eitaa logo
احکام کاربردی
3.7هزار دنبال‌کننده
412 عکس
119 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 ۱_فهرست موضوعی احکام کانال؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 ۲_پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 ✅ پاسخ به سوالات دینی با هوش مصنوعی https://dindan.ssl.qom.ac.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 ✋بطلان غسل روزه ‏دار ↩️کسى که نمى ‏دانسته شستن کف پا در غسل لازم است، مدتى به این ترتیب غسل مى ‏کرده؛ نسبت به نماز و روزه‏ هاى گذشته چه تکلیفى دارد؟ همه مراجع: اگر مى ‏داند که آب به کف پا نمى ‏رسیده، باید نمازهایى را که خوانده، قضا کند؛ ولى روزه‏ ها قضا ندارد. ↩️ مدتى غسل‏ هاى خود را نادرست انجام مى‏ دادم و با آن روزه مى ‏گرفتم و نماز مى ‏خواندم، آیا باید روزه ‏ها و نمازها را قضا کنم؟ همه مراجع: روزه‏ ها قضا ندارد؛ ولى نمازها را باید قضا کنید. ┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 ✋استمنا ↩️استمنا چیست؟ همه مراجع: استمنا آن است که انسان با خود یا دیگرى کارى کند که از او، منى بیرون آید. این عمل حرام است و در صورت خروج منى، غسل جنابت بر او واجب مى‏شود. 🔹استمناى روزه ‏دار ↩️اگر کسى به عمد روزه خود را در ماه مبارک رمضان، به وسیله استمنا باطل کند، چه حکمى دارد؟ همه مراجع (به جز خامنه ‏اى، سیستانى و صافى): علاوه بر قضا، بنابر احتیاط واجب، باید «کفاره جمع» (۶۰ روز روزه و اطعام ۶۰ فقیر) بپردازد.[ آیه اللَّه صافى: علاوه بر قضا، باید کفاره جمع (۶۰ روز روزه و اطعام ۶۰ فقیر) بپردازد.[ آیات عظام خامنه‏ اى و سیستانى: علاوه بر قضا، کفّاره دارد و بنابر احتیاط مستحب، کفاره جمع (۶۰ روز روزه و اطعام ۶۰ فقیر) بپردازد. ↩️ کسى که به حرمت استمنا در ماه رمضان آگاهى داشته؛ ولى نمى‏ دانسته روزه را باطل مى ‏کند، تکلیف او چیست؟ همه مراجع (به جز سیستانى، خامنه ‏اى و مکارم): در فرض یاد شده، باید روزه‏ هایى که در آن استمنا کرده، قضا کند و کفّاره هم بدهد. آیه اللَّه سیستانى: پرداخت کفّاره واجب نیست و اگر جهل به حدى باشد که احتمال باطل شدن روزه را نمى‏ داده است، قضاى روزه‏ ها نیز واجب نیست. آیه اللَّه خامنه‏ اى: در فرض یاد شده، تنها قضاى روزه‏ ها واجب است. آیها للَّه مکارم: در فرض یاد شده، بنابر احتیاط واجب روزه‏ هایى که در آن استمنا کرده، قضا کند و کفّاره هم بدهد. ┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
خودارضایى‏ ۸۴: کسى که بدون قصد بیرون آمدن منى در ماه رمضان، با خودش بازى کند و ناخود آگاه منى از او خارج شود؛ آیا روزه ‏اش باطل مى‏ شود؟ همه مراجع: اگر احتمال مى‏ داده که با این کار منى از او بیرون مى‏ آید، روزه‏ اش باطل مى‏ شود.
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 ✋استمنا هنگام بلوغ‏ ↩️در جوانى گاهى در ماه رمضان استمنا مى ‏کردم؛ ولى به هیچ وجه از حرمت آن آگاهى نداشتم و نیز نمى ‏دانستم که روزه را باطل مى ‏کند، تکلیف من چیست؟ آیات عظام امام، صافى و نورى: اگر جهل به حدى باشد که احتمال باطل شدن روزه را نمى‏ داده‏اید، کفّاره واجب نیست؛ ولى بنابر احتیاط واجب، باید روزه‏ هایى را که در آنها استمنا کرده‏اید، قضا کنید. آیات عظام بهجت، خامنه‏ اى و فاضل: اگر جهل به حدى باشد که احتمال باطل شدن روزه را نمى‏ داده‏اید، کفّاره واجب نیست؛ ولى باید روزه ‏هایى را که در آنها استمنا کرده ‏اید، قضا کنید. آیات عظام تبریزى و وحید: باید روزه ‏هایى را که در آنها استمنا کرده ‏اید، قضا کنید؛ ولى کفّاره واجب نیست. آیه اللَّه سیستانى: پرداخت کفّاره واجب نیست و اگر جهل به حدى باشد که احتمال باطل شدن روزه را نمى‏ داده‏اید، قضاى روزه‏ ها نیز واجب نیست. آیه اللَّه مکارم: بنابر احتیاط واجب باید روزه‏ هایى را که در آنها استمنا کرده ‏اید، قضا کنید؛ ولى کفّاره واجب نیست. ↩️ اگر با قصد خروج منى، خودارضایى کند؛ در صورتى که به حد خروج منى نرسد، آیا روزه را باطل مى‏کند؟ آیات عظام امام، خامنه‏ اى و فاضل: خیر، روزه ‏اش باطل نمى ‏شود. آیات عظام بهجت، صافى، مکارم و نورى: اگر به قصد بیرون آمدن منى، خود ارضایى کند، روزه ‏اش باطل مى‏ شود؛ هر چند منى از او بیرون نیاید. آیه اللَّه تبریزى: اگر به قصد بیرون آمدن منى، خود ارضایى کند- هر چند منى از او بیرون نیاید- باید روزه را تمام کند و بعد از ماه رمضان قضا نماید. آیات عظام سیستانى و وحید: اگر به قصد بیرون آمدن منى خود ارضایى کند- هر چند منى از او بیرون نیاید- بنابراحتیاط واجب، روزه را تمام کند و بعد از ماه رمضان قضا نماید. ┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
فکر شهوانى‏ ↩️ اگر در ماه رمضان، فکر و خیال شهوانى باعث حرکت منى شود؛ ولى از بیرون آمدن آن جلوگیرى گردد، روزه باطل است؟ همه مراجع (به جز امام، خامنه ‏اى و فاضل): اگر با این کار قصد بیرون آمدن منى را نداشته باشد، روزه باطل نمى ‏شود. آیات عظام امام، خامنه ‏اى و فاضل: تا هنگامى که منى از او خارج نشود، روزه باطل نمى ‏شود.
نگاه به نامحرم‏ ↩️ اگر روزه‏ دار به نامحرم نگاه کند، آیا روزه ‏اش باطل مى‏ شود؟ همه مراجع: خیر، روزه ‏اش صحیح است. تبصره: این عمل از ثواب و ارزش روزه مى ‏کاهد؛ از این رو بایسته است چشم، گوش، زبان، قلب و همه اعضا، از ارتکاب خلاف و گناه حفظ شوند.
فیلم مبتذل‏ حکم مشاهده فیلم ‏هاى مبتذل در ماه رمضان چیست؟ آیا روزه را باطل مى ‏کند؟ همه مراجع: نگاه به فیلم ‏هاى مبتذل و شهوت برانگیز، حرام است؛ خواه در ماه رمضان باشد یا غیر آن و اگر احتمال مى ‏دهد با نگاه به این نوع فیلم‏ ها، منى از او خارج مى ‏شود- چنانچه منى بیرون بیاید- روزه‏ اش باطل است.
📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 ✋كفاره استمنا در روزه چيست خود ارضايي يا استمنا يكي از گناهان كبيره محسوب مي شود ، و اگر كسي در هنگام روزه آن را انجام دهد سبب باطل شدن روزه اش ميگردد و بايد كفاره بدهد. غسل جنابت هم واجب می شود(همانند سایر غسل ها است ولی باید به نیت غسل جنابت باشد). برخي از مراجع مي فرمايند بايد كفاره جمع بپردازد. لازم به ذكر است كه استمنا مخصوص به آقايان نيست و اگر خانمي خود ارضايي كند روزه اش باطل مي شود. ملاعبه (بازی) با همسر و استمنا توسط همسر حرام نيست اما اگر هنگام روزه منجر به خروج مني شود، (اگر از عمد ملاعبه کنند تا منی خارج شود) کفاره نیز واجب می شود . باطل كردن روزه با محرّمات ↩️حکم کسى که با آميزش جنسى حرام يا استمنا يا خوردن و نوشيدن حرام روزه خود را در ماه رمضان باطل نموده چيست؟ ج) در فرض مرقوم بايد شصت روز روزه بگيرد و يا شصت مسکين را اطعام نمايد و احتياط مستحبّ آن است که هر دو را انجام دهد. ↩️اگر مکلّف علم داشته باشد به اين‌که استمنا روزه را باطل مى‌‏کند، ولى عمداً آن را انجام دهد، آيا کفّاره جمع بر او واجب مى‌‏شود؟ ج) اگر منى هم از او خارج شود، کفّاره جمع بر او واجب نمى‌‏شود لکن احتياط مستحبّ آن است که کفّاره جمع بپردازد. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای. ↩️پرسش: آیا استمناء در روز ماه رمضان روزه را باطل می کند؟ اعم از آنکه منی بیرون بیاید یا نه و کفاره آن چیست؟ وانگهی اگر چنان کاری را زنان انجام دهند حکم آن چیست؟ پاسخ: اگر به قصد انزال، استمنا کند و انزال هم بشود روزه باطل می شود و بر او قضا و کفاره واجب است (روزه دو ماه پی در پی و یا اطعام شصت فقیر) اما اگر استمناء کند و قصد انزال هم داشته باشد لیکن منی خارج نشود او باید روزه آن روز را به قصد قربت مطلقه بگیرد آنگاه قضا هم بکند. و اگر استمناء کند و قصد انزال نداشته باشد و عادت او هم چنان نبوده است که انزال بشود ولی احتمال انزال می داده و اتفاقاً منی هم خارج شود بر او واجب است قضا کند و کفاره واجب نمی شود. و اما اگر بر خودش مطمئن بوده که منی خارج نخواهد شد از قضا منی بیرون آید نه قضا واجب می شود و نه کفاره و در این مسائل فرقی میان زن و مرد نیست . ↩️پرسش: در ماه رمضان استمنا کردم البته به قصد بیرون آوردن منی نبود ولی منی از من خارج شد و می دانستم که به واسطه بیرون آمدن منی روزه ام باطل می‌شود حالا چه باید بکنم؟ آیا باید ۶۰ روز یا ۶۰نفر را سیر کنم یا نه؟ پاسخ: اگر کسى استمناء کند ، در حالى که جاهل باشد به اینکه استمناء روزه را باطل میکند چنانچه در جهل خود معذور باشد ، روزه اش صحیح است . و همچنین اگر با خود کارى کند در حالى که از خود مطمئن بوده منی از او خارج نمی شود و اتفاقا و بدون قصد منی خارج شود روزه صحیح است. و گرنه در صورتى که بداند آن کار روزه را باطل مى کند ، اضافه بر قضا ، کفاره هم بر او واجب میشود . وهمچنین است بنا بر احتیاط واجب کسى که جاهل به حکم است ولى در جهل خود معذور نیست و مطمئن هم نیست یعنى احتمال مى دهد که مبطل باشد. و در کفاره افطار روزه ماه رمضان ، کافی است به شصت فقیر غذا بدهد به هر کدام ۷۵۰ گرم گندم یا آرد یا نان . واگر قضای آن را یک سال تأخیر بیاندازد تا ماه رمضان بعد برسد باید بابت هر روزعلاوه بر قضا همان مقدار غذا را به یک فقیر بدهد و اگر بیش از یک سال تاخیر بیاندازد کفاره تکرار نمى شود. ↩️پرسش: نوجوانی در روزه ماه مبارک استمناء می کرد حال وظیف او چیست؟ پاسخ: اگر کسى استمناء کند ، درحالى که جاهل باشد به اینکه استمناء روزه را باطل میکند چنانچه در جهل خود معذور باشد، روزه اش صحیح است . و همچنین اگر با خود کارى کند در حالى که از خود مطمئن بوده منی از او خارج نمی شود و اتفاقا و بدون قصد منی خارج شود روزه صحیح است. و گرنه در صورتى که بداند آن کار روزه را باطل مى کند ، اضافه بر قضا ، کفاره هم بر او واجب میشود . وهمچنین است بنا بر احتیاط واجب کسى که جاهل به حکم است ولى در جهل خود معذور نیست و مطمئن هم نیست یعنى احتمال مى دهد که مبطل باشد و استمناء را انجام می دهد. و در کفاره افطار روزه ماه رمضان ، کافی است به شصت فقیر غذا بدهد به هر کدام ۷۵۰ گرم گندم یا آرد یا نان و یک روز قضا کند. واگر قضای آن را یک سال تأخیر بیندازد تا ماه رمضان بعد برسد باید بابت هر روز علاوه بر قضا همان مقدار غذا را به یک فقیر بدهد و اگر بیش از یک سال تاخیر بیاندازد کفاره تکرار نمى شود. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سيستاني . ┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 ✋استمنا در حال روزه س. كسي‌ كه‌ نمي‌دانسته‌ استمناء روزه‌ را باطل‌ مي‌كند و حتي‌ يك‌ گناه‌ كبيره‌ است‌، اگر اين‌عمل‌ را انجام‌ دهد. آيا روزه‌ او باطل‌ است؟ اگر باطل‌ است،‌ كفّاره‌ دارد يا خير؟ ج. در فرض‌ سؤال‌، بايد قضاي‌ روزه‌ را بگيرد، ولي‌ كفّاره‌ ندارد.بلي،‌ اگر جاهل‌ مقصّر باشد، به اين‌ معني‌ كه‌ در موقع‌ ارتكاب‌ عمل‌، احتمال‌ حرمت‌ بدهد و سؤال‌ نكند و يا بداند استمناء حرام‌ و معصيت‌ است‌، هرچند نداند كه ‌روزه‌ را باطل‌ مي‌كند و اگر در روز ماه‌ رمضان‌ انجام‌ دهد، كفّاره‌ جمع‌ دارد. والله العالم. س21. كسي‌ كه‌ نمي‌دانسته‌ استمناء روزه‌ را باطل‌ مي‌كند و حتي‌ يك‌ گناه‌ كبيره‌ است‌، اگر اين‌عمل‌ را انجام‌ دهد آيا روزه‌ او باطل‌ است‌ ؟ اگر باطل‌ است‌ كفّاره‌ دارد يا خير؟ اگر دارد مقدار آن‌ چقدراست‌؟ ج‌ ـ در فرض‌ سؤال‌، بايد قضاي‌ روزه‌ را بگيرد ولي‌ كفّاره‌ ندارد، بلي‌ اگر جاهل‌ مقصّر باشد، به اين‌ معني‌ كه‌ درموقع‌ ارتكاب‌ عمل‌، احتمال‌ حرمت‌ بدهد و سؤال‌ نكند و يا بداند استمناء حرام‌ و معصيت‌ است‌، هرچند نداند كه‌روزه‌ را باطل‌ مي‌كند و در روز ماه‌ رمضان‌ انجام‌ دهد، كفّاره‌ جمع‌ دارد، كه‌ در توضيح‌ المسائل‌ مسأله‌ شماره‌ 1674 ذكر شده‌ است‌. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی صافي . باطل کردن روزه با فعل حرام بدون اطلاع از کفاره [مواردى که قضا و کفاره واجب است] فردى به دلیل عدم اطّلاع از کفّاره، روزه خود را با جنابت از حرام باطل کرده است. وظیفه این فرد چیست؟ علاوه بر قضا ، کفّاره جمع (بنابر احتیاط واجب) مى‏ پردازد، چون علم به بطلان داشته هر چند علم به کفّاره نداشته و علم به کفّاره شرط نیست. مبطل بودن استمنا مسأله 1347ـ اگر روزه دار با خود کارى کند که منى از او بیرون آید روزه اش باطل مى شود، اما اگر بى اختیار در حال خواب یا بیدارى بیرون آید، روزه باطل نمى شود. حکم روزه کسی که به قصد بیرون آمدن منی استمناء کرده مسأله 1352ـ اگر روزه دار به قصد بیرون آمدن منى استمناء کند روزه اش باطل مى شود هر چند منى از او بیرون نیاید. کفاره جمع براى کسى که با حرام روزه را باطل کرده است ( مسأله 1405ـ اگر روزه دار به چیز حرامى روزه خود را باطل کند، بنابر احتیاط واجب باید کفاره جمع بدهد، یعنى هم یک بنده آزاد کند و هم دو ماه روزه بگیرد و هم شصت فقیر را سیر کند (یا به هر کدام از آنها یک مد طعام که تقریبا 750 گرم است بدهد) و چنانچه هر سه برایش ممکن نباشد هر کدام که ممکن است باید انجام دهد (خواه آن چیز حرام، مانند شراب و زنا باشد یا مانند نزدیکى کردن با همسر خود در عادت ماهانه). کسی که سهواً در حال روزه استمناء کرده اگر کسی روزه قضا بگیرد و بعد از ظهر همان روز فراموش کند که روزه است و خود ارضایی کند حکم این روزه چیست؟ در فرض سوال، روزه صحیح است اما مرتکب معصیت بزرگی شده است. اسمتناء روزه دار پس از احتلام در خواب اگر شخص روزه داری بعد از نماز صبح محتلم شد و سپس قبل از غسل با خود بازی کند و برای بار دوم از او منی خارج شود روزه او چه حکمی دارد ؟ روزه او باطل است و علاوه بر قضا کفاره جمع دارد. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مكارم شيرازي . ┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
کیفیت غسل https://eitaa.com/ahkam31/1020 خجالت از غسل https://eitaa.com/ahkam31/978 هفت عبادت حرام🪜 https://eitaa.com/fatemi222/911 مانع بعداز غسل https://eitaa.com/ahkam31/1196 تیمم بجای غسل https://eitaa.com/ahkam31/1132 جنابت https://eitaa.com/ahkam31/931 جنابت قبل اذان https://eitaa.com/ahkam31/932 جنابت و قضای روزه https://eitaa.com/ahkam31/933 ندانستن جنابت https://eitaa.com/ahkam31/934 فراموشی غسل جنابت.🪜 https://eitaa.com/ahkam31/935 تاخیرغسل جنابت https://eitaa.com/ahkam31/936 بطلان غسل روزه دار https://eitaa.com/ahkam31/937 استمنا https://eitaa.com/ahkam31/938 فکرشهوانی https://eitaa.com/ahkam31/941 فیلم مبتذل https://eitaa.com/ahkam31/942 کفاره استمنا https://eitaa.com/ahkam31/944 غسل های مکفی از وضو🪜 https://eitaa.com/ahkam31/947 غسل https://eitaa.com/ahkam31/1246
🌺 های مکفی از 🌺 پرسش📝: با چه هایی می توان نماز خواند و نیازی به گرفتن نیست ؟ پاسخ📚: آیات عظام امام، بهجت، خامنه اى و صافى : تنها با می توان نماز خواند ولى با هاى دیگر باید هم گرفت[1]. آیت الله مکارم : با همه واجب و مستحب، می توان نماز خواند و واجب نیست. اما مستحب است در غیر جنابت، هم بگیرد[2]. آیت الله فاضل: با همه واجب- غیر از استحاضه متوسطه- می توان نماز خواند اگر چه است که [در غیر غسل جنابت] هم بگیرد[3]. آیات عظام تبریزى، سیستانى، نورى و وحیدخراسانی: با همه غسلهاى و مستحب- غیر از متوسطه- می توان نماز خواند اگر چه مستحب آن است که [در غیر غسل ] هم بگیرد[4]. 📚منابع [1] . توضیح المسائل مراجع، ۳۹۱و ۶۴۶. [2] . همان، م ۳۹۱و۶۴۶. [3] . همان، م۳۹۱و۶۴۶ . [4] . همان، م ۳۹۱ و۶۴۶آیت الله وحید، توضیح المسائل، م ۳۹۷ و آیت الله نورى، توضیح المسائل، م ۳۹۲و۶۴۷. 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
❓❓ سلام علیکم. افرادی که مشاغل سخت دارن، باید چطور روزه بگیرن؟ من کارگرم و روزه‌گرفتن برام خیلی سخته، چیکار باید بکنم ⁉️ ✅ پاسخ 🌸 با سلام و تشڪر از ارتباط شما 🌸 «کار» نشد نداره.😉 چند روش می‌گم؛ هر کدوم جور دراومد، انجام بده.☺️ قبل از هر حرفی بگم که صِرف ضعف، سختی کار، گرما و... مجوز براى ترک روزه نیست.🤷‍♂️ 💮 اگه می‌تونین، باید کار رو در ماه رمضان کنین. 💮 ساعت‌های کاری‌تون رو کنین. 💮اگه امکانش هست، کار رو به زمان (شب تا صبح) موکول کنین و روزها استراحت کنین. 💮 در صورت امکان، برای امرار معاشتون کنین‌ و بعداً کنین. ❌ اگه نتونستین هیچ‌کدوم از روش‌ها رو انجام بدین، یکی از کارهای زیر رو انجام بدین: 👇👇 🅰️ باید نیت روزه کنین و روزه بگیرین؛ در طول روز، هر زمان که به‌خاطر کارکردن دچار ضعف و شدین (درحد مردن🤭)، به مقدار و رفع نیاز، غذا یا آب استفاده کنین و تا مغرب کنین. بعد از ماه رمضان، روزه‌ها رو کنین. 🅱️ روزه بگیرین و می‌تونین صبح 23کیلومتر به برین، روزه رو باطل کنین و برگردین. بعد روزه رو کنین. نکته یک: در این مورد، یک ماه کامل این کار رو نکنین؛ چون ممکنه کثیرالسفر بشین. باید ببینین نظر مرجعتون در این مورد چیه. نکته دو: افرادی که طبق نظر مرجعشون کثیرالسفر هستن، شاید نتونن این سفرها رو برن. این رو باید از دفتر مرجعشون بپرسن. 🌹أللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمًَدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُم🌹 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
استعمال سیگار و قلیان در حال روزه چه حکمی دارد⁉️🤔 🍃كشيدن سيگار و استعمال هرگونه دخانيات در حال روزه ، روزه را باطل می کند .[بنابر احتياط واجب] 👈اگر عمداً انجام دهند باید قضای روزه را بجا آورد و کفاره عمد بدهد [بنابر احتياط واجب] 🖊و باید روزه آن روز را به قصد قربت مطلقه تمام کرده و قضای آن را هم بگیرد . 📌[نکته:] قصد قربت مطلقه: 🌱یعنی خصوص روزه واجب را نیّت نکند ؛ بلکه ازمبطلات روزه پرهیز کند و قصدش از این کار به طور کلّی قربةً الی الله باشد. 🎙 : 🍃 آیت الله العظمی خامنه ای 🍃 آیت الله العظمی حسینی سیستانی 🍃 آیت الله العظمی مکارم شیرازی 🌹 تعجیل در فرج و سلامتی امام مهدی عج صلوات 🌹 🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم 🌹 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
متن شبهه: کاش یک ماه هم بود که موظف بودیم از اذان صبح تا غروب فقراء رو سیر کنیم نه اینکه گشنگی بکشیم تا اونها رو درک کنیم!! ✅ پاسخ : کاش به جای کپی پیست کردن و نقل و انتقالات تلگرامی موظف بودیم به یکماه مطالعه اجباری در باب همه چیز !علی الخصوص دینی که مهرش را در شناسنامه داریم و از محتوی آن هیچ نمی دانیم! باید غبطه خورد به حال آنان که در بلاد کفر رندگی می کنند و با تحقیق و مطالعه اسلام می آورند ومثل ما دین آبا و اجدادی ارثی مفت به چنگ آمده ندارند تا اینچنین قدر نشناسی کنند و هر چه به دستشان میرسد بدون تفکر و تامل به دینشان بچسبانند. 1️⃣حکم خدا قابل تعویض نیست وروزه از احکام عبادیست که بدون قید و شرط طبق دستور باید انجام شود و اهداف آن محفوظ در اجرای آن بوده و فراتر از این است که صرفا اغنیا حال فقرا را درک کنند . این نسخه های قابل تاملی که هر روز روانه بازارمی شود نسخه های بشر ساخته ایست که هر ساله می خواهند با ترک یکی از مسائل دینی مشکلات بشریت را حل کنند. این بار هم بایدفریضه روزه ترک شود تا مشکلات بشریت حل شود. 2️⃣اگر یک ماه روزه بر ما واجب شده جهت یاد آوری تمام ارزش های انسانیست که در طول سال تحت عنوان حلال و حرام ملزم به رعایت آن هستیم و غفلتا یا عمدا ترک می کنیم. مثل خمس و زکاتی که حق فقیر است و نمیدهیم .مثل انفاق که نمی کنیم یا قرض الحسنه که نمی دهیم .و القصه همه به سود فقراست. 3️⃣روزه یک ماه تمرین انسانیت است. تکلیف فوق برنامه اسلام است برای ما شاگردان تنبل که در طول سال تعالیم حیاتبخش آن را به فراموشی می سپاریم و به بهانه های مختلف از آن فرار می کنیم.چرا که شرط قبول این عبادت رعایت تمام نکاتیست که نتیجه رعایت آنها حل شدن مشکلات فردی و اجتماعی می باشد. امام على علیه‌السلام فرمود: «کم من صائم لیس له من صیامه الا الجوع و الظما و کم من قائم لیس له من قیامه الا السهر و العناء.»؛ چه بسیار روزه‏ دارى که از روزه‏اش جز گرسنگى و تشنگى بهره‏ اى ندارد و چه بسا شب‌زنده ‏دارى که از نمازش جز بی‌خوابى و سختى سودى نمى‏برد. (نهج البلاغه، حکمت 145) - http://resalaat.ir/NewsDetail.aspx?itemid=10023 پس اصل بر ابن است که ابتدا فلسفه روزه را درک کنیم. ( ۴)و بنابر احادیث و روایات بسیار از ائمه معصومین چه بسیارند مسلمانانی که لب از غذا فرو بستندد ولی اعضا و جوارحشان به گناه مشغول است.اینها عملا روزه نگرفته اند و این حرف جدیدی نیست و عین مفهوم روزه است. (۵ )اینکه از هر کوی و برزنی امروزه ندا سر می دهند ما روزه نمیگیربم ولی چنان می کنیم .ما روزه نمیگیریم ولی چنین می کنیم مصداق آیه ذیل می باشد که خداوند رسما می فرماید حق ندارید چیزی را وارد دستورات دبنی کنید یا چیزی را از آن خارج کنید.بخشی را بپذیرید و بخشی را رد کنید «أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتابِ وَ تَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَما جَزاءُ مَنْ یَفْعَلُ ذلِکَ مِنْکُمْ إِلاَّ خِزْیٌ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ یَوْمَ الْقِیامَةِ یُرَدُّونَ إِلى‏ أَشَدِّ الْعَذابِ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ[بقره/۸۵] آیا به بعضى از دستورات کتاب آسمانى ایمان مى‏ آورید، و به بعضى کافر مى‏ شوید؟! براى کسى از شما که این عمل (تبعیض در میان احکام و قوانین الهى) را انجام دهد، جز رسوایى در این جهان، چیزى نخواهد بود، و روز رستاخیز به شدیدترین عذابها گرفتار مى‏ شوند. و خداوند از آنچه انجام مى‏ دهید غافل نیست» http://www.soalcity.ir/node/2261 ( ۶)و کلام آخر اینکه احترام به اندیشه و منش و اعتقاد اشخاص در جامعه از اصولیست که پیرو هر مسلک و آئینی که باشیم ممدوح و مطلوب می باشد. زیر سوال بردن و طعنه و کنایه زدن به احکام عبادی محکمی که جمع کثیری از آن طبعیت می کنند نه تنها نشانی از روشن فکری ندارد بلکه نشان کمبود مطالعه و پیگیری فلسفه احکام و سطحی نگری در این باب می باشد. (۷ )فراموش نشود این احکام گرچه ۱۴۰۰سال از عمر ش می گذرد، توسط خالق بشر وضع شده و به حکم عقل و منطق و انسانیت از هر قانونی مفید تر خواهد بود ،چرا که تنها خداست که می داند صلاح موجودی را که خلق کرده.همانطور که تنها مادر صلاح فرزند را بهتر می داند . روزه حکم عبادیست که هم شرایط ترک وهم شرایط وجوب اجرای آن کامل و جامع در احکام شریعت آمده است. خوشا آنان که عظمت این ماه را درک کرده روح و جسمشان را ددزلال تابناک آن می شویند و تمرینی دوباره می کنند انسانیت را جهت زدودن غبار فراموشی از قوانین پاکی و پاک ماندن. 🆔 @fatemi222
🔹متن شایعه حکمی از این عجیبتر وجود ندارد! اگر به دلیلی غیر از بیماری نیاز پیدا کردی روزه را نگیری ۲۳ کیلومتر از خانه دور شو روزه را افطار کن و بازگرد. آخر این چه حکمی است؟بیرون رفتن از خانه چه تغییری در جسم و روح و مال و زمان ایجاد میکند؟غیر از اتلاف وقت هیچ نیست!!! 🔸پاسخ: مسافرت در ماه رمضان به قصد فرار از روزه مکروه است، اما حرام نیست، شرط خارج شدن از وطن برای خوردن روزه پیش از ظهر است، یعنی فردی که می‌خواهد به سفر برود، تا پیش از ظهر اگر وطن خود را ترک کرد، روزه‌اش را می‌تواند بخورد وگرنه اگر اذان ظهر را در وطن بماند و پس از اذان بخواهد به سفر برود، دیگر حق خورردن روزه را ندارد، حتما باید روزه بگیرد. اما اینکه سوال فرموده اند بیرون رفتن از خانه چه تغییری در جسم و روح و مال و زمان ایجاد می کند درکش آنقدر ساده و توضیحش آنقدر سهل است که شاید مثل طرح همین سوال به قول سوال کننده مسخره باشد. ⬅️شریعت اسلام به دلایلی که یکی از آنها تامین رفاه حال مسافر است.در عبادات مسافر تخفیف قائل می شود تا مسلمان مسافر در سفر به خاطر انجام عبادات به سختی و مشقت دچار نشود. ⬅️مواردی مثل بیماری و اضرار به نفس از جمله مواردی هستند که شخص بدون گناه و کفاره می توانند روزه نگیرند تا بعد از برطرف شدن بیماری. ⬅️حال اگر شخصی به دلیلی غیر از اینها از وطن خود خارج می گردد تا مشمول حکم مسافر گشته و از تخفیفات ان استفاده کند' هر چند کاری مکروه انجام داده اماشریعت اسلام نه گردن شخص را می زند نه قضای روزه از گردن شخص بر میدارد. ⬅️این در واقع یک استفاده حقوقی از قانون روزه مسافر است.مثل بسیاری از شگرد های حقوقی که امروزه وکلا از ان استفاده می کنند ونه تنها خلاف قانون نیست بلکه شرایطی را فراهم می آورند تا مشمول یک قانون خاص شوند. ⬅️حال اگر طراح سوال انرا مسخره می دانند بهتر است با افرادی که به هر دلیلی از این حکم استفاده می کنند صحبت کنند تا مجابشان کنند که چرا از وطن خود خارج می شوند تا مشمول حکم مسافر شوند.و از دین مبین نیز این توقع را نداشته باشند تا برای این اشخاص مجازات و تنبیه در نظر بگیرد زیرا: هر عقل سلیمی تایید خواهد کرد که اگر شخصی قصد روزه خواری عمدی و ترک دستور خداوند داشته باشد هیچ وقت این زحمت را به خود نمی دهد تا از شهر خارج شود و مشمول حکم مسافر گردبلکه بدون تعارف چنانچه امروزه به وفور شاهد آن هستیم!! روزه نخواهد گرفت و حکم خداوند را زیر پا خواهد گذاشت. نکته آخر اینکه وقتی تفکر و منطق قفل شده باشد ساده ترین و قابل درک ترین مسائل مسخره و دور از ذهن خواهند نمود. 🆔 @fatemi222
🔹چهارده نوع خوردنی که روزه را باطل نمی کند + پاسخ 🔹متن شبهه: ۱۴ نوع خوردنی حلال که روزه را باطل نمی کند: ۱- بیت المال ۲- دارایی بانکها ۳- مال مردم ۴- مال من ۵- مال شما ۶- مال صغیر ۷- مال فقیر ۸- مال یتیم … لازم به ذکر است خوردن آب و نان و حتی کشیدن یک نخ سیگار موجب ابطال روزه گردیده و پیگرد شدید قانونی را بدنبال دارد … 🔸پاسخ: نویسنده شبهه، قصد دارد با اثبات مبطل نبودن موارد ۱۴ گانه فوق برای روزه، آنها را در اسلام حلال جلوه دهد. در صورتی که جهل خود را به خوانندگان این متن، اثبات می کند. باید این سوال را از نویسنده متن پرسید که اگر امری مبطل روزه نباشد، یعنی آن امر دیگر حرام نیست؟ یا بلعکس اگر امری مبطل روزه باشد، آن امر حرام است؟ مثلا آیا دزدی و یا قتل، که مبطل روزه نیست، حلال است؟ و یا خوردن و آشامیدن چون مبطل روزه است، حرام است (همیشه)؟ هر چند همه امور چهارده گانه مذکور در متن شبهه، مبطل روزه نیستند اما از جمله حرام ها هستند و هر کدام حکم قضایی و جزایی مختلفی دارند؛ و تحت دایره حق الناس و غصب می باشند؛ ولی نویسنده متن قصد دارد آنها را در دین اسلام حلال اعلام کند. بنابراین همان دینی که روزه و نماز را واجب کرده است؛ تصرف در اموال دیگران، دزدی، غصب و ظلم به یتیم و سرقت از بیت المال و … را حرام کرده است و برایش علاوه بر عذاب اخروی، مجازات دنیوی نیز وضع کرده است. پایگاه تخصصی شبهه _ شیخ علی شاهرودی 🆔 @fatemi222
🔹متن منتشر شده در فضای مجازی: جلوی گرسنه های بیچاره در طول سال هر چقدر غذا بخوری مشکلی نیست. اما جلو روزه دارانی که خودشان خواستند چیزی نخورند نباید چیزی خورد. (صادق هدایت) 🔹پاسخ: در آداب اسلامی، نه تنها خوردن مقابل گرسنه، بلکه خوردن غذایی که نگاه گرسنه به آن افتاده باشد نیز مکروه و بد است، حتی از این مقام بالاتر، سیر بودن در کنار گرسنه، خلاف روح مسلمانی بوده، پیامبر اکرم در اینباره می فرمایند: «به من ایمان نیاورده‏ است آن که شب را با شکم سیر بخوابد و همسایه ‏اش گرسنه باشد. سپس فرمودند: اهل هر آبادى که شب را بگذرانند و در میان ایشان گرسنه‏اى باشد ، روز قیامت خداوند به آنان نظر (رحمت) نمى‏ افکند.»[۱] در فقه اسلامی، خوردن و آشامیدن مقابل روزه دار، مکروه است. برخی از فقها امساک (عدم عمل به آنچه روزه را باطل می کند در مقابل روزه دار) را واجب می دانند. علت این حکم نیز حرمت نگهداشتن روزه است. پوشیده نیست که حکم امساک و جلوگیری از خوردن و آشامیدن مقابل روزه دار، حکمی است برای مسلمانان، بنابراین برای غیر مسلمانان حکم به واجب و مکروه معنایی ندارد. لیکن در برخی کشورهای اسلامی، قانون کشوری وضع شده است برای این امر، که همگان (اعم از مسلمان و کافر) ملزم به اجرای آن هستند. بنابراین: اولا، باید همواره مراعات فقراء و گرسنگان از جانب مسلمانان (حتی فقیران کافر) صورت گیرد. دوما، نخوردن و امساک در برابر روزه داران، یک امر اخلاقی است. __پی نوشت_____________ [۱] الکافی:ج۲، ص ۶۶۸، ح ۱۴. پایگاه تخصصی شبهه _ شیخ علی شاهرود متن منتشر شده در فضای مجازی: جلوی گرسنه های بیچاره در طول سال هر چقدر غذا بخوری مشکلی نیست. اما جلو روزه دارانی که خودشان خواستند چیزی نخورند نباید چیزی خورد. (صادق هدایت) پاسخ: در آداب اسلامی، نه تنها خوردن مقابل گرسنه، بلکه خوردن غذایی که نگاه گرسنه به آن افتاده باشد نیز مکروه و بد است، حتی از این مقام بالاتر، سیر بودن در کنار گرسنه، خلاف روح مسلمانی بوده، پیامبر اکرم در اینباره می فرمایند: «به من ایمان نیاورده‏ است آن که شب را با شکم سیر بخوابد و همسایه ‏اش گرسنه باشد. سپس فرمودند: اهل هر آبادى که شب را بگذرانند و در میان ایشان گرسنه‏اى باشد ، روز قیامت خداوند به آنان نظر (رحمت) نمى‏ افکند.»[۱] در فقه اسلامی، خوردن و آشامیدن مقابل روزه دار، مکروه است. برخی از فقها امساک (عدم عمل به آنچه روزه را باطل می کند در مقابل روزه دار) را واجب می دانند. علت این حکم نیز حرمت نگهداشتن روزه است. پوشیده نیست که حکم امساک و جلوگیری از خوردن و آشامیدن مقابل روزه دار، حکمی است برای مسلمانان، بنابراین برای غیر مسلمانان حکم به واجب و مکروه معنایی ندارد. لیکن در برخی کشورهای اسلامی، قانون کشوری وضع شده است برای این امر، که همگان (اعم از مسلمان و کافر) ملزم به اجرای آن هستند. بنابراین: اولا، باید همواره مراعات فقراء و گرسنگان از جانب مسلمانان (حتی فقیران کافر) صورت گیرد. دوما، نخوردن و امساک در برابر روزه داران، یک امر اخلاقی است. __پی نوشت_____________ [۱] الکافی:ج۲، ص ۶۶۸، ح ۱۴. پایگاه تخصصی شبهه _ شیخ علی شاهرود 🆔 @fatemi222
🔹بسیاری شبهه می‌کنند که روزه گرفتن در این ایام بسیار گرم و طولانی اشتباه محض است و برای بدن بویژه کلیه ها ضرر دارد چه جوابی دارید؟ (زبان) ایکس – شبهه / پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات: برخی ساده و ناآگاهند، اما بسیاری حتی ایمان به خداوند متعال و معاد را اشتباه محض می‌دانند و حال آن که خودشان در این اشتباه محض فرو رفته‌اند و به اشتباه خود نیز می‌بالند. از این رو، باید دقت شود که اگر اساساً توحید، نبوت، معاد، قرآن، اسلام و احکام را قبول ندارند، نباید وارد فروع و احکام شوند و اگر قبول دارند، نباید حکم خدا را «اشتباه محض» بخوانند. این نحو بیان، حاکم از بغض گوینده است به عبادت خداوند سبحان. خداوندی که روزه را برای تمامی امم و در ماه رمضان برای مسلمانان واجب نمود، نفرمود که برای روزهای کوتاه، خنک و کنار دریاست؛ بلکه فرمود: هر کس این ماه را درک کرد و مریض یا مسافر نبود، روزه بگیرد. خواه روز بلند باشد یا کوتاه، هوا سرد باشد یا گرم، هوای نفس انسان اجازه دهد یا خیر؟ 🔹مضرات: از نظر برخی، هر چه خدا حکم کرده باشد، ضرر دارد و هر کاری که خودشان بکنند، اگر چه تابعیت کامل از نفس حیوانی و سبک زندگی کاملاً حیوانی باشد، عین علم، بهداشت و فایده است. حتی برای عرق‌خوری یا قمار یا زنا یا سایر مفاسد خود نیز بهانه و دلیل می‌آورند و سعی در توجیه علمی آن و تطهیر عمل قبیح خود می‌کنند، چنان چه حتی برای نسل‌کُشی نیز فلسفه می‌بافند. اما اسلام عزیز، دین «لا ضَرَر» است و به هیچ کاری که برای انسان ضرر داشته باشد، حکم نکرده است. *- در روزه نیز چنین است، کسی که ‌می‌داند روزه گرفتن برای او ضرر دارد، نباید روزه بگیرد و اگر بگیرد نیز قبول نیست و به وقت بهبود باید قضا کند و کفاره هم بدهد. احکام روزه بسیار دقیق و روشن بیان شده است، از جمله: 🔹از فتاوای مقام معظم رهبری: *- اگر از گفته پزشک متديّن و امين اطمينان حاصل کنيد که روزه براى چشم شما ضرر دارد و يا خوف ضرر داشته باشيد، روزه گرفتن براى شما واجب نبوده و بلکه جايز هم نيست، و با خوف ضرر نيت روزه صحيح نيست و در صورت عدم خوف ضرر نيت روزه اشکال ندارد، ولى صحّت‏ روزه متوقف بر اين است که براى شما واقعاً ضرر نداشته باشد. *- اگر روزه براى چشمان شما ضرر دارد، واجب نيست روزه بگيريد، بلکه واجب است افطار کنيد و اگر بيمارى شما تا ماه رمضان آينده استمرار پيدا کرد، قضاى روزه بر شما واجب نيست، ولى واجب است که عوض هر روز يک مدّ طعام به فقير بدهيد. س 755: اگر پزشک شخصى را از روزه گرفتن منع کند آيا با توجه به اينکه بعضى از پزشکان اطلاعى از مسائل شرعى ندارند، عمل به گفته او واجب است؟ ج: اگر مکلّف از گفته پزشک يقين پيدا کند که روزه براى او ضرر دارد و يا از گفته وى يا منشأ عقلايى ديگرى براى او خوف از ضرر حاصل شود، روزه گرفتن براى او واجب نيست، بلکه جايز هم نيست. س 732: دخترانى که تازه به سن تکليف رسيده‏اند و روزه گرفتن بر آنها مقدارى مشکل است، چه حکمى دارند؟ آيا سن بلوغ شرعى دختران اکمال نه سال قمرى است؟ ج: بنا بر نظر مشهور، بلوغ شرعى دختران همان تکميل نه سال قمرى است که در اين هنگام روزه بر آنها واجب است و ترک آن به مجرد بعضى از عذرها جايز نيست، ولى اگر روزه گرفتن براى ايشان ضرر داشته باشد يا تحمل آن برايشان همراه با مشقت زياد باشد، افطار براى آنها جايز است. س 735: اگر فردى به خاطر عذرى قوى، پنجاه درصد احتمال دهد که روزه بر او واجب نيست و به همين دليل روزه نگيرد، ولى بعداً معلوم شود که روزه بر او واجب بوده، از جهت قضا و کفّاره چه حکمى دارد؟ ج: اگر افطار عمدى روزه ماه مبارک رمضان به مجرد احتمال عدم وجوب روزه بر وى باشد، در فرض سؤال علاوه بر قضا، کفّاره هم بر او واجب است. اما اگر افطار به علت ترس از ضرر باشد و ترس هم منشأ عقلايى داشته باشد، کفّاره واجب نيست، ولى قضا بر او واجب است. س 742: آيا مسافرت عمدى در ماه رمضان به قصد افطار و فرار از روزه گرفتن، جايز است؟ ج: مسافرت در ماه رمضان اشکال ندارد، و در صورت مسافرت، ولو اينکه براى فرار از روزه باشد، افطار بر او واجب است. س 747: من به لطف خداوند متعال داراى فرزندى هستم که شيرخوار است. ان شاء الله تعالى بزودى ماه مبارک رمضان فرا خواهد رسيد. در حال حاضر مى‏توانم روزه بگيرم ولى در صورت روزه گرفتن، شيرم خشک خواهد شد. با توجه به اينکه داراى بنيه ضعيفى هستم و کودکم هر ده دقيقه شير مى‏خواهد، چه وظيفه‏اى دارم؟ ج: اگر به دليل کم يا خشک شدن شيرتان بر اثر روزه، خوف ضرر بر طفل خود داشته باشيد، روزه‏تان را افطار کنيد، ولى براى هر روزى بايد يک مدّ طعام به فقير بدهيد و قضاى روزه را هم بعداً بجا آوريد. 🆔 @fatemi222
می‌گویند (فضای مجازی): روزه برای یاد فقرا و گرسنگان نیست، وگرنه بر خود آنها واجب نمی‌گردید؟ پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): آن که روزه در ماه مبارک رمضان را برای مسلمانانی که واجد شرایط می‌باشند واجب نمود، و آن که این دستور را ابلاغ نمود، و آنان که این عبادت را تشریح و ترویج نمودند، همه تصریح و تأکید کردند که از حکمت‌ها و آثار روزه، یاد فقرا و گرسنگان می‌باشد، که البته برای روزه‌داری که فقط دهان را از خوردن و آشامیدن نبسته، بلکه عبادت و فکر می‌کند، این حکمت و اثر روزه، هر روز به تجربه نیز ثابت می‌گردد؛ و البته، هم کفاره‌ی روزه نگرفتن، طعام به مسکین است و هم زکات فطریه، متعلق به مسکین می‌باشد. الف – یک عده اساساً با اسلام و هر دعوت آن مخالف و دشمن هستند (مثل بهایی‌ها یا هر کافر عنود و مخاصم دیگری)؛ اینها به هر قیمتی که شده، مخالفت می‌کنند و کاری هم ندارند که ادعاهایشان از نظر هر منطق و دیدگاهی، مردود می‌باشد. برای خودشان مثال‌هایی می‌آورند که حتی نزد برخورداران از کمترین معلومات و ضریب هوشی نیز سخیف می‌باشد. مثال فوق، مِثل این که بگویند: بیمارستان برای معالجه و بهبود بیماران نیست، وگرنه خود آنها از رفتن به بیمارستان منع می‌شدند! – یا بگویند: مدرسه و معلم، آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت، برای تحصیل و کسب علم نوآموختگان نیست، وگرنه خودشان از رفتن به مدرسه منع می‌شدند. « انظُرْ كَيْفَ ضَرَبُوا لَكَ الْأَمْثَالَ فَضَلُّوا فَلَا يَسْتَطِيعُونَ سَبِيلًا» (الفرقان، 9) ترجمه: بنگر چگونه براى تو مثلها زدند و گمراه شدند در نتيجه نمى‏توانند راهى بيابند. ب – یک عده، اساساً نه تنها هیچ گاه به یاد فقرا، مسکینان و گرسنگان نمی‌افتند، بلکه با هر مقوله‌ای که کمترین یادی از آنان را به خاطر اندازد، مخالف هستند. اینان، اگر چه خود سرمایه‌دار و از قشر مرفیهن بی‌درد نباشند، اما دلباخته‌ی اندیشه و گرایش سرمایه‌داری هستند. اینان، در مقام تئوری به ظاهر علمی، می‌گویند: "توسعه" مستلزم ازدیاد فاصله طبقاتی می‌باشد؛ چرخ توسعه باید بچرخد و بدیهی است که یک عده زیر این چرخ‌ها له خواهند شد! و در مقام شعار برای اذهان عمومی نیز با هر مقوله‌ای که یاد فقیر، مسکین، گرفتار، مستمند و گرسنه را به خاطر آورد، مخالفت و عناد می‌کنند. ج – اگر فقر فقیر و مسکین، یا ضعف گرسنه به حدی است که نمی‌تواند روزه بگیرد و یا اگر بگیرد برای او ضرر دارد و یا حتی احتمال جدی ضرر را بدهد، خب نباید روزه بگیرد؛ چنان که حتی مسلمان متمول و سیر نیز اگر به هر علتی روزه برایش ضرر داشته باشد، نباید روزه بگیرد و اگر بگیرد نیز نه تنها قبول نیست، باید پس از رفع مشکل، قضایش را به جا آورده و کفاره هم بدهد، و اگر در چنین شرایطی روزه بگیرد، معصیت نیز کرده است؛ چرا که خلاف حکم خدا عمل نموده است. نتیجه: روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان، که ماه نزول قرآن کریم می‌باشد، نه برای رژیم غذایی است، نه برای سلامت بدن، نه برای یاد فقرا و گرسنگان و ... – اگر چه همه این آثار و برکات را دارد -، بلکه برای عبادت و بندگی خدا، چنان که خودش فرموده است (اطاعت امر مولی) و بالتبع رشد در مراتب وجود و قرب به او می‌باشد. ماه مبارک رمضان، فرصتی است برای توبه، انابه، بخشش گناهان، توجه به خود، امساک، کنترل نفس و مشتهیات طبق امر خدا، تهذیب نفس، تفکر، تأمل و تعقل، ذکر، تلاوت قرآن کریم، توجه به دیگران که از مهمترین عوامل و شاخصه‌های رشد و کمال می‌باشد ... و خلاصه اخلاص در بندگی. مشارکت و هم‌افزایی (سؤال کوتاه و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی) فضای مجازی: روزه برای یاد فقرا و گرسنگان نیست، وگرنه بر خود آنها واجب نمی‌گردید؟
سوال:آیا اسلام می‌گوید که مسلمین در فضای عمومی آزادی مطلق دارند، اما بی‌دینان باید شریعت را رعایت کنند؟ و آیا بی دینان اگر به آیین‌های مذهبی اسلام عمل نمی‌کنند، دست‌کم باید به آنها تظاهر کنند؟ آیا اهمیت دادن به تظاهر، «ریا» نیست؟ پاسخ: تردیدی ننمایید که طراح این قبیل شبهات در سایت‌ها و اذهان عمومی، به خاطر نزدیک شدن ماه مبارک رمضان است که لازم است عموم [اعم از مسلمان و غیر مسلمان] در انظار عمومی تظاهر به روزه‌خواری ننمایند. وگرنه هیچ گاه از غیر مسلمان خواسته نشده که مثلاً تظاهر به اقامه نماز یا به جا آوردن حج یا پرداخت خمس بنماید. ◀الف – آیا مسلمین در فضای عمومی (انظار و جامعه) آزادی مطلق دارند؟ نه تنها اسلام، بلکه هیچ قانونی به هیچ کس آزادی مطلق انجام هرکاری در جامعه و انظار عمومی را نداده و نمی‌دهد. چرا که کاملاً مغایر با عقل سلیم است. مضافاً بر این که اولاً احکام اسلام [چه فردی و چه اجتماعی] ابتدا بر شخص مسلمان فرض و واجب می‌گردد و سپس بر غیر مسلمان خودداری از مخالفت علنی یا دشمنی یا هنجارشکنی در جامعه اسلامی لازم می‌آید. پس هر کاری که غیر مسلمان از انجام آن در سطح جامعه و فضای عمومی منع شده باشد، قبل از او، مسلمان از آن منع شده است. ◀ب – آیا بی دینان موظف به رعایت شریعت هستند؟ شریعت، به مسائلی مانند حجاب یا روزه‌داری یا عدم تظاهر به روزه خواری منحصر نمی‌گردد که اگر عموم مسلمین و غیر مسلمین از آن منع شدند، بگویند: «بی‌دینان موظف به رعایت شریعت شده‌اند». رعایت شریعت یعنی همگان همه احکام الهی را به جا آورند – که در این صورت همگان مسلمان خواهند بود. پس غیر مسلمانان به رعایت شریعت موظف نشده‌اند، بلکه همگان از «هنجار شکنی» و اشاعه‌ی منکر در جامعه به طور عام و از «تظاهر به روزه خواری در ماه مبارک رمضان» به طور خاص منع شده‌اند. دقت شود که به عنوان مثال پوشش، یک رفتار و حق شخصی نیست که کسی بتواند مدعی شود که این یک مسئله شخصی است و من دلم می‌خواهد رعایت نکنم. نوع پوشش در انظار عمومی، یک نمایش عمومی است، پس تأثیر عمومی بر همه‌ی بافت‌ها و ساختارهای فرهنگی و بالتبع اخلاقی، رفتاری، سیاسی، امنیتی، اقتصادی و ... یک جامعه دارد و موجب تضییع حقوق دیگران می‌گردد. به همین دلیل در هیچ جامعه‌ای نیز نوع پوشش به طور کلی آزاد نیست. منتهی ممکن است که حد عریانی متفاوت باشد. در یک جامعه‌ای چون امریکا یا کشورهای اروپایی زنان نمی‌توانند با بیکی‌نی یا مردان با یک پیراهن زیر رکابی و شورت یا مایو در انظار تردد کنند، در یک جامعه‌ای (مثل شهرک واتیکان) حتی ورود با شلوارک، مینی ژوپ خیلی کوتاه، تی شرت رکابی و ... ممنوع است، در یک جامعه ای (مثل اروپا) ورود با حجاب به ادارات دولتی و دانشگاه ها ممنوع است ...، در یک جامعه‌ای (مانند ایران) نیز بدحجابی و تحریک اعصاب عمومی جامعه، هنجار شکنی و زمینه‌سازی فساد و فحشا ممنوع است. و اما در مورد «عدم تظاهر به روزه‌خواری در ماه مبارک رمضان»؛ اولاً تظاهر به حرمت شکنی احکام الهی است و ثانیاً تظاهر به اهانت به رعایت شعایر الهی در انظار و عادی‌سازی معصیت است و ثالثاً تحریک و آزار اعصاب عمومی مردم روزه‌دار است. و به این نوع پرهیز از هنجارشکنی‌ها، الزام به رعایت شریعت گفته نمی‌شود. رعایت شریعت بسیار گسترده‌تر از این مقولات است و اینها می‌خواهند با این جمله‌سازی‌ها خلط مبحث کنند. ◀ج – آیا اصرار اسلام به رعایت ظواهر و این تظاهرها «ریا» نیست؟ آیا اگر کسی مایل نباشد که به هنگام رانندگی پشت چراغ قرمز بایستد، یا دوبله توقف ننماید، یا سبقت غیر مجاز نگیرد و ...، اما به خاطر قانون و حفظ حقوق اجتماعی مجبور به رعایت آنها شود، تظاهر و ریا است؟ ریا به یک کار نمایشی برای فریب مردم می‌گویند، نه به هر کاری که شاید میل شخصی موافق آن نباشد، اما به خاطر رعایت حقوق مردم انجام می بپذیرد. آیا احترام به حقوق اجتماعی و هنجارهای یک جامعه، در صورتی که میل شخصی رعایت کننده موافق آن نباشد، ریا می‌شود؟ آیا می‌شود کسی بگوید که چون من میل دارم در انظار عریان ظاهر شوم و اگر غیر از این را انجام دهم، ریا می شود، پس جهت پرهیز از ریا عریان ظاهر می‌شوم؟! یا کسی بگوید چون دوست دارم همین طور که در خیابان قدم می‌زنم یک بطری مشروب هم دستم باشد و مرتب بنوشم و اگر غیر از این عمل کنم، ریا می‌شود، پس این کار را می کنم؟! ... پس، ملاحظه بفرمایید که برای هنجارشکنی علیه اسلام، به چه شیوه‌هایی متوسل می‌شوند؟! حتی به «اخلاص» و پرهیز از «ریا» نیز متوسل می‌شوند تا توجیهی برای اشاعه‌ی منکرات گردد!
شبهه مربوط به روزه اعضا و جوارح و خوردن و آشامیدن. اتفاقی از دوستم پرسیدم روزه ای !?جوابش برام جالب بودگفت بهم :آره من روزه امتمام سال را روزه ام ولی بجای دهان و شکمم , اندیشه ام را روزه امفکر من حق ندارد به کسی بی حرمتی کند فکر من حق ندارد به کسی ناسزا بگویدفکر من حق ندارد به مال کسی دست درازی کندفکر من حق ندارد با زندگی کسی بازی کندفکر من حق ندارد کسی را ریشخند کندفکر من حق ندارد به کسی بهتان ببنددفکر من حق ندارد به کسی جفا کندفکر من حق ندارد با دل کسی بازی کندفکر من حق ندارد به کسی دروغ بگویدفکر من حق ندارد به یتیمی بی تفاوت باشدفکر من حق ندارد زورگو باشدفکر من حق ندارد بینوایی را بیتفاوت از کنارش عبور کند فکر من…………… پاسخ ⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩ کاش اگر می خواهیم منش شیطان را سرلوحه کار خود قرار دهیم و همیشه خواست نفس و سرپیچی از فرمان خداوند اولویت ما در زندگی باشد آنقدر شرافت داشتیم که ان را لابه لای جملات رنگین و عوام فریب پنهان نکنیم. 1⃣ روزه تمام و کمال نخوردن همراه با کنترل چشم و گوش و فکر و ....است و اصلا شرط قبول روزه همین است و حکم خدا قابل تعویض نیست و این نسخه های قابل تاملی که هر روز روانه بازارمی شود فقط جملات شیک و قاب گرفته ایست دور از واقعیته ماهیت فراموشکاری و غفلت انسان. 2⃣اگر یک ماه روزه بر ما واجب شده جهت یاد آوری تمام ارزش های انسانیست که در طول سال تحت عنوان حلال و حرام ملزم به رعایت آن هستیم و غفلتا یا عمدا به بهانه های مختلف ترک می کنیم. 3⃣روزه یک ماه تمرین اجباری انسانیت است. چرا که شرط قبول این عبادت رعایت تمام نکاتیست که نویسنده از متن احادیث و روایات معصومین جدا کرده و به آیین ساختگی انسانیت منهای دین ,نسبت می دهد. 4⃣امام على علیه‌السلام فرمود: «کم من صائم لیس له من صیامه الا الجوع و الظما و کم من قائم لیس له من قیامه الا السهر و العناء.»؛ چه بسیار روزه‏ دارى که از روزه‏اش جز گرسنگى و تشنگى بهره‏ اى ندارد و چه بسا شب‌زنده ‏دارى که از نمازش جز بی‌خوابى و سختى سودى نمى‏برد. (نهج البلاغه، حکمت 145) - http://resalaat.ir/NewsDetail.aspx?itemid=10023 5⃣بنابراین مسلمانی که لب از غذا فرو بندد ولی اعضا و جوارحش به گناه مشغول باشند عملا روزه نگرفته و این حرف جدیدی نیست و عین مفهوم روزه است. 6⃣نه خوردن و آشامیدن را می توان وارد روزه کرد نه روزه چشم و گوش و فکر را می توان از روزه گرفت.که در هر دو صورت خلاف حکم خدا و رفتن به راه شیطان است.شیطان هم به خدا گفت این یک سجده را انجام نمی دهم در عوض عبادتی می کنم که...... در سجده بر آدم حقیقتی بود که شیطان نمی دانست در عبادات ما نیز حقیقتیست که ما همه ى آن را نمی دانیم و اجازه تغییر در ظاهر و باطن آن را نداریم. «أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتابِ وَ تَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَما جَزاءُ مَنْ یَفْعَلُ ذلِکَ مِنْکُمْ إِلاَّ خِزْیٌ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ یَوْمَ الْقِیامَةِ یُرَدُّونَ إِلى‏ أَشَدِّ الْعَذابِ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ[بقره/۸۵] آیا به بعضى از دستورات کتاب آسمانى ایمان مى‏ آورید، و به بعضى کافر مى‏ شوید؟! براى کسى از شما که این عمل (تبعیض در میان احکام و قوانین الهى) را انجام دهد، جز رسوایى در این جهان، چیزى نخواهد بود، و روز رستاخیز به شدیدترین عذابها گرفتار مى‏ شوند. و خداوند از آنچه انجام مى‏ دهید غافل نیست»
شایعه مربوط به گرسنگی کشیدن روزه داران و سیر کردن شکم گرسنگان " ازهرکس میپرسی چراروزه میگیری همان جواب نخ نمای همیشگی رامیدهد : برای همدردی باضعفا وگرسنگان ! کدام مستمند؟ کدام کودک خیابانی ؟ کدام زن بی پناه صبح بیدار میشود پای سفره ای هفتادرنگ مینشیند و تا خرخره میخورد و بعد تا غروب در خنکای کولر میخوابد و هنگام افطار باز بساط غذای رنگارنگ پهن میکند ؟ گرسنگی کشیدن من و تو کدام گرسنه راسیر میکند ؟ دروغ نگفتن و فرونبردن گردوخاک غلیظ به حلق ، کدام بچه یتیم را لباس میپوشاند؟ کمى فکر کنید ... جاى اینکه شما ببینید گرسنگان چه حالى دارند ، به گرسنگان نشان دهید سیرى چه حسى است !" پاسخ شایعه 1⃣در ابتدا از نویسنده محترم سوال می شود که آیا در نظر شما پاسخ سوالات یا به طور کل امور عقلانی و منطقی از جنس جوراب و البسه هست که در گذر زمان نخ نما شود؟ 2⃣شیعه فلسفه احکامش را قرآن و سیره معصومین می گیرد و اعتقاد راسخ دارد که خالق اگر عبادتی را واجب نموده است از روی هدفی بوده .عقل محدود بشرآن را درک کند یا نکند حقیقت عوض نمی شود و اصولا یک مسلمان شیعه با اعتقاد و احکام الهی مثل لباس برخورد نمی کند که امروز مد باشد و انجام دهد و فردا نخ نما شود و خودسرانه تصمیم به تغییر شکل بگیرد. 3⃣ضمن این که مسلمان بر جایگاه شیطان تکیه نمی زند و برای کسی که او را خلق کرده تعیین تکلیف نمی کند که چنین نکن و چنان بکن.!!!شما هر زمان خدا شدید وانسان خلق کردید برایش راه سعادت تعیین کنید. 4⃣نکته جالب این است که تمام این دلواپسان شکم مردم، قصد دارند با پول حج و زیارت عتبات و هر چه که به دین و مذهب ربط پیدا می کند مشکلات کشور را حل کنند و کاری با هزینه های میلیاردی مربیان خارجی ماشین های میلیاردی سفر های دوبی و ترکیه و ارمنستان که رشد 75 درصدی داشته ندارند !!!!تجمل پرستی و مصرف گرایی هیچ اشکالی ندارد و....... ◀1-پس پاسخ اول این است که روزه می گیریم چون امر خالق است، واجب است، و بدون چون و چرا گردن می نهیم . "آیه ۱۸۳ سوره بقره ◀2-روزه داران عموما از اقشار متوسط و ضعیف جامعه و متعهد به همنوعان هستند !همان هایی که اقلیت بی دین مدام در تکاپو هستند تا با مایه گذاشتن از اعتقادات و دین مردم مردم شکمشان را سیر کنند!!!! 8http://www.tebyan.net/newmobile.aspx?pid=15922 ◀3. درک حال گرسنگان تنها یکی از ابعاد اجتماعی روزه است که فرد با ناتوانی از بهره گرفتن از امکاناتش ، درک بهتری از گرسنگان و تشنگان خواهد داشت و دلش با آنان نزدیک تر و نرم تر می شود . http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa14615 ◀4. آداب روزه را خالق هستی و دانای کل اعلام نموده و قرار نیست تمام آنها کارکرد سیر کردن گرسنگان را داشته باشند ! بلکه این امور از ابعاد فردی روزه و جهت خود روزه دار هستند . http://www.aviny.com/occasion/islamic/ramazan/91/tasir.aspx ◀5. از زیباترین سنتهای اسلامی در رمضان اطعام روزه داران است ولو با خرما و جرعه ای آب و خداوند برای آن ثوابی چون آزاد کردن بنده در نظر گرفته است . http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=135998 ◀6. یکی از شاخص ترین دستورات اسلام ، یاری نیازمندان و اطعام گرسنگان است که نویسنده با مغالطه تلاش کرده آن را انکار کند و موفق نیز نبوده است !