eitaa logo
اهل قلم
128 دنبال‌کننده
108 عکس
0 ویدیو
0 فایل
محفلی برای خواندن از نوشته های نویسندگان و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی که دل در گرو اهل بیت علیه السلام و معارف دین دارند ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Jr14710
مشاهده در ایتا
دانلود
عناصر داستان و داستان‌نویسی شکسته‌نویسی و محاوره‌‌نویسی در داستان برای نوشتن دیالوگ‌های داستان‌ها معمولاً از «شکسته‌نویسی» یا «محاوره‌نویسی» یا ترکیبی از «شکسته‌نویسی و محاوره‌نویسی» استفاده می‌کنیم. یک نویسنده‌ی مبتدی باید حتماً به اصول شکسته‌نویسی و محاوره‌نویسی و تفاوت اون‌ها توجه داشته باشه و از اون‌ها برای نوشتن دیالوگ‌هاش استفاده کنه. شکسته‌نویسی هم اصولی داره که باید برای نگارش درستش، آموزش‌هایی رو ببینید. به این نمونه در تصاویر زیر دقت کنید: @ahalieghalam
شکسته نویسی (۱) @ahalieghalam
شکسته نویسی (۲) @ahalieghalam
شکسته نویسی (۳) @ahalieghalam
شکسته نویسی (۴) @ahalieghalam
شکسته نویسی (۵) @ahalieghalam
یک بام و دو هوای اسرائیل! ✍️ حجت‌الاسلام ▪️ پاسخ به یک شبهۀ پُرتکرار در این روزها یکی از تلخ‌ترین طنزهای روزگار ما این است که دستگاه تبلیغی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی، برای کشتگان به‌ظاهر غیرنظامی خود در ماجرای ۱۵ مهر نوحه‌سرایی کرده و آن‌ها را قربانی توحش حماس معرفی می‌کند؛ اما خود به این دلیل واهی که نیروها و تجهیزات حماس، در امکان عمومی و غیرنظامی غزه مخفی است، به تخریب این اماکن و کشتار بی‌گناهان می‌پردازد. به‌راستی اگر این دلیل موجه است، چرا حماس را مذمت می‌کنند؟ مگر نه این‌که رژیم اشغالگر قدس نیز از شهرک‌نشینان به‌ظاهر غیرنظامی، برای عادی‌سازی اشغال و تثبیت موقعیت خود در سرزمین‌های اشغالی استفاده می‌کند؟ و مگر نه این‌که حماسِ محصور در غزه، برای دسترسی به مراکز اصلی دشمن، چاره‌ای جز عبور از شهرک‌ها ندارد؟ فلسطین، خانۀ فلسطینی‌هاست و اسرائیل با همۀ اعوان و انصارش، از جمله شهرک‌نشینان غاصب، دشمن آن‌ها. در چنین شرائطی، طبق همۀ ضوابط عقلی، شرعی و عرفی، فلسطینیان حق دارند برای بازپس‌گیری سرزمین خود و جلوگیری از تجاوز بیشتر دشمن، به زور متوسل شده و با او مقابله به مثل کنند. به‌علاوه، اگر شهرک‌نشینان نظامی نیستند، پس چرا اکثرشان مسلح بوده و تابه‌حال بارها از سلاح خود علیه فلسطینیان استفاده کرده‌اند؟ اصلا فرض می‌کنیم شهرک‌نشینان، نظامی نیستند. آیا غاصب هم نیستند؟ آیا نمی‌دانند خانه‌ها و زمین‌هایی که در آن ساکن‌اند، از آن فلسطینی‌هاست؟ و مگر نه آن‌که بر طبق ضوابط عقلی، شرعی و عرفی، دفع متجاوز غاصب، ولو به قتل او منجر شود جائز است؟ @ahalieghalam
... و این داستان ادامه دارد! ✍️ حجت الاسلام در یادداشت اخیر خود نوشته: «آیا اسرائیل و نتانیاهوی صهیونیست اجازه سوگواری برای قربانیان فلسطینی را مانند نظام ولایت فقیه نمی‌دهند و مادران قربانیان را مانند مادر کیان پیرفلک محصور می‌کنند؟! اسرائیل و نتانیاهو کدام مبارز مسلح فلسطینی را که دستگیر و اسیر شده‌اند، اعدام کرده است که نظام مقدس در دادگاه‌های خود و با گرفتن اعتراف زیر شکنجه، برخی شهروندان معترض در خیابان را اعدام می‌کند؟» تخطئۀ حماس، نه! تبری از جبهۀ مقاومت، نه! توصیۀ طرفین به اخلاق‌مداری و انسان‌دوستی، نه! دفاع از پیشنهاد صلح با دشمن، نه! بلکه: تبرئه و تطهیر اسرائیل! این، اثر وضعی تیر انداختن به‌سمت جمهوری اسلامی است. خدایا! به‌حرمت قسم‌های حاج قاسم، ما را عاقبت به‌خیر بفرما ... @ahalieghalam
حفظ حریم الهی ✍ امام رضا (ع) می فرماید: مَنِ اتَّقَی اللّه َ یُتَّقی وَ مَنْ اَطاعَ اللّه َ یُطاعُ هر کس حریم خدا را حفظ کند، حرمتش حفظ می شود و هر کس خدا را اطاعت کند، اطاعت می شود.(کافی، ج 1، ص 137، ح 3) حفظ حرمت خدا یعنی به فرامین و دستورات الهی توجه داشته و نیک به آنها عمل کنیم. محرمات را ترک کرده و واجبات را بجا آوریم به سمت هرآنچه موجب رضایت اوست حرکت کنیم و هرآنجا که موجبات نارضایتی او فراهم است توقف کنیم تا دچار خشم و غضبش نشویم. هرکس در این مسیری که امام رضا(ع) ترسیم کرده حرکت کند به خیر و سعادت دنیا و عاقبت به خیری در آخرت می رسد. در دنیا حرمتش حفظ می شود چنان که مردم به گفتارش توجه داشته و سخنان او را مورد اطاعت قرار می دهند. @ahalieghalam
امام رضا علیه السلام او را معصومه خواند.. ✍ نامش فاطمه(س) بود تنها فرزند امام کاظم(ع) که مادرش، همان مادر بزرگوار امام رضا(ع) است. او به معصومه شهرت یافت آنجا که برادرش امام رضا(ع) فرمود «مَن زارَ المَعصُومَهَ بِقُمّ کَمَنْ زارَنی؛کسی که معصومه را در قم زیارت کند، مانند آن است که مرا زیارت کرده است».(بحارالانوار» ج 102، ص 265؛ «عوالم» ج 21، ص 331. او را معصومه خواند و زیارتش را هم تراز زیارت خویش دانست تا جایگاه والای او را نزد مردم روشن سازد. در سبک زندگی باید از برترین ها الگو گرفت، برای زیست بهتر باید به زندگی بزرگان نظر کرده و از رفتار و گفتار آنها درس بگیریم. معصومین اُولی و برترین الگوها برای مردم هستند و پس از ایشان آنها که در نیکی و کمال در حد مقام عصمت هستند برای الگو برداری نمونه محسوب می شوند. وقتی امام رضا(ع) خواهر بزرگوارشان را معصومه خطاب می کنند یعنی جایگاهی در حد عصمت دارد که می تواند الگوی مسلمانان به ویژه زنان قرار گیرد و وقتی به زیارتش توصیه کرده و هم تراز زیارت خویش می خواند یعنی بر آن جایگاه و شخصیت ممتاز وی تاکید داشته و بسان یک نمونه و الگو برای سبک زندگی معرفی می کند. عبارات زیارتنامه ایشان از بیان امام رضا(ع) نقل شده خود گواه دیگری بر برتری و فضیلت این بانوی بزرگوار است که باید مورد توجه قرار گیرد. کسب صفات حمیده، طاهره، صدیقه، مرضیه و غیره در مدت کوتاه زندگی ایشان نیز، گواه خوبی بر نیکی و بزرگی، جایگاه و معصومیتی است که در حد الگو شدن برای زنان مسلمان از سوی امام معصوم، حضرت رضا(ع) مطرح می شود. @ahalieghalam
آبروی اهل ایران ✍ حجت الاسلام سید روح الله چنان پوشیده در نور است آن تندیس زیبایی که باشد یک به یک شایسته ی القاب زهرایی به دنیایش رضا سوگند، از بس محو حق بوده جدا گردیده از آمال او امیال دنیایی سِواد معجرش آموخت بر شب پرده داری را غبار مرکبش شد توتیای چشم بینایی نخوانده نامه را، پاسخ بگوید دختر موسی به حیرت مانده ابناء بشر از این توانایی چو بیند حضرت کاظم جواب نامه را گوید: پدر قربان او گردد از این اِشراف و دانایی بپرس از حضرت موسی بن جعفر این کرامت را مگر علم لدنّی گفته او را جای لالایی؟ شفاعت می کند از شیعیان در عرصه ی محشر تصوّر کن چقدر آن روز میگردد تماشایی دمی که دید در غربت گرفتار است مولایش عَلَم بر دوش شد در یاری مولا به تنهایی کنیزِ شوکتِ شاهانه ی او مادرِ گیتی غلامِ همتِ مردانه ی او بود آقایی مسیر راه از فیض شما شد جاده ی رحمت به هر جایی که رفتی سبز شد باغ شکیبایی حضور با شکوهت آبروی اهل ایران شد حیا و غیرت ما ثبت شد در چرخ مینایی قسم بر زینب کبری که در این کشور مولا ز فرزندان زهرا میشود با گل پذیرایی تویی آن زن که بعد از حضرت صدیقه و زینب خدا شایسته اش دیده برای حکم فرمایی غبار قبرت از علم لَدُن پر بوده تا رفته فقاهت از سر کویت به سر حد شکوفایی به دریای علومت دیده ام جمع فقیهان را چنان غواص ها در حال اقیانوس پیمایی بزرگانی چنان بهجت اگر صاحب نفس بودند ز انفاس شما آموختند اعجاز عیسایی به پیشت مجتهد باعلم و عارف با عمل آید حساب عاشقان پاک است از این وسواس مبنایی دلم با آرزوی "اشفعی لی" میشود آرام که من را جز تولا و تبری نیست دارایی گنه کارم من و ای عصمت حق پرده پوشی کن پناه آورده ام در سایه ات از بیم رسوایی @ahalieghalam
آیا زلزله عذاب الهی است یا حادثه طبیعی ✍ حجت‌الاسلام غلامرضا 💢صدای خاوران _ انسان باید بداند زندگی در مناطق زلزله‌خیز شرایط خاصی دارد، بدون شک اگر کسی نقشه و طرح ساختمان را متناسب با زلزله تهیه نماید هرگز گرفتار حادثه نخواهد شد، اگر کسی که در مسیل خانه می‌سازد آیا حق دارد به باران و کوهستان و سیل و طبیعت اعتراض کند؟ منظور این نیست که مسئول این حادثه همان افرادی هستند که دچار آن شده‌اند، منظور این است که مسئول این‌گونه حوادث انسان است نه طبیعت و خالق طبیعت. ما به دست خود جنگل‌ها را از بین می‌بریم و آنگاه که سیل می‌آید طبیعت را دشنام می‌گوییم و به خدا اعتراض می‌کنیم. به هر حال زلزله یک سنت طبیعی است و باید باشد و هیچ ربطی به خشم و غضب الهی یا قهر و خشونت طبیعت ندارد. انسان باید خود را با شرایط طبیعت وفق دهد و از روش‌های علمی برای شناخت به‌موقع زمین‌لرزه استفاده کند. 🔹قال الحکلیم: “إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا” همیشه بعد هر زلزله‌ای سوال‌های زیادی در اذهان مردم مطرح می‌شود که آیا زلزله عذاب الهی است که برای بیدار شدن مردم از خواب غفلت رخ می‌دهد؟ آیا زلزله خشم و قهر طبیعت است؟یا این‌که زلزله مانند برف و باران و باد، نعمت الهی است؟ قبل از جواب این سؤالات مروری می‌کنیم به زلزله‌های شدیدی که در صدسال گذشته در ایران باعث تلفات و ویرانی‌های زیادی شده است. 🔻1) در پنجم خرداد 1302 و در عصر یک روز بهاری، زلزله‌ای با قدرت 5 و هفت‌دهم ریشتر در منطقه کاج کاشمر رخ داد که 5 روستا را به‌صورت کامل تخریب و 20 روستا دچار خرابی شدید شدند و770 نفر کشته از زیرآوار خارج گردیدند. 🔻2) در تیرماه 1336 زلزله‌ای به قدرت 6 و 6دهم ریشتر جان هزار و 200 نفر را در مازندران گرفت. 🔻3) در دهم شهریور سال 1341 زلزله‌ای به قدرت 7 و دو دهم ریشتر در بوئین‌زهرا جان 11 هزار نفر را گرفت. 🔻4) در نهم شهریور 1347 زمین‌لرزه‌ای به قدرت 7 و 4دهم ریشتر منطقه بَیاز فردوس را لرزاند و21 ساعت بعد در زلزله دوم مجروحینی که در بیمارستان بودند، زیر آوار بیمارستان جان دادند. 🔻5) در بیست‌وپنجم شهریور 1357 زمین‌لرزه‌ی به قدرت 7 و 8 دهم ریشتر طبس را لرزاند و ویران کرد. در این زلزله 25 هزار نفر جان خود را از دست دادند. 🔻6) در سوم خرداد 1369 زلزله در منجیل و رودبار به قدرت 7 و 3 دهم ریشتر یک دقیقه به طول انجامید و 35 هزار کشته بر جا گذاشت. 🔻7) در بیستم اردیبهشت 1376زلزله‌ای به قدرت 7 و 3دهم ریشتر در روستای ارده‌کول قائن روی داد و 1576 نفر جان دادند و پنجاه‌هزار نفر آواره شدند. 🔻8) در پنجم دی 1382 زمین‌لرزه‌ای در بم با قدرت 6 و 6 دهم ریشتر و در مدت 12 ثانیه طول کشید و بیش از پنجاه‌هزار نفر کشته بر جای گذاشت. 🔻9) در بیست‌ویکم آبان 1396 در قصرشیرین 625 نفر جان خود را از دست دادند. 🔴 آیا زلزله یک عذاب الهی است؟ عامه مردم با اعتقاد به این‌که زلزله یک عذاب الهی است از خود و یا دیگران می‌پرسند اگر چنین است چرا این عذاب بر سر کاخ‌ نشینان ستمگر فرو نمی‌آید و مگر این روستائیان و افراد ضعیف جامعه که خانه مستحکمی ندارند چه کرده‌اند که مستحق چنین عذابی شده‌اند؟ و حتی بعضی ساده‏اندیشان به دنبال توجیه برای این تهمتی هستند که به ساحت مقدس الهی زده‌اند و به مردمان منطقه زلزله‌زده تهمت می‌زنند، بعضی می‌گویند زلزله خشم و قهر طبیعت است و آن را خشم و غضب الهی می‌دانند. بعضی می‌گویند آن روز که از بمب باران دشمن به زیر آوار می‌رفتیم با فریاد مرگ بر آمریکا دل خود را خالی می‌کردیم و همین تحمل فاجعه را آرام می‌کرد، ولی امروز چه کنیم؟ در میان زلزله‌زدگان شکر و ثنای الهی نیز شنیده می‌شود که خود تسکین‌دهنده و آرامش‌بخش است ولی همان شکر هم خالی از اعتراض نیست و خدا را مقصر حادثه می‌شناسیم! باید دید مسئول این حوادث کیست؟ آیا طبیعت در این میان از خود، خشم و قهری نشان داده و یک حالت غیرطبیعی و قهرآلودی به خود گرفته است تا ما آن را عذاب الهی بدانیم؟ 🔹انسان باید بداند زندگی در مناطق زلزله‌خیز شرایط خاصی دارد، بدون شک اگر کسی نقشه و طرح ساختمان را متناسب با زلزله تهیه نماید هرگز گرفتار حادثه نخواهد شد، اگر کسی که در مسیل خانه می‌سازد آیا حق دارد به باران و کوهستان و سیل و طبیعت اعتراض کند؟ منظور این نیست که مسئول این حادثه همان افرادی هستند که دچار آن شده‌اند، منظور این است که مسئول این‌گونه حوادث انسان است نه طبیعت و خالق طبیعت. ما به دست خود جنگل‌ها را از بین می‌بریم و آنگاه که سیل می‌آید طبیعت را دشنام می‌گوییم و به خدا اعتراض می‌کنیم. به هر حال زلزله یک سنت طبیعی است و باید باشد و هیچ ربطی به خشم و غضب الهی یا قهر و خشونت طبیعت ندارد. انسان باید خود را با شرایط طبیعت وفق دهد و از روش‌های علمی برای شناخت به‌موقع زمین‌لرزه استفاده کند. ادامه دارد...👇
🔹از امام صادق(علیه السلام) درباره زلزله سؤال شد و حضرت فرمود، “زلزله و امثال آن موعظه و هشداری است که مردم به‌وسیله آن ترسانده می‌شوند تا مواظب باشند و گناه را ترک کنند”، و در روایت دیگر آمده که از امام صادق پرسیده شد زلزله چیست؟ فرمود: “زلزله آیت الهی است”. مراد حضرت این است که زلزله علامتی از علامت‌های غضب و یا قدرت خداوند است. در این روایات زلزله به‌ عنوان آیات الهی مطرح‌شده ولی دلیل عذاب الهی درجایی نیامده است. هرچند که گاهی گناهان و معاصی باعث قهر الهی و وقوع برخی بلاها و حوادث می‌شود، اما این امر به معنای این نیست که هرکس گرفتار بلای طبیعی می‌شود حتماً گناهکار و عاصی است، زیرا وقتی بلایی نازل می‌شود خشک و تر با هم می‌سوزند. 🔸این روایات در مقام جلوگیری از معصیت صادرشده است، هدف از بروز حوادث ناگوار طبیعی، مثل سیل و زلزله و طوفان فقط عذاب نمودن نیست، بلکه آثار متعددی مانند یادآوری نعمت‌های الهی، بیداری از خواب غفلت، شکوفایی استعدادها، استمرار حیات در کره خاکی و… را به دنبال دارد. این‌ها می‌توانند از اهداف بروز حوادث طبیعی محسوب گردند علاوه بر این هیچ منافاتی وجود ندارد بین این‌که یک پدیده در عین داشتن علل مادی و در عین حال عذاب الهی هم باشد، زیرا عذاب‌های الهی بر اساس سنت الهی و نظام اسباب و مسببات نازل می‌گردد. به‌عبارت‌دیگر هر پدیده‌ای در جهان هستی بر اساس اراده و مشیت الهی تحقق می‌یابد و خداوند نیز اراده خود را بر اساس قانون علیت و اسباب و علل پیاده می‌کند و علت‌های مادی جزئی از اراده الهی و زیرمجموعه مشیت خداوند است، و جلوگیری از بروز و یا کم نمودن آثار تخریبی آن نیز بر اساس نظام الهی و معیشت الهی است.  لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=9322  کد خبر : 9322_۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۷:۲۱  منبع خبر :(صدای خاوران) آوای کاشمر، شماره556صفحه5 @ahalieghalam
حکمت الهی قتل کودکان چیست؟ ✍️ حجت الاسلام والمسلمین دکترحمید در فص موسوی کتاب «فصوص الحکم»، ابن‌عربی در مورد حکمت قتل کودکان توسط فرعون و نسبت آن با جامعۀ بنی اسرائیل بحث می‌کند. همانطور که می‌دانیم فرعون با خبر می‌شود که فرزندی خواهد آمد که قدرت او را متزلزل می‌کند. او هم برای جلوگیری از به دنیا آمدن موسی (ع)، فرزندان بنی‌اسرائیل را قتل‌عام می‌کند. اینجا سوالی که به وجود می‌آید این است که اگر عالم صحنۀ حکمت الهی است آیا این حادثه و قتل کودکان از باب تصادف است؟ زمانی هست که ما در سطح خرد مساله را نگاه می‌کنیم و فقط اراده، قدرت و اقتدار فرعون و ظلمی که انجام می‌دهد را ملاحظه می‌کنیم اما اگر در عالم همه جنود و کارگزار الهی هستند و از یک منظر الهی به مساله نگاه کنیم خود این امر هم در طرح حکیمانه الهی و نظام احسن نقشی ایفا نمی‌کند؟ ابن‌عربی در این فص و در توضیح این مطلب - به تعبیر بنده- بیان می‌کند که این «اخذ عزیز مقتدر» است که با دست خود فرعون دارد او را به نابودی می‌کشد و با همان ظلمی که دارد انجام می‌دهد، امت موسی (ع) در حال شکل گیری است. چون این کودکان که به تعبیری «حدیث العهد بالرّب» هستند و به واسطه حدیث‌العهد بودن به پروردگار و قربی که به خداوند دارند، پدر، مادر و بزرگان را به تسخیر خود درمی‌آورند و جامعه را به خدمت خود می‌گیرند. ضرورت این به خدمت درآوردن این است که عُلّوی در کار باشد و این علّو را کودکان به خاطر نزدیکی به خداوند دارند و همین موضوع باعث می‌شود که در دیگران اثر بگذارند و آنها را به تسخیر خود درآورند. اگر کسی پدر و مادر را از خواب بیدار کند، خودشان ناراحت می‌شوند و تحملش را ندارند اما تا از فرزند سرفه‌ای سر می‌زند یا ناآرام می‌شود با همه وجود از خواب برمی‌خیزند و در خدمت کودک قرار می‌گیرند. این در واقع منزلتی است که خداوند به کودک داده است که اینگونه می‌تواند مادر و پیرامون را تسخیر کند. کودکانی که حدیث العهد هستند وقتی که به مقتل برده می‌شوند نفس دارند و از بین نمی‌روند. ظلمی که به این‌ها می‌شود و انتقام و قصاصی که نسبت به این خون می‌شود باعث انباشت می‌شود. این کودکان با روحانیتی که دارند در یک حقیقت روحانی برتر اجتماع پیدا می‌کنند که همان تشکیل امت موسی است. همین مساله در سنت الهی عمل می‌کند و در نهایت فرعون را از بین می‌برد. امروز حوادثی که در غزه رخ می‌دهد و قتل‌عام کودکان بی‌گناه رخ می‌دهد کافی است که سنت الهی عمل کند و دست انتقام الهی با متن همین ظلم دارد قدرت و قوت می‌گیرد تا گریبان ظالم با آن گرفته شود. کسانی که به قتل می‌رسند کلمه توحید را بر زبان می‌آورند و ربّ خود را فرا می‌خوانند. فقط این کودکان نیستند که به مقتل برده می‌شوند و سنت خدا با آنها عمل می‌کند. این مقاومت و استقامت و توجه و عنایتی که به خداوند دارند و این ظلمی که به حیثیت الهی اینها می‌شود، مسبب تکوین امت اسلامی است که در حال رخ دادن است. گاهی حوادث را در ظرف مسائل طبیعی و دنیوی می‌بینیم و قواعد و سنن را در این افق در نظر می‌گیریم اما نظام عالم یک نظامی است که روابط دنیوی ظاهر اوست و ارتباطات وجودی در سطح عمیق‌تری شکل می‌گیرد و هویت امت و جامعه فقط در این روابط نیست بلکه در سطح معانی و حقایقی است که وجود دارد. بنابراین اگر مرگی اینجا وجود دارد فقط در نسبت این بدن هست و حقیقت اینها از بین نمیرود: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون.» ارتباط وجودی انسان‌ها در حوزه معنایی و روحانی آن‌هاست پس قاعدتاً این ارواح حاضر هستند و وجود دارند و خود بخشی از سنت الهی است که به دست خود ظالم عمل می‌کند تا ان‌شاالله انتقام مظلوم گرفته شود. @ahalieghalam
🔰 یک نکتۀ مهم و راهبردی دربارۀ نماز آیات ✍️ حجت الاسلام کسی‌که با غفلت از ربط پدیده‌ها با پروردگار، «خلقت» را به «طبیعت» فروکاسته باشد، «ولگردی در فضای مجازی» را به «سیر در آفاق و انفس» ترجیح دهد، به‌خاطر عادت به «روزمرگی‌های زمینی»، با نگاه عمیق به «آیات آسمانی» بیگانه باشد، به‌جای غواصی در «اقیانوس توحید»، در «باتلاق کثرت» دست و پا بزند و نتواند «روح عبودیت» را در همۀ «اعمال عبادی» ببیند، بسیار طبیعی است که درک درستی از «نماز آیات» نداشته و چه بسا ضرورت آن در این دوره و زمانه را هم انکار کند. چاره چیست؟ تغییر «سبک زندگی» ... @ahalieghalam
«کمی درد وجدان» سهم من در جنایات غزه!!!! ✍️ خانم ارشد دانشگاه و حوزه بیش از سه هفته از طوفان الاقصی و به دنبالش جنایات پرسابقه رژیم منحوس اسرائیل می گذرد... این روزها آنقدر تصاویر دلخراش دیدیم که قلبمان مجروح و دلمان پرخون است... تصاویر پیکرهای آغشته به خاک و خون، دفن دونفره پیکر شهدا، فریاد مردان و ضجه زنان و بیش از همه مظلومیت کودکان معصوم که در شخم زدنهای پیاپی گرگ صفتان پرپر می شوند... شاید تکان دهنده ترین تصویر برایم، کودکی مجروح بود که درپی حمله هوایی در فضای خاک آلود محوطه به درختی پناه برده بود و از وحشت به خود می لرزید. به شدت متأثر شدم... به یادشب یازدهم محرم ۶۱هجری و فرار کودکان از خیمه های شعله ور شده افتادم و نقل تاریخ از دو کودکی که از خیمه ها به دامان دشت پربلای نینوا می گریزند و از شدت ترس، تشنگی و گرسنگی در آغوش هم جان می دهند... وباز خاطره سه ساله اباعبدالله (ع)و داستان خرابه شام.. و اکنون صحنه هایی از تاریخ در حال تکرار است... وما این روزها بارها و بارها زیرلب «یا صاحب الزمان» گفتیم و منجی عالم بشریت را صدا زدیم... چند روزی است دردهای دلم به وجدانم چنگ زده و مرا با خودم درگیر کرده است. از خود می پرسم: «تو در این عالم کدام قطعه از پازل ظهوری؟ آیادر جای خود قرار گرفتی یا علاوه بر جایت، خودت را هم گم کرده ای؟» شما را نمیدانم ولی وجدانم مرا نهیب می زندکه: «هراندازه تو با اعمالت ظهور را عقب اندازی، در جنایات دنیای بی مهدی سهم داری....» خدایا، آدینه ای دیگر گذشت و خبری نشد ... اینبار برای فرج دعا می کنم تا فرجی در جان و دلم شودکه اگر درپی اصلاح خود نباشم، چطور حکومت مصلح را تاب خواهم آورد؟؟؟ @ahalieghalam
پرده پوشی ✍ امام رضا (ع):المُستَتِرُ بالسَّیئَةِ مَغفورٌ لَهُ. پوشاننده گناه آمرزیده می شود.(کافی،ج2،ص428) گاهی خود دچار خطا و گناه می شویم و گاهی شاهد خطا و گناه دیگران هستیم، نسبت به هر دو باید چشم پوشی کنیم یعنی خطا و گناه خویش را منشوری نکنیم و از آن با دیگران سخن نگوئیم که از قبح و زشتی آن عمل کاسته شود و به نوعی ارتکاب آن ساده جلوه کند بلکه باید استغفار کرده، به خدا پناه ببریم و از تکرار و انتشار آن جلوگیری کنیم. نسبت به خطا و گناه دیگران نیز باید پرده پوشی کرد کاری که خدا نسبت به بندگانش انجام می دهد، جدای از بحث امر به معروف باشرایط خاص آن، چنین برخوردی اثر تربیتی و پیغام فرصتی دوباره برای جبران دارد که طرف مقابل از کرده خود پشیمان می شود. امام رضا(ع) با توصیه به پرده پوشی که ثمره آن بخشش و آمرزش است در حقیقت منع از ریزش قبح و زشتی عمل و منشوری شدن گناهان در جامعه دارد. بنابراین با توجه به این فرمایش باید از خدشه به فضای ظاهری حاکم بر جامعه که به دور از گناه ترسیم شده و افراد آن نسبت به کنترل اعمال و رفتار خویش دقت دارند، پرهیز شود. @ahalieghalam
خانواده کانون مهر و محبت یا...؟! ✍ حجت الاسلام تربقان 🔹خانواده عبارت است از یک واحد اجتماعی ناشی از ازدواج یک زن و یک مرد که فرزندان پدید آمده از آن ها ، آن را تکمیل می کند، خانواده را می توان کوچک ترین واحد تشکیل دهنده یک اجتماع دانست که وظایف و کارکرد آن عبارت است از ؛ 🔻۱_اوضاع و اقناع سائقه جنسی به صورت مشروع و بر اساس ضوابط مورد تأیید شرع. 🔻۲_پرورش نسل و ابقای آن از طریق تولید مثل. 🔻۳_پرورش نسل و مراقبت از آن در مقابل خطرات گوناگون. 🔻۴_صمیمیت و نزدیکی شدید به اعضا و هم رنگی و هم دلی و تعاون و... 🔹خانواده تنها نظام اجتماعی است که اگر عملکرد درستی داشته باشد به تبع آن عملکرد جامعه نیز مثبت خواهد بود و چنانچه این نهاد تضعیف شود تمام شئونات کشور متأثر می شود. امروز الگوی زندگی ، پوشش، تغذیه ، تکلم و اطلاع رسانی در بین مردم در حال تغییر است که خانواده نیز متأثر از این تغییرات بوده و متأسفانه با شرایط فعلی در حال جدا شدن از الگوهای ریشه ای خود و حرکت به سمت الگوی واحدی در دنیاست. آسیب پذیری خانواده ها با فاصله گرفتن از الگوهای اصیل خود که ریشه در فرهنگ ملی و مذهبی دارند بیشتر می شود. تجربه ثابت کرده که نظام خانواده با حفظ الگوهای ریشه ای خود پایدارتر است، ولی متاسفانه این الگوها درحال تغییر و این تغییرات به هیچ عنوان به نفع نهاد خانواده نبوده و نیاز به برنامه ریزی و مدیریت از سوی مسئولان است.‌ این در حالی است که باید این تغییر الگو را پذیرفته و مدیریت کنیم زیرا در صورت عدم مدیریت تغییرات ریشه های فرهنگی و ملی و مذهبی که در اداره یک خانواده نقش مهمی دارند کم کم ضعیف شده و نهایتا به سست شدن نهاد خانواده و عملکرد منفی آن منجر می شود ؛و با اخلال در عملکرد خانواده تمامی جامعه دچار مشکل شده و در نهایت آسیب های اجتماعی در جامعه به وجود می آید که خود این آسیب ها نیز نیاز به جبران دارند. بنابراین ریشه تمام مشکلات موجود جامعه در نهاد خانواده است. و در پاسخ به این پرسش که چرا دشمنان به دنبال تضعیف نهاد خانواده هستند؟ باید گفت؛ زیرا اگر نهاد خانواده تضعیف شود ؛ تمام شئونات یک کشور متأثر می شود. این روزها جدی بودن بحران خانواده از افزایش میزان پرونده‌های خانوادگی در دادگستری ها کاملا مشهود است گرچه بخشی از این مشکلات نیز همچنان پنهان است. 🔺در فرهنگ اسلامی ما از طلاق به عنوان منفورترین حلال خدا یاد شده، ولی آمار طلاق در کشور از حد متعادل یک جامعه متمدن سنتی فراتر است. در هر سه دقیقه یک خانواده ایرانی از هم فرو می پاشد و متاسفانه هر چه جلوتر می‌رویم طول عمر زندگی مشترک کوتاه تر شده و زوج ها زودتر از هم جدا می‌شوند .طلاق به عنوان یک واقعه بسیار تلخ اجتماعی تمامی اقشار و آحاد مختلف جامعه ایران را درگیر کرده است. به عبارت دیگر باهر مؤلفه ای که طلاق را در نظر بگیریم از فقیر تا غنی ،از بی سواد تا تحصیل کرده، از دانشگاهی و حوزوی، از بی دین تا متدین، شهری و روستایی هیچ یک از طلاق در امان نمانده اند و این پدیده در حال حاضر تبدیل به بحران جدی کشورمان شده که آسیب های بی‌شماری را متوجه مردم و جامعه کرده است و چه بسا بی توجهی به افزایش بی رویه طلاق، جامعه ایران را با خطر فروپاشی و اضمحلال روبرو می کند. 🔹امروز از یک طرف شاهد حساسیت زدایی از طلاق و از سویی تقدس زدایی در امر مقدس ازدواج هستیم که یکی از معضلات نظام خانواده و در مقابل ترویج ازدواج سفید که ناشی از الگوبرداری از فرهنگ بیگانه است. وقتی یک مرد و زن در قالب یک خانواده پیوند زناشویی می بندند به صورت مشروع، این پیوند برای آنها تعهد اخلاقی، مالی و اجتماعی ایجاد می کند و این در حالی است که در ازدواج به اصطلاح سفید که به تعبیری ازدواج سیاه است، مرد و زن بدون هیچ گونه تعهدی در کنار یکدیگر به زندگی پرداخته که منجر به تقدس زدایی در امر ازدواج می شود و با تهدید خانواده این نهاد به عنوان (امن ترین حریم حیات انسانی) کارکرد خود را از دست می‌دهد. دیوارهای این حریم به روی همه باز شده و عصری که به نام عصر ارتباطات نام گرفته تاثیر خود را بر این چهار دیواری گذاشته و آن را از اختیاری بودن محض بیرون آورده است. 🔺عینک امواج ماهواره ای و شبکه‌های تلویزیونی بیگانه و اینترنت و تلگرام و... به خانه های گرم و صمیمی سرازیر شده و آن را با انواع مختلف سلیقه ها، فرهنگ‌ها و هنجارها در مقابل برنامه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آشنا کرده و خانواده امروز چنان ابعادی یافته که هرگز در تاریخ سابقه نداشته است. خانواده‌ای که جمع‌شان صمیمی بوده و دور هم، امروز به صورت فردی خود را با کامپیوتر ،اینترنت و گوشی سرگرم می‌کند و تاثیرات مخرب فضای مجازی آن‌ها را از فرهنگ و تمدن‌شان دور کرده است. ادامه دارد...👇 @ahalieghalam
رسانه‌های بیگانه با استفاده از فیلم ها مطالب ضد دین و فرهنگ در شبکه های مجازی یک الگویی ساختگی از جامعه را به خانواده ایرانی ترزیق می‌کند و در این راستا برای فرزندان سه وچهار ساله این سرزمین برای جوانان، دختران برنامه‌های متعددی دارند و این خود زنگ خطری است برای خانواده ایرانی زیرا آنان می‌خواهند این نهاد مقدس را از هم بپاشند تا به اهداف خود برسند. آن‌ها فرزندان و نسل جوان ما را هدف قرار داده اند. فرزندان را می‌توان پدران و مادران بشر تلقی کرد. وقتی کودکان از درون یک خانواده بیمار و بحران زده برخیزند قطعاً نمی‌توانند در ساختن جامعه توانمند باشند. 🔺امروز نقش پدران در مدیریت خانواده کم‌رنگ شده، فرزندان کمتر از حرف والدین تبعیت می‌کنند، فرزند سالاری به جای مادر سالاری یا پدرسالاری حاکم است. خیلی از بچه ها خانواده خود را قبول ندارند، پدیده شکاف نسل ها در جامعه ما باز است و یک‌سری ناهنجاری ها را در سطح جامعه پدید آورده است.  لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=34429 کد خبر : 34429_۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۸ 🌐منبع خبر: خبرگزاری گیتی آنلاین و آوای کاشمر/شماره۴۳۳/صفحه۵ @ahalieghalam
مملکت در انحصار کسی نیست ✍ م.ع/ فعال رسانه، ارشد علوم اجتماعی دانشگاه رضوی اظهار نظر های اخیر خانوم معصومی در صدا و سیما مبنی بر اینکه، مملکت از آن حزب اللهی هاست و در ادامه بیان دلخوری از حضور برخی از چهره های جریانات سیاسی مخالف تفکر ایشان، در صدا سیما فی نفسه برای یک فرد بلا اشکال است. هر کسی می تواند آزادانه تفکر خود را داشته باشد و از آن دفاع کند. چه بسا بسیاری از چهره های رادیکال چپ نیز معتقد به حذف جریان حزب اللهی ها در کشور باشند. اما آنچه خطرناک است نفوذ این افراد در شبکه های قدرت و تصمیم سازی است. و شاید خطرناک تر از آن در اختیار گذاشتن تریبون های فرهنگی و تبلیغی کشور از سوی نهاد های قدرت به چنین افراد با چنین تفکراتی است که به تربیت نسل جوان حزب اللهی آن هم با چنین روحیه انحصار طلبی منتج می شود. عضویت خانوم معصومی در هسته مرکزی یک جریان سیاسی که ادعای انقلابی گری دارد و در کنار آن در اختیار داشتن تریبون های متعدد در جلسات فرهنگی کشور به این ترس دامن می زند که این انحصار طلبی به ارکان تصمیم ساز و فرهنگ ساز توسط ایشان و امثال ایشان دیکته شده و به تدریج این رویه به بیگانگی سیاسی هر چه بیشتر جامعه ایرانی دامن بزند. جالب اینجاست که همان‌هایی که وی به آن ها تاخته هیچ گاه علنا از هیچ تریبون خواستار حذف جریان حزب الهی نبوده اند حتی اگر در مقام ظاهر بوده باشد. پذیرش تکثر هر جامعه ای از واجبات اندیشه هر مبلغ فرهنگی و کنش‌گر سیاسی است. @ahalieghalam
https://virasty.com/Khabarnegar7/1699238154832479763 ویراست، ایکس و هر محتوای متن محور تولیدی خودتان در شبکه های اجتماعی را برای انتشار به آی دی @jr14710 بفرستید... @ahalieghalam
آتش ربا ✍ امام رضا (ع) می فرماید: اِعْلَمْ ـ یَرْحَمُکَ اللّه ُ ـ اَنَّ الرِّبا حَرامٌ سُحتٌ، مِنَ الکَبائِرِ وَ مِمّا قَدْ وَعَدَاللّه ُ عَلَیْهِ النّارَ فَنَعوذُ بِاللّه ِ مِنْها، وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلی لِسانِ کُلِّ نَبیٍّ وَفی کُلِّ کِتابٍ خدایت رحمت کند! بدان که ربا حرام و از گناهان کبیره است و خداوند بر آن وعده آتش داده است پس پناه می بریم به خدا از آتش. ربا را همه پیامبران و همه کتاب های آسمانی حرام کرده اند.(فقه الرضا، ح 256) اثر ظاهری ربا در جامعه بر کسی پوشیده نیست ناتوانی، بیش از پیش ناتوان می شود و ربا خواری، بیش از پیش دارا و ثروتمند می شود. اما در واقع هر دو آتشی را افزون بر وعده حق، در زندگی دنیا از آرامش و آسایش، خیر و برکت، معنویت و عبادت و به تبع خداوند دور می شود و لذت و بهره کافی از داشته ها به اندازه مردمان عادی نمی برد. حال بماند که درد و رنج ها، بلایا و مصائبی هم در این مدت زندگی به دلیل عدم رضایت حق و یا غضب خدا در زندگی گریبان گیر آنها می شود. فرمایش امام رضا(ع) گویای همه چیز است نخست کبیره بودن گناه ربا که آثار بدی در زندگی دنیا و آخرت دارد، دوم وعده خدا بر آتشی دوزخی که زبانه های آن زندگی دنیا را نیز می سوزاند، سوم حرمت این گناه از سوی همه پیامبران در همه کتب آسمانی که تردیدی برای انسان در لزوم ترک آن باقی نمی ماند. بنابراین باید همچون حضرت رضا(ع) به خدا پناه ببریم و از این گناه بزرگ دوری کرده و آتشی که خلف وعده ای در آن نیست را برای خود مهیا نکنیم. @ahalieghalam
چرایی و چگونگی جرم‌انگاری حمایت از اسرائیل ✍️ محمدمهدی سیدآبادی طلبه و دانشجوی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه علوم اسلامی رضوی. آیا می‌دانستید که حمایت از اسرائیل بنا به مصوبه جلسه (۱۴۰) کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مورد جرم‌انگاری قرار گرفته است. از مصوبه فوق این‌طور به‌نظر می‌رسد که هرگونه اقدام آگاهانه به منظور تأیید یا تقویت و تحکیم رژیم صهیونیستی در فضای مجازی جرم بوده و ارائه هر نوع خدماتی به سکوهای مرتبط با رژیم صهیونیستی یعنی سایت‌ها و پلتفرم‌های مرتبط با اسرائیل و همچنین همکاری در سفر اتباع ایرانی به سرزمین فلسطین اشغالی به قصد حمایت یا همکاری با رژیم اشغالگر از طریق فضای مجازی ممنوع و جرم است. از ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی، اسرائیل در برهه‌های مختلف فعالیت‌های ضدایرانی داشته و تاکنون حداقل پنج دانشمند نخبه ما را ترور کرده است. به‌این شکل می‌توان گفت رژیم صهیونیستی مسیر جنگ علیه ملت ایران را انتخاب کرده و همین ماجرا او را در موقعیت دشمن ملت تعریف می‌کند. بی‌شک ذکر تمامی مصادیق، فعالیت‌ها و یا اقداماتی که مشمول این مقرره می‌شوند، فراتر از حوصله این یادداشت است، اما مواردی را همچون شبهه‌‌پراکنی و اخبار جعلی در حمایت از رژیم اسرائیل، ترویج و انتشار تصاویر از وقوع حوادث و تخریب‌ها در سرزمین‌های اشغالی با هدف نشان دادن مواضع مثبت برای این رژیم، ارسال پست‌های مثبت و تأییدی درباره رژیم اسرائیل در وب سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، انتشار اخبار تخریبی یا مخالف به‌نحوی که حمایت از اسرائیل به‌شمار آید، شناخته شدن به عنوان یک فرد یا سازمان حمایت‌کننده از رژیم اشغالگر در فضای مجازی، تشویق به خرید محصولات اسرائیلی و ترویج آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی، ایجاد و ترویج هشتگ‌های حمایتی از رژیم صهیونیستی در پلتفرم‌هایی همچون توییتر و اینستاگرام، ترجمه و انتشار مطالب مثبت درباره اسرائیل به زبان فارسی، مصاحبه، ارسال پیام‌ و ایمیل‌های حمایت‌آمیز به سفارتخانه‌ها، رسانه‌ها در خارج از کشور، فرستادن اطلاعات و اخبار حساس به منابع اسرائیلی، ایداع کمک‌های مالی به گروه‌های حامی اسرائیل و تشویق به انجام فعالیت‌های تبلیغی در این جهت می‌‎تواند از مصادیق مشمول این مقرره به‌شمار آید. در ادامه برای پاسخ به این پرسش که عدم محکومیت اسرائیل توسط افراد مشهور آیا جرم تلقی می‌شود یا خیر؟ می‌توان این‌گونه پاسخ داد که در بسیاری از کشورها، عدم محکومیت یا عدم اظهارنظر در مورد یک گروه یا مسئله خاص به عنوان حمایت تلقی نشده و جرم محسوب نمی‌شود، چرا که این تصمیم بیشتر در اختیار اشخاص بوده و افراد معمولاً حق دارند مواضع خود را در مورد مسائل مختلف اعلام کرده و یا سکوت کنند. زمانی می‌توان عدم محکومیت را در فرض بیان شده جرم تلقی کرد که قوانین خاصی به‌صراحت، عدم محکومیت یا عدم اظهارنظر نسبت به موضوع بیان شده را جرم به‌شمار آورند. باوجود این باید ذکر کرد در بسیاری از کشورها، افراد مشهور و سلبریتی‌ها برخی از مواضع و اظهارنظرهای خود را در مورد موضوعات سیاسی یا اجتماعی اعلام می‌کنند و این اظهارنظرها ممکن است بر جامعه و دیدگاه عمومی تأثیرگذار باشد. اما تعیین اینکه آیا اظهارنظر یا مواضع افراد مشهور در مورد یک گروه یا مسئله خاص، جرم محسوب می‌شود یا خیر، نیاز به جرم‌انگاری خاص دارد. یادمان نرود‌ در کشورهایی که حمایت از یک گروه خاص یا مواضع مشخص به عنوان جرم تلقی می‌شود، اظهار مواضع افراد مشهور باتوجه به نسبت تأثیرگذاری ایشان بر جامعه، سرعت انتشار و... ممکن است در کوتاه‌ترین زمان منجر به پیگرد قانونی و رسیدگی شود. با اینکه عدم اظهار نظر توسط افراد ظاهراً در ایران جرم تلقی نمی‌شود، اما عدم اظهارنظر شخص در مقایسه با اظهار مواضع مشابه افراد گاهی پایبند نبودن به اصول اخلاقی را به منصه ظهور رسانده و ممکن است در برخی مواقع نیز جامعه را با چالش مواجه کند، که در این فرض نیاز به هوشیاری دستگاه قضا بیش از پیش ضروری خواهد بود. @ahalieghalam
به حُسن خلق و وفا کس به یار ما نرسد ... روایتی کوتاه از نگاه رهبر معظم انقلاب به علامۀ طباطبائی ✍️ حجت الاسلام سید محمدحسین بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای ستاد برگزاری کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامۀ طباطبائی، نه فقط از جایگاه ممتاز این عالم ربانی در نگاه ایشان حکایت داشت، بلکه یک شاهکار تمام‌عیار در حوزۀ شخصیت‌نگاری بود؛ توصیفی جامع، مفید، روان، جذاب و در عین حال کوتاه که برای الگوسازی از آن قلۀ تهذیب، سرمایه‌سازی کرد: ۱. بزرگداشت علامۀ طباطبائی، نتیجۀ الهام الهی، کاری بزرگ و نیاز روز جامعه است. ۲. علامۀ طباطبائی، مردی بزرگ، شخصیتی تاریخی، پدیده‌ای کم‌نظیر در طول قرن‌ها و دارای مجموعه‌ای از فضائل ممتاز انسانی، مثل: علم، پارسایی و پرهیزکاری، ملکات اخلاقی، ذوق، هنر، صفا، وفا و رفاقت است. ۳. علامۀ طباطبائی در عرصۀ علم، دارای چهار ویژگی اساسی است: یک. وسعت و تنوع دانشی: علامه از علوم وسیع و متنوعی مثل: فقه، اصول، فلسفه، عرفان نظری، هیئت، ریاضیات، تفسیر و علوم قرآنی، ادبیات و انساب بهره‌مند بوده است. دو. عمق علمی و فکری: علامه یک اصولی صاحب‌مبنا، یک فیلسوف نوآور و یک مفسر شگفتی‌ساز است. سه. شاگردپروری: علامه یک استاد فیلسوف‌ساز و در عین حال، مربی افراد نقش‌آفرین در انقلاب اسلامی و برخی از شهدای به‌نام این کشور است. چهار. شهرت تألیفی: علامه دارای آثار علمی متعددی است که در همان زمان حیاتشان در اختیار جامعه قرار گرفتند. ۴. علامۀ طباطبائی، مفسری بی‌نظیر، احیاءگر فلسفه و پشتیبان فکری انقلاب اسلامی بود. ۵. علامۀ طباطبائی در پارسایی، پرهیزکاری، تعبد و ارادت به اهل بیت، یک شخصیت فوق العاده بود. ۶. علامۀ طباطبائی در کنار همۀ این فضائل، از دو خصوصیت برجسته و جذاب برخوردار بوده‌اند که باید به‌طور خاص از آن‌ها الگو گرفت: یک. انجام یک جهاد فکری کم‌نظیر در بحبوحه‌ی تهاجم اندیشه‌های وارداتی و شبهه‌آفرینی‌ها از طریق ایجاد یک پایگاه فکری مستحکم و تهاجمی برای پُرکردن خلأها دو. عدم اکتفاء به زایش فکری و تلاش برای متحقق‌شدن به معارف توحیدی و مفاهیم عرشی‌ در نفس و قلب خود ۷. تفسیر المیزان علامۀ طباطبائی، در عین اشتمال بر نکات دقیق و عمیق معارفی، سرشار از مطالب سیاسی و اجتماعی است که علاوه بر جدیدبودن در دورۀ خود، پاسخگوی مسائل امروز جامعه نیز هست. ۸. علامۀ طباطبائی با عمل به دانسته‌های خود، با تربیت خود و با بالابردن خود در مدارج عالی انسانی و معرفتی، به جایی رسید که در عین بودن با مردم، با خدا بود. دوری از تظاهر، تواضع فوق‌العاده، بی‌هوائی، حلم، برخورد نرم و گذشت از افراد اهل محاجه و مخاصمه، برخی از ثمرات اخلاقی این حرکت سلوکی در وجود علامه بود. ایشان مصداق این آیۀ شریفه است: اِلَیهِ یَصعَدُ الکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ العَمَلُ الصّالِحُ یَرفَعُه. ۹. علامۀ طباطبائی در عین برخورداری از خصوصیّات برجستۀ علمی و معنوی و در عین تحفظ بر سکوت در جلسات عمومی یا درسی، یک انسان دلنشین، دلچسب، خوش‌مجلس، خوش‌صحبت، خوش‌تعریف، شیرین‌زبان، گرم و گیرا در فضای رفاقت و انس ایمانی بود. ۱۰. علامۀ طباطبائی ذوق شعری و ادبی قابل‌توجهی داشت. ۱۱. علامۀ طباطبائی شخصیت جامعی است که باید قدردان او بود، باید از او درس گرفت، باید او را بزرگ داشت و باید جامعه را با او آشنا کرد. ۱۲. علامۀ طباطبائی امروز به‌مراتب از زمان حیاتش شناخته‌شده‌تر است و در آینده نیز بیشتر شناخته خواهد شد، ان شاء الله. @ahalieghalam
بسم رب المهدی 💚 دلتنگی و دمی درد دل ✍ خانم ارشد فلسفه و کلام نمیدانم تا به کی بدون تو می خواهم نفس بکشم... نمیدانم چقدر طول می کشد، تا بفهمم زندگی بدون تو، فقط یک سرگرمی است! نمیدانم تا کی به شکستن دلت ادامه خواهم داد! نمیدانم تا به کی باشی و من پی به حضورت نبرم! نمیدانم تا کی میخواهم به این دنیای فانی دلبسته باشم! نمیدانم... نمیدانم... فقط یک چیز را خوب می دانم که شما هیچ گاه مرا فراموش نمی کنید... هیچ گاه... آنجاکه فرمودید: إنّا غَیرُ مُهمِلینَ لِمُراعاتِکُم ولا ناسین لِذِکرِکُم و لَولا ذلِکَ لَنَزلَ بِکُم اللّأْواءُ وَاصطَلَکُمُ الأَعداءُ. ما در رعایت حال شما هیچ کوتاهی نمی‌کنیم و یاد شما را از خاطر نمی‌بریم وگرنه محنت و دشواریها شما را فرا می‌گرفت و دشمنان شما را از بُن و ریشه قلع و قمع می‌ساختند. (بحار، ج ٥٣، ص ٧٢) مولای غریبم شرمنده ام که به یاد همه چیز و همه کس هستم الا به یاد شما... شما که با آمدنتان همه چیز رو به راه می شود. آنقدر به نبودنت عادت کردم که جای خالی ات خیلی کم حس می شود یا شاید اصلا حس نشود. شرمنده ام که منتظرت نیستم فقط میگویم اللهم عجل لولیک الفرج بدون اینکه کاری برای ظهورت انجام دهم. آنقدر وابسته به دنیا شدم که گویی تا ابد در دنیا خواهم ماند. فکر اینکه اگر شما لحظه ای نگاهت را از من برداری دیوانه ام می کند هرچند می دانم شما همیشه به یاد ما هستید. آقای من بگو که آمدنت نزدیک است بگو می آیی و ما را از این ظلمت نجات میدهی. 🍃أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج @ahalieghalam