فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️سالم ماندن پیکر ایت الله سید کاظم قزوینی (ره) بعد از۲۰ سال دفن در قم با هدف انتقال آن به کربلا طبق وصیت آن مرحوم
🔸مزار فعلی ایشان در حرم سید الشهدا علیه السلام می باشد
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
✍ آیت الله شوشتری:
از مرحوم علامه طباطبایی(ره) پرسیدم: آیا امکان ملاقات حضرت ولی عصر (ع) وجود دارد یا خیر!؟ فرمودند: بله، به سه شرط:
۱- تقوای کامل
۲- عشق فراوان
۳- مداومت به خواندن زیارت آل یس
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
🔅 پندانه
✍ لیوان آب را انتخاب میکنید یا لیوان نفت؟
🔹تصور کنید فرش خانهتان آتش گرفته و شما دو لیوان در دست دارید؛ اولی آب و دومی نفت.
کدام لیوان را روی آتش خالی میکنید؟
🔸دادزدن، تهدیدکردن، تمسخر، توهین و تحقیرکردن، انتقادکردن، کتکزدن، قهرکردن و محرومکردن کودک مانند لیوان نفت در دست شما باعث شعلهورشدن آتش خشم شما و فرزندتان خواهد شد.
🔹اما همدلی، درک متقابل، احترام، عشق، گوشدادن، آموزشدادن، امیدواربودن، آرامبودن، مدیریت رفتار خود را داشتن همان لیوان آبیست که نهتنها آتش را خاموش میکند، بلکه به شما توانایی حل مشکلات را خواهد داد.
فراموش نکنید شما قدرت انتخاب دارید. لیوان آب را انتخاب میکنید یا لیوان نفت را؟
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 هر کاری کردم یه تیتر مناسب بزنم نشد
آخه تمام این ۵ دقیقه مهم بود و میشد تیترش کرد
👌👌 این کلیپ واقعا عالیه
یکی از بهترین کلیپهائیه که تو این مدت دیدم
به پدرا و مادرا پیشنهاد میکنم به هیچ وجه از دستش ندید.
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد عالی
🏴آداب ورود به ماه محرم
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
پرهیز از بدگویی و بدزبانی
توصیهی آخر این است که ادب اسلامی را در جامعه بگسترانید. عزیزان من! یکی از چیزهای بسیار مهم، حفظ ادب اسلامی در سخن گفتن است که متأسّفانه امروز با گسترش فضای مجازی بتدریج این ادب اسلامی دارد کمرنگ میشود. بدزبانی، بدگویی و مانند اینها بایستی در جامعه جمع بشود. امروز بعضی سعی میکنند یا بیتوجّهی میکنند و این در جامعه، بخصوص در بعضی از رسانهها -چه رسانههای صوتی، چه رسانههای تصویری- و بخصوص در فضای مجازی رو به گسترش است. شما بایستی در بیان خودتان، در شیوهی کار خودتان، به نحوی عمل بکنید که گسترش این [بدزبانی و بدگویی] وجود نداشته باشد. مکتب ائمّه (علیهم السّلام) و مکتب علوی و فاطمی از این چیزها مبرّا است. شما نگاه کنید فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) دو خطبهی طوفانی ایراد کرده؛ دو خطبهی به معنای واقعی کلمه طوفانی: یکی در مسجد در میان انبوه متراکم مردان، یکی هم خطاب به زنان مدینه که پُر [است] از مطالب بسیار مهم و اعتراضی -اعتراض- و تنبیه نسبت به مفاهیم برجستهی اسلامی که فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) در مورد آنها خطر را احساس میکرد، لکن در این دو خطبهی مهم و بزرگ و پُرشور، یک کلمهی هتک و زشت و توهینآمیز وجود ندارد؛ [و همهی کلمات،] کلماتِ محکم و مستحکم، بیاناتِ متین و متقن. باید این جوری عمل کنید؛ در اظهارات، در صحبتها، قول به غیر علم نباید باشد، غیبت نباید باشد، تهمت نباید باشد و بدگویی و بدزبانی نباید باشد. اینها را به مردم یاد بدهید، تعلیم بدهید؛ هم در زبان تعلیم بدهید، هم در عمل تعلیم بدهید و ببینید که چقدر اینها مهم است. امیرالمؤمنین فرمود «اِنّی اَکرَهُ لَکُم اَن تَکونوا سَبّابین»؛(۱) وقتی که در لشکر امیرالمؤمنین خطاب به لشکریان معاویه بعضیها یک مقداری بدزبانی کردند، حضرت فرمود نه، بدزبانی نکنید، بدگویی نکنید، «اِنّی اَکرَهُ لَکُم»، من دوست ندارم شما این جوری باشید. این اخلاقِ فاطمی و علوی است.۱۳۹۹/۱۱/۱۵
...................
۱ ) خطبه ۲۰۶ : از سخنان آن حضرت است هنگامى كه شنيد عدهاى از يارانش به وقت نبرد صفين به اهل شام دشنام مىدهند
إِنِّي أَكْرَهُ لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا سَبَّابِينَ وَ لَكِنَّكُمْ لَوْ وَصَفْتُمْ أَعْمَالَهُمْ وَ ذَكَرْتُمْ حَالَهُمْ كَانَ أَصْوَبَ فِي الْقَوْلِ وَ أَبْلَغَ فِي الْعُذْرِ وَ قُلْتُمْ مَكَانَ سَبِّكُمْ إِيَّاهُمْ اللَّهُمَّ احْقِنْ دِمَاءَنَا وَ دِمَاءَهُمْ وَ أَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِنَا وَ بَيْنِهِمْ وَ اهْدِهِمْ مِنْ ضَلَالَتِهِمْ حَتَّى يَعْرِفَ الْحَقَّ مَنْ جَهِلَهُ وَ يَرْعَوِيَ عَنِ الْغَيِّ وَ الْعُدْوَانِ مَنْ لَهِجَ بِهِ .
ترجمه:
پسند من نيست كه شما دشنام دهنده باشيد، ولى اگر در گفتارتان كردار آنان را وصف كنيد و حالشان را بيان نماييد به گفتار صواب نزديكتر و در مرتبه عذر رساتر است. بهتر است به جاى دشنام بگوييد: خداوندا، ما و اينان را از ريخته شدن خونمان حفظ فرما، و بين ما و آنان اصلاح كن، اين قوم را از گمراهى نجات بخش تا آن كه جاهل به حق است آن را بشناسد، و آن كه شيفته گمراهى است از آن باز ايستد.
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
تبرّکجویی به در و دیوارِ هیات!
▪️مرحوم علامه طباطبایی(ره) در مجلسِ روضهای که سیدی در محله گذر خان قم تشکیل میداد، شرکت میکردند.
یک بار قسمتی از منزلِ آن سید، نوسازی شده بود و علامه در همان قسمتِ نوساز نشسته بودند. در آن هنگام پرسیدند:
چه مدت است که در این جا مجلس عزاداری برپاست؟ گفتند: بیش از چهل سال!
مرحوم علامه از آن قسمت نوساز برخاستند و به قسمتِ قدیمی خانه رفتند و فرمودند: این آجرهایی که چهل سال، شاهدِ گریه بر امام حسین(ع) بودند، قداستی دارند که لازم است انسان به اینها تبرّک جوید!
منبع: پایگاه حوزه، نقل خاطره از آقای صدیقی.
▪️در مجلس عزا روی زمین کنار کفشها نشسته بودند!
یکی از ارادتمندان مرحوم علامه طباطبایی نقل میکردند:
در دهه آخر صفر خدمت ایشان رسیدم، وقتی درِ خانه را زدم، پیرمردی آمد و گفت: آقا رفتهاند روضه. آدرس مجلس روضه را گرفتم، وقتی آنجا رسیدم دیدم خانهای کوچک و قدیمی است. از درب کوچه وارد راهرو باریک که به طول حدود دو متر و نیم بود شدم. دست چپ انتهای راهرو، اتاقی بود که از جمعیت پر بود. سخنران روی صندلی مصائب روزهای آخر ماه صفر را میخواند. کفشهای جمعیت در راهرو بود.
دیدم که مرحوم علامه طباطبایی روی زمین کنار کفشها نشستهاند و عبای خود را به صورت گرفته و گریه می کنند.
من کنار دیوار ایستاده و در فکر بودم که اگر ایشان جلو در اتاق رفته بودند، حاضران احترام میکردند، اما ایشان به خاطر احترام به مجلس، بدون آن که توجه صاحب خانه را که در داخل اتاق، کنار در نشسته بود،بکنند، کنار راهرو نشسته بودند.
منبع: کیمیای وصل، ج٢، ص١١٠
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
🏴برخی از آداب و سنن شایسته محرم:
⚫️ مطالعه در خصوص فلسفه و اهداف نهضت حسینی
⚫️ تامل پیرامون آموزهها و عبرتهای عاشورا
⚫️ حضور در مجالس سخنرانی و تعظیم شعائر و مراسم سینه زن
⚫️ لباس سیاه به تن کردن
⚫️ نصب بیرق سیاه بر فراز منازل و نصب کتیبه با مضامین عاشورایی در منازل
⚫️ قرائت زیارت عاشورا و تامل در مضامین آن
⚫️ نصب شعار عاشورایی در پروفایلهای مجازی یا در محل کار و روی خودرو
⚫️ شرکت در مراسم ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا
⚫️ کمک به اطعام در مجالس عزاداری
⚫️ کمک به نیازمندان و اطعام
⚫️ برپایی موکب
⚫️ کمک به دیگران جهت حضور در مراسم
⚫️ پرهیز از غفلتهای اخلاقی و رفتاری
⚫️ حفظ حالت حزن و اندوه
⚫️ اهداء خون
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
زنی که با «سر برهنه» به مجلس و اجتماع عزای حسینبنعلی پا میگذارد، قداست و حرمت محفلش را آشکارا میشکند. سر حسین برای استقرار ارزشهای دین - که یکی از آنها حجاب است - نیزهنشین شد. با «سر برهنه»، به جنگ «سر نیزهنشین» نروید و بر قلب زخمخوردهی حسین، زخم تازه ننشانید. امام مظلوم ما، داغدار است.
🖇 تعلیقه:
عرقخور، حق ندارد با شیشهی عرق وارد مجلس اهل بیت بشود. مکشفه هم با حالت برهنگی سر. مجلس حسین، «مجلس معصیت» نیست. کشف حجاب خیابانی، «تجاهر به فسق» است که از خود «فسق»، بدتر است؛ به خصوص در درون «حریم اهلبیت» که قداست مطلق دارد. همه معصیتکار هستیم ولی در مجلس اهلبیت، «تظاهر به معصیت» میکنیم؟!
چرا اینان را از مجلس «برانیم»؟! باید به حجاب «بخوانیم»! بیتفاوت نباشیم و حرام را به رسمیت نشناسیم. اگر کشف حجاب در «خیابان»، حرام شرعی و سیاسی است، در «مجلس اهل بیت»، حرمت مضاف نخواهد داشت؟! امربهمعروف و نهیازمنکر کنیم.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
انقلابیگری و بی اخلاقی!
رهبر فرزانه انقلاب:
اگر به نام عدالتخواهی و به نام انقلابیگری، اخلاق را زیر پا بگذاریم، ضرر کردهایم؛ از خط امام منحرف شدهایم. اگر به نام انقلابیگری، به نام عدالتخواهی، به برادران خودمان، به مردم مؤمن، به کسانی که از لحاظ فکری با ما مخالفند، اما میدانیم که به اصل نظام اعتقاد دارند، به اسلام اعتقاد دارند، اهانت کردیم، آنها را مورد ایذاء و آزار قرار دادیم، از خط امام منحرف شدهایم. اگر بخواهیم به نام انقلابیگری و رفتار انقلابی، امنیت را از بخشی از مردم جامعه و کشورمان سلب کنیم، از خط امام منحرف شدهایم.
در کشور آراء و عقاید مختلفی وجود دارد. اگر چنانچه یک عنوان مجرمانهای بر یک حرکتی، بر یک حرفی منطبق شود، این عنوان مجرمانه البته قابل تعقیب است؛ دستگاههای موظف باید تعقیب کنند و میکنند؛ اما اگر عنوان مجرمانهای نباشد، کسی است که نمیخواهد براندازی کند، نمیخواهد خیانت کند، نمیخواهد دستور دشمن را در کشور اجرا کند، اما با سلیقهی سیاسی ما، با مذاق سیاسی ما مخالف است، ما نمیتوانیم امنیت را از او دریغ بداریم، عدالت را دریغ بداریم؛ «و لایجرمنّکم شنئان قوم علی الّا تعدلوا». قرآن به ما دستور میدهد و میگوید: مخالفت شما با یک قومی، موجب نشود که عدالت را فرو بگذارید و فراموش کنید. «اعدلوا»؛ حتّی در مورد مخالف هم عدالت به خرج دهید. «هو اقرب للتّقوی»؛ این عدالت، نزدیکتر به تقواست.
مبادا خیال کنید تقوا این است که انسان مخالف خودش را زیر پا له کند؛ نه، عدالت ورزیدن با تقوا موافق است. (۵) تقوا یعنی همان مراقبت؛ مراقبت از خود، مراقبت از مسیر، مراقبت از در نیفتادن و دچار نشدن به مشکلات.
میفرماید: اینجوری است که شما از چنگ مشکلات رهائی پیدا میکنید؛ اینجوری است که در این خارزار عجیب و غریب، میتوانید راه را درست طی کنید و بدون آسیب جلو بروید؛ «اعدلوا هو اقرب للتّقوی». (۶)
۵) بیانات در بیست و دومین سالگرد امام خمینی (ره) ۱۳۹۰/۰۳/۱۴
۶) بیانات در دیدار رئیس و مسئولان قوهی قضائیه ۱۳۸۹/۰۴/۰۷
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💰واکنش های جالب مردم عراق در مورد گرفتن ۱.۰۰۰.۰۰۰ دینار عراقی در مقابل رها کردن #امام_حسین علیه السلام!!!
#محرم
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
آثار گریه بر امام حسین(ع)
🔻خدا رحمت كند علامه طهراني را که از قول مرحوم علامه طباطبائی و مرحوم قاضي – رضوان الله علیهم- نقل مي كند كه دو چيز است كه انسان را در مسير انسانيت سريع به منزل مي رساند؛ يكي قرآن خواندن نيمه شب است و يكي گريه بر حضرت سيدالشهداء عليه السلام که خيلي زود راه را كوتاه مي كند.
🔸 ما سعي و تلاشمان در شاخه ها و فروع است، مثل اعمال و افعال و نهايتاً صفات؛ ولي انسان يك جنسي دارد كه دير كسي پي به جنس خودش مي برد. كسي كه مي خواهد خيرات به سمت او بيايد بايد جنس او عالي باشد. هيچ چيزي جنس را تغيير نمي دهد و عالي نمي كند مگر گريه بر حضرت اباعبداللّه عليه السلام.
🔹 با گریه بر امام حسین علیه السلام كسي كه جنس روحش مثلا از چدن است، طلائي مي شود. يعني گریه مركز را تغيير مي دهد. اعمال و افعال مال بعد از جنس و نتیجه جنس انسان است. کسی که گریه در او تاثیر کند جنسش عوض می شود. بعد از آنهم اعمال و افعالش ديگر اصلاح می شود.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ می گفت: مگه امام حسین الان تو بهشت نیست؟! پس چرا اینقد براش گریه می کنین و تو سر خودتون می زنین❓
1⃣ قسمت اول پاسخ به شبهات محرم
شبهاتی که این روزها وارد ذهن نوجوان ما کردند...
پاسخ شبهه اول رو ببین و نشر بده به تمام دوستات ( باهم یک گردان بزرگ میشیم👌)
✅ ۵ دقیقه هم منبر هم روضه
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
درخواست پارچه متبرک به ضریح امام حسین(ع) در لحظات آخر عمر
🔸فرزند علامه محمد تقی جعفری(ره) می گوید: با توجه به این که سالها علامه در نجف تحصیل کرده بود در هیأت عزاداری نجفیهای مقیم تهران شرکت میکرد.
.
🔸این هیات مدّاح بسیار خوبی داشت به نام هوشنگ ترجمان که استاد دانشگاه نیز بود و از لحاظ هنر شعری تبحر داشت و شعرهایی که در هیأت میخواند خودش میسرود.
🔸علامه جعفری به ایشان خیلی علاقه داشت و در این هیأت با شور و علاقه خاصی حضور مییافت و من و برادر بزرگم دکترغلامرضا جعفری را هم با خودش همراه می برد.
.
🔸این هیات در دهه اول محرم بعد از ساعت ۱۲ نیمه شب شروع میشد و ما در این ایام تا نزدیکیهای اذان صبح به همراه پدر در هیأت بودیم.
.
🔸برادرم دکتر غلامرضا جعفری که در آخرین ساعات عمر علامه جعفری نزد ایشان در بیمارستان بود نقل میکند: چون علامه دچار سکته مغزی شده بود و قدرت تکلم نداشت در آخرین لحظههای عمرشان با ایما و اشاره از من میخواستند که چیزی را برایشان بیاورم، ولی من هر چه تلاش میکردم نمیفهمیدم که ایشان چه خواستهای دارند.
🔸یک پارچه سبزی بود که یکی از دوستان علامه چند ماه قبل از کربلا آورده بود و به ضریح مطهر امام حسین علیه السلام متبرک شده بود. من متوجه شدم که علامه آن پارچه را میخواهند.
🔸به سرعت از بیمارستان خارج شدم تا آن پارچه را بیاورم. رفت و برگشتم حدود یک ساعت طول کشید و من وقتی به بیمارستان رسیدم ایشان تمام کرده بودند و دکترها پارچه سفیدی را روی سرش کشیده بودند. از اینکه نتوانسته بودم این خواسته استاد را به موقع اجابت کنم خیلی متاثر شدم.
.
🔸پارچه سفید را کنار زدم و پارچه متبرک شده را روی صورت علامه گذاشتم. در کمال تعجب مشاهد کردم که ایشان چشمانشان را باز کرده و لبخندی زدند و برای ابد چشمانشان را بستند.
منبع:علی جعفری، ناگفتههایی از زندگی شارح بزرگ نهجالبلاغه
و فیلسوف شرق، علامه محمدتقی جعفری، مجله افق حوزه،
3 آذرماه 1389 شماره 290
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 حرف های معاویه رو به اسم عزاداری به خورد احمق های مذهبی صورتی میدهند!
ببینید فضای مجازی ول یعنی همین!
تبلیغ اسلام مرجئه و معاویه ای بجای اسلام علوی...
عادی سازی بی حیایی و همه جور حرام شرعی با نقاب امام حسینی که برای پابرجا بودن شرع اسلام همه چیز خود را داد...
جالبه! دقیقا همین ها تمام حرفشون اینه که چرا فلان مسئول دزدی کرده و اختلاس کرده و...
راستی اگه یه نفر وسط دسته های عزای امام حسین(ع) به این ولنگارها دست بزنه و ... آیا چون امام حسینیه و اومده هیات، بیخیال میشن؟ یا اگه ازشون تو هیات امام حسین (ع)دزدی بشه میگذرن یا آبروی طرفو میبرن و توقع دارن قانون با اشد مجازات باهاشون برخورد کنه!؟
به نظرم این گونه فیلم ها دقیقا در امتداد فتنه جدید و آینده است...
معصومی
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 دیدین یه عده میگن بذارین با هر تیپ و قیافه ای بیان تو مراسمات؟ توی هیئت؟
میگن بذار هرکاری میخواد بکنه ولی تو مراسم شرکت کنه؟! جواب رو در این صحبتهای آقا میتونید پیدا کنید
♻️ خاطره قابل تأمل امام خامنهای از سید قطب
کسی نمیگه بخاطر گناه خارج از مراسم و مجلس، مانع محبین اباعبدالله بشید، ولی جوری نشه که حرمت مراسم جشن یا عزای اهل بیت(ع) شکسته بشه. یادمون نره صاحب مراسم برای اسلام و احکام اسلام فدا شده و چیزی مهمتر از دین خدا نداریم و هدف هم وسیله رو توجیه نمیکنه. بی نمازی، شرابخواری، دزدی، روابط با نامحرم، اختلاس، خیانت، بی حجابی و... با اسلام و مکتب امام حسین هرگز سازگاری ندارد
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
روزنگار محرم(۱)
1⃣وقایع روز دوم محرم سال ۶۱ ق
پس از اینکه قافله حسيني در سرزمین کربلا فرود آمد و خيمههاي مظلوميت و شرافت خود را برافراشت، در طرف ديگر، حر بن يزيد با ياران و سپاهيان خويش فرود آمد و خيمههاي دشمني و قتال با آل پيامبر صلی الله علیه و آله را برپا نمود.
روزی که کاروان امام حسین علیهالسلام به کربلا رسید روز دوم محرم سال 61 هجری قمری بود. پس از این روز، کار بر آنان سخت شد و هر روز محاصره سپاه کوفه تنگ و بر تعداد سپاهیان دشمن افزوده میشد به نحوی که امام علیهالسلام جنگ را قطعی میدانست.
در این روز امام علیه السلام به اهل کوفه نامه ای نوشت و آنان را از حضور خود در کربلا آگاه کرد. حضرت نامه را به "قیس بن مسهّر" دادند تا عازم کوفه شود. اما ستمگران پلید این سفیر امام را دستگیر کرده و به شهادت رساندند. زمانی که خبر شهادت قیس به امام علیه السلام رسید، حضرت گریست و اشک بر گونه مبارکش جاری شد و فرمود:
اللّهُمَّ اجْعَلْ لَنا وَلِشِیعَتِنا عِنْدکَ مَنْزِلاً کَریما واجْمَعْ بَینَنا وَبَینَهُمْ فِی مُسْتَقَرٍّ مِنْ رَحْمَتِکَ، اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَییءٍ قَدیرٌ؛
خداوندا! برای ما و شیعیان ما در نزد خود جایگاه والایی قرار ده و ما را با آنان در جایگاهی از رحمت خود جمع کن، که تو بر انجام هر کاری توانایی.
.........
پی نوشت:
الارشاد، ص 416؛
منتهی الآمال، ج 1، ص 320؛
الفتوح (ابن اعثم كوفي)، ص 871
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
روزنگار محرم(۲)
2⃣حوادث روز سوم محرم
۱. "عمر بن سعد" یك روز پس از ورود امام علیه السلام به سرزمین كربلا یعنی روز سوّم محرم با چهار هزار سپاه از اهل كوفه وارد كربلا شد.(۱)
۲. امام حسین علیه السلام قسمتی از زمین كربلا كه قبر مطهرش در آن واقع شده است را از اهالی نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خریداری كرد و با آنها شرط كرد كه مردم را برای زیارت راهنمایی نموده و زوّار او را تا سه روز میهمان كنند.(۲)
۳. در این روز "عمر بن سعد" مردی بنام "كثیر بن عبداللّه" ـ كه مرد گستاخی بود ـ را نزد امام علیه السلام فرستاد تا پیغام او را به حضرت برساند.
از امام پرسید: برای چه به اینجا آمده ای؟ حضرت در جواب فرمود:"مردم كوفه مرا دعوت كرده اند و پیمان بسته ا ند، بسوی كوفه مي روم و اگر خوش ندارید بازمي گردم...
پی نوشت ها:
۱. ارشاد، شیخ مفید، ج۲، ص۸۴.
۲. مستدرك الوسایل، ج۱۴، ص۶۱؛ مجمع البحرین، ج۵
۳. تاریخ طبری، ج۵، ص۴۱۰
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
روزنگار محرم
4⃣روز چهارم
در روز چهارم محرم، عبیدالله بن زیاد مردم کوفه را در مسجد جمع کرد و سخنرانی نمود و ضمن آن مردم را برای شرکت در جنگ با امام حسین علیه السلام تشویق و ترغیب نمود.
به دنبال آن 13 هزار نفر در قالب 4 گروه که عبارت بودند از:
1 . شمر بن ذی الجوشن با چهار هزار نفر;
2 . یزید بن رکاب کلبی با دو هزار نفر;
3 . حصین بن نمیر با چهار هزار نفر;
4 . مضایر بن رهینه مازنی با سه هزار نفر;
به سپاه عمر بن سعد پیوستند.بهم پیوستن نیروهای فوق از این روز تا روز عاشورا بوده است.
منبع: بحارالانوار، ج 44، ص 386
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوربين مخفى مردم فوق العاده تبریز!
آزمایشی که در استرالیا با شکست روبهرو شده بود، در تبریز موفقیتآمیز انجام شد!
قدر مردم کشورمونو بدونیم
هیچ کجای دنیا این مردم رو پیدا نمی کنین.♥️
⁉️سوال:
آیا به راه انداختن دسته های عزاداری در معابر عمومی که گاهی اوقات باعث اذیت و بسته شدن مسیر عابران و وسائل نقلیه میشود، اشکال دارد؟
✅پاسخ:
به راه انداختن دسته های عزاداری برای سیدالشهداء علیه السلام و دیگر مراسمات مذهبی، امری پسندیده و با ارزش است که انسان را به خداوند نزدیک میکند، ولی اینگونه مراسمات باید به شکلی مدیریت شود تا موجب اذیت دیگران نشود زیرا اذیت کردن دیگران حرام است.
📘 بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری (حفظه الله)
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تلنگر
گناهان کوچک، نردبانی هستند برای انجام گناهان بزرگتر...
با آثاری بسیار مخربتر...
شاید وقتی گناه کوچکی انجام میدهیم گمان نکنیم منتهی به چه آثار وحشتناکی شود...
شاید یکی از حکمتهای فرمایش امیرالمومنین همین است: لاَ تَحْقَرَنَّ صَغَائِرَ اَلْآثَامِ فَإِنَّهَا اَلْمُوبِقَاتُ وَ مَنْ أَحَاطَتْ بِهِ مُوبِقَاتُهُ أَهْلَكَتْهُ؛
هرگز گناهان صغیره را کوچک مشمار، زیرا که هلاکتگاه است، و کسیکه هلاکتگاهها او را احاطه کنند هلاکش میکنند (غررالحکم، ص ۷۶۴).
🦋 اللهم صل علی محمد وآل محمد 🦋
ـــــــــــــــــــــــ
☫به سپاه سایبری قدس بپیوندید↙️
✅@spahecybery
لزوم رعایت حق الناس در مجالس مذهبی
برگزاری آئین های مذهبی مانند عزاداری و جشن ها به ویژه عزاداری سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع) مورد توصیه اکید پیشوایان معصوم(ع) و تعظیم شعائر الهی است.
گاهی برگزاری این گونه آیین ها و مراسم ها به دلیل بی توجهی و مدیریت نادرست برگزار کنندگان به شکلهای گوناگون موجب آزار و اذیت مردم و پایمال شدن حق الناس می شود.
باید توجه داشت که این گونه آیین ها به رغم اهمیت، ارزش و جایگاه بسیار برجسته و والای آن، از نظر دینی در شمار کارهای " مستحب" می باشد، اما آزار و اذیت کردن مردم و پایمال کردن حق الناس، جزء کارهای " حرام" است؛ بنابراین برگزار کنندگان مراسمها و آیین های مذهبی، حتما باید به گونه ای مدیریت و برنامه ریزی کنند که صدای بلندگوها و اجتماع عزاداران سبب اذیت و ازار دیگران و ایجاد راهبندان و مزاحمتهای دیگر نشود. مراسم عروسی، کنسرت و مانند انها نیز چنین اند.
عمل کرد درست یا نادرست در برگزاری آیین های مذهبی به تنهایی می تواند زمینه گرایش به دین و مذهب یا دلزدگی از آن شود؛ برای همین بزرگان دین همواره در برگزاری آیین های مذهبی به رعایت حق الناس پایبند بودند و دیگران را نیز به آن سفارش میکردند!
احمد مسجد جامعی نقل می کند: من از بانویی که نه به مسجد مرحوم آیت الله سید محمد ضیاآبادی رفت و امد داشت و نه از سخنان او چیزی شنیده بود و نه چندان علاقهای به این مباحث و این شخصیتها داشت، وصف ویژهای درباره ایشان شنیدم. آن بانو میگفت:
منزل ما در نزدیکی مسجد آقای ضیاآبادی بود و در همه این سالها، هیچگاه بلندگوی آنها مزاحم خانههای محل نشد و وسایل نقلیه کسانی که در مجالس او شرکت میکردند، برای همسایگان و دیگران مشکلی ایجاد نکرد. در مجموع، اینطور فهمیدم که ایشان شرکتکنندگان را به اخلاق و ادب دینی و اجتماعی و به رعایت حقالناس آراسته کرده بود.
شخص دیگری به من گفت:
آن مرحوم در هیئت عزاداری صنفِ خرازیفروشان در مسجد ملکِ بازار تهران منبر میرفت و چون شنید که انبوه جمعیت برای رفتوآمد دیگران، مزاحمتی ایجاد میکنند، مجلس خود را به همان صحن حیاط و شبستان مسجد محدود کرد تا عبورومرور عمومی دچار مشکل نشود.
منبع:روزنامه شرق ۱۴۰۱/۷/۱۷
🆔 علی اسدی
🆔@aliasadi110
✅ احکام
💬پرسش: خواندن روضههای دروغ و نامعتبر که موجب تمسخر و هتک میشود، چه صورتی دارد؟
✅ پاسخ:
🔹آیتالله خامنهای: اگر دروغ و موجب هتک و تمسخر باشد، جایز نیست.
🔹آیتالله مکارم: خواندن روضههای دروغ جایز نیست.
🔹آیتالله سیستانی: اگر دروغ یا موجب هتک باشد، جایز نیست.
📚 منابع: مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج۳؛ خواندن روضه های دروغ، ص ۳۱؛ کانال معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه.
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110