eitaa logo
احکام کاربردی
3.1هزار دنبال‌کننده
352 عکس
99 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 👈فهرست موضوعی و عددی احکام؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 مساله 11 مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 👈سایر کانال های ما https://eitaa.com/fatemi222/10600
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام ↩️👈بسته های احکام موضوعی ✅1-ازدواج(7مبحث) https://eitaa.com/ahkam31/1173 ✅2-احکام نماز(17مبحث) https://eitaa.com/ahkam31/863 ✅3-غسل جنابت و استمنا(18مبحث) https://eitaa.com/ahkam31/946 ✅4-امربمعروف ونهی ازمنکر (8مبحث) https://eitaa.com/ahkam31/974 ✅5-خمس (19مبحث) https://eitaa.com/ahkam31/987 ✅ 6-نذر(8مبحث) https://eitaa.com/ahkam31/1329 ✅7-احکام روزه(8مبحث) https://eitaa.com/ahkam31/874 ✅8-والدین(9مبحث) https://eitaa.com/ahkam31/1258 ✅9-احکام نماز جمعه(5مبحث) https://eitaa.com/ahkam31/1268 ✅10-سقط جنین(7مبحث) https://eitaa.com/ahkam31/1264 ✅11-معامله(8مبحث) https://eitaa.com/ahkam31/1263 ✅12-احکام پوشش(9مبحث) https://eitaa.com/ahkam31/1281 ✅13-موسیقی (7مبحث) https://eitaa.com/ahkam31/1305 ✅14-نامحرم https://eitaa.com/ahkam31/1433 ✅15-نماز آیات https://eitaa.com/ahkam31/1474 ✅16-کودک https://eitaa.com/ahkam31/1483 ✅17-رقص https://eitaa.com/ahkam31/1499
🔸فهرست کلی احکام https://eitaa.com/ahkam31/910 🔸فهرست احکام عددی https://eitaa.com/ahkam31/1599 🔸فهرست احکام موردی https://eitaa.com/ahkam31/1605 🔸بسته احکام موضوعی https://eitaa.com/ahkam31/1607
موضوع بعدی نیت هست👇
به درستى براساس نيت هاست، و نيت بهتر از عمل اوست، و نيت كافر بدتر از عمل اوست، و بواسطه نيت هاست كه اهل در بهشت و اهل دوزخ در دوزخ جاودانند. و قالَ رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم: اِنَّمَا الْاَعْمالُ بِالنِّيَّاتِ، وَ نِيَّةُ الْمُؤْمِنِ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِهِ، وَ نِيَّةُ الْكافِرِ شَرٌّ مِنْ عَمَلِهِ، وَ كُلُّ عامِلٍ يَعْمَلُ عَلى نِيَّتِهِ(191) وَ اَنَّ بِالنِّيَّاتِ خُلِّدَ اَهْلُ الْجَنَّةِ فِىالْجَنَّةِ، وَ اَهْلُ النَّارِ فِى النَّارِ. منبع:احادیث الطلاب ص 209 موضوعات مرتبط: نیت، عمل، کافر، بهشت، جاودانگی
✋ [ انسان باید نماز را به نیت قربت انجام دهد] مسأله ۹۴۳ انسان باید نماز را به نیت قربت، یعنی برای انجام فرمان خداوند عالم (۱) به جا آورد، و لازم نیست نیت را از قلب خود بگذراند یا مثلًا به زبان بگوید که چهار رکعت نماز ظهر می خوانم قربهً إلی اللّه (۲). (۱) (سیستانی:) برای تذلل و کرنش در پیشگاه خداوند عالم.. (زنجانی:) برای خداوند عالم.. (۲) (گلپایگانی، صافی:) بلکه در نماز احتیاط، احتیاط لازم، نگفتن به زبان است. (مکارم:) همین اندازه که اگر سؤال کنند چه می کنی، بتواند جواب دهد که برای خدا نماز می خوانم کافی است. (بهجت:) بلکه همین قدر که انگیزه انسان از این کار نماز خواندن برای خدا باشد در (مکارم:) مسأله ۹۴۳ در احکام رکوع فرقی بین نماز واجب و مستحب ّ نیست حتّی زیادی رکوع بنا بر احتیاط واجب. تحقّق نیّت کافی است. ولی بهتر و أفضل این است که نیّت نماز را از قلب خود بگذراند مگر این که نزدیک به حدّ وسوسه برسد. https://eitaa.com/ahkam31/1608
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋ [ اگر در نماز ظهر یا در نماز عصر نیت کند] مسأله ۹۴۴ اگر در نماز ظهر یا در نماز عصر نیت کند که چهار رکعت نماز می خوانم و معین نکند، ظهر است یا عصر (۱)، نماز او باطل است (۲). و نیز کسی که مثلًا قضای نماز ظهر بر او واجب است، اگر در وقت نماز ظهر بخواهد آن نماز قضا یا نماز ظهر را بخواند، باید نمازی را که می خواند، در نیت معیّن کند (۳). (۱) (بهجت:) و تصمیم هیچ کدام از این دو را نداشته باشد.. (۲) (سیستانی:) ولی کافی است نماز ظهر را به عنوان نماز اوّل و نماز عصر را به عنوان نماز دوّم تعیین کند.. (۳) (بهجت:) بنا بر أحوط. (مکارم:) مسأله در موقع نیّت باید قصد کند که نماز ظهر را می خواند یا عصر، یا نمازهای دیگر و اگر فقط نیّت کند چهار رکعت نماز می خوانم کافی نیست، بلکه نمازی را که می خواند باید در نیّت خود معیّن کند و احتیاط واجب آن است که قضاء و اداء بودن آن را نیز معیّن نماید. (زنجانی:) مسأله در نیت نماز باید ظهر یا عصر بودن نماز را معین کند و لو به نحو اجمال، مثل آن که نیت کند: ” آن چه بر من اول واجب شده به جا می آورم “؛ پس اگر در نماز ظهر یا در نماز عصر نیت کند که چهار رکعت نماز می خوانم و به نحو اجمال هم معین نکند ظهر است یا عصر، نماز او باطل است. و نیز کسی که مثلًا قضای نماز ظهر بر او واجب است اگر در وقت نماز ظهر بخواهد آن نماز قضا یا نماز ظهر را بخواند، باید نمازی را که می خواند در نیت معین کند. https://eitaa.com/ahkam31/1608
🌸🍃﷽🍃🌸 [ انسان باید از اول تا آخر نماز به نیت خود باقی باشد] مسأله ۹۴۵ انسان باید از اول تا آخر نماز به نیت خود باقی باشد، پس اگر در بین نماز به طوری غافل شود که اگر بپرسند چه می کنی، نداند چه بگوید، نمازش باطل است. [انسان باید فقط برای انجام امر خداوند عالم نماز بخواند] مسأله ۹۴۶ انسان باید فقط برای انجام امر خداوند عالم (۱) نماز بخواند، پس کسی که ریا کند یعنی برای نشان دادن به مردم نماز بخواند، نمازش باطل است (۲) خواه فقط برای مردم باشد، یا خدا و مردم هر دو را در نظر بگیرد. (۱) (سیستانی:) برای تذلل در پیشگاه خداوند عالم.. (زنجانی:) برای خداوند عالم. (۲) (بهجت:) بنا بر احوط.. (مکارم:) مسأله هر کس برای ریا یعنی نشان دادن به مردم نماز یا عبادت دیگری را انجام دهد، علاوه بر این که عبادتش باطل است، گناه کبیره نیز انجام داده است و اگر خدا و مردم را هر دو در نظر بگیرد، باز عملش باطل و گناه کبیره است. https://eitaa.com/ahkam31/1608
[مسأله ۹۴۷ اگر قسمتی از نماز را هم برای غیر خدا به جا آورد] اشاره مسأله ۹۴۷ اگر قسمتی از نماز را هم برای غیر خدا به جا آورد، نماز باطل است، (چه آن قسمت، (۱) واجب باشد مثل حمد و سوره، چه مستحب باشد مانند قنوت (۲))، بلکه اگر تمام نماز را برای خدا به جا آورد (۳) ولی برای نشان دادن به مردم در جای مخصوصی مثل مسجد، یا در وقت مخصوصی مثل اول وقت، یا به طرز مخصوصی، مثلًا با جماعت نماز بخواند، نمازش باطل است (۴). (۱) (فاضل:) چه آن قسمت ریایی.. (۲) (گلپایگانی، صافی:) و لکن در مستحب ّ، احتیاط لازم آن است که نماز را تمام و دوباره اعاده نماید.. (مکارم:) بنا بر احتیاط واجب. هر گاه اصل نماز را برای خدا می خواند ولی به قصد ریا آن را در مسجد یا در اوّل وقت یا با جماعت انجام می دهد، نمازش باطل است، ولی اگر برای ریا نیست بلکه نماز خواندن در اوّل وقت یا در مسجد برای او راحت تر است، اشکالی ندارد. (بهجت:) و چه از افعال نماز باشد یا از قبیل دعا و ذکر باشد، مگر این که از چیزهایی باشد که شرط صحیح بودن نماز است ولی قصد قربت در انجام آن لازم نیست مثل پوشاندن عورت. [پایان مسأله [] قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام: خوئی و تبریزی نیست] (۳) (سیستانی:) اگر قسمتی از نماز را برای غیر خدا به جا آورد، چه آن قسمت، واجب باشد مثل حمد یا مستحب ّ باشد مثل قنوت، اگر آن قصد غیر خدائی به تمام نماز سرایت کند مثلًا قصد ریا در عملی باشد که مشتمل بر آن جزء است یا آن که از تدارک آن قسمت، زیادی مُبطل لازم آید نمازش باطل است و اگر نماز را برای خدا به جا آورد.. (۴) (خوئی:) و بنا بر احتیاط، اگر جزءِ مستحبّی را نیز مثل قنوت برای غیر خدا به جا آورد نمازش باطل است. (تبریزی:) و بنا بر احتیاط، اگر جزءِ مستحبّی را نیز مثل قنوت برای غیر خدا به جا آورد آن را تمام کرده بعد نماز را اعاده کند. (زنجانی:) مسأله اگر قسمتی از نماز را برای خداوند عالم انجام ندهد، چنانچه به جهت نشان دادن به مردم باشد نمازش باطل است؛ خواه آن قسمت واجب باشد مثل «حمد»، یا مستحب باشد مثل «قنوت»، و چنانچه به جهت مباحی؛ مانند اعلام مطلبی به غیر باشد، آن قسمت باطل است، پس اگر آن قسمت را عمداً زیاد کرده باشد نمازش باطل است، در غیر این صورت فقط همان قسمت باطل می شود پس اگر آن قسمت را دوباره بخواند یا آن قسمت، مستحبی باشد نمازش صحیح است. و اگر تمام نماز را برای خدا به جا آورد ولی برای نشان دادن به مردم در جای مخصوصی مثل مسجد، یا در وقت مخصوصی مثل اول وقت، یا به طرز مخصوصی مثلًا با جماعت نماز بخواند نمازش باطل است؛ ولی اگر به خاطر کار مباحی، مثل خنک بودن مسجد یا خنک بودن هوا در اول وقت یا نخواندن حمد و سوره در جماعت باشد، اشکالی ندارد هم چنان که اگر نماز را برای خدا بجا آورد لکن برای اعلام مطلبی به دیگری با صدای بلند بخواند نمازش صحیح است. https://eitaa.com/ahkam31/1608
مسائل اختصاصی (بهجت:) مسأله ۷۸۴ اگر کسی مثلا خواست نماز ظهر بخواند ولی موقع شروع در نماز اشتباهاً به جای لفظ ظهر، لفظ عصر به زبان او آمد یا این که در قلبش به جای ظهر مثلًا عصر اشتباهاً خطور کرد، ولی انگیزه او از این عمل نماز ظهر بود مانعی ندارد و نماز او صحیح است. (بهجت:) مسأله ۷۸۵ عدول نیّت از نافله به فریضه و بالعکس جایز نیست و در صورت عدول در مورد اول، نماز نه نافله حساب می شود و نه فریضه، ولی در مورد دوّم بعضی از موارد استثناء شده است، چنانچه در مسائل نماز جماعت خواهد آمد. توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی. https://eitaa.com/ahkam31/1608
: 1⃣ گذاشتن از بدن 👤 بر زمین . 2⃣ گفتن به عربی صحیح.✅ 3⃣ آرامش بدن در حال 4⃣ سر برداشتن و نشستن و آرامش بین دو سجده 🧎‍♂. 5⃣ مکان سجده (پست و بلند نبودن بیش از چهار انگشت بسته) 6⃣ گذاشتن بر چیزی که سجده بر آن صحیح است.✅ 7⃣ جایی که پیشانی را می‌گذارد. 8⃣ بین دو سجده. 📚منبع: کتاب "احکام دو دقیقه‌ای ویژه دانش‌آموزی صفحه ۲۵" ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
❓پرسش: پولی 💶 متعلق به می‌باشد، آیا می‌توان آن را در 🏢 سپرده گذاری کرد یا در جای دیگری نمود؟ اگر اهدا کنندگان این پول 💸را برای مخارجی مانند پرداخت کرده باشند، چطور؟ 💡 پاسخ: اگر 💷 پرداخت شده برای صرف در (مانند بنایی) بوده، این کار جایز نیست ❌ و اگر برای استفاده در اموری که به نفع مسجد است، بوده، با وجود مصلحت و اجازه و رعایت ضوابط شرعی 📜 در معاملات و قراردادها🤝، جایز است. 📚 منبع: کتاب "احکام کاربردی وقف صفحه ۹۲" ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
💠 روش تطهیر کف خانه و مانند آن ⁉️ سؤال: اگر کف خانه با خون، نجس شده و جایی برای خارج شدن آب وجود نداشته باشد، برای تطهیر چگونه عمل کنیم؟ ✍️ پاسخ: 🔹 پس از برطرف کردن عین نجاست، به یکی از دو روش زیر می‌توان آنجا را تطهیر نمود: 1️⃣. آب کر (لوله کشی) به جای نجس وصل شود و همه آن محل را فرا بگیرد. 2️⃣.آب قلیل بر محل نجس شده، ریخته شود سپس با دستمال و مانند آن برداشته شود و بنابر احتیاط واجب یک بار دیگر بر محلی که آب جمع شده بود مجددا آب ریخته شده و با دستمال و مانند آن برداشته شود. (اگر برای دفعه دوم از دستمال قبلی استفاده شود باید ابتدا تطهیر گردد). 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای 📎 🖇 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/262404 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
🌹( وقت فضیلت و وقت اختصاصی نمازهای یومیه) ✅ فضیلت: از وقت است که نماز در آن دارای است و از آن وقت، فضیلت وارد شده را ؛ . ✅ : از وقت نماز است که به همان است که اگر در آن خوانده شود؛ نماز است. در نماز ترتیبی ، که اگر هر کدام در دیگری خوانده شود؛ نماز است. پس اگر فردی در _عصر(نزدیک مغرب)، فقط به اندازه رکعتی وقت دارد؛ باید -عصر بخواند، هر چند که ظهر را باشد. ✅ : آغازین انجام تکالیف با معین، است. نماز در وقت، مؤکد و آن از اول وقت در مواردی مثل و ، که افضل است، می باشد. ✅ : پایانی زمان انجام تکالیف دارای معین، است. با درک ، حتی به اندازۀ رکعت، نماز به نیت ، گزارده می شود. 🔴👈 🕟 : فضیلت نماز صبح از تا از اذان صبح ادامه دارد. 🔴👈 : _اول اذان ظهر به مقدار برای مسافر و برای ، وقت اختصاصی ظهر می باشد. در این خواندن نماز نیست. 🕚 👈 فضیلت نماز ظهر: فضیلت نماز ظهر از اذان ظهر تا یک ساعت و چهل دقیقه بعد از اذان ظهر ادامه دارد. 🔴👈 : آخر وقت عصر، نزدیک به ، به مقدار خواندن برای مسافر و نماز دو رکعتی برای ، وقت نماز عصر می باشد. در این خواندن نیست. 🕞 👈 : فضیلت نماز عصر دو و پنجاه دقیقه بعد از اذان شروع می شود و تا دقیقه ادامه دارد. 🔴 👈 : از اول مغرب به مقدار خواندن یک نماز رکعتی، وقت اختصاصی نماز مغرب است. خواندن در این زمان مخصوص نیست. 🕣 👈 : فضیلت نماز مغرب از مغرب تا دقیقه ادامه دارد. 🔴 👈 : به اندازه خواندن رکعتی برای مسافر و نماز دو رکعتی برای در وقت نماز عشا(نصف شب)، وقت اختصاصی است. 🕤 👈 : فضیلت نماز عشا، دقیقه بعد از اذان شروع می شود و تا و ده دقیقه ادامه دارد. ⚫️ 👇👇👇👇 #(اگر کسی نماز یا را در دیگری بخواند، نمازش است). یاد آوری دو #✌️نکته در این باره لازم است: 1️⃣ 👈 : هر گاه انسان نماز عشا را تا شب نخواند، وقت آن و باید کند، امّا اگر به واسطه باشد، باید تا قبل از صبح به جا آورد و نماز او است. (توضیح المسائل آیت الله مکارم، مسأله) 2️⃣ 👈 : برای محاسبه شب بنابر از تا صبح محاسبه می شوند. وسط این زمان، شب می باشد. (توضیح المسائل آیت الله مکارم) 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 🤲 ✅ وضو برای نماز از نظر وقت ⏰ سه گونه است: 1⃣👈 وضو برای نماز یومیه همچون نماز ظهر و عصر، که در وقت یا نزدیک به وقت انجام می شود و صحیح است. 2⃣👈 وضو برای نماز معین از که صحیح نیست. 3⃣👈 وضو قبل از وقت برای کارهایی که نیاز به دارد مانند که خواندن نماز با این وضو در وقت نماز صحیح است 🔗 : کسی که دارد وقت داخل شده اگر نیت وضوی واجب کند و بعداز وضو بفهمد وقت داخل نشده، وضوی او است. 📗 : ۱. توضیح المسائل مراجع م ۳۲۰ و ۳۲۱ ۲. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۶ ص ۳۵ 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
چرا تکلیف؟ چرا تقلید؟ .pdf
8.9M
📜تقلید 📖موضوعات: چرا تکلیف؟ چرا تقلید؟ 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
فلسفه احکام.ppsx
4.38M
📜موضوع: فلسفه احکام 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عربی رابالهجه عراقی حرف بزنید👌👌 🔵 یاد می گیرید که : 📌 چطورباراننده عراقی صحبت کنید 📌چگونه باسایر زائران ارتباط برقرار کنید. 📌اگرمریض شدیدبه دکترعراقی چی بگید 📌راهنمایامترجم مسافران عراقی شوید 📌هم زبان باعراقیها،به جهان تشیع بپیوندید 🔸ارائه کلمات وجملات همراه باعلامات واضح 🔹ترجمه تمام عبارات به فارسی روان 📚 🔺توضیح و تلفظ به صورت صوت 🎙 🔻تصاویر مرتبط و جالب برای هر پیام 📷 ✅ تدریس :معلم عربی۳۰سال سابقه ✅ آموزش بیش از۸۰۰ کلمه کاربردی 👌 ✅ یادگیری جملات در ده موضوع به کانال آموزش لهجه عراقی بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1952776675C82a49bc1db
اذکار مستحبی در نماز 🔸 أعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم؛ قبل از خواندن حمد فقط در رکعت اول 🔶 الحمدُ للهِ رَبِّ العالَمین؛ بعد از تمام شدن حمد 🔸 کذَلِکَ اللهُ ربّى؛ بعد از خواندن سوره اخلاص 🔶 أستَغفرُ اللهَ ربّى و أتوب إلیه؛ بین دو سجده و بعد از تسبیحات اربعه 🔸 بحَوْلِ اللَّه تَعالى‏ وَ قُوَّتِهِ اقُومُ وَ اقْعُدُ؛ در حال برخاستن برای رکعت بعدی 📚 آموزش مصوّر احکام آیت‌الله خامنه‌ای، ص 263 📚https://eitaa.com/ahkam31
💠 نیت وضو 🔹 : نیت وضو باید خالص باشد، بنابر این اگر به قصد قربت، ریا ضمیمه شود؛ در صورتی­که این ریا در اصل عمل باشد، وضو باطل است و اگر بعضی از افعال واجب وضو از روی ریا باشد، هر چند این کار حرام است، لکن چنانچه قبل از فوت موالات آن قسمت را مجدداً با قصد قربت خالص انجام دهد، وضو صحیح است. 🔹 آیت الله : انسان برای آنکه وضو را با قصد قربت و اخلاص گرفته باشد، همین که آن را به قصد اطاعت از امر خداوند متعال انجام دهد، کافی است و اگر به قصد ریا و خودنمایی یا برای خنک شدن بدن یا مانند آن وضو بگیرد، باطل است. 🔹 آیت الله : وضو را به قصد قربت يعنى براى خدا انجام دهد، بنابر اين به قصد ريا و خودنمايى يا براى خنک شدن بدن و مانند آن بگيرد باطل است، ولى اگر تصميم قطعى دارد که براى اطاعت فرمان خدا وضو بگيرد در ضمن مى داند خنک هم مى شود، ضررى ندارد. 📚 پی‌نوشت: رساله آموزشی، جلد یک، درس ١۴، توضیح المسائل جامع آیت الله سیستانی، جلد یک، مسئله ٣١٠، توضیح المسائل آیت الله مکارم، مسئله ٣٠۴ https://eitaa.com/ahkam31https://eitaa.com/fatemi5ظ
💠 شرايط صحت عبادات‏ 💬 انجام عبادات با شرايط زير مى‏تواند صحيح باشد: 🔸1. اسلام‏ 👈 تمام تكاليف مسلمانان متوجه كفار نيز هست ولى اگر انجام بدهند، صحيح نخواهد بود. (1) (چون مسلمان نيستند) 🔸2. داشتن ولايت اهل بيت عليهم السلام‏ 👈 ولايت اهل بيت عليهم السلام به نظر بيشتر فقيهان، شرط صحت عمل است و بدون آن، عمل باطل است. (2) 🔸3. اخلاص. 👈 اعمال عبادى اگر همراه با اخلاص نباشند صحيح نيستند. 🔸4. تطابق با دستورات و شرايطى كه در دين مطرح شده است. -------------- 📚 پی‌نوشت: 1. صحت عبادات‏، ج 1، فى صلاة القضاء. 2. همان، ج 2، فى شرائط الصوم؛ بحارالانوار، ج 9، ص 217. https://eitaa.com/ahkam31
🍀 مسأله: اگر مالک 🐏 از تامین آب و آذوقه مناسب برای حیوان سر باز زند، او را بر یکی از سه کار (فروختن، سر بریدن و پرداختن هزینه نیازهای او) وا می‌دارد. اگر از این راه نیاز حیوان تامین نشد 🤨، حاکم شرع به نیابت از بر اساس مصلحت و به گونه مناسب اقدام می‌کند✅. 📚 منبع: برگرفته از کتاب "احکام حیوانات خانگی صفحه ۶۴" ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
مسأله: از بین بردن حیواناتی 🐀 که موجب انتقال بیماری و 👹 به مسلمانان باشد، جایز است. 💢 کشتن 🐕 کفاره ندارد. و در صورتی که از سگ‌های گله یا باغ باشد، ضمان 💵 دارد. 📚 منبع: برگرفته از کتاب "احکام حیوانات خانگی صفحه ۷۴" ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910