eitaa logo
اهل قلم
121 دنبال‌کننده
143 عکس
2 ویدیو
0 فایل
محفلی برای خواندن از نوشته های نویسندگان و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی که دل در گرو اهل بیت علیه السلام و معارف دین دارند ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Jr14710
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹کسب مال حرام و دوری نکردن از آن باعث هلاکت انسان می‌شود. چنانچه بسیاری از افراد به سبب آلوده شدن به آن از سعادت محروم شده و به نکبت‌های دنیا و آخرت دچار گشته‌اند. قطعاً در مسیر زندگی به افراد زیادی برخورده‌ایم که از هر نظر مورد تأیید همه مردم بوده‌اند اما به ناگاه مسیر زندگی‌شان عوض شده و انگشت تعجب را بر دهان همه گذارده‌اند اگر به‌درستی زندگی این افراد بررسی شود به‌خوبی رد پای مال حرام مشاهده می‌گردد. به همین خاطر است که لقمان می‌فرماید: «پسرجان بدان که من چهارصد پیغمبر خدمت کردم و از سخنان آنان چهار جمله را انتخاب کردم؛ در حال نماز دلت را نگه‌دار و با حضور قلب باش؛ سر سفره مواظب گلویت باش؛ در خانه مردم چشمت را نگه‌دار؛ میان مردم زبانت را حفظ کن.» معنای این کلام حفاظت از حلق به معنای نخوردن لقمه بزرگ یا گیرکردن آن در گلو نیست بلکه نباید اجازه داد هر لقمه‌ای از گلوی فرد مسلمان رد شود و به گوشت و خون تبدیل گردد. در سخنان اولیای دین: عدم استجابت دعا، عدم قبولی اعمال، سیاهی دل، لعن فرشتگان و عدم شفاعت اهل‌بیت از جمله آثار لقمه حرام است. ⭕️غذای شبه ناک علاقه شدید به مال‌ومنال انسان‌ها را به کار دوچندان وا‌داشته است تا آنجا که گاه غافل از حلال و حرام بودن مال؛ تنها در پی به دست آوردن آن می‌دوند و گاه در شک میان حلال و حرام علاقه و عشق ثروت آنان را به خود جذب می‌نماید. این همان پیشگویی پیامبر(ص) است که می‌فرماید: زمانی فرا می‌رسد که برای مردم تفاوتی نمی‌کند که مال را از کجا به دست آورده‌اند آیا از حلال یا حرام؟ دستور اسلام این است که انسان مسلمان به مال یا غذای شبه ناک نزدیک نشود چرا که نزدیک شدن بر پرتگاه معصیت و حرام. احتمال پرت شدن را افزایش می‌دهد.   @ahalieghalam 🌐 منبع خبر:«صدای خاوران» آوای کاشمر، شماره560صفحه5
خوشبخت ترین کاشی ✍ کاش کاشی بودم هرچند شکسته اما، بر دیوار حرم آرام و قرار داشتم.. رنگ و رو برایم مهم نبود آنگاه که رنگ و روی طلایی گنبد به خورشید عالم تاب نور می داد.. داغی آفتابِ تابستان یا برف و سردیِ زمستان آزارم نمی داد چرا که جایگاهم قطعه ای از بهشت بود..آنگاه خوشبخت ترین کاشی بودم.. @ahalieghalam
📝📝 بعثت چراغی درخشان برای بشر ✍ حجت الاسلام غلامرضا تربقان 💢صدای خاوران _خداوند پیامبرش را مبعوث نمود تا بشر را از این انحراف‌ها و جهالت‌ها نجات دهد و آنها را بیدار نماید و بندگان را به تعقل و خردورزی سوق دهد و حق و باطل را بیان و مردم را به عبودیت خداوند یکتا و بندگی او دعوت نماید. 🔹هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الأُمِّيّينَ رَسولًا مِنهُم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبين «سوره جمعه آیه۲» اوست که در میان مردمان اُمتی رسولی از خودشان مبعوث کرد که آیاتش را بر آنان تلاوت و آنان را تزکیه کند و کتاب و حکمت به آنها می‌آموزد. اگرچه آن ها پیش از تو در گمراهی آشکار بودند. 🔹 ایمان و اقرار به نبوت پیامبر گرامی اسلام از اصول مهم اسلام به شمار می‌آید و تا این قرار و ایمان تحقق پیدا نکند شخص مسلمان نیست، أشهد أن لا إله إلا الله، و أشهد أن محمداً رسول الله(ص) وعلاوه بر این اقرار و ایمان به همه آنچه پیامبر از طرف خداوند آورده و به ضرورت دین اسلام ثابت شده در تحقق اسلام شخص، ضروری است. خداوند از همان ابتدای خلقت بشر انبیا و پیامبرانی را فرستاده که در روایات اهل بیت مشهور است؛ تعداد آنها ۱۲۴ هزار نفرند. 🔸گرچه در قرآن مجید تنها نام ۲۶ نفر از پیامبران ذکر شده، تعداد پیامبران اولوالعزم که دارای دین و شریعت بوده اند پنج نفر است که عبارتنداز؛ نوح، ابراهیم، موسیٰ، عیسیٰ و محمد(ص) و همه أنبیا به گفته قرآن در آیه چهار سوره ابراهیم به زبان قوم خود سخن گفته اند؛ وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُول إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ. ماهیچ رسولی نفرستادیم مگر به زبان قومش. از حضرت علی (ع) نقل شده که حضرت هود، صالح، شعیب، اسماعیل و محمد (ص) به زبان عربی سخن می گفتند و حضرت آدم، شیث، نوح و ابراهیم به زبان سریانی و زبان اسحاق، یعقوب، موسیٰ ، داوود و عیسیٰ عبرانی است. 🔹و در حدیث از پیامبر (ص) نقل شده تعداد کتاب هایی که بر پبامبران الهی نازل شده ۱۰۴ کتاب بوده که پنجاه صحیفه بر شیث و سی صحیفه بر ادریس و بیست صحیفه بر ابراهیم و تورات به موسیٰ و انجیل بر عیسیٰ و زبور بر داوود و قرآن بر پیامبر اسلام نازل شده است. وَلَٰكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ (احزاب۴۰) و رسول خدا(ص) خاتم پیامبران الهی است. امام صادق(ع) می فرمایند: خداوند با رسول خدا، پیامبران را و یا کتاب قرآن، کتاب‌های آسمانی را به پایان برد. و در روایات آمده که حلال و حرام پیامبر اسلام تا قیامت تغییر نمی‌کند. 🔻حَلَالُ مُحَمَّدٍ حَلَالٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ‌الْقِیَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ  لاَ يَكُونُ غَيْرُهُ وَ لاَ يَجِيءُ غَيْرُهُ، حلال محمد تا روز قیامت حلال است و حرامش تا قیامت حرام است، غیر او نخواهد بود و غیر او نخواهد آمد. چرا که او پیامبری است که برای همه جهانیان مبعوث گردیده و بعثت او به تصریح قرآن جهانی است. 🔻وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِيرًا، ما تو را بشارت دهنده و ترساننده نفرستادیم مگر برای همه مردم». و در سوره جن آمده است، حتی اجنه هم در حیطه هدایت پیامبر گرامی اسلام قرار دارند و امام صادق(ع) رسالت پیامبر اسلام را بر همه انسان‌ها و جن‌ها بیان می‌کند. 🔹معجزه بزرگ پیامبر اسلام، قرآن است که همیشگی است و با عقل و روح و فکر مردم سروکار دارد، قرآن معجزه ای است که ۱۴ قرن فریاد می‌زند؛ اگر می‌گویید این کتاب آسمانی از سوی خدانیست همانند آن را بیاورید و در سوره اسرا آیه ۸۸ می گوید؛ قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الاْ ِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لایَأْتُونَ بِمِثْلِهِ. بگو اگر تمام جهانیان اجتماع کنند که مانند قرآن بیاورند، نمی توانند اگرچه با یکدیگر نهایت همکاری را داشته باشند. 🔻در این زمینه مشرکین تصمیم گرفتند، آیاتی همانند قرآن بیاورند. آن ها از تمام مردان فصیح و بلیغ عرب کمک خواستند از جمله از ولید بن مغیره که در میان عرب در آن زمانه به حسن تدبیر و فکری شهره بود از او خواستند در این باره فکری بیاندیشد و نظر خود را درباره آیات قرآن بیان کند. ولید بعد از شنیدن آیاتی از قرآن توسط پیامبر(ص) از جا برخاست و گفت: به خدا سوگند از محمد سخنی شنیدم که نه شبیه گفتار انسان‌ها است و نه پریان... گفتار او حلاوت خاصی دارد و زیبایی مخصوص، بالای آن همچون شاخه‌ های درخت برومند میوه است و ریشه‌های آن پرمایه. گفتاری است که بر همه چیز پیروز می‌شود و چیزی بر آن پیروز نخواهد شد. ادامه دارد..👇
🔹در آیه‌ای که در اول مطلب ذکر شد؛ هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الأُمِّيّينَ... وظایف پیامبر اسلام، تحت عنوان سه برنامه بیان می‌شود؛ 🔻برنامه اول تلاوت آیات که می فرمایند؛ يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ. 🔻برنامه دوم تزکیه مردم است؛ وَيُزَكّيهِم 🔻و برنامه سوم تعلیم کتاب و حکمت که می فرماید؛ وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ و در آخر آیه می فرناید؛ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبين. خداوند اشاره می‌کند؛ به دوران جاهلیت و گمراهی که جامعه بشر را در بر گرفته بود یکی از آثار گمراهی، شعار «الحق لمن غلب» بود که حق را از آن کسی می‌دانستند که زورمندتر باشد و معتقد بودند؛ خون را فقط با خون باید شست و یا زنده به گور کردن دختران خردسال را و هزاران مورد دیگر.... معروف است که دوران قبل از بعثت را دوران جاهلیت می‌خواندند و این جاهلیت اختصاص به عربستان نداشت، بلکه دنیای آن روز غرق در فساد و جهل و عقب ماندگی بود. 🔹بت پرستی مذهب شایع بود و خانه کعبه که به دست ابراهیم بت شکن برای اقامه توحید ساخته شده بود، مرکز بت‌ها گردیده بود، طریق معیشت مردم گرچه کم وبیش از طریق دادوستد بود، اما اکثر امرار معاش آن ها از طریق غارت و چپاول بود و هیچ گونه قبح و منعی نداشت؛ اگر طایفه ای زورش می‌رسید به طایفه دیگر دستبرد می‌زد و اغلب طوایف همیشه در جنگ و زدوخورد بودند. ⭕️جهالت در ایران در ایران آن زمان زمامداران برای طبقات پایین جامعه ارزشی قائل نبودند؛ درس خواندن اختصاص به طبقات خاصی داشت، ظهور اسلام در دوران ساسانیان و هم زمان با سلطنت خسرو پرویز بود، همان شخصی که فرمان داد؛ زندانیان که تعداد آنها به ۳۶ هزار می‌رسید همه را نابود کردند. 🔹به خسرو پرویز خبر دادند؛ فلان حاکم را به درگاه خواندیم، تعلل می‌ورزد. جواب داد اگر نمی‌توان با تمام بدن نزد ما بیاید ما به جزئی از آن اکتفا می‌کنیم؛ بگویید فقط سر او را به درگاه ما بیاورند. از شهوت رانی سیر نمی‌شد؛ هزاران زن و دختر زیبا در حرم سرای او بودند، سه هزار خادم مرد و ۸۵۰۰ مرکب، ۷۶٠فیل و دوازده هزار قاطر مخصوص حمل بار و بنیه او بودند. ازدواج با محارم در ایران آن روز هیچ منعی نداشت و مباح بود، اردشیر با دو دختر از دختران خود ازدواج نمود. کمبوجیه با دوخواهر خود ازدواج کرد و... سایر کشورها همه غرق در عقب ماندگی بودند، امپراطور روم یک جا دستور داد؛ ۳۰ هزار نفر را محاصره و همه را قتل عام کردند. در هندوستان میلیون‌ها خدا برای خود قائل بودند. 🔸هندوها معتقدند؛ خداوند در کالبد بسیاری از موجودات حتی حیوانات و حشرات حلول کرده و خدائی نمی‌کند. ریاضت‌های وحشیانه در بین آنها رایج بود؛ ساعات متوالی چشم به خورشید می‌داشتند تا کور شوند. در گرمای سخت آتش روشن می‌کردند و با پای عریان روی آتش می‌رفتند، خود را در قفس زندانی می‌کردند تا بمیرند و از این قبیل حرکات وحشیانه به عنوان ریاضت و وصول معنویت زیاد داشتند. خداوند پیامبرش را مبعوث نمود تا بشر را از این انحراف‌ها و جهالت‌ها نجات دهد و آنها را بیدار نماید و بندگان را به تعقل و خردورزی سوق دهد و حق و باطل را بیان و مردم را به عبودیت خداوند یکتا و بندگی او دعوت نماید. ⭕️ امید که در این راه هدایت شده و ثابت قدم باشیم. @ahalieghalam  منبع خبر :(صدای خاوران)آوای کاشمر/شماره ۵۱۸ / صفحه۵
ویژگی های پيامبر اکرم ✍ احادیث مختلفی از پیامبر اکرم(ص) از سوی حضرت رضا علیه السلام نقل شده که سبک زندگی، رفتار با خانواده، جهاد نفس و موارد دیگر را در بر می گیرد. یکی از این احادیث که توصیف ویژگی های پیامبر اکرم در کلام امام رضا(ع) است افزون بر قدردانی و بزرگداشت شخصیت نبی خدا، ترویج سنت ایشان و تبیین معارف دینی محسوب می شود که امام رضا عليه السلام افزون بر توصیه به احیای امر اهل بیت، خود نیز بدان عمل کرده و به نوعی جهاد تبیین را در پیش گرفته است. عیون اخبار الرضا از امام رضا(ع)درباره ویژگی پیامبر(ص) نقل می کند که حضرت در جایی که نیاز نبود، سخن نمی گفت، کریم و بزرگ هر قومی را گرامی می داشت، نیکی را تحسین و بدی را زشت می شمارد، برای مردم همچون پدری مهربان بود و آنجا که حق مطرح بود همه در برابرش یکسان بودند. مجلس پیامبر نشست حلم و بردباری، حیاء و راستگویی و امانت بود، صدا در آنجا بلند نمی شد و حرمت کسی هتک نمی شد. هر بند از این ویژگی‌ها که نقل شد بسیار نکته و سخن دارد و سبک و سنت زندگی نبوی را برای مردم تبیین می کند. سکوت در جایی که لزومی به سخن گفتن نیست انسان را از پرگویی و خطا دور می کند. تکریم بزرگ هر قومی افزون بر جلب محبت قلوب آن فرد و اقوامش، احترام به یکدیگر به ویژه بزرگترها را به ما گوشزد می کند. تحسین نیکی و تقبیح زشتی ها که نوعی از مراتب اولیه امر به معروف و نهی از منکر محسوب می شود جدای از اینکه این امر مهم را تاکید می کند به روش اصلاح جامعه اشاره دارد و اینکه نسبت به اطراف و اجتماع بی تفاوت نباشیم. مهربان بودن با مردم همچون پدر، نشان از ایثار مهر و محبت واقعی ایشان بدون داشتن ذره ای توقع در برابر آن دارد که به ما نیز یاد می دهد رفتارمان نسبت به جامعه چنین باشد. برابری انسان ها در برابر حق هم به اهمیت حق گوئی و حق خواهی اشاره دارد و در ضمن آن، ردی بر رانت خواهی و پارتی بازی و فرق گذاشتن بین اطرافیان با دیگران است. امام رضا(ع) مجالسی که حضرت در آن حضور داشتند را به ویژگی راستگوئی و امانت سخن و حیا و صبوری در برابر سخن دیگران توصیف می کند که ما را از غیبت و تهمت نسبت به دیگران در نشست های دوستانه یا خانوادگی و غیره نهی می کند و از سوی دیگر توجه به حرف سخن دیگران، درک و صبوری نسبت به گوینده و گفتارش، دوری از دروغ و سخن پراکنی با امانت داری نسبت به آنچه در آن جلسه گذشته، توصیه می کند. چنانکه در ادامه به عدم درشت گویی یا بلندی صدا که موجب هتک حرمت کسی شود نیز تاکید دارد. آنچه از این حدیث شریف در کلام امام رضا عليه السلام نقل شد انبوهی از آموزش های اجتماعی و مدیریت رفتار و کردار و گفتار انسان را در بر داشت که ما به عنوان یک مسلمان باید بدان توجه داشته و عمل کنیم. @ahalieghalam
🩺 📖 قسمت هفتم ✍ خانم سرش سنگین بود. صداهایی به گوشش می‌رسید. پلک‌هایش را به زحمت گشود. در ریکاوری روی یک برانکارد دراز کشیده بود. کسی دور و برش نبود. سنگینی و درد محل عمل آزارش میداد. سروصدا از اتاق کناری بود. بیشتر بحث بود، نه یک گفتگوی معمولی. دقت کرد. صدای دکتر بود که با عصبانیت حرف میزد: «... به هرحال نمیشه به خاطر یک مورد استثنا همه رو کنار گذاشت. برای غربالگری کلی تحقیقات شده. پیشرفته ترین مراکز زنان در دنیا با همین شیوه‌ها کار می‌کنند.» گوش‌هایش تیزتر شد. صدای مامای مهربان را شنید که در جواب دکتر گفت: «خانم دکتر! مشکل ما اینه که گاهی از اینطرف بام می‌افتیم، گاه از اونطرف. ما فقط دنبال اجراییم. کیفیت کار و خطاهاش رو در نظر نمی‌گیریم. به روش‌هایی تکیه کردیم که نتایج مثبت کاذب و حتی منفی کاذبش بالاست. بعد هم همه مادرها رو می‌رسونیم و مجبور می‌کنیم که به اون تن بدن. می‌دونین الان علاوه بر هزینه‌های سنگین غربالگری، چه فشار روحی و روانی رو مادرامونه.» بعد ادامه داد: «همین دو هفته پیش که شما مرخصی بودین، دقیقا یک خانمی مثل مریض امروز اومده بود. اونم بچه‌اش سالم بود. می‌گفت که چندماهه دارم از فشار دیوانه می‌شم.» با شنیدن این حرف دلش لرزید. خواست بلند شود، درد و سنگینی محل عمل مانع شد. قلبش تند تند میزد. زبان خشکش را روی لبها کشید و ماما را صدا زد. به جای ماما، پرستار اتاق عمل با نوزادی در آغوش وارد شد... 👈 ادامه دارد... @ahalieghalam
پرواز در بهشت ✍️ دلم میل پر زدن در هوای بهشت را دارد شعبان که شمیم خوش حسین(ع) را با خود به همراه دارد با میلاد نمادِ ایثار و مقاومت، وفا و صفا، راز و نیاز و مناجات با خدای یکتا، تا اشبه الناس به رسول(ص) خدا، آمده تا نهان خانه‌ی دل را روشنی بخشد که آماده ظهور و حضور منجی شود. همان که جمعه ها انتظارش را به نظاره نشسته ایم و غروب که می شود روز تاریک از نیامدنش را، به شب هجران گره می زنیم تا باز جمعه ای دیگر آید و خبری از یار رسد.. شعبان آمده که به مناجات معروفش زنگار از دل بزدائیم و به صوم و صلاتش آماده مهمانی بزرگ شویم و در آغوش رحمت خداوند جای گیریم.. درهای بهشت باز می شود تا بال بگشائیم و در هوای پاکش پر زنیم و از نعمت و رحمت و مغفرت خالق هستی بهره مند شویم.. @ahalieghalam
سیری ناپذیری دنیاطلب ✍ قال الرضا الناسُ ضَربانِ: بالِغٌ لا يَكتَفي، وطالِبٌ لا يَجِدُ؛ [كشف الغمّةج ۳،ص۱۰۰] امام رضا عليه ‏السلام می فرمایند مردم دو دسته اند؛ آنكه (به دنيا) رسيده اما بسنده نمى كند و كسى كه به دنبال آن است و آن را نمى يابد. پیش از این در مذمت دنیاگرایی در کلام امام رضا عليه السلام سخن گفتیم و در مقابل، به رد توجه صرف به عبادت و دوری از لوازم زندگی دنیایی اشاره کردیم. امام رضا عليه السلام در فرمایش دیگری مردم را نسبت به دنیاگرایی به دو گروه تقسیم می کند؛ عده ای به دنیا می رسند و عده دیگر بهره ای از آن نخواهند یافت و حال آنکه بدان می رسد، به آنچه یافته، بسنده نمی کند. توجه بیش از حد به مادیات در زندگی و دویدن دنبال پول و ثروت انسان را چنان مشغول دنیا می کند که از خدا دور شده و کم کم مال شبهه یا حرام وارد زندگی اش می شود. شاید کسی به خود مطمئن باشد و بگوید نسبت به حلال و حرام مواظبت می کنم اما باید بداند که این خاصیت دنیاگرایی است که امام رضا عليه السلام می فرماید کسی که در این مسیر قرار بگیرد سیری ندارد و هرگز به آنچه به دست آورده بسنده نمی کند از این رو در پی دست‌یابی به مال بیشتر ممکن است دچار خطا و یا ناحقی شود که از آنجا در سرازیری قرار گرفته که ادامه آن مسیر، دوری از خدا و غفلت نسبت به آخرت و سستی در عبادات و وظایف دینی و زنگار و سیاهی دل و تباهی دین است. و اما گروه دوم که از دنیاگرایی به آنچه که می خواهند نمی رسند نیز دچار خسران می شوند چرا که ممکن است برای رسیدن به نتیجه دست به هر کاری بزنند و مرتکب حرام و حلال و یا ناحقی و ظلم در حق دیگران شود. این افراد ممکن است نسبت به دین و مظاهر آن سست شده و با وسوسه نفس و شیطان به لجاجت در این مسیر برسند و این عدم موفقیت در رسیدن به مال دنیا را به خدا و دین ربط داده و از آن دوری کنند. حال به عمق فرمایش امام رضا علیه السلام پی می بریم که هرگونه دنیاگرایی و توجه بسیار به مادیات را مذموم و مردود دانسته و بر ترک آن تاکید می کنند. آنچه که مورد تایید دین و معارف اهل بیت علیه السلام است کار و تلاش برای تحصیل مال حلال نسبت به یک زندگی ساده به دور از تجملات، و استفاده از آن در مسیر رضای خدا نظیر کمک به نیازمندان و دستگیری از فقرا و آبادی آخرت است. @ahalieghalam
سلام بر قمر سلام بر حرم سلام به لحظه ای که قمر، شد پدید به آسمان حرم سلام بر قمری منیر که با نزول جلیل به زمین، شده آبرو برای ماه و برکتی برای اهل زمین.. سلام به ماه هاشمیان که خورشید آسمان، خجل ز نور رُخَش به آستان شب کند غروب ز مرام حیا..‌ سلام به جمال سلام به کمال، سلام به وفا و صفا و حیا...سلام به عبد صالح خدا سلام به ساقی کربلا به آبروی برادری به علم، پناه حرم به باب حاجت و به کرم.. سلام به یقین به حامی دین به یار حسن(ع) به یار حسین(ع) به سپاه عقیله عرب به زاده‌ی ام بنین.. ✍️ @ahalieghalam
از نان شب واجب‌تر! چندجمله‌ای در ضرورت نقد همدلانه و هوشمندانه محصولات فرهنگی جبهه انقلاب ✍️ حجت الاسلام سید محمدحسین بدون‌شک «حاج محمود کریمی» یک پدیدۀ تکرارنشدنی در عرصۀ ستایشگری است؛ یک عنصر پیشران که به‌تنهایی عیار ذاکری اهل بیت در تمدن ایرانی اسلامی را چند پله ارتقاء داد؛ و یک نقطۀ عطف که می‌توان تاریخ مداحی معاصر را به قبل و بعد از او تقسیم کرد. اما آن‌چه در این میان مهم است آن است که پختگی و پسندیدگی امروز حاج محمود، علاوه بر آن‌که نتیجه اخلاص، تلاش، خلاقیت، خط‌شکنی و نوآوری خود اوست، یقینا مرهون دلسوزی‌ها، همدلی‌ها، جانبداری‌ها و حتی چشم‌پوشی‌های فراوان عالمان، پیرغلامان، هم‌قطاران و دنبال‌کنندگان نیز هست؛ و این همان بال دومی بود که این مداح بزرگ را از دام بدخواهان و تنگ‌نظران رهانده و عبور از ضعف‌های ریز و درشت شکلی و محتوایی را برای او ممکن ساخت. حال اگر اذعان داریم که اصل برنامه‌هایی مثل «حسینیه معلی» خوب و ضروری‌اند و اگر متوجهیم که مسیر این برنامه‌ها، مسیر نارفته‌ای است که چاره‌ای جز رفتن آن نداریم، باید بپذیریم که راه مواجهه با آن‌ها و لغزش‌هایشان ـ که نتیجۀ قهری آزمون و خطاست ـ نیز همان است که گفته شد. البته این سخن، هرگز به‌معنای تجویز سکوت در برابر این لغزش‌ها نیست؛ بلکه مقصود، تأکید بر اهمیت نگاه همدلانه و ضرورت هوشمندی در نحوۀ انتقاد است. آری؛ مبادا طوری رفتار کنیم که در نتیجۀ آن، هم با حسودان عنود مخرج مشترک پیدا کرده و هم انگیزه و عزم دوستان برای افق‌گشایی‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای ـ که برای جبهۀ انقلاب از نان شب واجب‌تر است ـ را از بین ببریم. در پایان به همۀ دست‌اندرکاران برنامۀ دوست‌داشتنی حسینیه معلی، خصوصا چهار مداح عزیز آن دست‌مریزاد گفته و از خداوند می‌خواهم که بر توفیق و توان آنان برای حرکت در مسیر حق افزوده و به ما نیز نعمت درک این حرکت، کمک به ارتقاء آن و شکرگزاری بابت آن را عنایت بفرماید. @ahalieghalam
اسلام دین “عقلانیت” است نه “خرافه” ✍ حجت الاسلام غلامرضا تربقان 💢صدای خاوران _ معمولاً خرافات در جوامعی رشد می‌کند که جهل و نادانی در آن محیط حاکم باشد. امروزه در مسئله عزاداری و سوگواری برای امام حسین(ع) و عبادات و مستحبات و زیارت‌ها، انحراف‌هایی مشاهده می‌کنیم که برای پرهیز از آن‌ها باید از روش ائمه اطهار و علمای راستین پیروی کنیم. آنان به‌شدت با خرافه مبارزه می‌کردند، به عنوان مثال در عزاداری و گریه بر امام‌حسین(ع) و مجالس عزا روایات بسیار داریم که تأکید می‌کند؛ "بر سوگواری بر امام، یک نوع مبارزه با ظالم است، برای زنده نگه‌داشتن اندیشه او باید این آئین‌ها برگزار شود." 🔹متأسفانه در بسیاری امور از جمله مسائل دینی و اعتقادی شاهد بروز خرافه در جامعه هستیم که یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌ها در جوامع دینی است. «خرافه به هر کار غیرعرف عقلایی و غیرمنطقی که نه پشتوانه وحی آسمانی داشته و نه عقل سالم آن را اجازه می‌دهد، گفته می‌شود.» از مصادیق خرافه‌پرستی می‌توان به بت‌پرستی، زنده‌به‌گور کردن دختران، فال بد، بدقدمی و خوش‌قدمی، سِحر، جادو، بخت خوب و بد، طلسم، بخت‌گشایی، غیب‌گویی و… اشاره کرد. 🔹اسلام، خرافه و خرافه‌پرستی را به‌شدت مردود می‌شمارد ولی خود از گزنه خرافه در امان نمانده است؛ از جمله آسیب‌های خرافه بر باورها و ارزش‌های دینی این است که زمینه را برای شرک، جدایی مردم از اسلام و سست‌باوری و دین‌گریزی فراهم می‌آورد و در حوزه اجتماع سبب عقب‌ماندگی علمی، انحطاط علوم دینی و گسترش نابسامانی‌های اجتماعی می‌شود. 🔻با آن‌که انبیاء الهی برای سعادت بشر و نجات آن‌ها از جهل و نادانی و خرافات تلاش‌ها نموده‌اند ولی آئین آن‌ها از گزنه، خرافه در امان نمانده و در باورها، ارزش‌ها و رفتار مسلمانان اثر گذارده و ویرانی‌هایی به بار آورده‌اند، ولی به دلیل اصول استوار قرآن، سیره و گفتار و روش نبی اکرم نتوانسته‌اند اسلام را زمین‌گیر کنند. 🔻خرافه به دلیل جاذبه‌هایی که برای عوام و گاه علمای ساده‌اندیش داشته و دارد به آن‌ها رسوخ کرده که آثار ویرانگری بر عقاید و ارزش‌های دینی داشته است. 🔹رواج خرافه این روزها بیش از گذشته است و خرافه‌پرستان یافته‌های خود را با جدیدترین ترفندها عرضه می‌کنند. با وجود پیشرفت علم، بازار رمالان، جادوگران و بخت‌گشایان از هر زمان پررونق‌تر است. فرهنگ مسلمانان نیز از نفوذ خرافه در امان نمانده و شماری از ساده‏اندیشان در لباس دین بر این پندارند که استفاده از خرافه‌ها در رواج دین و مذهب و برانگیختن احساسات مردم سودمند خواهد بود. 🔹باور به بخت و اقبال در سرنوشت انسان یا پاشیدن خون گوسفند قربانی بر در و دیوار نو ساخته و یا بر سپر ماشین جدید، یا کشتن گوسفند جلوی عروس یا جلوی جنازه میت و یا مالیدن خون قربانی بر سر طفلی که متولد شده یا فال بد یا تفال که همه ریشه در دوران جاهلیت دارد. 🔸پیامبر(ص) به مردم سفارش می‌کرد؛ به شکرانه عروسی یا خرید خانه و آمدن حاجیان از حج و تولد فرزند و ختنه نوزاد برای خدا قربانی کنید و مردم و فقرا را با آن مهمان سازید، و درباره فال بد پیامبر(ص) می‌فرمود: “فال بد زدن شرک است“ و سفارش می‌کردند؛ فال بد نزنید و به آن ترتیب اثر ندهید. 🔰خرافه ریشه در جهل دارد معمولاً خرافات در جوامعی رشد می‌کند که جهل و نادانی در آن محیط حاکم باشد. امروزه در مسئله عزاداری و سوگواری برای امام حسین(ع) و عبادات و مستحبات و زیارت‌ها، انحراف‌هایی مشاهده می‌کنیم که برای پرهیز از آن‌ها باید از روش ائمه اطهار و علمای راستین پیروی کنیم. آنان به‌شدت با خرافه مبارزه می‌کردند، به عنوان مثال در عزاداری و گریه بر امام‌حسین(ع) و مجالس عزا روایات بسیار داریم که تأکید می‌کند؛ “بر سوگواری بر امام، یک نوع مبارزه با ظالم است، برای زنده نگه‌داشتن اندیشه او باید این آئین‌ها برگزار شود. ادامه دارد...👇
🔹نگرش صحیح به قیام امام حسین(ع) و روش سوگواری را باید از فقهای شیعه فرا بگیریم. چرا که آنان بر طبق موازین عمل می‌کنند و اگر روایتی ضعیف باشد، آن را نهی کرده و روش صحیح عزاداری را برای ما بیان می‌کنند، اما اگر مداح‌ها و روضه‌خوان‌ها در جایگاه عالمان و فقها بنشینند و درباره آئین سوگواری امام حسین و رابطه با امام زمان(عج) و سایر مسائل اعتقادی سخن بگویند، گرفتار خرافه خواهیم شد؛ اینجا وظیفه علماست که وقتی می‌بینند در جامعه انحراف ایجاد شده و برخی مسائل به نام دین مطرح می‌شود باید روشنگری کنند. ممکن است در برابر اظهار علم عالم عده‌ای با او بد شوند و حرفش را نپسندند، اما باید واقعیت را بیان کرد. بحمدالله اکنون نواندیشان فقهی در کشور ظهور کرده‌اند که در مباحث علم معتقد به خط قرمز نیستند و واقعیت را بیان می‌کنند و با روشنگری از سنت‌های نادرست جلوگیری کرده تا افراد بی‌سواد و فرصت‌طلب میدان‌دار نشوند و نتوانند با گردآوری عوام، خرافه را در جامعه رشد دهند و سبب دین‌گریزی دیگران شوند. عقاید و باورهای دینی در طول تاریخ بشر دچار آفت‌های متعددی بوده که یکی از این آفات خرافه‏گرایی و آمیختن باورهای متعالی دین با سخنان سست و بی‌پایه است که غالباً از طرف دشمنان دین، ساخته شده و از سوی ناآگاهان و مردم عادی که اطلاعات متقنی از دین ندارند مورد پذیرش واقع می‌شوند و در پخش آن می‌کوشند، لذا یکی از محورهای اساسی آموزه‌های انبیاء و ائمه هدی(علیهم‌السلام) خرافه‌زدایی و خلوص بخشیدن به معارف دینی است. https://sedayekhavaran.ir/?p=9905 منبع خبر: صدای خاوران، آوای کاشمر @ahalieghalam
نقاره، زیارت و وعده دیدار دم و بازدم به یاری دستان آمده تا بوق و کَرنا را به نوا درآورند و بر فراز حرم و اِن یکاد بخوانند که دوستان همه در صحن و سرا جَمعَند... زائران به محفل اُنس انیس النفوس آمده تا جلای دل دهند و حدیث نفس کنند، آنگاه از آلودگی بِرَهَند و با صفای باطن که همچون نقش و نگار زیبای کاشی های خوش رنگ و لعاب حرم چشم‌نوازند، در بازگشت به وطن هوش و حواس ربوده و همگان را به سوی هشتمین حجت حق، شمس الشموس، غریب ارض توس، آقاجان علی بن موسی الرضا علیه السلام اشارت دهند. نرفته دلتنگ می شوند و اشک ریزان وداع می کنند و انتظار حضوری دوباره در بهشت به سر دارند که خادمان بارگاهش به قراری در کلام امام بشارت دهند. دلخوش می شوند به وعده‌ای که خُلف و خطا ندارد...قول فرموده که یک بار زیارتش را به سه دیدار کند جبران، آنگاه که سفری سخت به دیار باقی آغاز شود.. @ahalieghalam
نمایی از حکومت حضرت مهدی(عج) ✍ حجت الاسلام غلامرضا تربقان  قال‌الله تعالی: و نُرید اَن نمنَّ علی‌الذین استضعفوا فیِ‌الاض و نجعلهم ائمّه و نجعلهم الوارثین (قصص آیه ۵) اراده ما بر این تعلق گرفت که به مستضعفان زمین نعمت بخشیده و آنان را پیشوایان و وارثان زمین سازیم. 💢حکومت امام زمان(ع) از مهم‌ترین موضوعاتی است که از گذشته‌های دور در میان ادیان مختلف آسمانی مطرح بوده است. پیروان ادیان آسمانی حداقل سه دین اسلام، مسیحیت و یهود در این عقیده مشترک‌اند که آینده جهان به دست صالحان و خداپرستان است و هرکدام از ادیان، حکومت آخرالزمان را از آنِ خود می‌دانند. مثلاً مسیحیان منجی آخرالزمان را حضرت مسیح می‌دانند درحالی‌که مسلمانان معتقدند او از نسل پیامبراسلام است، دین او اسلام و بر اساس شریعت محمدی(ص) قیام و حکم می‌راند. 🔹در اینجا به بعضی از ویژگی‌های حکومت حضرت مهدی(عج) به‌طور مختصر از منظر قرآن و احادیث می‌پردازیم: 🔻۱ـ ماهیت حکومت جهانی امام‌مهدی(عج): حکومت جهانی اسلام به رهبری امام‌زمان(عج) دارای روح و ماهیت ویژه‌ای است که دیگر حکومت‌ها از آن بی‌بهره‌اند. این حکومت پیامی ‌دارد که در بستر عمل به ارزش‌های وحیانی، دنیای بهتری را به بشر ارزانی بدارد که در سایه عبادت و بندگی خداوند به دست می‌آید. متأسفانه آنچه در حکومت امروز بشری کمتر یا اصلاً به چشم نمی‌خورد، خداست و عدم پایبندی به وحی و اخلاق و ارزش‌های معنوی است و اساساً تار و پود حکومت‌ها بر سرمایه‌اندوزی، مال‌پرستی و سود بیشتر از هر طریق و ترفندی بناگذاری شده است و این تار و پود، جای عشق به‌خوبی‌ها، ارزش‌ها، ایثار و مجاهدت‌ها و بالاخره زیبایی‌های زندگی را اشغال کرده و جامعه انسانی را از گردونه خوبی‌ها حذف کرده است. 🔻۲ـ قلمرو جهانی: حکومت امام(ع) حکومتی جهانی است که روایات آن را تأیید می‌کنند. امام باقر(ع) فرمودند؛ “قائم از خاندان پیامبر است. فرمانروایی او شرق و غرب را فرا خواهد گرفت و خداوند به دست او دین خود را بر همه ادیان غلبه می‌دهد. اگرچه مشرکان را خوش نیاید“. 🔻۳ـ مقبولیت عمومی: برای تشکیل جامعه واحد و امت واحده مقبولیت لازم است. از این‌رو در زمان حکومت حضرت مهدی جهان‌بینی توحیدی برگرفته از آموزه‌های ناب اسلامی فراگیر و جهانی می‌شود و حکومت او مورد قبول همه افراد و اجتماعات بشری است. امام صادق(ع) فرمودند: امام مهدی(عج) از میان ملت‌ها و آیین‌ها اختلاف را برمی‌دارد و یک دین بر همه مردم حاکم می‌گردد. 🔻۴ـ احیاء سنّت محمدی و نابودی بدعت‌ها: با گذشت زمان به‌وسیله منحرفان و زورمندان دگرگونی و تحریف‌هایی در احکام الهی پدید آمده است که حضرت حجت پس از ظهور و تشکیل حکومت، آن‌ها را تصحیح و تعدیل می‌کند. علاوه بر آن اجرای بعضی از احکام الهی تنها در زمان حکومت او فراهم می‌شود. 🔻۵ـ گسترش عدالت: امام عصر(عج) عدالت اجتماعی عظیمی را در جامعه جهانی ایجاد می‌کند. پیامبر(ص) فرمودند: “مهدی(عج) چنان عدالتی را در زمین‌بر پا می‌کند که زندگان آرزو می‌کنند ای‌کاش مردگان‌شان زنده بودند و از عدالت او بهره‌مند ‌می‌گردیدند.“ 🔻۶ـ پیشرفت علم: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: “نهمین امام از فرزندان امام حسین(ع) قائم است که خداوند به دست او سرزمین تاریک زندگی را نورانی و روشن می‌کند و از عدل آکنده می‌سازد و علم و دانایی را پس از جهل و نادانی فراگیر می‌سازد. 🔻۷ـ شکوفایی اقتصاد و رفاه اجتماعی: ازجمله اقدامات امام زمان(عج) آباد کردن زمین و بهره‌برداری از امکانات آن تا سر حد امکان است. او با برنامه‌ریزی‌های دقیق که از دانش بیکران الهی او برخاسته است، همه مناطق زمین را آباد می‌کند، به‌گونه‌ای که هیچ ویرانه‌ای بر روی زمین نمی‌ماند، مگر آنکه آباد می‌گردد. فقر از جامعه ریشه‌کن و هیچ نیازمند به زکات دیده نمی‌شود. 🔻۸ـ رشد و کمال عقلی مردم: امام باقر (ع) فرمودند: “در زمان حکومت حضرت به همه مردم حکت و علم آموزند تا آنجا که زنان در خانه‌ها بر اساس کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) قضاوت کنند“. 🔻۹ـ رشد تربیت انسانی: پیامبر (ص) فرمودند: “مهدی (عج) اموال را برابر تقسیم می‌کند و خداوند بی‌نیازی و غنا را در دل‌های این امت پدید می‌آورد و کینه از دل‌ها بیرون می‌رود و از بیماری کوری، کری و گنگی نجات می‌دهد. 🔻۱۰ـ باران‌های مفید: طبق تعالیم قرآن و احادیث، پارسایی، نیکوکاری، احسان و به‌خصوص دادگری موجب نزول رحمت‌های الهی و وفور نزولات آسمانی است. پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند: “امت من در زمان مهدی(عج) به نعمت‌هایی دست می‌یابند که پیش از آن و در هیچ دوره‌ای دست نیافته بودند. در آن روزگار آسمان فراوان ببارد و زمین هیچ روییدنی را در دل خود نگاه ندارد.“ ادامه دارد..👇
🔻۱۱ـ بازپس‌گیری ثروت‌های غصب شده: “امام مهدی(عج) پس از ظهور، مالکیت‌های دروغین و صوری را ابطال می‌کند و حق هر حق‌داری را می‌گیرد و به او می‌دهد حتی اگر حق آن شخص زیر دندان‌های دیگری باشد به صاحب حق بازگرداند“. 🔻۱۲ـ استفاده از همه اموال جهان: امام مهدی(عج) برای پیشبرد اهداف انقلاب جهانی خود از همه اموال خصوصی و عمومی بهره می‌گیرد. امام باقر (ع) فرمودند: “همه اموال جهان در نزد امام گرد آید. آنچه در دل زمین است و آنچه بر روی زمین، آنگاه امام به مردمان گوید، بیایید این اموال را بگیرید، این‌ها همه‌چیزهایی است که برای به دست آوردن آن‌ها قطع رحم کردید و خویشان خود را رنجاندید، خون‌های ناحق ریختید و مرتکب گناهان شدید.“ 🔹ویژگی‌های کارگزاران حکومت جهانی امام مهدی(عج) در حدیثی از امام علی(ع)، صفات کسانی که با حضرت بیعت می‌کنند و بعد جزو کارگزاران امام عصر(عج) قرار می‌گیرند، عبارت‌اند از: دزدی و زنا نکنند. به هیچ مسلمانی دشنام ندهند. خون حرامی نریزند، به خانه کسی حمله نکنند، آبروی کسی که احترامش لازم است لگدمال نکنند، کسی را بنا حق کتک نزنند، مال یتیم نخورند، طلا و نقره و گندم و جو ذخیره نکنند، به چیزی که نمی‌دانند گواهی ندهند، مسجدی را ویران نکنند، مشروبات الکلی نخورند، جامه‌ی حریر و ابریشم نپوشند، کمربند زرین نبندند، راهزنی نکنند، راه‌ها را ناامن نکنند، مواد خوراکی را احتکار نکنند، از پلیدی‌ها دوری کنند، عطر بزنند، مردم را به نیکی فرمان دهند، به مقدار اندک خشنود باشند، دیگران را از زشتی‌ها بازدارند، در راه خدا آن‌گونه که شایسته است جهاد کنند، از پلیدی‌ها دوری کنند. در حدیث فوق آمده که در حکومت مهدوی کارها و پُست‌ها به شایستگان واگذار می‌شود. منبع خبر: (صدای خاوران) آوای کاشمر ،شماره ۵۴۳.۵۴۲ ،صفحه۹  لینک کوتاه :  https://sedayekhavaran.ir/?p=8438 @ahalieghalam
🪴روز جوان مبارک باد🪴 جوانی و فرصت علم آموزی ✍ جوانی گُل عمر و بهترین فرصت زندگی یک انسان است که از قوت و قدرت جسمی و روحی بالایی برخوردار است سرشار از انگیزه و با اراده و مصمم نسبت به زندگی خویش در تکاپوی تغییر شرایط به نفع خویش تا رسیدن به آمال و آرزوهاست. این ایام زودگذر گنجایش ساخت آینده ای روشن و آخرتی سپید و نورانی را دارد اگر دانش و بینش به توان عقل، هادی و راهنمای زندگی شود. جوانی بهترین زمان برای دانش آموزی و فراگیری علم است تا با نورش از تاریکی ها و ظلمات نفس و دنیای فریبنده به سلامت طی طریق کرده و عمرمان را به رضای حق هزینه کنیم. درباب اهمیت علم آموزی و آموختن تعالیم دینی، کلام امام رضا علیه السلام در ( بحار الانوار، ج75، ص346) خطاب به جوانان برترین دلیل و راهنمایی است که حضرت می فرماید《لَوْ وَجَدْتُ شَابّاً مِنْ شُبَّانِ الشِّیعَةِ لَا یَتَفَقَّهُ لَضَرَبْتُهُ عِشْرُونَ سَوْطا》اگر جوانی از جوانان شیعه را بیابم که در مقام فراگیری دانش دین نباشد (برای تنبیه او) بیست تازیانه بر او خواهم زد. وقتی امامی که به رافت و مهربانی معروف شده و محبتش عالم و آدم را فراگرفته است، چنین در باب جوانی و علم آموزی سخن می گوید بر اهمیت و ارزش این مقوله بیش از پیش پی می بریم. اکنون وظیفه ای سنگین بر شانه های استوار جوانان شیعه است که طبق فرمان امام دانشجو و طلبه علم بوده و با عمل به آنچه می آموزند زندگی، اجتماع و جامعه پیرامونی خویش را بر سبک اسلامی بنا نهند. باید بدانیم که شکر نعمت جوانی قدردانی این موقعیت گذراست تا به برکت آن آیندهِ دنیا و آخرت خویش را آباد کنیم. @ahalieghalam
🩺 📖 قسمت هشتم ✍️خانم نگاه کنجکاوش روی پارچه سبزی که دور نوزاد پیچیده شده‌بود، متوقف شد. دست کوچک نوزاد از پارچه بیرون زده بود. پرستار خنده‌ای کرد و گفت: «اینم گل پسر عاطفه خانم. صحیح و سالم. بگو کی گفته بود بچه منگوله، خودم برم سر وقتش» به ناگاه خشکش زد. قلبش تندتند میزد. ناباورانه به پرستار نگاه کرد. دوست داشت فریاد بزند. دستش را به طرف نوزادش دراز کرد و خواست خودش را به او برساند که باز درد او را میخکوب کرد. چهره درهم کشیده، ناله‌ای کرد و بلندبلند گریست... همین موقع مامای مهربان از راه رسید. سلام بلندی کرد و به تخت نزدیک شد. دستی به سرش کشید و با مهربانی گفت: «حق داری، روزهای سختی داشتی. گریه کن عزیزم! بذار عقده‌هات خالی بشه. باز هم خدا رو شکر» و بعد نوزاد را از پرستار گرفت. پارچه را کمی کنار زد. صورت نوزاد نمایان شد. چشمانش باز بود و دستش را می‌مکید. ماما خنده‌ای کرد و گفت: «مبارکه. اسمش قراره چی باشه؟» عاطفه در حالی‌که اشک‌هایش را پاک می‌کرد گفت: «مهدی، شاید هم مهدیار..» پرستار که ساکت ایستاده و صحنه را تماشا می‌کرد، بسته کوچکی را از جیبش درآورد و در دست عاطفه گذاشت و گفت: «اینم امانتی‌ت». بعد روبه ماما کرد و گفت: «عاطفه خانم تحویل شما، دو ساعت گذشته، شیرش که داد بگید ببرنش بخش». با رفتن پرستار، از مامای مهربان خواست قبل از شیر دادن اذان و اقامه‌ای در گوش نوزاد بگوید و بعد بسته کوچک را به دست ماما داد و گفت: «تربت امام حسینه، دوست دارم قبل از شیر کامش به تربت آقا برداشته بشه». ماما که محو صفای او شده بود، بی‌درنگ نوزاد را در آغوش گرفت و در گوشش اذان گفت و بعد دست‌ها را شسته، بسته را باز کرد. تربت را بویید و سلامی به آقا داد و اندکی از تربت را به دهان نوزاد گذاشت. سپس آرام او را در آغوش گرم مادر جای داد و شیرین‌ترین صحنه برای «مهدیار» رقم خورد. نوزاد با ولع شیر می‌خورد و مادر عاشقانه او را نگاه می‌کرد. آهسته دست کوچکش را بین انگشتان گرفت و به طرف لب‌ها برد و غرق بوسه کرد. یاد نذر مصطفی افتاد که گفته بود: «عاطفه، نذر کردم اگه همه چیز ختم به خیر بشه یک گوسفند برای شیرخوارگاه قربانی کنم...». پایان @ahalieghalam
هدیه برای اموات ✍ حجت الاسلام غلامرضا تربقان 🔰یکی از مهم‌ترین اصول اعتقادی ما مسلمانان معاد است و آیات زیادی در قرآن مجید معاد و برنامه‌های بعد از مرگ را برای ما تبیین می‌کند. اولین منزل پس از مرگ "قبر" یا "برزخ" است... 🔹یکی از مهم‌ترین اصول اعتقادی ما مسلمانان معاد است و آیات زیادی در قرآن مجید معاد و برنامه‌های بعد از مرگ را برای ما تبیین می‌کند. اولین منزل پس از مرگ “قبر” یا “برزخ” است (وَ مِن وَرائهِم بَرزخٌ الی یومُ یُبعَثون ـ سوره مومنون آیه ۱۰۰). مراد از عالم برزخ عالم قبر است و برزخ دورانی است میان زندگی دنیا و زندگی آخرت. به تعبیر دیگر فاصله بین دنیا و قیامت عالم برزخ است، در عالم برزخ یا قبر عده‌ای در ناز و نعمت و عده‌ای در عذاب می‌باشند. برای آن‌که بتوانیم به اموات در عالم برزخ کمک کنیم ائمه اطهار علیه‌السلام دستوراتی داده‌اند؛ یکی از عوامل سعادت و رفاه در عالم برزخ هدایایی است که از دنیا برای اموات فرستاده می‌شود. 🔸پیامبر(ص) فرمودند: مرده در قبر چون انسانی است که در حال غرق شدن است و هر لحظه به انتظار رسیدن کمکی است، گاهی چشم به دعای این و آن دارد و همین که می‌بیند شخصی در حق او و برای نجات او دعای خیر و استغفاری کرد از این‌که تمام دنیا را به او بدهند شادتر می‌شود. سپس پیامبر فرمود: (انَّ هدایا الأحیاءِ لِلامواتِ الدُّعا و الاستِغفار)، هدیه‌هایی که زنده‌ها برای اموات دارند همان دعاها و استغفارهاست و در حدیث دیگر است که پیامبر (ص) فرمود: سخت‌ترین شبها، شب اول قبر یا عالم قبر است که شما می‌توانید با پرداخت صدقه به اموات خود ترهم نمایید و اگر مال برای صدقه نداشتید، لااقل دو رکعت نماز بخوانید و به روح او هدیه کنیم. و در این زمینه امام صادق (ع) فرمود: گاهی مرده در فشار است و به خاطر نمازی که شما به او هدیه می‌کنید، در رفاه قرار می‌گیرد و به او گفته می‌شود که این تخفیف یا رفاه به خاطر نمازی است که فلان برادر یا خواهر ایمانی برای شما هدیه کرد و سپس امام فرمودند: همانگونه که زندگان با هدایا شاد می‌شوند، اهل قبر و برزخیان نیز با ترحم استغفاری که نسبت به آنان می‌شود، شاد می‌گردد. در کتاب سفینه البحار نقل شده که خداوند به خاطر این‌که  فلان فرزند جاده‌ای را برای مردم احداث و یتیمی را پذیرایی نمود، خداوند عذاب را از پدرش برداشت. 🔻گاهی می‌بینیم که خانواده شخص متوفی چنان درگیر کارها و رسم‌های عامیانه می‌باشند که از اصل غافل می‌شوند. در میان کارهایی که نسبت به میت باید انجام دهیم در مرحله اول انجام دیون مالی و عبادی میت است که بعضی از آنها بر پسر بزرگتر واجب است، مانند نماز واجب و روزه‌ای که بر ذمه میت بوده و انجام نداده (تا زمانی که انسان زنده است نمی‌شود برای او عبادت واجبی انجام داد ولی بعد از مرگ بلامانع است). یا کفاراتی که بر او واجب شده زکات و خمسی که پرداخت نکرده و یا چنانچه به مردم بدهی دارد انجام این امور در مرحله اول جزء واجبات است و بعد انجام  کارهای مستحبی و خیرات زیارت اهل قبور هم در روایات سفارش شده است. و سخن آخر این‌که به گونه‌ای عمل کنیم که برای والدین ما خدا بیامرزی دهند معروف است که وقتی از کسی خوبی می‌بینند، می‌گویند؛ خدا پدر و مادرش را بیامرزد و روایت است؛ از گناهان کبیره است که فرزندان کاری کنند که برای پدر و مادر نفرین بخرند. امیدوارم خداوند فیض و بشارتی در این ماه با فضیلت شعبان به روح همه اموات و در گذشتگان خصوصا آنها که بر گردن ما حق داشتن نثار و ایثار بدارد. منبع خبر : صدای خاوران آوای کاشمر، شماره471 صفحه4 لینک کوتاه :https://sedayekhavaran.ir/?p=2849 @ahalieghalam
منجی جهان بشریت ✍ حجت الاسلام غلامرضا تربقان 🔰مسئله غیبت امام(ع) را می‌توان از رازهای غیبی خداوند دانست که آگاهی بر حقیقت و اسرار آن فراتر از توان و ظرفیت فکر بشری است ولی با استناد به براهین عقلی و نقلی می‌توانیم به چند علل اشاره کنیم. 🔹اگر عید ولادت پیامبر اسلام(ص) بزرگ‌ترین عید برای مسلمین است، باید بگوییم نیمه شعبان بزرگ‌ترین عید است برای تمام بشرو جهان. چرا که وقتی ظهور کند تمام بشریت را از انحطاط بیرون می‌آورد. یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً و زمین را پس از آن‌که ظلم و جور فرا گرفته پر از عدل و داد می‌نماید و ستمگران را سرکوب و مستضعفان جهان را وارثان زمین می‌نماید. جهان را از دغل‌‎بازان و فتنه‌انگیزان پاک می‌نماید، حکومت عدل الهی را در سراسر گیتی گسترش می‌دهد و پرچم عدالت و رحمت خداوند را بر زمین افراشته می‌نماید. کاخ‌های ظلم و ستم ویران و آنچه غایت بعثت انبیاء بوده، تحقق می‌یابد و برکات خداوند بر زمین نازل می‌شود. 🔸دوازدهمین حبت خدا و امام‌ عصر(عج) در نیمه شعبان سال 255 هجری در شهر سامرا دیده به جهان گشود. پدرش امام یازدهم امام حسن عسکری(ع) و مادر گرامیش نرجس خاتون(س). حضرت حجت(ع) دو دوره غیبت دارند غیبت صغری و غیبت کبری. از سال260 هجری تا سال 329 هجری یعنی حدود 69 سال دوران “غیبت صغری” است که ارتباط شیعیان با امام به‏کلی قطع نبود، آنان از طریق نواب خاص با حضرت در تماس بودند. نایبان خاص حضرت مهدی(عج) در دوران غیبت صغری چهارنفر بودند، اول ابوعمروعثمان بن سعید عمری که حدود پنج‌سال نیابت و نفر دوم محمدبن عثمان سعیدعمری به مدت 40 سال عهده‌دار نیابت امام بود و نفر سوم ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی که مدت 21 سال نیابت کرد و نفر چهارم ابوالحسن علی‌بن‌محمد سمری که حدود سه سال نیابت امام(ع) را عهده‌دار بود و با درگذشت چهارمین نائب خاص امام در سال 329 هجری، دوران “غیبت کبری” آغاز گردید که تا به امروز مدت هزار و 114 سال می‌باشد. در دوره غیبت کبری علمای واجد شرایط از سوی امام زمان(عج) نیابت عامه دارند. 🔹علت غیبت امام زمان‌(عج) مسئله غیبت امام(ع) را می‌توان از رازهای غیبی خداوند دانست که آگاهی بر حقیقت و اسرار آن فراتر از توان و ظرفیت فکر بشری است ولی با استناد به براهین عقلی و نقلی می‌توانیم به چند علل اشاره کنیم. شکی نیست که رهبری پیشوایان الهی به‌منظور هدایت مردم به سر منزل کمال، در صورتی میسر است که آن‌ها آمادگی بهره‌برداری از این هدایت الهی را داشته باشند، اگر چنین زمینه مساعدی در مردم وجود نداشته باشد؛ حضور پیشوایان آسمانی در بین آن‌ها ثمری نخواهد داشت. فشارهای خلفا جور به‌ویژه از زمان امام جواد(ع) به بعد بر امامان فوق‌العاده بود و محدودیت‌هایی که برقرار گردید باعث شد فعالیت امام یازدهم و دوازدهم را به حداقل رساند و زمینه بهره‌مندی از هدایت‌های امامان در جامعه وجود نداشت از این‌رو حکمت الهی اقتضاء کرد امام دوازدهم از نظرها غایب باشد تا زمانی که آمادگی لازم در جامعه به وجود آید که این یکی از رموز اساسی غیبت است و در روایات در زمینه علل و اسباب غیبت روی سه موضوع تکیه شده است. 🔻الف) آزمایش مردم که در اثر غیبت حضرت مهدی(عج)، مردم آزمایش می‌شوند. گروهی که ایمان استواری ندارند دست‏خوش شک و تردید می‌گردند و آن‌ها که ایمان در اعماق قلب‌شان ریشه دوانیده به سبب انتظار ظهور آن حضرت و ایستادگی در برابر مشکلات پخته‌تر و شایسته‌تر می‌گردند و به درجات بلندی از اجر و پاداش الهی نائل می‌شوند. 🔻ب) حفظ جان امام؛ که اگر امام زمان(عج) از همان آغاز زندگی در میان مردم ظاهر می‌شد او را می‌کشند و به انجام مأموریت الهی و اهداف بلند اصلاحی خود، موفق نمی‌گردید. 🔻ج) آزادی از یوغ بیعت با طاغوت‌های زمان. امام دوازدهم هیچ رژیمی را حتی از روی تقیه به رسمیت نشناخته و نمی‌شناسد. او مأمور به تقیه از هیچ حاکم و سلطانی نیست و تحت حکومت هیچ ستمگری در نیامده و در نخواهد آمد و طبق وظیفه خود عمل می‌کند و دین خدا را به‌طور کامل و بی‌هیچ پرده‌پوشی و بیم و ملاحظه‌ای اجرا می‌کند بنابراین جای هیچ عهد و میثاق و بیعت با کسی و مراعات و ملاحظه‌ای نسبت به دیگران باقی نمی‌ماند. 🔹خورشید پشت ابر در روایات نحوه بهره‌مندی انسان‌ها از وجود امام زمان(عج) در عصر غیبت به بهره‌مندی از خورشید پشت ابر تشبیه شده است، همان‌گونه که مردم از نور و گرمای خورشید هنگامی‌که پشت ابر است به کلی محروم نیستند از نور وجود و معنویت خورشید ولایت نیز به کلی محروم نمی‌باشند. ادامه دارد..👇
وانگهی پنهان شدن خورشید از ناحیه خورشید نیست بلکه به دلیل ابر است که بین دیدگان انسان‌ها و خورشید فاصله می‌‌افتد، غیبت امام عصر(عج) نیز از ناحیه او نیست بلکه موانعی در کار است که وجود قدرت‌های جائر از یک سوی و عدم آمادگی روحی و فکری توده‌های مردم از سوی دیگر در آن دخیل می‌باشد. گرچه نباید در اثر طولانی شدن غیبت امام عصر ارواحنا فدا از ظهور او مأیوس گردید، بلکه باید با امید به ظهور او خود را برای بهره‌مند شدن از نور وجودش به‌طور کامل آماده ساخت. 🔹وظایف مؤمنان در عصر غیبت مهم‌ترین وظیفه ما این است بکوشیم تا کاریی که برخلاف رضای امام زمان(عج) است از ما سر نزند و پیوسته در فکر این باشیم که گفتار و رفتار ما مورد رضایت و تأیید آن حضرت باشد و چون رضای آن حضرت چیزی جز رضای خدا نیست و رضای خدا در انجام تکالیف دینی است پس مهم‌ترین وظیفه ما عمل به تکالیف دینی است. انتظار فرج آن حضرت نیز از وظایف مؤمن است. رسول خدا(ص) انتظار فرج آن حضرت را عبادت شمرد (الْعِبَادَةِ انْتِظَارُ الْفَرَج). دعا برای تعجیل ظهور و دعا برای حفظ وجود مبارک آن حضرت (اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.) نیز وظیفه ماست هم‌چنین صدقه دادن برای حفظ وجود مبارک امام عصر(عج). علاوه بر این وظیفه ما استمداد و استغاثه به آن حضرت در شدائد و ناملایمات و فتنه‌ها و شبهه‌هاست. زیرا ائمه طاهرین نسبت به دوستان و شیعیان خود عنایت خاصی دارند و ناگواری‌های آن‌ها را تحمل نمی‌کنند. چنان‌که از امیرالمومنین(ع) روایت شد؛ هرگاه مرد یا زن مؤمنی بیمار و اندوهگین شود ما نیز به سبب او اندوهگین می‌شویم و هرگاه برای رفع گرفتاری خود دعا کند ما آمین گوییم و هرگاه او ساکت باشد، ما برای دعا می‌کنیم. امید است که ان‌شاالله خداوند ما را در زمره سربازان و یاران امام عصر(عج) قرار دهد. زد و دیده خون فشانم، زغمت شب جدایی  همه روزگارم این شد که بگویمت کجایی؟ به خدا دلم شکسته، سر راه تو نشسته به من غریب وخسته بنما تو یک نگاهی تو که یار بی کسانی، تو که صاحب الزمانی بده بر گدا امانی، تو که خوب و مهربانی منبع خبر : (صدای خاوران)آوای کاشمر دوهفته نامه منطقه خراسان/شماره ۵۱۹_۵۲۰/صفحه۱۶ لینک کوتاه :  https://sedayekhavaran.ir/?p=6431 @ahalieghalam
🌦 حضرت باران ... «بکم ینزّل الغیث» را امام هادی در جامعه کبیره فرمود و به ما یاد داد که دوای درد خشکسالی، چیزی جز طراوت ولایت نیست. اما پیش از او، این جد بزرگوارش حضرت رضا بود که گفت «الامام السحاب الماطر و الغیث الهاطل» و با این بیان، به ما فهماند که باید چشم‌به‌راه ابر وجود خود امام بود. آری بارش رحمت الهی در این روزها را بدون‌شک مدیون نام و یاد شماییم؛ اما بیش از کوه و دشت و شهر، این شوره‌زار جان و جهان ماست که تشنه باران ظهور توست، ای خسرو شیرین‌دهنان! پس بیا و بر ما ببار! @ahalieghalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گوشه چشمی که غم کارگری بُرد! ✍ خسته بود و نای قدم زدن نداشت رنگ دلگیر غروب و بیکار ماندن سر گذر، حس و حالش را گرفته بود اما چاره نداشت باید به خانه برمی گشت.. کیسه ابزارش را به شانه گرفت و پاهای سنگین از افکار غمگین را، به سختی به حرکت درآورد..مریضی همسرش از یکسو، جهیزیه نداشته دختر نشان شده اش از سوی دیگر، اقساط و اجاره خانه عقب افتاده هم که نگو.. نه تاب و توان فکر کردن داشت و نه می توانست که فکر نکند غرق در افکار باتلاق گونه اش از کوچه و خیابان می گذشت که غروب جایش را به مغرب داد و صوت خوش موذن، توجه او را به اذان جلب کرد. صدا نزدیک بود از رهگذری آدرس پرسید که گفت؛ مسجد صاحب الزمان؟! منتظر جواب نشد بلافاصله ادامه داد همین کوچه پشتی، نبش امام ۱۲ پیداست. اسم مسجد گویا تکانی به قلبش داد کمی اراده به قدم‌هایش تزریق کرد روبروی پله های مسجد که رسید بند آخر اذان بود، چراغ‌های رنگی چشمک زن و پارچه و پرچم زرد و سبز و آبی؟ انگار قصد نفوذ به غمکده دلش را داشتند.. یا اباصالح المهدی ادرکنی یا صاحب الزمان(عج) گل نرگس فاطمه مهدی نوشته هایی بود که با چشمانش خواند تا رسید به تبریک نیمه شعبان و میلاد با سعادت امام زمان(عج) که با صدای، سلام علیکمِ گرم یک روحانی به خود آمد هنوز جواب نداده، احوال پرسی و خسته نباشید را شنید که دست پاچه همه را باهم جواب داد. حاج آقا لبخند به لب تبریک عید گفت و با بفرمایید داخل، دعوتش کرد. او هم درحالی که تشکر می کرد جوابی داد و همراه ش وارد حیاط با صفای مسجد شد حوضچه آبی با فواره های کوچک رنگی و انعکاس نور آن درگیرش کرد که دوباره با صدای روحانی به خود آمد.. _ وضو داری؟ می‌خواست بگوید خیر که انگشت اشاره حاج آقا به سمت گوشه ای از حیاط روانه شد و گفت وضو خانه آنجاست.. تشکر کرد و هنوز چند قدمی نرفته دوباره صدای روحانی را شنید که گفت کیسه ات را با خود نبر بده به خادم مسجد.. با صدای بلندتری دو مرتبه گفت؛ حبیب آقا، حبیب آقا کامل مردی کلاه به سر تسبیح به دست از داخل مسجد بيرون آمد و گفت جانم حاج آقا، سلام علیکم. روحانی جواب سلامش را داد و بعد احوال پرسی به سمت من اشاره کرد و گفت کیسه برادر خسته زحمت کِش ما را بگیر و دفتر من بگذار تا وضو بگیرد بعدا تحویلش بده.. بفرمایید گفت و داخل مسجد شد. حبیب آقا هم چشمی گفت و دسته کلید از جیبش بيرون آورد به سمت درب اتاقی در آن سوی مسجد حرکت کرد و گفت بفرما عزیزم زود باش که الان نماز شروع میشه حاج آقا علوی زود اقامه می بنده.. درب که باز شد از گذاشتن کیسه کارش داخل دفتر تمیز مسجد اکراه داشت که خادم مسجد از دستش گرفت و گفت بدو که دیر شد..درب قفل کرد و بفرما زد و سریع رفت. او هم درحالی که به سمت وضو خانه راه افتاد آستین ها را بالا زد به درب ورودی که رسید تکیه داد و کفش و جوراب از پا درآورد و هر کدام از جوراب ها را از جیب همان سمت آویزان کرد و داخل شد روبروی شیر آب که قرار گرفت چهره غم زده و خسته و بی حس و حال خویش را دید، بفکر دلیل حضورش در آنجا افتاد که گویا ناخواسته و اتفاقی بود جوابی برای خود نداشت که شروع کرد وضو گرفتن، خنکای آب بر روی دست و صورتش کمی رمق به تنش داد. از حیاط که گذشت به درب ورودی مسجد رسید کفش های بی رنگ و روی کارگری اش را داخل یکی از کمدها گذاشت و کلیدش را برداشت و داخل مسجد شد که دید همان حاج آقای روحانی که حالا به اسم علوی می شناخت در حال قرائت سوره است با صدای مُکبِّر خردسال که ندای رکوع داد به خود جُنبید و با یا الله گفتن به اولین صف رسید و به خیل نمازگزاران پیوست. فکرش درگیر مسائل روزانه اش بود و سعی می کرد از آنها فرار کند و حواسش به نماز باشد. سلام نماز را که دادند با صدای قبول باشد، متوجه پیرمردی شد که دو دستش را به سمت او دراز کرده و منتظر فشردن دستهای پینه بسته اش بود. کمی احساس غریبی می کرد موقع نماز دوم که از جا برخاست به سمت انتهای مسجد رفت تا نماز عشاء را در آخرین صف اقامه کند. نماز دوم هم که آغاز شد هجوم افکار ناشی از مشکلات و نبود راه حلی جز معجزه، درگیرش کرد که در همان حال از خدا کمک خواست و نا امیدانه سعی کرد ذهن پریشانش، بیش از این پرت نشود صدای دلنشین روحانی و مکبر کوچک مسجد یاری اش می داد، با سلام مکبر از نماز فارغ شد و گویا کمی حس سبکی داشت. تا پایان قرائت تعقیبات نماز به مرور، نمازگزاران از صف ها به دور تا دور مسجد پراکنده شدند و خادم مسجد در تدارک تنظیم بلندگو بر روی تریبون تزئین شده به پارچه های رنگی و چراغ‌های ریز چشمک زن بود که با صدای جمع پس از ادای شعارهای مرسوم پایان نماز، صلوات فرستاد. دو نفر کی پس از دیگری مداحی کردند و صدای صلوات های جمع مدام او را از افکارش رها می کرد. کامش را به شیرینی تازه کرد و با نوشیدن چای انگار حالش کمی بهتر شد. (۱)