8.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نماز_صبح
#روزه
#احکام_ماه_مبارک_رمضان
🔷 بخش رسانه مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، موشن گرافیکی با عنوان «نیت نکردن روزه» تولید و منتشر کرد.
مشاهده موشن نیت نکردن روزه در صفحه آپارات مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
mmps.ir/roze2
این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید:👇
https://eitaa.com/eporsesh
#منبر_رمضان20
#مشترک_بانوان_آقایان20
❤️❤️ حکم پاکی از حیض و نفاس و عدم انجام غسل بخاطر خواب ماندن
⁉️ اگر خانمی از حیض و یا نفاس پاک شود و تصمیم بر این داشته باشد که قبل از اذان صبح غسل کند ولی خواب بماند، روزه اش چه حکمی دارد؟
👈اگر کوتاهی نکرده باشد و تعمدی نداشته؛ روزهاش درست است.(امام خمینی، آیت الله مکارم)۱
👈اگر زن قبل از اذان صبح در ماه رمضان از حیض یا نفاس پاک شود، ولی بخوابد و در انجام غسل کوتاهی کرده و تا اذان غسل نکند و در تنگی وقت تیمّم هم ننماید، باید روزۀ آن روز را بنابر احتیاط واجب به قصد قربت مطلقه تمام کند و روز دیگری را نیز به قصد آنچه وظیفۀ اوست قربةً إلی اللّه روزه بگیرد.
چنانچه کوتاهی نکند؛ هرچند سه مرتبه بخوابد و تا اذان غسل نکند و در تیمّم کردن نیز کوتاهی نکند، روزۀ او صحیح است. بنابراین، احکام خاصّی که برای خواب اول و دوم و بیشتر، برای فرد جنب بیان شد، در مورد فرد حائض و نفساء، جاری نیست.(آیت الله سیستانی)۲
📚منابع
۱_ العروة الوثقى مع التعليقات، ج2، ص29، م60 ؛
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45845&mid=276748
۲_سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج2، م122؛ العروة الوثقى مع التعليقات، ج2، ص29، م60
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#منبر_رمضان20
#اختصاصی_بانوان20
🌺حکم خون دیدن زن حامله و شیرده:
✅ آیا زن حامله یا زنی که بچه شیر می دهد، ممکن است حیض ببیند؟1
☘- در صورتی که خانم حامله در وقت و با شرایط خون ببیند آن را حیض قرار دهد و در صورتی که وقتیه نباشد و یااینکه خارج از وقت خون ببیند در صورتی که خون صفات و شرایط حیض را داشته باشد آن را حیض قرار دهد و در صورتی که متصف به صفات استحاضه است حکم استحاضه بر آن جاری است ولی خانم شیرده در خون دیدن حکم باقی بانوان را دارد.(حضرت امام)2
☘- خونی که زن در ایام بارداری می بیند اگر صفات و شرایط حیض را داشته باشد، و یا در زمان عادت بوده و سه روز اگر چه
در باطن استمرار داشته باشد خون حیض است و الا استحاضه خواهدبود. (امام خامنه ای)
☘- زن حامله و زنی که بچه شیر می دهد ممکن است حیض ببیند و حاملگی و شیر دادن با حیض همزمان امکان پذیر است و احکام زن حامله و غیر حامله فرقی ندارد ولی زن حامله ای که عادت وقتیه دارد، در صورتی که بعد ازگذشتن بیست روز از اوّل عادتش، خونی ببیند
که صفات حیض را دارد لازم است بنابر احتیاط واجب، کارهایی
که بر حائض حرام است را ترک کرده و کارهایی که بر مستحاضه واجب است را هم انجام دهد؛ 3
البته اگر در
حیض عدد مشخصی داشته، احتیاط مذکور تا مقدار عددش است و بعد از عدد نیازی به رعایت این احتیاط نیست
و با عمل به استحاضه نمازش را بخواند.
(آیت الله سیستانی)4
🌷 نکته: ظاهرا در حکم مذکور بین ماه اول حاملگی با ماههای دیگر تفاوتی نیست.
☘- زنان باردار یا شیرده نیز ممکن است حائض شوند؛ بنابراین اگر خون ناشی از زخم و جرح یا عفونت باشد و یا
احتمال قوی بدهد که مربوط به آن است باید نمازها را بخواند ولی اگر با ایام عادت مصادف شد خونی که احتمال
می دهد مربوط به عادت باشد و جریان داشته باشد و شرایط خون حیض را داشته باشد حکم حیض را دارد و اگر
عادت ندارد به صفات رجوع می کند.،(آیت الله مکارم)5
📚منابع :
1_ امام خمینی، توضیح المسائل مراجع، 437، عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، تعلیقه بر م3،تحریرالوسیله، ج1، فصل فی الحیض ،م.2،: مکارم،امام خامنه ای ،اجوبه الاستفتائات، س220؛ و رساله آموزشی ج1 درس 21؛ آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج 1.م 490
2- امام، تحریرالوسیله، ج1، فصل فی الحیض،
م.2، سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج 1,م490، مکارم، عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، تعلیقه برم3.
3_ امام، تحریرالوسیله، ج1، فصل فی الحیض، م.2، سیستانی، توضیح المسائل جامع،ج1, م490 ,مکارم، عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، تعلیقه برم3
4_آیت الله مکارم سایت :
257465&mid=31381&catid=0&lid=21https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
بیان احکام.mp3
4.81M
بیان احکام اوقات نماز و امساک
حاج آقای رضایی نماینده دفتر مقام معظم رهبری
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#منبر_رمضان21
#مشترک_بانوان_آقایان21
❤️❤️ تظاهر به روزه خواری
✍️ مشهور فقها می فرمایند برای چندنفر مستحب است در ماه رمضان،هرچند روزه نیستند،از مبطلات امساک کنند یعنی از انجام مفطرات خودداری کنند؛ مثل مسافری که در سفر،کاری انجام داده باشد که روزه را باطل می کند و پیش از اذان ظهر به وطنش یا به جایی برسد که
می خواهد ده روز در آنجا بماند و یا برای خانمی که در بین روز از حیض پاک شده مستحب است امساک داشته باشد.۱
⁉️حال سوال این است که آیا در مواردی که امساک مستحب است، فرد می تواند به صورت آشکارا و علنی روزه خواری کند؟
🌷روزه خواری علنی و در معرض نگاه عموم، حتی برای کسانی که روزه بر آنها واجب نیست مانند بیمار و مسافر جایز
نیست. (آیت الله خامنه ای)۲
🌷تظاهر به روزه خواری که مصداق هتک حرمت ماه مبارک رمضان است حرام می باشد، هرچند فرد در روزه نگرفتن عذر
شرعی داشته باشد؛
البتّه اگر معذور بودن وی در بین اهل عرف امر روشن و آشکاری باشد - مانند پیرمرد کهنسالی که به جهت مشقّت زیادی
که معمولا تحمّل نمی شود روزه نمی گیرد یا مریضی که روزه برایش ضرر دارد و بیماریش عیان و آشکار است - طوری که
تظاهر وی به روزه خواری عرفاً مصداق هتک نباشد اشکال ندارد؛ امّا برای بیماری که عذرش آشکار نیست، تظاهر به
روزه خواری جایز نیست.(آیت الله سیستانی)۳
🌷روزه خواری برای معذور در بلاد اسلام جایز نیست و در بلاد کفر اگر سبب وهن اسلام نشود مانعی ندارد (آیت الله مکارم)۴
📚منابع
۱_ توضیح المسائل مراجع، م1749
۲_خامنه ای،استفتاء خصوصی،کد 779214،تاریخ استفتاء:1396/3/27
۳_سیستانی،توضیح المسائل جامع، ج 2،م142
۴_مکارم،سایت، استفتائات، روزه، مبطلات روزه، خوردن و آشامیدن، حکم افطار در ملاء عام
برای فرد معذور
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#منبر_رمضان21
#اختصاصی_بانوان21
🌺هشتمین شرط از شروط حیض:
خروج خون از فضای فرج می باشد.
🌸حکم ریزش خون به فضای فرج و عدم سرایت به بیرون
اگر خون از رحم زن خارج شده و داخل فضای فرج (واژن) است، ولی از آنجا خارج نشده، آیا حکم حائض بر این زن بار میشود یا خیر؟1
🍀- بنابراحتیاط، جمع بین تروک حائض و اعمال طاهر داشته باشد(حضرت امام، امام خامنه ای)
🍀- احکام حائض بر این زن بار نمیشود.(آیت الله سیستانی)
☘- بر این زن، احکام حائض بار میشود.(آیت الله مکارم)
🌹حکم خروج خون از فضای واژن با پنبه:
🌸اگر خون از رحم زن خارج و داخل فضای فرج شده باشد و خانم به وسیله انگشت یا چیز دیگری آن را خارج کند، آیا احکام حائض بر این زن بار میشود؟2
🍀- بله؛ به محض خروج خون ولو با وسیله ای، احکام حیض بر زن بار میشود. (حضرت امام، آیت الله سیستانی)
🌸نکته: با توجه به اینکه آیت الله مکارم خروج را شرط نمی دانند باز هم حکم حیض را دارد.
🌺حکم تحفظ خون از سرایت به فضای فرج
🌹اگر خانم می داند که چه زمانی عادت می شود لذا بوسیله فتیله های پنبه ای از ریزش خون به فضای
فرج جلوگیری می کند، با توجه به اینکه این خانم علم به جریان خون از رحم دارد لکن از ریزش آن به فضای فرج جلوگیری کرده است حکم عباداتش چیست؟3
🍀- تا زمانی که خون به فضای فرج نرسیده است حکم زن طاهر را دارد.(امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله
مکارم)
🍄منابع:
1، تحریرالوسیله حضرت امام، ج1، ص78، فصل فی الحیض، م3؛ عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، تعلیقه بر م4، ص244 منهاج الصالحین، سیستانی، ج1 ،
کتاب الطهاره، غسل الحیض، الفصل الاول، قبل از م 212، ص73؛ توضیح المسائل جامع، م475؛ امام خامنه ای،استفتاء: 658475
2، تحریرالوسیله حضرت امام، ج1، فصل فی الحیض، ص78، م3 ، منهاج الصالحین، سیستانی، ج1، ص73، کتاب الطهاره، غسل الحیض، الفصل الاول، قبل از م
212؛ سیستانی ، توضیح المسائل جامع، م476؛
3 . استفتاء خصوصی، امام خامنه ای، شماره:842769، آیت الله سیستانی، شماره:620، آیت الله مکارم، شماره:614614.
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#استفتاء_جدید
#آیت_الله_مکارم
#خروج_از_محل_اقامه
✍طبق نظر جدید آیت الله مکارم شخصی که قصد ده روز در مکانی کرده فقط هر روز به مدت دو ساعت میتواند به مادون مسافت برود و در این مساله فرقی نیست که قبل از یک نماز ۴ رکعتی تصمیم به خروج داشته یا بعد از نماز تصمیم به خروج میگیرد
لازم به ذکر است که این محدودیت بعد از اتمام ده روز برداشته میشود
البته اگر فاصله دو مکان سه الی چهار کیلومتر باشه این محدودیت دوساعت اصلا نیست و برای بعد از آن است .
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#منبر_رمضان22
#مشترک_بانوان_آقایان22
❤️❤️ شروط وجوب کفاره
✍ طبق نظر مراجع عظام تقلید انجام برخی از مفطرات کفاره دارد که باید در این مورد جزییات نظر مرجع تقلید لحاظ گردد؛ اما مساله ای که باید به آن توجه شود این است که با چه شرایطی کفاره واجب می شود؟ آیا بین انجام عمدی و سهوی و یا انجام مفطر از روی علم و یا جهل فرق است یا خیر؟
در ادامه به فروضی که در این باره مطرح است پرداخته می شود :
↩️ ارتکاب از روی علم و عمد مفطرات
⁉️انجام عمدی و اختیاری مفطرات، چه حکمی دارد؟۱
🌸مفطراتی که کفاره دارند، چنانچه عمدی و اختیاری و از روی علم انجام شوند،موجب کفاره می شوند (مراجع تقلید)
↩️حکم وجوب کفاره بر جاهل به مفطریت
⁉️اگر شخص به واسطه ندانستن مساله ، عمدا کاری انجام دهد که روزه را باطل می کند آیا کفاره دارد؟۲
🌷فقط جاهل مقصر بنا بر احتیاط واجب، باید کفاره بدهد ( امام خمینی)
🌷کفاره ندارد؛ چه جاهل قاصر باشد، چه جاهل مقصر (آیات خامنه ای، مکارم)
🌷بر جاهل مقصّر که در هنگام انجام مفطر تردید داشته و احتمال مفطر بودن آن را می داده است، کفاره بر او بنابر احتیاط لازم،
واجب می شود اما جاهل قاصر یا جاهل مقصّر که در هنگام انجام مفطر تردید نداشته باشد، کفّاره بر او واجب نمی شود (آیت الله سیستانی)
↩️حکم علم به حرمت عمل و جهل به مفطریت
⁉️اگر شخص بداند کارش فی نفسه حرام است، مثل استمنا کردن، ولی نمی داند که این کار روزه را باطل می کند و درحال روزه
مرتکب این کار شود، آیا کفاره واجب میشود؟۳
🌺بنا بر احتیاط واجب، کفاره دارد؛ چه شخص جاهل قاصر باشد و چه جاهل مقصر باشد و اگر معتقد باشد که انجام آن کار
بخاطر روزه حرام است ولی مفطر نمی باشد، بنابر فتوا کفاره دارد. ( امام خمینی)
🌺 بنا بر احتیاط واجب کفّاره دارد ( آیت الله خامنه ای)
🌺 اگر عقیده قطعی داشته که روزه را باطل نمی کند و احتمال مفطریت آن را هم نمی داده کفّاره ندارد (آیت الله سیستانی)
🌺کفاره ندارد (آیت الله مکارم)
۱_العروة الوثقی، فصل فی کفارە الصوم، مقدمه؛ توضیح المسائل مراجع، ج 1،م1658؛ خامنه ای، سایت، احکام روزه، م318
۲_العروة الوثقی، فصل فی کفارە الصوم، مقدمه؛ توضیح المسائل مراجع، ج۱،مسئلە1659؛ سیستانی، توضیح المسائل جامع، م2045؛ مکارم، توضیح المسائل، مسئلە 1399و استفتائات جدید، ج1،س297؛
خامنه ای، راهنمای فتاوا، ص ،75مسئلە 132و احکام روزه، م320
۳_توضیح المسائل مراجع،ج۱، مسئلە1658؛ العروة الوثقی، فصل فی کفارە الصوم، مقدمه؛ مکارم، توضیح المسائل، مسئلە1400؛ خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، س 792و رساله آموزشی، ج ،1درس62؛ سیستانی، توضیح المسائل جامع، م2047
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#منبر_رمضان22
#اختصاصی_بانوان22
❤️اقسام زنان حائض:
🌸الف: زنانی که صاحب عادت هستند:
1ـ یا عادت وقتیه عددیه دارند.
2ـ یا عادت وقتیه دارند.
3ـ یا عادت عددیه دارند.
🌸ب: زنانی که صاحب عادت نیستند:
1ـ یا مبتدئه هستند.
2ـ یا مضطربه هستند.
3ـ یا ناسیه هستند.
🌺وقتیه عددیه1
- به خانمی کـه دو ماه پشت سـر هم در وقت معین خون حیض ببیند و تعداد روزهای آن هم مساوی باشد.
(حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)
نکته: مراد از وقت معین در عنوان "معیار تحقق عادت" ذکر خواهد شد.
🌺وقتیه:2
- به خانمـی که دو ماه پشت سر هم در وقت معین خون حیض ببیند و بعد از چند روز پاک شود ولی شماره روزهای حیض او در دو ماه یک اندازه نباشد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)
عددیه3
🌺
🍀- به خانمی که دو ماه پشت سـر هم شماره روزهای عادت او یک اندازه باشد ولـی وقت خون دیدن او یکی نباشد.
(حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله مکارم)
🍀- عادت عددیه دو نوع است: عددیه تامه همان که مشهور گفتند. اما عددیه ناقصه مربوط به زنی است که دفعات زیاد حیض شده است و این حیضها یکی از سه حالت ذیل را دارا بوده اند:
1. در هر دفعه حیض، خونی که میبیند از یک حدّ معیّن تجاوز نمیکند مثالً بیشتر از هشت روز خون نمیبیند ولی اعداد آن نظم ثابتی ندارد، در یک دفعه هفت روز خون میبیند، در دفعه دیگر شش روز خون مشاهده میکند.
2. در هر دفعه حیض، خونی که می بیند از یک حدّ معیّن کمتر نیست مثلا کمتر از پنج روز خون نمی بیند. 3. در هر دفعه حیض، خونی که می بیند بین دو حدّ زیاد و کم است مثلاً کمتر از پنج روز خون نمی بیند و مشاهده خون بیشتر از هشت روز هم نمی شود ولی اعداد آن نظم ثابتی ندارد و بین دو حدّ در تغییر است، در یک دفعه شش روز خون میبیند، در دفعه دیگر هفت روز خون مشاهده میکند و گاه هشت روز خون میبیند. (آیت الله سیستانی)
🌺مبتدئه
4
مبتدئه به معنای اخص: به خانمهایی که برای اولین بار خون حیض دیده اند. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)
2ـ مبتدئه به معنای اعم: خانمهایی که چند بار حیض شدهاند ولی هنوز عادتی برای آنها مستقر نشده است. (حضرت امام، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)
🌺مضطربه:
1ـ به خانمهایی که چند ماه خون حیض دیده اند، ولی عادت معینی پیدا نکرده اند.
2ـ به خانمهایی که عادتشان به هم خورده و عادت تازه ای پیدا نکرده اند. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)5
ناسیه 6
🌺
🍀- ناسیه یا متحیره به زنی گفته میشود که عادت خود را فراموش کرده است. (حضرت امام، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)
🍀منابع :
1،توضیح المسائل مراجع، ج1، م478 عروه الوثقی، فصل فی الحیض، ص247، م8 امام خامنه ای، احکام بانوان، واحد پاسخ به سؤالات جامعه الزهرا ، ص 55.
2،توضیح المسائل مراجع، ج1، ص270، م478 عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص247، م8 ؛ امام خامنه ای،اقتباس از احکام بانوان، جامعه الزهرا ، ص 55.
3، توضیحالمسائل مراجع، ج1، ص270، م478 ، همان عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص247، م8، امام خامنه ای،اقتباس از احکام بانوان، واحد پاسخ به
سؤالات جامعه الزهرا ، ص 55. توضیح المسائل جامع، سیستانی، ج1، ص167، ص516.
4، عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص247، م8 توضیح المسائل مراجع، ج1، ص270، م478؛ امام خامنه ای، اصطلاحات فقهی
5_توضیح المسائل مراجع، ج1، ص270، م478؛ امام خامنه ای، استفتاء، شماره 562562، تاریخ استفتاء: 21/04/1394،سیستانی، توضیح المسائل جامع،ج1، م 526
6، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص270، م478 : عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص247، م8؛ امام خامنه ای، اصطلاحات فقهی
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
مبلغین محترم
در کانال
https://eitaa.com/eporsesh
عضو شوید.
🌹به لطف خدا بارگذاری صوتهای مربوط به پلتفرمها و تاثیر آن برای جوانان و والدین، از استاد #محمدی_فرید شروع شده است.
👈این مباحث برای ایام بعد از شبهای قدر بسیار مفید است، مخصوصا اگر مخاطبان شما مادران و خانواده ها باشند.
❤️❤️
لطفا در این کانال عضو شوید و صوتها را گوش کنید.
مطالب ارائه شده بسیار نو است و باید برای جوانان و والدین بازگو شود.
با تشکر از همۀ شما عزیزان و التماس دعا
این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید:👇
https://eitaa.com/eporsesh
#منبر_رمضان23
#مشترک_بانوان_آقایان23
❤️❤️زمان پرداخت کفاره تاخیر(فدیه)
⁉️ اگر انسان به علت بیماری روزه ماه رمضان را نگیرد و بداند که بیماری او تا رمضان سال آینده طول می کشد، آیا می تواند تا
قبل از رسیدن ماه مبارک رمضان سال بعد، فدیه را پرداخت نماید؟
☘ نمی تواند پرداخت نماید و مجزی نیست. (آیت الله خامنه ای)۱
☘ پرداخت فدیە سالانه، قبل از فرا رسیدن ماه رمضان سال بعد، در بان سال قبل از گذشتن
زمان قضای روزه صحیح نیست؛ بلکه لازم است به مقداری صبر نماید تا زمان قضای روزه بگذرد.
مثلا کسی که سی روز کفّاره (فدیه) از ماه رمضان قبل به عهده دارد، می تواند با اتمام روز پانزدهم ماه شعبان، کفّارە پانزده روز
را بپردازد، و نیز کسی که کفّارە ده روز به عهدە اوست، با اتمام روز بیست و پنجم ماه شعبان، میتواند کفّارە پنج روز را بپردازد.
(آیت الله سیستانی)۲
☘ در صورتی که یقین دارد تا رمضان آینده توان قضا کردن روزه را ندارد می تواند کفاره هر روز از ماه رمضان را بعد از همان
روز پرداخت نماید؛ البته اگر اتفاقا بیماری اش تا قبل از رمضان سال بعد خوب شود و تا رمضان بعد قضای روزه را نگیرد و
کفاره را پرداخت کرده باشد احتیاط این است که کفاره تأخیر را بدهد. (آیت الله مکارم)۳
🌸 نکته:
✍اگر کسی اشتباها زودتر پرداخت کرده است می تواند آنچه را هر سال بابت کفّارە مریضی همان سال پرداخته، برای سال
یا سالهای گذشته اش حساب نماید و اگر آنچه را تا کنون پرداخته به تعداد کفّارات مریضی سالهای گذشته بوده است،
کفّارات سالهای گذشته ادا شده است و در این صورت، تنها لازم است کفّارە سال اخیر را بعد از فرا رسیدن زمان آن، پرداخت
نماید. ( آیت الله سیستانی)۴
📚 منابع
۱_خامنه ای، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء : 546078تاریخ استفتاء: 16/03/1394؛ و استفتاء از دفتر معظم له، تاریخ مهر 1402
۲_سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج 2،م 186
۳_ مکارمhttps://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45832&mid=258980
سایت، استفتائات، روزه، احکام کفاره روزه
۴_سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج۲، م 188
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#فطریه
👈دفتر آیت الله مکارم شیرازی
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات
قیمت فطریه ۱۴۴۵ به شرح زیر اعلام می گردد
گندم هر نفر ۶۵۰۰۰ تومان (شصت و پنج هزار تومان)
برنج هر نفر ۱۸۰۰۰۰ تومان (یکصد و هشتاد هزار تومان)
👈دفتر آیت الله سیستانی مبلغ فطریه ۱۴۰۳ را اعلام کرد؛ از ۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان
🔹از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد هفتاد (۷۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی صد و هشتاد (۱۸۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، صد و بیست (۱۲۰) هزار تومان تعیین شده است.
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh