💠 روایتي در عظمت زیارت عبدالعظیمحسنی رضی الله عنه
✔️ در بعضی از احادیث نقل شده است که هرکس مرقد مطهّر عبدالعظیمحسنی را در #ری زیارت کند؛ بهشت بر او واجب میشود.
↩️ یکی از اهالی ری خدمت امام هادی علیه السلام در سرّمن رأی می رسد، حضرت از او میپرسند: از کجا به سامرا آمده ای؟ عرض می کند، يابن رسول الله، کربلا به زیارت جدّ بزرگوار شما اباعبدالله الحسین علیه السلام مشرّف شده بودم؛ حضرت به او می فرمایند « اَما لَوْ اَنَّكَ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظِيمِ عِنْدَكُمْ لَكُنْتَ كَمَنْ زارَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِما» ( ابنقولویه، کاملالزیارات، ص 324)
اگر تو قبر عبدالعظیم را که در نزد شماست، زیارت کرده بودی همچون کسی بودی که حسینبنعلی صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِما را زیارت کرده است یا به زیارت مرقد مطهّر او شرفیاب شده است؛ بنابراین جمله ی #امام_هادی علیه السلام بیانگر عظمت منزلت این بزرگوار است؛ زیارت قبر او بسیار عظیم است.
↩️اگر انسان تمام روایات خیره کننده و حیرت آفرینی که در اجر زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام است را بخواند؛ خواهد دانست که #زیارت عبدالعظیمحسنی چقدر عظیم است و زیارت قبر او به مثابه زیارت قبر اباعبدالله الحسین علیه السلام است.
✔️این شخصیّت بزرگوار در روز چهارم ربیع الثّانی به دنیا آمد. امیدوارم این نعمت بسیار گرانبها را قدر بدانیم.
🎤 استاد مهدی طیب
#حضرت_عبدالعظیم
✅ @OstadMahdiTayyeb
💠 اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ
قَدَّمْتُ إِلَیْکَ فِیهِ تَوْبَتِی
ثُمَّ وَاجَهْتُ بِتَکَرُّمِ قَسَمِی بِکَ
وَ أَشْهَدْتُ عَلَى نَفْسِی بِذَلِکَ أَوْلِیَاءَکَ مِنْ عِبَادِکَ أَنِّی غَیْرُ عَائِدٍ إِلَى مَعْصِیَتِکَ
فَلَمَّا قَصَدَنِی بِکَیْدِهِ الشَّیْطَانُ
وَ مَالَ بِی إِلَیْهِ الْخِذْلَانُ
وَ دَعَتْنِی نَفْسِی إِلَى الْعِصْیَانِ
اسْتَتَرْتُ حَیَاءً مِنْ عِبَادِکَ
جُرْأَهً مِنِّی عَلَیْکَ
وَ أَنَا أَعْلَمُ أَنَّهُ لَا یَکُنُّنِی مِنْکَ سِتْرٌ
وَ لَا بَابٌ وَ لَا یَحْجُبُ نَظَرَکَ إِلَیَّ حِجَابٌ
فَخَالَفْتُکَ فِی الْمَعْصِیَهِ إِلَى مَا نَهَیْتَنِی عَنْهُ
ثُمَّ کَشَفْتَ السِّتْرَ عَنِّی وَ سَاوَیْتُ أَوْلِیَاءَکَ
کَأَنِّی لَمْ أَزَلْ لَکَ طَائِعاً وَ إِلَى أَمْرِکَ مُسَارِعاً وَ مِنْ وَعِیدِکَ فَازِعاً
فَلُبِّسْتُ عَلَى عِبَادِکَ
وَ لَا یَعْرِفُ بِسِیرَتِی غَیْرُکَ
فَلَمْ تُسَمِّنِی بِغَیْرِسِمَتِهِمْ
بَلْ أَسْبَغْتَ عَلَیَّ مِثْلَ نِعَمِهِمْ
ثُمَّ فَضَّلْتَنِی فِی ذَلِکَ عَلَیْهِمْ
حَتَّى کَأَنِّی عِنْدَکَ فِی دَرَجَتِهِمْ
وَ مَا ذَلِکَ إِلَّا بِحِلْمِکَ وَ فَضْلِ نِعْمَتِکَ
فَلَکَ الْحَمْدُ مَوْلَایَ فَأَسْأَلُکَ یَا اللَّهُ کَمَا سَتَرْتَهُ عَلَیَّ فِی الدُّنْیَا أَنْ لَا تَفْضَحَنِی بِهِ فِی الْقِیَامَهِ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.
✨ بند هشتم: بار خدایا ! از تو آمرزش میطلبم از هر گناهی که در آن توبه ی خویش را تقدیم به تو کردم، سپس مواجه شدم با کرامت و قسم یاد کردنم به تو و اولیاءت را از میان بندگان بر خود شاهد گرفتم که دیگر به سوی معصیت باز نمیگردم ولی آنگاه که شیطان با کید و حیله اش مرا هدف گرفت و خواری و بیچارگیم مرا به سوی آن کشانید و نفسم مرا به سمت آن معصیت خواند، خود را به جهت حیا از بندگانت مخفی ساختم. و این، از گستاخی من نسبت به تو بود در حالی که میدانم هیچ پرده و بابی مرا ازتو پنهان نمیکند و هیچ حجابی نظر تو را از من نمی پوشاند.
پس تو را مخالفت کرده و به آنچه مرا از آن نهی کرده بودی مبادرت نمودم ، سپس پرده را کنار زده و خود را با اولیاءت قرار دادم، گویا همیشه مطیع تو بوده و به سوی اوامرت شتابان و از تهدیدهایت هراسان بوده ام.
ظاهرم را آنگونه آراستم که بر بندگانت مشتبه شد، درحالی که غیر از تو از درون من آگاه نبود، تو نیز مرا جز آنگونه که آنها مرا میشناختند معرفی نکردی، بلکه حتی نعمتهایی را که به آنها میدادی به من هم عطا کردی. سپس مرا به آنها برتری دادی، گویا نزد تو، همرتبه آنها هستم اینها همه نیست مگربه واسطه ی حلم و بردباری تو و نعمت فراوان تو بر من. پس حمد و سپاس ازان توست ای مولای من ! از تو درخواست میکنم ای خدا! همانطوری که اینگونه گناه را دردنیا مستور و پنهان ساختی، در قیامت نیز مرا رسوا نکنی ای بهترین رحم کنندگان!
#استغفار_هفتاد_بندی_امیرالمومنین_علیه_السلام ٨
✅ @OstadMahdiTayyeb
📕مصباح الهدى، در نگرش و روش عرفانی اهل محبّت و ولاء
حاوی چکیده ی مطالبی که استاد مهدي طيب، طیّ قریب ۲۰ سال، از محضر عارف بزرگ معاصر شیعی، مرحوم حاج میرزا محمّد اسماعیل خان احمد دولابی، استفاده نموده و اولین مجلّد آن را ذیل قریب ۸۰ عنوان، که در برگیرنده ی اساسی ترین موضوعات در شناخت جهان بینی عرفانی شیعه و نحوه ی سلوک الی االله به شیوه اهل محبّت و جذبه است، تنظیم و دسته بندی کرده اند.
🔗شیوهای که رعایت آن میتواند سبب گردد مطالعهی این مجموعه بیشترین بهره را در سیر الی الله و طی طریق کمال نصیب خواننده سازد، مطالعهی مکرّر هر نکته است، به نحوی که هم معانی عمیقتر عبارات درک شود و هم آموزههای مزبور در دل و جان نفوذ کند و جزئی از وجود مطالعه کننده شود؛ زیرا به فرمودهی خود ایشان [حاج محمد اسماعیل دولابی] مشکل ما در ندانستن نیست، کمبود و کاستی ما در باور و یقین است و راه نیل به یقین و باور، تکرار و تلقین به خویش است .
↩️ لذا باید از سریع خواندن کتاب با هدف تمام کردن آن جدّاً پرهیز نمود. جا دارد خوانندهی طالب کمال، پس از یک بار مطالعهی دقیق تمام کتاب، به منظور دستیابی به یک تلقّی کلّی از مجموعهی مطالب، چند فراز از هر مبحث را با تأمّل و دقّت مطالعه کرده و در مورد مفاهیم آن به تفکّر و اندیشه بپردازد و این کار را در مورد همین فرازها، روز بعد و روزهای بعد، تا ده روز و حتّی چهل روز، تکرار کند، به نحوی که کاملاً بر جان و روح و قلب و فکر وی بنشیند. پس از آن، چند فراز دیگر از کتاب را به همین ترتیب مورد مطالعه قرار دهد.
✍️ استاد مهدی طیب
#تأليفات_استاد #مصباح_الهدی
🆔 @OstadMahdiTayyeb
🆔 instagram.com/ahlevela
🆔 eitaa.com/ahlevela
🆔 aparat.com/ahle_vela
🆔 @ahlevela_channel
🌐 www.ahlevela.com
💠 محبّت و ولایت نقد است. مؤمن از همینجا در بهشت خود نشسته است.
💠 فَالّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ فى جَنّاتِ النَّعیمِ: یعنی کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته کردند، همین الآن در جنّات نعیم هستند.
اِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحیطَةٌ بِالکافِرینَ. یعنی همین الآن جهنّم به کافران احاطه دارد. وعدهی خوبان عین موعد است؛ وعدهی نسیه ندادهاند، همهاش نقد است.
اینکه گفتهاند فردای قیامت، برای این است که فردا چشم و فهم ما باز میشود و آنچه را بوده است، میبینیم و میفهمیم. لِمَن المُلکُ الیَومَ؟ واقعاً ملک امروز از آن کیست؟ جز خدا؟ پس ِللهِ الواحِدِ القَهّارِ. کجای این نسیه است؟
📘 #مصباح_الهدي/ص ١٦٢
🎤شرح و توضيح مصباح الهدي مبحث پانزدهم:
نقد بودن وعده هاي الهي ٤/ استاد مهدي طيّب
🔗فايل pdf كتاب مصباح الهدي
🆔 @OstadMahdiTayyeb
🆔 instagram.com/ahlevela
🆔 eitaa.com/ahlevela
🆔 aparat.com/ahle_vela
🆔 @ahlevela_channel
🌐 www.ahlevela.com
🌱 اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ سَهِرْتُ لَهُ لَیْلِی فِی التَّأَنِّی لِإِتْیَانِهِ وَالتَّخَلُّصِ إِلَى وُجُودِهِ حَتَّى إِذَا أَصْبَحْتُ
تَخَطَّأْتُ إِلَیْکَ بِحِلْیَهِ الصَّالِحِینَ
وَ أَنَا مُضْمِرٌ خِلَافَ رِضَاکَ
یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ
فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ.
✨ بند نهم: بار خدایا! از تو آمرزش میطلبم از هر گناهی که با صرف وقت و تأمل برای انجام آن، شب را به بیداری گذراندم تا توانستم مرتکب شوم، ولی صبح که شد در زیّ صالحین به سوی تو گام برداشتم، در حالی که خلاف رضایتت را در درون خود پنهان کرده بودم ای پروردگار عالمیان! پس بر محمد و آلش درود فرست و اینگونه گناهم را بیامرز ای بهترین آمرزندگان!
#استغفار_هفتاد_بندی_امیرالمومنین_علیه_السلام
✅ @OstadMahdiTayyeb
✔️ جلسۀ هفتگی آقایان اهلولاء در روز سهشنبه ١٩ مهرماه ١٤٠١ در مهدیّۀ اهلولاء با حضور استاد مهدی طیّب برگزار شد. پس از قرائت آیاتی از سورۀ مبارکۀ نحل در ابتدای جلسه، استاد ذیل آیات ٥٧ تا ٥٩ و بهمناسبت شرایط اجتماعی کنونی و شعار دفاع از زن، مطالبی فرمودند که به بخشی از آنها اشاره میشود:
↩️مشرکین ملائکه را دختران خدا میدانستند؛ امّا دختردار شدن برای خودشان مایۀ ننگ بود و دختران خود را یا زندهبهگور میکردند و یا با سرافکندگی نگاه میداشتند. در چنین جامعهای اسلام آمد برای زن حقوقی قائل شد که جوامع بهاصطلاح مترقّی در دنیای امروز به تازگی مدّعی قبول آن هستند. تا یک و نیم قرن پیش، در بسیاری از کشورهای غربی زن حقّ رأي نداشت؛ در حالیکه اسلام چهارده قرن قبل، برای زن حقّ رأي قائل شد. در واقعۀ غدیر خم به فرمان پیغمبراکرم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم زنان هم با امیرالمؤمنین علیهالسّلام بیعت کردند.
↩️ امروز میداندارانِ فریب و انحراف، که این شعار ظاهری دفاع از زن را مطرح کردهاند و جامعه را به آشوب کشیدهاند، معتقدند اسلام به زن ظلم کرده، اسلام زنستیز است، زن را از آزادیهایش محروم کرده، و به این دلیل اسلام مردود است. امّا عزّتی که اسلام به زن داد، غیرقابل مقایسه با شرایط دنیای امروز است! زن دنیای امروز چیست؟ ابزار شهوترانی و جذّابیّتهای جنسی و ابزار فروش کالاهای تجاری! هالیوود، این بزرگترین پایگاه سینمایی دنیا و معرّف فرهنگ غرب، زن را چگونه عرضه میکند؟ جز یک عروسک جذّاب که شهوتها را به خود جلب میکند؟ شخصیّتی که دنیای غرب به زن داده، واقعاً چه شخصیّتی است؟ اسلام فرمود زن مانند مرد، باید با شخصیّتش در جامعه مطرح شود! نه با جنسیّتش! و برای اینکه شخصیّتش دیده شود، باید جنسیّتش پوشیده شود. اگر حواسها به جذابیّتهای جنسی او جلب شود، مردها به او بهعنوان یک انسان صاحبِ تفکّر و اندیشۀ بلند، صاحبِ فضیلتهای اخلاقی، صاحبِ علم و دانش نگاه نمیکنند. فقط بهعنوان یک ابزار شهوترانی و لذّتجویی به او نگاه خواهند کرد. لذا فرمود باید این جنبه پوشیده شود، و جذّابیتهای جنسی محدودِ به روابط خانوادگی و زناشویی شود. زن باید با اندیشهها، تفکّرات، فضیلتهای اخلاقی، و شخصیّت والای انسانی در جامعه حضور پیدا کند. امّا دنیای غرب زن را چگونه پرورانده و عرضه میکند؟ زن غربی چه منزلت، جایگاه و مرتبتی دارد که زن ما حسرت او را بخورد و افتخار کند که روسری را از سر بردارد، لباسهای پوشیده را کنار بگذارد و جذّابیّتهای جنسی خود را عرضه کند؟ این برای زن افتخار است؟ در دنیایی که زن مایۀ ننگ بود، پیغمبر خاتم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم جلوی پای دختر کم سنّ و سال خودش به احترام میایستاد؛ جای خود را به او میداد؛ دست او را میبوسید! امیدواریم چشمها باز شود، و بلایی را که غرب بر سر زن آورده است، ببینیم.
↩️ البتّه این انتقاد به ما وارد است که ما بد عمل کردیم و نتوانستیم نگاه اسلام را بهدرستی به دخترانمان منتقل کنیم. سوء عملکردهای مردان در تعامل و مواجهۀ با زنان هم آنها را در برابر حملۀ فرهنگ غربی آسیبپذیر کرد. امیدوار هستیم خدای متعال ما را هشیار و متوجّه کند که ابزار دست دشمن قرار نگیریم، و به گونهای رفتار نکنیم که نوعی تأييد باشد برای کسانی که عَلَم مبارزۀ با دین را برداشتهاند.
↩️ باید توجّه داشت که تعداد زیادی از دختران و زنانی که روسری از سر برمیدارند و شعار اختلاط با مردان را میدهند و خواهان حاکم شدن الگوی زن غربی در جامعهاند، ناآگاه و جاهلند؛ مغرض و دشمن نیستند. با اکثریّت جاهل باید درست تعامل کرد. باید میدان داد و حرفهایشان را شنید. باید باب نقد و گفتگو باز باشد. باب سؤال و توضيح خواستن مردم از مسؤولين مفتوح باشد.
ادامه دارد….
#جلسات_هفتگي_اهل_ولاء
🆔 @OstadMahdiTayyeb
🆔 instagram.com/ahlevela
🆔 eitaa.com/ahlevela
🆔 aparat.com/ahle_vela
🆔 @ahlevela_channel
🌐 www.ahlevela.com
📜 نامههای تند اميرالمؤمنين علیهالسّلام را که به بعضي از كارگزاران خود نوشتهاند، در نهجالبلاغه بخوانید! اين نامهها نشان ميدهد با اينكه اينها كارگزاران مستقيم اميرالمؤمنين علیهالسّلام بودند، خراب كردند؛ خيانت كردند؛ در بيتالمال تصرّفهاي نامشروع كردند. گرچه ولايت اولياء جامعه شاخهاي از ولايت معصوم است، و ولایت معصوم شاخهاي از ولايت الله است؛ امّا هيچكس الله نميشود! و هيچ غيرمعصومي، معصوم نميشود. لذا باب نقد، توضيح خواستن و تظلّم باید در تمام ردهها باز باشد.
📌 اميرالمؤمنين علیهالسّلام در نامۀ به مالك اشتر ميفرمايند: اگر كسي بددهن بود و تند حرف زد، تحمّل كن. انتظار نداشته باش همه اصول ادبيّات ديپلماتيك را در گفتگوی با تو مراعات كند. او صرفاً يك شهروند است که دردش آمده؛ دو تا حرف تند و بيادبانه هم زد، تحمّل كن و توضيح بده. اگر خواستهاي دارد که از دستت برميآيد انجام بده. اگر خواستهاش ناموجّه است يا در توان تو نيست، دستکم با دل شاد او را روانه كن. طوري با او حرف بزن كه رنجيدهخاطر نشود. چون فردي كه رنجيدهخاطر است و سؤالهايش جواب داده نشده، طعمۀ بسيار مناسبي است براي كساني كه ميخواهند براي به هم ريختن جامعه از او ابزار بسازند.
📌 مردم بايد بتوانند بهصراحت شكايت و انتقاد كنند و همۀ مسؤولان از بالاترين رده تا پايينترين رده بايد مردم را قانع كنند؛ چون بقاي حكومت به رضايت مردم است. هیچکس نگوید من مستثنا هستم. اگر پذيرش و همراهی مردم نباشد، امام معصوم هم که باشد، خانهنشين ميشود. اگر ما به رضايت مردم بياعتنا شويم، بقاي حكومت مورد تهديد قرار ميگيرد. رضايت مردم وقتی حاصل ميشود که به ابهامات و ایرادات آنها پاسخ داده شود و هرجا ایراد وارد است، فرد مسؤول اعتراف كند و اشتباهش را تصحيح كند. همۀ مسؤولين در ردههاي مختلف به صراحت بگويند ما اشتباه كرديم و تصحيح میکنیم.
📌 اگر راه نقد باز باشد، سلامت سيستم تضمين ميشود. امّا اگر چنین نکنیم، فرمود: مَنْ لَمْ يُـؤَدِّبُهُ الْأَبَوانِ أَدَّبَهُ الزَّمانِ: كسي كهَ پدر و مادر نتوانند تربيتش كنند، زمانه تربيتش ميكند؛ یعنی سرش به سنگ ميخورد و ادب میشود و ناگزیر میشود خودش را تصحیح کند. بحرانهاي اجتماعي، همان سر به سنگ خوردن است. اين بيمار روزي كه سالم بود، اگر خودش را تقويت كرده بود، واكسن زده بود، اصلاً بيمار نميشد؛ ولی حالا که رعایت نكرده، باید اعتراف كند كه من اشتباه كردم، واكسن نزدم. اگر اين كار انجام شود، سلامت سيستم تضمين ميشود.
📌 برخورد و شيوۀ تعامل ما با مردم در دريافت نظرهای منفي، بايد تصحيح شود. چرا در شرایط فشار خانۀ گفتگو درست كنيم؟ چرا تا بيمار نشدهايم، به فكر واكسينه كردن خودمان نيستيم؟ وقتي از درد به خودمان ميپيچيم، تازه ميفهمیم که بايد واكسن ميزديم! البتّه با بروز این ناآرامیها، اميدوارم واقعاً درک کرده باشیم كه بايد واكسن بزنيم. طوري نباشد كه تا كمي تبمان پايين آمد، دوباره واكسن زدن يادمان برود!
(بخش دوم گزارش جلسه ١٩ مهر ١٤٠١)
ادامه دارد…..
#جلسات_هفتگي_اهل_ولاء
🆔 @OstadMahdiTayyeb
🆔 instagram.com/ahlevela
🆔 eitaa.com/ahlevela
🆔 aparat.com/ahle_vela
🆔 @ahlevela_channel
🌐 www.ahlevela.com