eitaa logo
معارف یار تبلیغ
982 دنبال‌کننده
41 عکس
10 ویدیو
27 فایل
این کانال با هدف بالابردن سطح معرفتی مبلغین توسط کارشناسان پاسخگویی به سوالات دینی تاسیس شده است و زیر نظر حجت الاسلام سیدعباس دیانت فعالیت میکند. امیدواریم بتوانیم کمک‌کار مبلغین در امر مهم ترویج احکام و معارف اسلام عزیز باشیم. آیدی مدیر: @sadianat
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️ اگر کسی از قبل تصمیم قطعی داشته روز خاصی مثل دحوالارض را روزه بگیرد ولی فراموش می‌کند و در آن روز غذا یا آب می‌خورد بعد یادش می‌آید. حکم روزه آن روز او چیست؟ ✍ اگر از شب قبل نیت روزه فردا را داشته صحیح است. ولی اگر غافل بوده و نیت نکرده و صرفا از روزهای قبل بنای بر روزه گرفتن داشته، کفایت نمی‌کند. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
⁉️ پیرمرد یا پیر زنی که مریض هستند و کهولت سن و بیماری هر دو با هم و به صورت جزء العله ( نه مستقلا ) در مشقت یا ضرر داشتن روزه مؤثراند. حال وظیفه آن‌ها عمل به کدام علت است؟ مریضی یا کهولت سن؟ ✍ اگر روزه برای آنها ضرر دارد حکم مریض را دارند و اگر ضرر ندارد ولی مستلزم مشقت است حکم شیخ و شیخه را دارد. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تسلیت عروج الی الله این امام_رئوف داری.... کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
✅ کثیرالسفر تحصیلی ⁉️ در خصوص سفر دانشجو در درس فرموده‌اید: "بعضی از علماء این را کأنّه شغل و حرفه دانسته‌اند. چون از این جهت، موضوع برای ما مشتبه است، ما اینجا احتیاط می‌کنیم، وقتی احتیاط کردیم، می‌توانند به دیگران مراجعه کنند." حال با توجه به اینکه مراجع دیگر نماز دانشجو را نه از حیث شغل بلکه از حیث کثیر السفر بودن تمام می‌دانند آیا می‌توانند به آنها مراجعه کنند؟ 👈 بله می‌توانند. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
⁉️ آیا نمازی که در یکشنبه ماه ذیقعده روایت شده است را می‌توان بدون غسل انجام داد؟ به عبارت دیگر وآیا غسل شرط صحت این نماز است؟ 👈 ظاهرا این نماز را بدون غسل هم می‌توان بجا آورد. غسل در اينگونه عبادات مستحبى شرط کمال است نه شرط صحت. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 ⁉️ اگر امام جماعت در تلفظ بعضی از اذکار نماز اشتباه کند آیا اقتداء من به او یا ادامه نماز جماعت به اقتداء وی صحیح است؟ 👈اگر اشتباه وی در غیر قرائت حمد وسوره باشد مانعی ندارد. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 ⁉️ پرداخت زکات فطره دیگری بصورت تبرعی چه صورت دارد؟ 👈 مجزی نیست. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 ⁉️ ما یک خانواده ۵ نفری هستیم آیا من که نان آور خانواده هستم می‌توانم مجموع فطریه خانواده را نصف کرده، نیم آن را که دو و نيم صاع می‌شود به یک فقیر و نيم دیگر را به فقیر دیگر بدهم؟ با توجه به اینکه فطریه یکی از اعضای خانواده نصف می‌شود و علماء فرموده‌اند به هر فقیر نباید کمتر از یک صاع داده شود آیا عمل فوق صحیح است؟ 👈 اگر کمتر از یک صاع به فقیر داده نشود عمل فوق صحیح است کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
۶ ژوئن،‏ ۱۲.۱۶​.m4a
9.34M
صحبتی کوتاه از در باب بازی‌های جدید کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
✍ اخیرا سوالاتی در زمینه بدست آوردن ارزهای دیجیتال در فضای مجازی مطرح شده که از عناوینی مثل ( تپ سواپ، نات کوین، همستر کمبات و یس کوین و..) استفاده میشود. جهت همسان سازی به چنین سوالاتی به صورت زیر پاسخ داده شود: 👈به دست آوردن ارزهای دیجیتال از راه های مذکور و همچنین تبدیل آن به پول، علاوه بر رعایت ضوابط شرعی تابع قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران است و اگر فعالیت در فضای خاص و یا تبدیل آن در شرائط خاص، غیر قانونی و جرم تلقی شود، باید از آن اجتناب کرد. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
⁉️ بعضی از زائرین بیت الله الحرام که ناتوان‌اند و از سجده بر روی زمین معذور هستند و روی میز سجده می‌کنند. اگر بخواهند نماز طواف را در مسجدالحرام به جا آورند میزی وجود ندارد که روی آن سجده کنند. آیا این اشخاص فقط می‌توانند روی صندلی بنشینند حکم سجده آنها چگونه است؟ 👈 باید خم شوند و مهر را روی دست گرفته و بر آن سجده نمایند و این سجده اضطراری محسوب می‌شود نه ایمایی. ⁉️ در بعضی مساجد یا دیگر اماکن مقدسه و مشاهد مشرفه برای خواندن نماز واجب میز یا وسیله‌ای که افراد معذور روی آن سجده کنند به اندازه کافی وجود ندارد آیا مکلف معذور می‌تواند مهر را با دست بلند کرده و پیشانی را روی آن قرار داده و سجده کنند؟ 👈جهت درک فضیلت آن مکان، برای سجده باید تا حد امکان خم شوند و پیشانی را روی مهری که در دست دارد قرار دهند. لیکن بنابر احتیاط واجب باید با شرائط کامل‌تر نماز را اعاده کنند. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
احکام آرایش، فضای مجازی.pdf
5.45M
👈اتمام تالیف کتاب احکام آرایشگری توسط مرکز ملی پاسخگویی خراسان 👈با تشکر از گروه فقه بانوان مرکز ملی پاسخگویی خراسان، این اثر به طلاب محترم تقدیم می‌شود. 👈یکی از مهمترین سوالات، سوال در باب احکام مالی این شغل است که سعی شده در این نوشتار به صورت کامل تبیین گردد. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
طلاب محترم 🌺🌺 با عرض پوزش نسبت به وقفه‌ای که در کار کانال پیش آمد؛ فعالیت کانال را با ارسال فایل کتاب دوباره شروع نمودیم. 👈این کتاب حاوی مطالبی ارزشمند و کاربردی در مورد آرایش‌های جدید است. امیدواریم در منابر این ایام استفاده نمایید. 🌺🌺🌺 ضمنا را از همین هفته شروع خواهیم کرد و اولین فایل را قبل از ظهر فردا ان شاء الله بارگذاری خواهیم کرد و این روال ادامه خواهد یافت به حول و لطف خدا. امیدواریم از دعای خیر شما محروم نباشیم. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
احکام کسب‌وکار قالیبافی فضای مجازی.pdf
1.22M
👈اتمام تالیف کتاب احکام قالیبافی توسط مرکز ملی پاسخگویی خراسان 👈با تشکر از گروه فقه برادران مرکز ملی پاسخگویی خراسان، این اثر به طلاب محترم تقدیم می‌شود. 👈یکی از مهمترین سوالات، سوال در باب احکام مالی این شغل است که سعی شده در این نوشتار به صورت کامل تبیین گردد. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
🌺🌺🌺 کتاب کتاب تخصصی تری است که استفاده‌اش مربوط به فضاهایی خاص است؛ لکن چون احتمال دادیم مبلغان به محتوای این کتاب نیز نیازمند باشند؛ این کتاب را نیز بارگذاری کردیم. انتشار این کتاب نیز بلامانع است.
﷽ 🔳احکام منبر🔳 ⁉️مردم همیشه مخصوصاً در ایام محرم و سوگواری اهل بیت (علیهم السلام) نذورات زیادی می کنند، نذر شرعی باید چه شرایطی داشته باشد؟ 👈 نذر شرعی شرایطی دارد یکی از آن شرایط خواندن صیغه نذر است : 🔹در نذر باید صیغه تلفظ شود و خوانده شود و عمل به نذری که صیغه شرعی آن جاری نشده است شرعا واجب نیست. ( امام خمینی، آیات خامنه ای، سیستانی،مکارم)۱ ⁉️صیغه نذر 🔹 صیغه نذر عبارت است از «للّه علیّ أن افعل کذا...» و می‌تواند ترجمه آن را بگوید که عبارت است از « براى خدا بر من است كه فلان کار را انجام بدهم». مثلا بگوید «برای خدا برعهده ی من است که اگر فلان حاجتم برآورده شد، روز عاشوراء مجلس روضه برپا کنم.» یا بگوید چنانچه مریض من خوب شود برای خدا بر من است که صد هزار تومان به فقیر بدهم. (امام خمینی،آیات خامنه ای، سیستانی،مکارم)۲ ⁉️مواردی که صیغه نذر محسوب نمی شود و یا بین مراجع تفاوت نظر وجود دارد: ❇️ اگر بگوید خدایا نذر می كنم ...۳ 👈 صیغه شرعی جاری نشده است.امام خمینی،آیت الله خامنه ای 👈صحیح بودن چنین نذری محلّ اشکال است و مراعات مقتضای احتیاط در این مورد ترک نشود یعنی بنابر احتیاط واجب طبق نظر عمل شود.آیت الله سیستانی 👈عمل به آن واجب است. آیت الله مکارم ❇️اگر فقط بگوید نذر كردم ...(بدون اینکه اسم خدا را ببرد)۴ 👈 با صرف عبارت "نذر مى کنم"، نذر شرعی محقق نمى شود.آیات خامنه ای و سیستانی 👈 به نظر ما کلمه نذر به خودی خود قید الله را در بردارد و عرفا زمانی که کسی می گوید من نذر می کنم فلان کار را بکنم خودش یک نوع نیت قربت را درضمن دارد. آیت الله مکارم 🟢 نکته... نکته🔻 🔺 اگر در دل چیزی بگذراند،یعنی فقط صرف نیت باشد، چیزی بر او واجب نشده است. 🔺اگر صیغه شرعی نذر با رعایت شرایط معتبر در آن منعقد شود، باید مطابق با همان عمل شود و نمی تواند عمدا با آن مخالفت کند و یا آن را تغییر دهد و یا کم و زیاد کند. 🔺طبق نظر آیت الله مکارم به هر طریقی نذر را بر زبان جاری کند ولو اینکه بگوید «خدایا حاجتم برآورد شود فلان عمل را انجام می دهم», همین نذر است اما طبق نظر بقیه مراجع باید لفظها و بیانهای مختلف، بررسی شود. 📚۱-توضیح المسائل مراجع م ،2461 رساله آموزشی مقام معظم رهبری، ج،2 درس،66 توضیح المسائل سیستانی، مساله،2658 توضیح المسائل مکارم، مساله2274 ۲_سایت لیدر، احکام نذورات و خیرات، س 188،منهاج الصالحین ،ج3،م704،سایت معظم له،صیغه، شرط صحت نذر،https://makarem.ir/ahkam/fa/home/istifta/25204 ۳_استفتائات، حضرت امام، ج،2 ص،457 قسم و عهد و نذر، سوال،8 استفتاء خصوصی،امام خامنه ای، شماره ،1148522 رساله جامع، سیستانی، ج،2 مساله،1184،سایت مکارم https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=28865&mid=266322 ۴_ امام خامنه ای، سایت ادمین، سواالت سامانه جامع نذر، قسم و عهد سوال شماره ،1127250 تاریخ: 05/05/1399؛ آیت الله سیستانی، توضیح المسائل م2658؛ آیت الله مکارم، پیک احکام 5،م11 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔳احکام منبر🔳 🖤🖤 نذر زن از پول خودش ⁉️یکی از مسائلی که در احکام نذر مطرح است، حکم نذر زن بدون اذن شوهر است خصوصا نذر زن در اموال خودش به این معنی که آیا زن می تواند از پول و درآمد خودش نذر کند؟ یا نیاز به اذن و اجازه شوهر دارد؟ 🔹قبل از پرداختن به مساله نذر زن باید به این نکته توجه داشت که اگر نذر زن از مال شوهرش است، روشن است که بدون اذن شوهر چنین نذری نافذ نیست. 🔹مساله دیگر این است که اگر زن صیغه شرعی نذر را نخوانده باشد، نذر محقق نشده و شرعا تکلیفی ندارد. (در مبحث قبل به آن پرداخته شد) 🔹اینکه مردم فکر می کنند اگر نذر کنند خیلی خوب است و ... چنین چیزی نداریم بلکه نذر طبق نظر بعضی از فقها مکروه است.۱ ❇️ حکم شرعی نذر زن 👈نذر زن بدون اذن شوهر باطل است. امام خمینی ۲ 👈اگر زن به همراه شوهرش باشد، نذر زن بدون اذن شوهر، اگر چه در مورد اموال زن باشد بنابر احتیاط واجب باطل است، البته معنی آن این نیست که زن در اموال خودش اجازه تصرف ندارد بلکه بدین معناست که نذر او واجب الوفاء نیست. آیت الله خامنه ای۳ 🟢 نکته ... نکته 🔻 در فتوای امام خامنه ای منظور از همراه شوهر باشد دسترسی به اذن است. 👈صحیح بودن نذر زن نسبت به اموال خودش بدون اذن قبلی یا اجازۀ بعدی شوهر، محلّ اشکال بوده و مراعات مقتضای احتیاط در مورد آن ترک نشود؛ ولی نذرهای مالی زن نسبت به حج ، زکات، صدقه ، احسان به پدر و مادر و صله ارحام صحیح است و نیاز به اجازه شوهر ندارد، و فرقی ندارد انجام امور مذکور بر زن واجب باشد یا مستحب. البتّه در مورد حج، چنانچه زن نذر کند که حجّ مستحبی انجام دهد یا به طور مجّانی برای دیگران حج انجام دهد، در صورتی صحیح است که منافات با حقّ واجب شوهرش نداشته باشد یا اینکه این نذر با اجازۀ وی انجام شود. آیت الله سیستانی۴ 👈نذر زن اگر مزاحم حقوق شوهر باشد بى اجازه او باطل است و اگر مزاحم نباشد احتیاط مستحب آن است که با اجازه او باشد.آیت الله مکارم۵ 📚۱-العروة الوثقی،ج۲،ص۳۴۲،فصل فی الحج الواجب بالنذرو العهد و الیمین ، سایت ادمین ،شماره استفتاء ۵۴۴۸۰۴،توضیح المسائل جامع، ج۲،م۱۱۸۲ ۲-استفتائات امام ، ج۲،س۱۰و ۱۱ ۳-رساله آموزشی مقام معظم رهبری، ج،2 ص273و 274 ،سایت ادمین شماره استفتاء 406844 :تاریخ استفتاء: ۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۴-رساله جامع،آیت الله سیستانی، ج۲،م۱۲۰۳ ۵-توضیح المسائل آیت الله مکارم، م ۲۲۷۷ کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔳احکام منبر🔳 🖤🖤مقدور بودن متعلق نذر ✍️تحقق نذر شرعی،شرایطی دارد یکی از آن شرایط مقدور بودن چیزی است که انسان آن را نذر کند.مثلا کسى که نمى تواند پیاده کربلا برود، اگر نذر کند که پیاده برود، نذر او صحیح نیست.۱ ⁉️گاهی ممکن است نذر کننده زمان خواندن صیغه نذر توانایی انجام آن را داشته باشد ولی هنگام اداء نذر(که زمانش موقت و معین بوده)قدرت انجام آن را نداشته باشد آیا نذر او منحل می شود؟ 👈امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای اگر ناذر از نذرش در وقت آن در صورتی که موقت باشد و در هر وقت اگر مطلق باشد، عاجز شود، نذرش منحل می‌شود و چیزی بر او واجب نیست؛ اما اگر نذر او روزه بوده و از روزه گرفتن عاجز شده بنابر اقوی برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد.۲ 👈آیت الله سیستانی اگر ناذر از نذرش در وقت آن در صورتی که موقت باشد؛ و در هر وقت اگر مطلق باشد، عاجز شود، نذرش منحل می‌شود و چیزی بر او نیست به جز موردی که نذر روزه کند که اگر از انجام نذر عاجز شد احتیاط واجب آن است که یا به جای هر روز 750 گرم غذا به فقیری صدقه یا 1/5 کیلو به فقیر بدهد که به جای او روزه بگیرد.۳ 👈آیت‌الله مکارم اگر قادر به ادای نذر نباشد در این صورت باید تا جایی که توانایی دارد به آن عمل کند یا کاری که نزدیک یا شبیه آن باشد انجام دهد و اگر اصلا قادر به انجام دادن آن نیست از او ساقط می‌شود.۴ 📚۱-توضیح المسائل مراجع م ،2647 رساله آموزشی مقام معظم رهبری، ج،2 ص273 آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج،2 مساله ،1192، توضیح المسائل آیت الله مکارم، مساله 2280 ۲-حضرت امام تحریرالوسیله، ج،2 ص،123 م24 دارالعلم؛ امام خامنه ای، رساله آموزشی ج،2 عجز ناذر از انجام منذور رساله منتخب الاحکام، ص ،463 با استفاده از م 21 ۳-آیت الله سیستانی منهاج الصالحین، ج،3 ص،232 م711؛ ۴- آیت الله مکارم، احکام ویژه 600 مسأله مورد نیاز، ص،138 م498؛ سایت استفتائات جامعةالزهرا: 4441http://www.pasokhbesoalat.ir/Question/Detail/ کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartablighآر
احکام فقهی مبتلا در اربعین.pdf
1.46M
👈در این جزوه احکام مبتلابه اربعین در باب نماز مسافر و ... که مرتبط با اربعین حضرت سیدالشهداع است، جمع‌آوری شده است. امیدواریم گامی در راستای ترویج معارف اهلبیت ع باشد. 🏴 📝 این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید:👇 https://eitaa.com/eporsesh
﷽ 🔳احکام منبر🔳 ✍️در مباحث گذشته راجع به نذر نکاتی بیان شد. در ادامه برخی از سوالات و مسائل مبتلی‌به که مرتبط با این ایام است؛ ذکر شده‌است. ⁉️شخصی نذر كرده پیاده به زیارت برود؛ اگر از پیمودن تمام مسیر عاجز باشد ولی بخشی از آن را می تواند پیاده برود حکم چیست؟ 👈امام خمینی اگر برای کسی که پیاده رفتن را نذر نموده، در قسمتی از راه ـ نه قسمت دیگر ـ عجز عارض شود، احتیاط واجب اگر اقوی نباشد ، آن است که به اندازۀ توانایی اش پیاده برود و در قسمت دیگر سوار شود.۱ 👈 آیت‌الله سیستانی اگر فردی نذر کند در زمان معیّنی پیاده به زیارت یکی از امامان علیهم السلام یا حج برود، در صورتی که از پیاده رفتن در مقداری از راه ناتوان شود، نسبت به همان مقدار می تواند مسیر راه را سواره طیّ نماید و احتیاط واجب آن است که هر مقدار از راه را که می تواند پیاده برود. ۲ ⁉️اگر كسى نذر كند كه زیارت عاشورا بخواند، آیا باید با صد لعن و صد سلام بخواند یا بدون آن نیز كافى است؟ 👈 آیت‌الله خامنه‌ای اگر متعلق نذر او خواندن زیارت عاشورا بوده است بدون اینکه این موارد را قید کند، می‌تواند بدون صد لعن و صد سلام هم بخواند.۳ 👈آیت‌الله مکارم اگر نذر او مطلق بوده، باید صد لعن و صد سلام را بخواند ولى اگر نذرش اعم بوده (اعمّ از صد لعن و صد سلام، یا یک لعن و یک سلام) در این صورت هر کدام را انجام دهد؛ کافى است.۴ ⁉️اگر نذر كند به زیارت برود تکلیف چیست؟ 👈 امام خمینی و آیت‌الله سیستانی فقط اگر به آنجا برود و نزد آن امام و یا شخص صالح حاضر شود و سلام بدهد کافی است و غسل زیارت و نماز زیارت (اگر به طور خاص آن‌ها را در نذر ذکر نکرده باشد؛) واجب نیست.۵ 👈آیت الله مکارم کسى که نذر کرده زیارت برود ولى غسل زیارت و نماز آن را نذر نکرده، لازم نیست آن‌ها را به جا آورد.۶ 📚۱-تحریرالوسیله، احکام نذر، م،18 ۲-منهاج الصالحین، النذور، م.726 توضیح المسائل جامع، ج،2 م.1213 ۳-سایت ادمین،استفتاء خصوصی ،شماره استفتاء 751666 ۴-استفتائات مکارم،ج2،س1250 ۵-تحریر الوسیله،ج2،احکام نذر،م15 منهاج الصالحین سیستانی،ج3،م 723 ۶-توضیح المسائل،مکارم،م2193 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
آیا امام حسین علیه السلام دختری به نام رقیه داشته‌اند؟ 👈در کانال استاد محقق حجت الاسلام و المسلمین جناب سید جواد شبیری پژوهشی نو در باب حضرت رقیه ذکر شده که مطالعه آن در این ایام خالی از لطف نیست. با کانال معارف یار همراه باشید👇👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh متن زیر را با دقت بخوانید👇👇
محمدصادق_ابوالحسنی 1⃣ یکی از موضوعات جنجالی در تاریخ عاشورا، بحث وجود یا عدم وجود دختر خردسالی برای امام حسین علیه السلام است که در شام به شهادت رسید. چنانکه پیشتر بدان اشارت رفت، قدیمی‌ترین سندی که از وجود دختری به نام حضرت رقیه برای امام حسین (علیهماالسلام) حکایت می‌کند، کتاب لباب الانساب از بیهقی مشهور به ابن فندق است؛ وی رجالی و مورخ پرآوازه شیعی قرن پنجم و ششم هجری می‌باشد. ابن فندق در بیان فرزندان باقی‌مانده از امام حسین (ع) صراحتا نام حضرت رقیه سلام الله علیها را ذکر می‌کند. نسخه چاپی این کتاب در دهه ۸۰، راهی بازار شد و جو سنگینی را که در انکار آن حضرت به راه افتاده بود شکست و مستند تاریخی جدی‌تری را پیش دید محققین نهاد. نسخه خطی لباب الانساب قبلا در همین کانال منتشر شد و البته هنوز بحثهایی درباره آن طرح میشود 2⃣ جستجو همچنان استمرار داشت مثلا چندی قبل، برخی از پژوهشگران ادعا کردند: "به تازگی به کتاب تاریخی کنز الغرائب فی قصص العجائب (نگارش: ۸۸۲ق) اثر مذمکینی در کتابخانه ملی فرانسه (نسخه ش ۱۹۹) دست یافتند که در آن کتاب مصیبت حضرت رقیه به عنوان دخت سالار شهیدان (ع) آمده است. روضه الشهدای کاشفی نیز روضه حضرت رقیه (س) را از همین ماخذ روایت می‌کند". 3⃣ در اینجا سه نکته باقی ماند: ▫️ اولاً: لباب الانسابِ مرحوم بیهقی چون اثر یک رجالی شاخص قرن ششم است، اهمیتی فراتر از یک منبع صرفا تاریخی دارد. مع‌الوصف، در آن فقط نام و نسبت حضرت آمده و به روضه ایشان نپرداخته. ▫️ثانیاً: تا سالها کهن‌ترین سند روضه حضرت رقیه (س)، کتاب "کامل بهائی" از عماد الدین طبری (م حدود ۷۰۰ق) قلمداد می‌شد. کتاب مزبور، چون از آثار قرن هفتم ق بود و پژوهشگران امروزی بیشتر دنبال منابع پیش از قرن هفتم هستند، مورد بی‌اعتنایی قرار می‌گرفت. ▫️ثالثاً: ماخذ و منبع اصلی آثاری چون "کامل بهائی" و "کنز الغرائب"، کتاب "الحاوِيَةُ فِي مَذَمّاتِ مُعاوِيه يا مَثالِبُ بني‎اُمَيَّة" نوشتة قاسم‌ بن‌ محمد‌ بن‌ احمد مأموني (م حدود ۵۰۰ق) است که مربوط به قرن پنجم بوده و اکنون اصل آن در دسترس ما نیست. 4⃣ خوشبختانه در فرایند یکی از تازه‌ترین جستجوهای پژوهشی، نسخه‌ای گرانسنگ و نایاب از یکی از کتابهای مأمونی فراچنگ آمده که نامش السنی فی قتل أولاد النبی (ص) است وماجرای شهادت حضرت رقیه (علیها سلام) در آن ثبت است. نسخه خطی مزبور از جمله نسخ مهم کتابخانه سلیمیه شهر ادرنه ترکیه می‌باشد. بنابراین، هر چند کتاب مثالب معاویه را نداریم ولی کتاب دیگر مامونی - که موضوعش تناسب بیشتری دارد - در اختیار قرار گرفته و قدمت اسناد مرتبط با شهادت حضرت رقیه علیها سلام را تا قرن پنجم هجری به سینه تاریخ می‌سپارد. 5⃣ در ص 104 نسخه خطی مزبور آمده: ▪️«انّ یزید لمّا أنزل آل النبی بیتاً من بیوت داره کان فیهم صبیة.. ابنة أربع سنین، وکانت مشتاقة إلی ابیها، وکانوا یکتمون ذلک عنها.. فانتبهت من منامها فی الهاجرة وقالت: یا امّاه رأیت أبی فی المنام.. وأین هو؟ فصیحن بأجمعهنّ. فبعث إلیهنّ یزید أن یسألهنّ؛ وذلک أنه کان فی مقیله فانتبه لصحیهنّ، فسألهنّ فقلن: إنّ هذه الصبیة رأت أباها فی المنام، وقصصن علیه القصة. فأخبره بذلک وأمره اللعین بطرح رأس أبیها فی حجرها. فعلوا کذلک فصاحت: ما هذا؟ فقالوا: رأس أبیک. ففزعت الصبیة وفاضت وماتت». ▫️ترجمه: هنگامی که یزید خاندان پیامبر را در یکی از خانه ها ساکن کرد در میان آنها دختری چهارساله وجود داشت که خیلی برای دیدار پدرش مشتاق بود ولی [شهادت پدرش] را از او مخفی کرده بودند،... شبی از خواب بیدار شد و گفت: ای مادرم من پدرم را در خواب دیدم... پدرم کجاست؟ پس همه زنان شیون و فریاد کردند. یزید از صدای گریه زنان بیدار شد و شخصی را فرستاد تا علت این سروصدا را از آنها بپرسد، زنان جریان را برای او تعریف کردند که این دختر پدرش را در خواب دیده است. وقتی این خبر به یزید رسید، آن ملعون دستور داد که سر پدرش را در دامن آن کودک بگذارند. پس وقتی این کار را کردند دختر فریاد زد: این کیست؟ به او گفتند: سر پدرت است. پس دختر بیتابی و گریه فراوانی کرد و از دنیا رفت. 6⃣ این سند، نسبت به نام دختر خردسال و نسبت او با امام حسین (ع) ساکت است. اما ماجرا، دقیقا مطابق جریان شهادت حضرت رقیه (س) میباشد. لذا در یک فرایند علمی، با ضمیمه‌کردن سایر اسناد حضرت رقیه (س) + کرامات مسلم و استفاده از روش تجمیع ظنون، به نتیجه قابل قبولی میرسیم. ضمناً برخی اصرار داشتند که مامونی حضرت رقیه (س) را دختر اصحاب معرفی کرده که این سند هرگز چنین نیست 💥با تشکر از حجت الاسلام والمسلمین رسول چگینی در ادامه عین سند را میبینید. با کانال معارف یار همراه باشید👇👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
جدیدترین سند مرتبط با شهادت حضرت رقیه (س) 👈 از روی نسخه نایاب کتابخانه سلیمیه شهر ادرنه ترکیه | قرن پنجم هجری قمری ▪️قاسم‌ بن‌ محمد‌ بن‌ احمد مأموني (م حدود ۵۰۰ق) در السنی فی قتل أولاد النبی (ص) می‌نویسد: 1⃣ «انّ یزید لمّا أنزل آل النبی بیتاً من بیوت داره کان فیهم صبیة.. ابنة أربع سنین، وکانت مشتاقة إلی ابیها، وکانوا یکتمون ذلک عنها.. فانتبهت من منامها فی الهاجرة وقالت: یا امّاه رأیت أبی فی المنام.. وأین هو؟ فصیحن بأجمعهنّ. فبعث إلیهنّ یزید أن یسألهنّ؛ وذلک أنه کان فی مقیله فانتبه لصحیهنّ، فسألهنّ فقلن: إنّ هذه الصبیة رأت أباها فی المنام، وقصصن علیه القصة. فأخبره بذلک وأمره اللعین بطرح رأس أبیها فی حجرها. فعلوا کذلک فصاحت: ما هذا؟ فقالوا: رأس أبیک. ففزعت الصبیة وفاضت وماتت». 📚نسخه خطی السنی فی قتل أولاد النبی (ص) تألیف مأمونی صاحب الحاویة، کتابخانه سلیمیه ادرنه ترکیه، ص 104. 💥با تشکر از حجت‌الاسلام رسول چگینی با کانال معارف یار همراه باشید👇👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔳احکام منبر🔳 ✨حضرت صادق علیه السلام در روایتی نورانی در اهمیت پیاده روی جهت زیارت سید الشهدا می فرمایند: مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ أَلْفَ سَیِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ أَلْفَ دَرَجَة. ✨کسى که پیاده به زیارت قبر حضرت سید الشهدا علیه السّلام برود خداوند متعال به هر قدمى که بر مى‏دارد هزار حسنه برایش ثبت و هزار گناه از وى محو مى‏فرماید و هزار درجه مرتبه‏ اش را بالا مى‏برد. (کامل الزیارات، باب چهل و نه النص، ص: 133) ✍ یکی از امور پسندیده و با فضیلت شرکت در پیاده روی اربعین است اما لازم است در این خصوص، احکام و مسائل مرتبط با آن نیز رعایت شود. ⁉️بسیاری از بانوان تمایل دارند در این سفر نورانی حضور پیدا کنند اما ممکن است همسرشان بنا به دلایلی نتوانند همراهی کنند، سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا بانوان برای چنین سفری نیاز به اذن و اجازه همسر دارند یا خیر؟ آیا فرزندان هم نیاز به اجازه والدین دارند ؟ 🖤🖤مسافرت زن بدون اذن شوهر 🔹زنی که عقد دائم است، چنانچه بدون اذن شوهر از منزل خارج شود و سفری برود که بر او واجب نباشد:۱ 👈امام خمینی و آیت الله سیستانی سفر وی سفر گناه محسوب میشود و باید نمازش را کامل بخواند. 👈 آیت الله مکارم بنا بر احتیاط واجب، نمازش را کامل بخواند. 🖤🖤 حکم سفر فرزند بدون اجازه والدین 👈امام خمینی ،آیات خامنه ای،سیستانی، مکارم سفر فرزند بی اجازۀ والدین باعث نمی شود کامل خواندن نماز بر او واجب شود.۲ 🖤🖤حکم سفر فرزند با نهی والدین اگر سفر بر فرزند واجب نباشد و این سفر باعث اذیت و آزار ایشان باشد:۳ 👈 امام خمینی باید نماز را کامل بخواند؛ هرچند او را از این سفر نهی نکرده باشند. 👈 آیت الله خامنه ای اگر سفر موجب اذیت ایشان گردد، سفر معصیت محسوب شده و حکم سفر حرام را دارد. 👈آیت الله سیستانی اگر علت اذیت شدن آنان دلسوزی شان برای فرزند باشد، حرام است و فرزند باید در آن سفر، نماز را کامل بخواند هرچند نهی نکرده باشند. 👈 آیت الله مکارم باید نماز را کامل بخواند. 📚۱-سیدمحمدحسن بنی هاشمی خمینی، توضیح المسائل مراجع، ج،1 نماز مسافر، شرط پنجم، قبل از م1295؛ سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی، العروۀ الوثقی، فصل فی صلاه المسافر، الشرط الخامس، قبل از م27 ۲-سیدمحمدحسن بنی هاشمی خمینی، توضیح المسائل مراجع، ج،1 نماز مسافر، شرط پنجم و م1295؛ سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی، العروۀ الوثقی، فصل فی صلاه المسافر، الشرط الخامس. ۳-سیدمحمدحسن بنی هاشمی خمینی، توضیح المسائل مراجع، ج،1 نماز مسافر، شرط پنجم و م1295؛ ؛ سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی، العروۀ الوثقی، فصل فی صلاه المسافر، الشرط الخامس؛ امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 890215 تاریخ استفتاء: 16/04/1397 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 ✍امام رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: الصَّلَاةُ قُرْبَانُ‏ کُلِّ‏ تَقِیٍّ. نماز وسیله تقرب و نزدیکی هر انسان با تقوا به خداوند است. (الکافی ج3 ، ص265) 🔹یکی از مسائلی که در مورد قرائت نماز، لازم است مد نظر قرار بگیرد این است که نمازگزار باید در مورد حروفی که تلفّظ فارسی آنها با عربی تفاوت دارد،دقّت نماید که آنها را به عربی صحیح ادا نماید.ملاک صحت قرائت، عبارت است از رعایت قواعد زبان عربی و ادای حرف از مخارج آن به طوری که اهل لسان (عرب زبانان)آن را ادای آن حرف بدانند نه حرف دیگر.1 ⁉️گاهی افراد در این مساله دچار حساسیت و‌دقتهای زیاد می شوند و در نماز برخی از اذکار و کلمات را تکرار می کنند، سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که حکم تکرار اذکار نماز از روی وسواس چه حکمی دارد؟ 👈امام خمینی: اگر قسمتی از حمد و سوره و ذكرهای نماز را عمداً یا احتیاطاً چند مرتبه بگوید، اشكال ندارد ولی اگر به حد وسواس برسد و باز هم بگويد، بنابراحتياط واجب بايد نمازش را دوباره بخواند.2 👈آیت الله خامنه ای: تکرار اذکار و قرائت در نماز از روی وسواس حرام نیست و نماز هم باطل نیست مشروط بر اینکه صورت نماز به هم نخورد.3 👈آیت الله سیستانی :هر گاه بعد از تمام شدن آیه یا كلمه‏ای، شک كند كه آن آیه یا كلمه‏ را درست گفته یا نه، مثلاً شک كند كه «قُلْ هُوَ اللهُ‏ اَحَد» را درست گفته یا نه، می‌‌تواند به شک خود اعتنا نكند؛ ولی اگر آن آیه یا كلمه را احتیاطاً دوباره به طور صحیح بگوید، اشكال ندارد و اگر چند مرتبه هم شک كند، می‌‌تواند چند بار بگوید؛ ولی اگر به حدّ وسواس برسد، در وسعت وقت نماز، بهتر است تكرار نكند و در وقت کم که تکرار، موجب شود قسمتی از نماز بعد از وقت خوانده شود، جایز نیست.4 👈آیت الله مکارم: هرگاه در آيه و يا ذکرى از نماز شک کند بايد آن را تکرار کند تا صحيح بگويد، امّا اگر به حدّ وسواس برسد بايد اعتنا نکند و اگر اعتنا کند نمازش اشکال دارد و بنابر احتياط واجب بايد دوباره بخواند.5 📚1-تحریر الوسیله، القول فی القراءة والذکر، م 13؛رساله آموزشی، درس41؛ توضیح الممسائل جامع، م1204؛ توضیح المسائل آیت الله مکارم، م 916 2-رساله مراجع،م 1016 و 1136 3-آیت الله خامنه ای، رساله نماز و روزه، م 207 و استفتاء شفاهی از معظم له(به نقل از حجت الاسلام رضایی،مسئول استفتائات) 4-توضیح المسائل جامع آیت الله سیستانی، م1208 5- توضیح المسائل آیت الله مکارم، م 924. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh