eitaa logo
احکام روز
446 دنبال‌کننده
1هزار عکس
54 ویدیو
13 فایل
جدیدترین احکام شرعی روز، استفتائات و ...ارتباط با ادمین کانال جهت پرسیدن سوالات شرعی , تماس و پیامک با شماره: 09220484452 @hoseinali54
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 حکم کردن در نماز جماعت. 🔹آیات عظام : امام (ره)، ، ، ، و معظم انقلاب، می فرمایند : در بین نماز می تواند نیت کند. 🔹آیت الله شیرازی : بدون نمی شود از جماعت جدا شد و نیت کرد چه قبل از شروع به نماز این قصد را داشته چه در نماز این تصمیم را گرفته باشد. 🔹 آیت الله : اگر بدون عذر در نماز جماعت فرادی کند نماز جماعت او محل اشکال است و صحیح نیست. 🔻اگر حمد و سوره اش را خودش خوانده باشد نمازش به صورت فرادی صحیح است ولی باز هم بنابر واجب دوباره بخواند 🔺بله اگر از اول جدا شدن از نماز جماعت را در نماز نداشته و نیت جماعت کرده بود و را هم نخوانده بود در مثلا قصد فرادی کند نمازش صحیح است و خواندن دوباره هم لازم نیست حتی اگر در بین نماز یک سجده را هم بخاطر متابعت از امام زیاد کرده باشد. 📚 منابع :👇 رهبر http://yon.ir/esqxK امام http://yon.ir/HuUky مراجع http://yon.ir/xWAbT ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ نظر چند مرجع در مورد نیت فرادی در نماز جماعت. ✳️ سوال : اگر در بین نماز جماعت شخصی نیت فرادی کند چه حکمی دارد ؟ ✳️ خوئی، تبریزی، اگر از اول #قصد فرادی نداشته ودر #بین نماز این قصد را کرده اشکال ندارد ولی اگر از اول این قصد را داشته نماز او اشکال دارد. ✳️ گلپایگانی، و صافی می فرمایند : بنایر #احتیاط واجب در بین نماز جماعت تا #ناچار نشود قصد فرادی نکند واز نماز جماعت جدا نشود. بله ، پیش از #سلام امام در تشهد می توان نیت فرادی کرد حتی بدون عذر. ✳️ وحید : فقط در دو صورت #عدول از جماعت و #قصد فرادی کردن اشکال ندارد ۱- در حال تشهد قبل از سلام امام در صورتی که از اول قصد نداشته که در بین نماز قصد فرادی کند. ۲- قبل از تشهد در صورتی که #عذر داشته باشد. در غیر این دو صورت چه از اول قصد نیت فرادی داشته چه در بین نماز این تصمیم را گرفته باشد نمازش اشکال دارد. 🍃 مگر اینکه #حمد و سوره را خودش خوانده باشد. یا اینکه از اول قصد فرادی نداشته باشد و بعد از حمد و سوره نیت فرادی کرده باشد که نمازش صحیح باشد. 🔹منبع : http://yon.ir/xWAbT ❤️ @ahkamerouz احکام روز
📌 وظیفه کسی که در رکعت آخر اقتدا کرده در حالت . 🔹سوال : اگر در رکعت آخر امام کردیم وظیفه ما در رکعت آخر چیست ؟ 🔹 امام ( ره) و مقام معظم ، وقتی امام تشهد رکعت آخر را می خواند و هنوز نمازش ادامه دارد، می تواند برخیزد ونمازش را تمام کند، یا به حالت (تجافی) نشسته بنشیند وصبر کند تا امام سلام دهد بعد برخیزد ونمازش را ادامه دهد. 🔹 آیت الله ، و ، احتیاط آن است که صبر کند تا امام سلام دهد سپس او برخیزد و نمازش را ادامه دهد. 🔹 آیات عظام ، ، ، بهتر است صبر کند تا امام را بدهد گر چه قبل از سلام امام هم قصد فرادی کند و برخیزد و نمازش را ادامه دهد اشکالی ندارد. 🔹 آیت الله ، : بنابر احتیاط واجب به صورت تجافی ( نیم نشسته) صبر کندتا امام تشهد را بخواند و بعد برخیزد واجب نیست صبر کند تا سلام دهد. 🔹 آیت الله ، ماموم می تواند نیت فرادی کند یا به حالت صبر کند. 📚 منبع : http://yon.ir/pMhgg ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ نظر آیت الله وحید در تجافی ✳️سؤال497 :کسي که دير به نماز جماعت مي‌رسد و در رکعت دوم جماعت هنگام تشهد بصورت نيم خيز مي‌نشيند آيادر رکعت چهارم جماعت لازم است در تشهد و سلام نماز بصورت نيم خيز بشيند يا مي‌تواند بلافاصله پس از سجده دوم برخيزد و نماز خودش را ادامه دهد؟ آيا بصورت نيم خيز نشستن در رکعت دوم وجوب شرعي دارد؟ پاسخ: در صورتيكه قصد انفراد نكند، بنابر احتياط واجب انگشتان دست و پا را به زمين بگذارد و زانو ها را بلند نگه دارد و صبر كند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد و اگر در همان جا بخواهد انفراد نمايد مانعي ندارد ولي چنانچه از اول قصد انفراد داشته محل اشكال است. ودر ركعت دوم نبايد قبل از امام برخيزد و احتياط واجب است كه به حالت خيز كه در بالا توضيح داده شد بنشيند. (استفتاء/10875) (منهاج2/م 823 سؤال514 :آيا در نماز جماعت در حالت تجافي بايد تشهد خوانده شود؟ پاسخ: خواندن تشهد در حالت مستحبّ است. 🔹منبع : وحید http://yon.ir/Id4fT ❤️ @ahkamerouz احکام روز
. 📌 احکام نموداری، . 🔹 در شبانه روز 1- دو رکعت است و پیش از نماز صبح خوانده می شود. 2- چهار نماز دو رکعتی است و بعد از داخل شدن وقت نماز، پيش از نماز ظهر خوانده مىشود. 3- چهار نماز دو رکعتی است و پیش از نماز عصر خوانده می شود. 4- دو نماز دو رکعتی است و بعد از نماز مغرب خوانده می شود. 5- دو رکعت است و بعد از نماز عشاء ( به نام ) بنابر احتیاط واجب به صورت نشسته ـ خوانده می شود. 6- یازده رکعت است، چهار نماز دو ركعتی به نيت شب و دو ركعت به نيت نماز شفع و يك ركعت به نيت نماز وتر خوانده ميشود. 🔻 نکته: الف ، در ، چهار رکعت بر شانزده ركعت نافله ظهر و عصر، اضافه مىشود، جايز است قبل از اذان ظهر، بیست رکعت با هم خوانده شود. ب ، نماز را (حتی برای غیرمعذور ) می توان نشسته خواند، اما در اين صورت بهتر است هر دو رکعت یک رکعت حساب شود، مثلا برای نافلۀ صبح، دو نماز دو رکعتی نشسته خوانده شود. 📚 منبع : leader.ir ❤️ @ahkamerouz احکام روز
📌 . 🔹 سوال : حواسم نبود در از اینکه امام رکوع برود من رکوع رفتم و می دانم اگر برگردم به مقداری از ( حمد و سوره) امام می رسم حالا وظیفه ام چیست؟ اگر وظیفه ام این است که برگردم اگر بر نگشتم آیا نمازم صحیح است؟ 🔹 قا ئلند که باید برگردد امااگر برنگشت، 🔸 امام (ره)، اگر یا بر نگردد نمازش باطل نمی شود و صحیح است. 🔸 آیت الله : اگر قرائت امام را درک کند نمازش اشکال دارد. 🔸آیات عظام : ، ، ، ، ، نمازش باطل است اگر عمدا بر نگردد. 🔸آیت الله : اگر عمدا برنگردد صحت جماعتش مورد اشکال است اما نمازش صحیح است (به مساله ۱۴۲۳مراجعه شود) 🔸آیت الله : اگر عمدا برنگردد واجب آن است که نماز را به جماعت تمام کند و دوباره بخواند. 🔸آیت الله : اگر عمدا بر نگردد صحت نمازش مشکل است. 🔴 نکته : آیت الله گفتن در هر دو را لازم می داند لکن در رکوع اول بنابر احتیاط واجب ذکر کوچک بگوید. 🔹منبع : http://yon.ir/Q8uvp ❤️ @ahkamerouz احکام روز
📌 صحیح بودن . 🔹سؤال 588: بعضى از ائمه جماعات از جهت مخارج حروف صحيح نيست. آيا کسى که حروف را به‌طور صحيح از خود ادا مى‏کند، مى‏تواند به آنان اقتدا نمايد؟ عده‏ اى مى‏گويند مى‏توانيد نماز را به جماعت بخوانيد، ولى بايد بعداً اعاده نماييد، من که فرصت اعاده ندارم، وظيفه‏ ام چيست؟ آيا مى‏توانم در شرکت نموده ولى حمد و سوره را آهسته بخوانم؟ و منظور از چیست؟ 🔹 مقام معظم اگر قرائت امام از نظر صحيح نباشد، و نماز جماعت او باطل‏ است، و اگر نمى‏تواند نماز را اعاده کند، اقتدا نکردن اشکال ندارد، ولى آهسته خواندن در قرائت نمازى که بايد بلند خوانده شود، براى اظهار اقتدا به امام جماعت صحيح و مجزى نيست. 🔻 عبارت از حالت نفسانى است که باعث مى‏شود انسان هميشه تقوايى داشته باشد که مانع از يا شرعى است، و براى احراز آن، حسن ظاهر، کافى است. 🔹 آیت الله : تا زمانی که نمی دانید امام باطل است و یقین ندارید، حمل بر صحت کنید، اگر برای کسی محرز و آشکار شد قرائت امام صحیح نیست حتی در رکعت سوم و چهارم امام هم نمی تواند اقتدا کند. 🔻عدالت امام جمعه و جماعت و حاکم شرع و مرجع تقلید شرط است منتها اثبات عدالت از طرق مختلف امکان پذیر است. مثلا امام جماعتی در مسجد معروف شهر ایستاده و افراد ظاهرالصلاحی به او کرده اند، این مقدار کافی است و در مورد امام جمعه ها می دانیم تا تحقیق کامل درباره آنها نشود به این مقام منصوب نمی شوند 🔹آیت الله : و صحت قرائت برای نماز لازم است، 🔻عدالت در جاده شرع مقدس به معناى انجام دادن واجبات و ترک محرمات و نشانه آن حسن ظاهر است. 📚 منابع : 👇 رهبری : http://yon.ir/hLdcV سیستانی : http://yon.ir/xYXfk مکارم : http://yon.ir/vgf0g ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حکم رکوع قبل از امام در صورتی که وقت برگشتن ندارد. ✳️ مسأله 1477-اگر #سهواً پيش از امام به #ركوع رود و طوري باشد كه اگر برگردد به چيزي از #قرائت امام نمي رسد آیا واجب است سر بردارد و با امام نماز را تمام كند و آیا نمازش به #جماعت صحیح است یا نه ؟وظیف او چیست؟ ✳️ گلپايگاني، صافي: در صورتي كه صبر كند تا امام به او برسد نمازش صحيح است و اگر به قصد اين كه با امام نماز بخواند، سر بردارد و با امام به ركوع رود #احتياط مستحبّ آن است كه نماز را تمام كند و دوباره بجا آورد. ✳️ خوئي، تبريزي: اگر به قصد اين كه با امام نماز بخواند، سر بردارد و با امام به ركوع رود جماعت و نمازش صحيح است و اگر عمداً برنگردد نمازش صحيح است و فرادی مي شود. ✳️ وحید : اگر به قصد متابعت امام  سر بردارد و با امام به رکوع برود #جماعت و نمازش صحیح است، و اگر صبر کند تا امام به او برسد نمازش صحیح، و جماعتش محل اشکال است. ✳️ سيستاني : لازم است #ذكر ركوع را بگويد، و اگر گفتن ذكر موجب ترك متابعت امام در ركوع شود سر بردارد و با امام به ركوع رود و جماعت و نمازش صحيح است، و اگر عمداً برنگردد صحّت جماعتش محل اشكال است، ولي نمازش صحيح است به تفصيلي كه در مسأله [1423] گذشت. فاضل: به احتياط واجب بايد صبر كند تا امام به او برسد و نمازش صحيح است. ✳️ زنجاني : چنانچه بخواهد جماعتش باقی باشد باید سر بردارد و با امام به رکوع رود جماعت و نمازش صحيح است، و اگر عمداً برنگردد ، نمازش #فرادي مي شود، و در هر دو صورت، بنابراحتياط مستحبّ، پس از تمام شدن نماز، آن را دوباره بخواند. 🔹 منبع : http://yon.ir/Q8uvp ❤️ @ahkamerouz احکام روز
. . 📌جلوتر ایستادن زن از مرد در نماز 🔹سوال : اگرهنگام ، مساوی یا جلوتر از بایستد نماز او اشکال دارد؟ 🔹 معظم انقلاب : ا گر به اندازه بین آنها باشد اشکال ندارد. 🔸 آیات عظام ، : باید عقب تر از مرد بایستد وجای او از جای سجده مرد کمی عقب تر باشد والا نمازش باطل است. 🔻 اگر با هم وارد نماز شوند نمازشان باطل است اما اگر یکی قبلا وارد نماز شده باشد نمازش صحیح  و نماز دومی باطل است. 🔸 آیت الله : بنا بر احتیاط لازم زن عقب تر از مرد بایستد، حد اقل به مقداری که جای سجده او مساوی جای دو زانوی مرد در حالت سجده باشد،چه با هم وارد نماز شوند چه یکی زودتر شروع کرده باشد. 🔻نکته:چنانچه بین آنها یا پرده یا پنج متر فاصله باشد جلوتر بودن زن اشکالی ندارد. 🔸 آیت الله : بنابر دارد زن جلوتر یا مساوی مرد بایستد، در و حکم یکی است. 📚منابع : استفتائات آیت الله خامنه ای، مساله ۳۷۴ توضیح المسائل مراجع، مساله ۸۸۶ http://yon.ir/skJWf http://yon.ir/Z8YFD مکارم ❤️ @ahkamerouz احکام روز
. . 📌. 🔹 جلو بودن زن یا بودن او با مرد در نماز چه حکمی دارد؟ 🔹آیات عظام : امام ره، ، : [اشکال ندارد] ولی اگر با هم وارد شوند بهتر است نماز را دوباره بخوانند. 🔹آیت الله : نمازشان صحیح است چه با هم وارد نماز شوند یا به ترتیب، ولی اگر باهم شروع کنند ثوابش کمتر است برای هردو و اگر یکی دیرتر شروع کند نماز کسی که بعد مشغول نماز شود کمتر است. و احتیاط اینستکه اگر باهم شروع کردند اعاده کنند اگر یکی دیرتر شروع کرد او اعاده کند. 🔹آیات عظام ، : اگر کمتر از یک وجب باشد و با هم وارد نماز شوند باید نماز را دوباره بخوانند، ولی اگر یکی زودتر از دیگری به نماز بایستد [نمازش (بنابراظهر) صحیح است و] فقط کسی که بعد مشغول نماز می شود باید نمازش را دوباره بخواند [و اگر فاصله  یک وجب یا بیشتر باشد اشکال ندارد ) 🔹آیت الله : اگر بین آنها در کمتر از یک وجب و در غیر مکه کمتر از ذراع [تقریبا 5متر] فاصله باشد و با هم وارد نماز شوند، باید نماز را دوباره  بخوانند و همچنین است بنابراحتیاط واجب اگر یکی زودتر از دیگری  به نماز نایستد.   اگر بین زن و مرد ، دیوار یا چیزی فاصله باشد نماز صحیح است. 📚 منابع :👇 سیستانی http://yon.ir/m4EN0 بقیه مراجع http://yon.ir/88WPB http://yon.ir/skJWf ❤️ @ahkameroiz احکام روز
. . . 📌چطور را از دست ندهیم. 🔹 سوال : اگر زمانی به رسیدیم که در حال آخر یا و بود آیا می توان برای کسب ثواب جماعت اقتدا کرد؟ 🔹در حال خواندن ، همه مراجع قبول دارند که می تواند اقتدا کند و بنشیند و تشهد را با جماعت بخواند ولی سلام را نگوید برخیزد و نماز خود را شروع کند یعنی اش را بخواند و این رکعت را رکعت اول خودش حساب کند. 🔸آیت الله ، در حال تشهد بنابر احتیاط مستحب به حالت تجافی (نیم نشسته) بشیند. 🔸اما در حال امام یا دادن اگر رسیدیم بعضی از مراجع جایز می دانند اقتدا کردن را برای درک جماعت. 📚 منابع :👇 امام http://yon.ir/EByAU مکارم : http://yon.ir/Kp2Jn سایر : http://yon.ir/PTZlW ❤️ @ahkamerouz احکام روز
. . 📌 و چهارم به . 🔹سوال : اگر در رکعت و یا به امام جماعت اقتدا کردیم آیا را باید بخوانیم یا نه؟ 🔹 جواب : اگر بداند که اگر الان اقتدا کند تا وقتی که امام اربعه اش را بگوید او نمی تواند سوره حمد را بخواند و تمام کند بنابر احتیاط واجب باید صبر کند امام که رفت اقتدا کند، 🔻حالا اگر اقتدا کرد و هنوز خواندن حمد ماموم تمام نشده امام تسبیحاتش تمام شد و رکوع رفت وظیفه چیست؟ 🔹 آیات عظام امام (ره)، ، و مقام معظم ، ، را بخواند و تمام کند و در سجده خود را به امام برساند. 🔸 آیات عظام ، ، ، ، اگر در رکوع به امام نرسد بنابر احتیاط واجب فرادی کند. 🔸آیت الله ، اگر برای خواندن حمد وقت ندارد حمد را قطع کند و خود را به رکوع امام برساند. 📚 منبع: مساله ۱۴۴۱رساله دوازده مرجع ❤️ @ahkamerouz احکام روز
. . 📌 دیده نشدن امام توسط مامومین صف اول 🔹 اگر در باشد وکسی پشت سر او اقتدا نکرده باشد کسانی که دو طرف ایستاده اند و امام را بخاطر محراب نبینندآیا می توانند اقتدا کنند؟ 🔹 جواب : به نظر همه آنها نمی توانند کنند. 🔻 اما اگر در همین حالت سر امام کسانی اقتدا کرده باشند افراد دو طرف محراب بخاطر دیوار محراب، امام را نبینند مراجع دو نظر دادند. ۱- آیات عظام امام (ره) ، ، ، ، می فرمایند : اقتدا کردن کسانی که دو طرف محرابند اشکال دارد. ۲- آیات عظام : ، ، ،می فرمایند : افراد دو طرف محراب می توانند اقتدا کنند واشکالی ندارد. 🔻اگر صف اول به خاطر و طولانی بودن امام جماعت را نبینند می توانند اقتدا کنند. 📚منبع: رساله ۱۲ مرجع م ۱۴۱۱ http://yon.ir/lEi7j ❤️ @ahkamerouz احکام روز
. . 📌 در وسط جمعه 🔹 سوال : اگر رفتیم و دیر شد زمانی رسیدیم که در رکوع رکعت اول است آیا می توانیم کنیم ؟ در رکوع رکعت دوم چطور ؟ 🔹 تمام مراجع : اگر در حالی که امام می خواند اقتدا کند حتی اگر ها را نبوده نماز او صحیح است و کفایت از نماز ظهر می کند. ✳️ امام (ره)، و مقام معظم ، اگر در رکعت اول امام در است اقتدا کند، یا در رکوع رکعت دوم نماز او صحیح است، وخواندن قنوت هم مستحب است. 🔻اما اگر کرد که به رکوع دوم امام رسید یانه ، به این نماز اکتفا نکند بلکه نماز ظهرش را دوباره بخواند. 🔹 آیت الله ، اگر در رکوع رکعت اول اقتدا کند ورکعت دوم راخودش بخواند صحیح است، اگر در رکوع رکعت دوم اقتدا کرد، به احتیاط واجب به این نماز جمعه نشود، نماز جمعه را تمام کرد، دوباره نماز ظهر را بخواند. 🔹آیت الله : اگر به یک رکعت برسد صحیح است گر چه احتیاط واجب است که عمدا به تاخیر نیاندازد. 📚 منابع :👇👇👇 رهبری https://b2n.ir/740956 م 671 رساله مکارم، استفتائات رهبری م ۶۳۰ ، سیستانی https://b2n.ir/683958 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ نذر روزه و پیش آمدن مانع ✳️ سوال : بنده نذر کردم که چهل روز پشت سر هم روزه بگیرم اما سفرى براى من پیش آمده که ناچار از انجام آن هستم. تکلیف نماز و روزه بنده چه مى‌شود؟ ✳️ #رهبری : اگر براى آن، وقت تعیین کرده است و ناچار شد به سفر برود، باید قضاى آن مقدارى را که سفر کرده بجا آورد؛ ولى اگر وقت تعیین نکرده است باید در موقع دیگرى چهل روز پى در پى روزه بگیرد ✳️ #مکارم : اگر انسان #نذر کند روز معيّنى را روزه بگيرد، احتياط واجب آن است كه آن روز سفر نكند تا بتواند روزه خود را به‌جا آورد و چنانچه در آن روز مسافرت كند قضاى آن روز بر او واجب است و احتياط واجب آن است كه كفّاره نيز بدهد. 🔻 اگر نذر روزه كند ولى روز آن را معيّن نكند نمى‌تواند آن را در سفر به‌جا آورد، حتّى اگر نذر كند در سفرروزه بگيرد يا فلان روز را روزه بگيرد خواه در سفر باشد يا در وطن، اين نذر هم صحيح نيست. ✳️ #وحید : اگر نذر کند روز معينى را روزه بگيرد ، بايد همان روز را روزه بگيرد ، و در صورتى که عمدا روزه نگيرد بايد گذشته از قضاى آن روز کفاره هم بدهد ، و #کفاره اش کفاره ء مخالفت قسم است - چنانچه در مسألهء ( 2734 ) خواهد آمد - ولى در آن روز اختيارا مى تواند مسافرت کند و #روزه را نگيرد ، و چنانچه در سفر باشد لازم نيست قصد اقامه کرده و روزه بگيرد ، 🔻 و اگر به دلیل سفر يا مرض روزه نگيرد لازم است روزه را قضا کند ، و همچنين بنابر احتياط واجب اگر بخاطر حيض بودن روزه نگيرد ، و در صورت سفر، مرض، حیض، کفاره ندارد. 🔹منبع : رهبری http://yon.ir/ybAJi 🔹منبع : وحید http://yon.ir/GPeD5 🔹منبع : مکارم http://yon.ir/gc730 ❤️ @ahkamero
حکم برداشتن اعضاي سجده از روي زمين در حال سجده #احکام نماز احکام #سجده 🔹منبع : پایگاه رهبری ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حکم مرد و زن در نماز ✳️ : زن باید در موقع تمام بدن، حتّى سر و موى خود را، بپوشاند؛ ولى پوشاندن گردى صورت و دستها تا مچ و پاها تا مچ لازم نیست، امّا براى این که یقین کند که مقدار واجب را پوشانده احتیاط این است که مقدارى از اطراف صورت و قدرى پایینتر از مچ را هم بپوشاند. 🔻 براى زنان پوشانیدن موهاى مصنوعى و زینتهاى پنهانى (مانند دستبند و گردنبند) نیز لازم است. ✳️ : مرد بايد در حال نماز اگر چه كسى او را نمى بيند عورتين خود را بپوشاند ، و احتياط مستحبّ آن است كه از ناف تا زانو را هم بپوشاند. 🔻 بايد در موقع نماز تمام بدن حتّى سر و مو را بپوشاند ، و احتياط مستحبّ آن است كه كف پاها را هم بپوشاند ، 🍃ولى پوشاندن صورت به مقدارى كه در وضو شسته مى شود و دستها تا مچ و روى پاها تا مچ پا لازم نيست ، امّا براى آن كه اطمينان كند كه مقدار واجب را پوشانده است ، بايد مقدارى از اطراف صورت و قدرى پايين تر از مچها را هم بپوشاند. 🍃اما موقعى كه انسان قضاى سجده و تشهّد فراموش شده و سجده سهوى كه براى قضاى تشهّد فراموش شده به جا مى آورد ، بايد خود را مثل موقع نماز بپوشاند ، و احتياط مستحبّ آن است كه در موقع به جا آوردن سجده سهو در غير اين مورد نيز خود را بپوشاند. ✳️ : بايد در حال نماز اگر چه كسى او را نمى‏بيند، $عورتين خود را بپوشاند.و بهتر است از ناف تا زانو را هم بپوشاند. 🔻بر زنان واجب است در نماز تمام بدن و موی خود را به غیر از صورت به مقداری که شستن آن در وضو واجب است و دست ها تا مچ و پاها تا مفصل ساق با پوششی که کاملاً بدن را می پوشاند، بپوشانند و در حضور نامحرم پاها را نیز باید بپوشانند. 🔹منابع 👇 رهبری http://yon.ir/4ZCQF وحید http://yon.ir/9hUCM مکارم http://yon.ir/Se9dk ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حکم زیارت نامه خواندن در اطراف حرم در اربعین. ✳️ سوال: در ایام #اربعین به علت شلوغی زیاد، ورود به حرم حسینی(ع) و گاهی #بین‌الحرمین بسیار دشوار و برای برخی ناممکن است، و گاهی موجب اذیت دیگران می‌شود. در این شرایط آیا خواندن #زیارت از محدودۀ اطراف حرم کافی است؟ ✳️ مقام معظم #رهبری : در فرض مذکورخواندن زیارت نامه در محدوده اطراف حرم کفایت می کند. 🔹منبع : http://yon.ir/Hnd7P ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ #نذر برای معصومین و #امام زادگان ✳️ #رهبر معظم انقلاب : اگر مالی را نذر یکی از #مشاهد مشرفه کند، باید صرف مصالح آن مکان شود. اما اگر مال را نذر یکی از #ائمه (ع) یا اولاد آنها نماید، جایز است در هر کار خیر، اعم از صدقه به فقراء، ساخت و تعمیر مسجد، پل و .... صرف شود؛ با قصد اینکه ثواب آن به منذورله(امام یا امام زاده یاحرم مورد نظر او) برگردد؛ 🔻هرچند مستحب است که صرف مخارج حرم و زائران و خادمان آن شود. البته اگر نذر مقید به مصرف خاصی است، باید طبق آن عمل شود ✳️ #مکارم : اگر چيزى براى حرم يكى از امامان يا امامزادگان نذر كند بايد آن را به مصارف حرم برساند، از قبيل کارهای ساخت و ساز حرم و فرش و روشنايى و خادمانی كه خدمت مى‌كنند ومانند آن،🔻ولى اگر چيزى براى خود #امام يا امامزاده نذر كرده بى‌آنكه نام حرم را ببرد، مى‌تواند علاوه بر امورى كه ذكر شد صرف مجالس عزادارى و سوگوارى يا نشر آثار آن بزرگواران، يا كمك به زائرین آنها يا هر كار ديگرى كه نسبتى با آنها دارد بكند. 🔹منابع : رهبری http://yon.ir/BdH1s مکارم http://yon.ir/LqQOY ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ به چه نیتهائی #نذر صورت می گیرد. ✳️ #رهبری : اقسام نذر ۱. نذر مشروط: نذری است که معلق بر چیزی باشد.( یعنی نذر ما در صورت گرفتن حاجت ما ادائش واجب می شود) این نوع نذر به سه صورت است: 🔻الف) به #شکرانة نعمت دنیوی یا اخروی نذر کند، 🍃 مثال: اگر خداوند به من فرزند سالمی عطا کند، برای خدا بر من است که چهل فقیر را غذا دهم؛ در این مثال، اطعام فقیر متوقف بر داشتن فرزند سالم است که به شکرانة آن این نذر انجام می­‌شود. 🔻ب) برای طلب دفع بلا و گرفتاری این نذر منعقد می­‌شود. 🍃 مثال: اگر خداوند پدرم را شفا دهد، برای خدا بر من است که چهل شب زیارت عاشورا بخوانم. 🔻ج) نذر برای بازداشتن نفس از عمل حرام یا مکروه است. مثال: اگر دروغ گفتم، برای خدا بر من است که یک فقیر را غذا دهم. ۲. نذر مطلق: نذری است که بر چیزی معلق نیست. 🍃 مثال: برای خدا بر من است که ماه رجب را روزه بگیرم و دیگر حاجتی در مقابل آن از خداوند نخواستم 🔹منبع : http://yon.ir/AvHt0 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حکم شکستن نذر و مقدار کفاره آن. ✳️ #رهبری : در صورتی شکستن #نذر موجب کفاره می‌شود که نذر کننده عمداً و با اختیار (نه از روی فراموشی یا اضطرار یا اکراه و تهدیدی) به نذر خود عمل نکند. (کفاره جای توبه را نمی‌گیرد) 🔻نکته : اگر کسی حنث نذر کند، (به نذرش عمل نکند)باید یا ده فقیر را اطعام کند یا آنان را لباس پوشاند و در صورتی­که توانائی نداشته باشد و مقدور نباشد، سه روز پشت سر هم روزه بگیرد ✳️ اگر نذر کننده، از انجام آنچه نذر کرده (چه نذر مطلق و چه نذر مقید به زمان) عاجز شود، نذر منحل می‌شود(انگار از اول نذری نکرده ) و چیزی بر عهده نذر کننده نیست؛ مگر در مورد نذر #روزه که در صورت عجز، باید در ازای هر روز، یک مد طعام به فقیر بدهد. 🔹منبع : http://yon.ir/AvHt0 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
. . 📌 حکم مصرف در غیر موردی که وام داده شده. 🔹 سوال : آیا جایز است را برای استفاده خاصی به اشخاص می دهد، در امور دیگر مصرف نمود؟ 🔹 مقام معظم : اگر آن چه را که به اشخاص می دهد واقعاً باشد و شرط کند که حتماً باید در مورد خاصی مصرف شود، تخلّف از این شرط جایز نیست، 🔻و همچنین اگر آن چه را که از بانک دریافت می کند به عنوان سرمایه یا شراکت و مانند آن باشد، حق ندارد آن را در غیر کاری که بانک به خاطر آن پول را در اختیار او گذاشته است، مصرف نماید. 📚 منبع : http://ytre.ir/olE ❤️ @ahkamerouz احکام روز