آسیب شناسی عرفان و تصوف [جلسه چهارم]..mp3
27.5M
🎤فایل صوتی
🔷درسهای آسیب شناسی عرفان و تصوف
#درس_چهارم : منشأ انحرافات در جریان تصوف
⭕️این درسها مربوط به سال ۱۳۸۹ است که در دانشگاه مجازی المصطفی و برای طلاب خارجی ارائه شده است
#عرفان
#تصوف
#آسیبشناسی_تصوف
#منشأ_انحرافات
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴انواع انسانشناسي
🔈احمدحسين شريفي
🔶بخشي از درسگفتارهاي استاد شريفي دربارة انسانشناسي و علوم انساني
🔹انسانشناسی از يک جهت به دو قسم تقسيم ميشود: انسانشناسي کلنگر و انسانشناسي جزءنگر؛
1️⃣ انسانشناسي کلنگر ناظر به انسان بماهو انسان است. نه مثلاً انسان از آن حيث که موجودي اقتصادي است يا انسان از آن حيث که موجودي اجتماعي است يا از آن حيث که موجودي سياسي است.
اين نوع انسانشناسي؛
اولاً، تقدم رتبی و منزلتی بر انسانشناسی خرد و جزءنگر دارد. يعني ابتدا بايد اثبات شود که انسان، فيالمثل موجودي اجتماعي است، تا دانشي به نام جامعهشناسي منطق علمي خود را داشته باشد؛ يا ابتدا بايد ثابت شود که انسان موجودي سياسي است، تا دانشي به نام علوم سياسي بر پايههاي منطقي محکمي استوار شود.
ثانياً، نوع پاسخ به مسائل آن، ساختار علوم انسانی و اجتماعی را شکل میدهد. فيالمثل، کسي که انسان را موجودي انزواطلب و جمعگريز بداند، نسبت به کسي که انسان را موجودي اجتماعي و انزواگريز ميداند، نگاهي متفاوت به جامعهشناسي و روانشناسي خواهد داشت.
2️⃣ انسانشناسی جزءنگر (خرد) ناظر به ابعاد، ساحتها و ويژگيهاي خاصي از انسان است؛ همۀ شاخههای علوم انسانی، انسانشناسیهاي خرد و جزءنگرند.
در سايه پيدايش علوم انساني و تحقيقات گستردهاي که در هر يک از رشتههاي روانشناسي، جامعهشناسي، اقتصاد، سياست، مديريت و امثال آن صورت گرفته است، در هيچ برههاي از تاريخ تا اين اندازه آدميان از خود اطلاعات و شناختهاي گسترده نداشتهاند. ابزارها و ادوات شناخت و مطالعه تجربي و ميداني و درونکاوانه دربارة انسان و کنشهاي انسان و علوم شناختي و امثال آن همگي در خدمت شناخت بيشتر و بيشتر انسان هستند. اما متأسفانه تاکنون اين شناختهاي گسترده و غني نتوانسته اند عنای فکری درباره انسان پدید بیاورند. به تعبير ارنست کاسيرر «اگر نتوانيم صراط مستقيمي پيدا کنيم، علم يافتن واقعي به خصوصيات کلي فرهنگ انساني ممکن نخواهد بود و به غرق شدن در تودهاي از معلومات جدا و پراکنده که به ظاهر فاقد هر گونه انسجام دروني هستند، ادامه خواهيم داد.» ماکس شلر هم ميگفت: «علوم تخصصي که پيوسته تعدادشان رو به افزايش است و با مسائل انسان سرو کار دارند، بيشتر پنهانگر ذات انسان در پردة حجاباند تا روشنگر آن.» و مولوي اين حقيقت را که گسترش علم ملازم با خودشناسي و انسانشناسي نيست، چه زيبا بيان کرد:
صد هزاران فصل داند از علوم
جان خود را مي نداند آن ظلوم
#انسانشناسي
#علوم_انساني
#انسانشناسی_کلنگر
#انسانشناسي_خرد
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
فقه و تاب آوری روانی انسانها.mp3
22.27M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع:
فقه و تاب آوری روانی انسان ها
🔸چرا فقهاء در استنباط و بيان احکام فقهی تابآوری روانشناختی افراد و مکلفين را در نظر نمی گيرند؟
🔸چرا در فقه به بعد روحی و روانی انسان توجه نميشود؟
🔸آيا احکام فقهي مبتني بر بيتوجهی به بعد روحی و روانی انسانها صادر شدهاند؟
🔷اينها سؤالات يا شبهاتی است که توسط برخی از مدعيان روشنفکري درباره فقه و فقهاء بيان شده است که استاد شريفی در اين سخنرانی ضمن تشريح اصل مسأله به پاسخ آنها پرداخته است.
#فقه
#روانشناسی
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
اهميت اخلاق و پژوهشهاي اخلاقي.mp3
29.94M
🎤 فایل صوتی
🔴موضوع:
اهميت و گستره #اخلاقپژوهی
بخش اول: اهمیت اخلاق و پژوهشهای اخلاقی
🔷اين سخنرانی در تاريخ 17 بهمن 1398 در جمع اعضاي هيأت علمی و دانشپژوهان گروه اخلاق اسلامی مؤسسه امام خميني(ره) ايراد گرديده است.
#اخلاق
#اخلاقپژوهی
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴ويژگيهاي پرسشهاي انسانشناسي کلنگر
🔈احمدحسين شريفي
✍️ تقرير بخشي از درسهاي استاد شريفي با عنوان «انسانشناسي و علوم انساني»
🔸به طور کلي ميتوان ويژگيهاي زير را براي پرسشهاي انسانشناسي کلنگر برشمرد:
1.اين نوع پرسشها دربارة انسان، از سنخ پرسشهاي علوم انساني نيستند؛ بلکه ميتوان آنها را از پرسشهاي «علوم انساني ساز» به شمار آورد؛ يعني نوع پاسخ به اين پرسشها است که ميتواند ساختار علوم اجتماعي و انساني را متحول کند. ريمون آرون ميگفت: «من شخصاً از این دفاع میکنم که همۀ دستگاههای بزرگ جامعهشناسی با نوعی بینش کلی دربارۀ انسان و تاریخ همبستهاند.» و آلوين گلدنر نيز ميگويد: «برای آگاهی از خصیصههای یک جامعه و دانستن اینکه جامعهشناسی چیست لازم است عمیقترین پیشفرضهای آن را نسبت به انسان و جامعه مشخص سازیم.» البته اين دو شخصيت فقط بر تقدم انسانشناسي نسبت به جامعهشناسي يا حداکثر علوم اجتماعي تأکيد کردهاند؛ اما همين مسأله دربارة ساير علوم انساني و از جمله روانشناسي نيز صادق است. يعني نوع پاسخي که پرسشهاي انسانشناسي کلنگر ميدهيم، بينش کلي ما دربارة روانشناسي را نيز تحت تأثير قرار ميدهد.
2.پرسشهاي کلان دربارة سرشت و سرنوشت انسان، تقدم رتبي و منزلتي بر پرسشهاي جامعهشناختي و روانشناختي و اقتصادي دربارة انسان دارند. بدون داشتن تصوري کلي از انسان و واقعيتهاي وجودي او و ساحتها و ابعاد وجودي او و تمايزات او با ساير موجودات، نميتوان تحليلي درست از کنشهاي اجتماعي و اقتصادي و سياسي و حقوقي او داشت.
3.روش تحليل پرسشهاي کلنگر دربارة انسان، نميتواند روش تجربي باشد؛ يعني نميتوان با استفاده از تحقيقات کمي و کيفي و ميداني و امثال آن به چنان پرسشهایی پاسخ گفت. بلکه صرفاً با روشهاي عقلی و متافيزيکی میتوان آنها را پاسخ داد.
4.يکي از راههاي اسلامي يا غير اسلامي دانستن يک نظريه در علوم انسانی و اجتماعی، رابطة آن با مبانی فلسفی اسلامي يا غيراسلامی (از جمله مبانی انسانشناختی) است. اگر نظريهای در علوم انسانی، مبتنی بر بنيانهای فکر اسلامی دربارة انسان (انسانشناسی اسلامی) و جهان (جهانبينی اسلامی) و معرفت(معرفتشناسي اسلامي) باشد، ميتوان آن نظريه را متصف به صفت «اسلامی» کرد. البته اين کمترين سطح اسلامی دانستن يک نظريه است. زيرا اسلامی بودن علم، امری تشکيکی و ذومراتب است. سازگاری در مباني فلسفی، يک لاية آن است؛ و افزون بر آن، سازگاری و تطابق در غايت، و اشتراک در مسائل و همدلی و همراهی در راهحلها نيز سطوح ديگر آن است؛ و به هر ميزانی که مرزهای مشترک علم و دين بيشتر و گستردهتر باشد، به همان ميزان آن علم دينی تر و دينی تر خواهد بود. به هر حال، جهانبينی نظريهپرداز و نظام ارزشی او از جهات مختلف در نظريهپردازی او تأثير دارند.
5.انسانشناسی بنيان عقلانی نظامهاي اجتماعی و اخلاقی را پی ريزی ميکند؛ نظامهاي اجتماعی در صورتي ميتوانند درخدمت انسان باشند که تصويري روشن از انسان داشته باشند.
6.انساني يا حيوانی بودن علوم انسانی وابسته به انسانشناسی است. به عنوان مثال، اگر انسان را صرفاً حيواني پيچيده بدانيم در آن صورت براي شناخت دقيقتر و عميقتر انسان، بايد مطالعات حيوانشناسانه ما دقيقتر و عميقتر باشد. به هر ميزان که ساختار وجودی حيوانات را و يا دست کم حيوانات انساننما (مثل پارهاي از انواع ميمونها) را دقيقتر بشناسيم به همان ميزان انسان را و ابعاد وجودی و فعل و انفعالات او را هم دقيقتر خواهيم شناخت. در چنين صورتي، حيوانشناسی، مقدمة انسانشناسی است. اما اگر فی المثل انسان را «حي متأله» بدانيم؛ طبيعتاً حيوانشناسی کمک چندانی به انسانشناسی نخواهد کرد. براي شناخت بهتر و بيشتر انسان، بايد خدا را بهتر و بيشتر شناخت. در اين صورت، خداشناسی مقدمة انسانشناسی خواهد بود.
#انسانشناسی
#علوم_نسانی
#علوم_انسانی_اسلامی
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
قسمت 17.mp3
26.85M
🎤فایل صوتی
🔷سلسله جلسات #سبک_زندگی
🔴راههای اصلاح وتغییر سبک زندگی
🔘جلسه #هفدهم (جلسه آخر) :
گام دهم : استفاده از تجربیات زیسته دیگران
گام یازدهم: استفاده از رسانه های نوین
گام دوازدهم: برجسته سازی خوبیها
⭕فایل کامل صوتی
#سبک_زندگی
#اصلاح_رفتار
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴فروپاشی خانواده؛ ارمغانی از مدرنيته و ليبراليسم
✍️احمدحسين شريفی
🔹خبر بسيار تأسفبار اين است که بر اساس اسناد رسمي سازمان ثبت احوال کشور، در سال 1398 در کنار هر 1000 ازدواج 318 طلاق در کشور ثبت شده است. يعني به طور ميانگين در هر سه دقيقه، يک طلاق در کشور ما ثبت شده است!
اغلب کارشناسان وقتي ميخواهند دلايل و عوامل اصلي شيوع طلاق در کشور را برشمارند عموماً بر عواملي مثل اعتياد، فقر، بيکاري، کم سوادي و امثال آن تأکيد ميکنند.
اما واقعيتهاي آماري چيزي ديگر را نيز نشان ميدهد. بيشترين درصد طلاق در کشور مربوط به شهرهاي پيشرفته و بزرگي مثل تهران، کرج، اصفهان، شيراز، مشهد، آذربايجانهاي شرقي و غربي، مازندران و گيلان است؛ آن هم مربوط به خانوادههاي مرفه و سرمايهدار!
في المثل در سال گذشته ميزان طلاق در شمال تهران، به عنوان نماد سرمايهداري و مدرنيته در ايران، بيش از 50 درصد بوده است! اين در حالي است که اين آمار در استانهاي محرومي مثل هرمزگان، کهکيلويه و بويراحمد، سيستان و بلوچستان، خراسان جنوبي، چهارمحال و بختياري، ايلام و شهرهاي مذهبي و داراي سنتهاي اصيل مثل قم، يزد، زنجان و سمنان حدود از 15 درصد است.
اين يعني، يکي از مهمترين عوامل فروپاشي نظام خانواده در ايران، غربگرايي و لذتگرايي لجامگسيختة غربي است. ميزان ناامني خانوادگي و فروپاشي خانواده در خانوادههاي غربگرا و حتي در زندگي هنرمندان غربزده به مراتب بيشتر از خانوادههاي فقير و بيکار و حتي معتاد است.
تحليل ميداني طلاق در کشور ما نشان ميدهد که به هر ميزان افراد و خانوادهها (از طريق فضاي مجازي، موسيقيهاي مبتذل، شبکههاي ماهوارهاي، فيلمها و سريالها، مدها و مدلها و ...) با سبک زندگي غربي و فرهنگ منحط ليبراليسم انس بيشتري ميگيرند، به همان ميزان ارزش و اصالت خانواده در ميان آنها کمرنگتر ميشود.
به اعتقاد بنده (که البته حاصل سالها مطالعه در فلسفه و فرهنگ ليبراليسم است)، فرهنگ غرب، فرهنگي خانوادهستيز و عفتسوز است؛ در نتيجه به ميزان دلبستگي به اين فرهنگ، دلبستگي به خانواده و حيا و عفت کمرنگ شده و طلاق و فروپاشي خانواده بيشتر ميشود.
#خانواده
#ليبراليسم
#فروپاشی_خانواده
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
گستره پژوهشهاي اخلاقي.mp3
28.67M
🎤 فایل صوتی
🔴موضوع:
اهميت و گستره #اخلاقپژوهی
بخش دوم: معرفی شش دانش ناظر به اخلاق که عبارتند از : #اخلاق_توصيفی #علم_اخلاق #اخلاق_عملی #اخلاق_حرفهای #تربيت_اخلاقی و #رشد_اخلاقی
🔷اين سخنراني در تاريخ 17 بهمن 1398 در جمع اعضاي هيأت علمي و دانشپژوهان گروه اخلاق اسلامي مؤسسه امام خميني(ره) ايراد گرديده است.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴قوانين #زیست_اخلاقی
🔹قسمت چهارم: از خودشناسی تا حقيقتشناسی
✍️احمدحسين شريفی
21.خودشناسي از شرايط اولية موفقيت است؛ انسانهاي ناموفق، بديهاي خود را نميبينند.
22.خودسازي مقدمه و شرط لازم جامعهسازي است.
23.از خودآگاهي ميتوان به خداآگاهي رسيد.
24.شرط فهم حقيقت، صيقل دادن درون است. سينهاي که پر از آز و حرص و بخل و کينه باشد، نميتواند مخزن دريافت حقيقت شود.
25.خودمحوري، از عوامل شقاوت و بدبختي است؛ براي پرهيز از آن، هميشه به ديدگاههاي ديگران و مخالفان توجه کنيد؛ حتي اگر در نهايت آنها را نپذيريد.
26.انسانهاي ناپخته و ناموفق، انسانهايي فرافکن هستند؛ همواره ديگران را مقصر وضع موجود ميدانند؛ براي موفقيت بايد از فرافکني پرهيز کرد. هيچگاه کمکاريها و مسؤوليتهاي خود را بر دوش ديگران نيندازيد.
#قواعد_اخلاقی
#خودشناسی
#فرافکنی
#اخلاق
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
آسیب شناسی عرفان و تصوف [درس پنجم.mp3
23.41M
🎤فایل صوتی
🔷درسهای آسیب شناسی عرفان و تصوف
#درس_پنجم :
ادامه بحث جلسه قبل: منشأ انحرافات در جریان تصوف ۲
⭕️این درسها مربوط به سال ۱۳۸۹ است که در دانشگاه مجازی المصطفی و برای طلاب خارجی ارائه شده است
#عرفان
#تصوف
#آسیبشناسی_تصوف
#منشأ_انحرافات
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴حقوق بشر ليبرالي؛ از تئوري تا عمل
✍️احمدحسين شريفی
🔹يکي از مهمترين اصول و بلکه بنيانهاي اخلاق ليبرال، «حقوق بشر» است. ليبرالها در سدههاي اخير فراوان در اين باره تئوريپردازي کرده و سخنها گفتهاند.
🔹جان لاک، فيلسوف تجربهگراي انگليسي، به عنوان يکي از خداوندان و بنيانگذاران ليبراليسم سياسي و حقوقي، برابري ذاتي و طبيعي را نشانة برابري حقوقي ميدانست و آدميان را نه تنها در برابر ديگر همنوعان خود آزاد ميدانست بلکه بانگ آزادي و رهايي بشر از هر گونه قدرت مافوق زميني را سر ميداد!
🔹امانوئل کانت، فيلسوف شهير آلماني نيز ميگفت آدميان همگي غايت في نفسهاند؛ و جوامع غربي را چنين آموزش ميداد که «با انسانيت خواه در مورد شخص خودت يا ديگري چنان رفتار کن که او را به مثابة غايت نظر کني و نه هرگز به مثابة وسيلهاي براي وصول به غايتي ديگر»
🔹افزون بر اين انديشههاي فلسفي، در مقام قانونگذاري نيز، اعلامة استقلال آمريکا در سال 1776 و اعلامة حقوق بشر و شهروند فرانسه در سال 1789 و اعلامية جهاني حقوق بشر مصوب سال 1948 در مجمع عمومي سازمان ملل، همگي از جملة اسنادي هستند که چنين ايدههاي دلربا و دلفريب ليبرالها را دربارة حقوق بشر ترسيم ميکنند.
🔸اما با نگاهي اجمالي به «ليبراليسم تحققيافته» و «حقوق بشر در مقام عمل» ميتوان گفت بدترين و بيسابقهترين حقکشيهاي تاريخي عليه بشريت در رژيمهاي ليبرالي رقم خورده است. در لواي زيباي حقوق بشر، چيزي که براي آنها مطرح نبوده است انسانيت و حقوق بشر و منزلت انسان بوده است.
🔸جالب است که بدانيم شارل دو مونتسکيو (1689-1755)، انديشمند بسيار مشهور فرانسوي، نويسندة کتاب روح القوانين که از مهمترين کتابها در حوزة آزادي، حقوق طبيعي، برابري، تفکيک قوا و امثال آن است؛ معتقد است همة اين فضايل (يعني آزادي، برابري، و ...) صرفاً براي سفيدپوستان فضيلتاند و سرايت آنها به سياهپوستان را کاري نادرست ميداند! منتسکيو درباره سياهپوستان به صراحت مينويسد:
«اين موجودات که يکسره به رنگ سياه هستند با چنان بيني پهن کمتر ميتوانند مورد ترحم قرار گيرند. من باور نميکنم خدا با شعوري که دارد اين موجود کريه را با آن موهاي وزوزي و لبهاي کلفت و بيني پهن به عنوان انسان خلق کرده باشد. ... اگر آنان را انسان بدانيم اين سوء ظن پديد ميآيد که پس ما دودمان مسيحي نيستيم.»
🔸ديويد هيوم (1711-1776)، فيلسوف تجربهگراي اسکاتلندي نيز در کتاب به اصطلاح اخلاق خود مينويسد:
«موقعيت انسانها در ارتباط با جانوران، آشکارا به همين ترتيب است. اينکه جانوران چقدر از عقل برخوردارند، مطلبي است که روشن کردن آن را به ديگران وا ميگذاريم. برتري آشکار اروپاييهاي متمدن به سرخ پوستان وحشي، ما را وسوسه ميکند آنها را نيز در همين وضعيت قلمداد کنيم، و ما را وا ميدارد در رفتار با آنها قيد عدالت و حتي انسانيت را کنار بگذاريم.» (جستاري درباب اصول اخلاق، ديويد هيوم، ص42)
🔸ويليام ريچارد اسکات (1932- ) جامعهشناس آمريکايي و استاد دانشگاه استنفورد، در کتاب «سازمانها: سيستمهاي حقوقي، حقيقي و باز»، مينويسد:
«در اوايل دهة 1980 در ايالات متحده دستمزد ساعتي مردان سياهپوست 72 درصد سفيدپوستان مردم بود، ولي استخدام کمتر با ثبات سياهپوستان 56درصد مردان سفيدپوست بود. ... اين اختلافات در بين سفيدپوستان و سياهپوستان با تحصيلات برابر هنوز هم وجود دارد. به همينسان، در ايالات متحده در خلال دهة 1980 زنان تنها 70 درصد نرخ مردان را دريافت ميکردند، و اين اختلاف در سالهاي بين 1920 و 1980 تغيير چنداني نداشته است.»
🔹و بيچاره کساني که فريب آن لفاظيها و نظربازيهاي ليبرالها را دربارة حقوق بشر و آزادي و انسانيت خوردهاند و چنين پنداشته و ميپندارندکه منهاي دين و بدون باور به خدا و معاد هم ميتوان نظراً و عملاً از حقوق بشر و آزادي و کرامت انساني دفاع کرد. کسي که خدا را هم به خدايي و خالقيت به رسميت نميشناسد، چگونه ميتواند حقوق و آزاديهاي معمولي انسانهاي مظلوم و بيدفاع را به رسميت بشناسد؟! تاريخ نشان داده است که شعار حقوق بشر و آزادي منهاي باور به خدا و نبوت و معاد، صرفاً ابزاري براي بردگي و ظلم بيشتر است.
#حقوق_بشر
#ليبراليسم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
جنگ نرم (قسمت اول) 1.mp3
15.67M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_اول : اهمیت جنگ نرم و ابعاد مختلف آن
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "#جنگ_نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat