eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
365 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
پایان مرداد ماه آخرین مهلت ارسال مقاله برای هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی حجت‌الاسلام دکتر احمدحسین شریفی رئیس دبیرخانه دائمی و دبیر علمی هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در گفت‌وگو با روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی ضمن اعلام استقبال گسترده اساتید و پژوهشگران برای ثبت چکیده و مقاله در سایت دبیرخانه آنلاین کنگره گفت: در این مدت کوتاه حدود ۲۰۰ چکیده و مقاله به دست دبیرخانه کنگره رسیده است و با تجربه کنگره‌های گذشته پیش‌بینی می‌شود تا پایان مهلت ارسال مقاله که ۳۱ مرداد ماه می‌باشد، این عدد به بیش از ۸۰۰ چکیده و مقاله برسد. متن کامل گفت و گو: https://scih.ir/zwe51 مجمع عالی علوم انسانی اسلامی www.scih.ir @icihch
🔴روحانیت و افول جایگاه مردمی! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از روحانیان دغدغه‌مند نسبت به جایگاه روحانیت! با اشاره به حادثه‌ای که اخیراً‌ در قم برای طلبه‌ای مظلوم رخ داده بود، گفته‌اند: «این فاصله‌ای که بین روحانیت و مردم افتاده، باید ترمیم شود. راه اشتباه بوده. ... ما چنین روزگاری نداشتیم که در قم، مرکز حوزۀ علمیه، در خیابانی که تمام دفاتر مراجع و بزرگان در آنجاست، طلبه را با ماشین زیر بگیرند.» اولاً، هر چند حادثه‌ای دقیقاً با این مختصات و در چنان خیابانی و به چنان شکلی بی‌سابقه بوده است، اما شبیه به آن و بلکه بدتر از آن فراوان سابقه داشته است؛ حتی در زمان مرجعیت آیت‌الله بروجردی رضوان الله علیه؛ ثانیاً، گویا فراموش کرده‌اید که در دوران غربت روحانیت، نیروهای ساواک در نوروز سال ۱۳۴۲ چگونه به فیضیه مرکز اصلی روحانیت شیعه، حمله کردند و چه جسارت‌ها و اهانت‌ها که به روحانیت نکردند و چه خون‌های پاکی را که مظلومانه نریختند. (البته گویا از نظر اینان روحانیت در آن روزگار و روزگار رضاخان پهلوی از جایگاه و عزت اجتماعی برخوردار بوده‌اند! اما پس از انقلاب جایگاه خودشان را از دست داده‌اند!) ثالثاً، چرا همیشه توقع دارید مردم به دست‌بوسی شما بیایند و به شما احترام بگذارند؟! توصیه می‌کنم یک بار هم پیامبرگونه عمل کنید و شما بر دستان مردم بوسه بزنید. یا دست‌کم طرح و برنامه‌ای مدون و عالمانه برای حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی مردم ارائه دهید؛ نشستن و دل‌نگران جایگاه و حرمت روحانیت بودن «راه حل» نیست. دوران جهاد علمی و عملی است؛ انقلاب جهانی خمینی و خامنه‌ای، جهادگران واقعی میدان عمل را می‌خواهد. شما هم گوشه‌ای را بگیرید و به سهم خود باری را بردارید. رابعاً، انصاف دهید آیا در طول تاریخ، سراغ دارید که همچون امروز، «قدرت فرهنگی» و «منطق علمی» و «حکمرانی عملی» روحانیت در مواجهه با همه قدرت‌های شیطانی به میدان آمده باشد و این چنین درخشیده باشد؟ آیا غیر از قدرت و اقتدار می‌توانست ایران را در میان این همه گرگ‌های چنگ و دندان تیز کرده محافظت کند؟ اگر نگاهی صادقانه و منصفانه به وضعیت «کشورهای بی‌ولایت» اطراف خود بیاندازید، آنگاه گمان می‌کنم در بذل جان خود و اطرافیانتان برای دفاع از ولایت فقیه دریغ نخواهید کرد. مدیریت ولایت فقیه نه تنها توانسته‌ است همه تهدیدهای متنوع و پرشمار و بی‌سابقه علیه ملت را خنثی کند؛ که ایران اسلامی را در حوزه‌های مختلف علمی و بهداشتی و رفاهی و خدماتی و نظامی به یک ابرقدرت جهانی تبدیل کرده است و انقلاب اسلامی را به عنوان مبدأی برای گرایش جهانیان به معنویت و ارزش‌های الهی تبدیل کند. چرا اینها را نمی‌بینید؟ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
https://virasty.com/Ahmadhoseinsharifi/1683138926090114730 میگوید: ریشه بی‌احترامی به روحانیت= بعد از انقلاب از جایگاه ناظر و ناقد حکومت خارج شده و مسؤولیت پذیرفته. می‌گویم: اولاً احترام روحانیت نسبت به پیش از انقلاب هزاران برابر بیشتر شده؛ ثانیاً، احترام ناشی از انتقادهای عامه‌پسند، احترامی شیطانی است و نه روحانی! ثالثاً، چرا پیامبران دنبال چنین احترامی نبوده‌اند؟ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴خاطره‌ای از امام خمینی ره درباره وضعیت روحانیت در روزگار پهلوی (صرفاً جهت اطلاع روحانیانی که مدعی‌اند در دوران قبل از انقلاب از عزت و احترام برخوردار بوده‌اند!) «رضاخان ... کم‌کم وقتی مستقر شد، پایش محکم شد، آن وقت آن صورت دیگرش را نشان داد. تمام مجالس روضه و وعظ و خطابه را در تمام سطح ایران قَدَغَن کرد! در قم، مجلس اینطوری بود که آقای صدوقی یک مجلس داشتند قبل از اذان صبح شروع می‌شد ... آن هم چند نفر. و احتمال می‌دهم که آن را هم آمدند جلویش را گرفتند. تمام چیزهایی که مربوط به دیانت بود شروع کرد آنها را یکی یکی جلویش را گرفت. شروع کرد با شدت با روحانیت عمل کرد. به طوری که من در مدرسه فیضیه آن وقت یک درسی می‌گفتم، یک عده چند نفری بودند، یک روز که رفتم، یک نفر بود. این شخص گفت که این آقایان همه فرار کردند رفتند به باغات. طلبه‌های مدرسه هم قبل از آفتاب، آن طور که می‌گفتند، فرار می‌کردند به باغات می‌رفتند؛ و آخر شب آن وقتها می‌آمدند. و بنابراین بود که این لباس به کلی خلع بشود» (صحیفه امام، ج۱۰، ص۳۵) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶چه حال خوشی! خبرنگار صدا و سیمای استان فارس برای تهیه گزارشی از سرمازدگی باغ‌های انگور میمند اقدام می‌کند که با خنده‌های این باغدار مواجه می‌شود. رضا به داده بده وز جبین گره بگشای که بر من و تو در اختیار نگشاد است @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴روحانیت و احترام اجتماعی: سخنی با مدعیان 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔶در ماه‌های اخیر، عده‌ای از روحانیان در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های خود، نسبت به از دست رفتن احترام اجتماعی و مردمی روحانیت ابراز نگرانی کرده و می‌کنند! با وجود این، روحانیت را «وارثان پیامبران» و لباس آنان را «لباس پیامبران» هم می‌دانند! 🔻خطاب به این عزیزان عرض می‌کنم: به راستی کدامیک‌ از پیامبران دلنگران احترام اجتماعی خود بوده‌اند؟ مگر جز این است که همه دلنگرانی پیامبران، «هدایت مردمان» و «اقامه دین خدا» بوده است؟ مگر جز این است که پیامبری همچون حضرت نوح، ۹۵۰ سال شبانه روز در کار هدایت‌گری قوم خود بود و در برابر بدترین توهین‌ها و تحقیرها و بی‌احترامی‌ها، هرگز نه خسته شد و نه ناامید؟ آیا او دلنگران هدایت مردم و اقامه دین خدا بود یا دلنگران جایگاه و احترام اجتماعی خودش؟ 🔹مع الاسف برخی از مدعیان وراثت پیامبران، به جای نگرانی برای هدایت مردم و فعالیت در جهت اقامه دین در همه ابعاد و لایه‌های زیست فردی و اجتماعی، مهم‌ترین دلمشغولی‌شان از دست رفتن جایگاه اجتماعی خودشان شده است! و تأسف‌بارتر این که اینان، مریدان و شاگردان خود را نیز افرادی پرتوقع و طلب‌کار از مردم و جامعه و انقلاب بار آورده‌ و می‌آورند. 🔻به این عزیزان توصیه می‌کنم اگر هم دوستدار جایگاه اجتماعی و محبوب القلوب بودن هستید: اولاً، بدانید هر کاری کنید، غیرمؤمنان هرگز شما را دوست نخواهند داشت؛ آنان اگر هم در ظاهر محبتی و ارادتی ابراز می‌کنند، به هدف بهره‌برداری و سواری گرفتن خودشان است، و در دل و در خلوت، شما را تمسخر می‌کنند و همینکه خر مرادشان از پل بگذرد، به ریش شما می‌خندند. و ثانیاً، اگر واقعاً دنبال محبوب القلوب شدن هستید، بدانید بهترین راه‌کار، همان راه‌کار قرآنی است: «ایمان» و «عمل صالح» داشته باشید، خدای متعال دیر یا زود، محبت شما را در دل‌های مردمان قرار می‌دهد. إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا (مریم، ۹۶) کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام دهند، خدای رحمن محبت آنان را ایجاد می‌کند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻خدا لعنت کنه کسانی را که با گفتار، رفتار یا نوشتار خود به خون شهداء خیانت کنند و یا راه و اهداف شهداء را تضعیف کنند. 🔸شهیدان با دل‌کندن از عزیزترین کسان خود، جان‌شان را فدای ولایت و ارزش‌های اسلامی کردند؛ عده‌ای از مدعیان وراثت پیامبران نیز بدون آنکه کوچکترین قدمی در راه اهداف انقلاب و خواسته‌های نائب المهدی برداشته باشند، انقلاب اسلامی را موجب از دست دادن جایگاه اجتماعی خود می‌دانند! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
اگر مسأله حجاب و بی‌حجابی مسأله‌ای ذوابعاد است (که است)، انتظار از کسی که فقط نگاه فقهی به اسلام دارد، (آن هم «فقه فردی» و «سنتی» و نه «فقه جامعه‌پرداز» و «تمدن‌ساز») این است که اساساً در این موضوع اظهار نظر نکند. زیرا تک‌بعدی دیدن مسأله‌ای چندبعدی بدتر از ندیدن آن است. مثل داستان فیل و تاریکی. 🔻اشاره‌ای به داستان پیل و تاریکی در معنوی: پیل اندر خانهٔ تاریک بود عرضه را آورده بودندش هنود دیدنش با چشم چون ممکن نبود اندر آن تاریکیش کف می‌بسود آن یکی را کف به خرطوم اوفتاد گفت همچون ناودانست این نهاد آن یکی را دست بر گوشش رسید آن برو چون بادبیزن شد پدید آن یکی را کف چو بر پایش بسود گفت شکل پیل دیدم چون عمود آن یکی بر پشت او بنهاد دست گفت خود این پیل چون تختی بدست چشم حس همچون کف دستست و بس نیست کف را بر همهٔ او دست‌رس چشم دریا دیگرست و کف دگر کف بهل وز دیدهٔ دریا نگر @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«کمیت جلسات» یا «کیفیت پاسخ‌ها»؟ ✍ احمدحسین شریفی 🔸بعضی دلخوش به «کمیت» جلسات‌شان درباره فلان موضوع یا بهمان مسأله‌اند. چنین افرادی آنگاه که با نقد ناقدان مواجه می‌شوند به جای پاسخ منطقی، تکثر جلساتشان را به رخ می‌کشند و درعین حال از آداب نقد و نقادی می‌گویند! ضعف «رزومه» ناقدان را دلیل بر بی‌اعتباری نقدشان و درست بودن سخن خود می‌پندارد! 🔻اما باید بدانند که اولاً، دلخوش بودن به «کثرت» و « کمیت» مباحثی که صرفاً در «حلقه یاران» و «جمع مریدان» گفته می‌شود، و هرگز در جمع «اندیشمندان آزاداندیش منطق‌مدار» عرضه نشده است، در فضای «علم» و «اندیشه» ارزشی ندارد. و ثانیاً، ضعف یا قوت رزومه‌ی ناقد، دلیل بر درستی یا نادرستی او نیست. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴غربت مدافعان عفت و حجاب ✍️احمدحسین شریفی عجب روزگار غریبی است! چقدر مظلوم‌اند مدافعان عفت و حجاب! در یک جنگ تمام عیار جهانی علیه عفت و غیرت زنان و مردان کشور، به ویژه نوجوانان و جوانان، افزون بر دفع تیرهای سهمگین دشمنان، دائما باید مواظب ضرباتی باشند که از سوی جبهه خودی وارد می‌شود! مع الاسف، حجم زیادی از تیرهایی که در چند ماه اخیر به سوی رزمندگان خط مقدم مبارزه با بی‌حجابی و بی‌عفتی شلیک شده است، توسط کسانی بوده که بعضاً خود را «آیت‌الله» هم می‌دانند! در اوج «هجوم ترکیبی» دشمن علیه عفاف و حجاب، هر از گاهی می‌بینیم که فلان مدعی آیت‌اللهی و بهمان مدرس سنتی ناگهان مدافعان عفت و را نهیب می‌زند که چرا با اختلاس و ناشایسته سالاری مبارزه نمی‌کنید! و در یک مغالطه آشکار مدعی می‌شوند که «چون همزمان در همه جبهه‌ها نمی‌جنگید پس بهتر است که اصلاً نجنگید»! ای کاش خود آنان، که از نعمت تریبون‌های مختلف احزاب گوناگون سیاسی و رانت آیت‌اللهی برخوردارند، برای اثبات صدق خود، در جهت مبارزه با اختلاس و ناشایسته سالاری قدمی برمی‌داشتند! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴انسانیت و شکر 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ درباره معیار و ملاک انسانیت و تمایز آدمی از سایر موجودات به ویژه سایر جانداران و حیوانات، دیدگاه‌های مختلفی بیان شده است: «ناطقیت»، «عقلانیت»، «ابزارسازی»، «اعتبارسازی»، «کمال‌خواهی»، «زیبایی‌خواهی»، «هنرمندی»، «تاریخ‌مندی» و امثال آن از جمله ملاک‌ها و معیارهایی است که برای تمایز انسان از غیر انسان بیان شده است. امام زین‌العابدین علیه السلام در نخستین دعا از دعاهای «حمد و شکرگزاری نسبت به نعمت‌های الهی» را نشانه انسانیت و مرز میان انسان و حیوان می‌داند و می‌فرماید: وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَوْ حَبَسَ عَنْ عِبَادِهِ مَعْرِفَةَ حَمْدِهِ عَلَى مَا أَبْلَاهُمْ مِنْ مِنَنِهِ الْمُتَتَابِعَةِ، وَ أَسْبَغَ عَلَيْهِمْ مِنْ نِعَمِهِ الْمُتَظَاهِرَةِ، لَتَصَرَّفُوا فِي مِنَنِهِ فَلَمْ يَحْمَدُوهُ، وَ تَوَسَّعُوا فِي رِزْقِهِ فَلَمْ يَشْكُرُوهُ. وَ لَوْ كَانُوا كَذَلِكَ لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِيَّةِ إِلَى حَدِّ الْبَهِيمِيَّةِ فَكَانُوا كَمَا وَصَفَ فِي مُحْكَمِ كِتَابِهِ: «إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا.» ستایش خدایی را سزاست که اگر از بندگانش شناخت ستایش خود را دربرابر نعمت‌های که پیوسته بر آنان فرو می‌فرستد، از بندگانش دریغ می‌کرد،‌ هر آینه از نعمت‌هایش بهره‌مند می‌شدند در حالی که ستایش و شکر او را به جا نمی‌آورند. و در رزقش غرق می‌شدند در حالی که شکر او را به جای نمی‌آورند. و اگر چنین می‌بود، آنگاه از دایره انسانیت خارج شده و در زمره چارپایان به شمار می‌رفتند. و بلکه چنان می‌شدند که خدای متعال می‌فرماید: «چون چارپايانند، بل از چارپايان هم گمراه‏تر.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴واپسين سفارش امام صادق علیه السلام به جامعه پيروان 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــ امام صادق(ع) در واپسين ساعات عمر مبارکشان و در حالی که ضعف شدیدی بر او حاکم شده بود، به همسر مکرم و باوفایشان، حمیده، فرمود، همه بستگان و خویشاوندان دور و نزدیک را جمع کن. وقتی همگی آنان جمع شدند، چشمان مبارک خود را گشود و خطاب به آنان فرمود: «إِنَ‏ شَفَاعَتَنَا لَا تَنَالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلَاة؛ شفاعت ما شامل کساني که نماز را سبک بشمارند نمي‌شود.» امیدوارم که جدیت و اهتمام به خواندن و اقامه نماز به گونه‌ای باشد که مشمول شفاعت آن حضرت بشویم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹