eitaa logo
معارف یار تبلیغ
948 دنبال‌کننده
46 عکس
12 ویدیو
28 فایل
این کانال با هدف بالابردن سطح معرفتی مبلغین توسط کارشناسان پاسخگویی به سوالات دینی تاسیس شده است و زیر نظر حجت الاسلام سیدعباس دیانت فعالیت میکند. امیدواریم بتوانیم کمک‌کار مبلغین در امر مهم ترویج احکام و معارف اسلام عزیز باشیم. آیدی مدیر: @sadianat
مشاهده در ایتا
دانلود
مبلغین محترم در کانال https://eitaa.com/eporsesh عضو شوید. 🌹به لطف خدا بارگذاری صوتهای مربوط به پلتفرمها و تاثیر آن برای جوانان و والدین، از استاد شروع شده است. پلتفرمی پلتفرمی پلتفرمی .... 👈این مباحث برای ایام بعد از شب‌های قدر بسیار مفید است، مخصوصا اگر مخاطبان شما مادران و خانواده ها باشند. ❤️❤️ 👈حتما در این کانال عضو شوید و صوتها را گوش کنید. 👈مطالب ارائه شده بسیار نو است و باید برای جوانان و والدین بازگو شود. با تشکر از همۀ شما عزیزان و التماس دعا این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید:👇 https://eitaa.com/eporsesh
❤️❤️ پرداخت کفاره ازطرف شخص دیگر ✍نسبت به پرداخت کفاره روزه دو مساله قابل توجه است : اول اینکه پرداخت کفاره افراد واجب النفقه مثل همسر و فرزند به عهده چه کسی است؟ مساله دیگر آن است که پرداخت تبرعی کفاره از طرف فرد دیگر چه حکمی دارد ؟ مثلا اگر پدر کفاره فرزندش را بپردازد و یا شوهر کفاره روزه های همسرش را پرداخت کند، کفایت می کند؟ ❣پرداخت کفارە افراد واجب النفقه:۱ 🌼کفاره بر خود آنها واجب است و بر عهدە منفق نیست (آیات خامنه ای سیستانی) 🌼 بر عهده خودشان است؛ هر زمان توانستند می‌پردازند و اگر توانایی نداشتند استغفار نمایند و کفاره ساقط می‌شود.(آیت الله مکارم) 🍃نکته : ⁉️کفاره زنی که به‌واسطه شیر دادن یا باردار بودن نتوانسته روزه بگیرد، بر عهده کیست؟ طبق نظر آیات عظام خامنه ای و سیستانی بر عهده مادر است اما نظر آیت الله مکارم در این زمینه تفصیل دارد: 👈درصورتی‌که روزه گرفتن براي خود مادر ضرر داشته پرداخت کفاره آن نيز بر عهده خودش می‌باشد اما اگر براي بچه ضرر داشته بنا بر احتياط واجب بر عهده شوهر است.(آیت الله مکارم) ❣ پرداخت تبرعی کفاره از طرف فرد دیگر:۲ ↩️ از طرف میت: 🌻 اشکال ندارد ( امام خمینی ، آیت الله سیستانی) 🌻 بنابر احتیاط واجب پرداخت آن از طرف غیر ولی،ّ صحیح نیست (آیت الله مکارم) ↩️ از طرف فرد زنده: 🌺 اگر بدون اجازه فرد زنده پرداخت کند، بنابر احتیاط واجب کافی نیست (امام خمینی ، آیات سیستانی، مکارم) 🌺جایز است شوهر یا پدر با علم به رضایت زن یا فرزند فدیه یا کفاره آنان را بپردازد. (آیت الله خامنه ای) 📚منابع : ۱_خامنه ای، اجوبە الاستفتائات، سؤال804؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 3،مسئلە428 مکارم، سایت https://www.makarem.ir/main.aspx?more=1&catid=45832&typeinfo=21&lid=0&pageindex=1 ۲_العروة الوثقی، فی کفارة الصوم، مسئلە20؛ خامنه ای، جزوه روزه، م172 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
🌺معیار به هم خوردن عادت شرعیه 🌸چنانچه خانمی بر خلاف عادت خود خون ببیند، آیا عادت قبل او به هم می خورد؟ الف: اگر یک مرتبه بر خلاف عادت قبل خود خون ببیند:1 🌹- عادت او به هم نمیخورد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) 🌹ب: اگر دو مرتبه بر خلاف عادت خود خون ببیند: 2 ☘1- چنانچه دو مرتبه متماثل خون دیده است: - در این صورت عادت قبل او به هم خورده و عادت جدید پیدا کرده است. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)3 🍀2- چنانچه دو مرتبه غیر متماثل خون دیده است: 🎋- در بقاء عادت قبل او تأمل و اشکال است. (حضرت امام، امام خامنه ای)4 🪴- عادت قبل او به هم می خورد و زن مضطربه به حساب میآید. (آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)5 🌹ج: اگر سه مرتبه و بیشتر بر خالف عادت قبل خود خون غیرمتماثل ببیند: 🎋- عادت قبل او به هم میخورد و زن ملحق به مضطربه است. (حضرت امام، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)6 🌺حکم چند مرتبه خون دیدن بیشتر از ده روز بر خالف عادت 💐خانمی که صاحب عادت عددیه یا وقتیه و عددیه می باشد اگر چند ماه پشت سر هم بیش از ده روز خون ببیند، آیا عادت او به هم می خورد و حالت جدیدی برایش مستقر می شود؟ 🍀- مقدار عادت قبلی او به هم نمی خورد. (امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)7 🌴منابع: 1توضیح المسائل مراجع، ج1، م501؛ امام خامنه ای، اقتباس از استفتاء شماره استفتاء 548875 ، تاریخ: 25/03/1394 2توضیح المسائل مراجع، ج1 م501 ؛ امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 548875 :تاریخ استفتاء: 25/03/1394 3، عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، تعلیقه بر م10 4- یعنی تفاوت بین عادت سابقه و اعمال فرد مضطربه را احتیاط کند یعنی بین تروک حائض و اعمال استحاضه جمع نماید؛ مثال اگر خانمی عادت هفت روزه داشته است و در دو ماه قبل دومرتبه خون بر خلاف عادت دیده و هر کدام متفاوت بوده است مثال یک ماه 6روزه بوده و یک ماه 8 روزه بوده است، حال این فرد در ماه سوم خون دیده است اگر کمتر از ده روز خون ببیند همه آن حیض است ولی اگر از ده روز بیشتر خون ببیند مثال 12 روز خون دیده که 5 روز آن دارای صفات حیض است و هفت روز دیگر صفات حیض را ندارد دراین صورت بنابر احتیاط از روز پنجم تا هفتم را احتیاط کند 5. آیت الله سیستانی ‌ توضیح المسائل جامع، مسأله 525 6، عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص247، م10 (از آنجا که مراجع عظام بر نظریه صاحب عروه تعلیقه ای بیان نکردند، بدست می آید که آنها هم نظرشان با صاحب عروه یکی است) 7 . استفتائات جامعه الزهراء مجموعه 5 (ملحقات کتاب بانوان) ص10. آیت الله مکارم: کتاب استفتائات جامعةالزهراء ج2 ص5 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
مرگ بر اسرائیل .mp3
5.37M
شرکت در راهپیمایی روز قدس و اظهار بیزاری از دشمن اصلی اسلام، مصداق قطعی تبری بوده و شرعا بر همگان واجب است. ✅ با انتشار حداکثری این صوت در فضای مجازی در حضور میلیونی مردم در تشییع جنازه اسرائیل مشارکت کنیم.
جزوه زکات فطره .pdf
617.6K
🍃مبلغین گرامی با توجه به نزدیکی عید فطر، مهم‌ترین نکات و سوالات مربوط به فطریه در جزوۀ بالا جمع‌آوری شده‌است. 🌸این جزوه خلاصه است و سعی شده فقط سوالات کاربردی جمع آوری گردد. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
❤️❤️ شرایط وجوبِ زکات فطره (فطریه) ✍بر مکلّفی که در زمان وجوب زکات فطره [با توجّه به اختلاف زمان وجوب زکات فطره] شرایط ذیل را دارا باشد،پرداخت زکات فطرە خود و کسانیکه عرفاً نانخور او محسوب میشوند، واجب است: 👈۱-بالغ باشد، (پس پرداخت فطریه بر شخص نابالغ واجب نیست)۲-عاقل باشد ۳-بیهوش نباشد ۴-فقیر نباشد ۵-بنده و عبد نباشد ( امام خمینی، آیت الله سیستانی)۱ 👈۱-بالغ باشد؛ ۲_عاقل باشد؛ ۳-فقیر نباشد. (نکته: بر کسی که بیهوش باشد؛ اما شرایط دیگر را داشته باشد، زکات فطره واجب میشود)(آیت الله مکارم)۲ 🍃نکته: این شرایط در خود پرداخت کننده معتبر است نه افراد نانخور؛ بنابراین اگر کسی نانخور مکلف محسوب شود ولو نابالغ و مجنون پرداخت زکات فطره وی واجب است. 📚منابع ۱_عروە الوثقی، ج2،شرایط وجوبکه زکات فطره؛ امام، تحریر الوسیلة،ج 2،زکات فطره، القول فی من تجب علیه، مسئلة1؛ سیستانی منهاج الصالحین، زکات فطره؛ توضیح المسائل مراجع، ج 2،مسئلة 1991، 1993، 1998و 1999 ۲_ مکارم،توضیح المسائل،1692؛ العروة الوثقی، ج2،شرایط وجوب زکات فطره کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
🌷
وظیفه زن به محض رویت خون
الف: صاحب عادت وقتیه یا وقتیه عددیه باشد: 🌴1- چنانچه در وقت یا دو سه روز جلوتر یا عقبتر (طوری که در بانوان متعارف است )خون ببیند: 1 - به محض خون دیدن، باید ترک عبادت کند؛ گرچه خون او صفات حیض را نداشته باشد. (حضرت امام، امام خامنه‌ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) 🌴2- اگر خانم خارج از وقتش خون ببیند: 2 🌷الف) اگر خون او صفت حیض را دارد: - باید به مجرد خون دیدن، (البته با لحاظ سایر شرایط)عبادت خود را ترک کنند. (حضرت امام، آیت الله سیستانی،آیت الله مکارم) 🌷ب) اگر خون او صفت حیض را ندارد: 🌹1- در صورتی که زن یقین دارد که تا سـه روز خون او استمرار دارد: ☘- به مجـرد خون دیدن، ترک عبادت کند.(حضرت امام، آیت الله سیستانی) ☘- چون صفت ندارد، استحاضه است.(آیت الله مکارم شیرازی) 🌷نکته: اگر خانم در وقت خودش خون دیده است و با گذراندن حداقل طهر هنوز به وقت حیض بعدی نرسیده خونی بدون صفات حیض ببیند چه یقین به استمرار داشته باشد یا نه وظیفه اش احتیاط است. (حضرت امام)3 🌹2- در صورتی که زن یقین ندارد تا سه روز خون او استمرار دارد:4 بنابراحتیاط واجب تا سه روز تروک حائض و اعمال مستحاضه داشته باشد و چنانچه خون او سه روز و یا بیشتر شد، آن را حیض قرار دهد البته خانم در وقت خودش نیز خون مشاهده کرده است که در این صورت نسبت به خون دوم که در خارج وقت است احتیاط کند. (حضرت امام ره، امام خامنه ای) بنابراحتیاط واجب تا سه روز تروک حائض و اعمال مستحاضه داشته باشد و چنانچه خون او سه روز و یا بیشتر شد، آن را حیض قرار دهد. (آیت الله سیستانی) - باید زن به دستور استحاضه عمل کند.(آیت الله مکارم 📚منابع: 1، عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، م15؛ امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 748201 تاریخ استفتاء: ۱۳۹۵/۱۲/۲۱ 2 . عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، م15؛ توضیح المسائل مراجع، ج1، ص295، م500. 3 . تحریر الوسیله، ج1، م17. 4 . توضیح المسائل مراجع، ج1، ص295، م500 )البته نظر امام ره در تحریر م،13 و عروه فصل فی لحیض،م 15 بنابر فتوا تا سه روز احتیاط کند.امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، استفتاء از دفتر رهبری(حفظه الله)،شماره استفتاء: 612699آیت الله مکارم،استفتاءخصوصی،شماره619922 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
❤️❤️ابتدای زمان پرداخت فطریه ✍نسبت به زمان پرداخت فطریه، ابتدا و‌ انتهای زمان پرداخت طبق نظر مرجع تقلید،باید لحاظ شود. ⁉️ابتدای زمان پرداخت فطریه، چه زمانی است؟ 🌹شب عید فطر است.(امام خمینی) 🌹بعد از اثبات حلول ماه شوال می توان آن را کنار گذاشت.(آیت الله خامنه ای) 🌹ابتدای زمان وجوب پرداخت زکات فطره بنابر مشهور شب عید فطر است. (آیت الله سیستانی) 🌹روز عید است. (آیت الله مکارم) 📚منابع ۱_عروە الوثقی، ج2،زکات فطره، فصل فی وقت وجوبها؛ امام، تحریر الوسیلة، ج 2،المقصد الثانی فی زکاة الابدان، القول فی وقت وجوبها. ۲_ پایگاه اطلاع‌رسانی دفترمقام معظم رهبری به نشانی: ،www.Leader.ir؛احکام روزه، سؤال234 ۳_ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1،زکاە الفطرە، قبل از مسئلة1179 ۴_ عروە الوثقی، ج2،زکات فطره، فصل فی وقت وجوبها. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
نکاتی در باب فطریه و کفاره-حجت‌الاسلام دیانت.mp3
10.8M
👈نکاتی که غالبا مردم در باب کفارات به می‌افتند. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃 نکات کوتاه را در این زمینه بشنوید. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃 در مورد قیمت 12هزارتومان که در صوت آقای دیانت بیان شده؛ مربوط به سال پیش است. لطفا مبلغان نرخ کفارۀ امسال را در بیان‌های خود در نظر بگیرند. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
🌺 ادامه بحث شروع خون دیدن و ترک عبادت : 🌹الف در قسمت قبل گفته شد. 🌹ب: خانم دارای وقت معین نباشد: (یعنی مثلا مبتدئه یا مضطربه یا ناسیه یا عددیه تنها باشد) 🍀1- اگر خون او صفت حیض را دارد: 🌸- باید به مجرد خون دیدن، (البته با لحاظ سایر شرایط) عبادت خود را ترک کنند. (حضرت امام، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) 1 🌸2- اگر خون او صفت حیض را ندارد: 🌹الف: در صورتی که زن یقین دارد که تا سـه روز خون او استمرار دارد: 2 🎋- به مجـرد خون دیدن، ترک عبادت کند. (حضرت امام، آیت الله سیستانی) 🎋- چون صفت ندارد، استحاضه است. (آیت الله مکارم شیرازی)3 🌹ب: در صورتی که زن یقین ندارد تا سه روز خون او استمرار دارد: 🍀بنابراحتیاط واجب تا سه روز تروک حائض و اعمال مستحاضه داشته باشد و چنانچه خون او سه روز و یا بیشتر شد، آن را حیض قرار دهد. (حضرت امام ره، آیت الله سیستانی) 🌺باید زن به دستور استحاضه عمل کند. (آیت الله مکارم) ✅اعتبار یک صفت در شروع حیض یا جمیع صفات: در مواردی که خانم در شروع عادت ماهانه وظیفه اش رجوع به صفات است، آیا وجود تمامی این صفات معتبر است یا اینکه وجود برخی از آنها هم کفایت می کند؟4 🌺- یک صفت هم کافی است مشروط بر اینکه صفت معارض وجود نداشته باشد. (یعنی خون دارای صفت حیض به همراه صفتی از صفات استحاضه نباشد)(حضرت امام) 🍀- یک صفت کافی است و فرقی بین صفات نیست. (آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) 🌹نکته: شایان ذکر است نسبت به تشخیص خون حیض از استحاضه، بعد از سپری شدن ایّام نفاس از روی نشانه­ های خونی که مشاهده می­شود، ملاک آن فقط تفاوت در رنگ خون می­باشد و نشانه­ های دیگر مانند سوزش و فشار، معیار در تشخیص نیست.(آیت الله سیستانی)5 ✅وجود صفت حیض در تمامی سه روز اگر خانمی در شروع خونریزی وظیفه اش مراجعه به صفات باشد آیا وجود صفت حیض در تمامی سه روز معتبر است؟6 🌺- اگر شروع آلودگی با صفت باشد کافی است. (حضرت امام، آیت الله سیستانی)1 🌺- باید در تمام سه روز خون با صفت حیض باشد. (آیت الله مکارم) 📚منابع: 1، عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص249، م15؛ توضیح المسائل مراجع، ج1، ص295، م500؛ 2، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص295، م500 عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص249، م15 3، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص295، م500 (البته نظر امام ره در تحریر م،13 و عروه فصل فی الحیض،م 15 بنابر فتوا تا سه روز احتیاط کند)منهاج الصالحین، سیستانی، ج1، غسل الحیض، الفصل الرابع، ص75، م216 ، آیت الله مکارم استفتاء خصوصی، شماره 619922 4 . العروه الوثقی، ج1 ، فصل فی حکم تجاوز الدم عن العشره، م12. توضیح المسائل جامع، مسأله571. و استفتاء خصوصی از آیت الله مکارم. 5 . توضیح المسائل جامع، مساله 629. 6 . العروة الوثقی، فصل فی الحیض، اقتباس از مسأله 15، سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، اقتباس از مسأله216. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
❤️❤️ انتهای زمان پرداخت زکات فطره ⁉️انتهای زمان پرداخت فطریه چه زمانی است ؟ ↩️ کسی که در نماز عید حاضر شود: 🍀بنابر احتیاط، قبل از نماز آن را پرداخت نماید و یا آن را از مال خود جدا نماید. (امام خمینی،آیات عظام خامنه ای،سیستانی)۱ 🍀باید قبل از نماز آن را پرداخت کند؛ اگر دسترسى به فقیر ندارد مى تواند مقدارى از مال خود را به نیّت فطره جدا کرده و براى مستحقّى که در نظر دارد یا براى هر مستحق کنار بگذارد و باید هر وقت که آن را مى دهد نیّت فطره نماید. (آیت الله مکارم)۲ ↩️ کسی که در نماز عید حاضر نشود: 🍀تا قبل از زوال روز عید فطر،زکات فطره را پرداخت نماید( یا از مالش عزل کند و کنار بگذارد البته با توجه به شروطی که در این مساله معتبر است) (امام خمینی،آیات خامنه ای،مکارم سیستانی)۳ 📚منابع ۱_ العروة الوثقی، ج ،2زکات فطره، فصل فی وقت وجوبها؛خامنه ای ،احکام روزه،سؤال234؛ سیستانی، منهاج الصالحین،کتاب الزکاة، زکاة الفطرة ۲_العروة الوثقی،ج 2،زکات فطره، فصل فی وقت وجوبها؛ ۳_امام،تحریرالوسیلة،ج 2،المقصد الثانی فی زکاة الابدان،القول فی وقت وجوبها؛خامنه ای،احکام روزه،سؤال23؛سیستانی،منهاج الصالحین، کتاب الزکاة،زکاةالفطرە، قبل از م1179 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
✅نقاء متخلّل 🌺معنای نقاء متخلل 1 ✅- چنانچه خانمی حداقل سه روز اول حیض را به طور متوالی خون دیده و پس از آن پاک شود و دوباره خون ببیند و مجموع خونهای دیده شده و پاکی وسط روی هم از ده روز بیشتر نشود، به روزهایی که در وسط پاک است، نقاء متخلّل گفته میشود. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) ✅حکم نقاء متخلل وظیفه زن در ایام نقاء متخلّل چیست؟2 🌺- در روزهای پاکی خانم حکم حائض را دارد. (حضرت امام، امام خامنه ای) 🌺- احتیاط لازم آن است که خانم روزهایی که در وسط پاک بوده، تروک حائض و اعمال طاهر را انجام دهد. (آیت الله سیستانی) 🌺- روزهای پاکی حیض نیست، بلکه طهر است و فقط روزهایی که زن خون دیده حیض است. (آیت الله مکارم، آیت الله شبیری زنجانی) 🍀حرجی بودن عمل به حکم نقاء متخلل اگر احراز نقاء متخلل و عمل بر طبق آن برای زن عسر و حرج داشته باشد آیا در این مسئله می تواند به مرجع دیگری رجوع3کند؟4 🍀- معمولاً در این موارد زنان پاک پاک نمی شوند و هر جا شک کردند تجسس لازم نیستو در صورت مشقت در غسل کردن می توانند تیمم کنند و نماز بخوانند. (آیت الله مکارم)5 ✅حکم تجاوز خون از عادت همیشگی اگر خانمی صاحب عادت عددیه باشد و عدد او کمتر از ده روز باشد، چنانچه خون از عدد همیشگی او تجاوز کند، وظیفه اش چیست؟ 🌹الف: اگر میداند که خون او از ده روز نمی گذرد:6 - باید صبر کند تا پاک شود. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) 🌹ب: اگر میداند که خون او از ده روز میگذرد:7 🌸- خون بعد از روزهای عادت استحاضه است بنابر این غسل نموده و وظایف مستحاضه را انجام میدهد.(حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) 🌹ج: اگر احتمال میدهد که خون او از ده روز میگذرد:8 🍀- در این صورت تا ده روز اجازه ترک عبادت را دارد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) 🗂منابع: 1، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص256، م444؛ کتاب احکام بانوان، ج2، واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهراء (س)، ص4 2، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص256، م444 کتاب احکام بانوان، ج2، واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهراء (س)، ص46 توضیح المسائل، سیستانی، م442 منهاج الصالحین، سیستانی، ج1، ص79، م221 توضیح المسائل، مکارم، ص84، م435، 3 . توضیح المسائل معظم له. مسأله 19ـ 4.سایت ایشان: 257462&mid=45165&catid=0&lid=21https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo 5 . پرسش :برای تشخیص پاکی میان حیض، چه مقدار وارسی کافی می باشد؟ پاسخ :در فرض سؤال، روزی دو سه بار وارسی کردن کافی است. سایت معظم له: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45165&mid=257467 6، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص297، م506؛ عروه الوثقی، فصل فی الحیض، ص253، م23؛ امام خامنه ای، استفتاء شماره795437 تاریخ استفتاء: 19/05/1396 7، العروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص254، م24؛ امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 795437 : تاریخ استفتاء: 19/05/1396 8 ، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص297، م 506 عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص253، م2 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
❤️❤️ انتقال زکات فطره به شهر دیگر ⁉️اگر فردی بخواهد فطریه اش را به شهری دیگری ببرد و در آنجا به فقیر برساند، جایز است ؟ ❣ زکات فطره را کنار نگذاشته است: 👈می تواند مال خود را به جای دیگری بفرستد و بعداز وصول در آنجا، به قصد زکات فطره به مستحق بدهد و یا مالی را که در شهر دیگر دارد، به نیّت زکات فطره پرداخت نماید.(امام خمینی ،آیات مکارم، سیستانی)۱ ❣ زکات فطره را کنار گذاشته است: ↩️ فقیر در شهرش پیدا نمی شود: 🌺انتقال آن به جای دیگر جایز است. (امام خمینی ،آیات خامنه ای،مکارم، سیستانی)۲ ↩️فقیر در شهرش پیدا می شود: 🌸احتیاط واجب آن است، به جای دیگر نبرد.(امام خمینی)۳ 🌸کسی که فطریه را جدا کرده است و در شهر خود دسترسی به فقیر دارد، بنا بر احتیاط واجب نباید به منطقه دیگر منتقل کند.(آیت الله خامنه ای)۴ 🌸احتیاط واجب این است، با وجود فقیر انتقال ندهد؛ مگر اینکه بخواهد به امام یا نائب خاص و یا نائب عام (حاکم شرع) پرداخت نماید(مکارم: همچنین حاکم شرع مى تواند با توجّه به مصالح نیازمندان اجازه دهد آن را به محلّ دیگرى ببرند.) (آیات سیستانی،مکارم)۵ 📚 منابع ۱_العروة الوثقی، ج2،مبحث زکات، فصل فی بقیة احکام الزکاة،الثانیة عشر؛سیستانی،منهاج الصالحین، فصل وقت اخراج زکاة فطره، م1182 ۲_پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری به نشانی: www.Leader.irاحکام روزه،سؤال237؛توضیح المسائل مراجع، ج 2،م1975 ۳_ امام، تحریرالوسیلة، ج 2،زکات فطره، القول فی وقت وجوبها، م3؛ توضیح المسائل مراجع،ج2، م2035؛ ۴_۲_پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری به نشانی: www.Leader.ir، پرسش و‌ پاسخ منتخب،‌ زکات، پرسش 12972 ۵_العروة الوثقی،ج2،زکات فطره، فصل فی وقت وجوبها،م4،سیستانی،منهاج الصالحین،ج ،1فصل وقت اخراج زکات فطره،م1182 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
✅منظور از استظهار چیست؟1 🍀- استظهار به این معنی است که خانم عبادت و سایر کارهایی که در حال حیض حرام است را ترک کند تا وظیفه واقعی او روشن شود. ✅ استظهار وظیفه کیست؟ 🍀استظهار کردن مربوط به خانمی است که: 1ـ صاحب عادت عددیه باشند، خواه عادتش وقتیه هم باشد یا نباشد. 2ـ عدد ایشان کمتر از ده روز باشد. 3ـ خون از عدد همیشگی ایشان تجاوز کرده باشد.2 4ـ احتمال دهند خونریزی از ده روز بگذرد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) 5- حکم استظهار مخصوص زنی است که خون دیدن او، پس از ایّام عادت ادامه پیدا میکند و در مورد زنی که قبل از ایّام عادتش خونی مشاهده میکند که حکم استحاضه را دارد، سپس خون ادامه پیدا کرده و از عادتش بیشتر میشود، جاری نیست. مثلا زنی که عادت وقتیّه و عددیّه دارد و در ماه اوّل و ماه دوّم ایّام عادت او از دهم تا پانزدهم ماه بوده است، اگر این زن در ماه سوّم در ایّام عادت خون ببیند، ولی این خون ادامه پیدا کند و تا ماه آینده قطع نشود پس از سپری شدن ایّام حیض در ماه چهارم، زن نداند خونریزی اش تا بعد از بیستم ماه ادامه پیدا میکند یا نه، چنین فردی دهم تا پانزدهم ماه چهارم را حیض قرار میدهد و بعد از تمام شدن ایّام عادت، یعنی پانزدهم ماه در صورت شک در وضعیّت خون، باید وظایف مستحاضه را انجام دهد و نمیتواند استظهار نموده و عبادت را ترک نماید. (آیت الله سیستانی)3 نکته: نسبت به شرط پنجم که مطابق با نظر آیت الله سیستانی بیان شد به نظر می رسد نظر حضرت امام ره و آیت الله مکارم هم همین باشد. 🌺حکم استظهار و مدت آن4 🍀- احتیـاط واجب آن است که زن یک روز عبـادت را تـرک کـند و بعد از آن میتـواند تا روز دهـم عبادتش را ترک کند؛ ولی احتیاط مستحب است تا روز دهم تروک حائض و اعمال مستحاضه را انجام دهد. (حضرت امام، امام خامنه ای) 🍀- احتیاط مستحب است که خانم یک روز عبادت را ترک نماید؛ سپس غسل حیض نموده و اعمال مستحاضه را انجام دهد هر چند جایز است در صورتی که شکش نسبت به وضعیت خون همچنان باقی است، بیشتر از یک روز (تا کامل شدن ده روز)، عبادت را ترک نماید. (آیت‌الله سیستانی) 🍀- تا روز دهم ترک عبادت کند. (آیت الله مکارم) 🌺وظیفه خانم نسبت به عباداتی که در ایام استظهار انجام نداده است، چیست؟5 🍀الف: اگـر پیش از ده روز یا سر ده روز از خون پاک شده است: نمازهای او قضا ندارد و تمام خون او حیض است؛ و البته اگر روزه گرفته، قضای آنها واجب است. 🍀ب: اگر خون او از ده روز بگذرد: باید تعداد روزهای عادت خود را حیض و بقیه رااستحاضه قرار دهد و عبادتهایی را که در زمان استظهار (بعد از روزهای عادت )به جا نیاورده، قضا نماید. (حضرت امام، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) نکته: تفصیل حکم نسبت به تجاوز خون از ده روز به صورت مستمر یا غیر مستمر خواهد آمد. 📚منابع: 1 . این تعریف شرح االسمی است گرچه در برخی منابع به آن اشاره شده است مثل: سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج1، ص195، م568. 2، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص297، م 506؛ امام خامنه ای، اقتباس از استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 724025 تاریخ استفتاء: 28/09/1395 3 . توضیح المسائل جامع 4 جلدی، ج 1، م606. 4، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص297، م506 تحریرالوسیله، ج1، فصل فی الحیض، ص88، م18 ، منهاج الصالحین، سیستانی، ج1، ص78، م220، توضیح المسائل جامع، م 567 مورد ج ، عروه الوثقی، فصل فی الحیض، ص254،: م23 : و استفتاء خصوصی: مرکز پاسخگویی. کد رهگیری : 9807240014 وسایت آیت الله مکارم: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo؛ 5. توضیح المسائل مراجع، ج1، ص297، م506.
*سلام🌸مژده🌸مژده🌸* 💢 احکام شرعی در موضوعات مختلف را با ذکر نام مرجع تقلیدتان به سامانه 👇👇 30009640 ارسال کنید و پاسخ را دریافت نمایید 💢 ا🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔴 همچنین می توانید از طریق این سایت 👈 WWW.30009640.ir سوال خود را رایگان (بدون هزینه پیامکی) ارسال کنید و پاسخ از طریق پیامک به خط شما ارسال می شود. ✳️نشر این پیام برای شما محسوب می شود ✳️ 🌸✳️ ✳️🌸✳️
❤️❤️پرداخت زکات فطره،به عنوان هدیه، به فقیر ⁉️ آیا می توان فطریه را به عنوان هدیه به فقیر داد؟یا باید به او گفته شود زکات فطره است؟۱ 🍀چیزی را که انسان بابت زکات به فقیر می دهد لازم نیست به او بگوید که زکات است بلکه اگر فقیر خجالت بکشد، مستحّب است به طوری که دروغ نشود به اسم هدیه بدهد ولی باید قصد زکات نماید.( امام خمینی،آیت الله خامنه ای) 🍀چیزی را که انسان بابت زکات به فقیر می دهد لازم نیست به او بگوید که زکات است بلکه اگر فقیر خجالت بکشد،مستحّب است مال را به قصد زکات به او داده و زکات بودنش را اظهار ننماید.(آیت الله سیستانی) 🍀لازم نیست به فقیر بگویند که این مال زکات است بلکه می توان زکات را به صورت هدیه به او داد(البتّه به طوری که دروغ نشود) ولی در هر حال باید قصد زکات کند. (آیت الله مکارم) 📚 منابع ۱_العروة الوثقى، ج 2،کتاب زکات، فصل فی اصناف المستحقین، مسئلة12؛ توضیح المسائل مراجع، ج2،مسئلة 1935؛پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری به نشانی: ،www.Leader.irاحکام روزه، سؤال243؛سایت ادمین امام خامنه ای، واحد همسان سازی، جزوه ارسالی رمضان 1401،س36 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
✅حکم پاکی از خون قبل از ده روز اگر خانمی قبل از ده روز پاك شود وظیفه اش چیست؟ 🌺1ـ اگـر یقین دارد که در باطن خون نیست:1 🌹الف)چنانچه زن یقین دارد دوباره خون می بیند و تا قبل از ده روز پاک می شود: - حکم نقاء متخلل جاری است. (حضرت امام ره، آیات عظام سیستانی و مکارم) 🌹ب) چنانچه گمان دارد یا احتمال می دهد دوباره خون می بیند: 2 - باید غسل کرده و عبادات را انجام دهد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیات عظام سیستانی و مکارم)3 🌹ج) چنانچه عادت زن بر این است که دوباره خون می بیند:4 🍀- بنابر احتیاط واجب غسل کند و جمع بین تروک حائض و اعمال خانم طاهر داشته باشد. (حضرت امام ره) 🍀-باید برای عبادتهای خود غسل حیض کند هر چند گمان دارد که قبل از تمام شدن ده روز دوباره خون میبیندامّا چنانچه تکرار این حالت (خون دیدن دوباره) در وی به حدی بوده است که در او اطمینان به خون دیدن قبل از ده روز ایجاد کرده، در اینصورت پاکی مذکور، حکم نقاء متخلل را دارد. (آیت الله سیستانی) 🍀- باید غسل کند و عبادات را انجام دهد. (آیت الله مکارم) 🌺2ـ اگر احتمال میدهد در باطن خون باشد: 🍀- لازم است استبرا کند. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله مکارم)4 🍀- اگر زن قبل از ده روز پاک شود و احتمال بدهد که در باطن خون هست، یا باید عبادتها را احتیاطاً انجام دهد یا استبراء کند و جایز نیست بدون استبراء عبادات را ترک کند. (آیت الله سیستانی)5 ✅استبراء گفتیم که اگر خانمی قبل از ده روز در ظاهر پاک شود ولی احتمال دهد که در باطن بدن خون باشد بحث استبراء مطرح می شود. اکنون به بیان جزئیات این عمل می پردازیم. ✅معنای استبراء6 استبراء از خون حیض، عمل خاصی است که زن برای آگاهی از وضعیت باطن مجرا و اینکه آیا آلوده به خون حیض است یا نه انجام میدهد. این استبراء در موردی انجام میشود که زن دارای دو شرط باشد: 🌹1. خونریزی اش قبل از ده روز در ظاهر قطع شده باشد. 🌹2. یقین به پاکی باطن مجرا نداشته باشد و احتمال عقلایی دهد باطن مجرا پاک شده است. بنابراین اگر بداند باطن مجرا همانند ظاهر آن پاک شده است یا باطن مجرا بر خلاف ظاهر آن، پاک نیست نیازی به استبراء نمیباشد. 📚منابع: 1. توضیح المسائل مراجع، م505 و444، عروه الوثقی، فصل فی الحیض، م25، توضیح المسائل جامع، م570 و484، مکارم توضیح المسائل، م435 و482 2، امام، توضیح المسائل مراجع، م505 ، عروه الوثقی، ج 1، فصل فی الحیض، تعلیقه بر م25، امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 760497 : تاریخ استفتاء: 04/02/1396سیستانی، توضیح المسائل جامع، م570 ، مکارم شیرازی، عروه الوثقی، ج 1، فصل فی الحیض،م 25 3.عروه الوثقی، فصل فی الحیض، تعلیقه بر م25 و توضیح المسائل جامع، م570 4. عروه الوثقی، فصل فی الحیض، تعلیقه بر م25 و توضیح المسائل جامع، م57 5،توضیح المسائل مراجع، ج1، م506، عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص253، م23 و م26؛ امام خامنه ای، شماره استفتاء 760497 :تاریخ: 04/02/1396 6. توضیح المسائل جامع،ج1, م566؛ استبراء کیفیت خاص واجبی ندارد و به هر شکلی بتوان از وضعیت باطن مجرا و پاکی یا آلودگی آن به خون کسب اطّلاع کند کافی است، مثلا قدری پنبه داخل فرج نماید...؛ 7 ، عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، م23 و توضیح المسائل جامع، مسأله 565. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
باسمه تعالی ⁉️ درباره «کارت به کارت کردن زکات فطره» به سه نکته باید توجه داشت: ۱- اگر فقیری که قرار است برای او کارت به کارت کند، در شهر خودش باشد، اشکال ندارد و به محض کارت به کارت کردن، زکات فطره ادا می شود. ۲- اگر بخواهد به شهر دیگری غیر از شهری که در آن ساکن است کارت به کارت کند، مقام معظم رهبری (دام ظله) فرمودند که این کار نوعی انتقال محسوب شده و خلاف احتیاط است. ۳- از معظم له در خصوص پولی که به عنوان زکات فطره کنار گذاشته شده و قصد دارد که به فقیر خاصی در شهر خودش پرداخت کند ولی به دلیلی به فقیر مد نظر دسترسی ندارد، سوال شد که آیا می تواند پول کنار گذاشته را برای خودش بردارد و به جای آن از پول حساب خود، به کارت فقیر واریز کند؟ فرمودند: این مقدار اجازه داده می شود. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رمضان امسال ۲۹ روزه و چهارشنبه عید فطر است 🔹حجت‌الاسلام علیرضا موحدنژاد، عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری: بنابر پیش‌بینی کارشناسان، این هلال به راحتی دیده خواهد شد و انتظار این است رمضان امسال ۲۹ روزه و روز چهارشنبه اول ماه شوال و عید فطر باشد. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
دفاتر آقایان سیستانی و مکارم فعلا اظهار نظر نکرده اند. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم عزیز در ماه مبارک رمضان، به اطلاع می‌رساند برابر گزارش‌های رسیده از گروههای رصدی خبره و مورد اطمینان از نقاط مختلف کشور، رؤیت هلال ماه شوال در غروب روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ مطابق با ۲۹ رمضان المبارک ۱۴۴۵ هجری قمری برای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله‌العالی) محرز شده است، بنابراین چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳، اول شوال المکرم ۱۴۴۵ و عید سعید فطر است. ضمن عرض تبریک این عید سعید به تمامی برادران و خواهران ایمانی و ملت شریف ایران، نماز پرشکوه عید سعید فطر فردا در سراسر کشور اقامه خواهد شد. دفتر مقام معظم رهبری کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
سایت آیت‌الله مکارم هم رسما عید را اعلام کرد. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
همچنین سایت آیت‌الله سیستانی نیز رسما عید را اعلام کرد. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
⁉️ حکم عدم رعایت نوبت و حق تقدم دیگران در مثل صف نانوایی یا ویزیت دکتر و امثال آن چیست؟ آیا حرام است؟ ✍ اگر ظلم در حق دیگران محسوب شود حرام است. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
⁉️ حکم کسی که در بجا آوردن جزئی از نماز قصد قربت ندارد و از طرف دیگر قصد ریا هم ندارد چیست؟ مثلا برای اینکه مطلبی را به دیگری بفهماند ذکر بگوید. ✍در صورتی که آن جزء قابل جبران و تدارک باشد و آن را تکرارکند نماز صحیح است. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh