eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
361 عکس
375 ویدیو
25 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ولایت‌مداری عملی و مردم‌داری و مردم‌فهمی راستین در واپسین سخنان آیت‌الله رئيسی در هیئت دولت 💐رحمت و رضوان الهی بر آن مرد بزرگ و تکرارناشدنی باد @Ahmadhoseinsharifi 🌹
پیکر سوخته‌ی شهدای خدمت، نیرویی پایدار برای حرکت پرشتاب خط پیشرفت و عدالت در گام دوم انقلاب شد. حضور بی‌نظیر و شگفت‌انگیز مردم تبریز و قم و تهران در تشییع سیدالشهدای خدمت نشان داد که خواب بازگشت غربگرایان و اشرافیان به عرصه مدیریت کشور تعبیر نخواهد شد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢حکمرانی، امنیت غذایی و تولید محصول سالم 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸چکیده سخنرانی در همایش ملی «حکمرانی، امنیت غذایی و تولید محصول سالم» 🔹امنیت غذایی بر اساس یک تعریف مشهور یعنی «دسترسی همه مردم جامعه به غذای کافی در تمام اوقات برای داشتن جسمی سالم». این موضوع همواره مورد توجه بشر و نظام‌های سیاسی و مدیریتی بوده است. در اسلام نیز به طور ویژه مورد تأکید قرار گرفته است. به عنوان مثال، در روایتی از (ص) چنین می‌خوانیم: مَنْ أَصْبَحَ وَ أَمْسَى وَ عِنْدَهُ ثَلَاثٌ فَقَدْ تَمَّتْ عَلَيْهِ النِّعْمَةُ فِي الدُّنْيَا مَنْ أَصْبَحَ وَ أَمْسَى مُعَافًى فِي بَدَنِهِ آمِناً فِي سَرْبِهِ‏ عِنْدَهُ قُوتُ يَوْمِهِ فَإِنْ كَانَتْ عِنْدَهُ الرَّابِعَةُ فَقَدْ تَمَّتْ عَلَيْهِ النِّعْمَةُ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ هُوَ الْإِسْلَامُ؛ کسی که سه چیز را داشته باشد، وقتی روز خود را به شب می‌رساند، همه نعمت‌های دنیا را دارد: یک. (سلامت جسمانی) کسی که در جسم خود بیماری‌ای نداشته باشد؛ دو. (امنیت روانی) از نظر درونی احساس امنیت کند؛ سه. (امنیت غذایی) خوراک روزش را هم داشته باشد. سپس فرمود: اگر یک نعمت چهارمی را هم داشته باشد، او همه نعمت‌های دنیوی و اخروی را خواهد داشت و آن «نعمت اسلام» است. 🔸این امور در واقع، از ضروری‌ترین و اساسی‌ترین نیازهای آدمیان هستند. که تأمین آنها نیز از مهم‌ترین وظایف حکومت است. فلسفه و هدف اصلی حکومت تأمین این امور است. به همین دلیل کارآمدی و ناکارآمدی حکومت‌ها هم بر اساس همین مسائل سنجیده می‌شود. 🔹اما مسأله امنیت و سلامت غذایی در نیم قرن اخیر و در سایه پیشرفت‌های علمی در حوزه صنایع غذایی مورد توجه و حساسیت ویژه‌‌تری قرار گرفته است. با گسترش تکنولوژی به ویژه تکنولوژی‌های ناظر به مواد غذایی و افزایش مصرف افزودنی‌های شیمیایی، آفت‌کش‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها، هورمون‌ها و امثال آنها در تولید مواد غذایی، شاهد اثرات سوء آنها بر سلامت جسمانی و حتی روانی جامعه شده‌ایم. آلودگی‌ مواد غذایی به فلزات سنگین موجب نارسایی‌ کلیوی و کبدی و ... می‌شود. یکی از کسانی‌ که از ۳۵ سال پیش مسأله امنیت و سلامت غذایی در کشور را مورد تأکید قرار داده است رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای‌، بوده است: ایشان در سال ۶۸ (۱۴ تیر) در دیداری که با عده‌‌ای کشاورزان داشتند فرمودند: «ما که می‌خواهیم با ابرقدرتها و زورگوها و چپاولگرهای دنیا سینه‌به‌سینه شویم و با آنها مقابله کنیم، باید اساسی‌ترین و اصلی‌ترین نیاز مردم و کشور، یعنی امر تغذیه را به نقطه‌ی اطمینان‌بخشی برسانیم، و این جز با توجه به روستاها امکانپذیر نیست.» در سال ۸۲ (۱۴ دی) نیز در دیدار جمعی از اصناف فرمودند: «امنیت غذایی برای کشوری بزرگ، پُرجمعیت و دارای هدف‌های بلند، بسیار مهم است؛ لذا بخش کشاورزی و دامدارىِ ما یک بخش ویژه و استثنایی است و همه باید برای آن تلاش کنند.» حقیقتاً تلاش‌های فراوانی هم در این جهت صورت گرفته است، به ویژه در دولت سیزدهم که عزم خود را بر خودکفایی در تأمین زنجیره مواد غذایی کشور جزم کرده است، در عین حال غفلت‌ها و کوتاهی‌هایی را هم در بخش‌هایی یا در زمان‌هایی شاهد بوده‌ایم. به عنوان مثال، بر اساس گزارش گمرک کشور در سال ۱۴۰۲: اقلام اساسی شامل ذرت دامی، دانه سویا، برنج، روغن دانه آفتابگردان، کنجاله سویا و گندم در زمره ۱۰ قلم اول کالاهای وارداتی کشور قرار داشته‌اند. که در مجموع از نظر وزنی ۴۸.۶ درصد و از نظر ارزشی ۱۵.۴ درصد از کل واردات کشور بوده است. میزان واردات ۲۵ قلم کالای اساسی در ۱۲ ماهه ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۴.۷ میلیون تن و به ارزش۱۹.۵ میلیارد دلار بوده است. که ۶۳.۴ درصد از وزن و ۲۹.۴ درصد از ارزش کل واردات را بهخود اختصاص داده اند. در بین اقلام اساسی وارداتی اگر صرفاً اقلام خوراکی را لحاظ نماییم: ۲۳.۵ میلیون تن (۶۰ درصد از کل واردات کشور از لحاظ وزن) به ارزش ۱۴.۳ میلیارد دلار (۲۲ درصداز کل واردات کشور از لحاظ ارزش) بوده است. این اعداد و ارقام نشان می‌دهد به تلاشی مضاعف برای تأمین امنیت غذایی نیازمندیم. شاه کلید تامین امنیت غذایی از منظر حکمرانی، خودکفایی است. برای برای وصول به آن نقطه، همه بخش‌های تقنینی و اجرایی کشور، مجاهدانه و محققانه تلاش کنند. 🔻در پایان تذکر این نکته را هم لازم می‌دانم که برای تأمین امنیت غذایی افزون بر توجه به وظایف حاکمیت، چاره‌ای جز تقویت مطالعات انسانی درباره مسائل زنجیره تولید تا مصرف مواد غذایی نداریم. و الا به صرف تدوین آیین‌نامه و وضع قانون یا تحقیقات درباره بذرهای پرمحصول و آبیاری قطره‌ای و زیرسطحی و امثال آن قطعاً موفق نخواهیم شد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
9.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هر چند بی‌ادبی چنین فردی ارزش مواجهه را ندارد، اما بازنشر این سخنان سخیف و سفیهانه این مدعی گزافه‌گوی روشنفکری را از آن جهت لازم دانستم که اندک افرادی که هنوز گمان می‌کنند چنین افرادی بویی از انصاف و اخلاق در وجودشان هست و بی‌طرفانه درباره مسائل اجتماعی و دینی و فرهنگی به قضاوت می‌پردازند، متوجه شوند که جهالت و سفاهت و نفرت از حقیقت، چگونه می‌تواند در ظاهری آرام و در قامتی روشنفکرانه به نمایش گذاشته شود. برای این قماش مردمان، فقط و فقط ارزش‌های غربی مهم است و بس. اگر کسی سراسر عمر خود را وقف خدمت و عزت این مردم کند، اما به لیبرالیسم بی‌اعتماد و بی‌اعتنا باشد، از نگاه اینان هیچ ارزشی ندارد! چون قطب و قبله ذهن و ضمیرشان اومانیسم و لیبرالیسم است. اینان همان کسانی‌اند که حاضر نیستند حتی یک جمله علیه جنایات صهیونیست‌ها بر زبان جاری کنند؛ اما چنین بی‌باکانه علیه پاک‌ترین و مخلص‌ترین و خدوم‌ترین و پرتلاش‌ترین و عزیزترین رئیس جمهور ایران اسلامی سخن می‌گویند! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢«رئیسی شهید»، معیار «انتخاب» و «سنجش عملکرد» دولت‌مردان گام دوم انقلاب 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ قرآن کریم «ایمان» و «عمل صالح» را عامل اصلی محبوبیت اجتماعی می‌داند: «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا؛(مریم، ۹۵) این بدان معناست که بدخواهان و طعن‌زنان به هر میزان هم که ابزارهای تخریبی در اختیار داشته باشند و به هر میزانی که بتوانند افکار عمومی را نسبت به مؤمنان و خیرخواهان و نیکوکاران بدبین کنند، نهایتاً‌ خدای متعال اوضاع را چنان تدبیر می‌کند که پاداش این جهانی ایمان و عمل‌صالح یعنی محبوبیت اجتماعی (و در نتیجه ماندگاری و الگوشدن) محقق شود. تشییع میلیونی و بی‌نظیر پیکرهای سوخته شهدای خدمت به ویژه سیدالشهدای خادمان انقلاب و ولایت در تبریز و قم و تهران و بیرجند و مشهد نشان داد که خداوند مزد اخلاص و خستگی‌ناپذیری آیت‌الله رئیسی در خدمت به مردم را ماندگاری ابدی و الگوشدن او در نظام مدیریت جهانی قرار داده است. بدون تردید خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی و مظلوم‌نوازی «رئیسی شهید» بیش از «رئیسی زنده» خواهد بود. پیکر سوخته آیت‌الله رئیسی در راه خدمت به مردم، انرژی و نیرویی در انقلاب اسلامی دمیده است که تا سالیان سال پرشتاب به حرکت خود ادامه خواهد داد. «رئیسی شهید»، معیار «انتخاب» و «سنجش عملکرد» دولت‌مردان گام دوم انقلاب اسلامی خواهد بود. تا ده‌ها سال آینده «رئیس واقعی دولت» در جمهوری اسلامی، آیت‌الله رئیسی خواهد بود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
بیان خطوط کلی پیام رهبر انقلاب به مجلس خبرگان .mp3
15.91M
🎤احمدحسین شریفی 🔷موضوع: 🔸ترسیم خطوط کلی پیام رهبر فرزانه انقلاب به مناسبت آغاز به کار ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢«مجلس خبرگان» و اهداف کلیدی حکمرانی اسلامی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در پیامی که به مناسبت آغاز به کار ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ صادر کردند، شش هدف مهم و کلیدی حکمرانی اسلامی را اینگونه ترسیم کردند: 1.برقراری «عدالت»؛ 2.حفظ و ارتقاء «کرامت انسان»؛ 3.«آبادی زمین»؛ 4.«پُربار کردن زمان»؛ 5.شکل‌دهی به «زندگی توحیدی» 6.زمینه‌سازی برای «عروج آدمی به مرتبت قرب خدا». 🔻به باور این بنده، از مهم‌ترین کارویژه‌های اجتماعی و علمی یکایک اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری، تشریح و تبیین این اهداف و تبیین تمایزات نظام سیاسی اسلامی و قرآنی با نظام‌های سیاسی رقیب به ویژه لیبرال دموکراسی در سطوح و لایه‌های مختلف اجتماعی است. 🔹البته پیشتر درباره بسیاری از این اهداف مطالب خوبی نوشته شده و تحقیقاتی در قالب کتاب و رساله انجام گرفته است. اما تا جایی که بنده می‌دانم، اولاً، مطالعات تطبیقی و مقایسه‌ای (به ویژه با نظام لیبرال دموکراسی) در این خصوص بسیار اندک و انگشت‌شمار بوده است؛ ثانیاً، ادبیات تولید شده در این زمینه‌ها، بیشتر ادبیات داخلی و غالباً حوزه‌ای بوده است و نه ادبیات جهانی (که الان مهم‌ترین وظیفه، تشریح جهانی این مفاهیم و موضوعات از منظر حکمرانی اسلامی است) ثالثاً، مطالعات انجام گرفته بیشتر جنبه تئوریک و نظری محض دارد، و کمتر نگاه کاربردی و سیاستی به این نوع مطالعات انجام گرفته است. به تعبیر دیگر، بیشتر کتابخانه‌ای بوده است تا مدیریتی و سیاستگذارانه. رابعاً، کارهای انجام شده در خصوص «عدالت» و «کرامت انسانی» و «سبک زندگی توحیدی» و امثال آن، بسیار کم‌شمارتر و حتی کم‌محتواتر از آن است که بتواند نیازها و تقاضاهای موجود در این خصوص را پاسخ دهد و قوت و قدرت نگاه اسلامی به این موضوعات را نسبت به نگاه‌های اومانیستی و لیبرالیستی نشان دهد؛ و خامساً، برخی از این اهداف، مثل «پر بار کردن زمان» برای نخستین بار است که از سوی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب به عنوان یکی از اهداف مهم حکمرانی اسلامی، برجسته‌سازی شده است. به همین دلیل، نیازمند مطالعات تئوریک و کاربردی جدیٰ‌تر و ضروری‌تری است. انتظار می‌رود اندیشمندان و دغدغه‌مندان نظام مردم‌سالاری دینی، و در رأس آنان، اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری که مخاطب اصلی این پیام بوده‌اند، در این زمینه تبیین‌گری بیشتری داشته باشند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢«حکمرانی مردمی» در «مردم‌سالاری دینی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، در ضمن پیامی که به مناسبت آغاز به کار ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ صادر کردند، دو شیوه حکمرانی در نظام مردم‌سالاری دینی بیان کردند: 1️⃣«بهره‌گیری از خِرد و تجربه‌ی جمعی» 2️⃣«به کار گرفتن فکرها و زبان‌ها و بازوهای کارآمد و گام‌های استوار آحاد مردم». 🔻انتظار می‌رود که نه تنها یکایک اعضای محترم مجلس خبرگان (که مخاطب اصلی این پیام هستند)، بلکه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، مسؤولان محترم قوه قضائیه و همچنین قوه مجریه، کارگروه‌هایی را به منظور اجرایی‌سازی این دو شیوه حکمرانی تشکیل داده و در نهایت ساختارهای اجرایی مناسب برای مردمی‌سازی حکمرانی به ویژه در لایه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری طراحی کنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢مدیریت و تعلقات دنیوی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مدیریت حتی بر سازمان‌های بسیار کوچک، با حوادث و پستی‌ها و بلندی‌های فراوانی عجین است. هر از چند گاهی موج‌ها و طوفان‌هایی متناسب با وضعیت و ظرفیت سازمان‌ها پدید می‌آید، مدیر در صورتی می‌تواند از این امواج به سلامت عبور کند و سازمان را عبور دهد که دنبال منافع شخصی و صنفی و خانوادگی خود نباشد. قطع تعلقات دنیوی از شرایط لازم راهبری و مدیریت است. به تعبیر بسیار زیبای اثیرالدین اَخسیکَتی* از شاعران قرن ششم و هفتم هجری: بر شط حادثات برون آی زین لباس کاول برهنگی است، که شرط شناور است (دیوان اشعار، قصاید، قصیده ۱۷) یعنی کسی‌ می‌تواند هنرمندانه و پیروزمندانه در دریای حوادث شنا کند که تعلقات دنیوی نداشته باشد. و الا همچون کسی می‌ماند که بخواهد با لباس‌هایی چند لایه شنا کند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ- *اخسیکت از شهرهای ماوراء النهر بوده است که در منطقه ازبکستان فعلی واقع شده است؛ که بعد از حمله مغول به طور کامل نابود شد و الان نیز چیزی جز خرابه‌هایی از آن باقی نمانده است. 🌹
🟢کیفر ناسپاسی از نعمت فرصت 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻ناسپاسی از «نعمت زمان» و «موهبت فرصت»، کیفرهای دنیوی و اخروی فراوانی را در پی دارد؛ شاید بتوان گفت یکی از بدترین و سخت‌ترین کیفرهای دنیوی آن، مشغول شدن به «کارهای بیهوده» و «بی‌ثمر» است؛ کارهایی که هیچ منفعت و خیری در پی ندارد. 🔸آلبر کامو در «افسانه سیزیف» می‌نویسد: «خدایان، سیزیف را محکوم کرده‌ بودند که تخته‌سنگی را پیوسته و بی‌وقفه تا قلّه‌ی کوهی بغلتاند. تخته‌سنگ که به قلّه می‌رسید با تمامیِ وزنِ خود به پایین می‌‌غلتید. [و او می‌بایست این کار را برای همیشه تکرار کند.] خدایان اندیشیدند و به‌درستی به این نتیجه رسیده بودند که هیچ انتقام و مجازات و کیفری بدتر و بزرگ‌تر و سخت‌تر و وحشتناک‌تر از کارِ بیهوده و بی‌اُمید نیست.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢دو آرمان اصلی جمهوری اسلامی در کلام رهبر انقلاب 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار رمضانی خود با دانشجویان در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ دو آرمان کلی و اصلی جمهوری اسلامی را به این صورت بیان فرمودند: یک. «اداره کشور به شیوه اسلامی» دو. «ارائه الگویی به مردم جهان برای اداره خوب یک کشور» و سپس از دانشجویان خواستند که در محافل و نشست‌های فکری و مطالعاتی و ارتباطات با صاحب‌نظران معتقد به انقلاب برای نو به نو شدن راه‌های تحقق این دو عنوان، کار و تلاش کنید. 🔻در پیامی که به مناسبت آغاز به کار ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ صادر کردند، یکی از وظایف مهم مجلس خبرگان و همه دلبستگان حکمرانی اسلامی را ارائه و تبیین عالمانه و محققانه «طرح جامع و استوار و گره‌گشای حکمرانی اسلامی» در گستره جهانی می‌دانند و می‌فرمایند: «امروز فرصت تازه‌‌ای است که کارگزاران نظام جمهوری اسلامی و همه دلبستگان آن، حقیقت این پدیده‌ بزرگ را در گفتار و عمل، به مشتاقان حقیقت در سراسر جهان نشان دهند.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢جهاد با نفس در عرصه پژوهش و تحقیق 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جهاد از مقدس‌ترین و ارزشمندترین مفاهیم اسلامی است. در ادبیات دینی هرگز اختصاصی به جهاد سخت و فیزیکی و نظامی ندارد. بلکه در همه عرصه‌های زیست انسانی می‌توان‌ برای آن مصداق‌یابی کرد. رهبر معظم انقلاب از جمله اندیشمندانی است که بیش از هر کس دیگری عرصه‌های زیست جهادی را ترسیم کرده است. فقط در بیانیه گام دوم نوزده بار این واژ‌ه را با ترکیب‌های مختلفی به کار برده است. این حکیم فرزانه، در تشریح جهاد با نفس در حوزه علم و پژوهش می‌فرماید: «جهاد با نفس یعنی شب تا صبح را روی یک پروژه‌ی تحقیقاتی صرف کنید و گذر ساعات را نفهمید؛ یعنی از تفریحتان، آسایش جسمانیتان، فلان کار پرپول و پردرآمد بزنید و در محیط علمی و تحقیقی و پژوهشی صرف وقت کنید تا یک حقیقت زنده‌ علمی را به دست بیاورید.» (۲ تیر ۱۳۸۹) @Ahmadhoseinsharifi 🌹