اماکن تخییر.mp3
5.15M
📖 #احکام_اربعین
#بشنوید
نماز مسافر و اماکن تخییری برای نماز شکسته یا کامل
🕌 #اربعین
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💠 ✍احکام کاربردی
@ahkam31
اموال گمشده.mp3
4.23M
📖 #احکام_اربعین
احکام #اموال_گمشده و تکلیف اموال مجهول المالک
🕌 #اربعین
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💠 ✍احکام کاربردی
@ahkam31
ـ🍃🍂🍃🍂
ـ🍂🍃🍂 ﷽
ـ🍃🍂
ـ🍂 #بازی_بیلیارد
📣 مسئله: بازی بیلیارد چه حکمی داره؟ حرومه یا نه؟
📚 همه مراجع به جز رهبری، بهجت و نوری: بستگی داره؛ اگه این بازی توی شهر و منطقه و کشور شما از بازیهایی هست که باهاش قمار میکنن، انجامش حرومه، حتی اگه شما به نیت قمار بازی نکنین.
📚 رهبری: اگه این بازی با بردوباخت و شرطبندی انجام بشه یا باعث بشه یهسری مفاسد اخلاقی و اجتماعی رواج پیدا کنه یا کارهای حروم دیگهای همراه اون انجام بشه، اشکال داره؛ وگرنه نه، مشکلی نداره.
📚 آیتالله نوری: بله، حرومه، انجام این بازی جایز نیست.
📚 آیتالله بهجت: با شرطبندی که قطعاً حرومه، بدون شرطبندی هم احتیاط واجب اینه که انجام ندین.
⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله میتونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون عمل کنیم که فتوای قطعی داره.
⭕️ بازم نکته: منظور از شرطبندی و بردوباخت اینه که چیزی رو از بازنده بگیرن و به برنده بدن؛ نه اینکه کار بازی برنده و بازنده داشته باشه، معلومه که هر بازی بالاخره برنده و بازنده داره.
♦️ منبع: جزوه احکام بازی و سرگرمی جامعةالزهرا؛ سبحانی، استفتائات، ج۱، س۱۱۳۲؛ خامنهای، پرسشهای متداول، سایت، شماره ۴۸۹.
کانال #احکام_شرعی
🌺 @ahkaamcanonical
📲حکم خرید و فروش امتیاز بازی های آنلاین
👇👇
♨سوال:
🔰 آیا امتیاز مجازی در بازی های آنلاین که گاها قابل خرید و فروش نیز می باشند، قمار محسوب می شود؟
✍پاسخ:
✅مقام معظم رهبری: بازی همراه با برد و باخت مال قمار است. [1]
آیت الله مکارم: صرف جابجا شدن امتیاز اشکال ندارد و قمار محسوب نمی شود اما اگر این امتیازها مالیت داشته باشد قمار محسوب شده و حرام است. [2]
آیت الله شبیری زنجانی: اگر اعتباری که برنده به دست می آورد قابل خرید و فروش باشد (ولو برنده نخواهد آن را بفروشد) بازی مذکور حرام است. [3]
آیت الله فاضل: اگر امتیاز های مجازی قابل خرید و فروش واقعی باشد بازی اینترنتی نیز اگر همراه با برد و باخت این نوع امتیازات باشد قمار و حرام است. [4]
----------------
پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 641544.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501170222.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 28621.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500145.
#قمار
#بازی_آنلاین
کانال #احکام_شرعی
🌺 @ahkaamcanonical
ـ💠🌀💠🌀
ـ🌀💠🌀 ﷽
ـ💠🌀
ـ🌀 #فروش_وسایل_قمار
❓ مسئله: خریدوفروش وسایلی که برای قمار استفاده میشه، چه حکمی داره؟
📚 اگه واقعاً بازی یا کاری از نظر عرف، قمار بهحساب بیاد، هم انجام دادنش حرومه، هم خریدوفروش وسایلش، هم تبلیغش و هم...
📌منبع: توضیحالمسائل ۱۶مرجع، م۲۰۶۷.
کانال #احکام_شرعی
🌺 @ahkaamcanonical
❓❓ #سوال_شده
اگه چند تیم پول جمع کند و #مسابقه بدهند و پول رو و یا #هدیه بگیرند به #برنده بدهند چه حکمی دارد؟
✅ #جواب_استاد:
اگر این تیم ها از خودشان پول جمع بکنن و به تیم برنده بدهند، نوعی قمار محسوب می شود.
کانال #احکام_شرعی
🌺 @ahkaamcanonical
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃 ﷽
🍃🍂🌺🍃
🌺
#بازی_آنلاین
#برداشت_های_نادرست_از_احکام
❗️بعضی از مردم فکر میکنن بازیهای آنلاینی مثل کلش افکلنز، تراوین، عصر پادشاهان و... که توشون قمار هست، چون بازی اینترنتیه، اشکال نداره!
📛 درحالیکه این درست نیست.
👈 حکم اینجور بازیها اینه:
1️⃣ اگه کسی که میبازه، به اونی که میبره، پول یا اعتبار و یا هر چیز دیگهای بده که ارزش مالی داره، اون بازی قماره و اشکال داره.⛔️
2️⃣ خریدوفروش اعتباری که بازنده داده، برای برنده جایز نیست و حرامه.❌
3️⃣ اگه توی حملههایی که میکنین، امتیاز و اعتبار و منابعی برنده بشین که بازنده قبلاً اونها رو با پرداخت پول و خرید اعتبار بهدست آورده، اون بازی قماره و اشکال داره.💯
4️⃣ فقط اگه با انجام مراحل بازی خودتون، برنامه بهتون امتیاز و اعتبار و امکانات میده، اشکالی نداره و قمار نیست.. ✅
🔺استفتائات آیتالله خامنهای.
کانال #احکام_شرعی
🌺 @ahkaamcanonical
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
#معيار_عرف
✅ معيار بسيارى از مسائل فقهى #عرف است.
در اينجا👇 به چند نمونه از آنها اشاره مى شود:
1⃣👈 هر موسيقى 🎻 از نظر #عرف لهوى و مطرب و مناسب با مجالس عيش و نوش باشد #حرام است.
2⃣👈 هر كارى كه #عرفاً #اهانت و بى احترامى به #قرآن محسوب شود حرام است.
3⃣👈 قصد ماندن هميشگى و ماندن مقدارى از زمان كه #عرفاً صدق وطن كند.
4⃣👈 ملاك در #كثير_الشك_عرف است.
5⃣👈 معيار خارج شدن از حالت كثير الشك در نماز #عرف است.
6⃣👈 #بازى با هر چيزى كه #عرف آن را از آلات قمار🎸 مى داند حرام است.
7⃣👈 معيار ضرر داشتن در احكام #عرف است.
8⃣👈هر عملى را كه #عرفاً به آن #رقص گويند براى غير #همسر جايز نيست.
9⃣👈 معيار حداقل ريش #صدق_عرفى است.
🔟👈 محلى را كه انسان به عنوان #وطن جديد انتخاب مى كند به صرف نيت حكم وطن را پيدا نمى كند بلكه بايد مدتى بماند تا #عرفاً صدق كند آن محل وطن اوست.
📗#منابع:
۱.اجوبة الاستفتائات ج ۲ ص ۱۹ س ۴۱ و ۴۳
۲.جامع المسائل فاضل، ج ۲، ص ۱۴۱.
۳.العروة الوثقى ج ۲ ص ۵۲
۴.استفتائات جديد مكارم ج ۲ ص ۱۱۰ س ۲۷۶
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴به #احکام_مذهبی بپیوندید👇
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
سه نکته درباره #عدول از #نماز_جماعت 🤲
1⃣👈 عدول از نماز جماعت 🤲 به فرادا در حال #ضرورت به اتفاق همه #مراجع، در تمام بخش های نماز جایز است، اما در غیر حال #ضرورت ویا در صورتی که از اول نماز چنین نیتی داشته باشد مورد اختلاف است، بعضی از مراجع همچون امام #خمینی و مقام معظم #رهبری جایز دانسته اند،
وبرخی جایز نمی دانند مثل آیت الله #سیستانی، آیت الله #مکارم.
2⃣👈 اگر #ماموم در بین نماز جماعت، نیت #فرادا کند نمی تواند دوباره نیت خود را به جماعت برگرداند.
3⃣👈 اگر ماموم به واسطه #عذری بعداز حمد و سوره امام نیت فرادا کند لازم نیست حمد و سوره را بخواند، ولی اگر پیش از تمام شدن حمد وسوره نیت فرادا کند باید مقداری را که امام نخوانده بخواند.
📗 #منابع:
۱. العروه الوثقی ج ۱ صلاه الجماعه م ۱۶
۲. توضیح المسائل مراجع م ۱۴۲۴ و ۱۴۲۵
۳. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۱ ص۶۰
۴.سایت اسلام کوئست
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
▬📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
هفت نکته درباره اقتدا🕴
1⃣👈 اگر ماموم نداند امام جماعت نماز #واجب می خواند یا #مستحب نمی تواند به او اقتدا کند.
2⃣👈 در هر رکعت، نماز گزار می تواند در بین #قرائت و در #رکوع به امام جماعت اقتدا کند.
3⃣👈 موقعی که ماموم نیت می کند، باید امام را #معین نماید. ولی دانستن اسم او #لازم نیست مثلا اگر نیت کند اقتدا می کنم به امام حاضر نمازش #صحیح است.
4⃣👈 اگر امام ایستاده وماموم نداند در کدام رکعت است، می تواند اقتدا کند ولی باید حمد وسوره را به قصد قربت بخواند.
5⃣👈 اگر صف های جلو آماده نماز هستند صف های بعد می توانند اقتدا کنند.
6⃣👈 #اقتدا و #تکبیر گفتن باید درحال آرامش باشد و کسی که در حال حرکت است مانند رسیدن به رکوع نماز حماعت در آن حال نمی تواند اقتدا کند.
7⃣👈 کسی که درحال قیام رکعات سوم و چهارم اقتدا می کند باید حمد وسوره نماز رابخواند و اگر با خواندن حمد و سوره به رکوع امام نمی رسد باید صببر کند و درحال رکوع اقتدا کند.
📗 #منابع:
۱. توضیح المسائل مراجع ج ۱ ص ۷۸۶ م ۱۴۴۱
۲. احکام دو دقیقه ای محموداکبری ج ۱ ص ۷۳
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
▬📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
#وضو_وقت_نماز 🤲
✅ وضو برای نماز از نظر وقت ⏰ سه گونه است:
1⃣👈 وضو برای نماز #معین یومیه همچون نماز ظهر و عصر، که در وقت یا نزدیک به وقت انجام می شود و صحیح است.
2⃣👈 وضو برای نماز معین #قبل از #وقت که صحیح نیست.
3⃣👈 وضو قبل از وقت برای کارهایی که نیاز به #وضو دارد مانند #مس_قرآن که خواندن نماز با این وضو در وقت نماز صحیح است
🔗 #مساله: کسی که #یقین دارد وقت داخل شده اگر نیت وضوی واجب کند و بعداز وضو بفهمد وقت داخل نشده، وضوی او #صحیح است.
📗 #منابع:
۱. توضیح المسائل مراجع م ۳۲۰ و ۳۲۱
۲. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۶ ص ۳۵
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
▬📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
#اقتدا در حال #رکوع
✅ هنگامى كه #امام_جماعت در ركوع است و مأموم به او #اقتدا مى كند، يكى از اين حالت ها پيش مى آيد:
1⃣👈 پيش از تمام شدن #ذكر ركوع امام جماعت، به ركوع امام مى رسد. در اين حال نمازش به جماعت #صحيح است.
2⃣👈 هنگامى به حد ركوع مى رسد كه ذكر ركوع امام جماعت تمام شده ولى هنوز امام در #ركوع است نمازش به جماعت صحيح است.
3⃣👈 مأموم به ركوع مى رود ولى به #ركوع امام نمى رسد و يا #شك مى كند كه رسيده يا نه، در اين صورت نمازش به طور #فرادى صحيح است و بايد آن را تمام كند و طبق نظر اكثر مراجع نماز را #اعاده نمايد.
4⃣👈 اگر موقعى كه امام در ركوع است اقتدا كند و پيش از آن كه به اندازه ركوع خم شود امام سر از #ركوع بردارد، مى تواند نيت #فرادى كند يا صبر كند تا امام براى ركعت بعد برخيزد و آن را ركعت اول نماز خود حساب كند.↪️
ولى اگر برخاستن امام به قدرى #طول بكشد كه نگويند اين شخص نماز جماعت مى خواند، بايد نيت #فرادى نمايد.
◀️ آيت الله #سيستانى: مى تواند نماز را فرادى تمام كند و مى تواند براى رسيدن به ركعت بعد نماز را قطع كند.
◀️آيت الله #مكارم: نمازش را به طور فرادى تمام كند و بنابر احتياطواجب #اعاده نمايد.
📗 #منابع:
۱.توضيح المسائل مراجع م ۱۴۲۷ و ۱۴۲۸ و ١٤٢٩
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•