... به یادشب یازدهم محرم ۶۱هجری و فرار کودکان از خیمه های شعله ور شده افتادم و نقل تاریخ از دو کودکی که از خیمه ها به دامان دشت پربلای نینوا می گریزند و از شدت ترس، تشنگی و گرسنگی در آغوش هم جان می دهند... وباز خاطره سه ساله اباعبدالله (ع)و داستان خرابه شام.. و اکنون صحنه هایی از تاریخ در حال تکرار است... وما این روزها بارها و بارها زیرلب «یا صاحب الزمان» گفتیم و منجی عالم بشریت را صدا زدیم... چند روزی است دردهای دلم به وجدانم چنگ زده و مرا با خودم درگیر کرده است. از خود می پرسم: «تو در این عالم کدام قطعه از پازل ظهوری؟ آیادر جای خود قرار گرفتی یا علاوه بر جایت، خودت را هم گم کرده ای؟» شما را نمیدانم ولی وجدانم مرا نهیب می زندکه: «هراندازه تو با اعمالت ظهور را عقب اندازی، در جنایات دنیای بی مهدی سهم داری....» خدایا، آدینه ای دیگر گذشت و خبری نشد ... اینبار برای فرج دعا می کنم تا فرجی در جان و دلم شودکه اگر درپی اصلاح خود نباشم، چطور حکومت مصلح را تاب خواهم آورد؟؟؟ @ahalieghalam
پرده پوشی ✍ امام رضا (ع):المُستَتِرُ بالسَّیئَةِ مَغفورٌ لَهُ. پوشاننده گناه آمرزیده می شود.(کافی،ج2،ص428) گاهی خود دچار خطا و گناه می شویم و گاهی شاهد خطا و گناه دیگران هستیم، نسبت به هر دو باید چشم پوشی کنیم یعنی خطا و گناه خویش را منشوری نکنیم و از آن با دیگران سخن نگوئیم که از قبح و زشتی آن عمل کاسته شود و به نوعی ارتکاب آن ساده جلوه کند بلکه باید استغفار کرده، به خدا پناه ببریم و از تکرار و انتشار آن جلوگیری کنیم. نسبت به خطا و گناه دیگران نیز باید پرده پوشی کرد کاری که خدا نسبت به بندگانش انجام می دهد، جدای از بحث امر به معروف باشرایط خاص آن، چنین برخوردی اثر تربیتی و پیغام فرصتی دوباره برای جبران دارد که طرف مقابل از کرده خود پشیمان می شود. امام رضا(ع) با توصیه به پرده پوشی که ثمره آن بخشش و آمرزش است در حقیقت منع از ریزش قبح و زشتی عمل و منشوری شدن گناهان در جامعه دارد. بنابراین با توجه به این فرمایش باید از خدشه به فضای ظاهری حاکم بر جامعه که به دور از گناه ترسیم شده و افراد آن نسبت به کنترل اعمال و رفتار خویش دقت دارند، پرهیز شود. @ahalieghalam