eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
666 دنبال‌کننده
242 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام حرم مطهر حضرت معصومه و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... ارتباط با : استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 از ساعت ۱۶.۳۰ تا ۱۹ ارتباط با : مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka
مشاهده در ایتا
دانلود
📖در چند مورد روزه بر مكلف واجب است‏ 🔰 🖌1. نيت روزه نكند يا تصميم بگيرد روزه نباشد، ولى مبطل روزه انجام ندهد. 🖌 2. عمداً قى كند. (1) 🖌 3. روزه‏دار فكر مى‏كرده روزه برايش ضررندارد و ضرر داشته. (2) 🖌 4. روزه دار غسل جنابت را فراموش كرده. (3) 🖌 5. بعدازظهر از خواب بيدار شده و روزه گرفته. (4) 🖌 6. مسافرى‏كه وظيفه‏اش خوردن روزه است، بعد از رمضان بايد قضاى روزه را بگيرد. (5) 🖌 7. خانمى كه در ماه رمضان به جهت عادت ماهانه و يا نفاس نتوانسته روزه بگيرد. (6) ----------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 1688. 2. همان، م 1745. 3. همان، ص 938، م 1688. 4. همان، م 1554. 5. عروة الوثقى، ج 2، فى اقسام الصوم، فصل 15 6. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 938 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص126 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔻غسل‏هاى در رابطه با و ‏ 🔰 ♦️1. يكى از غسل‏هاى واجب است كه اگر شخص انجام ندهد نماز و روزه‏اش مشكلى ندارد مانند غسل نذر. ♦️2. يكى ازغسل‏هاى واجب‏است كه اگر شخصى انجام ندهد، روزه‏اش اشكال ندارد ولى نمازش اشكال دارد و آن غسل مس ميت است. (1) ♦️3. يكى از غسل‏هاى واجب است كه اگر شخص انجام ندهد نماز و روزه‏اش صحيح نيست و آن بقاء بر جنابت و حيض و نفاس تا اذان صبح است. (2) --------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 310، م 532. 2. همان، ص 908، م 1619 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص128 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
و ‏ 🔰 ♦️دو واژه براى بسيارى از مردم درست روشن نشده است و آن واژه صحت و قبولى است. 💠 صحت آنجا به كار مى‏رود كه عمل شرايط لازم را دارا باشد و واژه قبول در آن جا به كار مى‏رود كه از كمال آداب لازم برخوردار باشد. ♦️ بنابراين آن جا كه واژه قبول نشدن يك عمل مطرح مى‏شود، نه اين است كه نبايد انجام داد و يا بعداً بايد آن عمل را قضا نمود. مثلًا در روايت آمده است: كسى كه شراب بخورد نمازش تا چهل روز قبول نمى‏شود، بعضى از مردم از روايت فوق چنين برداشت كرده‏اند كه چهل روز اعمالشان باطل است، پس بهتر آن است كه در اين مدت نماز نخوانند❗️ در حالى كه نمازشان در اين مدت از كمال لازم برخوردار نيست نه اين كه صحيح نيست. ♦️ به عبارت ديگر: صحت عمل غير از قبولى عمل است، چه بسا عملى صحيح است لكن مقبول نيست. (1) ---------------- 1. عروة الوثقى، ج 1، ص 612، فصل 19 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص129 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
روزه ‏ 🔰 🖌 بسيارى از پدر و مادرها به جهت مهربانى و دلسوزى نسبت به فرزند خود نمى‏گذارند فرزندشان روزه بگيرد، در حالى كه بايد اجازه بدهند فرزندشان روزه بگيرد وغذاهاى مقوى به او بدهند اگر روزه برايش ضرر داشت نگذارند روزه بگيرد. 📌 لازم به ذكر است كه براى تكليف سه شرط است: بلوغ، عقل و قدرت. اگر اين شرايط را هركس داشته باشد بايد به تكاليف شرعى خود عمل كند و اگر يكى از آنها را نداشته باشد، تكليفى ندارد. (1) --------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 956 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص130 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
روزه 🔰 🖌 برخى ازمردم فكر مى‏كنند بر بيمار روزه واجب نيست، در حالى كه طبق فتواى مراجع تقليد يكى از ملاك‏هاى نگرفتن روزه، ضرر داشتن روزه است نه بيمار بودن. 📍بنابراين درصورتى كه شخص سالم وتندرست باشد، چنانچه روزه بگيرد و روزه براى او ضرر داشته باشد نبايد روزه بگيرد. 📍از سوى ديگر اگر شخصى بيمار باشد، ولى روزه گرفتن براى او ضرر نداشته باشد بايد روزه بگيرد. (1) ----------------- 1. تحريرالوسيله، ج 1، ص 293، م 1 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص131 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
كردن 🔰 🔻 برخى از مردم تصور مى‏كنند اگر روزه‏دار مسواك كند روزه‏اش باطل مى‏شود، در حالى كه صِرف مسواك كردن و استفاده از خميردندان روزه را باطل نمى‏كند، بلكه فرودادن كفِ خميردندان و رطوبتِ مسواكى كه از دهان بيرون آورده شده و مجدداً به دهان برده شده، روزه را باطل مى‏كند. 🖌 مسواك كردن با خمير دندان در حال روزه، اشكال ندارد، ولى بايد از فرو رفتن آب دهان جلوگيرى شود. (1) ---------------- 1. استفتائات امام خمينى، ج 1، ص 307، س 11 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص132 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
معطر 🔰 🔻برخى از مردم فكر مى‏كنند استفاده از بوى‏خوش و براى روزه‏دار مكروه و ترك آن بهتر است، در حالى كه عطر زدن و استفاده از بوى خوش براى روزه‏دار نه تنها مكروه نيست بلكه هديه و ارمغانى براى اوست. 🖌 اما آنچه كه براى روزه‏دار مكروه است بوكردن گياهان‏معطّر است چه گل باشد و چه غير گل. (1) ---------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 961، م 1657؛ تحريرالوسيله، ج 1، ص 288 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص133 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
روزه 🔰 💡برخى از مردم تصور مى‏كنند روزه‏دار اگر بخواهد پيش از ظهر به مسافرت برود مى‏تواند از ابتداى سفر، روزه خود را افطار كند. 📌 در حالى كه طبق نظر همه مراجع تقليد، روزه‏دار بايد صبر كند تا به حد ترخّص برسد، يعنى به جايى برسد كه ديوارهاى شهر را نبيند و صداى اذان شهر و روستاى خود را نشنود، آنگاه مى‏تواند چيزى بخورد. ⛔️ و اگر چنانچه پيش از رسيدن به حد ترخّص، روزه‏اش را باطل كند، قضاى آن را بايد بگيرد و بنا بر احتياط كفّاره نيز بر او واجب مى‏شود. (1) ----------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 990، م 1721 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏1 ؛ ص134 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
واژه #«رمضان» 🔰 🖌 «رمضان» از «رمض» گرفته شده و آن را دو گونه معنا كرده‏اند: 1. «رمض» به معناى بارانى است كه در فصل پاييز مى‏بارد و سطح زمين را از غبار و آلودگى شست و شو مى‏دهد. (1) 🔻از اين رو، اين ماه را رمضان گويند؛ چون روح و روان را از آلودگى‏ها و ناپاكى‏ها پاك مى‏كند. 2. واژه «رمض» به معناى سنگ و ريگ‏هاى سوزانى است كه بر اثر تابش مستقيم نور خورشيد بر آنها، سوزنده مى‏شوند. (2) 🔻بنابراين، اگر به اين ماه مبارك، رمضان گفته شده از اين روست كه: اين ماه با ويژگى‏هايى كه دارد، زمينه‏ها و عوامل گناه و انحراف را مى‏سوزاند و موانع تكامل را از سر راه انسان بر مى‏دارد و زمينه خوبى را براى پاكسازى روح او فراهم مى‏سازد. --------------- 1. كتاب لغت العين، خليل بن احمد، ماده« رمض» 2. مجمع البحرين و مصباح المنير، واژه« رمض»، تفسير كشّاف، ج 1، ذيل آيه 158 بقره 📚 عطر رمضان ؛ ص17 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
‏ 🔰 🖌 روزه سه گونه است: 1. روزه عوام كه نگهدارى جسم از مفطرات است، مانند خوددارى از خوردن و آشاميدن. 2. روزه خواص كه نگهدارى چشم و گوش و زبان و دست و پا و ساير جوارح از گناه است. 💡از اين رو، امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: اذا صمت فليصم سمعك و بصرك. (1) اگر روزه گرفتى بايد چشم و گوشت نيز روزه باشد. 💡على عليه السلام فرمود: صيام القلب عن الفكر في الآثام افضل من صيام البطن عن الطعام. (2) روزه دل از انديشه گناهان، ارزشمندتر از روزه شكم از خوراك است. 3. روزه خاص الخواص كه نگهداشتن فكر و قلب از افكار دنيوى و غير الهى است. --------------------- 1. محجة البيضاء، ج 2، ص 130 2. غررالحكم، حديث 3365 📚 عطر رمضان ؛ ص19 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
عليهم السلام در ماه ‏ 🔰 🖌 سيد بن طاووس (ره) در كتاب اقبال نقل نموده است: چون ماه مبارك رمضان فرا مى‏رسيد، رنگ رخسار مبارك رسول خدا صلى الله عليه و آله تغيير مى‏كرد، و نماز خواندنش زياد مى‏شد. (1) 🖌 شيخ صدوق (ره) در كتاب من لايحضره الفقيه آورده است: رسول خدا صلى الله عليه و آله هنگامى كه رؤيت هلال رمضان مى‏فرمود، رو به قبله مى‏نمود و دست‏هاى مباركش را بلند مى‏كرد و مى‏فرمود: پروردگارا! اين ماه را بر ما نو گردان به امن و امان، و سلامتى و اسلام. پروردگارا! روزى كن ما را روزه و قيام براى عبادت، و تلاوت قرآن در اين ماه. (2) 🖌 امام سجاد عليه السلام در اول ماه رمضان به پيشگاه الهى عرضه مى‏داشت: پروردگارا! كمك نما بر روزه گرفتن ماه رمضان به گونه‏اى كه اعضا و جوارح من در خدمت تو و خشنوديت باشد و گوش و چشم و دست و قدم‏هاى ما در جهت تو باشد. (3) 🖌 پيامبر صلى الله عليه و آله شنيد كه زنى به كنيز خود بد و ناسزا مى‏گويد در حالى كه روزه است. حضرت طعامى را به او داد و فرمود: بخور! او گفت: من روزه هستم. پيامبر فرمود: چگونه روزه هستى در حالى كه به كنيزت ناسزا مى‏گويى؟ (4) 🖌 شيخ صدوق (ره) در كتاب مكارم الاخلاق از انس بن مالك نقل نموده است: طعام رسول خدا صلى الله عليه و آله، شربتى در «افطار» و شربتى در «سحر» بود، و بسيار اتّفاق مى‏افتاد كه شبانه روز جز يك بار خوردنى نداشت و گاهى غذاى او شير و گاهى غذايش نان خيس شده بود. (5) 🖌 امام باقر عليه السلام فرمود: وقتى رسول خدا صلى الله عليه و آله روزه مى‏گرفت، اگر براى افطار به «حلوا» و چيز شيرينى دست نمى‏يافت، با آب افطار مى‏كرد. 🖌 حضرت صادق عليه السلام در انتخاب غذاى افطارى و اين كه با چه غذايى هنگام مغرب روزه خويش را افطار نماييم فرمود: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله با شيرينى افطار مى‏نمود و اگر شيرينى نمى‏يافت با آب گرم افطار مى‏كرد. ------------- 1. اقبال سيد بن طاووس، ص 20 2. .« و كان رسول الله صلى الله عليه و آله اذا اهلّ هلال شهر رمضان استقبل القبلة و رفع يديه و قال:« اللهم اهله علينا بالامن و الايمان، والسلامة و الاسلام، و العافية المجللة و الرزق الواسع، و دفع الاسقام، اللهم ارزقنا صيامه و قيامه و تلاوة القرآن فيه»، كافى، ج 4، ص 70 3. .« اللهم اعنا على صيامه بكفّ الجوارح عن معاصيك، و استعمالها فيه بما يرضيك، حتى لانصغى باسماعنا إلى لغو و لا نسرع بابصارنا الى لهو و لا نبسط ايدينا إلى محظور، و لا نخطو باقدامنا إلى محجور»، صحيفه سجاديه، دعاى 44 .. 4. ميزان الحكمه، ج 5، ص 473 5. من لايحضره الفقيه، ج 2، ص 134 📚 عطر رمضان ؛ ص27 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
داران ‏ 🔰 💡از روزه‏داران نمونه حضرت جعفر طيّار عليه السلام است؛ او در جنگ موته كه يكى از جنگ‏هاى بزرگ اسلامى است شركت كرد. در اين جنگ دو دست او قطع شد، هفتاد تير به او اصابت كرد و خون از بدنش مى‏رفت. او را به خيمه‏اى كه مجروحان را در آن مداوا مى‏كردند رساندند. عبداللّه بن عمر گفت: من همراه جعفر طيّار بودم و هنوز رمقى داشت، مقدارى آب آوردم كه به او بدهم. شانه‏اش را تكان دادم، چشم‏هاى خود را به زحمت باز كرد، نگاهى به من كرد و گفت: چه مى‏گويى؟ گفتم: آب آورده‏ام ميل ندارى؟ فرمود: اين آب را بالاى سرم نگه دار تا هنگام مغرب؛ اگر زنده بودم از آن مى‏خورم و اگر هم زنده نماندم، با لب تشنه به پيشگاه خداوند مى‏روم! گفتم: آب موجود است، چرا تا مغرب؟ گفت: اكنون من روزه‏ام و نمى‏خواهم روزه‏ام را افطار كنم. (1) 💡نفيسه يكى از نوادگان امام حسن مجتبى عليه السلام حافظ و مفسر قرآن بود. او روزها را روزه‏دار و شب‏ها مشغول عبادت بود. در خانه‏اش قبرى كنده بود و وارد قبر مى‏شد و با خداوند نيايش مى‏كرد. 109 بار در اين قبر قرآن را ختم كرد؛ در سال 208 هجرى بر بستر مرگ افتاد؛ در حالى كه روزه‏دار بود اصرار زياد كردند كه روزه‏اش را افطار كند، گفت: شگفتا! سى سال است كه از خداوند مى‏خواهم در حال روزه جان مرا بگيرد، حال افطار كنم! و سپس مشغول قرائت سوره انعام شد، همين كه به آيه‏ «لهم دارالسلام عند ربهم» رسيد از هوش رفت و پس از آن كه به هوش آمد شهادتين بر زبان آورد و مرغ جانش به آسمان‏ها پر كشيد. (2) ------------ 1. روزه درمان بيمارى‏هاى روح و جسم، ص 232 2. زنان قهرمان، ج 1، ص 115 📚 عطر رمضان ؛ ص29 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
‏هاى ‏ 🔰 ❗️بسيارى از روزه‏ها بى‏ارزش‏اند كه در اين جا به چند نمونه اشاره مى‏شود: ♦️حضرت فاطمه عليها السلام فرمود: ما يصنع الصائم بصيامه إذا لم يصن لسانه و سمعه و بصره و جوارحه. (1) چه سودى دارد روزه براى روزه‏دارى كه زبان و گوش و چشم و اعضايش را مصون ندارد. ♦️امام باقر عليه السلام فرمود: لا صيام لولد عاق حتّى يبرّ. (2) روزه فرزندى كه عاق والدين است قبول نيست تا اين كه نيكى كند به پدر و مادر و خود را اصلاح نمايد. ♦️ على عليه السلام فرمود: كم من صائم ليس له من صيامه الّا الجوع و الظمأ. (3) چه بسا روزه‏دارى كه از روزه‏اش جز گرسنگى و تشنگى بهره‏اى ندارد. ♦️ پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: الصّائم فى عبادةمن حين يصبح إلى أن يمسى ما لم يغتب، فاذا اغتاب خرق صومه. (4) روزه دار از صبح تا شب مادامى كه غيبت نكند در عبادت است و همين كه غيبت كرد، روزه‏اش قطع مى‏شود. ♦️ پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: پنج خصلت روزه را بى‏ارزش مى‏سازد: دروغ، غيبت، سخن چينى، قسم دروغ و نگاه شهوت‏آميز. (5) -------------------- 1. جامع احاديث الشيعه، ج 9، ص 246 2. بحارالانوار، ج 96، ص 294 3. نهج‏البلاغه، حكمت 145 4. نهج‏الفصاحه، حديث 1855 5. آثار الصادقين، ج 11، ص 316 📚 عطر رمضان ؛ ص45 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
روزه در 🔰 ❓پرسش: آيا مى‏توان درسفر، نذر روزه مستحبى كرد؟ مثلًا در راه مشهد يا پس از رسيدن به آنجا بدون قصد اقامت نذر روزه مستحبى كرد؟ ✅ پاسخ: 🖌 آيات عظام امام، تبريزى، صافى، فاضل، نورى و وحيد: در مسافرت نذر روزه جايز نيست. (1) 🖌 آيات عظام بهجت، خامنه‏اى و سيستانى: آرى، در مسافرت نذر روزه جايز و صحيح است. (2) 🖌 آية الله مكارم: درمسافرت نذر روزه اشكال دارد و اگر نذركرد، احتياط واجب آن است كه به نذر خود عمل كند. (2) ❓پرسش: آيا مى‏توانيم پيش از سفر در وطن خود، نذر كنيم كه در سفر روزه مستحبى بگيريم؟ ✅ پاسخ: آرى، اين نذر صحيح است. (4) ---------------------- 1. استفتائات نورى، ج 1، س 231؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، س 584؛ دفاتر مراجع. 2. استفتاء از دفاتر مراجع. 3. استفتائات مكارم، ج 2، س 482 و 475. 4. تعليقات على العروة، ج 2، شرايط صحة الصوم، الخامس. 📚 احكام رمضان ؛ ص24 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
‏ 🔰 ⬅️ 1. خوردن و آشاميدن‏ 🔻 خوردن و آشاميدن‏ 🖌 معيار در خوردن و آشاميدن صدق عرفى است. اگر چه به طرز غير متعارف باشد پس اگر آب را از راه بينى به درون شكم خود برساند آشاميدن صدق مى‏كند. (1) 🖌 خوردن و آشاميدن به شكل‏هاى زير موجب روزه است‏ 🔻 1⃣ غذايى در دهان اوست كه متوجه مى‏شود اذان صبح گفته شده و عمداً لقمه را فرو ببرد. 2⃣ چيزى كه لاى دندان مانده عمداً فرو ببرد. 3⃣ به خاطر تشنگى زياد ناچار شود براى نجات خود مقدارى آب بنوشد. 4⃣ مسواك را از دهان بيرون آورد و دوباره به دهان ببرد و رطوبت آن را فرو دهد. ❓پرسش: در سحرگاه ماه رمضان اغلب طعم و بوى بعضى از غذاها، يا خميردندان، براى مدتى در دهان مى‏ماند، در اين موارد پس از چند بار بيرون ريختن آب دهان، اگر باز هم طعم يا بوى اينها در دهان باقى بماند تكليف چيست؟ ✅ پاسخ: اگر دهان به خوبى شستشو داده شود، كه اجزاى غذا باقى نماند، اشكالى ندارد. (2) ------------------ 1. تحرير الوسيله، م 2، فيما يجب الامساك. 2. استفتائات جديد مكارم، ج 2، ص 147. 📚 احكام رمضان، ص: 33 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
و آشامیدن 🔰 📌 جويدن آدامس همراه با ذوب شدن تدريجى اجزاى آن جايز نيست و مبطل روزه است. (1) ❓پرسش: آيا فرو بردن خلط گلو و سينه، روزه را باطل مى‏كند؟ ✅ پاسخ: 🖌 فرو بردن خلط گلو و سينه، چنانچه به فضاى دهان نيامده باشد، اشكال ندارد؛ ولى اگر به فضاى دهان برسد، احتياط واجب آن است كه فرو نبرد. (2) 🖌 آية الله بهجت: فرو بردن خلط سينه اگر در حال غير روزه امر عادى باشد و به فضاى دهان نيز نيامده باشد، اشكال ندارد؛ ولى اگر به فضاى دهان برسد، احتياط واجب آن است كه فرو نبرد. (3) 🖌 آيةالله سيستانى: فرو بردن خلط- چنانچه به فضاى دهان نيامده باشد- اشكال ندارد؛ ولى اگر به فضاى دهان برسد، احتياط مستحب آن است كه فرو نبرد. (4) ----------------- 1. وسيلة النجاة، ج 1، ص 308؛ منهاج الصالحين، ج 1، ص 325، م 1003. 2. توضيح المسائل مراجع، م 1580؛ توضيح المسائل وحيد، م 1588. 3. توضيح المسائل مراجع، م 1580. 4. همان. 📚 احكام رمضان، ص: 35 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
كه روزه ‏شود 🔰 🖌 1. سهواً چيزى بخورد يا بياشامد. 🖌 2. فرو بردن آب دهان، ولو به جهت خيال كردن ترشى و مانند آن در دهان جمع شده باشد. 🖌 3. فرو بردن اخلاط سر و سينه اگر به فضاى دهان نرسيده باشد. (1) گفتنى است كه مرز فضاى دهان و حلق، مخرج (خ) مى‏باشد. 🖌 4. چشيدن و جويدن غذا در صورتى كه معمولًا به حلق نمى‏رسد، اگرچه اتفاقاً به حلق برسد. (2) 🖌 5. مسواك كردن با خمير دندان در حال روزه اشكال ندارد. (3) 🖌 6. استفاده از شامپو، كرم، رژ لب، مگر آنكه وارد دهان شود و فرو داده شود. (4) 🖌 7. ريختن دارو در بينى، اگر نداند كه به حلق مى‏رسد. (5) 🖌 8. روزه‏دارى كه دندانش خونريزى دارد و ناخواسته خون به گلويش برسد، روزه‏اش صحيح است. (6) 🖌 9. بردن وسايل غير خوراكى در دهان به هنگام روزه مانند وسايل دندانپزشكى مبطل روزه نيست. (7) 🖌 10. ترشحات چرك گلو اگر قبل از رسيدن به فضاى دهان فرو رود، مبطل نيست. (8) ---------------- 1. تحريرالوسيله، فيما يجب الامساك، م 7؛ توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 1580؛ استفتائات جديد، آية الله مكارم، ج 1، ص 307، س 11. 2. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 1582؛ تحريرالوسيله، ج 1، كتاب الصوم، م 17. 3. استفتائات امام، ج 1، ص 307، س 11. 4. عروة الوثقى، احكام المفطرات، فصل 4 و 5. 5. توضيح المسائل مراجع، م 1657؛ استفتائات جديد، آية الله مكارم، ج 2، س 427. 6. پرسش‏ها وپاسخ‏هاى برگزيده، نهاد رهبرى در دانشگاه‏ها، ج 9، س 136؛ اجوبة الاستفتائات، ص 158، س 759. 7. استفتائات امام، ج 1، ص 306، س 9؛ استفتائات جديد، آيةالله مكارم، ج 1، ص 284، س 87. 8. استفتائات امام، ج 1، ص 307؛ استفتائات جديد مكارم، ج 1، ص 87، س 286. 📚 احكام رمضان ؛ ص35 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
مواردی که موجب روزه : 🖌 11. استفاده از پماد ويتامين دار پوست موجب بطلان روزه نيست. (1) 🖌 12. اگر خون لثه درآب دهان مستهلك شود، محكوم به طهارت است و بلعيدن آن اشكال ندارد و مبطل روزه نيست. (2) ❓پرسش: آيا وارد كردن دستگاه آندوسكوپى در معده براى عكسبردارى بدون آن كه چيزى كه مبطل روزه است همراه آن داخل معده شود روزه را باطل مى‏كند؟ ✅ پاسخ: آية الله فاضل: مبطل نيست. (3) آية الله بهجت: آندوسكوپى روزه را باطل مى‏كند. (4) ❓پرسش: حكم تزريق آمپول در حال روزه ماه رمضان چيست؟ ✅ پاسخ : 🖌آية الله خامنه‏اى و بهجت: احتياط واجب آن است كه روزه دار از آمپول مقوى و يا مغذى و هر آمپولى كه در رگ تزريق مى‏شود و نيز انواع سرم‏ها خوددارى كند، لكن آمپولهاى دارويى كه در عضله تزريق مى‏شود و نيز آمپول‏هايى كه براى بى‏حس كردن به كار مى‏رود مانعى ندارد. (5) 🖌 آية الله مكارم: تمام انواع تزريقات براى روزه دار اشكال دارد، مگر تزريقات موضعى مانند آمپولهايى كه براى بى‏حس كردن عضو مى‏زنند. (6) ❓پرسش: آيا تزريق آمپول‏هايى كه جهت بى حسى، كاهش درد و مانند آن به كار مى‏رود، روزه را باطل مى‏كند؟ ✅ پاسخ: 🖌 آية الله مكارم: تمام تزريقات دارويى و تقويتى و بى حسى و واكسن هرگاه در عضله باشد براى روزه دار اشكال ندارد، ولى از تزريق در رگ مطلقاً پرهيز شود. (7) ------------------- 1. جامع المسائل آية الله فاضل، ج 2، ص 164، س 440. 2. همان، ص 159، س 763. 3. جامع المسائل، آية الله فاضل، ج 1، ص 150، س 553. 4. استفتائات بهجت، ج 2، ص 365، س 2882. 5. اجوبة الاستفتائات، ص 160، س 767. 6. استفتائات جديد، ج 2، ص 148، س 427. 7. احكام پزشكى، ص 209، س 552. 📚 احكام رمضان ؛ ص38 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
آية الله : 🖌 مسأله ۶۱. وارد کردن دستگاه آندوسکوپی در معده برای عکسبرداری - بدون اینکه چیزی که مبطل روزه است همراه آن داخل مری یا معده شود - روزه را باطل نمی کند؛ 📌 اما اگر دستگاه به جهت تسهیل در وارد شدن به بدن یا مانند آن، به روغن یا مواد طبی آغشته شده که وارد مری یا معده می‌شود، موجب باطل شدن روزه می‌گردد. 📚 توضیح المسایل جامع آية الله سیستانی جلد ۲، صفحه ۵۲
❓پرسش: حكم تزريق سرم در حال روزه ماه رمضان چيست؟ ✅ پاسخ: 🖌 آيات عظام امام، تبريزى، خامنه‏اى، مكارم و وحيد: بنا بر احتياط واجب بايد از تزريق سرم خوددارى كند، خواه جنبه غذايى و تقويتى داشته باشد يا جنبه دارويى و مانند آن. (1) 🖌 آية الله بهجت: تزريق سرم روزه را باطل مى‏كند. 🖌 آيات عظام سيستانى، صافى ونورى: تزريق سرم روزه را باطل نمى‏كند خواه جنبه غذايى و تقويتى داشته باشد يا جبنه دارويى و مانند آن. (2) 🖌 آية الله فاضل: اگر سرم جنبه غذايى و تقويتى داشته باشد، بايد از تزريق آن خوددارى كرد ولى اگر جنبه دارويى و مانند آن داشته باشد، تزريق آن اشكال ندارد. (3) 🔻 مسأله: استعمال شياف‏هايى كه براى معالجه است اشكال ندارد. (4) ------------------ 1. اجوبة الاستفتائات، س 767؛ استفتائات تبريزى، س 681؛ توضيح المسائل مراجع، م 1576. 2. جامع الاحكام صافى، ج 1، س 473. 3. جامع المسائل فاضل، ج 2، س 442. 4. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 956، م 1645. 📚 احكام رمضان ؛ ص39 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 استفاده از اسپرى دنتولين براى باز كردن راه تنفسى كه به صورت گاز و بخار به حلق مى‏رسد اشكال ندارد. 🖌 آية الله خامنه‏اى: استفاده از اسپرى براى تنگى نفس اشكال دارد و در صورتى كه روزه گرفتن بدون آن ممكن نباشد يا مشقت دارد، جايز است از آن استفاده شود؛ لكن احتياط آن است كه مبطل ديگرى انجام ندهد و در صورت ممكن روزه را قضا نمايد. ❓پرسش: آيا استفاده از اسپرى خوشبو كننده در دهان، روزه را باطل مى‏كند؟ ✅ پاسخ: درصورتى‏كه تنها به صورت هوا وارد دهان شود مانعى ندارد. --------------- 1. استفتائات امام، ج 1، ص 306، س 6 و 7؛ جامع المسائل آية الله فاضل، ج 1، ص 149، س 550 و 552؛ استفتائات جديد آية الله مكارم، ج 1، ص 87، س 285. 2. اجوبة الاستفتائات، آية الله خامنه‏اى، ص 159، س 762. 3. استفتاء از دفتر مرجع. 📚 احكام رمضان ؛ ص39 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
حکم خون 🔰 آيةالله : 🔻 مسأله ۶۲. اگر فرد در حال روزه خون دماغ گردد و نداند که - مثلا - بلند کردن سر و مانند آن موجب وارد شدن خون به حلقش می‌شود یا نه و اتفاقا و بدون قصد خون وارد حلق گردد، اشکال ندارد و روزه اش صحیح است؛ 👈 ولی اگر با اطلاع و توجه، اقدام به این کار کند، در صورتی که مقدار خون وارد شده به حلق طوری باشد که عرف صدق خوردن یا آشامیدن نماید. هرچند کم - روزه اش باطل می‌شود. 📚 توضیح المسایل جامع آیه الله سیستانی جلد ۲، صفحه ۵۲ 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
احكام روزه‏ 🔰 ❓پرسش: روزه كسى كه عملى انجام داده كه نمى‏دانسته روزه را باطل مى‏كند چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: در صورتى كه در يادگيرى حكم كوتاهى نكرده و به خاطر ندانستن مسأله روزه خود را باطل نموده است فقط قضا بر او واجب است. و اگر جاهل مقصر بوده و كوتاهى كرده، كفاره هم دارد. (1) 📌 مسأله: اگر به واسطه ندانستن مسأله كارى انجام دهد كه روزه را باطل مى‏كند چنانچه مى‏توانسته مسأله را ياد بگيرد بنا بر احتياط واجب كفاره بر او ثابت مى‏شود. (2) ❓ پرسش: اگر روزه‏دار به نامحرم نگاه كند آيا روزه‏اش باطل مى‏شود؟ ✅ پاسخ: روزه‏اش صحيح است ولى بايد از آن نگاه توبه كند، روزه دار بايد چشم و گوش و زبان خود را از گناه حفظ نمايد وگرنه از ثواب روزه او كاسته مى‏شود. (3) 💡امام صادق عليه السلام فرمود: إِذَا صُمْتَ فَلْيَصُمْ سَمْعُكَ وَ بَصَرُكَ وَ شَعْرُكَ وَ جِلْدُك‏ (4) 🖌 آنگاه كه روزه مى گيرى بايد چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه دار باشند. (يعنى از گناهان پرهيز كنند) ❓پرسش: ديدن فيلم‏هاى مبتذل در ماه رمضان چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: در هيچ زمانى جايز نيست و انجام چنين گناهى در ماه رمضان عقوبت بيشترى دارد.(5) ولى روزه را باطل نمى‏كند. ---------------- 1. استفتائات بهجت، ج 2، ص 379، س 2932؛ استفتائات امام، ج 1، ص 312، س 28. 2. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 963، م 1659. 3. پرسش‏ها و پاسخ‏ها، ج 9، ص 369، س 127. 4. كافى، ج 4، ص 87، ح 1. 5. پرسش‏ها و پاسخ‏هاى برگزيده، نهاد نمايندگى، ج 9، ص 370، س 128. 📚 احكام رمضان ؛ ص58 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari