eitaa logo
احکام کاربردی
3.1هزار دنبال‌کننده
356 عکس
99 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 👈فهرست موضوعی و عددی احکام؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 مساله 11 مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 👈سایر کانال های ما https://eitaa.com/fatemi222/10600
مشاهده در ایتا
دانلود
وظیفه بیماران نسبت به روزه ماه مبارک رمضان 🆔 @fatemi222
احکام جنابت ‌ غسل و....👇👇
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 ✋جنابت‏ ↩️کسى که شب ماه رمضان جنب شده و مى ‏داند که اگر بخوابد، بعد از اذان صبح بیدار مى‏ شود، تکلیف او چیست؟ همه مراجع (به جز مکارم): این شخص باید پیش از خواب غسل کند و اگر بدون غسل بخوابد و بعد از اذان صبح بیدار شود، روزه ‏اش باطل است و باید علاوه بر قضاى آن، کفّاره هم بدهد. آیه اللَّه مکارم: اگر بدون غسل بخوابد و بعد از اذان صبح بیدار شود، روزه‏ اش اشکال دارد و بنابر احتیاط واجب، بعد از ماه رمضان، آن را قضا کند و کفّاره هم بدهد. ↩️در ماه رمضان بعد از اذان صبح، با حالت احتلام بیدار شدم؛ ولى مى‏ دانم پیش از اذان محتلم شده‏ ام، تکلیفم چیست؟ همه مراجع: روزه صحیح است. 🔹روزه مستحبى و جنابت‏ ↩️ آیا انسان جنب، مى ‏تواند بعد از اذان صبح غسل کند و روزه مستحبى بگیرد؟ همه مراجع: روزه مستحبى اشکال ندارد و روزه صحیح است. •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 ✋جنابت قبل اذان‏ ↩️ شخص جنب که در ماه رمضان قبل از اذان صبح، به آب دسترسى ندارد، وظیفه ‏اش چیست؟ همه مراجع: اگر تا پیش از اذان صبح به آب دسترسى ندارد، تیمّم بدل از غسل کند و روزه او صحیح است. بعد از اذان در صورت دسترسى به آب، براى نماز صبح غسل کند و در غیر این صورت، با همان تیمم نماز صبح خود را بخواند. ↩️شخصى در ماه رمضان پیش از اذان صبح محتلم شده و اگر بخواهد غسل کند، وقت براى خوردن سحرى باقى نمى‏ماند؛ تکلیف او چیست؟ همه مراجع: اگر مى‏ تواند بدون خوردن سحرى روزه بگیرد، باید غسل کند و اگر بدون آن نمى ‏تواند روزه بگیرد و خوف ضرر دارد، سحرى بخورد و پیش از اذان تیمم کند. ↩️کسى که در تنگى وقت، قبل از اذان صبح در شب ‏هاى ماه رمضان، به جهت جنابت تیمم کند؛ آیا مى‏ تواند با آن نماز بخواند، یا باید غسل به جا آورد؟ آیات عظام امام، خامنه ‏اى و نورى: بنابر احتیاط واجب، باید براى نماز صبح غسل به جا آورد. آیات عظام بهجت، تبریزى، سیستانى، صافى، فاضل و وحید: باید براى نماز صبح، غسل به جا آورد. آیه اللَّه مکارم: اگر تیمم و عذرش باقى است، با همان تیمم مى‏ تواند نماز صبح بخواند. ↩️ اگر در ماه رمضان، با اعتقاد به اینکه براى غسل جنابت وقت دارد، مشغول به غسل شود و وسط غسل بفهمد مقدارى از غسل با اذان صبح همراه شده است، حکم روزه او چیست؟ همه مراجع: روزه او صحیح است. ↩️ کسى که پیش از اذان صبح، با حالت احتلام از خواب بیدار مى ‏شود، آیا مى‏ تواند تا نزدیک اذان، غسل نکند و تیمم کند؟ باید پیش از اذان صبح، تیمم کند و روزه او صحیح است. •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 ✋جنابت و روزه قضا ✋شخصى مى‏ خواهد روزه قضاى ماه رمضان را بگیرد، بعد از اذان صبح بیدار مى‏ شود و خود را محتلم مى ‏یابد؛ آیا مى ‏تواند آن روز را روزه بگیرد؟ آیات عظام امام، خامنه ‏اى و نورى: اگر بعد از اذان صبح محتلم شده باشد، مى ‏تواند روزه بگیرد؛ ولى اگر پیش از اذان صبح محتلم شده، نمى‏ تواند آن روز را روزه بگیرد. آیه اللَّه بهجت: روزه آن روز باطل مى‏ شود. آیات عظام تبریزى، سیستانى و وحید: مى‏ تواند آن روز را روزه بگیرد. آیات عظام صافى و فاضل: اگر وقت قضاى روزه تنگ نیست، باید روز دیگرى را روزه بگیرد؛ ولى اگر وقت تنگ است- به عنوان مثال پنج روز قضا به ذمه دارد و پنج روز هم بیشتر به ماه رمضان باقى نمانده است- بنابر احتیاط واجب، باید آن روز را روزه بگیرد و بعد از رمضان هم قضا کند و اگر وقت تنگ نیست، روزه‏ اش باطل است و باید روز دیگرى را روزه بگیرد. آیه اللَّه مکارم: اگر وقت قضاى روزه تنگ نیست، بنابر احتیاط واجب باید روز دیگرى را روزه بگیرد؛ ولى اگر وقت تنگ است- به عنوان مثال پنج روز قضا به ذمه دارد و پنج روز هم بیشتر به ماه رمضان باقى نمانده- همان روز را روزه بگیرد و روزه صحیح است. •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 ✋ندانستن جنابت‏ ↩️چندین سال با حال جنابت، روزه گرفتم و نماز خواندم؛ در حالى که نمى‏ دانستم جنب باید غسل کند، تکلیف من چیست؟ آیات عظام امام، بهجت، تبریزى، خامنه ‏اى و وحید: نماز و روزه ‏هایى را که در حال جنابت انجام داده‏ اید، باید قضا کنید. آیات عظام سیستانى، صافى و فاضل: اگر در یاد گرفتن مسائل کوتاهى نکرده ‏اید، روزه ‏ها صحیح است و قضا ندارد؛ ولى نمازهایى را که در حال جنابت خوانده‏ اید، در هر حال باید قضا کنید. آیه اللَّه مکارم: روزه‏ هایى را که در حال جنابت انجام داده ‏اید، بنا بر احتیاط واجب قضا کنید و نمازهایى را که در این حالت خوانده ‏اید قضا نمایید. آیه اللَّه نورى: روزه ‏ها صحیح است و قضا ندارد؛ ولى نمازهایى را که در حال جنابت خوانده ‏اید، باید قضا کنید. تبصره۱: طهارت نسبت به نماز شرط واقعى است؛ از این رو اگر از روى ناآگاهى بدون طهارت نماز بخواند، نمازش باطل است. تبصره۲: در هر حال روزه ‏هایى که با این حالت گرفته شده است کفاره ندارد. •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 ✋فراموشى غسل جنابت‏ ↩️اگر در ماه رمضان، غسل جنابت را فراموش کنیم و پس از چند روز یادمان بیاید، چه تکلیفى داریم؟ همه مراجع: باید نمازها و روزه آن چند روز را قضا کنید؛ ولى کفّاره ندارد. ↩️کسى که مدتى روزه گرفته و نماز خوانده است و بعد بفهمد جنب بوده، تکلیف او چیست؟ همه مراجع: اگر متوجه اصل جنابت نبوده، روزه‏ هاى او صحیح است؛ ولى باید نمازها را قضا کند. ↩️ اگر کسى در شب جنب شود؛ ولى غسل را فراموش کند، تا اینکه در روز متوجه شود؛ آیا در این صورت نیز روزه‏اش باطل است؟ همه مراجع: آرى، در این فرض نیز روزه باطل مى‏ شود. تبصره: هر چند روزه شخص باطل است؛ ولى باید تا غروب از خوردن و آشامیدن و مانند آن امساک کند. •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 ✋تأخیر غسل جنابت‏ ↩️اگر کسى در شب ماه رمضان، جُنُب شود و تا نزدیک اذان صبح، غسل را به تأخیر اندازد و سپس تیمم کند، آیا روزه او صحیح است؟ همه مراجع (به جز صافى و وحید): در این فرض (هر چند تأخیر غسل، گناه است)؛ ولى چنانچه قبل از اذان صبح تیمم کند، روزه او صحیح است. آیات عظام صافى و وحید: در این فرض (هر چند تأخیر غسل، گناه است)؛ بنابر احتیاط واجب تیمم کند و روزه بگیرد و قضاى آن را نیز به جا آورد. ┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 ✋بطلان غسل روزه ‏دار ↩️کسى که نمى ‏دانسته شستن کف پا در غسل لازم است، مدتى به این ترتیب غسل مى ‏کرده؛ نسبت به نماز و روزه‏ هاى گذشته چه تکلیفى دارد؟ همه مراجع: اگر مى ‏داند که آب به کف پا نمى ‏رسیده، باید نمازهایى را که خوانده، قضا کند؛ ولى روزه‏ ها قضا ندارد. ↩️ مدتى غسل‏ هاى خود را نادرست انجام مى‏ دادم و با آن روزه مى ‏گرفتم و نماز مى ‏خواندم، آیا باید روزه ‏ها و نمازها را قضا کنم؟ همه مراجع: روزه‏ ها قضا ندارد؛ ولى نمازها را باید قضا کنید. ┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 ✋استمنا ↩️استمنا چیست؟ همه مراجع: استمنا آن است که انسان با خود یا دیگرى کارى کند که از او، منى بیرون آید. این عمل حرام است و در صورت خروج منى، غسل جنابت بر او واجب مى‏شود. 🔹استمناى روزه ‏دار ↩️اگر کسى به عمد روزه خود را در ماه مبارک رمضان، به وسیله استمنا باطل کند، چه حکمى دارد؟ همه مراجع (به جز خامنه ‏اى، سیستانى و صافى): علاوه بر قضا، بنابر احتیاط واجب، باید «کفاره جمع» (۶۰ روز روزه و اطعام ۶۰ فقیر) بپردازد.[ آیه اللَّه صافى: علاوه بر قضا، باید کفاره جمع (۶۰ روز روزه و اطعام ۶۰ فقیر) بپردازد.[ آیات عظام خامنه‏ اى و سیستانى: علاوه بر قضا، کفّاره دارد و بنابر احتیاط مستحب، کفاره جمع (۶۰ روز روزه و اطعام ۶۰ فقیر) بپردازد. ↩️ کسى که به حرمت استمنا در ماه رمضان آگاهى داشته؛ ولى نمى‏ دانسته روزه را باطل مى ‏کند، تکلیف او چیست؟ همه مراجع (به جز سیستانى، خامنه ‏اى و مکارم): در فرض یاد شده، باید روزه‏ هایى که در آن استمنا کرده، قضا کند و کفّاره هم بدهد. آیه اللَّه سیستانى: پرداخت کفّاره واجب نیست و اگر جهل به حدى باشد که احتمال باطل شدن روزه را نمى‏ داده است، قضاى روزه‏ ها نیز واجب نیست. آیه اللَّه خامنه‏ اى: در فرض یاد شده، تنها قضاى روزه‏ ها واجب است. آیها للَّه مکارم: در فرض یاد شده، بنابر احتیاط واجب روزه‏ هایى که در آن استمنا کرده، قضا کند و کفّاره هم بدهد. ┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
خودارضایى‏ ۸۴: کسى که بدون قصد بیرون آمدن منى در ماه رمضان، با خودش بازى کند و ناخود آگاه منى از او خارج شود؛ آیا روزه ‏اش باطل مى‏ شود؟ همه مراجع: اگر احتمال مى‏ داده که با این کار منى از او بیرون مى‏ آید، روزه‏ اش باطل مى‏ شود.
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 ✋استمنا هنگام بلوغ‏ ↩️در جوانى گاهى در ماه رمضان استمنا مى ‏کردم؛ ولى به هیچ وجه از حرمت آن آگاهى نداشتم و نیز نمى ‏دانستم که روزه را باطل مى ‏کند، تکلیف من چیست؟ آیات عظام امام، صافى و نورى: اگر جهل به حدى باشد که احتمال باطل شدن روزه را نمى‏ داده‏اید، کفّاره واجب نیست؛ ولى بنابر احتیاط واجب، باید روزه‏ هایى را که در آنها استمنا کرده‏اید، قضا کنید. آیات عظام بهجت، خامنه‏ اى و فاضل: اگر جهل به حدى باشد که احتمال باطل شدن روزه را نمى‏ داده‏اید، کفّاره واجب نیست؛ ولى باید روزه ‏هایى را که در آنها استمنا کرده ‏اید، قضا کنید. آیات عظام تبریزى و وحید: باید روزه ‏هایى را که در آنها استمنا کرده ‏اید، قضا کنید؛ ولى کفّاره واجب نیست. آیه اللَّه سیستانى: پرداخت کفّاره واجب نیست و اگر جهل به حدى باشد که احتمال باطل شدن روزه را نمى‏ داده‏اید، قضاى روزه‏ ها نیز واجب نیست. آیه اللَّه مکارم: بنابر احتیاط واجب باید روزه‏ هایى را که در آنها استمنا کرده ‏اید، قضا کنید؛ ولى کفّاره واجب نیست. ↩️ اگر با قصد خروج منى، خودارضایى کند؛ در صورتى که به حد خروج منى نرسد، آیا روزه را باطل مى‏کند؟ آیات عظام امام، خامنه‏ اى و فاضل: خیر، روزه ‏اش باطل نمى ‏شود. آیات عظام بهجت، صافى، مکارم و نورى: اگر به قصد بیرون آمدن منى، خود ارضایى کند، روزه ‏اش باطل مى‏ شود؛ هر چند منى از او بیرون نیاید. آیه اللَّه تبریزى: اگر به قصد بیرون آمدن منى، خود ارضایى کند- هر چند منى از او بیرون نیاید- باید روزه را تمام کند و بعد از ماه رمضان قضا نماید. آیات عظام سیستانى و وحید: اگر به قصد بیرون آمدن منى خود ارضایى کند- هر چند منى از او بیرون نیاید- بنابراحتیاط واجب، روزه را تمام کند و بعد از ماه رمضان قضا نماید. ┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
فکر شهوانى‏ ↩️ اگر در ماه رمضان، فکر و خیال شهوانى باعث حرکت منى شود؛ ولى از بیرون آمدن آن جلوگیرى گردد، روزه باطل است؟ همه مراجع (به جز امام، خامنه ‏اى و فاضل): اگر با این کار قصد بیرون آمدن منى را نداشته باشد، روزه باطل نمى ‏شود. آیات عظام امام، خامنه ‏اى و فاضل: تا هنگامى که منى از او خارج نشود، روزه باطل نمى ‏شود.
نگاه به نامحرم‏ ↩️ اگر روزه‏ دار به نامحرم نگاه کند، آیا روزه ‏اش باطل مى‏ شود؟ همه مراجع: خیر، روزه ‏اش صحیح است. تبصره: این عمل از ثواب و ارزش روزه مى ‏کاهد؛ از این رو بایسته است چشم، گوش، زبان، قلب و همه اعضا، از ارتکاب خلاف و گناه حفظ شوند.
فیلم مبتذل‏ حکم مشاهده فیلم ‏هاى مبتذل در ماه رمضان چیست؟ آیا روزه را باطل مى ‏کند؟ همه مراجع: نگاه به فیلم ‏هاى مبتذل و شهوت برانگیز، حرام است؛ خواه در ماه رمضان باشد یا غیر آن و اگر احتمال مى ‏دهد با نگاه به این نوع فیلم‏ ها، منى از او خارج مى ‏شود- چنانچه منى بیرون بیاید- روزه‏ اش باطل است.
📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 ✋كفاره استمنا در روزه چيست خود ارضايي يا استمنا يكي از گناهان كبيره محسوب مي شود ، و اگر كسي در هنگام روزه آن را انجام دهد سبب باطل شدن روزه اش ميگردد و بايد كفاره بدهد. غسل جنابت هم واجب می شود(همانند سایر غسل ها است ولی باید به نیت غسل جنابت باشد). برخي از مراجع مي فرمايند بايد كفاره جمع بپردازد. لازم به ذكر است كه استمنا مخصوص به آقايان نيست و اگر خانمي خود ارضايي كند روزه اش باطل مي شود. ملاعبه (بازی) با همسر و استمنا توسط همسر حرام نيست اما اگر هنگام روزه منجر به خروج مني شود، (اگر از عمد ملاعبه کنند تا منی خارج شود) کفاره نیز واجب می شود . باطل كردن روزه با محرّمات ↩️حکم کسى که با آميزش جنسى حرام يا استمنا يا خوردن و نوشيدن حرام روزه خود را در ماه رمضان باطل نموده چيست؟ ج) در فرض مرقوم بايد شصت روز روزه بگيرد و يا شصت مسکين را اطعام نمايد و احتياط مستحبّ آن است که هر دو را انجام دهد. ↩️اگر مکلّف علم داشته باشد به اين‌که استمنا روزه را باطل مى‌‏کند، ولى عمداً آن را انجام دهد، آيا کفّاره جمع بر او واجب مى‌‏شود؟ ج) اگر منى هم از او خارج شود، کفّاره جمع بر او واجب نمى‌‏شود لکن احتياط مستحبّ آن است که کفّاره جمع بپردازد. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای. ↩️پرسش: آیا استمناء در روز ماه رمضان روزه را باطل می کند؟ اعم از آنکه منی بیرون بیاید یا نه و کفاره آن چیست؟ وانگهی اگر چنان کاری را زنان انجام دهند حکم آن چیست؟ پاسخ: اگر به قصد انزال، استمنا کند و انزال هم بشود روزه باطل می شود و بر او قضا و کفاره واجب است (روزه دو ماه پی در پی و یا اطعام شصت فقیر) اما اگر استمناء کند و قصد انزال هم داشته باشد لیکن منی خارج نشود او باید روزه آن روز را به قصد قربت مطلقه بگیرد آنگاه قضا هم بکند. و اگر استمناء کند و قصد انزال نداشته باشد و عادت او هم چنان نبوده است که انزال بشود ولی احتمال انزال می داده و اتفاقاً منی هم خارج شود بر او واجب است قضا کند و کفاره واجب نمی شود. و اما اگر بر خودش مطمئن بوده که منی خارج نخواهد شد از قضا منی بیرون آید نه قضا واجب می شود و نه کفاره و در این مسائل فرقی میان زن و مرد نیست . ↩️پرسش: در ماه رمضان استمنا کردم البته به قصد بیرون آوردن منی نبود ولی منی از من خارج شد و می دانستم که به واسطه بیرون آمدن منی روزه ام باطل می‌شود حالا چه باید بکنم؟ آیا باید ۶۰ روز یا ۶۰نفر را سیر کنم یا نه؟ پاسخ: اگر کسى استمناء کند ، در حالى که جاهل باشد به اینکه استمناء روزه را باطل میکند چنانچه در جهل خود معذور باشد ، روزه اش صحیح است . و همچنین اگر با خود کارى کند در حالى که از خود مطمئن بوده منی از او خارج نمی شود و اتفاقا و بدون قصد منی خارج شود روزه صحیح است. و گرنه در صورتى که بداند آن کار روزه را باطل مى کند ، اضافه بر قضا ، کفاره هم بر او واجب میشود . وهمچنین است بنا بر احتیاط واجب کسى که جاهل به حکم است ولى در جهل خود معذور نیست و مطمئن هم نیست یعنى احتمال مى دهد که مبطل باشد. و در کفاره افطار روزه ماه رمضان ، کافی است به شصت فقیر غذا بدهد به هر کدام ۷۵۰ گرم گندم یا آرد یا نان . واگر قضای آن را یک سال تأخیر بیاندازد تا ماه رمضان بعد برسد باید بابت هر روزعلاوه بر قضا همان مقدار غذا را به یک فقیر بدهد و اگر بیش از یک سال تاخیر بیاندازد کفاره تکرار نمى شود. ↩️پرسش: نوجوانی در روزه ماه مبارک استمناء می کرد حال وظیف او چیست؟ پاسخ: اگر کسى استمناء کند ، درحالى که جاهل باشد به اینکه استمناء روزه را باطل میکند چنانچه در جهل خود معذور باشد، روزه اش صحیح است . و همچنین اگر با خود کارى کند در حالى که از خود مطمئن بوده منی از او خارج نمی شود و اتفاقا و بدون قصد منی خارج شود روزه صحیح است. و گرنه در صورتى که بداند آن کار روزه را باطل مى کند ، اضافه بر قضا ، کفاره هم بر او واجب میشود . وهمچنین است بنا بر احتیاط واجب کسى که جاهل به حکم است ولى در جهل خود معذور نیست و مطمئن هم نیست یعنى احتمال مى دهد که مبطل باشد و استمناء را انجام می دهد. و در کفاره افطار روزه ماه رمضان ، کافی است به شصت فقیر غذا بدهد به هر کدام ۷۵۰ گرم گندم یا آرد یا نان و یک روز قضا کند. واگر قضای آن را یک سال تأخیر بیندازد تا ماه رمضان بعد برسد باید بابت هر روز علاوه بر قضا همان مقدار غذا را به یک فقیر بدهد و اگر بیش از یک سال تاخیر بیاندازد کفاره تکرار نمى شود. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سيستاني . ┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 ✋استمنا در حال روزه س. كسي‌ كه‌ نمي‌دانسته‌ استمناء روزه‌ را باطل‌ مي‌كند و حتي‌ يك‌ گناه‌ كبيره‌ است‌، اگر اين‌عمل‌ را انجام‌ دهد. آيا روزه‌ او باطل‌ است؟ اگر باطل‌ است،‌ كفّاره‌ دارد يا خير؟ ج. در فرض‌ سؤال‌، بايد قضاي‌ روزه‌ را بگيرد، ولي‌ كفّاره‌ ندارد.بلي،‌ اگر جاهل‌ مقصّر باشد، به اين‌ معني‌ كه‌ در موقع‌ ارتكاب‌ عمل‌، احتمال‌ حرمت‌ بدهد و سؤال‌ نكند و يا بداند استمناء حرام‌ و معصيت‌ است‌، هرچند نداند كه ‌روزه‌ را باطل‌ مي‌كند و اگر در روز ماه‌ رمضان‌ انجام‌ دهد، كفّاره‌ جمع‌ دارد. والله العالم. س21. كسي‌ كه‌ نمي‌دانسته‌ استمناء روزه‌ را باطل‌ مي‌كند و حتي‌ يك‌ گناه‌ كبيره‌ است‌، اگر اين‌عمل‌ را انجام‌ دهد آيا روزه‌ او باطل‌ است‌ ؟ اگر باطل‌ است‌ كفّاره‌ دارد يا خير؟ اگر دارد مقدار آن‌ چقدراست‌؟ ج‌ ـ در فرض‌ سؤال‌، بايد قضاي‌ روزه‌ را بگيرد ولي‌ كفّاره‌ ندارد، بلي‌ اگر جاهل‌ مقصّر باشد، به اين‌ معني‌ كه‌ درموقع‌ ارتكاب‌ عمل‌، احتمال‌ حرمت‌ بدهد و سؤال‌ نكند و يا بداند استمناء حرام‌ و معصيت‌ است‌، هرچند نداند كه‌روزه‌ را باطل‌ مي‌كند و در روز ماه‌ رمضان‌ انجام‌ دهد، كفّاره‌ جمع‌ دارد، كه‌ در توضيح‌ المسائل‌ مسأله‌ شماره‌ 1674 ذكر شده‌ است‌. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی صافي . باطل کردن روزه با فعل حرام بدون اطلاع از کفاره [مواردى که قضا و کفاره واجب است] فردى به دلیل عدم اطّلاع از کفّاره، روزه خود را با جنابت از حرام باطل کرده است. وظیفه این فرد چیست؟ علاوه بر قضا ، کفّاره جمع (بنابر احتیاط واجب) مى‏ پردازد، چون علم به بطلان داشته هر چند علم به کفّاره نداشته و علم به کفّاره شرط نیست. مبطل بودن استمنا مسأله 1347ـ اگر روزه دار با خود کارى کند که منى از او بیرون آید روزه اش باطل مى شود، اما اگر بى اختیار در حال خواب یا بیدارى بیرون آید، روزه باطل نمى شود. حکم روزه کسی که به قصد بیرون آمدن منی استمناء کرده مسأله 1352ـ اگر روزه دار به قصد بیرون آمدن منى استمناء کند روزه اش باطل مى شود هر چند منى از او بیرون نیاید. کفاره جمع براى کسى که با حرام روزه را باطل کرده است ( مسأله 1405ـ اگر روزه دار به چیز حرامى روزه خود را باطل کند، بنابر احتیاط واجب باید کفاره جمع بدهد، یعنى هم یک بنده آزاد کند و هم دو ماه روزه بگیرد و هم شصت فقیر را سیر کند (یا به هر کدام از آنها یک مد طعام که تقریبا 750 گرم است بدهد) و چنانچه هر سه برایش ممکن نباشد هر کدام که ممکن است باید انجام دهد (خواه آن چیز حرام، مانند شراب و زنا باشد یا مانند نزدیکى کردن با همسر خود در عادت ماهانه). کسی که سهواً در حال روزه استمناء کرده اگر کسی روزه قضا بگیرد و بعد از ظهر همان روز فراموش کند که روزه است و خود ارضایی کند حکم این روزه چیست؟ در فرض سوال، روزه صحیح است اما مرتکب معصیت بزرگی شده است. اسمتناء روزه دار پس از احتلام در خواب اگر شخص روزه داری بعد از نماز صبح محتلم شد و سپس قبل از غسل با خود بازی کند و برای بار دوم از او منی خارج شود روزه او چه حکمی دارد ؟ روزه او باطل است و علاوه بر قضا کفاره جمع دارد. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مكارم شيرازي . ┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
کیفیت غسل https://eitaa.com/ahkam31/1020 خجالت از غسل https://eitaa.com/ahkam31/978 هفت عبادت حرام🪜 https://eitaa.com/fatemi222/911 مانع بعداز غسل https://eitaa.com/ahkam31/1196 تیمم بجای غسل https://eitaa.com/ahkam31/1132 جنابت https://eitaa.com/ahkam31/931 جنابت قبل اذان https://eitaa.com/ahkam31/932 جنابت و قضای روزه https://eitaa.com/ahkam31/933 ندانستن جنابت https://eitaa.com/ahkam31/934 فراموشی غسل جنابت.🪜 https://eitaa.com/ahkam31/935 تاخیرغسل جنابت https://eitaa.com/ahkam31/936 بطلان غسل روزه دار https://eitaa.com/ahkam31/937 استمنا https://eitaa.com/ahkam31/938 فکرشهوانی https://eitaa.com/ahkam31/941 فیلم مبتذل https://eitaa.com/ahkam31/942 کفاره استمنا https://eitaa.com/ahkam31/944 غسل های مکفی از وضو🪜 https://eitaa.com/ahkam31/947 غسل https://eitaa.com/ahkam31/1246
🌺 های مکفی از 🌺 پرسش📝: با چه هایی می توان نماز خواند و نیازی به گرفتن نیست ؟ پاسخ📚: آیات عظام امام، بهجت، خامنه اى و صافى : تنها با می توان نماز خواند ولى با هاى دیگر باید هم گرفت[1]. آیت الله مکارم : با همه واجب و مستحب، می توان نماز خواند و واجب نیست. اما مستحب است در غیر جنابت، هم بگیرد[2]. آیت الله فاضل: با همه واجب- غیر از استحاضه متوسطه- می توان نماز خواند اگر چه است که [در غیر غسل جنابت] هم بگیرد[3]. آیات عظام تبریزى، سیستانى، نورى و وحیدخراسانی: با همه غسلهاى و مستحب- غیر از متوسطه- می توان نماز خواند اگر چه مستحب آن است که [در غیر غسل ] هم بگیرد[4]. 📚منابع [1] . توضیح المسائل مراجع، ۳۹۱و ۶۴۶. [2] . همان، م ۳۹۱و۶۴۶. [3] . همان، م۳۹۱و۶۴۶ . [4] . همان، م ۳۹۱ و۶۴۶آیت الله وحید، توضیح المسائل، م ۳۹۷ و آیت الله نورى، توضیح المسائل، م ۳۹۲و۶۴۷. 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
❓❓ سلام علیکم. افرادی که مشاغل سخت دارن، باید چطور روزه بگیرن؟ من کارگرم و روزه‌گرفتن برام خیلی سخته، چیکار باید بکنم ⁉️ ✅ پاسخ 🌸 با سلام و تشڪر از ارتباط شما 🌸 «کار» نشد نداره.😉 چند روش می‌گم؛ هر کدوم جور دراومد، انجام بده.☺️ قبل از هر حرفی بگم که صِرف ضعف، سختی کار، گرما و... مجوز براى ترک روزه نیست.🤷‍♂️ 💮 اگه می‌تونین، باید کار رو در ماه رمضان کنین. 💮 ساعت‌های کاری‌تون رو کنین. 💮اگه امکانش هست، کار رو به زمان (شب تا صبح) موکول کنین و روزها استراحت کنین. 💮 در صورت امکان، برای امرار معاشتون کنین‌ و بعداً کنین. ❌ اگه نتونستین هیچ‌کدوم از روش‌ها رو انجام بدین، یکی از کارهای زیر رو انجام بدین: 👇👇 🅰️ باید نیت روزه کنین و روزه بگیرین؛ در طول روز، هر زمان که به‌خاطر کارکردن دچار ضعف و شدین (درحد مردن🤭)، به مقدار و رفع نیاز، غذا یا آب استفاده کنین و تا مغرب کنین. بعد از ماه رمضان، روزه‌ها رو کنین. 🅱️ روزه بگیرین و می‌تونین صبح 23کیلومتر به برین، روزه رو باطل کنین و برگردین. بعد روزه رو کنین. نکته یک: در این مورد، یک ماه کامل این کار رو نکنین؛ چون ممکنه کثیرالسفر بشین. باید ببینین نظر مرجعتون در این مورد چیه. نکته دو: افرادی که طبق نظر مرجعشون کثیرالسفر هستن، شاید نتونن این سفرها رو برن. این رو باید از دفتر مرجعشون بپرسن. 🌹أللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمًَدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُم🌹 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
استعمال سیگار و قلیان در حال روزه چه حکمی دارد⁉️🤔 🍃كشيدن سيگار و استعمال هرگونه دخانيات در حال روزه ، روزه را باطل می کند .[بنابر احتياط واجب] 👈اگر عمداً انجام دهند باید قضای روزه را بجا آورد و کفاره عمد بدهد [بنابر احتياط واجب] 🖊و باید روزه آن روز را به قصد قربت مطلقه تمام کرده و قضای آن را هم بگیرد . 📌[نکته:] قصد قربت مطلقه: 🌱یعنی خصوص روزه واجب را نیّت نکند ؛ بلکه ازمبطلات روزه پرهیز کند و قصدش از این کار به طور کلّی قربةً الی الله باشد. 🎙 : 🍃 آیت الله العظمی خامنه ای 🍃 آیت الله العظمی حسینی سیستانی 🍃 آیت الله العظمی مکارم شیرازی 🌹 تعجیل در فرج و سلامتی امام مهدی عج صلوات 🌹 🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم 🌹 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
متن شبهه: کاش یک ماه هم بود که موظف بودیم از اذان صبح تا غروب فقراء رو سیر کنیم نه اینکه گشنگی بکشیم تا اونها رو درک کنیم!! ✅ پاسخ : کاش به جای کپی پیست کردن و نقل و انتقالات تلگرامی موظف بودیم به یکماه مطالعه اجباری در باب همه چیز !علی الخصوص دینی که مهرش را در شناسنامه داریم و از محتوی آن هیچ نمی دانیم! باید غبطه خورد به حال آنان که در بلاد کفر رندگی می کنند و با تحقیق و مطالعه اسلام می آورند ومثل ما دین آبا و اجدادی ارثی مفت به چنگ آمده ندارند تا اینچنین قدر نشناسی کنند و هر چه به دستشان میرسد بدون تفکر و تامل به دینشان بچسبانند. 1️⃣حکم خدا قابل تعویض نیست وروزه از احکام عبادیست که بدون قید و شرط طبق دستور باید انجام شود و اهداف آن محفوظ در اجرای آن بوده و فراتر از این است که صرفا اغنیا حال فقرا را درک کنند . این نسخه های قابل تاملی که هر روز روانه بازارمی شود نسخه های بشر ساخته ایست که هر ساله می خواهند با ترک یکی از مسائل دینی مشکلات بشریت را حل کنند. این بار هم بایدفریضه روزه ترک شود تا مشکلات بشریت حل شود. 2️⃣اگر یک ماه روزه بر ما واجب شده جهت یاد آوری تمام ارزش های انسانیست که در طول سال تحت عنوان حلال و حرام ملزم به رعایت آن هستیم و غفلتا یا عمدا ترک می کنیم. مثل خمس و زکاتی که حق فقیر است و نمیدهیم .مثل انفاق که نمی کنیم یا قرض الحسنه که نمی دهیم .و القصه همه به سود فقراست. 3️⃣روزه یک ماه تمرین انسانیت است. تکلیف فوق برنامه اسلام است برای ما شاگردان تنبل که در طول سال تعالیم حیاتبخش آن را به فراموشی می سپاریم و به بهانه های مختلف از آن فرار می کنیم.چرا که شرط قبول این عبادت رعایت تمام نکاتیست که نتیجه رعایت آنها حل شدن مشکلات فردی و اجتماعی می باشد. امام على علیه‌السلام فرمود: «کم من صائم لیس له من صیامه الا الجوع و الظما و کم من قائم لیس له من قیامه الا السهر و العناء.»؛ چه بسیار روزه‏ دارى که از روزه‏اش جز گرسنگى و تشنگى بهره‏ اى ندارد و چه بسا شب‌زنده ‏دارى که از نمازش جز بی‌خوابى و سختى سودى نمى‏برد. (نهج البلاغه، حکمت 145) - http://resalaat.ir/NewsDetail.aspx?itemid=10023 پس اصل بر ابن است که ابتدا فلسفه روزه را درک کنیم. ( ۴)و بنابر احادیث و روایات بسیار از ائمه معصومین چه بسیارند مسلمانانی که لب از غذا فرو بستندد ولی اعضا و جوارحشان به گناه مشغول است.اینها عملا روزه نگرفته اند و این حرف جدیدی نیست و عین مفهوم روزه است. (۵ )اینکه از هر کوی و برزنی امروزه ندا سر می دهند ما روزه نمیگیربم ولی چنان می کنیم .ما روزه نمیگیریم ولی چنین می کنیم مصداق آیه ذیل می باشد که خداوند رسما می فرماید حق ندارید چیزی را وارد دستورات دبنی کنید یا چیزی را از آن خارج کنید.بخشی را بپذیرید و بخشی را رد کنید «أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتابِ وَ تَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَما جَزاءُ مَنْ یَفْعَلُ ذلِکَ مِنْکُمْ إِلاَّ خِزْیٌ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ یَوْمَ الْقِیامَةِ یُرَدُّونَ إِلى‏ أَشَدِّ الْعَذابِ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ[بقره/۸۵] آیا به بعضى از دستورات کتاب آسمانى ایمان مى‏ آورید، و به بعضى کافر مى‏ شوید؟! براى کسى از شما که این عمل (تبعیض در میان احکام و قوانین الهى) را انجام دهد، جز رسوایى در این جهان، چیزى نخواهد بود، و روز رستاخیز به شدیدترین عذابها گرفتار مى‏ شوند. و خداوند از آنچه انجام مى‏ دهید غافل نیست» http://www.soalcity.ir/node/2261 ( ۶)و کلام آخر اینکه احترام به اندیشه و منش و اعتقاد اشخاص در جامعه از اصولیست که پیرو هر مسلک و آئینی که باشیم ممدوح و مطلوب می باشد. زیر سوال بردن و طعنه و کنایه زدن به احکام عبادی محکمی که جمع کثیری از آن طبعیت می کنند نه تنها نشانی از روشن فکری ندارد بلکه نشان کمبود مطالعه و پیگیری فلسفه احکام و سطحی نگری در این باب می باشد. (۷ )فراموش نشود این احکام گرچه ۱۴۰۰سال از عمر ش می گذرد، توسط خالق بشر وضع شده و به حکم عقل و منطق و انسانیت از هر قانونی مفید تر خواهد بود ،چرا که تنها خداست که می داند صلاح موجودی را که خلق کرده.همانطور که تنها مادر صلاح فرزند را بهتر می داند . روزه حکم عبادیست که هم شرایط ترک وهم شرایط وجوب اجرای آن کامل و جامع در احکام شریعت آمده است. خوشا آنان که عظمت این ماه را درک کرده روح و جسمشان را ددزلال تابناک آن می شویند و تمرینی دوباره می کنند انسانیت را جهت زدودن غبار فراموشی از قوانین پاکی و پاک ماندن. 🆔 @fatemi222
🔹متن شایعه حکمی از این عجیبتر وجود ندارد! اگر به دلیلی غیر از بیماری نیاز پیدا کردی روزه را نگیری ۲۳ کیلومتر از خانه دور شو روزه را افطار کن و بازگرد. آخر این چه حکمی است؟بیرون رفتن از خانه چه تغییری در جسم و روح و مال و زمان ایجاد میکند؟غیر از اتلاف وقت هیچ نیست!!! 🔸پاسخ: مسافرت در ماه رمضان به قصد فرار از روزه مکروه است، اما حرام نیست، شرط خارج شدن از وطن برای خوردن روزه پیش از ظهر است، یعنی فردی که می‌خواهد به سفر برود، تا پیش از ظهر اگر وطن خود را ترک کرد، روزه‌اش را می‌تواند بخورد وگرنه اگر اذان ظهر را در وطن بماند و پس از اذان بخواهد به سفر برود، دیگر حق خورردن روزه را ندارد، حتما باید روزه بگیرد. اما اینکه سوال فرموده اند بیرون رفتن از خانه چه تغییری در جسم و روح و مال و زمان ایجاد می کند درکش آنقدر ساده و توضیحش آنقدر سهل است که شاید مثل طرح همین سوال به قول سوال کننده مسخره باشد. ⬅️شریعت اسلام به دلایلی که یکی از آنها تامین رفاه حال مسافر است.در عبادات مسافر تخفیف قائل می شود تا مسلمان مسافر در سفر به خاطر انجام عبادات به سختی و مشقت دچار نشود. ⬅️مواردی مثل بیماری و اضرار به نفس از جمله مواردی هستند که شخص بدون گناه و کفاره می توانند روزه نگیرند تا بعد از برطرف شدن بیماری. ⬅️حال اگر شخصی به دلیلی غیر از اینها از وطن خود خارج می گردد تا مشمول حکم مسافر گشته و از تخفیفات ان استفاده کند' هر چند کاری مکروه انجام داده اماشریعت اسلام نه گردن شخص را می زند نه قضای روزه از گردن شخص بر میدارد. ⬅️این در واقع یک استفاده حقوقی از قانون روزه مسافر است.مثل بسیاری از شگرد های حقوقی که امروزه وکلا از ان استفاده می کنند ونه تنها خلاف قانون نیست بلکه شرایطی را فراهم می آورند تا مشمول یک قانون خاص شوند. ⬅️حال اگر طراح سوال انرا مسخره می دانند بهتر است با افرادی که به هر دلیلی از این حکم استفاده می کنند صحبت کنند تا مجابشان کنند که چرا از وطن خود خارج می شوند تا مشمول حکم مسافر شوند.و از دین مبین نیز این توقع را نداشته باشند تا برای این اشخاص مجازات و تنبیه در نظر بگیرد زیرا: هر عقل سلیمی تایید خواهد کرد که اگر شخصی قصد روزه خواری عمدی و ترک دستور خداوند داشته باشد هیچ وقت این زحمت را به خود نمی دهد تا از شهر خارج شود و مشمول حکم مسافر گردبلکه بدون تعارف چنانچه امروزه به وفور شاهد آن هستیم!! روزه نخواهد گرفت و حکم خداوند را زیر پا خواهد گذاشت. نکته آخر اینکه وقتی تفکر و منطق قفل شده باشد ساده ترین و قابل درک ترین مسائل مسخره و دور از ذهن خواهند نمود. 🆔 @fatemi222
🔹چهارده نوع خوردنی که روزه را باطل نمی کند + پاسخ 🔹متن شبهه: ۱۴ نوع خوردنی حلال که روزه را باطل نمی کند: ۱- بیت المال ۲- دارایی بانکها ۳- مال مردم ۴- مال من ۵- مال شما ۶- مال صغیر ۷- مال فقیر ۸- مال یتیم … لازم به ذکر است خوردن آب و نان و حتی کشیدن یک نخ سیگار موجب ابطال روزه گردیده و پیگرد شدید قانونی را بدنبال دارد … 🔸پاسخ: نویسنده شبهه، قصد دارد با اثبات مبطل نبودن موارد ۱۴ گانه فوق برای روزه، آنها را در اسلام حلال جلوه دهد. در صورتی که جهل خود را به خوانندگان این متن، اثبات می کند. باید این سوال را از نویسنده متن پرسید که اگر امری مبطل روزه نباشد، یعنی آن امر دیگر حرام نیست؟ یا بلعکس اگر امری مبطل روزه باشد، آن امر حرام است؟ مثلا آیا دزدی و یا قتل، که مبطل روزه نیست، حلال است؟ و یا خوردن و آشامیدن چون مبطل روزه است، حرام است (همیشه)؟ هر چند همه امور چهارده گانه مذکور در متن شبهه، مبطل روزه نیستند اما از جمله حرام ها هستند و هر کدام حکم قضایی و جزایی مختلفی دارند؛ و تحت دایره حق الناس و غصب می باشند؛ ولی نویسنده متن قصد دارد آنها را در دین اسلام حلال اعلام کند. بنابراین همان دینی که روزه و نماز را واجب کرده است؛ تصرف در اموال دیگران، دزدی، غصب و ظلم به یتیم و سرقت از بیت المال و … را حرام کرده است و برایش علاوه بر عذاب اخروی، مجازات دنیوی نیز وضع کرده است. پایگاه تخصصی شبهه _ شیخ علی شاهرودی 🆔 @fatemi222