🔴«خودشناسی» و «تقويت شخصيت» در کلام امام هادی(ع)
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــ
🔻يکي از مهمترين علل انجام رفتارهاي نامطلوب و ضد فرهنگ، اين است که يک فرد يا جامعه به جايگاه و ارزش خود واقف نباشد. خود را کوچک بشمارد. ديگران را از خود برتر بداند. سابقة تاريخي خود را نداند. شرافت و کرامت خود را نشناسد و براي خود شخصيت قائل نباشد. چنين افراد و جوامعي نه تنها در انديشة اصلاح رفتار خود نيستند که از انجام رفتارهاي ناپسند و نامطلوب نيز هيچ ابايي ندارند.
🔶#امام_هادی علیه السلام در اين رابطه ميفرمايد:
مَنْ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ فَلَا تَأْمَنْ شَرَّهُ؛ (تحف العقول، ص483.) کسي که خود را سبک بشمارد، از شرّ او در امان نباش.
🔷نوعي «خودخواهي» و «خودبيني» بر رفتار «افراد خودکمبين» حاکم ميشود؛ به همين دليل نه تنها اميدي به خيررساني و خيرخواهي آنها نيست که از شر آنها نيز نميتوان در امان بود. چنين افرادی توجهي به مقررات و قوانين اجتماعي ندارند.
به عنوان مثال، حتي زماني که ميبيند عدة زيادي از رانندگان پشت چراغ قرمز ايستادهاند، به راحتي و بدون هيچ خجالتي سعي ميکند، از آن عبور کند! گويا ديگران بيکارند يا همگان منتظر عبور او هستند! روشن است که چنين اشخاصي نه تنها توجهي به منافع ديگران ندارند، بلکه به دليل آنکه براي خود شخصيت و کرامتي قائل نيستند، صرفاً دنبال مشتهيات نفساني و خواستههاي شخصياند. انجام رفتارهاي نامطلوب هيچ تعارض شخصيتي يا ناهماهنگي درونياي براي آنها ايجاد نميکند. تنها چيزي که ممکن است چنين افرادي را از انجام رفتارهاي نامطلوب بازدارد اين است که با انجام آنها نتواند به اهداف و خواستههاي خود دست يابد.
#اخلاق_اجتماعی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ریشههای قوی
اگر ریشهها و بنیانها قوی باشند، حتی در سختترین شرایط باز هم میتوان مقاومت کرد و سرپا ایستاد.
توحید، نبوت و امامت از محکمترین ریشههای علمی و عملیاند. به هر میزان که عمیقتر فهم شوند و بر اساس مقتضیات آنها عمل شود، در سختترین شرایط محیطی، مانع سقوط و حتی تزلزل فرد و جامعه میشوند.
قرآن کریم در سوره توبه (آیه۱۰۹) میفرماید:
«أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلى تَقْوى مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٍ خَيْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلى شَفا جُرُفٍ هارٍ فَانْهارَ بِهِ في نارِ جَهَنَّمَ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمين»
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴از «مکاسب شیخ انصاری» تا «اقتصاد اسلامی»!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از آقایان محترم در نقد «اقتصاد اسلامی» گفتهاند: «پسوند اسلامی برای اقتصاد غلط است. آنچه که در فقه داریم، حقوق بازرگانی است نه اقتصاد. مکاسب شیخ انصاری حقوق بیزنس است که غیر از اکونومی است. اکونومی یعنی چه فرمولی تورم را پایین میآورد و این در فقه ما وجود ندارد. اینها فکر میکنند مکاسب شیخ انصاری اقتصاد است، درحالی که مکاسب شیخ، حقوق بازرگانی است.»
🔻این استاد عزیز گمان کردهاند که مدعیان #اقتصاد_اسلامی، آن را معادل مباحث فقهی ناظر به بیع و شراء موجود در مکاسب شیخ انصاری میدانند! به تعبیر دیگر، ابتدا اقتصاد اسلامی را معادل فقه اقتصادی پنداشته و سپس به نقد آن رفته است!
به اختصار عرض میکنم که «هیچکدام» از مدافعان اقتصاد اسلامی، تأکید میکنم «هیچکدام»، چنین پنداری از اقتصاد اسلامی نداشته و ندارند! ای کاش این استاد محترم یکی از چنین پندارگران را نام ببرند.
از ابتداییترین آگاهیهای فقهی و اقتصادی است که مکاسب #شیخ_انصاری(ره) نهایتاً ناظر به «احکام و هنجارهای افعال اقتصادی مکلفین» است؛ یعنی نه تنها شامل احکام هنجاری «پدیدهها و ساختارهای اقتصادی» نیست (یعنی در همان بخش فقه اقتصادی نیز ناقص و ناتمام است) که اساساً هیچ نظری به «ابعاد توصیفی دانش اقتصاد» ندارد.
به تعبیر دیگر، دانش #فقه متکفل ارزشگذاری کنشهای مکلفین است و اختصاص به اقتصاد هم ندارد، یک فقه پویا باید بتواند احکام و هنجارهای اسلامی ناظر به همه کنشهای فردی و اجتماعی و تمدنی انسان و بلکه همه پدیدهها و ساختارهای انسانی را به صورتی ضابطهمند از منابع و متون دینی استنباط کند. اما «اقتصاد اسلامی» بالکل ایدهای دیگر است خیلی متفاوت با «فقه اسلامی» است!
«فقه اسلامی»، صرفاً پاسخگوی «بخش هنجاری» ایده اقتصاد اسلامی است. در حالی که بخش اصلی و عمده دانش اقتصاد اسلامی ناظر به «ابعاد توصیفی» کنشها و پدیدههای اقتصادی است: یعنی ناظر به «توصیف»، «تفسیر»، «تبیین»، «پیشبینی» و «کنترل» کنشها و پدیدههای اقتصادی است.
🔻اسلامیت علوم انسانی در هر کدام از بخشهای توصیفی و توصیهای علوم انسانی متفاوت است. و این چیزی است که متأسفانه تاکنون از سوی مخالفان ایده علوم انسانی اسلامی به درستی فهم نشده است.
#مکاسب
#علوم_انسانی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَم
#امام_علی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«ولایت» و «تضمین امنیت خارجی»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از پیامهای اصلی غدیر و ولایت سیاسی معصومان و جانشنیان آنان، این است که با وجود ولایت، امنیت خارجی جامعه اسلامی تضمین است؛ در نظام ولایی به دلیل رابطهای که امت با ولایت دارد و به دلیل دشمنشناسی و شجاعت و غیرتی که در رهبری جامعه اسلامی وجود دارد، دینستیزان و دشمنان خارجی از سلطه بر جامعه اسلامی ناامید میشوند.
تنها چیزی که ممکن است بنیانهای جامعه اسلامی را لرزان کند و نظام اسلامی را به خطر اندازد، «خدافراموشی» و «بیتقوایی» و «بیاخلاقی»های داخلی است.
به همین دلیل در روز #غدیر خم و بعد از نصب #امیرمؤمنان به جانشینی پیامبر اکرم(ص) خدای متعال فرمود:
الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْن (مائده، ۳)
امروز، کافران از دین شما ناامید شدند؛ پس از آنان نهراسید و از من بترسید.
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴شرط موفقیت
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برای رسیدن به هر هدفی، باید هزینه آن را پرداخت.
امیرمؤمنان همین حقیقت را چنین زیبا بیان میکند:
«وَ لَا يُدْرَكُ الْحَقُّ إِلَّا بِالْجِدّ
حق جز با تلاش به دست نمیآید.»
به همین دلیل همه پیروان خود را به تلاش و کوشش سفارش میکند و میفرماید:
«فَعَلَيْكُمْ بِالْجَدِّ وَ الِاجْتِهَادِ وَ التَّأَهُّبِ وَ الِاسْتِعْدَادِ وَ التَّزَوُّدِ فِي مَنْزِلِ الزَّادِ
پس بر شما باد به كوشش و كوشيدن، و ساخته شدن و آماده گرديدن. و برداشتن توشه اى كه به كار آيد، از منزلى كه بايد.»
کمترین هزینه دستیابی به اهداف متعالی، «گذشتن از مطامع دنیوی»، «بیتوجهی به آسایش و راحتی بدنی» و «بیتوجهی به نام و نان» است.
#موفقیت
#امام_علی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«سکوت» در مواجهه با «ابلهان»
🖊احمدحسین شریفی
وَ الَّذينَ لا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراما (فرقان، ۷۲)
مولوی:
گفت هر مردی که باشد بد گمان
نشنود او راست را با صد نشان
هر درونی که خیالاندیش شد
چون دلیل آری خیالش بیش شد
چون سخن در وی رود علت شود
تیغ غازی دزد را آلت شود
پس جواب او سکوتست و سکون
هست با ابله سخن گفتن جنون
#شوپنهاور هم میگفت:
«هنگام مواجه شدن با ابلهان، انسان تنها یک راه برای نشان دادن شعور دارد؛ که همکلام نشدن با آنهاست!»(درباب حکمت زندگی)
#اخلاق_اجتماعی
#اخلاق
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴رابطه بیغیرتی مردان و بیعفتی زنان؛ در کلام شهید مطهری
«اگر زنى آلوده شد، مردْ ديگر نمىتواند ادعاى شرافت كند، ... زن در جهات عفتى، ناموس مرد است ... يعنى اگر زنى- العياذ باللَّه- در مسائل عفت آلودگى داشته باشد دامن مرد آلوده مىشود، ... قرآن مىگويد: «خبيثات مال خبيثين است». زنهاى ناپاك مال مردان ناپاك است و زنان پاك مال مردان پاك است، اين ناظر به پاكى ناموسى است؛ يعنى مردِ ناپاك است كه غيرت را از دست مىدهد و زن ناپاك را مىپذيرد و ناراحت نيست كه زنش ناپاك باشد، ولى مرد پاك امكان ندارد كه زن ناپاك را بپذيرد. اين است كه طبعاً يك نوع انتخاب صورت مىگيرد.
اين بيانِ حكم شرعى نيست، بلكه قرآن يك قانون طبيعى را بيان مىكند: طبعاً اين طور است كه پاكها سراغ پاكها مىروند و ناپاكها سراغ ناپاكها.» (مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج۲۶، ص۴۳۲-۴۳۳)
#عفت
#حجاب
#شهید_مطهری
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«شادیگستری» و «شادمانی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کمترین بهره دنیوی کسانی که در اندیشه شادکردن دیگران و به تعبیر روایات اسلامی «ادخال سرور» در دل دیگران باشند، شادمان زیستن خودشان است.
زیرا؛
اولاً، حیات آدمی و حالات روحی و روانی او چنان است که شادمانی او در گرو شادمانی دیگران است. هیچ انسانِ تنهایی شادمان نخواهد بود. توضیح آنکه شاد زیستن از نیازهای اساسی و فطری انسان است. هیچ انسانی غم و اندوه را دوست ندارد؛ به همین دلیل، نه تنها از غم و امور غمانگیز گریزان است؛ بلکه همواره به دنبال شادمانی و شادیآفرینی است.
و ثانیاً، کسی که دائماً در اندیشه جستجوی راهی برای شادمان کردن دیگران باشد، چشم و ذهنی «شادییاب» خواهد یافت که سعی میکند از هر فرصتی حتی از مصیبتها و گرفتاریها برای شاد کردن دیگران استفاده کند و همین مسأله موجب میشود که شادی و شادمانی و شادمان کردن دیگران برایش اصالت پیدا میکند.
#اخلاق_اجتماعی
#شادی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴نشر علم: بحثی روایی درباره نمایهزنی و نمایانسازی علم
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«انتشار» علم و «نمایهزنی» و «نمایانسازی» آن و تسهیل دسترسی جستجوگران دانش به آن، در نظام ارزشی اسلام و در روایات معصومان علیهم السلام نه تنها به عنوان کاری واجب و ضروری؛ بلکه به مثابهی ابزار و معیاری برای سنجش درستی و علمیت علم معرفی شده است.
در جوامع روایی اسلامی روایات فراوانی یافت میشود که بر نشر و نمایهزنی و نمایانسازی علم تأکید میکنند.
به عنوان نمونه، به سه دسته از روایات این موضوع در کلام #امیرمؤمنان علیه السلام اشاره میکنم:
دسته اول: روایاتی است که «عرضه علم» به جستجوگران را به عنوان «زیبایی علم» میستایند:
«جَمَالُ الْعِلْمِ نَشْرُهُ»
دسته دوم: روایاتی است که «نشر علم» را نه صرفاً یک «فضیلت»؛ بلکه یک «وظیفه واجب» معرفی میکنند:
«زَكَاةُ الْعِلْمِ نَشْرُهُ»
«مِنَ الْمَفْرُوضِ عَلَى كُلِّ عَالِمٍ .... أَنْ يَبْذُلَ عِلْمَهُ لِطَالِبِهِ؛ بر هر دانشمندی واجب است که علم خود را به جستجوگران علم عرضه کند.»
دسته سوم: روایاتی است که جایگاه علمشناسانه نشر و نمایانسازی (رؤیتپذیری) علم را مورد تنبّه و توجه قرار میدهند و آن را به عنوان شاخصی برای «علمیت علم» و ابزاری برای استقرار آن و نشانهای از اطمینان به درستی آن بیان میکنند:
«الْكَاتِمُ لِلْعِلْمِ غَيْرُ وَاثِقٍ بِالْإِصَابَةِ فِيهِ؛ کسی که دانش را پنهان میکند؛ به دانسته خود اعتماد ندارد.»؛
یعنی کسی که دانش را فردی، قومی و یا منطقهای میکند، نشان از آن است که به دانش خود اطمینان ندارد. به تعبیر دیگر، یکی از راههای سنجش قوت و ضعف نظریهها و تولیدات علمی عرضه آنها به «جامعه جهانی عالمان» است.
«مِلَاكُ الْعِلْمِ نَشْرُهُ؛ معیار علم، نشر آن است.» همانطور که ملاحظه میشود، امیرمؤمنان(ع) در این حکمت کمنظیر، ملاک و معیار علمیت علم را نشر و انتشار آن یا «نمایهزنی» و «نمایانسازی» آن میداند.
معتقدم این حدیث سه کلمهای ظرفیت تحلیل بسیار گسترده و عمیق علمشناسانه را دارد. ارزش معرفتی این حدیث را هرگز کمتر از حدیث سه کلمهای «لَا يَنْقُضُ الْيَقِينَ بِالشَّك» نمیدانم. در حالی که درباره دومی به میزان هزاران صفحه و صدها کتاب، تولید علم شده است؛ اما درباره اولی، حتی به میزان یک صفحه تحلیل یافت نمیشود!
#علم
#نمایهزنی
#امام_علی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴وای به روزی که بگندد نمک
✍ احمدحسین شریفی
🔸«زشتگویی» از همگان «ناپسند» است و از مدعیان فرهنگ و «راهبران فرهنگ انقلابی» ناپسندتر؛
🔸«فحاشی» نسبت به هر کسی کاری زشت و «نکوهیده» است و نسبت به «مسؤولان جمهوری اسلامی»، «نکوهیدهتر»؛
🔸«صراحت در نقد» و «نقد صریح»، «فضیلت» است؛ اما حتی «فحاشی» و «ناسزاگویی کنایی» و غیر مستقیم نیز «رذیلت» است؛ چه رسد به «زشتگویی صریح» و «صراحت در فحاشی».
🔸«نقد» نسبت به ایده یا رویکردی دلیلی برای «فحاشی» نسبت مدافعان آن رویکرد نیست.
دلایل قوی باید و معنوی
نه رگهای گردن به حجت قوی
🔸دعوت به خشونت و «کتک زدن» دیگران کاری «غیرفرهنگی» و «غیرمدنی» است؛ و چنین کاری از سوی یک مدعی علم و فرهنگ در جمع ارباب علم و فرهنگ نسبت به یک مسؤول علمی و فرهنگی «غیرمدنیتر »و «غیرفرهنگیتر» است.
اعاذنا الله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا
#نقد
#اخلاق_اجتماعی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴سکوت و تعالی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
تخریب و ویرانی، مهیب و صدادار و مشهود همگان است؛
اما تعمیر و ایجاد، معمولاً بیصدا و آرام است.
یک درخت آرامآرام و بی صدا و در سکوت رشد میکند و بار میدهد
اما
قطع کردن آن، آنی، با سرعت و با صدا است.
رشد و تعالی آدمی و همچنین سقوط و هبوط او نیز همینگونه است.
#اخلاق
#سکوت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹