eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
366 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴دیدگاه علامه حلی درباره نجوم احکامی 🖊احمدحسین شریفی 🔶علامه حلی در چند کتاب مهم فقهی خود مثل تحریر الاحکام الشرعیه علی مذهب الامامیة (ج۲، ص۲۶۱) و کتاب مهم، ماندگار و بسیار تأثیرگذار در تاریخ فقه شیعه یعنی قواعد الاحکام فی معرفة الحلال و الحرام (ج۲، ص۹) خیلی صریح و شفاف حکم به حرمت تعلیم و تعلم هر شکلی از نجوم احکامی داده و می‌فرماید پولی که بابت تعلیم چنین اموری دریافت شود، حرام است: «و التنجيم حرام، و كذا تعلّم النجوم مع اعتقاد انّها مؤثّرة، أولها مدخل في التأثير، و أخذ الأجرة عليه؛ نجوم احکامی حرام است؛ همچنین یادگیری آن با اعتقاد به تأثیرگذاری آن در زندگی انسان یا حتی با اعتقاد به دخالت (و لو جزئی) داشتن آنها در زندگی انسان حرام است؛ و اخذ اجرت و دریافت پول بابت تعلیم آن به دیگران حرام است.» 🔶در کتاب منتهی المطلب فی تحقیق المذهب(ج۱۵، ص۳۹۰) نکته دیگری را هم بر مطالبی که در دو کتاب فوق الذکر آمده است می‌افزاید و آن اینکه می‌فرماید: هر کسی که معتقد به ربط حالات روحی انسان و امور طبیعی با حرکات فلکی و اتصالات کوکبی باشد، کافر است. «كلّ من يعتقد ربط الحركات النفسانيّة و الطبيعيّة بالحركات الفلكيّة و الاتّصالات الكوكبيّة كافر» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴سخن پایانی درباره نجوم احکامی و تنجیم طبی 🖊احمدحسین شریفی 1️⃣ بر فرض درستی رابطه برخی امور انسانی با اوضاع فلکی، ترویج عمومی چنین مسائلی قطعاً نادرست و مخرب است. 2️⃣ضرر چنین سخنانی برای سلامت روح و جسم افراد و خانواده‌ها به مراتب بدتر از ضرر کرونا و سرطان است. آموزش عمومی چنین مسائل و ترویج گسترده آنها در فضای مجازی و حقیقی سم مهلک سلامت روح و روان افراد و خانواده‌ها است. این را تجربه بیست ساله‌ام در مواجهه با قربانیان چنین مسائلی نشان می‌دهد. 3️⃣اخذ پول‌های هنگفت از افراد بابت چنین آموزش‌هایی به بهانه تأمین زندگی برخی از همکاران، کاری غیراخلاقی است [یکی از این آقایان در نقد سخنان بنده گفته بود ما موسسه تشکیل داده‌ایم و تعدادی همکار جوان جذب کرده‌ایم که ماهی یک میلیون و نیم به آنها پرداخت می‌کنیم و جایی را هم اجاره کرده‌ایم که ماهی ۷ میلیون تومان پول اجاره آن می‌شود خوب اگر چنین کارگاه‌هایی تشکیل ندهیم چطور هزینه‌ها را تأمین کنیم!] 4️⃣با ذکر مدعیات غیرعلمی برای آشفته کردن فضای بهداشت روانی جامعه هم به شدت مخالفم و معتقدم مدعیات تجربی اثبات تجربی می‌خواهند، نمی‌توان با نقل کلماتی از بزرگان، یک ادعای تجربی را اثبات‌شده تلقی کرد. 5️⃣از مدعیان نجوم احکامی و تنجیم طبی، اثبات علمی مدعیات‌شان را خواستارم. از آنها می‌خواهم در قالب پژوهش‌های استاندارد به اثبات مدعیات خود بپردازند و برگزاری هرگونه کارگاه و اخذ پول‌های هنگفت از افراد (عموماً خانم‌ها) بابت آموزش استفاده از حالات نجومی و اوضاع فلکی برای تنظیم سبک زندگی و روابط اجتماعی و اقتصادی و ... را کاری به شدت نادرست و غیراخلاقی و بسیار مخرب می‌دانم. 6️⃣با تمام وجود معتقدم رویه تعلیمی قرآن و سیره پیامبر اعظم(ص) و ائمه اطهار(ع) و بزرگان دین و مکتب، چنین رویه‌ای نبوده است؛ در هیچ جای قرآن حتی یک نمونه ذکر نشده است که برای اصلاح سبک زندگی مردم و سامان‌دهی به رزق و روزی آنان و جهت‌دهی به شغل و مسکن و ازدواج و کاهش‌ آسیب‌های اجتماعی آنان از محاسبات نجومی و اوضاع فلکی و بروج آسمانی استمداد طلبیده باشند. و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین @Ahmadhoseinsharifi 🌹
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴به اطلاع علاقمندان درسهای حوزوی و دانشگاهی استاد شریفی می‌رساند که درس‌های استاد در کانال زیر 👇👇 https://eitaa.com/Ostad_sharifi بارگذاری خواهد شد: 🔹درس‌های مکاسب 🔹درس‌های کفایة الاصول 🔹درس‌های فلسفه اسلامی 🔹درس‌های فلسفه غرب 🔹درس‌های تاریخ فلسفه غرب 🔹درس‌های سبک زندگی 🔹درس‌های جنگ نرم 🔹 درس‌های عرفان و تصوف 🔹 درس‌های عرفان‌های کاذب و معنویت‌های نوظهور 🔹درس‌های علم دینی 🔹درس‌های فلسفه علوم انسانی اسلامی https://eitaa.com/Ostad_sharifi
دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی ج۳۰ (Trimmed).mp3
13.45M
🎤احمدحسین شریفی 🔴 پیش‌نیازهای علمی اجتهاد و نظریه‌پردازی دینی 🔷درس سی‌ام: دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی: بخش پنجم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✍احمدحسین شریفی 🔸اعتماد به نفس غیر از غرور و خودپسندی و خودبزرگ‌بینی است. 🔸اعتماد به نفس یعنی وقتی در میان جمع هستی، همانطور که هستی باشی و خود را با دیگران مقایسه نکنی. @Ahmadhosensharifi 🌹
🔴شرافت و بی‌شرفی در ترازوی فکر توحیدی 🖊احمدحسین شریفی 🔶شرافت و مقابل آن بی‌شرافتی هر چند ویژگی‌های شخصیتی و فردی‌اند اما در کنش‌های اجتماعی نمایان می‌شوند. شرف از نظر لغوی به معنای بلندی و ارتفاع است. انسان‌های بلندمرتبه را شریف می‌گویند. 🔶در جوامع بدوی و جاهلی، شرافت و بی‌شرافتی، امری ارثی بود! مربوط به برتری نژادی و قبیله‌گی و تبارنامه افراد بود. کسی که از تباری شریف به دنیا می‌آمد، فردی شریف به شمار می‌رفت. 🔶اما از نگاه توحیدی شرافت اصلی و ذاتی از آن خداوند است: وَ كُلُّ شَرِيفٍ فِي جَنْبِ شَرَفِكَ حَقِيرٌ. به همین دلیل شرافت هیچ ربطی به نژاد و تبار و وراثت ندارد. بلکه با مفاهیمی همچون تقوا و عفت و ایمان معنا می‌شود. انسان شریف کسی است که دارای اخلاق حسنه باشد. 🔶از نگاه اسلامی نیز تمام ویژگی‌ها و شاخصه‌هایی که برای تعیین شرافت و بی‌شرافتی گفته شده است، همگی از سنخ شاخصه‌های اخلاقی‌اند: 1.ایمان: لَا شَرَفَ‏ أَعْلَى مِنَ الْإِيمَانِ 2.اسلام: لَا شَرَفَ أَعْلَى مِنَ الْإِسْلَام‏ 3.تقوا: وَ لَا شَرَفَ إِلَّا بِالتَّقْوَى‏؛ 4.اطاعت و بندگی خدا: فَإِنَّ الشَّرِيفَ مَنْ شَرَّفَتْهُ طَاعَتُكَ، 5.علم: وَ لَا شَرَفَ كَالْعِلْمِ 6.تواضع: لَا شَرَفَ‏ كَالتَّوَاضُعِ. 7.ادب: لَا شَرَفَ‏ مَعَ سُوءِ أَدَبٍ. 8.بزرگی و سیادت: لَا شَرَفَ‏ كَالسُّؤْدَدِ. 9.حلم: لَا شَرَفَ‏ أَعْلَى مِنَ الْحِلْمِ. 10.همت‌های بلند: لَا شَرَفَ كَبُعْدِ الْهِمَّة 11.عفت و پاکدامنی: أَهْلُ الْعَفَافِ أَشْرَفُ الْأَشْرَافِ. 12.قرآنی بودن: أَشْرَافُ أُمَّتِي حَمَلَةُ الْقُرْآنِ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴سعد و نحس ایام؛ خرافه یا واقعیت؟ 🖊احمدحسین شریفی 🔶آیا واقعاً بعضی از روز‌ها یا ماه‌‌ها، نحس‌ و شوم‌اند و بعضی دیگر سعد و خیر؟ آیا این سخنی که از پیامبر اکرم(ص) درباره ماه صفر گفته شده است، که «من بشّرنى بخروج صفر بشرته بالجنّة؛ هر کس مرا به پایان‌یافتن ماه صفر بشارت دهد، او را به بهشت بشارت می‌دهم» بر نحسی و شومی این ماه دلالت نمی‌کند؟ 🔶در پاسخ به این سؤالات عرض می‌کنیم: 🔷اولاً، از نظر عقلی، روز از آن جهت که روز است، سعد یا نحس ندارد. هیچ روزی از جهت روز بودن با روز‌های دیگر تفاوت ندارند. روز غدیر از آن جهت که یکی از روزهای سال است با روزهای قبل و بعد از غدیر و با روز چهارشنبه آخر ماه صفر هیچ تفاوتی نمی‌کند. همه روزها از نظر روز بودن یکسانند. 🔷ثانیاً، از نظر تجربی نیز تا به حال در هیچ تحقیق علمی معتبری، سعدی یا نحسی هیچ روزی اثبات نشده است. اساساً اثبات تجربی چنین مدعیاتی اگر نگوییم محال است در غایت دشواری است. 🔷ثالثاً، از نظر قرآن هم روز‌ها و شب‌ها از آن جهت که روز و شب‌ و قطعه‌ای از زمان‌اند، سعد و نحس ندارند. سعد و نحس مربوط به مظروف آنهاست و نه ظرف. یعنی سعد و نحس مربوط به حوادثی است که در ایام خاصی رخ داده است و نه مربوط به خود آن ایام. در قرآن کریم در دو جا صفت «نحس» برای روز یا روز‌های خاصی ذکر شده است که هر دو مربوط به روز‌هایی است که عذاب الهی بر قوم عاد نازل شده بود: فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَراً في‏ أَيَّامٍ نَحِساتٍ (فصلت، ۱۶) إِنَّا أَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَراً في‏ يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِر (قمر، ۱۹) یعنی نحسی آن ایام خاص به دلیل نحسی مظروف آنهاست و نه نحسی خود آن روزها از آن جهت که روز‌ بودند. 🔷رابعاً، اغلب روایات مربوط به سعد و نحس ایام از نظر سندی نامعتبرند و بسیاری از آنها از مجعولات‌اند. روایت شوم بودن ماه صفر قطعا از جعلیات است. میرداماد در الرواشح السماویه با صراحت تمام آن را از ساخته‌های زنادقه می‌داند. به نظر می‌رسد اصل مسأله چیز دیگری بوده است اما به دست جاعلان و سودجویان و فریب‌کاران و دعانویسانی که از جهل مردم ارتزاق می‌کنند، به آن شکل درآمده است. توضیح آنکه در پاره‌اي از منابع اهل سنت حديثي از رسول خدا(ص) نقل کرده‌اند که فرموده باشد: «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ (از ماه‌های رومی، مصادف با خرداد شمسی) فَلَهُ الْجَنَّةُ». در عين حال، حتي پاره‌اي از اهل حديث و ظاهرگراياني مثل احمدبن حنبل نتوانسته‌اند با مضمون اين حديث کنار بيايند و آن را تأييد کنند؛ به همين دليل گفته‌اند که اين حديث هيچ اصل و اساسي ندارد. او گمان کرده است که این حدیث ناظر به نحس بودن ماه آذار است. در حالی که اگر قرائن مقامي صدور چنين سخني را مي‌دانست، قطعاً چنين حکمي نمي‌کرد. از ابن‌عباس علت صدور چنين سخني را به اين صورت نقل مي‌کند که: «پيامبر روزي با اصحاب خود در مسجد قبا نشسته بود و به آنان گفت: نخستين فردي که اکنون بر شما وارد مي‌شود از بهشتيان است. برخي از اين افراد چون اين سخن را شنيدند بيرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب اين خبر از بهشتيان شوند. پيامبر اين را فهميد و به آنان که مانده بودند فرمود: اکنون چند نفر بر شما در مي‌آيند که هر يک از ديگري سبقت مي‌جويد؛ از ميان آنان هر کس به من بشارت دهد که ماه آزار تمام مي‌شود اهل بهشت است. پس آن گروه بازگشتند و وارد شدند و ابوذر نيز با آنان بود. پيامبر به آنان فرمود: ما در کدام ماه رومي هستيم؟ ابوذر پاسخ داد: اي پيامبر خدا آذار تمام شد. پيامبر گفت: اي ابوذر اين را مي‌دانستم اما دوست داشتم که امت من بدانند تو بهشتي هستي ...» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی ج۳۱ (Trimmed).mp3
10.82M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های اجتهاد و تقلید 🔶پیش‌نیازهای علمی اجتهاد و نظریه‌پردازی دینی 🔷درس سی‌ و یکم: دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی: بخش ششم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴طب سنتی و طبیعیات یونانی 🖊احمدحسین شریفی 🔶نکته‌ای که مدافعان طب سنتی لازم است به آن توجه کنند این است که دانش طب از یونان باستان و به تبع آنها در میان اندیشمندان مسلمان زیرمجموعه بخش طبیعیات فلسفه بود. یعنی حکمت نظری را به سه بخش طبیعیات ریاضیات و الهیات تقسیم می‌کردند و برای هر کدام زیرمجموعه‌هایی را ذکر می‌کردند. در این میان دانش طب را زیرمجموعه طبیعیات به شمار می‌آورند. 🔶فی المثل و به تبع او مرحوم خوانساری و ، دانش‌های اصلی زیرمجموعه طبیعیات را هشت دانش برمی‌شمردند: (۱) سمع الکیان، (۲) علم السماء و العالم، (۳) الکون و الفساد، (۴) الاثار العلویة، (۵) علم المعادن، (۶) علم النبات، (۷) طبایع الحیوان و (۸) معرفة النفس. و هفت دانش دیگر را نیز به عنوان دانش‌های فرعی طبیعیات به شمار می‌آورند: (۱) علم طب، (۲) احکام النجوم، (۳) علم الفراسة، (۴) علم التعبیر، (۵) علم الطلسمات، (۶) علم النیرنجات، (۷) علم الکیمیاء. 🔶همین طبقه‌بندی نشان می‌دهد که طب سنتی بر پایه طبیعیات سنتی و یونانی به ویژه ارسطویی استوار بوده است. طبیعیاتی که بعد از پیشرفت‌های علوم طبیعی در سده‌های اخیر، ضعف و نادرستی بسیاری از آموزه‌های آن بر همگان آشکار شده است. 🔷خلاصه آنکه دانش طب دانشی تجربی است، هر درمان و دارویی بعد از سربلندی از تجربه‌های استاندارد می‌تواند پذیرفته شود. نمی‌توان گفت چون گذشتگان چنین کردند ما هم چنین می‌کنیم. زیرا ممکن است گذشتگان بر اساس مبانی و پیش‌فرض‌های طبیعت‌شناختی نادرستی چنان سخنانی گفته باشند. در دانش طب، متدلوژی تجربی را باید به رسمیت شناخت و به طور دقیق آن را اجرا کرد و مطمئنا در آثار گذشتگان هم نکات مفید پیدا می‌شود. 🔶چاره کار نه پذیرش کورکورانه آموزه‌های پیشینیان و تقابل با طب جدید است و نه طرد متعصبانه و متصلبانه آنها و پذیرش بی‌چون و چرای طب جدید. راه درست، میدان‌ دادن به فعالیت‌های علمی و آکادمیک و بدون تعصب درباره روش‌های درمانی است. هر روشی که استانداردهای علمی و پژوهشی و متدلوژیک را مراعات کند و کارآیی و کارآمدی عملی خود را نیز بتواند نشان دهد، قطعاً سودمندی بیشتری برای بشریت خواهد داشت. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
5.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖊احمدحسین شریفی 🔶«شرافت» به ثروت و قدرت و تیپ ظاهری نیست. به نظر من یک موی این مرد علیل به هزاران جوان ثروتمند و قدرتمندی که والدین خود را رها کرده یا به خانه سالمندان می‌سپارند و سراغی از آنان نمی‌گیرند می‌ارزد. @Ahmadhosensharifi 🌹
🔴عالمان پیشین و تدوین کتاب‌های چیستان و معما! 🖊احمدحسین شریفی 🔶علماي گذشته بعضا کتابهايي با عنوان «لُغَز»، «معما» و «اُحجيّه» مي‌نوشتند. آنگونه که شيخ آقا‌بزرگ تهراني در کتاب الذريعه (ج18، ص336) مي‌گويد شيخ بهائي چهار رسالة کوتاه با عنوان «لغز» داشته است: لغز القانون؛ لغز الکافيه، لغز الکشاف و لغز الزبده. اين کتابها حاوی نکاتي آموزنده و سرگرم‌کننده، بودند که البته غالباً به صورتی ضمنی و غیر مستقیم پندهايی اخلاقي و تربيتي و نکاتی معرفتي و علمی و قرآني را هم به خوانندگان ارائه می‌دادند. 🔶به عنوان مثال شاعري در ضمن يک رباعي، معمايي را به اين شکل مطرح مي‌کند: اي برادر ز روي تمهيدي سخني گويمت که نشنيدي اُشتري در ميانة دو خدا راست برگو که در کجا ديدي؟ 🔶سپس خود او در قالب يک رباعي ديگري اين معما را پاسخ مي‌دهد: اي جمال تو با صفا باشد سخنت مثل کيميا باشد اشتري در ميانة دو خدا سورة شمس والضحي باشد يعني آية 13 سورة شمس: «فَقالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ ناقَةَ اللَّهِ وَ سُقْياها» که کلمة‌ «ناقه» به معناي شتر، در ميان دو کلمة «الله» قرار گرفته است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
12.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸کلیپی کوتاه از سبک زندگی روزمره دالیت‌ها (طبقه نجس‌ها) در هندوستان. جمعیت اینان بیش از ۲۵۰ میلیون نفر است! @Ahmadhoseinsharifi 🌹