eitaa logo
معارف یار تبلیغ
932 دنبال‌کننده
49 عکس
16 ویدیو
29 فایل
این کانال با هدف بالابردن سطح معرفتی مبلغین توسط کارشناسان پاسخگویی به سوالات دینی تاسیس شده است و زیر نظر حجت الاسلام سیدعباس دیانت فعالیت میکند. امیدواریم بتوانیم کمک‌کار مبلغین در امر مهم ترویج احکام و معارف اسلام عزیز باشیم. آیدی مدیر: @sadianat
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ بیدار شدن برای نماز صبح ⁉️ کسی که می داند اگر بخوابد برای نماز صبح بیدار نمی شود، آیا واجب است وسیله ای برای بیدار کردن خود فراهم کند؛ مثلاً زنگ گوشی خود را روی هشدار قرار دهد یا به دیگران سفارش کند که وی را بیدار کند؟ 👈 باید با فراهم کردن اسباب بیداری کاری کند که اطمینان یابد برای نماز بیدار می‌شود. ✍شب بیداری سبب قضا شدن نماز ⁉️کسی که می داند (یا احتمال قوی می دهد) که به جهت شب نشینی، مطالعه و یا...نماز صبح او قضا می شود. آیا شرعاً مجاز است بخوابد؟ 👈 اگر اطمینان دارد که بیدار نمی شود، خوابیدن جایز نیست. 🌸کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
❤️❤️سفر اختیاری در ماه رمضان ⁉️آيا مسافرت عمدى در ماه رمضان هرچند برای فرار از روزه گرفتن باشد، جايز است؟ 🌺 مسافرت در ماه رمضان اشكال ندارد. ولى اگر براى فرار از روزه باشد مكروه است.(امام خمینی،آیت الله مکارم)۱ 🌺 مسافرت در ماه رمضان ولو اين‌که براى فرار از روزه باشد، جایز است البته بهتر است به سفر نرود مگر اینکه سفر برای کار نیکو و لازمی باشد.(آیت الله خامنه ای)۲ 🌺مسافرت در ماه رمضان اشکال ندارد؛ ولی مسافرت برای فرار از روزه، مکروه است؛ چه قبل از گذشتن بیست و سوّم ماه رمضان و چه بعد از آن باشد؛ بلکه به‌طور کلّی سفر در ماه رمضان کراهت دارد، مگر اینکه برای حج یا عمره یا به سبب ضرورتی باشد.(آیت الله سیستانی )۳ ❣❣معنای سفر شرعی 🌷 سفر شرعی سفری است که رفتن یا برگشتن و یا رفت و برگشت او روی هم هشت فرسخ باشد مشروط به این که رفتن او کمتر از چهار فرسخ نباشد. 🍃امام خمینی: 8 فرسخ حدود 45 کیلومتر است. 🍃آیت‌الله خامنه‌ای: 8 فرسخ تقریبا 41 کیلومتر است. (امام خمینی،آیت الله خامنه ای)۴ 🌷 سفر شرعی سفری است که [رفت یا برگشت و یا ] رفت و برگشت مسافر مجموعا هشت فرسخ (تقریبا 44 کیلومتر) است.(آیت الله سیستانی)۵ 🌷 كسى كه رفتن و برگشتن او هشت فرسخ (حدود 43 كيلومتر) است بايد نماز را شكسته بخواند.(آیت الله مکارم)۶ 📚 ۱_توضیح المسائل مراجع، م1715؛مکارم،توضیح المسائل،م 1441 ۲_خامنه ای، رسالۀ نماز و روزه، م936؛ ۳_سیستانی،توضیح المسائل جامع، ج2، م216؛ ۴_ توضيح المسائل مراجع، ج‌1، ص683، شرط اول نماز مسافر و م1272؛ خامنه‌ای، رساله نماز و روزه، م409 و 410 ؛ رسالۀ آموزشی ج1، درس51؛ استفتائات امام خمینی، ج2، ص324؛ ۵_سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج1،م1695 ۶_مکارم ،توضیح المسائل،م 1120 🌸کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
ـ⁣⁣⁣⁣🌸🎊🌸🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🎊🌸🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🌸🎊🌸﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🌸 🌷محاسبه ایام حیض : حداقل حیض (3 روز) و حداکثر آن (10روز)را چگونه باید حساب کرد؟1 ✅الف ـ شروع خون دیدن زن، در طول شب (از مغرب تا طلوع فجر، یا طلوع شمس) باشد: ☘- غروب روز سوم حدّاقل حیض آن زن و غروب روز دهم، حدّاکثر حیض او می باشد. (حضرت امام، امام خامنه ای،آیت الله مکارم) ☘- نسبت به حداقل حیض: در اینکه پایان روز غروب آفتاب است یا مغرب مساله محل اشکال است و مقتضای احتیاط در این مورد ترک نشود. بنابراین خانمی که از اذان صبح تاغروب آفتاب خون دیده و تا مغرب ادامه پیدا نکرده است، در اینکه خون استحاضه است یا حیض محل اشکال است، چنانچه در این ایام نماز نخوانده، بنابراحتیاط واجب باید نمازها را قضا کند. اما نسبت به محاسبه ده روز(که بیشترین مقدار حیض است): اگر خونریزی در شب یازدهم نیز ادامه پیدا کند اما قبل از اذان صبح روز یازدهم قطع شود و خانم از خون پاک شود، این چند ساعت اضافه شب نیز حکم خون حیض را دارد و مصداق تجاوز خون از ده روز نیست. (آیت الله سیستانی) 🌺تبصره: لازمه تحقق خون حیض برای این دسته از زنها نسبت به اقل حیض آن است که شب دوم و سوم، خانم خون ببیند. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)2 ✅ب ـ شروع خون دیدن زن در طول روز (بعد از طلوع فجر یا بعد از طلوع شمس تا غروب آفتاب) باشد: ☘- باید تا همان ساعت از روز چهارم خون ببیند، تا اقل حیض او کامل شود و اگر تا همان ساعت از روز یازدهم خون ببیند، حداکثر حیض او کامل میشود و در حقیقت به این نحوه محاسبه، محاسبه تلفیقی گفته میشود. 🌺تبصره: لازمه ی تحقق خون حیض برای این گروه از خانم ها این است که شبهای اول و دوم و سوم خون ادامه داشته باشد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)3 ✅ج - شروع خونریزی بین غروب تا مغرب باشد: ☘- در فرض مذکور حکم شروع در شب را دارد و مالک محاسبه از طلوع آفتاب فردای آن است. (حضرت امام، امام خامنه ای آیت الله مکارم)4 ☘- در آن فاصله باید احتیاط شود. (آیت الله سیستانی)5 📚 منابع: 1- توضیح المسائل مراجع، ج1، ص256، م443؛ توضیح المسائل جامع، 4جلدی، ج1، پاورقی مسئله 495 و 498 و 499. 2-توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 256، مسأله 443. 3-توضیح المسائل توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 256، مسأله 443. العروهالوثقی، ج1، کتاب الطهاره، فصل فی الحیض، م6 4- . توضیح المسائل مراجع، ج443 ،1؛ امام خامنه ای، استفتاء، ش 30630 موجود در آخر جزوه. توضیح المسائل جامع، م478، آیت الله مکارم، سایت معظم له: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44508&mid=253218 5 -استفتائات نجف ج 1، س 88 : حکم کلی غروب و مغرب در قصد ده روز، حیض و هر آنچه در احکام روز بودن موضوعیت دارد، آیا فاصله غروب و مغرب ملحق به شب است یا روز؟ جواب : در آن فاصله باید احتیاط شود. 🌸کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
❤️❤️مسافرت قبل از ظهر در ماه رمضان ⁉️ اگر روزه‌دار در ماه مبارک رمضان قبل از ظهر مسافرت برود و قبل از اذان ظهر از حد ترخص گذشته باشد، روزه‌اش چه حکمی دارد؟ 🌺 اگر پيش از ظهر مسافرت كند، روزه باطل است(چه از شب نیت سفر داشته و چه قصد سفرش بعد از اذان صبح باشد).(امام خمینی،آیت الله مکارم)۱ 🌺 اگر پیش از ظهر مسافرت کند در صورتی که از شب قبل قصد سفر کرده باشد روزه اش باطل است. ولی اگر در روز قصد سفر کرده است، بنابر احتیاط واجب باید روزه بگیرد و پس از ماه رمضان هم آن را قضا کند.(آیت الله خامنه ای)۲ 🌺 بنابر احتیاط واجب، نمی‌تواند آن روز را روزه بگیرد، خصوصاً اگر از شب نیّت سفر داشته باشد.(آیت الله سیستانی)۳ ❤️❤️مسافرت بعد از ظهر در حال روزه ⁉️اگر روزه‌دار بعد از ظهر به مسافرت برود،روزه‌اش چگونه است؟ 🌸 هرگاه روزه دار بعد از ظهر مسافرت کند، باید روزه خود را نگهدارد.(امام خمینی، آیات خامنه ای، مکارم)۴ 🌸اگر روزه‏دار بعد‌ از اذان ظهر مسافرت نماید، بنابر احتیاط‌ واجب، باید روزۀ خود را تمام کند، خصوصاً اگر از شب نیّت سفر نداشته باشد و در صورتی که به این احتیاط واجب عمل کرده و روزه را تمام کند، قضای آن لازم نیست.(آیت الله سیستانی )۵ 📚۱_ توضیح المسائل مراجع، م1721؛ ۲_رسالۀ نماز و روزه، م939؛ ۳_ توضیح المسائل جامع، ج2، م222 ۴_ توضیح المسائل مراجع، م1721؛ العروة الوثقی، فصل فی شرائط وجوب الصوم، مسئلۀ۱؛ خامنه‌ای، رسالۀ نماز و روزه، م939؛ ۵_ توضیح المسائل جامع، ج2، م221 🌸کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
ـ⁣⁣⁣⁣🌸🎊🌸🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🎊🌸🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🌸🎊🌸﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🌸 ✅چهارمین شرط از شروط حیض: 🌺توالی سه روز اول است۰ ✅ اگر خانمی یک روز کامل خون ببیند و بعد پاك شود و بعد از آن دو روز کامل خون ببیند چه حکمی دارد؟1 ☘- این خون حیض نیست؛ زیرا یکـی از شرایـط تحقق حیـض آن است که سه روز اول متوالی باشد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) ☘- توالی در سه روز اول لازم نیست و کافی است سه روز اول در یک دهه باشد. (آیت الله شبیری زنجانی) ☘- اگر سه روز اول حیض متوالی نباشد بنا بر احتیاط لازم جمع کند میان کارهای استحاضه و تروک حائض. (آیت الله صافی) 🌷نکته :از آنجا که در این مورد نظر آیت الله شبیری زنجانی و آیت الله صافی متفاوت با مراجع دیگر بود نظر ایشان ذکر شد. پنجمین شرط از شروط حیض : 🌺 استمرار سه روز اول است. ✅منظور از استمرار مقصود از استمرار خون در سه روز اول حیض چیست؟2 ☘- لازم نیست در تمام سه روز خون بیرون بیاید، بلکه اگر در فرج خون باشد کافی است و چنانچه در بین سه روز مختصری پاک شود و مدت پاک شدن به قدری کم باشد که بگویند در تمام سه روز در فرج خون بوده، باز هم حیض است. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله مکارم) ☘- شرط خون حیض آن است که در سه روز اوّل، خون استمرار داشته باشد و مجرا آلوده به خون باشد؛ به این معنا که هر گاه پنبه بگذارد و کمی صبر کند و بیرون آورد، خونی شود، هرچند به مقدار بسیار کم باشد و چنانچه در بین سه روز، مختصری در باطن پاک شود - طوری که در بین همه یا بعضی از زنان معمول و متعارف است]قطع استمرار خون وپاکی در ظاهر و باطن در اثنای سه روز نخست به مدّت اندک، مانند یک ربع یا نیم ساعت اشکال ندارد و امّا به مدّت چند ساعت مضرّ است. (آیت الله سیستانی) ✅عدم اضرار پاکی در فترات یسیرة به استمرار سه روز اول 🌺در کتاب العروة الوثقی آمده: »األقوی کفایة اإلستمرار العرفی و عدم مضریة الفترات الیسیرة« حال مقصود از فترات یسیره ای که مضرّ به استمرار نیست چه می باشد؟3 ☘- تشخیص به عهده خود مکلف است و لو با رجوع به عرف. (امام خامنه ای) ☘- قطع استمرار خون و پاکی در ظاهر و باطن در اثنای سه روز نخست به مدّت اندک، مانند یک ربع یا نیم ساعت اشکال ندارد و امّا به مدّت چند ساعت مضرّ است. (آیت الله سیستانی) ☘- هرگاه حدود 5 دقیقه فاصله شود مانعی ندارد. (آیت الله مکارم) 1_ توضیح المسائل مراجع، ج1، ص255، م441 العروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، مسأله تحریرالوسیله، ج1، فصل فی الحیض، ص80، م9 2_العروه الوثقی، فصل فی الحیض، م6؛ توضیح المسائل مراجع، ج1، ص255، م442 ؛ استفتائات جامعه الزهراء، ج2، ص43؛ سیستانی، توضیح المسائل جامع، م485؛ و 4 جلدی، م 5 3 _استفتائات جامعه الزهراء ج2، ص43؛ توضیح المسائل جامع، م485؛ و همچنین 4 جلدی پاورقی م 503 ؛ مکارم: احکام بانوان، واحد پاسخ به سواالت جامعة الزهراء، ص44. 🌸کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
❤️❤️رسیدن مسافر به وطن قبل از ظهر ⁉️ اگر مسافر قبل از ظهر به وطن یا جایی‌که قصد دارد 10 روز بماند، برسد، روزه‌اش چگونه است؟ 🌺 اگر کاری که روزه را باطل می‌کند انجام نداده باشد، باید روزه بگیرد و اگر مبطلی انجام داده، باید بعداً قضا کند. ضمنا وقتی در سفر مبطل انجام داده امساک در بقیۀ روز واجب نیست.(امام خمینی، آیات خامنه ای و مکارم)۱ 🌺اگر مسافر در ماه رمضان قبل از اذان ظهر به وطنش برسد، یا به جایی برسد که می‌خواهد ده روز در آنجا بماند، چنانچه کاری که روزه را باطل می‌کند انجام نداده، بنابر احتیاط واجب، باید آن روز را روزه بگیرد و در این صورت قضا ندارد؛ امّا اگر کاری که روزه را باطل می‌کند انجام داده، روزۀ آن روز بر او واجب نیست و باید آن را قضا کند.(آیت الله سیستانی)۲ ❤️❤️رسیدن مسافر به وطن و محل اقامت بعد از ظهر ⁉️اگر مسافر اذان ظهر در بین راه بوده و بعد از ظهر به وطن یا جایی که قصد 10 روز دارد، برسد، روزه‌اش چه حکمی دارد؟ 🌸 اگر بعد از ظهر وارد شود، نمی‌تواند روزه بگیرد.(امام خمینی،آیات خامنه ای و مکارم)۳ 🌸 اگر مسافر در ماه رمضان بعد از اذان ظهر به وطنش برسد، یا به جایی برسد که می‌خواهد 10 روز در آنجا بماند، در صورتی که در سفر یکی از مفطرات را انجام داده، نمی‌تواند روزه‌‌ بگیرد و باید آن روز را قضا کند [و] اگر مفطر انجام نداده است، واجب نیست آن روز را روزه بگیرد و کافی است بعداً قضای آن را انجام دهد؛ بلکه اگر روزه بگیرد، بنابر احتیاط واجب روزه‏اش باطل است و نمی تواند به آن اکتفا نماید.(آیت الله سیستانی)۴ 📚۱_توضیح المسائل مراجع، م1722، رسالۀ نماز و روزه، مسئلۀ ۹۴۱ و توضیح المسائل مکارم، م1448 ۲_توضیح المسائل جامع، ج2، م224 ۳_ توضیح المسائل مراجع، م1723، رسالۀ نماز و روزه، مسئلۀ ۹۴۱ و توضیح المسائل مکارم، م1448 ۴_توضیح المسائل جامع، ج2، م225 🌸کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
ـ⁣⁣⁣⁣🌸🎊🌸🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🎊🌸🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🌸🎊🌸﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🌸 🌺ششمین شرط از شروط حیض : گذراندن اقل طهر است. ✅اقل طهر یعنی چه ؟ و چند روز است؟ ☘- منظور از اقل طهر، فاصله و مدت زمان پاکی بین دو خون حیض است، و این فاصله حداقل باید 10 روز کامل باشد. یعنی اگر خانمی پس از اینکه از خون حیض پاک شد، کمتر از ده روز پاکی داشته باشد و دوباره خون ببیند و مجموع خونریزی از ده روز تجاوز کند نمیتواند هر دو خون را حیض حساب کند. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)1 ✅خون استحاضه و گذراندن اقل طهر: 🌷آیا برای تحقق اقل طهر الزم است حتماً پاکی از هر خونی باشد، یا با خون استحاضه هم اقل طهر تحقق پیدا می کند؟ ☘- برای تحقق اقل طهر پاکی کامل از خون لازم نیست، بلکه تصور دارد که خانمی پس از گذراندن دوران حیض،ده روز با صفات استحاضه خون ببیند(2)، و اقل طهرش محقق شود. (حضرت امام، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)3 🌺مثال: خانمی که عادت عددیه 10 روزه دارد، چنانچه به مدت یک ماه مستمرا خون ببیند که در 10 روز ابتدایی آن با صفات حیض و 10 روز با صفات استحاضه و بعد از آن دو مرتبه 10 روز با صفات حیض خون ببیند در این صورت هر دو خونی که با صفات دیده است حکم حیض را دارد و با 10 روز استحاضه در بین اقل طهر محقق شده است. 🌺نکته: طبق نظر آیت الله سیستانی حکم فوق در وقتیه جاری نمی شود یعنی اگر خون اول که صفت حیض داشته در وقت عادت بوده و بعد از ده روز خون دیدن با صفات استحاضه مجدد با صفت حیض خون ببیند، تمام خونی که بعد از وقت دیده است استحاضه است تا به وقت عادت بعد خود برسد.4 1،العروه الوثقی، ج1، کتاب الطهاره، فصل فی الحیض، ص246، م7؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، ص73، الفصل الثالث من المقصد الثانی فی غسل الحیض. امام خامنه ای اقتباس از استفتائات جامعه الزهرا، ج1، ص52؛ 2، صفات خون استحاضه یعنی خونی که زرد باشد و سرد و رقیق و بدون فشار و سوزش باشد. 3،العروه الوثقی، کتاب الطهاره، فصل فی حکم التجاوز الدم عن العشره، م10توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص296، م504. سیستانی، توضیح المسائل جامع، م487؛ 4 . رساله جامع م، م531و 543. استفتائات نجف: س 117 . 🌸کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
❤️❤️خوردن سحری به علت جهل به وقت اذان صبح ⁉️گاهی اشخاص به علت خواب ماندن ساعت یا اموری مشابهِ این، اشتباه کرده و با اینکه وقت شرعی نماز صبح وارد شده؛ سحری خورده‌اند. حکم شرعی روزۀ ایشان چگونه است؟ ❣خوردن سحری بعد از اذان صبح بدون تحقیق 🌷اگر کسی اطمینان داشته اذان نگفته‌اند و چیزی خورده و بعد فهمیده بعد از اذان شرعی صبح سحری خورده اگر بدون تحقیق بوده آن روز را امساک کند (سیستانی: به امید مطلوبیت بنا بر احتیاط واجب) و بعد رمضان یک روز قضا بگیرد و کفاره ندارد.۱ ❣خوردن سحری بعد از اذان با تحقیق 🌹روزه صحیح است و فرقی نمی کند نسبت بقاء شب شک یا گمان یا اطمینان داشته باشد (امام خمینی، آیات خامنه ای و سیستانی)۲ 🌹روزه صحیح است به شرط اینکه اطمینان به بقاء شب داشته باشته باشد و اگر شک یا گمان به بقاء شب داشته باشد روزه باطل است و قضا دارد.(آیت الله مکارم)۳ ✍اینکه مراد از "تحقیق" چیست؛ در پاسخ این مسئله موثر است. اگر مراد نگاه به افق باشد و این تحقیق باعث اعتقاد به بقاء شب شده باشد؛ طبق نظر همۀ مراجع در ماه رمضان برای روزۀ مکلف مشکلی ایجاد نمی‌شود اما اگر مراد از "تحقیق" استفاده از ابزاری مثل ساعت باشد؛ مسئله با اختلافاتی همراه است. در ادامه نظرات به صورت تفصیلی و جداگانه ذکر شده است. 🍃نگاه به افق 👈اگر در ماه رمضان برای مشاهدۀ فجر صادق به افق نگاه کرده و یقین کرده هنوز صبح نشده و شب است (سیستانی: یا برای انسان معلوم نشود که صبح شده)و بعد از آن چیزی خورده؛ روزه درست است.۴ 🍃استفاده از ابزاری مثل ساعت و موبایل در ماه رمضان 👈اگر کسی با ابزاری مثل ساعت تحقیق کرده و اعتقاد به بقاء شب پیدا کرده و طبق آن سحری خورده و بعد فهمیده که ساعت عقب مانده بود و سحری خوردن بعد اذان صبح انجام شده بود؛ در ماه رمضان روزه‌اش درست است(آیت الله خامنه ای)۵ 👈 تحقیق به وسیله ساعت یا رادیو و مانند آن در مورد این حکم کافی نیست و حکم نگاه کردن به افق برای مشاهدۀ فجر صادق را ندارد.(آیت الله سیستانی)۶ 👈 اگر ساعت سالم باشد یا درصورتی‌که معمولاً درست‌کار می‌کرده است تحقیق محسوب می‌شود.(آیت الله مکارم) 📚۱_ المسائل المنتخبة (للسيستاني)، ص227‌ و توضيح المسائل مراجع، ج‌1، م1688 ۲_توضیح المسائل مراجع،ج1،م1688؛خامنه ای ،سایت، احکام روزه ،س78؛سیستانی، توضیح المسائل جامع،ج 2،م164 ۳_مکارم،العروة الوثقی،فصل فی موارد وجوب القضاء دون الکفاره ۴_ توضيح المسائل مراجع،ج۱، م1688 و توضیح المسائل جامع، ج2، م164 ۵_ استفتاء: de5f309b2d6e2d728c933c8d883065e6 ۶_ توضیح المسائل جامع، ج2،م164 ۷_ https://www.makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=21&catid=45844 🌸کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
ـ⁣⁣⁣⁣🌸🎊🌸🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🎊🌸🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🌸🎊🌸﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🌸 ادامه شرط ششم از شرایط حیض: ✅اقل طهر بین دو حیض 🌺حکم دو مرتبه خون دیدن در یک ماه با فاصله اقل طهر. 🌷خانمی که در هر ماه یک مرتبه خون می دیده، اگر در یک ماه دو بار خون با شرائط حیض ببیند، که ده روز بین آن دو پاک بوده ، آیا هر دو خون حیض است؟ ✅1- اگر خانم وقتیه است چنانچه یک خون در وقت و دیگری خارج از وقت باشد: 🌷الف_ خونی که در وقت حیض دیده، مطلقاً حیض است. (چه صفات داشته باشد و یا نداشته باشد). (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)1 🌷ب_ خونی که در غیر وقت دیده: 🌲1- اگر صفات حیض را دارد، آن هم حیض است. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)2 🌲2- اگر صفات حیض را ندارد: ☘- اگر این خون صفت استحاضه را دارد، با جمع بین تروک حائض و اعمال مستحاضه احتیاط کند. (حضرت امام .ره .امام خامنه ای)3 ☘- این خون هم حیض است. (آیت الله سیستانی)4 ☘- این خون استحاضه است.(آیت الله مکارم)5 ✅2- اگر خانم وقتیه است و هر دو خون خارج از وقت باشد، یا اصلا خانم وقت نداشته باشد: 🌷الف: یا هر دو خون واجد صفات حیض هستند: ☘- که در این صورت هر دو حیض است. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)6 🌷ب: یا هر دو خون فاقد صفات حیض میباشند ولیکن شرایط حیض را دارد: ☘- هر دو را حیض قرار دهد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی)7 ☘- در فرض مذکور هر دو خون حکم استحاضه را دارد. (آیت الله مکارم)8 🌷ج: یا یکی از دو خون واجد صفات و دیگری فاقد صفات است: 🌲1- خونی که واجد صفات حیض است: - حیض محسوب میشود. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)9 🌲2- و خونی که فاقد صفات حیض است:10 ☘- حیض است. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی) ☘- استحاضه است. (آیت الله مکارم) 📚منابع : 1، العروه الوثقی ، ج1، فصل فی الحیض، ص253، م22؛ احکام بانوان، واحد پاسخ به سؤالات جامعه الزهراء، ص 49. 2،توضیح المسائل مراجع، ص296، م503 سیستانی: منهاج الصالحین، ج1، ص77، م219 مکارم :توضیح المسائل، ص92، م480؛ 3، تحریرالوسیله حضرت امام، ج1، فصل فی الحیض، ص86، م17، احکام بانوان، واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهرا ، ص 49. 4، منهاج الصالحین، سیستانی، ج1، ص77، م219 5، العروه الوثقی، تعلیقه بر م22 6،توضیح المسائل مراجع، ج1، ص296، م503 و العروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، م21 و م22؛ امام خامنه ای، واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهرا ، ص 49. 7،تحریرالوسیله حضرت امام، ج1، فصل فی دم الحیض، ص86، م17؛امام خامنه ای، احکام بانوان، واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهرا ، ص 49. منهاج الصالحین، سیستانی، ج1، ص77، م219؛ 8، استفتاء خصوصی شماره 619922، 9، العروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص253، تعلیقه بر م22. امام خامنه ای، احکام بانوان، واحد پاسخ به سؤالات جامعه الزهرا ، ص 49. 10، تحریرالوسیله حضرت امام، ج1، فصل فی الحیض، ص86، م17، امام خامنه ای، احکام بانوان، واحد پاسخ به سؤالات جامعه الزهرا، ص49. منهاج الصالحین، سیستانی، ج1، ص77، م2 🌸کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
❤️❤️ انجام مبطل روزه به خاطر فراموشی ✍اگر انسان از روی فراموشی چیزی که روزه را باطل می کند انجام دهد؛ روزه باطل نمی‌شود.در این مسئله فرقی بین مبطلات روزه نیست. همچنانکه فرقی بین انواع روزه نیست.۱ بله در بحث بقای بر جنابت از روی فراموشی مسئله متفاوت است. 🟣اگر جنب در ماه رمضان غسل را فراموش كند و بعد از يك روز يادش بيايد، بايد روزۀ آن روز را قضا نمايد و اگر بعد از چند روز يادش بيايد، بايد روزۀ هر چند روزى را كه يقين دارد جنب بوده قضا نمايد. مثلًا اگر نمى‌داند سه روز جنب بوده يا چهار روز، بايد روزۀ سه روز را قضا كند.(امام خمینی)۲ 🟢 اگر در ماه رمضان، غسل جنابت را فراموش کند و با حالت جنابت صبح کند، روزۀ آن روز صحیح است ولی اگر این فراموشی چند روز طول بکشد باید روزه‌های ایام فراموشی را قضا کند؛ البته نمازها در هر حال باطل است.(آیت الله خامنه ای)۳ 🔴 اگر جنب در ماه رمضان غسل را فراموش کند و بعد از یک روز یادش بیاید، باید روزۀ آن روز را قضا نماید و اگر بعد از چند روز یادش بیاید، روزۀ هرچند روزی را که می‌داند جنب بوده قضا نماید؛ مثلاً اگر نمی‌داند 3 روز جنب بوده یا 4 روز، باید روزه 3 روز را قضا کند و اگر در همان روز یادش بیاید، به احتیاط واجب روزه آن روز را به قصد قربت مطلقه ادامه دهد و علاوه بر آن، قضای روزه را نیز باید به قصد آنچه وظیفۀ اوست قربةً إلی اللّه بگیرد.(آیت الله سیستانی)۴ 🔵 اگر جنب در ماه رمضان غسل را فراموش کند و بعد از یک یا چند روز یادش بیاید، بنابر احتیاط واجب باید روزه هر چند روزی را که یقین دارد جنب بوده قضا نماید، مثلًا اگر نمی داند سه روز جنب بوده یا چهار روز، بنابر احتیاط واجب باید سه روز را قضا کند و قضای روز چهارم احتیاط مستحب است.(آیت الله مکارم)۵ 📚منابع ۱_خامنه‌ای، سایت،احکام روزه، س318 و توضیح المسائل جامع؛ ج2، م137 و توضيح المسائل مراجع، ج‌1، ص910، م1575، 1587، 1607، 1613، 1641، 1688 و توضیح المسائل مکارم، م1394 ۲_ توضيح المسائل (محشى - امام خمينى)، ج‌1، ص910، م1622 ۳_ رسالۀ نماز و روزه، مسئله ۸۴۵ ۴_ توضیح المسائل جامع، ج2، م 101 ۵_ توضیح المسائل مکارم، م1373 🌸کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
ـ⁣⁣⁣⁣🌸🎊🌸🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🎊🌸🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🌸🎊🌸﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🌸 🥀ادامه شرط ششم حداقل بین دو حیض ده روز است. 🌺حکم دو مرتبه خون دیدن در یک ماه بدون فاصله اقل طهر 🌲اگر خانمی خون ببیند و پاك شود و دوباره بدون فاصله اقل طهر خون ببیند و مجموع دو خون و پاکی وسط از ده روز بیشتر شود، وظیفه اش چیست ؟ (مثال خانم 5 روز خون ببیند و 6 روز پاك شود و دوباره 6 روز خون ببیند یا 3 روز خون ببیند 3 روز پاك شود و دوباره 6 روز خون ببیند) ✅الف: صاحب عادت وقتیه باشد: 🌷1- چنانچه یکی از دو خون در وقت و دیگری خارج از وقت باشد:1 ☘- خون در وقت حیض و دیگری استحاضه است. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله مکارم) 🌷2- غیر وقتیه باشد و یا اگر وقتیه است هیچ یک از دو خون در وقتش نبوده(غیر عددیه): 🌺الف ـ یکی واجد صفات و دیگری فاقد صفات است: ☘- خونی که دارای صفات حیض است حیض و خونی که فاقد صفات است را استحاضه قرار دهد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)2 🌺ب ـ اگر هر دو خون در صفات یکسان باشند:3 ☘- خون اول را حیض قرار دهد و چنانچه خون دوم قبل از تکمیل ده روز از شروع خون اول آغاز شده بنابر احتیاط واجب تا پایان روز دهم احتیاط کند، به این صورت که در روزهای پاکی وسط، تروک حائض و اعمال طاهر و در ایام خون دوم تا پایان روز دهم، تروک حائض و اعمال مستحاضه داشته باشد؛ بنابراین اگر سه روز خون دیده و سه روز پاک بوده و دوباره شش روز خون دیده است، سه روز اول حیض و سه روز پاکی را تروک حائض واعمال طاهر و چهار روز از خون دوم را تروک حائض و اعمال مستحاضه داشته باشد و پس آن را استحاضه قرار دهد.( امام و امام خامنه ای) ☘- خون طرف اول را حیض قرار دهد و خون دوم استحاضه است. (آیت الله سیستانی) ☘- اگر هر دو خون واجد صفات حیض باشند، خون اول و از خون دوم تا روز دهم را حیض قرار دهد و در پاکی وسط، خانم در حکم زن طاهر است. (آیت الله مکارم)4 ✅ب: صاحب عادت عددیه باشد: 🌷1- چنانچه یکی از دو خون موافق با عدد باشد و دیگری مخالف با عدد باشد: ☘- خونی که موافق عدد است حیض و دیگری استحاضه است؛ که در این فرض عدد مقدم بر صفات است چه خون مخالف با عدد، صفات حیض را داشته باشد و یا نداشته باشد. 🌷2- هر دو خون مخالف یا موافق با عدد باشد: - در صورتی که خانم واجد تمییز باشد خون دارای صفت را حیض و دیگری را استحاضه قرار دهد. (حضرت امام)5 📚منابع : 1 _امام، تحریرالوسیله، فصل فی الحیض، مسأله 15و رساله مراجع جلد 1 ، م483، امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، ش463922، مکارم، توضیح المسائل،م 462. 2_العروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص251، تعلیقه بر م18؛ تحریرالوسیله حضرت امام ، ج1، فصل فی دم الحیض، ص84، م15، امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 463922 :تاریخ استفتاء: 06/05/1393؛ توضیح المسائل جامع 4 جلدی ، ج1، مسأله 575. 3_امام، العروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص251، تعلیقه برم18و تحریر الوسیلة، ج1، فصل فی دم الحیض، م15. سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، ص76و توضیح المسائل جامع،ج 1،م 563و562 مورد سوم، امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 463922 :تاریخ: 06/05/1393؛ 4_مکارم ،عروه الوثقی، فصل فی الحیض، 5_تحریرالوسیله امام خمینی ج1، فصل فی دم الحیض، م15. 🌸کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
❤️❤️انجام مبطل روزه به خاطر جهل و ندانستن ✍ گاهی اوقات روزه دار مبطلی را انجام می دهد که علتش جهل و نداستن است، در این بحث در مواردی بین جهل به حکم و جهل به موضوع تفاوت است. جهل به حکم شرعی یعنی اینکه شخص از حکم شرعی اطلاع و آگاهی نداشته است. مثلا شخص نمی‌داند که جنابت و استمناء برای انجام نماز و روزه غسل دارد. اما جهل به موضوع یعنی شخص از حکم شرعی اطلاع و آگاهی دارد اما به موضوع آگاهی ندارد مثلا شخص می‌داند که هنگام غسل نباید مانع را روی اعضا باشد و مانعی هم ندیده ولی بعد فهمیده اشتباه کرده است. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🌷جهل به حکم 👈آیت الله خامنه ای : ↩️غیر از بقاء بر جنابت و حیض و نفاس، اگر انسان به خاطر ندانستن مسئله، مبطلات دیگر روزه را انجام دهد؛ روزه باطل می‌شود. مثلا اگر به دلیل بی اطلاعی از حکم شرعی، کاری را انجام دهد که روزه را باطل می‌کند مانند اینکه نداند خوردن دارو نیز مثل سایر خوردنی‌ها روزه را باطل می‌کند و در روز ماه رمضان دارو بخورد؛ روزه‌اش باطل می‌شود و باید آن را قضا کند ولی کفاره واجب نیست.۱ ↩️اگر کاری را که می داند حرام است ولی نمی داند روزه را باطل می کند انجام دهد، علاوه بر قضا، بنابر احتیاط واجب باید کفاره بدهد. ↩️نسبت به بقاء بر جنابت و حیض و نفاس: در صورتی که شخص جاهل مقصر باشد (شک دارد بقاء بر جنابت، حیض یا نفاس روزه را باطل میکند یا نه) بنابر احتیاط واجب باطل است و در جاهل قاصر (یقین دارد که بقای بر جنابت،حیض یا نفاس روزه را باطل نمیکند و بر این اساس روزه بگیرد روزه صحیح است.۲ 👈آیت‌الله سیستانی: ↩️اگر انسان به خاطر ندانستن مسئله، خوردن، آشامیدن یا نزدیکی انجام دهد؛ روزه باطل می‌شود و اگر مبطلات دیگر روزه را انجام دهد: 🌱اگر در یادگیری مسأله کوتاهی کرده یعنی جاهل مقصّر باشد؛ روزه‌اش باطل می‌شود. 🌱اگر در یادگیری مسأله کوتاهی نکرده و هنگام انجام مبطل، تردید هم نداشته است -یعنی جاهل قاصر-روزه‌اش صحیح می‌باشد. 🌱چنانچه فرد، در هنگام انجام کاری که روزه را باطل می کند، برای انجام آن، حجّت شرعی داشته باشد (در این صورت هم جاهل قاصر محسوب می‌شود) روزه‌اش باطل نمی‌شود.۳ 👈آیت‌الله مکارم: ↩️كارهايى كه روزه را باطل مى‌كند اگر به خاطر ندانستن مسئله باشد [روزه باطل است و] قضای آن واجب است.۴ 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🌷جهل به موضوع 👈آیت‌الله خامنه‌ای: 🌱اگر شخصی در ماه مبارک رمضان با آب نجس غسل کند و بعد از چند روز متوجه شود که آن آب نجس بوده است، روزه‌‌های او محکوم به صحت است.۵ 🌱اگر بعد از انجام غسل و بعد از اذان صبح مانعی روی اعضای غسلش ببیند؛ روزه صحیح است.۶ 👈آیت‌الله سیستانی: 🌱کسی که از جنابت خویش اطلاع نداشته (جاهل به موضوع بوده، نه اینکه حکم جنابت را نمی‌دانسته) چنانچه در بین روز ماه مبارک رمضان یا بعد از آن متوجّه شود که جنب بوده و با حال جنابت روزه گرفته است، روزه‌اش صحیح می‌باشد. 🌱کسی که می‌دانسته جنب است و با اعتقاد به اینکه در اعضای بدنش مانعی نیست، غسل جنابت انجام داده و روزه گرفته، سپس در بین روز یا بعد از آن متوجّه شود که اتّفاقاً مانعی در اعضای بدن به هنگام غسل بوده روزه‌اش صحیح است. 🌱کسی که به دلیل دیگری غیر از مانع که بالا حکمش بیان شد بفهمد (به علّت جهل به موضوع)، غسلش باطل بوده، مثل اینکه بفهمد غسل برایش ضرر قابل توجّهی داشته یا آب غسل نجس بوده است، روزه او صحیح می‌باشد و قضا نیز ندارد، ولی اگر با آن حال نماز خوانده، نمازش باطل است.۷ 👈آیت‌الله مکارم: 🌱اگر بعد از انجام غسل و بعد از اذان صبح مانعی روی اعضای غسلش ببیند؛ روزه صحیح است.۸ 📚منابع: ۱_ خامنه‌ای،رسالۀ نماز و روزه، م846 و 880 و راهنمای فتاوا، م132 ۲_ خامنه ای، رسالۀ نماز و روزه، م846 ، 880 و 881 ۳_ توضیح المسائل جامع، ج2، م138 ۴_مکارم، توضیح المسائل، م1399 ۵_خامنه ای، رسالۀ آموزشی ج1، درس 61 ۶_ http://pasokhbesoalat.ir/Question/Subject/7216/%d9%81%d9%82%d9%87%db%8c ۷_ سیستانی،توضیح المسائل جامع، ج2، م98 ۸_ http://pasokhbesoalat.ir/Question/Subject/7216/%d9%81%d9%82%d9%87%db%8c 🌸کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh