به مالک اشتر می نویسد؛ برای ارباب رجوع وقتی مقرر کن و خود شخصا به گرفتاری هایشان برس و برای این مو ضوع مجلسی عمومی تشکیل ده و در آن موقع ماموران و پاسبانان را از جلو چشم مردم دورکن تا بدون پروا و هراس با تو سخن گویند و جز زبانت واسطه ای بین خود و مردم قرار مده .(نهج البلاغه/نامه۶۷)
روز دیگر بالای منبر رفت؛ بعد از حمد و ثنای پروردگار فرمود: مردم از حضرت آدم فرزندی به عنوان بنده یا کنیز متولد نشد تمام فرزندان او آزاد بودند لکن خداوند بعضی از شما را مالک دیگری قرار داده ... بعد فرمود؛ مقداری مال برای ما رسیده ما بین سیاه پوست و سرخ پوست به نسبت مساوی تقسیم می کنیم و حضرت علی "علیه السلام" به هر نفری سه دینار داد. مردی از انصار سه دینار خود را گرفت ، پس از او غلامی که تازه آزاد شده بود پیش آمد او هم به سهم خود رسید.
مرد انصاری عرض کرد؛ یا امیرالمومنین این غلام را دیروز من آزاد کرده ام سهم مرا با او یکسان می دهی؟ حضرت علی "علیه السلام" فرمود: من در کتاب خدا دقت کرده ام تفاوتی قرار نداده بین فرزندان اسماعیل (که کنیز زاده بودند) و فرزندان اسحاق که از زنی آزاد به وجود آمدند. (روضه کافی/ص۶۹) یا داستان عقیل و آهن گداخته و موارد بی شمار دیگر از عدالت حضرت علی "علیه السلام" ، با آن که افتخار ماست که شیعه مولا امیرالمومنین علی "علیه السلام" هستیم ، مع الاسف آن گونه که باید خبری از عدالت و مساوات حضرت علی "علیه السلام" در جامعه ما نیست.
#یادداشت
#اهل_قلم
منبع خبر؛ آوای کاشمر _ شماره۴۲۷_صفحه۸
@ahalieghalam
🥀🥀نکات جزء۱۹
✍ حجت الاسلام استاد #فیض_آبادی
🍃سوره فرقان
🌱۱-دوست خوب انتخاب کن ،دوست بد در دنیا تو را گمراه و در آخرت گرفتار عذاب خواهد کرد(۲۸-۲۹)
🌱۲- نفست را معبود خودت قرار نده(۴۳)
🌱 ۳-آرام و بی تکبر راه برو(۶۳)
🌱۴-اگر جاهل و بی عقلی با تو حرف زد ، مسالمت آمیز با او حرف بزن (۶۳)
🌱۵-خودت را در مقابل عذاب جهنم واکسینه کن(۶۵)
🌱۶- انفاق کن ، ولی نه اسراف کن و نه سختگیری کن(۶۷)
🌱۷-شهادت دروغ نده(۷۲)
🌱۸-اگر با کار لهو و بیهوده برخورد کردی،بزرگوارانه و با بی اعتنایی از آن بگذر(۷۲)
🌱۹-شادی واقعی در وجود همسر و فرزند است ، آن را از خدا بخواه(۷۴)
🌱۱۰- تلاش کن الگو و پیشوای پرهیزگاران شوی (۷۴)
🌱۱۱- میخواهی نزد خدا ارزش پیدا کنی،اهل دعا باش(۷۷)
🌿🌿سوره شعراء
🌱۱۲- وظیفه ات را نسبت به کسی انجام دادی ، منت سر او نگذار (۲۲)
🌱۱۳-در بن بست ها نا امید نباش یقینا خدا هست و تو را هدایت میکند (۶۲)
🌱۱۴-همه چیز دست خداست خلقت،هدایت،اطعام،شفا،مرگ،زندگی ،بخشش گناهان (۷۸-۸۲)
🌱۱۵-طوری زندگی کن که نیکنام بمانی (۸۴)
🌱۱۶- مال و فرزند هیچ سودی در قیامت ندارد ، فقط قلب سلیم برای قیامت مفید است.(۸۸-۸۹)
🌱۱۷-نه فساد کن و نه دیگران را فاسد کن (۱۸۳)
🌱۱۸-خویشاوندان نزدیکت را انذار کن (۲۱۴)
🌱۱۹-بال و پر مهربانیت را برای مومنان پهن کن(۲۱۵)
🌱۲۰-از کسانی که گمراهان از آنان پیروی میکنند ، پیروی نکن چون در زندگی سرگردان میشوی (۲۲۴-۲۲۵)
🌱۲۱-از کسانی که حرف میزنند و عمل نمی کنند ، پیروی نکن(۲۲۶)
🌺🌺سوره نمل
🌱۲۲-هر وقت خدا به تو نعمتی داد او را ستایش کن و بگو الحمدالله (۱۵)
🌱۲۳-در تعامل با دیگران ؛تبسم کن و با استفاده درست نعمت های الهی ،رفتاری کن که موجب رضایت خداست. (۱۹)
🌱۲۴- کسی خبری آورد تحقیق کن ببین راست میگوید یا خیر (۲۷)
🌱۲۵- خواستی برای کار مهمی تصمیم بگیری اول مشورت کن (۳۲)
🌱۲۶- ایمان و تقوی راه نجات از عذاب الهی است (۵۳)
🌱۲۷-مواظب باش هیچ وقت دشمن تو را با کمک مالی فریب ندهد.(۳۶)
#یادداشت
#اهل_قلم
@ahalieghalam
داستانی واقعی از جدال مرگ و زندگی؛
وساطت شهید و رضایت رضوی!
✍ #جوادرستمی
اردوی دانشجویی بود اتوبوس کنار یک زمین کشاورزی با درختان سرسبز و چاه آب با یک پمپ برقی که نهر آبی خنک از دل زمین جاری کرده بود توقف کرد همه پیاده شدند و هرکسی روانه به سمتی برای تفریح و تفرج شد.
دختری به سمت نهر آب حرکت کرد و غافل از آنکه حادثه ای در کمین اوست وارد آب شد، برق سه فازِ پمپ اتصالی داشت! دیگر هیچ نفهمید، به سختی به سمتی بیرون از آب پرتاب شد.
بیهوش به بیمارستان رسید چند جای گردن و کمر آسیب و شکستگی داشت اما بدتر از همه وضعیت کما و سطح هوشیاری چهار و پنج بود.
روزها پی در پی می گذشت و امید خانواده اش رنگ خزان می گرفت پدر و مادرش با جسم بی حرکتِ او بر روی تخت بیمارستان ذره ذره آب می شدند و چاره ای جز صبر و دعا نداشتند تا رسید لحظه ای که ترس آن را داشتند!
پزشکان قطع امید کرده، پیشنهاد اهدای عضو برای نجات زندگی دیگران دادند.
زندگی سراسر غرق غم و اندوه شد باورش برای خانواده سخت بود مرضیه با پای خویش از خانه رفت و پای غم و غصه را به خانه باز کرد.
بیش از ۲۰ روز است که لبخند و شادی از آن خانه رخت بسته و قرار به بازگشت ندارد.
پدرومادر چاره ای جز تسلیم و رضایت به رضای حق نداشتند اما هنوز کور سوی امیدی از مهر و محبت رضای اهل بیت، علی بن موسی الرضا علیه السلام در دلشان وجود داشت.
از مهربانی و لطف و کَرَمَش زیاد دیده و شنیده بودند حال پناهی جز مضجع شریف او نداشتند.
تصمیم گرفتند به زیارت و پابوسی شاه خراسان، قدری غم و اندوه بر زمین گذاشته و پس از سفر، به اهدای عضو رضایت دهند تا با نجات جان دیگران کمی بیشتر، داغ دختر جوان را تحمل کنند.
راهی شدند و به مشهد رسیدند قبل از اقامتگاه به زيارتگاه ضامن آهو آمدند و پشت پنجره فولاد طلایی حضرت، آتش دل را به تمنای اجابتِ دعا فریاد زدند.
هنوز از حرم بیرون نرفته بودند که صدای زنگ تلفن همراه این بار به جای خبر بد از حادثه ای تلخ، نوید فرار غم و موسم شادی سر داد.
از بیمارستان بود..
با لغزش انگشت پدر بر روی صفحه، تماس وصل شد..
الو... الو آقای حسنی!
بله بفرمایید..
از بیمارستان بقیه الله تماس می گیرم..
استرس تمام وجود پدر را فرا گرفت..!
با دلهره و اضطراب گفت:
چیزی شده برای دخترم اتفاقی افتاده؟!
نه نه! نگران نباشید خبر خوش دارم! شما کجا هستید؟ دخترتان به هوش آمده..
باورش نشد دوباره پرسید و همان را شنید دوست داشت باز هم بپرسد و شیرینی این خبر خوش را با تمام وجود مزه کند!
نمیدانست بخندد یا گریه کند حال عجیبی بود، از حرم بیرون نرفته حاجت روا شد گویی خواب می دید به زمین نشست و سجده شکر بجا آورد حال مادر دست کمی از پدر نداشت..روبه گنبد طلای رضا زار می زدند و شکر خدا می کردند.
دل راضی به خروج از حرم رضا نبود به سمت ضریح آمدند تا قدری آرام شوند..
همگان از زائران و مجاوران نظاره گرشان بودند نشانه های گره گشایی شمس الشموس، انیس النفوس، غریب شهر توس، آقای مهربان را می دیدند.
در کمال ناباوری بعد از ۲۸ روز کما و سطح هوشیاری پایین و درماندگی علم و طب، مهر و محبت رضوی شامل حال مرضیه شد تا به زندگی برگردد.
غم و غصه و اندوه و ماتم همگی باهم رخت بستند و رفتند تا شور و سرور و شادی به خانه برگردد.
خداحافظی نکرده رفتند تا دوباره با دخترشان به پابوسی برگردند..
به شهر خویش نرسیده قصد بیمارستان کردند و با چشم خویش نظر لطف و رحمت حق به زندگی دخترشان مرضیه را دیدند.
قدری که آرام گرفتند از روزهای سخت و دلتنگی، غم ها و غصه هایشان در نبودش گفتند که مرضیه لب به سخن گشوده و گفت:
خبر دارم!
به نگاه متعجب و پرسشگر آنها لبخندی زد و گفت:
من همه چیز را می دیدم دلهره و دلشوره، غم و درد و رنج و بی تابی شما، حتی سفرتان به مشهد و دعا و اشک و آه و التماس پای پنجره فولاد امام رضا را..
من در این مدت تنها نبودم پسر عموی شهیدم حسین را بارها دیدم که با من سخن می گفت تا آرام شوم!
آن لحظه که پای پنجره فولاد از امام رضا خواستید واسطه شود ضمانت کند من به زندگی برگردم گفتند قرار به بازگشت نیست و قضا و قَدَر الهی برآن شده تا از دنیا بروم.
ناامیدانه دوان دوان از حرم خارج می شدین که حسین واسطه شد! از آقای مهربان خواست تا به من فرصتی دوباره دهند.
حضرت فرمود:
به حرمت این شهید که واسطه شده است این دختر به زندگی بر می گردد..!
#داستان
#اهل_قلم
#یادداشت
@ahalieghalam
ما کجا؛ مرام علی(ع) کجا؟
الحمداللهالذی جَعلَنی مِنَالمتمسکینَ بولایه علی بن ابیطالب
✍ حجت الاسلام غلامرضا #رضایی تربقان
💢چه بگویم درباره کسی که فضائلش و مناقب بیکرانش شرق و غرب عالم را فرا گرفته است. کسی که عقل بشری قادر به درک آن اقیانوس بیکران فضائل انسانی او نمیباشد. همانگونه که پیامبر(ص) فرمود: ای علی، جز خدا و من کس دیگری تو را نشناخت و باز پیامبر(ص) در وصفش فرمود: اگر تمام درختان قلم و دریاها مرکب و جنیان حسابگر و تمام انسانها نویسنده باشند، نمیتوانند فضائل علی(ع) را بهحساب آورند.
🔹کار لایل، فیلسوف بزرگ انگلیسی دربارهاش میگوید: ما را نمیرسد جز اینکه علی را دوست داشته و به او عشق بورزیم. چه او جوانمردی عالیقدر و بزرگمرد بینظیری بود که از سرچشمهی وجدانش، خیر و نیکی میجوشید. او شجاعتر از شیر ژیان بود، آمیخته با لطف و عواطف انسانی و عاقبت شدت عدلش او را به کام مرگ کشاند.
🔻بارون کارادور، مورخ و محقق فرانسوی میگوید: علی آن شجاع بیهمتا و قهرمان یکهتازی بود که دوشادوش پیامبر بزرگوار اسلام میجنگید و معجزه میآفرید. در معرکهی بدر که بیستسال از عمرش نگذشته بود، با یک ضربت، یکی از دلاوران مشهور و نامآور قریش را از پای درآورد و در غزوه خیبر دروازه آهنین و سنگین قلعه را با یکدست از جا کند و پیامبر(ص) در حضور صد و بیست هزار نفر از اصحابش دربارهاش فرمود: من کُنت مولاه فعلی مولاه. هرکس من ولی امر و مولای او هستم، علی نیز ولی امر و مولای اوست.
🔻میخائیل نعیمه، نویسنده مسیحی لبنانی میگوید: آنچه این قهرمان پیروز عرب در میان خود و پروردگارش گفته و بدان عمل نموده، گویی نظیر آن را نه گوشی شنیده و نه چشمی دیده است. وی در ادامه سخن خود میگوید: علی(ع) در هر زمان و در هر مکان، همان قهرمان بیمانند فکر و روح و بیان است.
🔻جورج جُرداق، یکی دیگر از نویسندگان مسیحی لبنانی میگوید: ای جهان، چه میشد اگر تمام قدرت و نیرویت را به کار میگرفتی و در هر زمان یک علی با آن عقل و آن قلب و آن بیان و ذوالفقار به جامعه بشریت ارزانی میداشتی. ولی واقعیت این است که گویا آسمان در ترکشش همان یک تیر را داشته است.
🔻و بالاخره شبلی شُمیُل، یکی از پیشوایان مکتب ماتریالیسم، مکتبی که برای جهان خالق و صانعی نمیشناسد و کلیه کائنات را زائیده یک تصادف میداند و پدیدآورنده جهان و مسئله رسالت را هرگز قبول ندارند، در رابطه با علی(ع) چنین میگوید: امام علی ابن ابیطالب، بزرگ بزرگان و نسخه منحصربهفرد زمان است که شرق و غرب عالم تاکنون رونوشتی مطابق اصل هرگز به خود ندیده و نخواهد دید. من چه بگویم درباره شخصیتی که دیگران دربارهاش چنین داد سخن دادهاند.
کسانی که نهتنها مذهب و آیین و دین ما را نمیپذیرند، بلکه در انکار آن تنش هم نشان میدهند و این نیست جز آنکه علی(ع) را چهرهای جهانی دانسته و بپذیریم، که او تنها اختصاص به شیعیان ندارد بلکه یک چهره جهانی بوده و بهکل بشریت تعلق دارد. بشر باید به وجود چنین عظمت لایتناهی برخود ببالد. او مظهرالعجائب و مُظهرالغرائب بود.
اوصاف علی به گفتگو ممکن نیست
گنجایش بحر در سبو ممکن نیست
🔹گوشهای از عملکرد حضرت علی(علیه السلام)
علی(ع) هیچگاه حقیقت و عدالت را قربانی مصلحت سنجیهای شخصی و حزبی نکرد و راضی نشد برای بقای حکومتش حتی به مورچهای ظلم شود.
🔻علی(ع) حتی با دشمنانش مدارا میکرد و در صفین اجازه نداد یارانش آب را به روی لشکر معاویه ببندند. او اصحابش را منع کرده بود که از دشنام به بزرگترین دشمنش یعنی معاویه بپرهیزند و میگفت؛ راضی نیستم شیعیانم اهل سب و دشنامگویی باشند.
🔻او هیچگاه جنگی را آغاز نکرد و تنها زمانی به یارانش اجازه جنگ میداد که مذاکرات صلح بینتیجه میشد و یا سپاهیان دشمن جنگ را آغاز میکردند.
🔻علی(ع) غارت خلخال یک زن یهودی و ظلم به وی را در جامعهاش تاب نیاورد و گفت: “اگر کسی با شنیدن چنین چیزی دق کند و بمیرد، نباید او را سرزنش کرد.
🔻علی(علیه السلام) راضی نمیشد که در حکومتش مسیحیان هم به فقر دچار شوند و وقتی مشاهده کرد یک پیرمرد مسیحی تکدی میکند، دستور داد تا از بیتالمال مسلمین برایش حقوقی در نظر بگیرند تا آن شخص مجبور به تحقیر شخصیت خود و تکدیگری و گدایی نشود.
🔻علی(ع) مخالفانش را به زندان نمیافکند و از حقوق اجتماعی محروم نکرد و آنان را به خاطر اعتراضات علنی و پرخاشگری مجازات ننمود، حتی وقتی که نظم عمومی را در سخنرانیها و نماز جماعتهای خلیفه مسلمین بر هم میزدند.
🔻علی(ع) مشک بیوهزنان را بر دوش میکشید و با یتیمان بازی میکرد و با انگشتان خود عسل در دهان آنان میگذاشت و در عین حال که وصی مخصوص پیامبر(ص) و دارای مقام عصمت بود، صورت خود را بر روی آتش تنور میگرفت و نفسش را از آتش جهنم انزار میداد.
ادامه دارد..👇
🔹علی(ع) نمیپسندید که والیانش در مهمانیهای مجلل و پای سفرههای رنگین بنشینند و آنان را به خاطر چنین رفتارهایی توبیخ میکرد.
🔻علی(ع) به دو جامه کهنه و دو قرص نان در شبانهروز بسنده میکرد تا دیگران نیز چنین ورع و عفتی را مشاهده کنند و از دستیازی به بیتالمال چشم بپوشند و با اجتهاد و استواری در حل مشکلات مردم بکوشند.
🔻علی(ع) به مردم میآموخت که زبانشان در برابر حاکمان تیز و تند باشد و هرگز با تملق سخن نگویند و انتقادات خود را بیپرده بیان کنند و حرف دل خود را بیهراس بزنند.
🔻علی(ع) هیچگاه حاضر نبود اراده خود را با توسل بهزور و خشونت بر مردم تحمیل کرده و آنان را به امری که خوش ندارند وا دارد.
🔻علی(ع) نمیپسندید که مردم به دنبال مرکبش بدوند و خود را به حقارت افکنند. او شکوه و عظمت خود را در برقراری عدالت میدید، نه در ظواهر اشرافی و تجملات و تشریفات متکبرانه.
🔻علی(ع) به خلیفه دوم شکایت کرد که چرا در دادگاه به او احترام گذاشته و وی را با کُنیه خطاب کرد، اما طرف مقابل را به نام خوانده و بین آنها عدالت در خطاب را رعایت نکرده است.
🔻او با یک مسیحی در دادگاه نزد قاضی منصوب خویش حاضر میشد و قاضی هم به علت کافی نبودن شاهد شاکی، خلیفه مسلمین امام علی(ع) به نفع متهم که مسیحی بود حکم داد.
🔻علی(ع) ابوالاسود دوئلی را از قضاوت عزل کرد، چرا که صدایش را در برابر متهم در دادگاه بلند کرده بود.
🔻علی(ع) دخترش را از آویختن گردنبند عاریهای در عید باز داشت و سرزنش کرد؛ چرا که دیگر زنان مسلمان از مثل چنین کاری عاجز بودند.
🔻علی(ع) برای صحبتهای شخصی خود حاضر نبود شمعی را روشن نگه دارد که با روغن بیتالمال میسوخت و حاضر نشد سهم بیشتری از بیتالمال را به برادرش عقیل که نابینا و عیالوار بود، بدهد تا اندکی به زندگی ساده خود سامان دهد.
🔻علی(ع) به فرماندارانش میگفت که سر قلمها را تیز کنید و خطوط نامهها و فرمانهای حکومتی را نزدیک به هم بنویسید و از اسراف و زیادهروی در هزینهها بپرهیزند، تا مبادا ضرری به اموال مسلمین برسد و اموال عمومی بیهوده صرف شود.
به او گفتند؛ فردی در خانهاش به لهو و لعب و گناه و فحشا مشغول است؛ نگفت به این مرکز فساد حمله کنید و شلاقشان بزنید، گفت: خانه و حریم شخصی خودش است به شما ربطی ندارد و با چشمان بسته وارد شد و بعد از خروج از منزل، دوباره چشمش را باز کرد و گفت: من چیزی ندیدم.
🔻علی(ع) به سوی صحرا میرفت و باری از هسته خرما را با خودش میبرد و آنها را میکاشت و میگفت؛ هر دانه از اینها یک نخل است.
علی(ع) زندگیاش را از راهِ کار و تلاش تأمین میکرد و خود را وابسته به بیتالمال نمیکرد، بلکه چنان بود که دیگران نیز از کار و تلاش او بهره میبرند.
🔹آن حضرت در مدت حکومت، از بیتالمال مصرف نمیکرد و هزینه زندگی او از زمینهای کشاورزی که در ینبع داشت تأمین میشد. این گوشه بسیار ناچیزی از روش مولا علی(ع) بود.
هرکس غلام و بنده شاهی و دولتی است
ما بنده حقیم و شهنشاه ما علی است
#یادداشت
#اهل_قلم
منبع خبر؛ (صدای خاوران)آوای کاشمر،شماره۵۲۱،صفحه۵
@ahalieghalam
✍ حجت الاسلام محمد حسین #دعایی
اگر پیشرو بودن در احیاء حوزه سنتی به این است که تنها مطلب کانالتان در آستانه روز قدس، اثبات محرمیت مادرزن باشد، ما به این حوزه کافریم.
ضمنا مطمئن باشید که به حول و قوه الهی و به برکت مداد علماء و دماء شهداء، چنین حوزهای دیگر احیاء نخواهد شد.
#سکولاریسم
#منشور_روحانیت
@ahalieghalam
هدایت شده از کانال رسمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
یوم الانتقام 🇮🇷
با نوای حاج ابوذر روحی
مرحبا لشکر حزبالله
مرحبا جیش رسولالله
@razaviac
عملیات وعدۀ صادق، در انتظار «تبیین» و «تکمیل»
✍️ حجت الاسلام محمدحسین #دعائی
۱. حدود یکدهه است که رهبر معظم انقلاب، در مناسبتهای مختلف و به بهانههای گوناگون، از ورود جامعۀ بین الملل به یک «پیچ مهم تاریخی» خبر میدهند، از شکلگیری نظمی نوین در جهان سخن میگویند و بر ضرورت آمادگی ایران اسلامی برای عبور موفق از آن پیچ و نقشآفرینی در این نظم تأکید میکنند؛ خبر، سخن و تأکیدی که تحلیل تفصیلی آن، یکی از مهمترین نیازهای معرفتی امروز ماست.
۲. بدونشک افول بلوک تمدنی غرب با سردمداری «آمریکا»، بهموازات قدرتیافتن «ایران» در قلب محور مقاومت، یکی از مهمترین شاخصههای «نظم نوین جهانی» است؛ شاخصهای که میتوان «عملیات وعدۀ صادق» را مهمترین دلیل صدق آن دانست؛ چنانکه بعد از این عملیات، دیگر نه فقط تحلیلگران فهیم و رصدپیشگان هوشیار، بلکه حتی بخش قابلتوجهی از افکار عمومی نیز وجوه شفافی از «ایران قوی» را با همۀ وجود لمس کردند.
۳. هرچند اجمالا میبینیم و میدانیم که ایران اسلامی با موفقیت در «عملیات وعدۀ صادق» توانست از موازنۀ قدرت در منطقه تعریف متفاوتی ارائه داده و به همۀ بازیگران بین المللی معادلۀ جدیدی را تحمیل کند، اما حقیقت آن است که جز با فاصلهگرفتن از این نقطۀ عطف تاریخی در محور زمان، نمیتوان عظمت و اهمیت واقعی آن را دریافت. به بیان دیگر، این آیندگان هستند که میتوانند درک درستی از واقعیت این عملیات پیدا کرده و به نقش آن در شکلگیری «هندسۀ جدید جهان» پی ببرند.
۴. اگر بخواهیم کمی به واقعیت «عملیات وعدۀ صادق» نزدیک شویم، باید اولا عقبۀ آن در گام اول انقلاب را ببینیم و ثانیا فهم شفافی از آثار و ثمرات آن در گام دوم داشته باشیم. این عملیات، نه یک اتفاق ناخواسته، اقدام انفعالی، واکنش ناگهانی یا حرکت کور، بلکه نتیجۀ طبیعی موفقیت رهبر معظم انقلاب در به ثمر رساندن پروژۀ «ایران قوی» است؛ پروژهای که بدونشک جایگاه کشور در «نظم جدید جهانی» را تضمین کرده و حرکت انقلاب برای رسیدن به «تمدن نوین اسلامی» را شتاب خواهد داد. آری؛ بعد از عملیات وعدۀ صادق، دیگر اثبات اینکه «نزدیک قلهایم» سخت نیست.
۵. مهمترین سؤالی که بعد از «عملیات وعدۀ صادق» باید به آن پاسخ داد این است که: وظیفۀ ما در این مقطع تاریخی چیست؟ در پاسخ به این سؤال به دو مورد میتوان اشاره کرد:
الف. تبیین عملیات:
واقعیت آن است که ما نه تنها در روایت موفقیتهای خود، خلق «پیوست رسانهای» برای آنها و ایجاد ارزش افزودۀ ملی از این طریق ضعیفیم، بلکه حتی نمیتوانیم جلوی وارونهسازی آنها توسط دشمن را هم بگیریم؛ و این همان نقیصهای است که جز با ورود جدی به عرصۀ «جهاد تبیین» و استفادۀ هوشمندانه از ابزار «هنر» ـ همانکه تأثیرش از موشک و پهپاد بیشتر است ـ جبران نخواهد شد.
ب. تکمیل عملیات:
جمهوری اسلامی با «عملیات وعدۀ صادق»، هیمنۀ سختافزاری آمریکا و اسرائیل را شکست و به موفقیتی بزرگ دست یافت. اما تا نتواند «هیمنۀ نرمافزاری دشمن» را هم بشکند، نه به هدف اصلی خود ـ یعنی تبدیلشدن به یک قطب تمدنی ـ دست خواهد یافت و نه میتواند انتقام حقیقی شهدایی مثل حاج قاسم عزیز را بگیرد.
آری؛ دانشمندان متعهد ایران اسلامی در عرصۀ «علوم فنی»، با راهبری نیروهای نظامی و امنیتی کشور، کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دادهاند. حال مبادا که دانشمندان عرصۀ «علوم انسانی» در حوزه و دانشگاه، با غفلت از اسلامیسازی این علوم و با ناتوانی در حل چالشهای فرهنگی کشور ـ مثل چالش تحمیلی «حجاب» ـ از این قافلۀ نورانی عقب افتاده و در زمینهسازی برای «طلوع خورشید ولایت عظمی ارواحنا فداه» دچار کوتاهی شوند.
#یادداشت
#اهل_قلم
@ahalieghalam
📝📝مفاسد اقتصادی، هرحکومتی را به پرتگاه سقوط می کشاند
✍حجتالاسلامغلامرضا #رضایی تربقان
💢صدای خاوران _ یکی از معضلات جامعه ما فساد اقتصادی و مالی است .فساد اقتصادی پدیده ای بزرگ ،تاریخی واثر گذار در طول جامعه بشری است و حکومت های زیادی به دلیل این فساد ساقط شده اند.
🔸فساد اقتصادی که به طور خلاصه به شکل اختلاس و رشوه و رانت وکلاهبرداری صورت می گیرد.یکی از موانع بزرگ بر سر راه پیشرفت و توسعه کشور است. زیرا علاوه بر به یغما رفتن سرمایه های کشور و مردم ،رشد اقتصادی را کُند و انگیزه سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی کاهش می دهد و موجب بیکاری میلیون ها نفر می شود.این همه فساد اقتصادی و اختلاس در کشوری که حکومت آن اسلامی است و مردم آن معتقد به خدا و قرآن و ائمه هستند و هزاران شهید تقدیم نموده ،زیبنده نیست.
در کشوری که داعیه اخلاق و دین دارد و مدعی استقرار نظامی مبتنی بر ارزش های الهی و آسمانی است. نباید چنین مفاسدی بروز کند. برای هر ایرانی جای سوال است که چرا چنین سوء استفاده های مالی بزرگ و کم سابقه در تاریخ کشورمان به وقوع پیوسته است در حالی که در بسیاری از کشورهای غربی که ما از آن ها به خاطر بی دینی و رواج بی بند وباری و... انتقاد می کنیم، چنین اختلاس و درزدی هایی حتی به خواب مدیران دولتی آن ها هم نمی آید. خود جای سوال دارد؟
🔸از آنجا که بهترین درمان در جلوگیری از فساد، اقدامات پیش گیرانه برای برون رفت از این مشکل است سیره قولی وعملی و رفتاری أئمه اطهار به خصوص امیرالمومنین علی"علیه السلام"بهترین راه حل ها برای جلوگیری از فساد اقتصادی درحکومت ارائه داده است.
یکی از علل اقبال مردم به حکومت حضرت علی (علیه السلام) به ستوه آمدن مردم از فساد موجود در دستگاه خلافت وانحرافات آن بود. انحراف وفساد در حکومت و زمامداران و کارگزاران حکومتی در زمان عثمان خلیفه سوم به اوج خود رسید و بیت المال مسلمین در انحصار عده ای از بستگان خلیفه مانند مروان حکم و... قرار گرفت که مفاسد اقتصادی فراوانی در پی داشت که بیت المال را ملک شخصی خود می دانستند و آن را حیف ومیل نمودند ،این عمل شد که مردم ناراضی شوند و بر علیه خلیفه سوم شورش نمایند. هنگامی که حضرت علی (علیه السلام) به حکومت رسید با انبوهی از مفاسد و انحرافات در نظام اداری و حکومتی مواجه بود. حضرت مبارزه با این مفاسد را از همان روزهای نخست حکومت آغاز کرد و در دومین روز حکومت خود با صراحت گفت: آنچه از بیت المال مسلمین به ناحق به دیگران بخشیده اند و غارت نمودند. همه را به بیت المال بر می گردانم ولو مهریه ی زنان شده باشد. چرا که حقوق گذشته را چیزی از میان نمی برد.
🔰عـوامـــل بـازدارنــده فـســـاد
🔹ایمان و باور های دینی. حضرت علی "علیه السلام" در حکمی که مالک اشتر را به عنوان زمامدار و حاکم کشور مصر معرفی می کند . نخست او را به تقوا و ترس از خداوند و ایثار و فداکاری در راه اطاعت خدا توصیه می کند.
🔹گزینش افراد صالح و توانا و لایق یکی از راهکاری های مبارزه با فساد است. در دیدگاه حضرت علی "علیه السلام" گزینش مدیران نظام اسلامی باید بر اساس شایستگی ها باشد نه بر اساس وابستگی ها. صلاحیت اخلاقی ،اصالت خانوادگی، تخصص و توانایی کار گزاران باید در گزینش مورد توجه قرار گیرد.
🔹برکناری کارگزاران فاسد.یکی دیگر از راههای مبارزه با فساد است. حضرت علی "علیه السلام" همین که به حکومت رسیدند مبارزه با فساد و انحرافات موجود،در دستگاه حکومتی و پالایش مناصب حکومتی از افراد فاسد را در اولویت کار خود قرار داد. زیرا وجود افراد نالایق و فاسد به هیچ وجه به مصلحت حکومت اسلامی نیست.لذا فورا دستور عزل معاویه بن ابی سفیان را از حکومت شام صادر نمود.
🔹نظارت عمومی بر عملکرد مدیران دراین زمینه حضرت علی "علیه السلام" افرادی را به عنوان بازرس و مامور ویژه می فرستادند له نقاط مختلف تا در مورد عملکرد و رفتار کارگزاران آن حضرت تحقیق و تفحص کنند و به ایشان اطلاع دهند.
🔹کنترل و نظارت اجتماعی ،دراسلام بحث امر به معروف و نهی از منکر و نقد عملکرد حکام و مدیران و انتقاد سازنده و سالم و موثر و نظارت و پیگیری امور از سوی مردم به عنوان یک وظیفه شرعی و تکلیف الهی همواره مورد تاکید قرار گرفته که در جلوگیری از فساد نقش مهمی دارد.
#یادداشت
#اهل_قلم
لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=48851
@ahalieghalam