11.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پاسخگویی_تصویری
#قضای_روزۀ_بیمار
#زمان_پرداخت_فدیه
✅ کارشناس: حجت الاسلام ابراهیمی
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#منبر_رمضان23
#اختصاصی_بانوان23
🌹معیار تحقق عادت
با توجه به اینکه بعضی از زن ها صاحب عادت هستند، این عادت چگونه برای آنها محقق میشود؟
🌾برای تحقق عادت شرعیه لازم است زن دو ماه پشت سر هم خون متماثل و یکسان ببیند:
☘الف) اگر دو خون متماثل، در وقت معین و با عدد معین باشند، خانم صاحب عادت وقتیه عددیه میشود.1
☘ب) اگر دو خون متماثل، فقط در وقت معین باشند، خانم صاحب عادت وقتیه تنها میشود.
ج) اگر دو خون متماثل، فقط با عدد معین باشند، خانم صاحب عادت عددیه تنها میشود. (حضرت امام، امام
خامنهای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)4
🌴ملاك تحقق عادت وقتیه:
🍄کیفیت تحقق عادت وقتیه شرعیه
مقصود از وقتیه شرعیه آن است که خانم با دو ماه متوالی عادتش محقق شود.
🪷مقصود از ماه در عادت وقتیه شرعیه:
🌷منظور از »ماه«، در محقّق شدن عادت وقتیه، ماه شمسی یا قمری نیست بلکه منظور، سی روز است. بنابراین در محقّق شدن عادت وقتیه، چه عددیه هم باشد یا نباشد، کافی است زن در دو ماه خون حیض ببیند و آغاز مشاهده خون حیض در ماه دوم پس از گذشت سی روز از آغاز مشاهده خون حیض در ماه اول باشد و فرق ندارد که ایام خون دیدن زن در این دو ماه مطابق با روز معیّنی از ماه شمسی یا قمری باشد یا نباشد و چنین زنی با دو بار مشاهده خون با کیفیتی که
ذکر شد، دارای عادت وقتیه خواهد شد. (حضرت امام، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)5
🍁منابع:
1. آیت الله سیستانی واژه منظم را بجای معین در عادت وقتیه و عددیه ذکر می نمایند. توضیح المسائل جامع، م521.
2، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص270، م478 : عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص247، م9؛ امام خامنه ای، شماره استفتاء 548875 :تاریخ استفتاء:
25/03/1394
3. توضیح المسائل مراجع، اقتباس از م 502. توضیح المسائل جامع، م520و521؛ البته حضرت امام در کتاب الطهاره نظرشان مانند آیت الله سیستانی می باشد.
#منبر_رمضان24
#مشترک_بانوان_آقایان24
❤️❤️پرداخت پول به جای طعام در کفاره
⁉️ آیا در کفاره به جای دادن غذا، میتوان پول آن را به فقیر پرداخت کرد؟
🍀پرداخت پول کافی نیست اما چنانچه فقیر مورد اعتماد و اطمینان باشد می توان، پول طعام را به او پرداخت نمود و فقیر را در
خرید طعام وکیل کند تا فقیر پس از خرید، آن را تملّک کند یا مصرف نماید ( امام خمینی، آیت الله خامنه ای)۱
🍀 پرداخت پول کافی نیست مگر اینکه صاحب کفاره فقیر را وکیل کند تا با پول کفاره، طعام را از طرف صاحب کفاره خریداری
نماید و از طرف او آن را به عنوان کفاره به خودش تملیک کرده و آن را به عنوان کفاره قبول نماید و در صورتی صاحب کفاره بری
الذمه می شود که احراز کند که فقیر طبق وکالت عمل کرده است (آیت الله سیستانی)۲
🍀 پرداخت پول بجای طعام کافی نیست مگر اینکه یقین داشته باشد که فقیر، آن را صرف نان می کند. (آیت الله مکارم)۳
۱_ امام، تحریر الوسیله، ج ،2کتاب کفارات، مسئلە20؛امام خامنه ای، سایت، احکام روزه، س 374 =0&catid=45835&mid=2590
۲_سیستانی، منهاج الصالحین، ج ،3مسئلە776
۳_مکارم، سایت، استفتائات، صوم، کفاره
https://www.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45835&mid=259008
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#منبر_رمضان24
#اختصاصی_بانوان24
ملاک عادت وقتیه عرفیه
🌷عادت وقتیه عرفیه چیست و آیا می تواند ملاك تحقق باشد؟۱
🌹- منظور از وقتیه عرفیه آن است که خانم با رویت خون در چند ماه متوالی عادتش محقق می شود به گونهای که در
عرف بانوان صدق کند که آن روزها، زمان عادت اوست. مثل اینکه هر 15 روز یک بار، خون حیض میبیند یا هر
چهل یا پنجاه روز یک بار، حائض میشود، در این صورت با دو بار دیدن خون به کیفیت ذکر شده، صاحب عادت
وقتیه نمیشود و لازم است دیدن خون به آن کیفیت، با فاصله زمانی معیّن، بسیار تکرار شود. (آیت الله سیستانی،حضرت امام )
🍄ملاک تحقق عادت عددیه
🌾ملاک تحقق عادت عددیه چیست؟۲
- زنی که تعداد روزهای حیض او در دو ماه متوالی به یک اندازه باشد، عادت عددیه او مستقر می شود. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله مکارم)
🌷- عادت عددیه دو نوع است: عددیه تامه همان که مشهور گفتند. اما عددیه ناقصه مربوط به زنی است که دفعات زیاد حیض شده است و این حیضها یکی از سه حالت ذیل را دارا بوده اند: 1. در هر دفعه حیض، خونی که می بینداز یک حدّ معیّن تجاوز نمیکند مثلابیشتر از هشت روز خون نمی بیند ولی اعداد آن نظم ثابتی ندارد، در یک دفعه هفت روز خون میبیند، در دفعه دیگر شش روز خون مشاهده میکند. 2. در هر دفعه حیض، خونی که می-بیند از یک حدّ معیّن کمتر نیست مثلا کمتر از پنج روز خون نمیبیند. 3. در هر دفعه حیض، خونی که می بیندبین دو حدّ زیاد و کم است مثالً کمتر از پنج روز خون نمیبیند و مشاهده خون بیشتر از هشت روز هم نمیشود ولی اعداد آن نظم ثابتی ندارد و بین دو حدّ در تغییر است، در یک دفعه شش روز خون میبیند، در دفعه دیگر هفت روز خون مشاهده میکند و گاه هشت روز خون میبیند. (آیت الله سیستانی)
🌹با توجه به اینکه در تحقق عادت عددیه دیدن دو خون در دو ماه به صورت متماثل شرط است مراد از این
تماثل چیست؟۳
🌷- در تحقق عادت عددیه تساوی دو حیض از حیث عدد شرط است لکن اختلاف بسیار کم مثل یک ساعت یا دو ساعت به این تساوی ضرر نمی زند. (حضرت امام، امام خامنهای)
🌷- برای این که عادت عددیه تامّه صورت پذیرد، لازم است دو حیض در تعداد روزها مساوی بوده و هریک از آنها
حتّی نصف روز یا کمتر از آن از حیض دیگر بیشتر نباشد، بنابراین اگر زنی پنج روز در ماه اوّل خون ببیند و در ماه
دوم پنج روز و نصف یا ثلث (یک سوم روز)خون ببیند صاحب عادت عددیه تامّه محسوب نمیشود؛ بلکه اگر در
ماه دوم پنج روز و ربع (یک چهارم روز)خون ببیند صاحب عادت عددیه تامّه محسوب نمیشود، مگر آن که در
عرف بانوان با وجود این مقدار زیادی، باز هم دو حیض مثل هم شمرده شود. همچنین اگر زیاده، اندک و کم
باشد، اشکال ندارد. (آیت الله سیستانی)
🌹- برای تحقق عادت، باید عدد دو حیض در عرف بانوان مثل هم محسوب شود. (آیت الله مکارم)
منابع:
۱-توضیح المسائل جامع، مسأله521.عروه الوثقی م۱۱
۲- العروه الوثقی، فصل فی الحیض، م14، توضیح المسائل مراجع، مسأله 478. امام خامنه ای، سایت لیدر بخش عربی االستفتائات المستخدمین س11، توضیح المسائل جامع، سیستانی، ج1، ص167، ص516
۳- . العروه الوثقی، فصل فی الحیض، م،14 امام خامنه ای، سایت عربی لیدر االستفتائات المستخدمین، مسأله ،11 سیستانی، توضیح المسائل جامع،م ۵۱۷
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
مبلغین محترم
در کانال
https://eitaa.com/eporsesh
عضو شوید.
🌹به لطف خدا بارگذاری صوتهای مربوط به پلتفرمها و تاثیر آن برای جوانان و والدین، از استاد #محمدی_فرید شروع شده است.
#آلودگی پلتفرمی
#اعتیاد پلتفرمی
#محاصره پلتفرمی
....
👈این مباحث برای ایام بعد از شبهای قدر بسیار مفید است، مخصوصا اگر مخاطبان شما مادران و خانواده ها باشند.
❤️❤️
👈حتما در این کانال عضو شوید و صوتها را گوش کنید.
👈مطالب ارائه شده بسیار نو است و باید برای جوانان و والدین بازگو شود.
با تشکر از همۀ شما عزیزان و التماس دعا
این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید:👇
https://eitaa.com/eporsesh
#منبر_رمضان25
#مشترک_بانوان_آقایان25
❤️❤️ پرداخت کفاره ازطرف شخص دیگر
✍نسبت به پرداخت کفاره روزه دو مساله قابل توجه است :
اول اینکه پرداخت کفاره افراد واجب النفقه مثل همسر و فرزند به عهده چه کسی است؟
مساله دیگر آن است که پرداخت تبرعی کفاره از طرف فرد دیگر چه حکمی دارد ؟ مثلا اگر پدر کفاره فرزندش را بپردازد و یا شوهر کفاره روزه های همسرش را پرداخت کند، کفایت می کند؟
❣پرداخت کفارە افراد واجب النفقه:۱
🌼کفاره بر خود آنها واجب است و بر عهدە منفق نیست (آیات خامنه ای سیستانی)
🌼 بر عهده خودشان است؛ هر زمان توانستند میپردازند و اگر توانایی نداشتند استغفار نمایند و کفاره ساقط میشود.(آیت الله مکارم)
🍃نکته :
⁉️کفاره زنی که بهواسطه شیر دادن یا باردار بودن نتوانسته روزه بگیرد، بر عهده کیست؟
طبق نظر آیات عظام خامنه ای و سیستانی بر عهده مادر است اما نظر آیت الله مکارم در این زمینه تفصیل دارد:
👈درصورتیکه روزه گرفتن براي خود مادر ضرر داشته پرداخت کفاره آن نيز بر عهده خودش میباشد اما اگر براي بچه ضرر داشته بنا بر احتياط واجب بر عهده شوهر است.(آیت الله مکارم)
❣ پرداخت تبرعی کفاره از طرف فرد دیگر:۲
↩️ از طرف میت:
🌻 اشکال ندارد ( امام خمینی ، آیت الله سیستانی)
🌻 بنابر احتیاط واجب پرداخت آن از طرف غیر ولی،ّ صحیح نیست (آیت الله مکارم)
↩️ از طرف فرد زنده:
🌺 اگر بدون اجازه فرد زنده پرداخت کند، بنابر احتیاط واجب کافی نیست (امام خمینی ، آیات سیستانی، مکارم)
🌺جایز است شوهر یا پدر با علم به رضایت زن یا فرزند فدیه یا کفاره آنان را بپردازد. (آیت الله خامنه ای)
📚منابع :
۱_خامنه ای، اجوبە الاستفتائات، سؤال804؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 3،مسئلە428
مکارم، سایت
https://www.makarem.ir/main.aspx?more=1&catid=45832&typeinfo=21&lid=0&pageindex=1
۲_العروة الوثقی، فی کفارة الصوم، مسئلە20؛ خامنه ای، جزوه روزه، م172
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#منبر_رمضان25
#اختصاصی_بانوان25
🌺معیار به هم خوردن عادت شرعیه
🌸چنانچه خانمی بر خلاف عادت خود خون ببیند، آیا عادت قبل او به هم می خورد؟
الف: اگر یک مرتبه بر خلاف عادت قبل خود خون ببیند:1
🌹- عادت او به هم نمیخورد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)
🌹ب: اگر دو مرتبه بر خلاف عادت خود خون ببیند: 2
☘1- چنانچه دو مرتبه متماثل خون دیده است:
- در این صورت عادت قبل او به هم خورده و عادت جدید پیدا کرده است. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله
سیستانی، آیت الله مکارم)3
🍀2- چنانچه دو مرتبه غیر متماثل خون دیده است:
🎋- در بقاء عادت قبل او تأمل و اشکال است.
(حضرت امام، امام خامنه ای)4
🪴- عادت قبل او به هم می خورد و زن مضطربه به حساب میآید. (آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)5
🌹ج: اگر سه مرتبه و بیشتر بر خالف عادت قبل خود خون غیرمتماثل ببیند:
🎋- عادت قبل او به هم میخورد و زن ملحق به مضطربه است. (حضرت امام، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)6
🌺حکم چند مرتبه خون دیدن بیشتر از ده روز بر خالف عادت
💐خانمی که صاحب عادت عددیه یا وقتیه و عددیه می باشد اگر چند ماه پشت سر هم بیش از ده روز خون ببیند، آیا عادت او به هم می خورد و حالت جدیدی برایش مستقر می شود؟
🍀- مقدار عادت قبلی او به هم نمی خورد. (امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)7
🌴منابع:
1توضیح المسائل مراجع، ج1، م501؛ امام خامنه ای، اقتباس از استفتاء شماره استفتاء 548875 ، تاریخ: 25/03/1394
2توضیح المسائل مراجع، ج1 م501 ؛ امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 548875 :تاریخ استفتاء: 25/03/1394
3، عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، تعلیقه بر م10
4- یعنی تفاوت بین عادت سابقه و اعمال فرد مضطربه را احتیاط کند یعنی بین تروک حائض و اعمال استحاضه جمع نماید؛ مثال اگر خانمی عادت هفت روزه داشته است و در دو ماه قبل دومرتبه خون بر خلاف عادت دیده و هر کدام متفاوت بوده است مثال یک ماه 6روزه بوده و یک ماه 8 روزه بوده است، حال این فرد در ماه سوم خون دیده است اگر کمتر از ده روز خون ببیند همه آن حیض است ولی اگر از ده روز بیشتر خون ببیند مثال 12 روز خون دیده که 5 روز آن دارای صفات حیض است و هفت روز دیگر صفات حیض را ندارد دراین صورت بنابر احتیاط از روز پنجم تا هفتم را احتیاط کند
5. آیت الله سیستانی توضیح المسائل جامع، مسأله 525
6، عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص247، م10
(از آنجا که مراجع عظام بر نظریه صاحب عروه تعلیقه ای بیان نکردند، بدست می آید که آنها هم نظرشان با صاحب عروه یکی است)
7 . استفتائات جامعه الزهراء مجموعه 5 (ملحقات کتاب بانوان) ص10. آیت الله مکارم: کتاب استفتائات جامعةالزهراء ج2 ص5
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
مرگ بر اسرائیل .mp3
5.37M
#احکام_شرعی
#تبری
#راهپیمایی_روز_قدس
#حجتالاسلام_برسلانی
شرکت در راهپیمایی روز قدس و اظهار بیزاری از دشمن اصلی اسلام، مصداق قطعی تبری بوده و شرعا بر همگان واجب است.
✅ با انتشار حداکثری این صوت در فضای مجازی در حضور میلیونی مردم در تشییع جنازه اسرائیل مشارکت کنیم.
جزوه زکات فطره .pdf
617.6K
🍃مبلغین گرامی
با توجه به نزدیکی عید فطر، مهمترین نکات و سوالات مربوط به فطریه در جزوۀ بالا جمعآوری شدهاست.
🌸این جزوه خلاصه است و سعی شده فقط سوالات کاربردی جمع آوری گردد.
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#منبر_رمضان26
#مشترک_بانوان_آقایان26
❤️❤️ شرایط وجوبِ زکات فطره (فطریه)
✍بر مکلّفی که در زمان وجوب زکات فطره [با توجّه به اختلاف زمان وجوب زکات فطره] شرایط ذیل را دارا باشد،پرداخت زکات فطرە خود و کسانیکه عرفاً نانخور او محسوب میشوند، واجب است:
👈۱-بالغ باشد، (پس پرداخت فطریه بر شخص نابالغ واجب نیست)۲-عاقل باشد ۳-بیهوش نباشد ۴-فقیر نباشد ۵-بنده و عبد نباشد ( امام خمینی، آیت الله سیستانی)۱
👈۱-بالغ باشد؛ ۲_عاقل باشد؛ ۳-فقیر نباشد. (نکته: بر کسی که بیهوش باشد؛ اما شرایط دیگر را داشته باشد، زکات فطره واجب میشود)(آیت الله مکارم)۲
🍃نکته:
این شرایط در خود پرداخت کننده معتبر است نه افراد نانخور؛ بنابراین اگر کسی نانخور مکلف محسوب شود
ولو نابالغ و مجنون پرداخت زکات فطره وی واجب است.
📚منابع
۱_عروە الوثقی، ج2،شرایط وجوبکه زکات فطره؛ امام، تحریر الوسیلة،ج 2،زکات فطره، القول فی من تجب علیه، مسئلة1؛ سیستانی منهاج الصالحین، زکات فطره؛
توضیح المسائل مراجع، ج 2،مسئلة 1991، 1993، 1998و 1999
۲_ مکارم،توضیح المسائل،1692؛ العروة الوثقی، ج2،شرایط وجوب زکات فطره
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#منبر_رمضان26
#اختصاصی_بانوان26
🌷
وظیفه زن به محض رویت خون☘الف: صاحب عادت وقتیه یا وقتیه عددیه باشد: 🌴1- چنانچه در وقت یا دو سه روز جلوتر یا عقبتر (طوری که در بانوان متعارف است )خون ببیند: 1 - به محض خون دیدن، باید ترک عبادت کند؛ گرچه خون او صفات حیض را نداشته باشد. (حضرت امام، امام خامنهای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) 🌴2- اگر خانم خارج از وقتش خون ببیند: 2 🌷الف) اگر خون او صفت حیض را دارد: - باید به مجرد خون دیدن، (البته با لحاظ سایر شرایط)عبادت خود را ترک کنند. (حضرت امام، آیت الله سیستانی،آیت الله مکارم) 🌷ب) اگر خون او صفت حیض را ندارد: 🌹1- در صورتی که زن یقین دارد که تا سـه روز خون او استمرار دارد: ☘- به مجـرد خون دیدن، ترک عبادت کند.(حضرت امام، آیت الله سیستانی) ☘- چون صفت ندارد، استحاضه است.(آیت الله مکارم شیرازی) 🌷نکته: اگر خانم در وقت خودش خون دیده است و با گذراندن حداقل طهر هنوز به وقت حیض بعدی نرسیده خونی بدون صفات حیض ببیند چه یقین به استمرار داشته باشد یا نه وظیفه اش احتیاط است. (حضرت امام)3 🌹2- در صورتی که زن یقین ندارد تا سه روز خون او استمرار دارد:4 بنابراحتیاط واجب تا سه روز تروک حائض و اعمال مستحاضه داشته باشد و چنانچه خون او سه روز و یا بیشتر شد، آن را حیض قرار دهد البته خانم در وقت خودش نیز خون مشاهده کرده است که در این صورت نسبت به خون دوم که در خارج وقت است احتیاط کند. (حضرت امام ره، امام خامنه ای) بنابراحتیاط واجب تا سه روز تروک حائض و اعمال مستحاضه داشته باشد و چنانچه خون او سه روز و یا بیشتر شد، آن را حیض قرار دهد. (آیت الله سیستانی) - باید زن به دستور استحاضه عمل کند.(آیت الله مکارم 📚منابع: 1، عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، م15؛ امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 748201 تاریخ استفتاء: ۱۳۹۵/۱۲/۲۱ 2 . عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، م15؛ توضیح المسائل مراجع، ج1، ص295، م500. 3 . تحریر الوسیله، ج1، م17. 4 . توضیح المسائل مراجع، ج1، ص295، م500 )البته نظر امام ره در تحریر م،13 و عروه فصل فی لحیض،م 15 بنابر فتوا تا سه روز احتیاط کند.امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، استفتاء از دفتر رهبری(حفظه الله)،شماره استفتاء: 612699آیت الله مکارم،استفتاءخصوصی،شماره619922 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#منبر_رمضان27
#مشترک_بانوان_آقایان27
❤️❤️ابتدای زمان پرداخت فطریه
✍نسبت به زمان پرداخت فطریه، ابتدا و انتهای زمان پرداخت طبق نظر مرجع تقلید،باید لحاظ شود.
⁉️ابتدای زمان پرداخت فطریه، چه زمانی است؟
🌹شب عید فطر است.(امام خمینی)
🌹بعد از اثبات حلول ماه شوال می توان آن را کنار گذاشت.(آیت الله خامنه ای)
🌹ابتدای زمان وجوب پرداخت زکات فطره بنابر مشهور شب عید فطر است. (آیت الله سیستانی)
🌹روز عید است. (آیت الله مکارم)
📚منابع
۱_عروە الوثقی، ج2،زکات فطره، فصل فی وقت وجوبها؛ امام، تحریر الوسیلة، ج 2،المقصد الثانی فی زکاة الابدان، القول فی وقت وجوبها.
۲_ پایگاه اطلاعرسانی دفترمقام معظم رهبری به نشانی: ،www.Leader.ir؛احکام روزه، سؤال234
۳_ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1،زکاە الفطرە، قبل از مسئلة1179
۴_ عروە الوثقی، ج2،زکات فطره، فصل فی وقت وجوبها.
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh