eitaa logo
عرفان ناب
549 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
89 ویدیو
3 فایل
📡 http://www.ahlevela.com ديگر كانال ما: 👈 http://ble.ir/ahlevelaa ارتباط با ما: 👈 @adminsm 🌐 اينستاگرام:👈http://instagram.com/ahlevela 🔵 کانال ما در آپارات: 👈 https://www.aparat.com/ahle_vela/Ahlevela
مشاهده در ایتا
دانلود
24.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬: امام جواد علیه‌السّلام: لا تَكُنْ وَلِيّاً لِلَّهِ فِی الْعَلَانِيَةِ عَدُوّاً لَهُ فِی السِّرِّ 🟦 دوست‌خدا‌‌ در علانیه، آشکار و ظاهر و دشمن خدا در خفا، سرّ و باطن نباش. ⏳مدت: ۵ دقیقه و ۱۰ ثانیه @OstadMahdiTayyebb
☀️ ◼️ امام جواد علیه‌السّلام  فرمودند: «الْقَصْدُ اِلَى‏ اللهِ‏ [تَعالَى]‏ بِالْقُلُوبِ‏ اَبْلَغُ مِنْ اِتْعابِ الْجَوارِحِ بِالْاَعْمالِ»  این نکته‌ی بسیار ظریفی است. فرمودند اینکه انسان با دل قصد خدا کند، دلش متوجّه خدا و طالب خدا باشد، این توجّه و قصد و طلبِ خدا و در پی خدا بودن با دل، رساتر از به زحمت و تعب انداختنِ جوارح و بدن خویشتن با انجام اعمال است. از این فرمایش دو نکته می توان دریافت کرد: 1⃣ یکی اینکه بسیاری از راه‌های بلند تعالی را با نیّت خالص و قصد قلبی می‌شود طی کرد. کارهای خوب متنوّع هستند و در زمان واحد انسان نمی‌تواند بیش از یکی از آن کارها را انجام دهد؛ امّا می‌توان با نیّت، شریک همه‌ی کارهای خیری شد که در آنِ واحد در عالم انجام می‌شود. مثلاً شما الان در مجلس ذکر اهل‌بیت علیهم‌السّلام نشسته‌اید؛ این کار خیر و ثوابی است؛ امّا در همین زمان، بسیاری از کارهای خیر دیگر نیز در عالم انجام می‌شود که ما مشغولش نیستیم؛ یک عدّه طواف کعبه می‌کنند؛ یک عدّه حرم اهل‌بیت علیهم‌السّلام را زیارت می‌کنند؛ یک عدّه به فقرا می‌رسند؛ یک عدّه دستی به سر ایتام می کشند؛ یک عدّه علوم و معارف اهل‌بیت علیهم‌السّلام را ترویج می‌کنند که ما در آنِ واحد نمی‌توانیم همه را انجام دهیم؛ ولی با نیّت می‌شود شریک همه‌ی آنها شد و با نیّت سریع تر از بدن می‌شود راه خدا را پیش رفت و به مقصد نزدیک شد. فرمود: «الْقَصْدُ اِلَى‏ اللهِ‏ [تَعالَى]‏ بِالْقُلُوبِ‏ اَبْلَغُ مِنْ اِتْعابِ الْجَوارِحِ بِالْاَعْمالِ» یعنی قصد کردن به سوی خدا با دل‌ها رساتر، توانمند‌تر، قوی‌تر و مؤثّرتر از به تَعَب و زحمت انداختن بدن با انجام اعمال است. البتّه این بدان معنا نیست که عملی انجام ندهیم؛ امّا یک عمل را انجام می‌دهیم و در هزاران عملِ انجام نداده با نیّت و قصد سهیم می‌شویم. الان که شما در این مجلس نشسته‌اید، کارهای خیر دیگری که اشاره کردم را انجام نمی‌دهید؛ امّا اگر دلتان به کاری که آنها انجام می‌دهند خشنود و راضی باشد و آرزومند باشید که ای کاش می‌شد من هم همین الان آن کارها را انجام دهم و این قصد در قلب شما باشد، در همه‌ی آن کارهای خیر شریک خواهید بود. «الرَّاضِي‏ بِفِعْلِ‏ قَوْمٍ‏ كَالدَّاخِلِ‏ فِيهِ‏ مَعَهُمْ‏» کسی که به عمل قومی راضی و خشنود باشد، مثل کسی است که در آن کار همراه آنهاست و آن کارها را انجام می دهد. این یک نکته. 2⃣ نکته‌ی دوم اینکه بیش از اینکه به افزایش حجم عمل خودمان تمرکز کنیم، به خالص کردن نیّتمان بپردازیم. به جای اینکه تعداد رکعات نمازی را که می‌خوانیم زیاد کنیم، سعی کنیم معرفت، محبّت، اخلاص و حضور قلب را در نماز بیشتر کنیم. اثرگذاری این کار بیشتر از اثرگذاری افزایش حجم اعمال است. البتّه نمی‌خواهم کسی را به کم عمل کردن تشویق کنم. امیدواریم که خدا توفیق دهد که هم دل‌ها، دل‌های خالص و عارف و عاشق و متوجّه به خدا باشد و هم پیکرها، پیکرهای فعّالی در مسیر طاعت و بندگی خداوند باشد؛ ✔️ امّا اگر بخواهیم مقایسه کنیم، آنچه مؤثّرتر است جنبه‌ی روحی و قلبی قضیّه است. استاد مهدی طیّب - 85/09/30 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🆔 @ahlevela_channel 🌐 www.ahlevela.com
◼️ 💫در حدیثی منسوب به امام جواد علیه السلام است که حضرت فرمودند: «لا تَكُنْ وَلِيّاً لِلَّهِ فِی الْعَلَانِيَةِ عَدُوّاً لَهُ فِی السِّرِّ» دوست خدا در علانیه، آشکار و ظاهر و دشمن خدا در خفا، سرّ و باطن نباش. ↩️ نکته ی بسیار مهمّی است که انسان ظاهر و باطنش، هماهنگ باشد. قبلاً هم در این مورد صحبت کردیم که به معنای یکی کردن یا یکی شدن است. خدا را که نمی خواهیم یکی کنیم؛ خدا یکی هست. توحید یعنی به وحدت رسیدن خودِ عبد؛ یعنی از چندگانگی در آمدن و یک دست شدن او؛ یعنی اینکه ظاهر و باطنش یکی شود. اگر مؤمن به این رسید، سخنش با عملش یکی شد، ادّعایش با رفتارش یکی شد؛ اگر به این یگانگی رسید به راستی موحّد است. ↩️ این جمله ی منسوب به علیه السلام به همین نکته اشاره می کند که نکند ما در ظاهر قیافه ی دوستان خدا را داشته باشیم؛ مثل دوستان خدا لباس بپوشیم؛ مثل دوستان خدا سخن بگوییم؛ مثل دوستان خدا رفتار کنیم؛ امّا در باطن و خفا، دشمن خدای متعال باشیم. این دوگانگی عمق است و امیدواریم خدای متعال ما را به یک دستی ایمانی و مقام توحید نائل کند و از این تعارض و دوگانگی نجات دهد و جز با عنایات خدا و با دستگیری اهل بیت علیهم السلام این مقام، دست یافتنی نیست. ↩️ اینکه انسان همه چیزش یکی شود، قلّه ی بسیار بلندی است؛ اندیشه هایش، آرزوهایش، رفتارهایش، افکارش، گفتارش، خلقیاتش و روحیاتش همه یک دست شود. این مقام خیلی بلندی است و باید عنایت خود جواد الائمه علیه السلام نصیب حال دوستانشان شود که به آنچه فرمودند، بتوانیم نائل شویم؛ ان شاءالله. ↩️ ما بخواهیم و طلب کنیم، عطا از آن طرف است. همه ی کمالات و مقامات، همه از آن طرف عطا می شود؛ نتیجه ی تقلاّ و تلاش عبد نیست؛ همه عطای الهی است؛ منتهی لازم است که خواستی در درون ما ایجاد شود. خدای متعال و اولیای خدا به اختیاری که در خلقت به عبد عطا شده متعرّض نمی شوند؛ یعنی به جبر، فشار، زور و علی رغم خواسته ی عبد، آن کمال را به او نمی دهند. همین که خواست و طلب ایجاد شد؛ تمنّا و تقاضا ایجاد شد، بلافاصله عطا صورت می گیرد. ↩️ امیدواریم خدای متعال ما را طالب، خواهان و خواستار راستین قرار بدهد و این عنایت را از دست پر سخاوت علیه السلام در حقِّ ما بفرماید که در علانیه و سِرّ دوست خدا باشیم؛ یعنی همان طور که رفتارهای ظاهری مان شبیه رفتارهای دوستان خداست، خصوصیت های باطنی مان هم، همان گونه شود و در وجود خودمان به وحدت برسیم؛ با اولیای خدا به برسیم. ↩️ در زیارتنامه های مختلفی که از معصومین رسیده، این خواست هست. «وَ اجْمَعْ بَيْنِي وَ بَيْنَهُمْ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ» اینکه ما با اهل بیت علیهم السلام در دنیا و آخرت، در ظاهر و باطن جمع شویم؛ این است. در زیارت امین الله هم این خواسته را داریم ؛ می خواهیم که ما به مقام جمع برسیم؛ یعنی اندیشه هایمان با اندیشه ی امام، روحیاتمان با روحیات امام، خلقیاتمان با خلقیات امام، باطنمان با باطن امام، ظاهرمان با ظاهر امام، سخنمان با سخن امام، رفتارمان با رفتار امام جمع شود؛ از این دوگانگی بیرون بیاییم و به یگانگی با اهل بیت علیهم السلام برسیم. این آرزوی بسیار بزرگی است و امیدواریم با عنایات خدای متعال و با وساطت اهل بیت علیهم السلام عبد بتواند به این مقام برسد. امیدواریم خدای متعال به عظمت شخصیت جواد الائمه علیه السلام این عنایت را در حقِّ همه ی دوستان از جمله مایی که در این مجلس به یاد آن بزرگوار هستیم بفرماید. 🎤 استاد مهدی طیب - ۱۳ آبان ۸۹ @OstadMahdiTayyeb علیه السلام
‍ 🌸✨ ازدواج امیر‌المؤمنین علیه‌السّلام و فاطمه‌ی زهرا سلام‌الله‌علیها رخداد بسیار شاد و شیرین ازدواج و وصلت امیرالمومنین علیه‌السّلام و فاطمه‌ی‌زهرا سلام‌الله‌علیها در در سال دوم هجری‌قمری واقع شده است. ازدواجی که منشأ پدید آمدن یازده امام معصوم و استمرار نسل رسول‌الله صلّی‌الله‌علیه‌وآله بود در انبوهی غیر باورکردنی، همان‌گونه که قرآن تعبیر فرمود: «اِنّا اَعْطَیناكَ الْكَوْثَرَ»؛ چون یکی از معانی نسل بسیار فراوان است. کسانی که طعنه می‌زدند پیامبر پسری ندارد که نسلش باقی بماند و او ابتر است؛ قرآن‌کریم فرمود: خود آنها ابترند. با اینکه آنها پسر داشتند؛ امّا از هیچ یک از پسران آنها فرزندی باقی نماند و نسل آنها از بین رفت؛ امّا نسل پیامبر‌اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله از طریق فاطمه‌ی‌زهرا سلام‌الله‌علیها و با ازدواج با امیرالمؤمنین علیه‌السّلام بسیار پربرکت شد. ↩️ همه‌ی سادات عالم میوه‌ی آن ازدواج هستند. مکتب عظیم تشیّع گُلی است که در گلستان این وصلت رویید و شکُفت و این همه معارف بلند الهی از طریق این عدد خاندان عظیم به‌دست بشر رسید. استاد مهدی طیّب - 92/07/11 @OstadMahdiTayyeb
‍ 📑 سلسله مباحث اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر 🔻بخش یازدهم (۱) 🛑 جنبه‌هاي اختصاصي امر به معروف 💠 امر ‌به‌ معروف، در اصل باید غیرزبانی باشد. این اوّلين و مهم‌ترين نكته است. ائمّه عليهم‌‌السّلام فرمودند: كُونُوا دُعاةَ النّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ: بدون استفاده از زبان، مردم را دعوت كنيد. 💠 همان‌طور كه گفتیم، انسان وقتي كسي را دوست داشته باشد، طبيعتاً تحت‌تأثير او قرار مي‌گيرد، به رنگ و شكل او در مي‌آيد و از رفتارهاي او تبعيّت مي‌كند. 💠 معمولاً همه این تجربه را دارند که وقتی یک معلّم، یک استاد یا یک سخنران، مورد علاقه و محبّت انسان قرار می‌گیرد، بدون اينكه شخص خودش متوجّه شود، كم‌كم تكيه كلام‌هاي او در گفتارش ظاهر مي‌شود؛ لحن صحبت او و سبک استدلال‌هاي او شبيه كسي مي‌شود كه به او علاقه‌مند شده است. 💠 اينكه عرفا مي‌گويند عشق اكسير اعظم است، از همين‌جاست. وقتي شخص، عاشق يك انسان كامل شود، اين عشق، مثل اكسير و كيميا به مس وجود او مي‌خورد و او را كامل مي‌كند؛ يعني او را به رنگ آن انسان كامل در مي‌آورد. 💠 خدا بسياري از مقاصدش را بدون كلام گفته است. این حدیث، هم از اميرالمؤمنين عليه‌السّلام و هم از حضرت‌ زهرا سلام‌الله‌عليها نقل شده است که: فرمودند: فِعْلُهُ قَوْل‏: كارهاي خدا، حرف‌هاي خداست؛ يعني خدا با كارش با انسان حرف مي‌زند. همه‌ي كارهايي كه در زندگي، خدا با ما مي‌كند، از طریق آنها با ما حرف مي‌زند. 💠 اگر دلي را رنجاندي، كسي دلت را مي‌رنجاند؛ اگر حقّي را پايمال كردي، كسي حقّت را پايمال مي‌كند؛ دلي را شاد كردي، جای دیگر مي‌بيني يكی از مشكلاتت حل شده است. كَما تَدِينُ تُدان‏: به هر شیوه رفتار كني، به همان شیوه با تو رفتار خواهد شد. خدا با همین شیوه با تو حرف می‌زند. همه‌ي ذرّات عالم، فعل الهي هستند و فِعلُهُ قَولٌ. 💠 همان‌طور كه خدا با كارهايش به ما معرفت مي‌آموزد و حقايق را به ما مي‌فهماند و ما را رشد مي‌دهد، ما هم همين‌گونه باشيم. ديگران را با اعمال خوب و زيبايمان، و با محبّت كردن، امر ‌به‌ معروف كنيم. 💠 حاج‌آقاي دولابي رحمة‌الله‌عليه مي‌فرمودند: لقمان حكيم که از دنيا رفت، جنازه‌اش را شستند و آماده بود که برایش نماز ميّت بخوانند و دفنش كنند. دو نفر از شاگردانش در آنجا با هم قدم مي‌زدند. يكي از آنها به ديگری گفت: لقمان در زمان حیاتش به ما موعظه‌هاي ارزشمندي كرد؛ ولي موعظه‌اي كه الآن مي‌كند، هرگز نكرده بود. 💠 لقمان فراوان به ما مي‌گفت در برابر اراده‌ی خدا تسليم و پذیرا باشيد؛ امّا الآن كه جنازه‌اش روي زمين است، ببين چگونه تسليم است! هيچ خودنمايي، سليقه و نظريّه‌اي ندارد. زمان حیاتش با حرف‌هايش به ما درس مي‌داد و الآن با عمل به ما درس مي‌دهد. 💠 حسن اين نوع امر ‌به‌ معروف، اين است كه ابراز مخالفت و لجاجت، جنجال، جناح‌بندي و امثال آن در پي ندارد؛ در حالی که در امر به معروف با زبان و گفتار، زمينه‌ي بروز مخالفت وجود دارد. 🖌 استاد مهدی طیّب حفظه‌الله ❗️ ادامه دارد ... فایل صوتی 🔽
‍ 🟥 پرسش: ‍ مربّیان الهی چه نقشی در اعمال ربوبیت خداوند بر انسان و پرورش او دارند؟ ✔️ پاسخ: خداوند به‌وسيله‌ى پيامبران و امامان معصوم عليهم‌السّلام راه هدايت و سعادت و تعالى و كمال را به انسان معرّفى مى‌كند و او را به دست آنها، تحت تربيت و تزكيه قرار مى‌دهد. ✔️انبيا و ائمّه عليهم‌السّلام به امر الهى، از راه ظاهر و باطن، انسان‌ها را ارشاد و راهنمايى و از آنان دستگيرى می‌كنند و در جهت نيل به قلّه‌هاى كمال، به آنها يارى مى‌رسانند. ✔️عارفان بالله و عالمان ربّانى، اساتيد و معلّمان روحانى، دوستان ناصح و پدران و مادران صالح، در مراتب بعد از پيامبران و امامان:، مجارى اِعمال ربوبيّت حضرت حقّند و خداوند ربوبيّت خود در رابطه با انسان‌ها را از طريق آنها اِعمال مى‌كند. ✍️ استاد مهدی طیّب، ، ص ۱۳۷ تا ۱۳۸ 📕 ۱۳۳ 🎙فایل صوتی:👇👇👇