eitaa logo
احکام کاربردی
3.6هزار دنبال‌کننده
405 عکس
115 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 ۱_فهرست موضوعی احکام کانال؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 ۲_پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 ✅ پاسخ به سوالات دینی با هوش مصنوعی https://dindan.ssl.qom.ac.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
سؤال: با توجه به این که برای بانوان  پوشاندن_دست تا مچ لازم نیست، اگر با حنا یا لاک یا انگشتر و مانند آن، دست را  زینت داده باشد نیز پوشاندن آن از نامحرم لازم نیست؟ جواب: در صورتی که دست یا صورت زینت یا  آرایش داشته باشد، باید از نامحرم پوشانده شود.
سؤال: آیا مصرف تسهیلات بانکی، در غیر موردی که در قرار داد آمده است، جایز است؟ جواب: به طور کلی غالباً تسهیلات بانکی ـ غیر از وام قرض الحسنه ـ، به ملکیت مشتری در نمی​آید، بلکه مشتری از طرف بانک ـ مالک پول ـ مجاز است طبق قرارداد، آن را در محل معین شده ـ توسط بانک ـ مصرف کند، بنابر این صرف آن در محل دیگر، تصرف غاصبانه و شرعاً غیر مجاز و موجب ضمان است.
سؤال: اگر کسی برای کار یا تحصیل و مانند آن، بنا دارد یک سال در شهر دیگری غیر از وطنش سکونت و زندگی کند، آیا آن شهر وطن دوم او محسوب می شود؟ جواب: آن شهر وطن دوم او محسوب نمی شود، ولی در صورتی که به گونه‌ای سکونت دارد که در آنجا عرفاً مسافر محسوب نمی شود، نمازش تمام و روزه صحیح است و نیاز به قصد اقامت ده روز ندارد.  
سؤال: بیرون بودن موی سر زن صرفاً از روی عادت ونه برای جلب توجه مردان، جایز است؟ جواب: زن باید تمام موی خود را از نگاه نامحرم بپوشاند و صرف عادت مجوز گناه نیست.
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✋موضوع:نبودن_مانع_در_اعضای_وضو_و_غسل_با_رویکرد_کاشت_ناخن و.. ✍️در مساله 11 رساله مراجع تقلید آمده است مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. در بین احکام شرعی یکی از احکام بسیار مورد نیاز و مورد مبتلا مسائل وضو و غسل است که امروز قصد داریم به چند نکته از آن اشاره کنیم: 1️⃣👈یکی از شرایط صحیح بودن وضو و غسل این است که در اعضای وضو و غسل چیزی که مانع رسیدن آب می شود وجود نداشته باشد و در صورت وجود مانع باید برطرف شود هر چند برطرف کردن آن هزینه داشته باشد؛ لذا اگر بر روی دست چسب یا لاک یا ناخن مصنوعی و یا مژه مصنوعی باشد باید برای وضو و غسل برطرف شود. (1) 2️⃣👈. نسبت به اصل کاشت ناخن هم عرض می کنیم که بانوان محترم توجه داشته باشند اگر کسی بخواهد فقط برای زینت و زیبایی (نه ضرورت خاصی) این عمل را انجام دهد و کاشت هم به کیفیتی صورت می گیرد که برداشتن آن برای او ممکن نباشد و یا برداشتن ضرر و یا مشقت زیاد دارد لذا نمی خواهد بردارد بنابه نظر تعدادی از مراجع عظام تقلید از جمله امام خامنه‌ای حفظه الله ایجاد این مانع روی ناخن شرعا حرام است و خانم نباید از این زینتی که برای طهارتش مشکل ایجاد می کند استفاده کند. (2) 3️⃣👈 اگر در اعضای وضو چیزی چسبیده باشد مانند چسب و رنگ چنانچه برطرف کردن اینها هر چند با هزینه کردن امکان نداشته باشد یا سختی غیر قابل تحملی داشته باشد در صورتی که برای تحصیل طهارت علاوه بر غسل ‏و وضوی ‏جبیره ای، (یعنی به صورت معمولی وضو یا غسل کرده و دست مرطوب بر روی مانع بکشد،) تیمم هم انجام شود به نظر اکثر مراجع تقلید، مکلف به وظیفه خودش عمل کرده است. (3) 📗نکات توضیحی و منابع: (1) مکارم: اگر مانع به مقدار دو میلی متر باشد برای وضو اشکال ندارد. (2) رهبری، سایت لیدر ؛ مکارم، استفتائات سایت، شرایط صحت وضو، نبودن مانع ؛ سیستانی: اگر بداند نمی تواند مانع را برطرف کند انجام آن در وقت نماز جایز نیست و خارج از وقت نماز به احتیاط واجب جایز نیست. (3) سیستانى: وظیفه‌اش تیمّم است مگر آن که آن چیز در مواضع تیمّم باشد که در این صورت لازم است بین وضو و تیمّم جمع کند و اگر آن چیزى که چسبیده دوا باشد، حکم جبیره را دارد. خوئى، تبریزى، زنجانی: وظیفه‌اش تیمّم است. تبریزى: مگر در صورتى که در جاى تیمم هم چسبیده باشد که در این صورت، وضو یا غسل کافى است. حضرت امام، فاضل، مکارم، بهجت، نوری: وضوی جبیره بگیرد. گلپایگانى، صافى: و بنابر احتیاط واجب اگر تمام یا بعض محلّ تیمّم بى‌مانع باشد، تیمّم هم بنماید. (رساله مراجع مساله 338)
🗣سوال: حکم اذان و اقامه مستقل در نماز جماعت چیست؟ پاسخ👇🏽 📝اگر برای نماز جماعتی اذان و اقامه گفته باشند، کسی که با آن جماعت نماز می خواند نباید برای نماز خود اذان و اقامه بگوید. [1] 📝آیت الله بهجت: اگر برای نماز جماعتی اذان و اقامه گفته باشند، کسی که با آن جماعت نماز می خواند، می تواند برای نماز خود اذان و اقامه نگوید. [2] 📝آیت الله مکارم: اگر برای نماز جماعتی اذان و اقامه گفته باشند، برای همه کسانی که با آن جماعت نماز می خوانند، کافی است و بقیه بنابر احتیاط واجب باید اذان و اقامه را ترک کنند. [3] --------------- 📚 منبع: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 923؛ امام، تحریرالوسیله، ج1، فی الاذان و الاقامه، ص 279، م 3؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 890؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، م 568 و المسائل المنختبه، م 255؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 718. [2]. بهجت، وسیله النجاه، م 674. [3]. مکارم، توضیح المسائل، م 845. کانال 🌺 @ahkaamcanonical
آیا می دانید ❓❓ کسی که از سید فقیری طلبکار است نمی تواند مستقیما آن بدهی را بابت سهم سادات خمسش در نظر بگیرد. 💠 مثلا کسی که یک میلیون از سید فقیری طلب دارد و الان یک میلیون سهم سادات بدهکار است نمی تواند بگوید آن یک میلیون طلبم در ازای سهم سادات مگر اینکه یکی از این راهها را انجام دهد: 👇🏼👇🏼👇🏼 1⃣➖از حاکم شرع و دفتر مرجعش و یا نماینده او در این باره اجازه بگیرد. 2⃣➖(بنابر احتیاط واجب)سهم سادات را به سید فقیر بدهد و بعد سید بابت بدهی که به این شخص دارد به او برگرداند. 3⃣➖ ✍🏻 آیات عظام وحید خراسانی و سیستانی: و مى تواند از سید فقیر وكالت گرفته و خود از جانب او خمس را دریافت نموده و بعد بابت طلبش دریافت كند. ✍🏻 آیت الله شبیری زنجاني: كسي كه از مستحقّ طلبكار است، مي تواند طلب خود را بابت خمس حساب كند. --------------- 📚 منبع: رساله 12 مرجع مسأله 1850 کانال 🌺 @ahkaamcanonical
❎سوال: آیا نماز با نامحرم در اتاق خلوت، صحیح است؟ 📝آیت الله خامنه ای: اگر مرد و زن نامحرم در اتاق یا محل خلوتی باشند که کسی نمی تواند وارد آن شود و آنان بترسند که با حرام بیفتند، ماندنشان در آن جا حرام است و بنابر احتیاط مستحب نباید آن جا نماز بخوانند؛ لیکن اگر نماز خواندند، باطل نیست. [1] 📝آیت الله سیستانی: بودن مرد و زن نامحرم در جایی که احتمال معصیت و فساد را بدهند حرام است؛ هر چند کس دیگری بتواند وارد شود و احتیاط مستحب آن است که در آنجا نماز نخوانند. [2] 📝آیات عظام صافی و مکارم: اگر مرد و زن نامحرم در اتاق یا محل خلوتی باشند که کسی نمی تواند وارد آن شود بنابر احتیاط واجب ماندنشان در آنجا حرام است؛ هر چند احتمال فساد ندهند و به گفتگوهای علمی و ضروری و مانند آن بپردازند. نماز خواندن نیز در آنجا صحیح نیست. [3] --------------- 📚 پی‌نوشت: [1]. خامنه ای: استفتاء (رساله مصور، ج2، ص 70). [2]. سیستانی، توضیح المسائل، م 876. [3]. صافی، توضیح المسائل، م 876؛ مکارم، توضیح المسائل، م 814. کانال 🌺 @ahkaamcanonical
🌀 عدم توانایی مالی درانجام نذر 🌀 ❓سوال: 💠 اگر شخصی نذری 🙌🏻 کرده باشد به صورت شرعی ، مثلا محرم 🏴 هر سال یک گوسفند 🐑 قربانی کند ولی بعد از چند سال توانایی خرید نداشته باشد، آیا باید قرض 💰 یا وام 💵 بگیرد یا تکلیفی ندارد؟ 👇🏼 پاسخ: 👤 آیت الله خامنه ای: اگر صيغه مخصوص نذر را ـ كه در رساله‌هاى عمليه ذكر شده است ـ نخوانده‌ايد، عمل به آن لازم نيست. 👤 آیت الله مکارم شیرازی : اگر توانايى ندارند، ساقط مى شود و اگر بتوانند وام یاقرض را به راحتى ادا كنند، وام یا قرض بگيرند. 👤 آیت الله فاضل لنکرانی: اگر در بعضی از سال ها قدرت مالی برانجام نذر نداشته باشد واجب بودن نذر در آن سال ساقط می شود و ادا کردن نذر واجب نیست و لازم نیست برای انجام نذر قرض یا وام بگیرد. 👤 آیت الله سیستانی: لازم نیست و اگر قدرت نداشته باشد نذر منحل می شود. 👤 آیت الله وحید خراسانی:‌ هر سالی که قدرت و تمکن مالی ندارد در آن سال چیزی به عهده او نیست. --------------- 📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام کانال 🌺 @ahkaamcanonical
💼 احکام معاملات 💼 ⁉️آیا می دانید...... ♻️ معامله و خرید و فروش از نظر نقد یا نسیه بودن 4 نوع است: 💰1- خرید و فروش نقدی : هم پول و هم کالا نقدا تحویل می شود. 🤔 مثال :از مغازه روغن می خرید و پول آن را نقدا می پردازید. 📝 2- خرید و فروش نسیه: در این نوع معامله کالا نقدی تحویل می شود و پولش در آینده داده می شود. ⚠️ تذکر :در معامله نسيه بايد مدّت پرداخت پول كاملاً معلوم باشد(مثلا بگوید یک ماهه) پس اگر جنسي را بفروشد و تاریخ پرداخت پول معلوم نشود معامله باطل است.)❌ 💢 3- خرید و فروش سلف(پیش خرید و پیش فروش): در این معامله پول نقدا پرداخت می شود ولی کالا در آینده تحویل گرفته می شود. ⚠️تذکر :در این نوع معامله کل پول باید یکجا و نقدی پرداخت شود و الا معامله صحیح نیست. 📋 4- خرید و فروش نسیه به نسیه: در این نوع معامله هم کالا نسیه است و هم پول آن. مثلا فروشنده می گوید بر گردن من که سه ماه دیگر ماشینی را به تو فروختم خریدار هم می گوید من هم سه ماه دیگر پولش را می دهم. تذکر: از نظر شرعی سه نوع معامله اول صحیح است و نوع چهارم که به آن (کالی به کالی) هم گفته می شود باطل است. ❌ --------------- 📚 منبع: رساله 12 مرجع مساله 2104 به بعد کانال 🌺 @ahkaamcanonical
🔸برداشت های نادرست از احکام👇 🔰🔰شکستن قسم ✅برخی از قسم ها را می توان شکست و نیازی به پرداخت کفاره نيست، ✅ ولی بسیاری از مردم نسبت به آن بی اطلاعند: 👈🏻_ کسی که مجبور باشد یا از روی عصبانیت قسم بخورد، شکستن آن کفاره ندارد. 👈🏻_ قسمی که از ذهن بگذرد و یا نوشته شود، کفاره ندارد. 👈🏻_ قسمی که انجام آن غیر ممکن بوده و یا مشقت داشته باشد، شکستنش کفاره ندارد. 👈🏻_ اگر کاری که برای انجام آن قسم خورده، حرام و مکروه باشد و یا کاری که برای ترک آن قسم خورده، واجب یا مستحب بوده باشد؛ مثلا: به خدا قسم ازدواج نخواهم کرد، خانه بستگان نخواهم رفت، دیگر کار خیر انجام نخواهم داد، قرض نخواهم داد و... شکستن چنین قسمی نیز کفاره نخواهد داشت. کانال 🌺 @ahkaamcanonical
♦ مواردی که نماز احتیاط واجب می‏شود ♦ ➖➖ ➖ ➖➖ 👈 عبارتند از: ◀ الف) شک بین 3 و 2؛ ◀ ب) شک بین دو و چهار؛ ◀ پ) شک بین دو و سه و چهار ؛ ◀ ت) شک بین سه و چهار؛ ◀ ث) شک بین چهار و پنج در حال قیام ؛ ◀ ج) شک بین سه و پنج ؛ ◀ چ) شک بین سه و چهار و پنج؛ ◀ ح) اگر بعد از نماز بداند که در بین نماز حال تردیدی داشته که مثلا دو رکعت خوانده یا سه رکعت و بنا را بر سه گذاشته ولی نداند که گمانش به خواندن سه رکعت بوده یا هر دو طرف در نظر او مساوی بوده به احتیاط واجب باید نماز احتیاط را بخواند. کانال 🌺 @ahkaamcanonical
♻اگر در حین وضو گرفتن دست به محلی که خیس است برخورد کند از آنجایی که با آب غیر وضو قاطی میشود وضو باطل میشود؟ 💠پاسخ: 🔷 آ یت الله خامنه ای: اگر هنگام شستن دست و صورت باشد اشکالى ندارد ولى اگر بعد از شستن دست چپ باشد و بخواهد با همان دست مسح سر يا پا را انجام دهد اشکال دارد. 🔶 آیت الله فاضل لنکرانی : اگر دست قبل از مسح به جای خیس بخورد و رطوبتی غیر از آب وضو به دست برسد مسح با آن باطل است و اگر با قسمت دیگری کف دست که آب غیر وضو به آن نرسیده مسح بکشد صحیح است. 🔶 آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال آن را نیز از آب وضو حساب می کند. 🔷 آیت الله وحید خراسانی: مسح سر و پا باید با آب وضو که در کف دست است انجام شود و اگر آب کف دست با آب دیگری ممزوج و قاطی شود مسح با آن صحیح نیست. ➖➖➖➖➖➖➖ 📚 منبع: استفتاء از دفتر مراجع عظام کانال 🌺 @ahkaamcanonical
🍗 🐄 🍖 🐏 ♨️ احکام غذاها ♨️ ⁉️ سوال: 🔪ایا جدا کردن پی حرام (نخاع) ، در حیوان حلال گوشت که از گردان تا اطراف ستون فقرات وجود دارد ضرورتا باید قبل ازطبخ انجام شود؟ اگر هنگام طبخ غذا جدانشده باشد حکم غذا چیست؟ ✅ پاسخ: ✍🏻 آیت الله خامنه ای: لازم نیست قبل از طبخ جدا شود. ✍🏻 آیت الله مکارم شیرازی: عمدا پختن قسمتهایی که خوردن آنها حرام است جایز نیست،اما اگر سهوا بوده و نمیدانسته اند خوردن آبگوشت و گوشت اشکالی ندارد و تنها لازم است از قسمتهایی که خوردن آنها حرام است اجتناب کنند. ✍🏻 آیت الله شبیری زنجانی : لازم نیست ولی نباید در موقع خوردن عرفا گفته شود قسمت حرام حیوان هم خورده شد. ✍🏻 آیت الله وحید : اگر بعدِ طبخ به طورِ کامل جدا شود اشکالی ندارد. --------------- 📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام کانال 🌺 @ahkaamcanonical
ـ⁣⁣⁣⁣🔘⚪️🔘⚪️🔘 ⁣⁣⁣⁣⁣⁣ـ⁣⁣⁣⁣⚪️🔘⚪️ ﷽ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣ـ⁣⁣⁣⁣🔘⚪️ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣ـ⁣⁣⁣⁣⚪️ ❓مسئله : كسى كه نذر كرده توی روز عاشورا به مردم حليم بده، مى‌تونه خوارکی‌های دیگه‌ خشک و بسته‌بندی عوض اون بده يا نذر حليم رو توی روز ديگه‌ای از ماه محرم انجام بده؟ 📚 آیات عظام امام خمینی، خامنه‌ای، بهجت، تبریزی، سیستانی، صافی، فاضل، مکارم، نوری و وحید: 📝 ببین عزیزتر از جانم، نذر برای این‌که واجب بشه، قوانین و شرایط خاصی داره؛ اگه نذرتون رو مطابق این قوانین و عبارت معتبر شرعى انجام داده باشین، نمی‌شه تغییرش داد و بايد به همون صورتى عمل کنیم كه نذر كردین. 👈 اما اگه این‌طور نبوده و مثلاً صیغه نذر رو درست نخوندین، اختيار با خودتونه. شما می‌تونین به جاش چیزی دیگه‌ای بدین یا در روز دیگه انجامش بدین؛ چون اصلاً واجب نشده بود. ✌️راستی اگه به‌خاطر کرونا یا هر دلیل دیگه‌ای، کلاً نشه نذر رو انجام داد، بعضی از مراجع می‌گن نذر ساقط می‌شه و بعضی هم می‌گن گاهی می‌شه جابه‌جا کرد. 🔺امام، استفتائات، ج۲، نذر، س۲۰ و۲۶؛ بهجت، توضيح‌المسائل، م۲۱۳۵؛ مكارم، استفتائات، ج۲، س۱۲۵۵؛ مکارم، استفتائات، ج۱، س۱۰۱۳؛ فاضل، جامع‌المسائل، ج۱، س۸۳۲۶؛ نورى، استفتائات، ج۲، س۷۲۵؛ تبريزى، استفتائات، س۱۷۳۴؛ دفتر:خامنه‌اى، وحيد و صافى. کانال 🌺 @ahkaamcanonical
استفاده از مسجد جهت فعالیت بسیج و کتابخانه و امور فرهنگی پرسش :استفاده از مسجد جهت امورى كه با فعاليّت و شأن مسجد تعارضى ندارد و بلكه مطابقت دارد (مانند بسیج و کتابخانه و کارهای فرهنگی ) چه حكمى دارد؟ آیا رضایت بانی و واقف هم شرط می باشد؟ پاسخ :انجام کارهای ذکر شده، مشروط براينكه مزاحمتى براى نمازگزاران ايجاد نشود اشکالی ندارد، ولی اشخاصی که عذر دارند نمی توانند در آنجا رفت و آمد کنند و رضایت بانی نیز شرط نمی باشد، در ضمن اگر از امکانات مسجد استفاده شده، احتیاط آن است که سهم خود را نسبت به آب و برق و غیره بپردازند؛ مگر این که بانیان این گونه امور از آغاز وقف را توسعه داده باشند آیت الله مکارم شیرازی
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ⛔️ 1️⃣👈 🧕بدون اذن 🧔باطل است‏ و لو اين كه از اموال خودش باشد. 2️⃣👈 نذرهاى و چشم👀به هم چشمى. 3️⃣👈 نذر براى انسان. 4️⃣👈نذر در 😴 5️⃣👈نذر براى انجام كار ⛔️ و و يا ترك و . 6️⃣👈نذر يا از روى 😤 و ناراحتى به طورى كه اختيارى نباشد. 7️⃣👈نذر كارى كه است. 8️⃣👈نذر بدون يا صرف تصميم. 📗 : ۱. توضیح المسائل مراجع م ۲۶۴۴ و ۲۶۴۸ ۲. استفتائات امام ج ۲ ص۴۶۱ س ۱۰ ۳. احکام دودقیقه ای محمود اکبری ج ۲ @AhkameMazhabi https://eitaa.com/fatemi5/2665 •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
لطیفه😂😂😜😜😜 و احکام 😄😳 ديروز رفته بودم ..... تو مسير يک وایستاده بود میخواست منم سوار کردم، 5000 تومن کرایه به من داد و برگشت گفت دست شما درد نکنه ما قديما اين مسير رو با ميرفتيم، الان داريم با ميريم... 😳😳 نفهميدم کرد؟! بود؟ يا مارو داشت؟!!! واقعا مونده بودم بقیه شو.پس بدم یا ندم..... 😝😝😝😝😝 🌺🌸🌺🌸🌺 آيا برنگرداندن خورده پولی که به عنوان مابقی تاکسی پس ندادم الناس هست؟؟ بله الناس. و باید در صدد جبران باشد. اگر توانستید باید را به برگردونید اگر نتوانستید اون فرد رو پیدا کنید ، ازطرف صاحبش به فقرابدهید. ✅این مسأله در همه جا جاری است مثل فروشی ها، ها و.... @ahkameshirin
لطیفه و احکام ازدواج😍😍😍 😁😄 به اصغر میگه : چیه ؟ اصغر میگه : دوست دارم درس بخونم بشم کنم زنمو درک کنم و بفهمم . براش همه چی دنیامو به پایش بریزم نزارم دست به بزنه ! به میگه : رضا آرزوی تو چیه ؟ رضا میگه : اصغر بشم 😝😝😝 --------------------------- 🌺🌸🌸🌺🌸 : و و و پدر و و مادر و و مادر هر چه بالا روند، به انسان هستند و ازدواج با آنها است. همچنین ازدواج با زن هم حتی وقتی خود را طلاق بدهد ، حرام است. 🌺🌸@ahkameshirin